زمان مطالعه: 5 دقیقه

آسیب های پاندمی دوران کرونا به کودک شما

پاندمی پیش آمده در دنیا، نشان داد که ویروس کرونا به مدل های مختلفی در بدن افراد مختلف بروز پیدا می کند. این بیماری در افراد مسن با نشانه های شدید بروز پیدا می کند و آن ها را در ریسک بالاتر بستری شدن در بیمارستان ها قرار می دهد. در حالیکه برای افراد زیر ۱۸ سال، بیشتر در معرض اپیدمیلوژی هستند ولی معمولا ریسک پایین تری دارند. برخی از افرادی مبتلا نشانه هایی بسیار خفیف دارند یا حتی بدون هیچ نشانه ای، مبتلا هستند.

تاثیرات کرونا ویروس بر روی کودکان

با اینکه کویید ۱۹ کمتر کودکان را درگیر می کند ولی بر روی ذهن آن ها تاثیرات عمیقی دارد. هیچ فردی در برابر استرسی که با زمان قرنطینه و پاندمی همراه می شود، ایمن نیست. زندگی کردن در دنیایی که خارج از کنترل فرد به نظر می رسد، به ویژه وقتی نظم جهانی متزلزل می شود و آداب و روتین های زندگی عادی را تغییر می دهد و برنامه های روزمره ی کودک را درگیر می کند. 

سلامت روان کودکان در دوران کرونا

یکی از محققین سلامت در دانشگاه مینوسیتای آمریکا، در مورد سلامت روانی کودکانی که این دوران را تجربه می کنند، اظهار نگرانی می کند. کودکان نه تنها در معرض بیماری هستند بلکه ترس از بیماری را هم تجربه می کنند. در کنار همه ی این ها، با توجه به تعطیلی مراکز مختلف،‌کودکان با تعطیلی مهدکودک و مدارس از محیط آموزشی و دوستان خود هم دور مانده اند. به همین دلیل بیشتر کودکان از اجتماع ایزوله شده اند. حتی کودکانی که خوش بین تر بودند هم به دلیل اضطراب موجود در جامعه و خارج از کنترل شدن اتفاقات در دنیا هم دچار استرس می شوند. معمولا از کودکان می شنویم که می گویند من برای خودم و پدر و مادرم می ترسم. اگه مریض بشیم چی میشه؟

تاثیر ویروس کرونا در تحصیل کودکان

فصل مدرسه، کرونا و کودکان

با توجه به نزدیک شدن به زمان مدرسه، شک و تردیدها بیشتر شده است. اینکه فصل جدید مدرسه باید آنلاین باشد یا به صورت گردشی آنلاین و با حضور در مدرسه یا مانند همیشه با تشکیل مرتب کلاس ها در مدرسه باشد، هنوز مشخص نیست.

ما در مورد بیش از ۸ میلیون دانش آموز دبستانی صحبت می کنیم که آن ها تنها کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند، نیستند.

مشکلات اقتصادی و کرونا

در کنار این مسایل، مشکلات اقتصادی به وجود آمده که  برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند و کشورهای مختلف درگیر اثرات اقتصادی بعد از پاندمی کرونا ویروس خواهند شد. در دوران مشکلات اقتصادی، سلامت روان کودکان نیز به خطر می افتد.

احساسات کودک و کرونا

احساس تنهایی کردن در کودکانی که از دیدن دوستان و هم بازی های خود در دوران کرونا محروم شده اند، شایع است. ولی این تنها مسئله ای نیست که کودکان با آن درگیر هستند. محققین می گویند که هرچه کودک به تراژدی و مسایل بیشتر واقف باشد و درگیری ها را از نزدیک لمس کند، آسیب بیشتری می بیند. 

احساس امنیت کودکان مسئله ی دیگری است که خانواده ها با آن درگیر هستند. اگر فردی در خانواده به کرونا مبتلا شود و یا تغییر زیادی در اوضاع اقتصادی خانواده رخ دهد، می تواند نگاه کودک به دنیا را تغییر دهد.

قرنطینه

ترس از دست دادن عزیزان هم برای کودکان بسیار سخت است. جمله ای که از بسیاری از کودکان می شنویم: پدربزرگ و مادربزرگ من پیر هستن و من دوست ندارم که اون ها رو مبتلا کنم. دوست ندارم که بمیرن. همچنین اضطرابی که بچه ها از پاندمی دارند را در بازی هایشان می توان دید. یکی از مادران گفته که فرزند ۴ ساله ی او زمانی که در خانه مشغول بازی بوده، برای خرسش ماسک گذاشته تا او را با خود به خرید ببرد.

کودکانی که پیش زمینه ی اختلالات روانی دارند و آسیب های دوران کرونا

این را هم در نظر بگیرید که برخی از این کودکان پیش زمینه ی اختلالاتی مانند بیش فعالی و عدم تمرکز، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشکلات رفتاری دارند. با توجه به تغییراتی که در جوامع رخ داده است، این کودکان آسیب های جدی را متحمل خواهند شد. زیرا این دسته ریسک بالاتری برای ابتلا به اختلالات دارند. 

برای بزرگسالان،‌ ادامه ی تراپی و مشاوره ساده تر است، آن ها می توانند از طریق اسکایپ و یا تماس های ویدئویی جلسات را برگزار کنند. ولی برای کودکان این روند دشوار است. با توجه به تعطیلی مدارس نیز آموزش بسیاری از مهارت ها و روابط اجتماعی به کودک سخت تر می شود.

پاندمی کرونا ویروس و کودک

سن در درک احساسی کودک از پاندمی موثر است. کودک خردسال درک عمیقی از شرایط و مسایل ندارد، به همین دلیل زندگی برای او آسان تر می گذرد. ممکن است تنها تفاوت برای آن ها کار کردن پدر و مادر از خانه و یا ندیدن پدربزرگ و مادربزرگ باشد. برای خردسالان گذراندن وقت بیشتر با پدر و مادر ارزشمند است.

پاندمی ویروس کرونا

ولی حتی خردسالان هم متوجه جو همراه با استرس می شوند. آن ها می بینند که پدر و مادر آن ها وسایل و خریدها را ضدعفونی می کنند و ممکن است متوجه شکایت والدین از اوضاع پیش آمده شوند. اثر پاندمی بر خردسالان را می توانید در تغییر خواب آن ها و یا بدخوابی مشاهده کرد. همچنین کودکانی که تازه از کهنه رها شده اند، ممکن است اتفاقی و ناگهانی نتوانند خود را کنترل کنند. این رفتارها نشان دهنده ی اثر اضطراب پاندمی بر کودک است.

برای کودکان دبستانی و نوجوانان، زمان بیشتر با پدر و مادر مانند خردسالان نیست. آن ها بیشتر دوست دارند با دوستان خود وقت بگذرانند. ولی در دوران پاندمی داشتن روابط مهم اجتماعی بسیار محدود شده است. یکی از دلایل که می تواند هم سالان و دوستان فرزند شما را کنار هم بیاورد، رویدادهای فرهنگی یا سنتی است.

برای کودکی که احساس نیاز زیادی به بودن در کنار هم سالان خود دارد، ولی به دلیل پاندمی نتوانسته است در کنار دوستان خود باشد،‌ گذراندن وقت با دوستان بعد از این دوران سخت خواهد بود.

توصیه هایی در دوران کرونا به والدین

سلامت روان کودکان در دوران پاندمی

یکی از کارهایی که به پدر و مادرها توصیه می شود، ‌دوری از اخبار و برنامه های تلویزیون بسیار مهم است. زمانی که بارها و بارها اخبار کرونا ویروس دیده می شود، احساسات شما آلوده می شود. برای کودک زمان های دیدن اسکرین ها مانند تلویزیون و تبلت ها یا گوشی ها را محدود کنید. برای سلامتی کودک به آن ها رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی کردن و رعایت فاصله ی اجتماعی را آموزش دهید.

به یاد داشته باشید که نسل های جوان امروز که درگیر این پاندمی هستند، تا سال ها با هم سالان خود در مورد این موضوع صحبت می کنند و می گویند که یادت هست اون سال چی شده بود و شرایط این طوری بود…

به عنوان والدین سعی کنید از درد و اضطرابی که کودک در این مدت متحمل می شود با روش های صحیح کم کنید. هم چنین با دانشی که از میزان ابتلا به کرونا در افراد خانواده و میزان درگیری ریه می توانید پیدا کنید، مدیریت خانواده در دوران کرونا بهتر خواهد شد.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید