زمان مطالعه: 15 دقیقه

بهترین بازی کودکانه برای سنین مختلف ( از تولد تا 10 سال)

بهترین بازی کودکانه در سنین مختلف

فهرست ها

همانطور که کودک در حال رشد شما، شروع به راه رفتن، دویدن و بالا رفتن می کند؛ نحوه بازی او به طرز چشمگیری تغییر می کند. با بهبود توانایی ‌های فیزیکی، کودکان 12 تا 24 ماهه مهارت‌های جدیدی از جمله صحبت کردن، بازی کردن، تعامل و دوست‌یابی کسب می‌کنند. بازی کودکانه بخشی جدایی ناپذیر از این رشد است؛ در ادامه به معرفی بازی برای سنین مختلف می پردازیم.

بازی کودک برای رشد او ضروری است. بازی درمانی به او این امکان را می دهد که یاد بگیرد چگونه احساسات خود را مدیریت کند، نقش آفرینی، احترام و پذیرش قوانین را می آموزد. از همه مهم تر مهارت های خود آگاهی و شناخت توانایی هایش را تقویت می کند؛ در نتیجه عزت نفس به دست می آورد!

بازی کودکانه و بازی های آموزشی به کودک این امکان را می دهد که مشکلات را پیش بینی کند. بازی هایی با مضمون آموزش خواندن و نوشتن از 3 سالگی شروع می شود. اما در واقعیت، کودکان می‌توانند مدت‌ها قبل با اسباب‌ بازی‌ های مختلف و ابزارهای سرگرمی، یادگیری را آغاز کنند.

اهمیت بازی کودکانه در تربیت و رشد کودکان

بازی برای سنین مختلف این امکان را می دهد که کودکان از خلاقیت خود استفاده کنند و در عین حال قوه تخیل، مهارت و قدرت فیزیکی، شناختی و عاطفی خود را توسعه دهند.

بازی کودکانه برای رشد سالم مغز مهم است. کودکان از طریق بازی در سنین بسیار پایین با دنیای اطراف خود تعامل پیدا می کنند.

انواع بازی کودکان کمک می کند تا بچه ها شایستگی های جدیدی را توسعه دهند که منجر به افزایش اعتماد به نفس و انعطاف پذیری آنها برای رویارویی با چالش های آینده می شود.

بازی کودکانه بدون جهت به آن ها این امکان را می دهد تا یاد بگیرند که چگونه در گروه کار کنند، به اشتراک بگذارند، مذاکره کنند، تعارضات را حل کنند و مهارت های دفاع از خود را بیاموزند.

انواع بازی کودکانه


به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

انواع بازی برای استعدادیابی کودکان

همه کودکان استعدادها و توانایی های پنهانی دارند که منتظر کشف و رشد هستند. هر کودکی متفاوت است و به همین دلیل به هیچ وجه نباید آنها را با هم مقایسه کرد.

برخی از کودکان از سنین پایین به جنبه های بسیار خاص علاقه مند هستند، اما برای اکثر آنها این یک فرآیند بلوغ است و ممکن است در این مسیر علایق و خواسته های آن ها بارها تغییر کند.

هنگامی که کودکان در جریان بازی کودکانه فعالیت های خلاقانه مختلف را کشف می کنند و در مورد آن ها یاد می گیرند، در آن زمان  به یکی از آن ها علاقه مند می شوند.

به همین دلیل، بسیار مهم است که شما به عنوان والدین همه ابزارهای ممکن برای بازی خلاقانه را در اختیار فرزندان قرار دهید. به این ترتیب آن ها این فرصت را خواهند داشت زمینه استعداد خود را کشف کنند.

بازی مناسب کودک پیش دبستانی و بازی مناسب مهد

کودک پیش دبستانی شما ممکن است بداند که باران می بارد و نمی تواند بیرون بازی کند، اما بدن او همچنان می خواهد انرژی خود را تخلیه کند.

کودکان خردسال ذاتا موجودات فعالی هستند و باید با انواع بازی کودکان به فرزند خود این فرصت را بدهید که ضمن تخلیه انرژی خود، یاد بگیرد و استعداد خود را کشف کند.

در اینجا چند بازی کودکانه مناسب کودک پیش دبستانی و بازی مناسب مهد برای تقویت ذهن و بدن کودکان معرفی می کنیم:

  • ظروف شیر قدیمی، قاشق های چوبی، ظروف خالی گیاه گلدانی، چوب، کاغذ خرد شده، سطل های پلاستیکی، قابلمه و لباس های قدیمی برای بازی های تخیلی و بدون ساختار عالی هستند.
  • پازل ها و بازی های تطبیقی ​​مانند دومینوی حیوانات به بهبود حافظه و تمرکز کودک شما کمک می کند.
  • خمیر بازی و خاک رس: این بازی مناسب کودک پیش دبستانی و بازی مناسب مهد، به رشد مهارت های حرکتی خوب کودک شما کمک می کند .
  • پخش موسیقی مورد علاقه یا ضرب گرفتن با قابلمه و تابه، منجر به تقویت حس شنوایی و تشخیص صداها توسط کودک می شود.
  • کودک با لگد زدن، پرتاب کردن یا غلتاندن توپ، انرژي خود را تخلیه می کند و همچنین ارگان های حرکتی اش تقویت می شوند.

در کنار بازی مناسب کودک پیش دبستانی و بازی مناسب مهد که در بالا اشاره شد، اسباب بازی های ساده نیز این بازی ها را برای کودک جذاب تر می کنند.


هر کودکی سزاوار درخشیدن است!

به بازی های دوران کودکی ساده نگاه نکنید! گاهی کودکان در بین بازی ها علایق خود را پیدا و درباره توانایی های خود خیال پردازی می کنند.
حالا تصور کنید توانایی های ذاتی فرزندتان را با یک بررسی دقیق بفهمید؛ آینده و مسیری که در زندگی قرار است طی کند، چقدر متفاوت خواهد بود؟!

پرورش استعدادهای بالقوه فرزند شما با درک استعدادهای ژنتیکی آنها شروع می شود. با جست و جو در ساختار ژنتیکی آنها، می توان کودکان را به سمت فعالیت هایی هدایت کرد که با نقاط قوت منحصر به فردشان همسو باشد. استعداد ژنتیکی چه خلاقیت باشد، چه میل به حل مسئله یا یک موهبت طبیعی در ورزش، می تواند مسیر توانایی های خارق العاده افراد را روشن کند.

پتانسیل فرزندتان را با آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX آزاد کنید و هدیه ای به عنوان راهنمای مسیر و خودشناسی به آن ها بدهید؛ چرا که هر کودکی سزاوار درخشیدن است! برای آشنایی بیشتر با تست استعدادیابی و مشاوره رایگان، فرم انتهای مقاله را تکمیل کنید.


آشپزی با کودکان

انواع بازی کودکان دبستانی

کودکان در 6 الی 9 سالگی رشد سریعی دارند. در کنار رشد و شکوفایی در زمان مدرسه ابتدایی، زمان زیادی را صرف بازی می کنند. بازی مناسب کودکان دبستانی از جنبه های مختلف به رشد آن ها کمک می کند.

به عنوان مثال، بازی با قوانین ساده به فرزند شما کمک می کند تا به ساختارهای یادگیری رسمی تری که در مدرسه تجربه می کند، عادت کند. این نوع بازی همچنین به کودک شما می آموزد که نوبت را رعایت کند که برای دوست یابی و حفظ آن بسیار مهم است.

 بازی مناسب کودکان دبستانی پیش زمینه برای کشف و شناخت علایق جدید کودکان را فراهم می کند. برای مثال، کودک شما ممکن است شروع به مطالعه بیشتر کند و واقعا از کتاب‌ها و مجلات با مطالبی که به آن ها علاقه دارد، لذت ببرد.

این نوع فعالیت ها فرزند شما را تشویق می کند که علایق خود را دنبال کند و خودش یاد بگیرد. همچنین کودک در سن مدرسه شما می تواند با اشیاء و فعالیت های زیر سرگرم شود:

پخت و پز

پخت و پز ساده و فعالیت های آماده سازی غذا برای توسعه مهارت های روزمره و خلاقیت عالی هستند.

انواع بازی تخیلی

با بازی کودکانه تخیلی، کودک شما می تواند خود را به یک ابرقهرمان یا شخصیت داستانی مورد علاقه تبدیل کند و قوه تخیل خود را به چالش بکشد.

بازی های لباس پوشیدن

بازی های لباس برای نقش  بازی کردن و اجرای نمایش عالی هستند. این بازی کودکان به فرزند شما اجازه می دهند احساسات خود را کشف کند و نقش های مختلفی مانند خلبان یا پزشک بودن را امتحان نماید. تمام چیزی که کودک شما نیاز دارد چند لباس و وسایل ساده مانند کلاه یا کیف دستی قدیمی است.

پخش صدا و موسیقی

فعالیت هایی مانند پریدن و رقصیدن با موسیقی یا ساختن و نواختن سازهای خانگی ساده برای بیان احساسات و تخلیه انرژي مناسب است.

بازی با اسباب بازی نرم

 بازی کودکانه که در فضای سرپوشیده مهدکودک انجام می شود؛ اغلب به همراه مجموعه ای از اسباب بازی هایی است که جنبه آموزشی دارند.

حیوانات عروسکی نمونه ای از این اسباب بازی ها است. تا حد امکان اسباب بازی و شکلک های حیوانات و موجودات و اشیا مختلف را جمع آوری کنید و آن ها را در یک کیسه یا روبالشی بزرگ قرار دهید.

هنگامی که چشمان او را می پوشانید، به کودک پیش دبستانی خود اجازه دهید حیوانی را جدا کند و سپس آن را برگرداند. ببینید آیا می تواند حدس بزند که کدام حیوان را در حالی که از آن تقلید می کند، انتخاب کرده است. به نوبت این کار را انجام دهید.

انواع بازی کودکانه

اسباب بازی مناسب کودکان

خیلی وقت ‌ها پیش می ‌آید که ما نمی ‌دانیم چه نوع اسباب ‌بازی برای کودک بخریم. با این حال، هنگامی که به اسباب بازی برای سنین مختلف فکر می کنید، مهم است که گزینه مناسب را برای افزایش زمان بازی و مهارت های رشدی آن ها انتخاب کنید.

بازی‌های بچگانه زیادی وجود دارند که مهارت ‌ها و توانایی ‌های کودک از جمله رشد جسمی، شناختی، اجتماعی و عاطفی را افزایش می‌ دهند. انتخاب اسباب ‌بازی مناسب برای کودک می‌تواند استقلال، خلاقیت و کنجکاوی، احساسات و تعاملات اجتماعی افزایش دهد.

هنگام انتخاب یک اسباب بازی برای بازی کودکانه مهم است که به خاطر داشته باشید که این وسیله چگونه می تواند باعث توسعه، کاوش، آزمایش و خلاقیت کودک شود.

والدین همیشه بیشترین تاثیر را در تربیت و رشد کودک دارند؛ زمانی که پدر و مادر نسبت به علایق، توانایی ها و شخصیت فرزند خود شناخت کافی داشته باشند؛ از هر طریقی می توانند در زندگی او موثر باشند. این تاثیر می تواند از بازی کردن، نحوه غذا خوردن، دوست یابی و غیره به کودک منتقل شود.

اسباب بازی مناسب کودکان چه ویژگی دارد؟

بهترین اسباب ‌بازی برای بچه ها، اسباب بازی های «پایان باز» هستند که کنجکاوی و  خلاقیت آن ها را به چالش می کشد.

اسباب بازی پایان باز

اسباب بازی هایی هستند که کودک شما می تواند به شیوه های مختلف، بدون محدود کردن تخیل خود استفاده کند. این اسباب بازی کودکان شما را تشویق می کند تا از تخیل، خلاقیت و مهارت های حل مسئله استفاده کنند.

. این نمونه بازی برای سنین مختلف عبارتند از:

  • بلوک ها: از بلوک ها می توان برای ساخت یک خانه، ساخت یک بزرگراه یا ایجاد یک ربات استفاده کرد. می توان از آن ها برای آموزش شکل، رنگ و حتی بافت استفاده کرد. بچه ها با بلوک ها نقاشی می کنند یا فقط آن ها را به هم بکوبند تا موسیقی بسازند.
  • توپ: با توپ، بازی های متنوعی می توان انجام داد. به طور کلی این بازی ها انرژي کودک را تخلیه می کنند از آن مهم تر، مهارت های ورزشی و بدنی او را تقویت می کنند.
  • جعبه های مقوایی: کودک شما می تواند وانمود کند که جعبه ها، پیشخوان مغازه، اجاق گاز، ماشین، قایق، خانه عروسک و موارد دیگر که خلاقیت کودک بستگی دارد؛ هستند.
  • آراستن: با چند لباس و تکه‌ های پارچه، کودک شما می ‌تواند به هر چیزی یا هر کسی تبدیل شود.
  • مجموعه ها: فرزند شما می تواند دکمه ها، مهره ها یا سکه ها را جمع آوری کند و بر اساس رنگ، الگو، اندازه یا شکل مرتب کند. توجه داشته باشید که این بازی برای کودکان زیر 4 سال مناسب نیست؛ زیرا کودک باید درکی از لوازم بازی داشته باشد و به خود آسیبی نزند.
امکان دارد کودکان خرد سال، مهره ها، سکه ها و اشیا خیلی کوچک را قورت دهند!

اسباب بازی فیجت ها

بازی با اسلایم

کودک در زمان بازی با فیجت ها بر احساساتی مانند ترس، اضطراب و هیجان غلبه می کند. برای مثال اسباب ‌بازی فیجت به افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه یا اضطراب اجازه می ‌دهد تا با مشغول نگه داشتن دست ‌های خود، زمان را سپری و استرس خود را کاهش دهند.

اسباب بازی های فیجت در اشکال و سبک های مختلفی وجود دارند؛ برخی از آن ها از فلز یا پلاستیک ساخته شده‌اند که روی یاتاقان ‌ها می ‌چرخند، برخی دیگر کلاه‌ های پلاستیکی هستند که توپ ‌های کوچک در داخل آن ها وجود دارد؛ وقتی کلاه را در دستان خود می‌ چرخانید، به اطراف می ‌چرخند.

مزایای بازی با فیجت

بازی کودکان با فیجت برای کاهش اضطراب و استرس بسیار مناسب هستند. جدای از آن، مرکز دامنه توجه کودک شما را بهبود می بخشند. این اسباب بازی کودکانه جدید کمک می‌کند که فرزند شما تمرکز خود را حفظ کند و یاد بگیرد که چگونه تمرکز بیشتری روی انجام فعالیت و رفتارهای خود داشته باشد.

به همین دلیل ثابت شده است که این دسته از اسباب‌ بازی‌ ها به بهبود عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) کمک می‌ کنند.

  • فیجت ها به بهبود سلامت کلی مغز کودک شما کمک می کنند.

اسباب بازی فیجت به بچه ها کمک می کند انرژی و استرس خود را آزاد کنند؛ این موضوع در نهایت منجر به تحریک فعالیت مغز و بهبود ذهنیت آن ها می شود. همچنین، باعث تقویت خلاقیت آن‌ها می شود؛ زیرا ذهن ‌شان به جز نشستن و تماشای تلویزیون در تمام طول روز، کاری انجام می دهد.

  • فیجت ها به رشد مهارت های حرکتی ظریف کودک شما کمک می کند.

قابلیت کنترل دست، یکی دیگر از مزیت های اسباب بازی فیجت است. چنین ‌بازی‌ برای بچه ها، کودکان را وادار به تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف، بهبود چابکی و مهارت‌های ضروری هماهنگی دست و چشم می‌کند؛ بنابراین بچه ها یاد می‌گیرند که چگونه بنویسند، طراحی کنند و قلم خود را بهبود بخشند.

اسباب بازی برای بچه‌ ها آن ها را برای مدت طولانی مشغول نگه می دارد، زیرا نه تنها بازی می ‌کنند، بلکه زمان زیادی را صرف این می ‌کنند که چگونه آن را با اسباب ‌بازی ‌های دیگر هماهنگ کنند یا از اسباب ‌بازی برای حل مشکل استفاده کنند.

 بازی ‌های ساده و در عین حال خلاقانه به رشد توانایی‌ های فکری کودکان کمک می ‌کنند؛ آن ها باید از تخیل خود استفاده کرده و به هر طریقی چیزی را کشف کنند.

بازی کودکانه برای سنین مختلف

انتخاب بازی برای سنین مختلف باید بر اساس رشد و کسب مهارت های سنی آن ها باشد؛ بنابراین بازی برای سنین مختلف به شرح زیر است:

بازی بچگانه از تولد تا شش ماهگی

نوزاد از ماه های اول زندگی عاشق رنگ ها، چهره ها، دست های متحرک و صداهاست. بنابراین انواع اسباب ‌بازی‌ کودکانه از تولد تا شش ماهگی مبتنی بر حرکت و موسیقی مناسب هستند: چراغ‌ های شب حرکتی، شب تاب، حیوانات عروسکی موزیکال و … برای کودک جذاب است.

انواع بازی برای کودک شش ماهه

در حدود 3 یا 4 ماهگی، کودک دست های خود را کشف می کند، توانایی شگفت انگیزی که به او اجازه می دهد  با محیط پیرامون خود ارتباط بیشتری برقرار کند. فرزند شما با اسباب بازی هایی مانند جغجغه، به مرور کارایی دست های خود را کشف می کند.

بازی برای کودکان دو ساله

زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند؛ هر چیزی که حرکت کند برای آن ها جذاب خواهد بود. انواع بازی کودکان مانند هل دادن اشیا کودک، کشیدن اشیا کوچک، سواری و غیره برای آن ها بسیار مناسب است. همچنین این بازه سنی، زمان اولین بازی های تقلیدی است؛ کودک اکنون داستان های ساده را می فهمد.

بازی برای کودکان 3 تا 4 سال

در این دوران بازی های که با تقلید رفتار درهم آمیخته اند؛ برای کودک جذاب تر هستند. رفتار کردن مانند بزرگسالان، بازی با اشیاء واقعی بزرگسالان، برای بچه ها لذت بخش است. او یاد می گیرد که مداد خود را در دست بگیرد و نقاشی بکشد.

پازل ها و بازی های ساختمانی کودک را اغوا می کند. او برای رشد تخیل خود دوست دارد در کلبه ای به اندازه خود پنهان شود. جهان های کوچک (مزارع، گاراژ، شهرهای مینیاتوری و غیره) نیز از تخیل کودک سرچشمه می گیرند.

بازی برای کودکان 5 ساله

در این سن، پیشرفت فوق العاده ای در توانایی یادگیری کودک دیده می شود و زمان خوبی برای معرفی اسباب‌ بازی‌ های آموزشی و تعاملی است. مقصود این اسباب بازی ها آموزش ریاضیات و مهارت‌های کلامی است.

 تخته‌های صوتی یا رایانه‌های کوچک، لوازم هنری و کیت های صنایع دستی، بلوک هایی با اشکال مختلف، مجموعه های ساختمانی با قطعات بزرگ مانند لگو یا لینکلن لگ، پازل هایی با پیچیدگی بیشتر، باربی ها و لباس های آراسته، نمونه هایی از اسباب بازی های آموزشی هستند.

بازی در فضای سرپوشیده

بازی مناسب کودکان 6 ساله

برخی از بچه ها انجام آزمایش های علمی (با کمک والدین) را دوست دارند. برخی دیگر عاشق ساختن جواهرات مهره دار یا بازی با عروسک هستند. حضور دوست، اهمیت بیشتری در زندگی کودک پیدا می کند.

کم کم فرزند شما شروع به درخواست یک اسباب بازی کودکانه جدید و خاص می کند؛ زیرا «بقیه آن را دارند!» در این زمان، نقش والدین پر رنگ تر می شود؛ آن ها باید بتوانند تربیت خود را به گونه ای پیش ببرند که در آینده، کودک حسود نباشد.

در این سن، بچه‌ها اغلب طرفدار بزرگ بازی‌های رایانه‌ای می‌شوند، اما از حضور دوستان خود برای انجام ورزش، بازی‌های کارتی و بازی‌های رومیزی نیز لذت می‌برند.

بازی مناسب کودکان دبستانی (7 تا 10) سال

در این گروه سنی کودک موقعیت های مختلفی مانند همکاری و رقابت را در گروه تجربه می کند. بنابراین انواع بازی کودکانه دسته جمعی با قوانین دقیق، ورزش های دسته جمعی و بازی های مبارزه ای مناسب هستند.

اسباب بازی برای بچه ها در این سن شامل: بازی های رایانه ای و ویدیویی، کیت های صنایع دستی، کیت های علمی دقیق تر، تجهیزات ورزشی در فضای باز، مجموعه های ساختمانی پیچیده، می باشد.

 بازی کودکانه پسرانه یا بازی کودکانه دخترانه؟

با قدم زدن در راهروهای فروشگاه اسباب بازی محلی خود، ممکن است متوجه شکاف جنسیتی بزرگ شوید. همه اسباب بازی های پسرانه در سمت راست و همه اسباب بازی های دخترانه در سمت چپ قرار دارند. آیا مرز بین بازی برای بچه های دختر و پسر واقعا اینقدر متمایز است؟

محققان تاکید می کنند که برای رشد تخیل و خلاقیت بچه ها نباید آن ها را محدود به جنسیت کرد. بازی های زیر هم یک بازی کودکانه پسرانه است، هم یک بازی کودکانه دخترانه. در زیر نمونه های مختلف بازی آورده شده که برای هر دو گروه مناسب است. بازی برای سنین مختلف:

  • بازی فکری (لگو، منچ، کارت بازی، شطرنج، جنگاو و …)
  • فعالیت فیزیکی مثل ورزش برای تخلیه هیجان و انرژی (ترامپولین، آب بازی، ماشین بازی و… )
  • بازی ساخت و ساز (لگو خمیربازی، اسلایم و…)
  • فعالیت هایی برای افزایش خلاقیت (از جمله بازی کودکانه سنتی مانند نقاشی، سایه بازی، ساخت کاردستی و…)
  • بازی برای افزایش مهارت (نمایش، یادگیری آشپزی، قصه گویی، کتاب خوانی و…)
  • بازی های موبایلی برای کودکان (بازی کودکانه اندروید برای یادگیری زبان، ریاضی و کلا انواع نرم افزارها و اپ های بازی و یادگیری

بازی های ساده در خانه

بازی های قدیمی و بازی کودکانه سنتی بسیار جذاب هستند. بازی کودکانه ایرانی تفکر و تخیل کودک را به کار می گیرد.

بازی کودکانه سنتی برای هر زمان

بازی‌ کودکانه سنتی مانند حدس بزن در کدام دستمه؟ که می‌توانید در هر جایی بازی کنید؛ در مطب دکتر، در حالی که در ترافیک گیر کرده‌اید یا در صف فروشگاه مواد غذایی منتظر هستید. این بازی ها نسبتا بی صدا، راحت و بدون نیاز به اشیا هستند.

بازی 20 سوالی

این یک بازی کودکانه ایرانی و بازی کودکانه سنتی است. بازی با کسی شروع می شود که به یک حیوان، یک سبزی یا یک وسیله فکر می کند. سپس سایر بازیکنان باید سؤالاتی بپرسند که فقط جواب بله یا خیر دریافت کنند.

اگر بعد از 20 سوال کسی درست حدس نزد، فرد برنده و در صورتی که بازیکنان کلمه را حدس بزنند او باخته است؛ پس از آن، نفر بعدی بازی را با یک حیوان، گیاه یا شیء جدید شروع می کند.

بازی برای کودکان پیش دبستانی

بازی کودکانه تئاتر عروسکی

در انواع بازی کودکانه از جمله بازی کودکانه ایرانی بچه‌های خردسال دوست دارند نمایش‌های عروسکی را با افسانه‌های ساده به تصویر بکشند.

نقش آفرینی

نقش آفرینی یک بازی کودکانه قدیمی و جهانی است. کودکان عاشق بازی دراماتیک با نقش های بزرگسال هستند. کودکی که حیوانات را دوست دارد ممکن است دستمال ها را به بانداژ تبدیل کند و یک دفتر دامپزشکی حیوانات عروسکی راه اندازی کند.

بازی های اندروید و تبلت چه ضرری برای کودکان دارند؟

استفاده گسترده از تلفن همراه و در دسترس قرار دادن آن برای کودکان و نوجوانان برای ساعات طولانی خطرات و آسیب های جدی را به همراه دارد؛ از جمله:

  • درد در ناحیه سر و چشم
  • نقص شنوایی
  • اختلال خواب
  • پرخاشگری
  • حواس پرتی
  • مشکلات استخوانی
  • پیشرفت تحصیلی پایین
  • چاقی
  • تنهایی و انزوا

اسباب بازی های مناسب برای کودکان دو تا چهارسال کدام اند؟

در سن دو تا چهار سالگی، آگاهی کودک نسبت به وقایع اطراف خود بیشتر می شود، بنابراین می توان بازی کودکانه جدید را برای کسب مهارت های هوشی و یادگیری در موضوعات مختلف انتخاب کرد. بازی های مناسب برای این سن:

  • پازل

پازل از جمله بازی هایی است که مهارت های هوشی کودکان را تقویت می کند و در پایان کار، حس رضایت را به کودک القا می کند.

  • بازی های دریایی

 ماسه و آب دریا، ملات ساخت یک قلعه یا مجسمه را در اختیار کودک قرار می دهد. ماسه و آب دریا از بازی های خاص در هر سنی است، زیرا بافت شن به آن ها امکان خلق شکل های مختلف را می دهد؛ در نتیجه اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد.

  • بازی با خاک رس

خاک رس یک بازی معمولی نیست بلکه یک بازی خاص است که به خلاقیت کودک کمک می کند و مهارت های ذهنی خود را توسعه می دهد، خاک رس نه تنها به مهارت های بدنی کودک کمک می کند و ماهیچه های دست او را تقویت می کند که یک شروع عالی برای یادگیری است.

  • لباس فانتزی

یکی از بازی هایی که به شدت باعث شادی و نشاط در  کودکان می شود، پوشیدن لباس های فانتزی است. زیرا کودک در این مرحله شروع به تخیل و صحنه سازی های مختلف می کند. پوشیدن لباس مهندس، پزشک و ابزار هر حرفه به او کمک می کند تا او شناخت بیشتری نسبت به شغل ها داشته باشد؛ در نهایت کودک نسبت به علایق خود شناخت پیدا می کند.

  • طراحی و رنگ آمیزی

رنگ آمیزی طرح های روی کاغذ، حس سرزندگی و نشاط را در کودک بیدار می کند. طراحی و رنگ آمیزی به آرامش درونی و کاهش اضطراب کودک نیز کمک می کند.

  • مکعب ها و وسایل

یکی از بازی‌هایی است که قوه تخیل را تحریک می‌کند و به شکل‌گیری شخصیت منحصربه‌فرد برای کودک کمک می‌کند.

سخن آخر

بازی کودکانه، تفکر خلاقانه و تعامل اجتماعی را در کودک تقویت می کند. از طریق بازی در سنین مختلف ، آن ها از نظر فیزیکی رشد و مهارت های عاطفی را کشف می کنند؛ در نهایت یاد می گیرند که جهان را مدیریت کنند. بازی کودکانه همچنین استرس و اضطراب کودک را کاهش می دهد و به او می آموزد که احساسات خود را مدیریت کند.

همانطور که کودک شما رشد می کند، نحوه بازی او تغییر می کند؛ او خلاق تر می شود و بیشتر با اسباب بازی ها، بازی ها و ایده ها آزمایش می کند. این ممکن است به این معنی باشد که او به فضا و زمان بیشتری برای بازی نیاز دارد.

همچنین، کودکان در حین رشد در اشکال مختلف بازی حرکت می کنند. این شامل بازی به تنهایی، بازی در کنار کودکان دیگر و بازی تعاملی با کودکان دیگر است.

چه بازی هایی برای کنترل خشم در کودکان مناسب است؟

بازی در سنین مختلف که ماهیت کنترل و مدیریت خشم دارند؛ به والدین بسیار کمک می کند. مهم است که بدانید هر کودک منحصر به فرد است؛ پس روش استفاده از ابزار و اسباب بازی ها را باید با شخصیت کودکان تطبیق دهید. بازی های که به کودکان امکان ابراز احساسات غیر کلامی را می هد و یا داستان های زنده و تخیلی، امکان بیان و تشخیص تجربه عاطفی را فراهم می کنند.

بهترین زمان مناسب برای بازی کودکان چه زمانی است؟

زمان بازی کودک بستگی به رنج سنی او دارد. مدت زمان بازی با توجه به سن فرزند شما از حداقل دو ساعت شروع می شود. باید زمان بازی کودک را طوری در نظر بگیرید که فرزند شما خواب کافی و انرژی لازم را داشته باشد و همچنین از تغذیه مناسب غافل نشود.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید