زمان مطالعه: 17 دقیقه

علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟

پوسیدگی دندان چیست؟

فهرست ها

اکثر بیماریها و مشکلاتی که دامن افراد جامعه را می گیرند، جنبه ژنتیکی دارند. علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن هم از این قاعده مستثنی نیست. اکثر افراد بر این باورند که صرفا با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان، دندان های آن ها دیگر دچار خرابی و پوسیدگی نمی شوند؛ اما متاسفانه همیشه اینطور نیست.

عوامل زیادی در خرابی دندان نقش دارند که در این مقاله به آن ها می پردازیم. همچنین در رابطه با تاثیر ژن ها بر روی سلامت دندان و ارتباط غیر مستقیم این ژن ها با مشکلات مربوط به دهان و دندان نیز صحبت خواهیم کرد.

عدم رعایت بهداشت دهان
علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟

پوسیدگی در دندان ها یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برخی از افراد ژنتیک را عامل اصلی آن می دانند. البته در حالت کلی نمی توان گفت که خرابی دندان به طور مستقیم از اجداد یا والدین به ارث می رسد؛ بلکه جنس دندان های فرد و مراقبت آن ها نیز تاثیر زیادی در سلامت دندان ها دارد.

پوسیدگی دندان چیست؟

اکثر مواد غذایی مورد استفاده در طول شبانه روز، دارای قند زیادی می باشند که منبع اصلی تغذیه باکتری های دندان هستند. یکی از دلایل پوسیدگی دندان همان قند غیر طبیعی است؛ زیرا باکتری ها با مصرف مواد قندی، نوعی اسید تولید می کنند که مینای دندان را تخریب کرده و باعث پوسیدگی و حفره در سطح دندان می شوند. محققان با انجام آزمایشات مختلف روی این باکتری در افراد دارای DNA مشابه به نتیجه کلی رسیده اند.

پوسیدگی دندان عقل از طریق این باکتری جنبه ژنتیکی ندارد. بنابراین نحوه زندگی شخص، شست و شوی دندان ها، بهداشت شخصی و مصرف مواد غذایی جزء مهم ترین عوامل پوسیدگی و افزایش باکتری روی دندان ها هستند.

شیوه رشد دندان ها به طور مستقیم بر پوسیدگی تأثیر می گذارد. دندان هایی که دوره رشد خود را تکمیل نکنند و یا از مینای دندان مقاومی برخوردار نباشند، نیز باعث پوسیدگی دندان می شوند؛ ژن ها به طور مستقیم بر روی این موارد تأثیر خواهند گذاشت.

علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟

چرا با وجود مسواک زدن دندان خراب می شود؟ آیا مسواک زدن دندان را خراب می کند؟ باید بدانیم که اولین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن را رابطه مستقیم آن با ژنتیک هر فرد است. به طوری که برخی نژاد ها در دنیا دندان های سالم تری دارند.

  1. کاهش مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم و غیره در بدن و دندان است. همچنین اگر مواد غذایی کربوهیدرات دار بین هر کدام از دندان ها گیر کند در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب پوسیدگی را به دنبال خواهد داشت.
  2. نوشیدنی ها، غذاهای چسبنده و قندی به باکتری ها در تولید اسید بیشتر کمک می کنند تا پروسه تخریب دندان ها را سریعتر به اتمام               برسانند.
  3. ژن های به ارث رسیده از والدین روی چگونگی رشد دندان ها تاثیر دارد. دندان های درهم و کج و معوج می توانند مکان مناسبی جهت رشد باکتری ها و در نهایت افزایش پوسیدگی در دندان ها شوند البته در رابطه با پوسیدگی نمی توان اجداد یا والدین خود را سرزنش نمود و قابل پیشگیری است. بنابراین اگر پلاک و قند با هم ترکیب شوند مینای دندان را ضعیف کرده و پوسیدگی را افزایش می دهند.
  4. مصرف داروها نیز سلامت دندان را تهدید می کند. (برخی از آنها با خشک کردن دهان از ترشح بزاق جلوگیری می کنند.)
  5. دلایل دیگری همچون استرس، تغذیه و سیگار یکی دیگر از دلایل پوسیدگی در دندان ها هستند که نباید آن را دست کم گرفت.

پوسیدگی دندان و رابطه آن با ژنتیک

رابطه ای که بین علت پوسیدگی دندان و ژنتیک وجود دارد باعث بیماری های متعددی در بدن می شود که در برخی مواقع درمان آنها هزینه بر است. حتی اگر شخص عادت به شست و شو، نخ کشیدن و مسواک زدن داشته باشد، ژنتیک نقش کلیدی در سلامت دندان های او ایفا می کند. در حالت کلی 60% از علت پوسیدگی ها به عوامل ژنتیکی بر می گردد.


شما از نظر ژنتیکی چقدر مستعد پوسیدگی دندان هستید؟
 

با HealthX، میتونید احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را ارزیابی و از آن پیشگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دلایل پوسیدگی دندان کودکان

مسواک نزدن: یکی از شایع ترین دلایل پوسیدگی دندان کودکان، مسواک نزدن است. بعضی از خانواده ها با باور این که دندان شیری موقتی است و بعد از چند سال قرار است بیفتد، بر روی مسواک نزدن کودکان خود چشم پوشی می کنند؛ اما نمی دانند که پوسیدگی دندان های شیری چه تاثیری می تواند بر روی دندان های دائمی کودک داشته باشد.

علت پوسیدگی دندان کودکان
دلایل پوسیدگی دندان کودکان

پلاک

پلاک به تجمع مواد غذایی و باکتری ها بر روی سطح دندان گفته می شود. ترکیب مواد غذایی باقی مانده و بزاق دهان، موجب ایجاد پلاک می شود. پلاک ها ایجاد شده به دندان می چسبند و اسیدهای موجود در آن مینای دندان را در خود حل کرده و موجب پوسیدگی دندان می شود.

برای از بین بردن پلاک ها باید  به صورت منظم نخ دندان کشید و مسواک زد. اگر پلاک ها از بین نروند، به مرور زمان منجر به بروز سوراخ هایی در دندان شده و منجر به ایجاد پوسیدگی می شوند.

مصرف زیاد قند و شیرینی

یکی از اصلی ترین علت های دندان خراب کودکان، تغذیه ی نامناسب و مصرف زیاد قند و شیرینی و شکلات است. این که در طول روز کودکان چه چیزی می خورند، اهمیت بسیار زیادی در پوسیدگی دندان های کودک دارد.

دندان قروچه

یکی دیگر از علت پوسیدگی دندان کودکان، دندان قروچه در کودکان است. دندان قروچه یا سایش دندان ها به هم موجب از بین رفتن مینای دندان و بروز مشکلات جدی در دندان می شود.

دندان قروچه در کودکان به عنوان یک عادت بد در میان کودکان تبدیل شده است. بیشتر کودکان برای تخلیه ی فشار و استرس، دندان های خود را بر روی هم فشار می دهند. دندان قروچه در کودکان می تواند منجر به بروز دردهایی در ناحیه ی صورت، گوش، سر، و مشکلات فک شود.

آبسه

آبسه دندان کودکان یکی دیگر از علت های خرابی دندان کودکان است که در سطوح کنار ریشه ی دندان ایجاد می شود. دلیل آبسه دندان کودکان عفونت دندان است و در نواحی نزدیک خط لثه تشکیل می یابد.

آبسه دندان کودکان یک کیسه ی چرکی تشکیل شده در سر ریشه ی دندان است که در اثر پوسیدگی های عمیق دندان و یا وارد شدن ضربه به عصب دندان ایجاد می شود.

عدم استفاده از نخ دندان

والدینی که به صورت مرتب و روزانه چهار بار کودک آن ها مسواک می زند ولی با وجود مسواک زدن، باز هم دندان های فرزندشان دچار پوسیدگی می شود، ممکن است این مسئله پیش بیاید که دلیل این پوسیدگی ناشی از چه چیزی می تواند باشد. مسئله ی مهمی که علاوه بر مسواک زدن وجود دارد، استفاده از نخ دندان است.

مواد غذایی ممکن است در فاصله ی بین دندان ها قرار بگیرد و از آن جایی که مسواک نمی تواند این فاصله ها را پاک کند، به خانواده ها توصیه می شود که حتما از نخ دندان برای کودکان خود استفاده کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان کودکان

یکی دیگر از عوامل دندان خراب کودکان، در رعایت بهداشت دهان کودک است. والدین کودکان باید به رعایت بهداشت دهان فرزندان خود نهایت دقت را داشته باشند و به آن رسیدگی کنند.

کودکان باید در طول روز چهار بار مسواک بزنند و والدین بر روی مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشند. مقدار خمیردندان کودک برای هر بار استفاده، به اندازه ی یک عدس باید باشد. در این سن کودکان سعی می کنند که مسواک را حتما خودشان بزنند، والدین می توانند مسواک زدن کودک خود را تکمیل کنند.

علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟

علت پوسیدگی دندان عقل

پوسیدگی دندان عقل شایع بوده و دلیل آن مسواک نزدن مناسب و مصرف مشروبات الکلی یا خوراکی های ناسالم است. البته دلیل اصلی پوسیدگی دندان عقل تجمع بالای جرم روی این دندان نسبت به دیگر دندان ها است. همچنین به علت موقعیتی که در داخل دهان دارند مقدار پلاک بیشتری در طول شبانه روز روی آن به وجود می آید.

درنتیجه پوسیدگی در دندان عقل خیلی سریع رخ می دهد. اما اگر مسواک زدن شخص منظم بوده و باز نظاره گر پوسیدگی باشد. بنابراین دلیلی جزء نحوه غلط مسواک زدن ندارد.

علت پوسیدگی دندان جلو

انواع خرابی دندان جلو همانند دندان های عقب و ایجاد حفره در آن ها است که در نهایت انواع پوسیدگی دندان جلو را به دنبال دارد. در بزرگسالان انواع پوسیدگی دندان جلو با دندان های عقبی فرقی نداشته و دلیل آن می تواند موارد زیر باشد:

  • ژنتیک
  • وجود بیماری های خاص
  • مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی مواد اسیدی و قندی زیاد
  • نخ کشیدن دندان
  • اشتباه مسواک زدن
  • کمبود فلوراید
  • رفلکس اسید معده
  • گیر کردن غذاها و خوراکی در لابه لای دندان ها

علائم پوسیدگی دندان

دندانپزشک یا متخصص در همان مراحل اولیه، علائم خرابی و پوسیدگی دندان را با یک معاینه تشخیص می دهد. همچنین جهت تایید تشخیص خود، از عکس برداری رادیولوژی کمک می گیرد. اگر پوسیدگی تشخیص داده شده به حال خود رها گردد، در مراحل دیگر کرم خوردگی دندان را به همراه دارد.

بارزترین نشانه پوسیدگی دندان، احساس درد در زمان نوشیدن مایعات گرم یا سرد است. از سایر علائم پوسیدگی دندان، ایجاد لکه هایی به رنگ قهوه، خاکستری یا سیاه روی دندان، ایجاد مزه بد یا بوی بد دهان هستند. هر چه پوسیدگی شدیدتر باشد مینای دندان و ناحیه پالپ را بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می دهد. دیگر نشانه های پوسیدگی:

  • پاره شدن نخ دندان زمان استفاده از آن
  • گیر کردن خوراکی در بین دندان ها
  • حساس بودن یا درد گرفتن تمام دندان ها هنگام فشار دادن روی هم
  • ایجاد حفره در دندان در محل پوسیدگی
چگونه ارث و ژنتیک میتواند در خرابی دندان ها دخیل باشد؟
ژنتیک بر روی پوسیدگی، استحکام و جنس دندان تأثیر می گذارد. البته برخی از افراد به صورت ژنتیکی از مینای دندان ضعیفی برخوردار هستند. دندان های شلوغ با شکل گیری نامرتب نیز می تواند ارثی باشد که ریسک ابتلا به پوسیدگی را افزایش می دهد.
همچنین ژن های گیرنده چشایی، در پوسیدگی هر کدام از دندان ها دخیل هستند؛ بنابراین افرادی که قادر به درک مزه های متفاوت هستند به مصرف مواد قندی تمایل داشته، مستعد پوسیدگی خواهند بود.
با ورود به دوره بلوغ، فاکتورهای وراثتی حذف شده و عواملی همچون بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی در ایجاد میکروبیوم دخالت دارند. با تست ژنتیک سلامت مای اسمارت ژن می توانید درباره وضعیت دندان های خود اطلاعات کاملی کسب کنید.
دندان درد کودکان

علائم پوسیدگی دندان کودک

پوسیدگی های اولیه در کودکان در مراحل اولیه قابل تشخیص نمی باشد و به مرور زمان ایجاد می شوند. توصیه می شود که دندان های فرزند خود را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده ی یک چیز غیر عادی، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. علائم پوسیدگی دندان کودک به صورت زیر ممکن است نمایان شود:

  • روی سطح دندان و نزدیک به خط لثه نوارهای سفید مات دیده می شود. اولین نشانه ی پوسیدگی دندان نمایان شدن نوارهای سفید مات است که به وسیله ی والدین قابل تشخیص نمی باشد.
  • روی سطح دندان نزدیک به خط لثه نوارهای زرد، قهوه ای و حتی سیاه ایجاد می شود. این نوارها نمایانگر پیشرفت به سمت پوسیدگی دندان هستند.
  • دندان هایی که به رنگ قهوه ای مایل به سیاه درآمده اند. در این حالت پوسیدگی به صورت کامل پیشرفت کرده است.
  • متورم و یا چرکی شدن لثه
  • بی قراری های کودک
  • گریه کردن در زمان جویدن غذا و امتناع از غذا خوردن
  • گذاشتن دست خود بر روی گونه هایش
  • ایجاد تورم در گونه های کودک
  • بوی بد دهان

پوسیدگی دندان دائمی کودکان

دندان خراب کودکان یکی از معضلاتی است که خانواده ها از این موضوع رنج می برند. درمان پوسیدگی دندان کودک دو ساله بسیار حائز اهمیت است، باید خانواده ها در صورت مواجه شدن با این مشکل، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند.

چون زمانی که دندان های کودک بیرون می آیند، شما به عنوان والدین در مراقبت و پیگیری های دوره ای دهان و دندان کودک و رعایت بهداشت دهان و دندان مسئول هستید. پوسیدگی دندان دائمی کودکان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که کودکان بیشتر از بزرگسالان با این معضل رو به رو می شوند.

علت پوسیدگی دندان ها هم فقط خوردن شیرینی و شکلات نمی باشد و می تواند ناشی از مشکلات عصب دندان و یا دوران شیردهی مادر هم باشد. برای همین خاطر رفع پوسیدگی و ترمیم دندان های دائمی کودکان یکی از اصلی ترین مواردی است که باید در صورت مشاهده در اولین فرصت به وسیله ی دندانپزشک مخصوص کودکان، رفع شود.

شایع ترین محل خرابی دندان

پوسیدگی در تمام سطوح دندان به صورت یکسان پخش نمی شود. بنابراین برخی از سطوح دندان ها به دلیل شرایط خاصی که در آن قرار دارند پوسیدگی را تجربه می کنند.

همچنین شیارهای سطح جونده یکی از محل های شایع پوسیدگی بوده که محیطی مناسب جهت رشد و زندگی میکروب ها محسوب می شوند. این شیار عمیق و باریک هستند که با جایی دادن میکروب های بیشتر در این محیط، پوسیدگی زودرس را به همراه دارند

انواع کلاس پوسیدگی دندان

دندان پزشکان برای رفع پوسیدگی در دندان ها، آن ها را طبقه بندی می کنند که به انواع کلاس پوسیدگی دندان تقسیم می شوند. بنابراین انواع کلاس پوسیدگی دندان بسته به شدت و محل پوسیدگی جهت انتخاب روش های ترمیمی و درمان در 6 دسته زیر معرفی می گردند.

  • پوسیدگی کلاس 1 ارتباط مستقیمی با سطح های جونده در دندان های خلفی دارد.
  • پوسیدگی کلاس 2 با سطح های بین دندان های خلفی در ارتباط است.
  • پوسیدگی کلاس 3 با سطح های بین دندان های قدامی مرتبط است.
  • پوسیدگی کلاس 4 با سطح های بین دندان های قدامی ارتباط داشته در صورتی که پوسیدگی فقط در حد نوک دندان باشد.
  • پوسیدگی کلاس 5 در طوق دندانی یا بخش کردن دندان رخ می دهد.
  • پوسیدگی کلاس 6 در نوک دندان و یا یکی از لبه ها ایجاد می شود.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ها انواع و مراحل مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

مراحل پوسیدگی دندان
مراحل خرابی دندان

حذف مواد معدنی مینای دندان

اولین لایه ای که پوسیدگی در آن رخ می دهد همان مینا (enamel) است. مینا جزء سخت ترین ماده بدن به حساب می آید که بخش آن از مواد معدنی ساخته می شود.

بنابراین اگر دندان ها در یک بازه زمانی زیاد با اسید ایجاد شده از باکتری های پلاک در تماس باشند، موجب حذف مواد معدنی به صورت تدریجی می شوند. سپس با حذف این مواد لکه هایی به رنگ سفید روی دندان رویت میگردد که از نخستین علائم پوسیدگی می باشند.

پوسیدگی مینای دندان

در صورتی که پوسیدگی دندان متوقف نشود تجزیه مینای دندان گسترش می یابد. همچنین لکه های به رنگ سفید تغییر کرده و کم کم به سمت رنگ قهوه ای جهش پیدا می کنند. البته تضعیف مینا، حفره های ریزی در دندان حاصل شده که برای پر نمودن آن ها با مواد مناسب باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

پوسیدگی عاج دندان

یکی از لایه هایی که زیر مینای دندان قرار می گیرد عاج است که نسبت به مینا نرم تر بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است. حال اگر پوسیدگی دندان به لایه عاج برسد پیشرفت آن سرعت می گیرد. البته عاج با داشتن تعدادی لوله به اعصاب دندان راه یافته و زمانی که پوسیده شود بر حساسیت دندان می افزاید. برای مثال نوشیدن یا خوردن غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد موجب ایجاد ناراحتی و درد در دندان پوسیده می گردد.

تخریب پالپ دندان

داخلی ترین لایه در دندان همان پالپ دندان بوده که موی رگ های خونی و اعصاب را در بر می گیرد. بنابراین اعصاب داخل پالپ دندان، حساسیت را ایجاد می نماید. همچنین اگر پالپ دندان آسیب ببیند، متورم و ملتهب می شود. در این مرحله بافت های اطراف پالپ دندان امکان انبساط و گسترش نداشته و بر اثر تورم به وجود آمده بر اعصاب فشار می آورند. سپس درد و ناراحتی شدت می گیرد.

آبسه

زمانی که پوسیدگی دندان به لایه داخلی پالپ می رسد باکتری موجود در دهان عفونت ایجاد می کند. بنابراین افزایش التهاب کیسه ای مملو از چرک (Pus) را به وجود می آورد که در زبان پزشکی و عامیانه همان آبسه (abscess) است.

این کیسه چرکی دردهای شدیدی را به دنبال دارد و نشانه های آن شامل التهاب گره های لنفاوی در گردن، تب و تورم فک و لثه است. البته آبسه دندان باید خیلی سریع درمان شود. زیرا عفونت به آسانی به استخوان های فک و سایر قسمت های صورت یا گردن گسترش می یابد. در برخی موارد نیز جهت درمان آبسه بایستی دندان پوسیده را کشید.

تشخیص پوسیدگی دندان

برای تشخیص پوسیدگی دندان بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید؛ در ادامه چند مورد از راه های تشخیص خرابی دندان توسط پزشک را معرفی کردیم:

معاینه فیزیکی و ارزیابی به صورت حضوری

ساده ترین روش جهت تشخیص میزان پوسیدگی و صدمه وارد شده به دندان ها، مراجعه به دندان پزشکی و معاینه فیزیکی توسط متخصص است. البته دندان پزشک عمومی نیز می تواند چنین مشکلاتی را تشخیص و مدیریت نماید.

در مرحله نخست دندان پزشک داخل دندان و دهان را به صورت فیزیکی معاینه می کند. اگر در سطح دندان با لکه های زرد و قهوه ای مواجه شود خوردگی دندان را تشخیص داده و بسته میزان شدت آن را درمان می نماید.

معاینه لمسی همراه با تکتایل

به غیر از معاینه فیزیکی به نوعی معاینه لمسی در شناسایی پوسیدگی هر کدام از دندان ها نیاز است. بنابراین دندان پزشک برای اطمینان از وجود یا عدم وجود سوراخ در دندان، آن را لمس کرده و جهت تشخیص عمق حفره از پروب استفاده می نماید.

همچنین مدرج بودن این پروب ها می تواند عمق حفرات را خیلی دقیق اندازه گیری کند. البته اگر دندان در مراحل نخست پوسیدگی باشد با شستشوی آن از طریق فلوراید پروسه درمان تکمیل می شود. درنتیجه تنها به مراقبت های اولیه نیاز دارد.

پرتونگاری از طریق X-Rays

استفاده از خط کشی ها و پروب ها در دندان پزشکی همیشه نمی تواند پوسیدگی و عمق حفره را تشخیص دهد. زیرا برخی مواقع عمق حفره یا سوراخ دندان به قدری زیاد است که تشخیص آن بدون تصویر رادیولوژی ممکن نیست.

بنابراین تصویربرداری ساختارهای نرم، عروق اطراف دندان و استخوان هاف ریشه هر کدام از دندان ها را به نمایش می گذارد. در نتیجه اشعه ایکس یکی از راه های شناسایی پوسیدگی و صدمه وارده شده به ریشه دندان ها محسوب می شود.

تشخیص پوسیدگی دندان کودکان در خانه

روش های بررسی دندان کودک در خانه و تشخیص  پوسیدگی به شرح زیر است:

  • بی قراری کودک و حساس شدن آن به خوردن مواد غذایی سرد و گرم
  • ایجاد تورم بر روی گونه ی کودک
  • ایجاد تورم بر روی لثه ی کودک
  • تغییر رنگ لثه و یا پوست صورت
  • امتناع از غذا خوردن
  • بوی بد دهان
  • ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان کودک

در صورت مشاهده ی هر کدام از این علائم، برای تشخیص خرابی آن باید به متخصص دندانپزشکی کودکان  مراجعه شود تا دندانپزشک آن را معاینه کند.

درمان پوسیدگی دندان

درمان خرابی دندان ها بسته به گستردگی و شدت آنها به روش های متعددی انجام می شوند:

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی دندان گسترده نباشد، بهترین و استانداردترین روش جهت درمان خرابی آن پر کردن است. بنابراین پزشک با استفاده از مته قسمت پوسیده دندان را برداشته و مواد ترمیمی همچون رزین کامپوزیتی، سرامیک، طلا و آلیاژ نقره را جایگزین می کند. ماده ترمیمی کاملا بی خطر بوده و حساسیت به این مواد و آمالگام نقره ای نادر است.

درمان پوسیدگی دندان
روش های درمانی پوسیدگی دندان

روکش

اگر پوسیدگی گسترده و اجزای باقیمانده آن محدود باشد باید از روش روکش استفاده کرد. بنابراین در حالت نیاز به روکش، قسمت ضعیف شده یا پوسیده ی دندان برداشته و باید ترمیم گردد. سپس  روکش روی ساختار باقیمانده دندان گذاشته می شود. این روکش ها از آلیاژهایی همچون طلا، سرامیک متصل به فلز یا سرامیک ساخته شده اند.

عصب کشی

زمانی دندان به عصب کشی نیاز پیدا می کند که مغز ان یا عصب آن از بین برود. بنابراین در این فرآیند مرکز دندان همچون اعصاب، بافت و رگ های خونی همراه با بخش های پوسیده برداشته می شوند.

همچنین ریشه ها با استفاده از مواد مسدودکننده پر خواهند شد. البته بعد از پروسه پر کردن می توان روی دندان روکش گذاشت. ناگفته نماند که قیمت و هزینه عصب کشی در دندان به شدت مشکل و شرایط دندان های صدمه دیده بستگی دارد

کشیدن دندان پوسیده

اگر پوسیدگی شدت گرفته باشد و باید آن را کشید می توان با استفاده از روش های دیگری مانند دندان مصنوعی، ایمپلنت یا بریج جای دندان کشیده را پر کرد. بریج از 3 لایه یا تعداد بالاتری دندان مصنوعی وصل شده به هم تشکیل می شود.

این نوع دندان با گذاشتن آن در دهان به محل مدنظر چسبیده و بیرون نخواهد آمد. اما در ایمپلنت یک میخ از جنس تیتانیوم وارد استخوان شده تا پایه ای برای نگهداری دندان باشد. سپس با استخوان جوش خورده و در جای خود محکم و ثابت می ماند.

همچنین دندان های مصنوعی در گروه ست دندانی جزئی یا کامل به حساب می آیند که از طریق تثبیت کننده شیمیایی یا گیره ثابت می گردند. البته از ایمپلنت می توان برای ثابت نگه داشتن انواع دندان مصنوعی به شکل ضربه ای یا پیچی استفاده کرد.

درمان خانگی درد دندان

درمان خانگی خرابی دندان 

روش های درمان خانگی دندان درد کودکان به صورت زیر هستند:

      • شست و شو با محلول گرم آب نمک

شست و شوی با محلول گرم آب نمک، یک مسکن فوری دندان خراب کودکان است. این محلول اصلا خطری نداشته و موجب از بین رفتن باکتری ها می شود. این محلول التهاب ورم لثه را هم کاهش می دهد.

      • استفاده از خمیر سیر

برای درمان دندان خراب کودکان می توان از خمیر سیر استفاده کرد. این خمیر مثل مسکن فوری دندان درد عمل می کند.

      • استفاده از کمپرس آب سرد

یکی دیگر از روش های درمان دندان خراب کودکان، در استفاده از کمپرس آب سرد است. کمپرس آب سرد با انقباض رگ های خونی و کاهش التهاب و ورم موجب تسکین دندان خراب کودکان می شود.

درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

    • استفاده از چای کیسه ای نعنا فلفلی

یکی از خوشمزه ترین درمان درد دندان خراب کودکان، استفاده از چای کیسه ای نعنا فلفلی است. برای این کار کیسه ی نعنا فلفلی را در فریزر قرار داده و سپس آن را بین گونه و لثه ی کودک قرار دهید.

    • استفاده از دمنوش آویشن

آویشن از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی برخوردار است. دمنوش آویشن را می توانید با پنبه بر روی ناحیه ی ملتهب قرار دهید.

    • استفاده از روغن میخک

میخک می تواند موجب تسکین درد دندان خراب کودکان شود. چون این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و مانند یک مسکن فوری درد دندان کودک عمل می کند.

    • گرداندن دهانشویه ی سرکه، نمک و آب در دهان

استفاده از این محلول به عنوان دهانشویه مانند مسکن فوری درد دندان کودک عمل کرده و موجب ضد عفونی دهان می شود.

عوارض پوسیدگی دندان

بیماری قلبی و عروقی یکی از علائم پوسیدگی در دندان است. اگر لثه ها به دلیل باکتری های عامل بیماری پریودنتال، ملتهب می شوند  با ورود به جریان خون موجب سخت شدن شریان ها می گردند. همچنین تاثیرات مضری بر رگ های خونی و عروق دارند و فشار خون و سکته مغزی را افزایش می دهند.

زوال عمق یکی دیگر از علائم پوسیدگی بوده و مستقیما بر مغز تأثیر می گذارد. زیرا موادی که از لثه های متورم شده از طریق عفونت آزاد می شوند به آسانی سلول های مغز را تجزیه می نمایند. درنتیجه فرد با زوال عقل یا از دست دادن حافظه مواجه می شود.

مورد سوم از عوارض پوسیدگی، عفونت های تنفسی است. حال باکتری از لثه متورم و دندان آلوده به ریه راه پیدا می کند و باعث ایجاد عفونت تنفسی و برونشیت می شود.

پیشگیری از پوسیدگی

پیشگیری از خرابی دندان ها با وجود مسواک زدن

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به غیر از عوامل ژنتیکی، درصد زیادی از احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان، به خود ما بستگی دارد. رعایت بهداشت دهان و داشتن تغذیه سالم از ساده ترین راه های مراقبت از دندان است.

مراجعه به دندانپزشک در زمان های مشخص

بدون تردید تنها کسی که به صورت کاملا تخصصی می تواند در حفظ سلامت دندان و دهان و جلوگیری از پوسیدگی به شما کمک کند، دندانپزشک است. بنابراین مراجعه منظم و در طول سال 2 جلسه مراجعه به دندانپزشک می تواند سلامت دندان و دهان شما را تضمین کند.

همچنین در پیشگیری از پوسیدگی و دیگر مشکلات دندان هم به شما کمک می نماید. البته روش هایی همچون فلوراید درمانی، جرم گیری دندان و چکاپ منظم می تواند عملکردی مناسب در طول سالیان سال برای دندان و دهان شما فراهم کند.

تغذیه سالم

وجود تغذیه سالم و متعادل در تمام جنبه های سلامتی به ویژه بهداشت دندان و دهان نقش موثری دارد. غذاهایی که در حالت طبیعی به مدت طولانی بین دندان ها گیر می کنند، بیشتر دندان را در معرض پوسیدگی قرار می دهند.

این خوراکی ها شامل میوه خشک، آبنبات، کلوچه، چیپس و … می باشند. البته غذاهای شیرین و فرآوری شده از این قاعده مستثنی نیستند. اما میوه های تازه و سبزیجات برای میان وعده ها و حتی وعده های اصلی انتخاب مناسبی محسوب می شوند. زیرا این مواد به بازسازی مینای دندان و افزایش جریان بزاق کمک می کنند. بنابراین هر چقدر مینای دندان تقویت شده و سالم تر باشد احتمال پوسیدگی در دندان ها کمتر می شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید است. بنابراین در طول شبانه روز باید 1 الی 2 بار با مسواک نرم دندان ها را تمیز کرد. زیرا مسواک نرم از سایش دندان ها با هم جلوگیری می کند.

البته نحوه صحیح در زمان مسواک زدن حائز اهمیت بوده و باید بدون هیچ نیروی خاصی یا فشاری، دندان را نظافت کرد؛ زیرا مسواک زدن به دفعات زیاد مینای دندان را تحلیل نموده و عاج دندان در محیط دهان باز می شود که پوسیدگی را بیشتر می کند.همچنین فلوراید داخل خمیر دندان باعث تقویت مینای دندان شده که خود نوعی جلوگیری از پوسیدگی در دندان ها به حساب می آید.

در مورد علت پوسیدگی دندان و حتی مهم تر از آن علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن چیست؟ تغذیه و ژنتیک را دو علت مهم پوسیدگی دندان است. برای آگاهی از میزان تاثیر ژنتیک بر این موضوع تست های ژنتیکی وجود دارد که با بررسی ژن هایی که بر پوسیدگی دندان موثرند را بررسی می کنند.

سوالات متداول

علت پوسیدگی دندان چیست؟

عوامل متعددی در پوسیدگی هر کدام از دندان ها دخیل می باشند که شامل سیگار کشیدن، وجود دندان های نامرتب، بیماری لثه، عدم رعایت سلامت و بهداشت دندان و دهان، باکتری ها، تغذیه نامناسب و مصرف برخی داروها همچون آسم هستند.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

علائم پوسیدگی در دندان ها شامل لکه زرد یا قهوه ای، وجود یک یا چند حفره روی دندان، حساسیت بالا به نوشیدنی یا خوراکی خیلی سرد و خیلی گرم، خونریزی هنگام مسواک زدن،طعم تلخی، بوی بد دهان، وجود نقطه های گچی و مشکلات لثه است.

چرا دندان های من خیلی سریع پوسیده می شوند؟

موارد زیادی باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می شوند که مهمترین آنها مسواک نزدن مداوم پلاک ها رو به طرف مینای دندان روانه می کند. در نتیجه تخریب دندان را به دنبال دارد. همچنین اگر دارویی مصرف شود که بزاق دهان را کاهش دهد با خشک شدن دهان پوسیدگی در دندان ها خود را به نمایش می گذارد.

.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

2 دیدگاه

  1. درود بر شما سارای عزیز
    در این خصوص توصیه و نظر پزشک می تونه بهتر به شما کمک کنه. پوسیدگی دندان و برخی دیگر از بیماری های دندان میتونن ژنتیکی باشن اما نه به تنهایی؛ عوامل محیطی، نوع مراقبت از دندان ها و غیره هم تاثیر زیادی دارن. بهتره که از مسواک های نرم برای شست و شوی دندان استفاده کنید و استفاده از خلال دندان و دهان شویه هم نباید بیش از حد باشه چون به لثه و مینای دندان آسیب میزنه.

  2. من کلا روزی 2بار مسواک می زدم ولی خیلی ملایم و مختصر ولی دندونام درد داره و پلاک گرفته لک سبز و زرد ولی وقتی مسواک می زنم آب که می بره تو دندونام درد وحشتناک داره حتی آب ولرم و قصد دارم که هرروز مسواک نزنم فقط هرروز با آب خالی دهنمو بشورم و با خلال دندان دخدانم تمیز کنم و با آب ولرم خالی بشورمش روزی حتی 4 بار حتی بعد از خوردن چای که لکه نگیره دندونام و تا وقتی که دهنم بو نگیره با خمیر دندون مسواک نزنم هر وقت بو بگیره یه مسواک بزنم اونم ملایم آیا این راه خوبی هست ًًً دکتر هم کلی دارو داده و گفت که خیلی مسواک نزن و دندوناتو با خلال دندون زیاد هم دست کاری نکن چون دندونام خیلی درد داره به خاطر همین مسواک زدن خیلی اذیتم می کنه وگرنه آدم تمیزی ام

دیدگاهتان را بنویسید