زمان مطالعه: 12 دقیقه

باز بودن ( openness ) نسبت به تجربیات جدید چیست؟

بازبودن نسبت به تجربیات جدید

فهرست ها

باز بودن به تجربیات جدید یا openness، یکی از ویژگی های شخصیتی در تست بیگ فایو است. براساس تئوری بیگ فایو، شخصیت ما ۵ ویژگی اصلی دارد. هر فرد ممکن است در نقطه ای از طیف این ویژگی ها قرار بگیرد.

شاخص های باز بودن نسبت به تجربیات جدید

آن دسته از افرادی که صفت باز بودن به تجربیات جدید در آن ها بالاست، بیشتر به سمت چیزهای جدید، ایده های نو و تجربیات تازه می روند. افراد با شاخص بالای بازبودن نسبت به تجربیات جدید، با آغوش باز و کنجکاوی دست به کارهای جدید می زنند. این افراد همچنین دارای ذهنی باز هستند که بین ایده ها و کانسپت های مختلف ارتباط ایجاد می کند و بسیار خلاق هستند.

افرادی که شاخص پایین در باز بودن نسبت به تجربیات جدید دارند، ترجیح می دهند به دنبال روتین ها و سنت ها بروند. آن ها با احتیاط فراوان به چیزهای جدید نزدیک می شوند و ثبات را ترجیح می دهند. فردی که شاخص پایین این ویژگی را دارد معمولا به صورت فردی با ذهن بسته به نظر می رسد. برای این افراد کنار آمدن با تغییرات سخت است.

ویژگی شخصیتی شاخص پایین باز بودن نسبت به تجربیات جدید

افراد که صفت باز بودن به تجربیات جدید در آن ها پایین است، معمولا فرصت های زیادی برای تجربه ی چیزهای جدید را از دست می دهند. کم بودن این شاخص در عدم موفقیت تحصیلی و پیشرفت شغلی نیز تاثیرگذار باشد. علاوه بر اینکه رفتن به مکان های جدید، تغییر مدرسه یا رشته ی تحصیلی و یا انتخاب شغل جدید برای پیدا کردن کار بهتر برای آن ها تقریبا غیرممکن است، آن ها به روتین ها و روش های معمول بسنده می کنند.

ویژگی افرادی که سطح گشودگی در آن ها بالا است

openness یا باز بودن نسبت به تجربیات جدید بطور خلاصه بیانگر تخیل، خلاقیت، کنجکاوی، روشنفکری و لذت بردن از زیبایی هاست. در واقع این ویژگی به توانایی و علاقه به فعال بودن و پردازش محرک های پیچیده است. 

افرادی که همیشه به دنبال تجربیات جدید هستند، شاخص بالایی از این ویژگی دارند. آن ها از چیزهای جدید، متفاوت و شگفت انگیز لذت می برند. این افراد به احتمال بیشتری به احساسات خود و انگیزه های درونی خود توجه بیشتری می کنند.

ویژگی های شخصیتی شاخص بالای باز بودن نسبت به تجربیات جدید

صفت هایی که می توان به افراد با شاخص بالای باز بودن به تجربیات جدید داد:

  • خلاق
  • باهوش و آگاه
  • توجه ویژه به تصاویر ذهنی
  • علاقه به چیزهای جدید
  • لذت بردن از شنیدن ایده های جدید
  • تفکر در مورد کانسپت های انتزاعی
  • معمولا لیبرال هستند و از نتوع استقبال می کنند.
  • از هنر لذت می برند و دوست دارند فعالیت های هنری انجام دهند.
  • ماجراجو

مطالعات تجربی مختلف بر روی سطوح باز بودن نسبت به تجربیات جدید

تصاویر کهکشان و ارتباط با باز بودن نسبت به تجربیات جدید

شما با دیدن تصویر بالا چه احساسی می کنید؟ آیا دیدن این تصاویر شما را مجذوب می کند؟

در یک مطالعه به افراد مختلف، تصاویری از ستارگان و کهکشان و سیارات نشان داده شد. در این مطالعه دریافتند که افرادی که میزان بالای این ویژگی را دارند، تصاویر را شگفت انگیزو ترسناک، مجذول کننده و زیباتر یافتند. برای افرادی که شاخص پایین تری از باز بودن نسبت به تجربیات جدید داشتند، تصاویر زیبایی کمتری داشت و بیشتر کسل کننده بود.

مطالعه ی دیگری بر روی همین دسته افراد با یک قطعه موسیقی انجام شد. دسته ای که شاخص بالاتری داشتند، بیشتر مجذوب موسیقی و تغییرات ریتم و حال و هوای آن شدند تا دسته ی دیگر.

این مطالعات نشان می دهد که حسی که افراد با شاخص بالا از دیدن و شنیدن و حتی بویایی می گیرند تا افراد در شاخص پایین متفاوت است.

بازبودن به تجربیات جدید با یک ویژگی روانشناختی دیگر در ارتباط است. این ویژگی با غرق شدن در افکار و خیالات در ارتباط است. این ویژگی می تواند حالتی مانند هیپنوتیزم در فرد ایجاد کند.


ژنتیکت بهت میگه کی هستی!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

دلایل سطوح متفاوت در باز بودن نسبت به تجربیات جدید

اینکه یک فرد مشتاق تجربیات جدید باشد یا نه، به هر دو عامل ژنتیک و محیط برمی گردد. در روانشناسی به این ویژگی ها مسئله ی سرشت یا سرنوشت می گویند. در مورد سرشت، وراثت باعث می شود تا فاکتورهای مشخصی در فرد وجود داشته باشد. در مقابل سرنوشت باعث می شود تا از طریق یادگیری و تمرین، ویژگی هایی در ما شکل بگیرد یا شاخص شود.

ژنتیک و محیط در ویژگی شخصیتی

با مطالعه بر روی دوقلوها در مورد تست بیگ فایو، محققین دریافته اند که ویژگی های مختلف بین ۴۰ تا ۶۰ درصد وراثتی هستند.

چگونه باز بودن نسبت به تجربیات جدید را اندازه گیری می کنند؟

این ویژگی معمولا با استفاده از گزارش فردی اندازه گیری می شود. با استفاده از پرسشنامه ی نئو یا همان تست بیگ فایو، میزان این شاخص بدست میآید. این پرسشنامه طوری طراحی شده که فرد پاسخگو می تواند میزان موافقت یا عدم موافقت خود به آنچه بیان شده، را بازگو کند.

با این تست می توان به راحتی میزان ۵ صفت اصلی و زیرشاخه های آن در فرد را بررسی کرد. در بسیاری از تست های روانشناسی، افراد آنطور که دوست دارند باشند را در پاسخ به سوالات می آورند. برای مثال در تست شخصیت شناسی MBTI فرد می تواند تمامی جواب ها را بر اساس تصوری که خودش دارد و یا اینکه جامعه چه چیزی را می پسندد، بدهد. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان و محققین این حوزه معتقد هستند که تست بیگ فایو بسیار معتبرتر است.

تاثیر باز بودن به تجربیات جدید بر رفتار

باز بودن نسبت به تجربیات جدید و رفتار فرد

باز بودن به تجربیات جدید معمولا به عنوان یک ویژگی خوب شناخته شده است. افراد با شاخص بالای این ویژگی معمولا از انگیزه ی بیشتری برای بالا بردن سطح دانش خود برخوردار هستند. آن ها در مورد دنیا کنجکاوی بیشتری دارند و دوست دارند بیشتر یاد بگیرند. آن ها همچنین دوست دارند چیزهای جدید زیادی را تجربه کنند، به همین دلیل هنگامی که با تغییر و چالش روبرو می شوند، بسیار راحت تر با شرایط کنار می آیند.

البته این ها بدین معنی نیست که بازبودن نسبت به تجربیات جدید، مشکلات خودش را ندارد. افرادی که شاخص بالای این ویژگی را دارند، ممکن است رفتارهای پرخطر بیشتری از خود نشان بدهند. البته ممکن است برای شما هم جالب باشد که بدانید برخی مطالعات نشان می دهد پایین بودن شاخص باز بودن به تجربیات جدید با افزایش ریسک مصرف مواد مخدر در ارتباط است.

خلاقیت

خلاقیت و باز بودن نسبت به تجربیات جدید

با مطالعات انجام شده بر روی تئوری بیگ فایو، تنها ویژگی شخصیتی که همیشه با باز بودن به تجربیات جدید لینک بوده، خلاقیت است. افراد با شاخص بالای باز بودن به تجربیات جدید، خلاق تر هستند. آن ها بیشتر به دنبال فعالیت های خلاقانه، تفکر واگرا و شرکت در سرگرمی های خلاق دارند. 

یک مطالعه نشان می دهد که باز بودن نسبت به تجربیات جدید با پیشرفت هنری و خلاقیت مرتبط است. در زیرشاخه های مرتبط با ذهن خلاق، این ویژگی وجود دارد.

هنرمندان و دانشمندانی که در حرفه ی مورد علاقه شان کار می کنند و ایده هایی خلاق دارند، اغلب شاخص بالایی از این ویژگی را دارند.

یادگیری و دانش

چون افراد دارای شاخص بالای ویژگی باز بودن نسبت به تجربیات جدید، همیشه به دنبال چیزهای تازه و نو هستند، انگیزه ی یادگیری دانش و رفتن به دنبال ایده های جدید در آن ها همواره وجود دارد. باز بودن نسبت به تجربیات جدید با هوش، به ویژه هوش کریستالی در ارتباط است.

هوش کریستالی چیست؟

هوش کریستالی نوعی از هوش است که هدف آن سنجش توانایی انسانها در بکارگیری دانش های قبلی است. زمانی که از دانش ریاضی قبلی خود برای حل یک مسئله ریاضی جدید استفاده میکنید، یا تلاش میکنید با استفاده از جواب معمایی که دیروز شنیده اید، یک معمای مشابه را حل کنید، در حال استفاده از هوش کریستالی خود هستید.

هوش کریستالی و باز بودن نسبت به تجربیات جدید

باز بودن به تجربیات جدید همچنین با آنچه که برای عملکرد شناختی لازم است در ارتباط است. در واقع فعالیت هایی که نیازمند تفکر است، مانند فکر کردن در مورد ایده ها و درگیرشدن در کارهای پیچیده ی ذهنی، با این ویژگی مرتبط است. این دسته از افراد از انجام کارهایی مثل حل معما، طوفان مغزی یا brainstorm برای حل مسایل و تحلیل ایده ها لذت می برند.

زمانی که یک ایده یا استدلال مطرح می شود، افرادی که ویژگی باز بودن نسبت به تجربیات جدید در آن ها بالاست، معمولا تمایل دارند تا در مورد ایده و پیامدها و یا استدلال های مختلف فکر کنند. درحالیکه افرادی که این ویژگی در آن ها کمتر است، معمولا بیشتر به موادری مثل اینکه فردی که استدلال یا ایده را بازگو می کند تا چه حد دوست داشتنی است بیشتر توجه می کنند.

رفتارهای سیاسی

مطالعات نشان داده است که بازبودن نسبت به تجربیات جدید با شخصیت اجتماعی و سیاسی افراد در ارتباط است. افرادی که شاخص بالای این ویژگی را دارند بیشتر لیبرال هستند. این افراد با ذهنی باز با فرهنگ های مختلف، ملیت های گوناگون و ادیان مختلف برخورد می کنند. مطالعات نشان داده است که باز بودن نسبت به تجربیات جدید با فلسفه ی  سیاسی راست گراها و نظرات سیاسی محافظه کارانه در تضاد است.

اگرچه باز بودن نسبت به تجربیات جدید با شخصیت اجتماعی و سیاسی فرد مرتبط است ولی نباید فراموش کنیم که ساختار عقاید سیاسی و اجتماعی بسیار پیچیده است و نمی توان از طریق یک ویژگی شخصیتی به آن پی برد. درحالیکه دیدگاه های سنتی از قرن ها پیش شکل گرفته است، ولی مطالعات جدید نشان می دهد که شکل گیری دیدگاه سیاسی افراد با ژنتیک آن ها در ارتباط است.

عقاید سیاسی و باز بودن نسبت به تجربیات جدید

در این مطالعات آمده است که ویژگی های دیگری مانند وجدانی بودن، منظم بودن، عدم صبوری در شرایط مبهم، نیاز به فضای خصوصی و ترس از تهدیدها نیز نقش مهمی در شکل گیری دیدگاه سیاسی افراد بازی می کند.

شایع بودن باز بودن نسبت به تجربیات جدید

مانند همه ی ویژگی های شخصیتی، باز بودن نسبت به تجربیات جدید هم در افراد به صورت طیف دیده می شود. برخی درصد بسیار بالایی ازین ویژگی را دارند و برخی درصد بسیار پایین. ولی باید بدانید که بسیاری از افراد در وسط نمودار توزیع این ویژگی شخصیتی قرار دارند. اینکه دقیقا توزیع این نمودار به چه صورت است، نیازمند مطالعات بیشتری است.

توزیع باز بودن نسبت به تجربیات جدید در افراد

اگرچه روانشناسان معروفی از جمله روبرت مک کری، که بر روی توزیع ویژگی های شخصیتی بیگ فایو و استعدادیابی ژنتیکی مطالعه کرده اند، معتقد هستند که ویژگی باز بودن نسبت به تجربیات جدید، دارای نمودار منحنی نرمال است. بدین معنی که بیشتر افراد در بازه ی وسط و افراد کمی در حد بسیار پایین یا بسیار بالای نمودار قرار دارند.

مک کری و همکارانش در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که باز بودن نسبت به تجربیات جدید می تواند با سن تغییر کند. معمولا در ۱۹ سالگی به حد بالای خود می رسد و با افزایش سن این ویژگی کم رنگ تر می شود.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد که فرهنگ و تفاوت های فرهنگی در بین یک ملت تاثیر زیادی بر ویژگی شخصیتی باز بودن نسبت به تجربیات جدید دارد. با مطالعاتی که در این زمینه در کشورهای مختلف انجام شده است، محققین دریافته اند که در شیلی و بلژیک، میانگین باز بودن نسبت به تجربیات جدید از سایر کشورها بالاتر است.درحالیکه در ژاپن و هنگ کنگ از همه پایین تر است.

آنالیز جغرافیایی باز بودن نسبت به تجربیات جدید

آنالیزهای جغرافیایی نشان می دهد که مردم شرق آسیا پایین نمودار و مردم آمریکای جنوبی در بالای نمودار قرار دارند. 

سوالاتی در مورد باز بودن نسبت به تجربیات جدید

آیا داشتن سطح بالای ویژگی باز بودن نسبت به تجربیات جدید خوب است؟

ویژگی شخصیتی باز بودن نسبت به تجربیات جدید با سلامت کلی و خوشحالی فرد در ارتباط است. آن دسته از افرادی که در سطح بالای این نمودار قرار می گیرند، معمولا افردی مثبت تر، سرزنده تر و در روابط با سایر افراد دوست داشتنی تر هستند. محققین ارتباطی بین باز بودن نسبت به تجربیات جدید با اضطراب، خشم و اختلالات خلقی نیافته اند.

یک مثال از باز بودن به تجربیات جدید:

افرادی که در سطح بالای نمودار باز بودن نسبت به تجربیات جدید قرار دارند، تمایل به امتحان کردن غذاهای جدید و یا سفر به مناطق عجیب دارند. آن ها کنجکاو و به دنبال دانش هستند. افراد در سطوح بسیار بالای این ویژگی شخصیتی ممکن است کمتر عمل گرا و یا تحلیل گر باشند. آن ها بیشتر متکی به ابتکارات خود هستند و تغییرات را به راحتی می پذیرند.

آیا openness ، خلاقیت را افزایش می دهد؟

افزایش خلاقیت و باز بودن نسبت به تجربیات جدید

یکی از صفت های بسیار مهم و لازم برای افراد خلاق و کاشف، ویژگی باز بودن نسبت به تجربیات جدید است. با داشتن پرسپکتیو و دید باز و متفاوت به مسایل و تمایل به کارهای جدید، افرادی که در سطوح بالای این ویژگی قرار دارند، بهتر می توانند یا چالش های روزمره روبرو شوند و راه حل های خاص تری را می یابند. مطالعات نیز نشان می دهد که باز بودن نسبت به تجربیات جدید، عملکرد شغلی را به طرز مثبتی افزایش می دهد.

آیا می توان شاخص باز بودن نسبت به تجربیات جدید را افزایش داد؟

داشتن روتین های درست  برای انجام کارها خوب است. ولی اگر شما همیشه طبق برنامه هایتان عمل می کنید و برای خودتان محدودیت های بسیاری با توجه به برنامه هایتان قرار می دهید، خارج شدن از محدوده ی راحتی یا Comfort Zone برای شما سخت تر می شود. برای افزایش این ویژگی در خودتان بهتر است انعطاف بیشتری در برنامه ها داشته باشید و از تنوع غافل نشوید.

باز بودن نسبت به تجربیات جدید

جستجوی افق های جدید

باز یودن نسبت به تجربیات جدید نشان دهنده ی تمایل به دنبال کردن و لذت بردن از چیزهای ناآشناست. بر این اساس، این ویژگی با تفکر ابتکاری در ارتباط است. افرادی که شاخص بالاتری از این ویژگی را دارند، تخیل و تصور فعال تری دارند و از زیبایی ها لذت بیشتری می برند.

با این ویژگی شخصیتی می توان تا حدی جهت گیری سیاسی را پیش بینی کرد. مطالعه ای در ژورنال بین المللی علوم اجتماعی و رفتارشناسی نشان داده است که افراد با شاخص بالای باز بودن نسبت به تجربیات جدید، با احتمال بیشتری افرادی لیبرال هستند و عقاید سیاسی خود را آزادانه تر ابراز می کنند.

آیا باز بودن نسبت به تجربیات جدید می تواند پیشگویی کند که شما کجا زندگی می کنید؟

باز بودن نسبت به تجربیات جدید اپن نس چیست

معمولا سطح این ویژگی شخصیتی با محل زندگی در ارتباط است. افرادی که در کنار سواحل و آب های آزاد زندگی می کنند میانگین بالاتری از باز بودن نسبت به تجربیات جدید دارند تا افرادی که در محیط های خشک و در شهرهای مرکزی زندگی می کنند.

قضاوت و باز بودن نسبت به تجربیات جدید

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد افرادی که شاخص بالاتری از این ویژگی شخصیتی را دارند، کمتر مورد پیش داوری قرار می گیرند. زیرا این افراد با دید باز به سمت افراد جدید، فرهنگ های جدید و اعتقادات، ادیان و مکان های جدید می روند. پس قابل تصور است که افراد در سطوح بالای باز بودن نسبت به تجربیات جدید، احساس رضایت بیشتری از روابط و دوستی های خود دارند تا افراد با شاخص پایین این ویژگی. همچنین معمولا افراد وارد روابطی می شوند که فرد مقابل آن ها در سطح نسبتا یکسانی از این ویژگی با آن ها قرار دارد. این گویای ضرب المثل کبوتر با کبوتر، باز با باز است.

باز بودن نسبت به تجربیات جدید

افراد با شاخص بالای باز بودن نسبت به تجربیات جدید، تحمل بیشتری برای شنیدن دیدگاه های متفاوت دارند و این صبوری باعث می شوند تا با افراد بیشتری ارتباط بگیرند.

آیا باز بودن نسبت به تجربیات جدید با رفتارهای پرخطر در ارتباط است؟

این ویژگی شخصیتی باعث می شود تا فرد بیشتر به سمت کارهای جدید برود و ریسک های بیشتری بکند. افرادی که در سطوح بالای این ویژگی هستند ممکن است با احتمال بیشتری به سمت مصرف مواد مخدر بروند. مطالعاتی نیز وجود دارد که توهم ناشی از مصرف برخی از مواد مخدر، ممکن است به طور لحظه ای سطح این ویژگی را بالا ببرد، در نتیجه فرد تجربه ای موقت از حالت خوشی دارد.

بازبودن نسبت به تجربیات جدید و تربیت فرزند

برای والدینی که فرزند دارند، این ویژگی شخصیتی با شیوه ی تربیتی آن ها در ارتباط است. والدینی که شاخص پایین این ویژگی را دارند، دوست دارند که فرزند آن ها بدون کوچکترین سوال از آن ها پیروی کند. آن ها انتظار دارند تا فرزندشان همواره از قوانینی که آن ها وضع می کنند پیروی کند و تحمل کوچکترین اعتراض را ندارند.

openness چیست؟

والدینی که در سطوح بالای نمودار باز بودن نسبت به تجربیات جدید قرار می گیرند، بیشتر تمایل دارند تا نظرات کودک خود را بشنوند. آن ها تحمل بیشتری در برابر رفتارهای کودک که طبق اصول آن ها نیست دارند. در واقع، والدین با سطح بالای این ویژگی شخصیتی بیشتر به فرزند خود این اجازه را می دهند تا نظرات خود را مطرح کند و یا حتی با آن ها مخالفت کند. شاید برای شما جالب باشد، این دسته از والدین کمتر دچار استرس های روزمره ی ناشی از رفتارهای نادرست فرزندشان می شوند. با این حال باز بودن نسبت به تجربیات جدید مشخص نمی کند که این دسته از والدین فرزندان بهتری تربیت می کنند یا نه. ممکن است به دلیل مدارای بیشتر با فرزند، این دسته از والدین رفتارهای بد فرزند را نادیده گرفته و در بهبود رفتاری فرزند کوششی نکنند.

باز بودن نسبت به تجربیات جدید

خلاصه ای از باز بودن نسبت به تجربیات جدید

افراد با شاخص بالا:‌ کنجکاو، خلاق، خیال پرداز، به معنای واقعی کلمه دیدن متفاوت دنیای اطراف.

بدلیل دید باز اطلاعات بسیاری از محیط دریافت می کنند.

داشتن حالت های احساسی پیچیده، آن ها ممکن است در حالیکه غرق در تفکرات هستند به ظاهر ناسازگار باشند ولی افرادی هوشیار هستند.

افراد با شاخص پایین:‌ دارای فیلتر برای ورودی های تجربی در مغز، در معرض مهار شناختی. 

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید