زمان مطالعه: 5 دقیقه

ویژگی های مهدکودک خوب چیست؟

یک مهدکودک خوب چگونه است؟

ویژگی‌های مهدکودک خوب چیست؟ این سؤال اکثر پدر و مادر‌هایی است یک فرزند خردسال در ابتدای مسیر رشد و آموزش دارند. کودکستان، اولین ورود کودک به اجتماع است؛ بنابراین در شکل‌گیری شخصیت و خلق و خوی کودک تأثیر بسزایی دارد.

به عنوان والدین یک کودک، مهم‌ترین وظیفه شما انتخاب بهترین محیط برای ورود فرزند خردسال‌تان به محیط آموزشی است؛ اما این محیط چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

محیط مهد کودک باید چگونه باشد؟

محیط یادگیری ترکیبی از فضاها و زمینه‌هایی است که کودک خردسال در آن رشد می‌کند و یادگیری او آغاز می‌شود. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های مهدکودک خوب را باهم بررسی می‌کنیم:

  • دارای طراحی رنگارنگ، شاد، دلپذیر و مطابق با انگیزه کودکان باشد. 
  • محیطی گرم و شبیه به خانه داشته باشد.
  • فضایی بزرگ از جمله اتاق فکر، فضای بازی و تعویض لباس داشته باشد.
  • ابزارهای محافظتی، تهویه‌ای و بهداشتی مناسب داشته باشند.

فعالیت‌های روزانه یک مهد کودک خوب چیست؟

کودکان در محیط مهدکودک برای پرورش مهارت‌های کلیدی و آمادگی برای ورود به محیط مدرسه نیاز به برخی فعالیت‌های گروهی دارند:

  1. آموزش مهارت‌های اجتماعی و تعامل با دیگران از مهم ترین فعالیت هایی است که در محیط مهد باید اجرا شود.
    فرزندان شما برای اولین بار با افرادی غیر از خانواده خود آشنا می‌شوند؛ باید یاد بگیرند چطور با دیگران تعامل داشته باشند، چطور از خودشان مراقبت کنند و احساسات خود را چگونه بروز داده و یا کنترل کنند.

    به طور کلی بچه‌ها اولین قدم برای درک و فراگیری مسائلی مثل تعامل با محیط اجتماعی، مثل عشق ورزی، همدلی، دوست‌یابی، نظم، هماهنگی با تیم را بر می‌دارند.
  2. بخش دیگر این آموزش‌ها به تربیت فردی کودک باز می‌گردد.
    این آموزش‌ها شامل مواردی مانند عزت نفس، اعتماد به نفس، رعایت حریم خصوصی دیگران و مهارت‌های اجتماعی است.
  3. آماده کردن کودکان برای ورود به محیط مدرسه
    فعالیت‌های آغاز سال بهتر است بر شناخت دانش‌آموزان و آشنایی آن‌ها با یکدیگر متمرکز باشد. بنابراین مهدکودک‌ها از کودکان می‌خواهند تا چند روز اول، بازی‌های مختلفی انجام دهند و حین انجام بازی‌ها با یکدیگر آشنا شوند. توجه به معارفه، یکی از ویژگی‌های مهدکودک خوب است.
  4. بازی هایی که منجر به یادگیری کودک شود.
    در برخی مهدکودک‌ها، پایه‌های ابتدایی خواندن و نوشتن آموخته می‌شود که البته به معنای آموزش کامل حروف الفبا نیست، طبق تحقیقات انجام شده، بهتر است آموزش کامل حروف الفبا به مقطع ابتدایی موکول شود.
  5. فعالیت‌های بدنی (ورزش و بازی هدفمند)، یکی از ویژگی‌های کودکستان‌های استاندارد است.
    این فعالیت‌ها به تقویت مهارت حرکتی و حسی کودکان کمک می‌کنند. مثلاً بازی‌هایی مانند گوی و هزارتو برای تقویت هماهنگی بین دست و پا و تقویت حواس پنج‌گانه می‌تواند انجام شود.
  6. بهترین مهدکودک‌ها فعالیت‌های هنری تدارک می‌بینند.
    این فعالیت شامل صنایع دستی، رقص، نمایش بازی کردن و سایر فعالیت‌های خلاقانه است.
  7. آشنایی با موسیقی و هنر‌های تجسمی، محیط مهدکودک را برای بچه‌ها جذاب‌تر می‌کند.
    آموزش موسیقی و هنرهای تجسمی نقش مهمی در توسعه کودکان دارد. این آموزش‌ها به کشف استعدادهای کودکان در سنین پایین کمک می‌کنند.
  8. آموزش کلمات ساده کودک را نسب به فضای آموزش کنجکاوتر می‌کند.
    آشنایی با کلمات ساده، به خصوص اگر در رابطه با مدرسه و فضای آموزش باشد؛ کودک را نسبت آن کنجکاوتر می‌کند و نه تنها سردرگمی کودکان را کاهش می‌دهد، بلکه هوش کلامی و دایره لغات آن‌ها را گسترش می‌دهد.
  9. آموزش مهارت‌های زیباشناسی و شادابی روان: این آموزش‌ها به تقویت حس زیباشناسی کودکان و آشنایی با مظاهر زیبای طبیعت کمک می‌کنند.

به طور کلی، مهدکودک‌ها فضایی شاد و پرانرژی را برای آموزش و توسعه مهارت‌های اجتماعی، شناختی و هنری کودکان فراهم می‌کنند.

لیست آموزش‌های یک مهدکودک خوب چیست؟
در انتهای مقاله لیست کاملی از آموزش‌های یک مهدکودک خوب برای شما تهیه کردیم.

این ویژگی ها در کودکانی که مهدکودک می روند؛ نمود پیدا میکند.

تفاوت کودکانی که مهد می‌روند با کودکانی که نمی‌روند چیست؟

کودکانی که به مهد می‌روند این فرصت را دارند که اولین طعم رسمی از مدرسه را در یک محیط آموزشی سرگرم کننده و خلاقانه تجربه کنند. با این همه، برخی والدین ممکن است تصمیم بگیرند که فرزندان خود را به مهدکودک نفرستند.

به ویژه والدینی که دارای فرزندان باهوش هستند ممکن است با تایید مربی تصمیم بگیرند که فرزندشان مهدکودک را ترک کند و در عوض به محض صلاحدید در مدرسه ثبت نام کند. اما از کجا می‌توان فهمید که آیا مهدکودک برای کودک مناسب است؟

طی مقاله‌ای با عنوان «آیا مهدکودک برای کودک شما مناسب است؟» این نتیجه به دست آمد که کودکانی که به مهدکودک می‌روند با چالش‌های تحصیلی کمتری روبرو هستند.

این کودکان با تجربه مهدکودک و پیش از ورود به مدرسه، تا حدودی با گوش دادن به کتاب داستان و تعریف داستان‌های مختلف، زمینه‌ی مهارت‌ خوانش و با نقاشی کشیدن و طراحی مدل‌های تصویری مختلف، زمینه مهارت نوشتار خود را تقویت کرده‌اند. اما آیا مهدکودک رفتن سراسر مزیت است یا معایبی هم به همراه دارد؟

آیا فرزند شما آماده مهدکودک رفتن است؟

اگر هنوز در مورد آمادگی کودک‌تان برای مهدکودک مطمئن نیستید، می‌توانید با پاسخ به سوالات زیر، تا حد زیادی در خصوص آمادگی کودک‌تان اطمینان حاصل کنید:

  1. سن کودک شما چقدر است؟

معمولاً سن بین 3 تا 5 سالگی بهترین زمان برای مهدکودک رفتن کودک نیز می‌باشد. البته این سن می‌تواند بسته به رشد و بلوغ هر کودک متفاوت باشد.

2. علاقه کودک شما به مهدکودک چگونه است؟

کودک شما باید از رفتن به مهدکودک و بازی با دیگر کودکان هیجان‌زده باشد.

  1. چه حسی در مورد رفتن کودک‌تان به مهدکودک دارید؟

شما باید از رفتن کودک‌تان به مهدکودک احساس راحتی کنید و به مربیان مهدکودک اعتماد داشته باشید.

اگر به هر یک از این سوالات پاسخ منفی دادید، ممکن است کودک‌تان برای مهدکودک آماده نباشد و بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

لیست آموزش‌های مهد کودک

آموزش در مهد کودک به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. آموزش‌های شناختی: تقریبا اینطور می‌توان گفت که توجه به آموزش شناختی و پرداختن به موضوعاتی مشابه آن، از ویژگی‌های مهدکودک خوب به شمار می‌رود.
مهارت‌های زبانیافزایش دایره لغات، یادگیری حروف الفبا، قصه‌گویی و شعرخوانی، تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری
مهارت‌های ریاضیشمارش، شناخت اعداد و اشکال، مفاهیم اولیه جمع و تفریق و اندازه‌گیری (نه به صورت مسئله، به صورت عملی و با روشی سرگرم کننده)
مهارت‌های علمیشناخت محیط زیست، آشنایی با گیاهان و حیوانات
مهارت‌های اجتماعیآشنایی با قوانین و مقررات، نوبت‌گیری، همکاری و هم تیمی بودن با دیگران، احترام به خود و دیگران
آموزش بهداشتشستن دست‌ها، بهداشت دهان و دندان، تغذیه سالم
آموزش مهارت‌های زندگیلباس پوشیدن، غذا خوردن، نظم و انضباط
آموزش ایمنیعبور و مرور ایمنپیشگیری از حوادث
آموزش‌های ضروری در یک مهدکودک با ویژگی‌های استاندارد
  1. آموزش‌های خلاق:
هنرنقاشی، سفالگری، کاردستی، موسیقی
بازیبازی‌های آزاد، بازی‌های گروهی، بازی‌های فکری
ورزشحرکات ورزشی ساده، بازی‌های ورزشی
فعالیت‌های خلاقه که از ویژگی‌های یک مهدکودک خوب به شمار می‌آید.

جمع‌بندی

ویژگی‌های مهدکودک خوب به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهم‌تر این که آموزش در مهد کودک باید متناسب با سن و سطح رشد کودکان باشد و فعالیت‌های آموزشی جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

مربیان باید صبور و دلسوز باشند و به نیازهای فردی هر کودک توجه کنند و همچنین والدین باید در فرآیند آموزش کودک خود مشارکت داشته باشند.

برای انتخاب مهد کودک خوب، مجوز و سابقه مهدکودک را بررسی کنید، با مربیان مهدکودک صحبت کنید و از آن‌ها در مورد برنامه‌های آموزشی و نحوه برخورد با کودکان سوال کنید یا با دیگر والدینی که فرزندان‌شان در آن مهدکودک هستند صحبت کنید و نظر آن‌ها را بپرسید تا در نهایت بتوانید بهترین مهدکودک برای کودک خود را پیدا کنید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید