زمان مطالعه: 4 دقیقه

تغذیه کودکان اوتیسم

تغذیه کودکان اوتیسم

یکی از مشکلات عمده که یک خانواده کودک مبتلا به اوتیسم با آن درگیر است. مسئله تغذیه کودکان اوتیسم است. برای آشنایی بیشتر با  این مسئله در ابتدا معرفی کلی از اوتیسم و علائم مربوط به آن را خواهیم داشت، سپس به بررسی و حل مشکلات تغذیه ای این کودکان خواهیم پرداخت.

تغذیه کودکان اوتیسم
بی میلی به غذا در کودکان اوتیسم

اوتیسم چیست؟

از شایع ترین اختلالات روانی در میان کودکان که بر نحوه عملکرد مغز آن‌ها اثر مستقیم میگذارد، اختلال اوتیسم است. اوتیسم علائم بسیاری دارد و به همین دلیل است که از آن با عنوان طیف اختلال اوتیسم یاد می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • وجود رفتار‌های تکرار شونده
  •  بی علاقگی نسبت به غذا یا وجود عادت‌های غیر معمول غذایی
  •  وجود مشکل در برقراری ارتباط با دیگر همسالان (کلامی، غیرکلامی و حفظ رابطه)
  •  مشکل در مهارت‌های حرکتی مثل؛ برداشتن اشیای کوچک، گرفتن توپ و دوچرخه سواری

اوتیسم در کودکان 

مشکلات تغذیه ای در کودکان مبتلا به اوتیسم

در ادامه به برخی مشکلات تغذیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می‌پردازیم.

انتخاب محدود غذا

کودکان مبتلا به اوتیسم به طعم، بو، رنگ و بافت غذاها حساس هستند. آن‌ها معمولا مصرف غذای خود را محدود می‌کنند و با وجود تمایلات غذایی که دارند نسبت به بعضی از غذاها بی میلی نشان می‌دهند. غذاهایی که نسبت به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند شامل غذاهای پر ادویه، میوه‌ها و سبزیجات یا قسمتی از بافت‌های غذایی که لغزنده یا نرم باشند.

چون آن‌ها در تمرکز روی یک کار برای مدت زمان طولانی مشکل دارند، برایشان دشوار است که از ابتدا تا انتها بنشینند و یک وعده غذایی کامل بخورد. همچنین مشکلات رفتاری دیگر مثل گریه کردن، جیغ زدن، شکستن یا پرت کردن وسایل سفره از پیامد‌های رفتاری غذا خوردن آن‌ها است.

یبوست

یبوست ممکن است به دلیل محدودیت در انتخاب غذای کودک، سطح فعالیت بدنی کم یا داروها باشد. به طور معمول با افزایش تدریجی منابع فیبر غذایی، مانند غلات سبوس دار و میوه‌ها و سبزیجات، همراه با مایعات فراوان و فعالیت بدنی منظم، این بیماری قابل اصلاح است.

تداخلات دارویی

برخی از داروها می‌توانند اشتها را کاهش دهند. این موضوع می تواند مقدار غذایی را که کودک می خورد کاهش دهد و در نتیجه رشد را تحت تأثیر قرار دهد. سایر داروها ممکن است اشتها را افزایش دهند یا بر جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی تأثیر بگذارند. اگر کودک شما دارو مصرف می‌کند از متخصص کودک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی سوال کنید.

کودک مبتلا به اتیسم
کودک مبتلا به اوتیسم به طعم، بو، رنگ و بافت غذاها حساس است.

راهکارهایی برای حل مشکل تغذیه کودکان اوتیسم

شما هم به دنبال راه‌هایی برای حل مشکلات تغذیه کودکان اوتیسم هستید؟ همراه ما باشید.

برای تمایلات غذایی کودک آماده باشید!

بسیاری از والدین حساسیت کودک خود را نسبت به طعم، رنگ، بو و بافت در برنامه غذایی می دانند. وقتی کودک شما از برخی گروه‌های غذایی سر باز می‌زند، می توانید از راهکاری ساده برای نزدیک شدن به مسائل حسی آن‌ها استفاده کنید.

برای مثال: از فرزندتان بخواهید برای انتخاب غذای جدید به همراه شما به سوپرمارکت مراجعه کند و یا وقتی به خانه رسیدید با هم آشپزی کنید. اگر میوه یا سبزیجات خاصی برای خوردن تهیه کردید می‌توانید با هم درباره نحوه رشد آن در اینترنت تحقیق کنید. اگر کارتان تمام شد و فرزندتانمیلی به غذا نداشت، می توانید ظاهر غذا را جذاب کنید. انتخاب غذاهایی ساده اما متنوع، می‌تواند گزینه‌ای دیگر باشد.

فضایی مناسب برای غذا خوردن انتخاب کنید.

کودک مبتلا به اوتیسم مجبور است زمان بیشتری را برای صرف غذا صرف کند زیرا آشپزخانه شلوغ، چراغ‌های روشن و حتی نحوه چیدمان مبلمان همگی برای او عوامل استرس‌زا هستند. تهیه وعده‌های غذایی در زمان مناسب یکی از ساده ترین راه‌ها برای کاهش استرس است.

اگر کودک شما به نورها حساس است، سعی کنید آن‌ها را کم نور کنید یا  با نظارت شمعی در اختیارش قرار دهید. اجازه دهید کودک غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند تا در هر وعده غذایی از آن استفاده کند یا بگذارید هنگام غذا خوردن روی صندلی مورد علاقه اش بشیند و جای مخصوصی برای خود داشته باشد.

برای رژیم‌های خاص به دنبال راهنما باشید.

شاید شنیده باشید که یک رژیم غذایی بدون گلوتن یا کازئین می‌تواند علائم اوتیسم را بهبود ببخشد. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم ، چاودار و جو وجود دارد. کازئین پروتئینی است که در شیر یافت می شود. طرفداران رژیم غذایی معتقدند که افراد مبتلا به اوتیسم «روده نشتی» دارند که باعث می‌شود قسمت‌هایی از گلوتن و کازئین به جریان خون نفوذ کرده و بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد.

با این حال، در مطالعات علمی صحت این موضوع را ثابت نشده است. بخاطر داشته باشید که رژیم‌های محدود کننده نیاز به برنامه ریزی دقیق دارند تا از تأمین نیازهای غذایی کودک اطمینان حاصل کنند. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در  برنامه غذایی فرزندتان با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. چون اگر رژیم غذایی مناسبی وجود نداشته باشد، ممکن است موجب بروز عوارض جانبی و کمبود احتمالی مواد مغذی در بدن شود.

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

اکثر خانواده‌‌های دارای کودک اوتیسم می توانند در انتخاب نوع غذای خود به شیوه انتخابی عمل می‌کنند، اما از آن‌جایی که تغذیه این کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، حضور یک متخصص تغذیه می‌تواند مفید واقع شود و خطرات تغذیه ای را بر اساس نحوه غذا خوردن کودک شما شناسایی کند، به سوالات مرتبط با درمان‌‌های تغذیه ای  پاسخ دهد و کمک کند فرزندتان چگونه خوب غذا بخورد و زندگی سالم‌تری داشته باشد.

تست اختلالات مای اسمارت ژن، به خانواده‌ها کمک می‌کند تا با دقت بیشتری، اختلالات روانشناختی مثل اختلال اوتیسم ، نقص توجه و بیش فعالی و…را در فرزندشان تشخیص دهند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید