زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان واکنش به محرک یا ری اکشن تایم (reaction time) چیست؟

زمان واکنش یا ری اکشن تایم چیست؟

زمان واکنش به مدت زمان بین وقوع یک اتفاق و عکس العمل ما نسبت به آن اتفاق گفته می شود. در واقع زمان واکنش، توانایی تشخیص محرک، پردازش در ذهن و پاسخ به محرک است. ری اکشن تایم یکی از مهم ترين فاکتورهای تصميم گیری و همچنین نشان دهنده ی سرعت پردازش اطلاعات است.

عمل و عکس العمل

زمان واکنش یا Reaction Time به چه عواملی وابسته است؟

  • ادراک یا حواس: دیدن، شنیدن و احساس کردن یک محرک به درستی، برای داشتن زمان واکنش دقیق الزامی است. برای مثال در مسابقه های دومیدانی، زمانی که تیر شلیک می شود؛ صدای آن به گوش دونده ها می رسد و آن ها شروع به دویدن می کنند.

 

  • آنالیز کردن: برای داشتن زمان واکنش خوب، تمرکز و درک صحیح اطلاعاتی که به ذهن می رسند؛ ضروری است. در ادامه ی مثال قبل؛ وقتی دونده ای صدای شلیک را می شنود، می تواند آن را از بقیه ی سروصدا های اطراف تشخیص دهد و متوجه آغاز مسابقه شود (آنالیز محرک).

 

  • واکنش: چابکی، فاکتور مهم دیگری است که برای پاسخ یا عکس العمل به موقع نسبت به محرک ضروری است. پس از اینکه دونده ها صدای شلیک را شنیدند و دریافتند که مسابقه آغاز شده است؛ پاهای خود را حرکت می دهند (پاسخ به محرک).

زمان واکنش یکی از عملکردهای شناختیه!
آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، عملکردهای شناختی تو رو مورد بررسی قراره میده؛ ویژگی های ذاتیت رو پیدا میکنه و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار میده! میخوای بدونی چه مولفه های دیگه ای جزو عملکرد شناختی هستن؟ کلیک کن!

 

reaction time

عوامل موثر بر زمان واکنش به محرک

اگر در هر بخش از پروسه یاد شده، تغییری رخ دهد؛ زمان واکنش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر اگر یکی از دونده ها زمان واکنش ضعیفی داشته باشد، از دونده های دیگر چند پله عقب تر خواهد بود. زمان واکنش برخلاف سرعت پردازش، لزوما یک بخش از موتور ذهن ما نیست. به همین دلیل داشتن زمان واکنش مناسب، همیشه می تواند نتایج خوبی برای ما به همراه داشته باشد.

  • پیچیده بودن محرک، بر روی زمان واکنش تاثیر می گذارد. هرچه محرک پیچیده تر باشد، زمان درک و آنالیز آن بیشتر می شود؛ در نتیجه زمان واکنش به محرک را طولانی تر می کند.
  • اگر محرک برای ما آشنا باشد (مثلا قبلا بارها به آن پاسخ داده باشیم) زمان واکنش کمتر خواهد شد. هرچه محرک ساده تر باشد، آنالیز محرک کوتاه تر و واکنش سریع تر رخ می دهد. دونده هایی که در انتظار شنیدن صدای شلیک هستند؛ عکس العمل سریع تری خواهند داشت.
  • حالات فردی مانند خستگی، ناراحتی، خواب آلودگی، گرمای هوا، سن، خوردن بیش از حد غذا و سایر عوامل می توانند زمان واکنش را افزایش دهند. 

اهمیت زمان واکنش (reaction time )

می دانید که چرا زمان واکنش در زندگی روزانه ی ما اهمیت زیادی دارد؟ برای زمان واکنش خوب، در پاسخ به محرک ها و در موقعیت های مختلف. برای مثال شما در هنگام رانندگی، صحبت با دیگران، ورزش و غیره، نیاز به واکنش به موقع، موثر و مناسب دارید. داشتن زمان واکنش خوب مزایای زیادی دارد؛ اما آنالیز درست اطلاعاتی که ذهن از محرک ها دریافت کرده است؛ از اهمیت بیشتری برخودار است.

زمان واکنش به محرک

 آیا زمان واکنش به محرک های مختلف وراثتی است؟

 بله. ژن های شما در همه ی این مراحل دخیل هستند و دلیل سریع بودن و یا خوب نبودن زمان واکنش شما هستند. مطالعه ای که در دانشگاه مینوسیتا آمریکا روی عملکردهای شناختی دوقلوها با هدف تمرکز انجام شد؛ نشان می دهد که اختلالات زیادی به تمرکز و به زمان واکنش بستگی دارند.

بیش از 700 جفت دوقلوی همسان و غیر همسان بین سنین 27 تا 95 سال از مدت زمان تصمیم گیری و واکنش نسبت به محرمک  مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه میزان وراثتی بودن زمان واکنش 40% بیان شده است. سریع بودن زمان واکنش با ویژگی های شخصیتی بسیاری در ارتباط است. عدم تمرکز و بیش فعالی ADHD یکی از اختلالاتی است که با بالا بودن زمان واکنش رابطه ی مستقیم دارد.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید