زمان مطالعه: 4 دقیقه

اختلال افسردگی چیست؟ علائم افسردگی + درمان

عکس ادم افسرده افسردگی چه شکلیه؟

اگر برخی از علائم و نشانه‌‌‌‌‌های زیر را در اکثر اوقات روز، تقریباً هر روز، حداقل به مدت دو هفته تجربه کرد‌‌‌‌هاید، ممکن است از دپرشن رنج ببرید:

علائم افسردگی

افرادی که افسرده هستند همه علائم را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد فقط علائم ک‌می‌را تجربه ‌می‌کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم زیادی را تجربه کنند. چندین علامت پایدار علاوه بر خلق و خوی پایین برای تشخیص مورد نیاز است، اما افرادی که تنها علائم کمی دارند – اما ناراحت کننده – ممکن است از درمان افسردگی “زیر سندرمی” خود سود ببرند.

شدت و فراوانی علائم و مدت زمان ادامه آن‌‌‌‌ها بسته به فرد و بیماری خاص او متفاوت است. علائم نیز ممکن است بسته به مرحله بیماری متفاوت باشد.

عوامل تشدید کننده افسردگی

اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. تحقیقات فعلی نشان ‌می‌دهد که افسردگی توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی ایجاد ‌می‌شود.

عوامل خطر عبارتند از:

عوامل تشدید کننده اختلال افسردگی
عوامل تشدید کننده افسردگی

چه کسانی افسرده می شوند؟

اختلال افسردگی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما اغلب در بزرگسالی شروع ‌می‌شود. افسردگی در حال حاضر در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد، اگرچه گاهی اوقات با تحریک‌پذیری بارزتر از خلق و خوی ضعیف خود را نشان می‌دهد. بسیاری از اختلالات مزمن خلقی و اضطرابی در بزرگسالان با سطوح بالای اضطراب در کودکان شروع ‌می‌شود.

دپرشن به ویژه در میانسالی یا افراد مسن، می‌تواند با سایر بیماری‌‌‌‌‌های پزشکی جدی مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری پارکینسون همراه باشد. این شرایط اغلب در صورت وجود افسردگی بدتر ‌می‌شوند.

گاهی اوقات دارو‌‌‌‌های مصرف شده برای این بیماری ‌‌‌‌های جسمی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که به افسردگی کمک ‌می‌کند. یک پزشک با تجربه در درمان این بیماری‌‌‌‌‌های پیچیده می‌تواند به تعیین بهترین استراتژی درمانی کمک کند.

درمان افسردگی

افسردگی، حتی در شدیدترین موارد، قابل درمان است. هرچه درمان زودتر شروع شود، موثرتر است. اختلال افسردگی معمولاً با دارو‌‌‌‌ها، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان ‌می‌شود. اگر این درمان‌‌‌‌‌ها علائم را کاهش ندهند، درمان تشنج الکتریکی (ECT) و سایر درمان‌‌‌‌‌های تحریک مغز ممکن است گزینه‌‌‌‌‌هایی برای بررسی باشند.

دارو برای درمان افسردگی

دارو‌‌‌‌های ضد افسردگی ممکن است به بهبود نحوه استفاده مغز از مواد شیمیایی خاصی که خلق و خو یا استرس را کنترل ‌می‌کنند، کمک کنند. ممکن است لازم باشد قبل از یافتن دارویی که علائم شما را بهبود ‌می‌بخشد و عوارض جانبی قابل کنترلی دارد، چندین داروی مختلف ضد افسردگی را امتحان کنید. دارویی که در گذشته به شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده کمک کرده است، اغلب در نظر گرفته ‌می‌شود.

اثربخشی دارو‌‌‌‌های ضد افسردگی معمولاً بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد و اغلب علائمی مانند مشکلات خواب، اشتها و تمرکز قبل از خلق و خو بهبود می‌یابند، بنابراین مهم است که قبل از نتیجه‌گیری در مورد اثربخشی به دارو فرصت داده شود. اگر شروع به مصرف دارو‌‌‌‌های ضد افسردگی کردید، مصرف آن‌‌‌‌ها را بدون کمک پزشک قطع نکنید.

گاهی اوقات افرادی که دارو‌‌‌‌های ضدافسردگی مصرف ‌می‌کنند، احساس بهتری دارند و سپس خود به خود دارو را قطع ‌می‌کنند و افسردگی دوباره عود ‌می‌کند. زمانی که شما و پزشکتان تصمیم گرفتید که زمان قطع دارو فرا رسیده است، معمولاً پس از یک دوره 6 تا 12 ماهه، پزشک به شما کمک ‌می‌کند تا به آرا‌می‌و با خیال راحت دوز مصرفی خود را کاهش دهید. قطع ناگ‌‌‌‌هانی آن‌‌‌‌ها ‌می‌تواند باعث علائم ترک شود.

عوارض داروهای ضد افسردگی

لطفاً توجه داشته باشید:

  • در برخی موارد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است هنگام مصرف دارو‌‌‌‌های ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز، افکار یا رفتار خودکشی را افزایش دهند. این هشدار از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنین ‌می‌گوید که بیماران در هر سنی که دارو‌‌‌‌های ضد افسردگی مصرف ‌می‌کنند باید به دقت تحت نظر باشند، به ویژه در چند هفته اول درمان.
  • اگر قصد مصرف یک داروی ضد افسردگی را دارید و باردار هستید، قصد باردار شدن یا شیردهی را دارید، با پزشک خود در مورد هر گونه خطر افزایش سلامتی برای شما یا نوزاد متولد نشده یا شیرده خود صحبت کنید.
زنان افسرده
افسردگی فصلی در زنان

روان درمانی ‌‌‌‌های مناسب رفع افسردگی

چندین نوع روان درمانی مثل گفت و گو درمانی ‌می‌تواند به افراد مبتلا  کمک کند. نمونه ‌‌‌‌هایی از رویکرد‌‌‌‌های مبتنی بر شواهد خاص برای درمان دپرشن شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان بین فردی (IPT) و درمان حل مسئله است.

درمان ‌‌‌‌های تحریک مغز

اگر دارو‌‌‌‌ها علائم افسردگی را کاهش ندهند، درمان تشنج الکتریکی (ECT) ممکن است گزینه ای برای بررسی باشد. بر اساس آخرین تحقیقات، ECT ‌می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی شدید که نتوانسته اند با درمان ‌‌‌‌های دیگر احساس بهتری داشته باشند، تسکین دهد. تشنج الکتریکی ‌می‌تواند درمان موثری برای دپرشن باشد.

در برخی موارد شدید که پاسخ سریع ضروری است یا نمی‌توان از دارو‌‌‌‌ها به طور ایمن استفاده کرد، ECT حتی ‌می‌تواند یک مداخله خط اول باشد.

دیگر انواع درمان‌‌‌‌‌های تحریک مغز که اخیراً برای درمان افسردگی مقاوم به دارو استفاده می‌شوند، شامل تحریک مغناطیسی جمجمه (rTMS) و تحریک عصب واگ (VNS) است.

راه ‌‌‌‌های ر‌‌‌‌هایی از افسردگی

برای رهایی از اختلال افسردگی سعی کنید فعالیت های زیر را وارد زندگی روزمره خود کنید.

  • سعی کنید فعال باشید و ورزش کنید.
  • اهداف واقع بینانه برای خود تعیین کنید.
  • سعی کنید وقت خود را با افراد دیگر بگذرانید و به یک دوست یا خویشاوند قابل اعتماد اعتماد کنید.
  • خود را منزوی نکنید و اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند.
  • صبور باشید، انتظار سریع نداشته باشید. خلق و خوی شما به تدریج بهبود ‌می‌یابد، نه بلافاصله.
  • تصمیمات مهم مانند ازدواج یا طلاق یا تغییر شغل را تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید به تعویق بیندازید. تصمیمات را با دیگرانی که شما را به خوبی ‌می‌شناسند و دید عینی تری نسبت به موقعیت شما دارند، بحث کنید.
  • در مورد افسردگی بیشتر مطالعه کنید.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

3 دیدگاه

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله
      افسردگی در کودکان علائمی داره که باید به اونها توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید