زمان مطالعه: 8 دقیقه

طرز برخورد با کودک لجباز و پرخاشگر

10راه برخورد با لجبازی در کودکان

لجبازی کودکان امری کاملاً طبیعی است. اما طبیعی بودن آن چیزی از مشکلات والدین کم نمی کند. انجام ساده ترین کارها و رفتارها در کودک لجباز، از جمله غذا خوردن، حمام رفتن و غیره می توانند آغاز یک مشاجره بزرگ باشند.

همچنین تکرار این موضوع می تواند برای والدین فرسایش دهنده باشد. بنابراین تنها راه، یافتن علت اصلی لجبازی در کودکان و راه حل هایی برای مقابله با آن است.

کودک لجباز معمولاً بعد از دو سالگی برای کنترل والدین دست به لجبازی می زند. بهترین کار این است که به عنوان والد در لجبازی او وارد نشوید، زیرا بازنده شما خواهید بود.

بهترین راه حل برای رفع لجبازی در کودکان این است که خواسته های خود را در قالب بازی با آن ها مطرح کنید. بیشتر بخوانید: کتاب‌های مناسب کودکان چه ویژگی دارد؟

 چرا کودکان لجبازی می کنند؟

مصمم بودن در انجام کاری به یک روش خاص و امتناع از تغییر افکار، رفتار و عمل به معنای لجبازی است. این رفتار گاهی به اعمال فشار بر دیگران برای انجام کاری مشخص ختم می شود. لجبازی می تواند ریشه در ژنتیک داشته باشد یا رفتاری اکتسابی باشد. در ادامه به بیان دلایل لجبازی در کودکان خواهیم پرداخت.


به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

علت لجبازی در کودکان

کودکان معمولا برای کنترل والدین، جلب توجه، بیشتر دیده شدن و تایید گرفتن دست به لجبازی می زنند. در واقع لجبازی نوعی سلاح برای کودک است که می تواند به وسیله آن به خواسته های خود برسد.

کودک لجباز می خواهد همیشه رئیس باشد و متوجه والد بودن شما نیست. تداوم این کار می تواند منجر به عصبی شدن والدین و برخورد فیزیکی آن ها با کودک شود.

لجبازی در کودکان

سن لجبازی در کودکان

سن لجبازی کودکان معمولاً از دو سالگی آغاز شده، در 3 یا 4 سالگی به اوج می رسد و تا 7 سالگی ادامه دارد. در صورت برخورد نادرست والدین این رفتار می تواند به یک عادت تبدیل شود. اما در صورت برخورد صحیح حداکثر در 7 سالگی فروکش می کند.

  • لجبازی در کودکان سه ساله

لجبازی در کودکان دو تا سه ساله به دنبال کسب استقلال، خود شیفتگی و داشتن حس مالکیت ایجاد می شود. همچنین این کودکان در انجام کارهای خود توانایی کامل ندارند و به سرعت مستاصل می شوند.

این کودکان توقع دارند به سرعت همه چیز برای آن ها فراهم شود. در غیر این صورت شروع به لجبازی می کنند. بیشتر بخوانید: بازی های مناسب کودکان سه ساله

  • با کودک لجباز دوساله چکار کنیم؟

در صورتی که والدین رفتار آن ها را به درستی پاسخ ندهند، لجبازی به رفتاری عادی برای دست یافتن به خواسته های کودک تبدیل خواهد شد.

بی توجهی سبب خاموش شدن این رفتار در آن ها می شود. برای ترک این عادت باید مواقعی که کودک رفتار درستی دارد او را تشویق کنید و در مقابل لجبازی او کاملاً بی اعتنا باشید.

نشانه های کودک لجباز

هر کودکی که آزادانه عمل کرده و در برابر برخی از رفتارها مقابله کند لجباز نیست. گاهی این رفتار نشانه مصمم بودن کودک است. کودکان مصمم بسیار با اراده، با هوش و خلاق هستند و معمولاً سوالات بسیار زیادی می پرسند.

در مقابل کودکان لجباز حاضر نیستند حتی یک لحظه به حرف های شما گوش دهند و در انجام تصمیم خود مصمم هستند. بهتر است تفاوت این دو را بدانید.

از اثرات منفی تنبیه در کودکان چه می دانید؟

نشانه های کودک لجباز چیست؟

اما نشانه های کودکان لجباز چیست؟ کودکان لجباز نیاز بسیار شدیدی به دیده شدن، شنیده شدن و تأیید گرفتن دارند. این کودکان دائماً در تلاش هستند تا توجه شما را جلب کنند. آنها گاهی بسیار مستقل و متعهد هستند، اما بسیار عصبانی می شوند.

این کودکان رهبران بسیار خوبی هستند و از رئیس بودن لذت می برند. آنها می خواهند کارها را با سرعت دلخواه خود انجام دهند. برای برخورد با این کودکان باید تفاوت بین قاطعیت و سرسختی را به خوبی بدانید.

اما با کودکان لجباز چگونه برخورد کنیم؟ بهتر است بدانید برخورد با این کودکان نیازمند صبوری، تلاش بیشتر و آشنایی با نکات تربیتی کودک در سنین مختلف است. والدین باید الگوی رفتاری این کودکان را کشف کنند.

درمان لجبازی در کودکان

برای درمان لجبازی کودکان می توانید راهکارهای روانشناسی و علمی را دنبال کنید. در صورتی که پس از 7 سالگی نیز این لجبازی ادامه داشت بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. در ادامه به معرفی ده راهکار ساده برای مقابله با این کودکان می پردازیم.

10 راهکار برای برخورد مناسب با کودک لجباز

کودک لجباز در سن و موقعیت های مختلف دست به لجبازی می زند. این کودکان برای آنکه از دستورات شما سرپیچی کنند اقدام به خودنمایی کرده، پای خود را به زمین می کوبند یا فریاد می زنند.

به او گوش دهید: کودک لجوج در صورت شنیده نشدن شروع به سرکشی می کند. ارتباط یک مسیر دو طرفه است. بجای بحث و جدل با کودک، علت رفتار او را بپرسید. کودکان لجباز با شنیده شدن احساس امنیت کرده و گاهی از لجبازی دست می کشند.

با کودک صحبت کنید

بجای اجبار با او ارتباط برقرار کنید:

مجبور کردن کودک به انجام کاری، منجر به طغیان کردن او می شود. در لجبازی نباید با کودک همراه شوید. بهتر است او را بغل کنید، با او ارتباط برقرار کرده و حرف بزنید.

کودکان لجباز اگر احساس کنند به آنها اهمیت می دهید، معمولاً به لجبازی خود پایان می دهند. برقراری ارتباط با کودک لجوج کنترل او را آسان تر می کند.

به او حق انتخاب دهید:

فرزند لجباز اگر فقط یک انتخاب داشته باشد با آن مخالفت می کند. اما اگر به او حق انتخاب دهید معمولاً به یکی از آنها راضی می شود. به طور مثال در زمان خواب به او نگویید “بخواب”، چون تنها پاسخ او “نه” است. بهتر است به او بگویید قبل از خواب کدام داستان را دوست داری با هم بخوانیم! اما توصیه می شود تعداد گزینه ها را بیشتر نکنید. چون ممکن است او را گیج و عصبی کنید.

فریاد نزنید:

در لجبازی کودک وارد نشوید، زیرا بازنده شما خواهید بود. با این کار شما نیز به یک کودک لجوج تبدیل خواهید شد! هر آنچه به خونسرد شدن او کمک می کند را انجام دهید. به طور مثال انجام مدیتیشن، پخش موسیقی مورد علاقه کودک در منزل، ورزش و غیره را امتحان کنید.

به او احترام بگذارید:

بی احترامی و اعمال قدرت به کودکان لجباز، رفتار آنها را تشدید می کند. شما باید بهترین الگو برای حفظ احترام در رابطه باشید. بجای اصرار برای پایبندی به قوانین، به دنبال همکاری باشید.

در انجام کارها با او همراه شوید:

این کودکان به نحوه برخورد شما به شدت حساس هستند. مراقب واژگانی که به کار می برید، رفتار، لحن و زبان بدن خود باشید. به جای دستور دادن و پرخاش کردن، در انجام کارها با او شریک شوید و او را سرگرم کنید.

فریاد نزنید

مذاکره کنید:

با پرسیدن سوالاتی مانند “چه چیزی تو را اذیت می کند” یا “مشکل چیست” او را وادار به صحبت کنید. مذاکره به معنای تسلیم شدن در برابر خواسته های او نیست. این بهترین راه برای توافق است.

محیطی مناسب و خالی از استرس ایجاد کنید:

کودکان لجباز معمولاً والدینی دارند که در برابر آن ها بحث و مجادله می کنند. اختلافات والدین می تواند منجر به پرخاشگری و انزوای اجتماعی کودکان شود.

او را درک کنید:

خود را جای او بگذارید. تلاش کنید او را بهتر بشناسید. با کودکان لجباز همدردی کنید و به این فکر کنید که اگر جای آنها بودید چه رفتاری داشتید.

رفتار مثبت را در کودکان لجباز تقویت کنید:

مخالفت دائمی با کودکان لجباز، عکس العمل منفی آن ها را تقویت می کند. بنابراین رفتار و عکس العمل خود را بازبینی کنید. بهتر است از او سوالاتی بپرسید که دارای جواب بله یا خیر است.

این نوع پرسش احتمال پاسخ مثبت را در کودک شما بالا برده و  به او این احساس را می دهد که توسط شما شنیده می شود. در مقابل می توانید او را تشویق کنید. با این کار حس می کند در حال قدردانی از او هستید.

مشکلات با بچه لجباز

کودکان لجباز در موقعیت های مختلف شروع به مخالفت و لجبازی می کنند. این مشکلات در ساده ترین رفتارهای او مانند غذا خوردن، خوابیدن، دستشویی رفتن و غیره دیده می شود.

تغذیه کودک لجباز

  • مشکلات غذا خوردن

به جای اصرار به غذا خوردن و به زور غذا دادن، علت غذا نخوردن را از او بپرسید؛ ممکن است دل درد داشته باشد یا غذا را دوست نداشته باشد.

گاهی با صحبت کردن می توانید به یک توافق دو طرفه برسید. غذاهای مورد علاقه او را با انجام یک بازی سرگرم کننده در اختیارش قرار دهید و در چیدن میز از او کمک بگیرید.

  • مشکلات دستشویی رفتن

بسیاری از کودکان لجباز از سه سالگی به بعد در دستشویی رفتن مشکل دارند. ممکن است خود را خیس کنند یا در استفاده از توالت امتناع کنند. بهتر است از پرخاش کردن دست بردارید.

با او صحبت کنید. به او نحوه صحیح استفاده از توالت را آموزش دهید و از روش های سرگرم کننده استفاده کنید. در کودکان لجباز این پروسه کمی بیشتر طول می کشد.

  • مشکلات تحصیلی

اگر کودک شما در انجام تکالیف خود میل و رغبتی ندارد، شاید حجم تکالیف او زیاد است یا قادر به تمرکز نیست. بهتر است در انجام تکالیف کمک کنید تا استرس او کم شود. همچنین برای او تایم استراحت در نظر بگیرید.

به نظر شما بهترین سن یادگیری زبان دوم برای کودکان چه زمانی است؟

مشکلات تحصیلی کودک

  • مشکلات در مهمانی

تحقیر، تهدید و باج دادن در جمع ممنوع است. قبل از خارج شدن از خانه قانون بگذارید و در مهمانی به او یادآور شوید. ممکن است لجبازی او به دلیل وجود یک کودک دیگر در جمع باشد. بنابراین او را بغل کرده، با او حرف بزنید و علت رفتارش را جویا شوید. عصبانیت خود را در جمع به او نشان ندهید.

جمع بندی

بسیاری از کودکان بعد از دو سالگی شروع به لجبازی می کنند. این رفتار با تربیت آگاهانه والدین درمان می شود.

اما در صورت تنبیه، فریاد زدن و مشارکت در لجبازی آنها، لجبازی را تبدیل به عادت می کند و در شخصیت آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت. بهترین کار برای خارج کردن کودک از لجبازی، بی اعتنایی کردن شما و پرت کردن حواس او است. شما با کودک لجباز خود چطور رفتار می کنید؟

آیا تنبیه کودکان لجباز درست است؟

همه کودکان به قوانین مشخصی نیاز دارند تا نظم را یاد بگیرند. کودک باید بداند در قبال اعمال و رفتارهایش عواقب خوب یا بدی در انتظار اوست. مجازات باید متناسب با سن، بدون خشونت و فوری باشد. به طور مثال کاهش مدت زمان بازی، تماشای کارتون یا حذف زمان استراحت و در مقابل اختصاص دادن آن به انجام کارهای مشخص، می توانند تنبیه مناسبی برای کودکان باشند. در واقع هدف این است که بچه لجباز اشتباه خود را درک کرده و دیگر تکرار نکند.

بهترین روش برخورد با کودکان لجباز چیست؟

هرگز احساسات و ایده های کودکان لجباز را نادیده نگیرید. اگر کودکتان در حال انجام کاری است، با وسواس او را متوقف نکنید. به او اعتماد کنید تا از او اعتماد متقابل دریافت کنید. اگر سرمشقی برای او گرفتید، ابتدا خود به آن عمل کنید. کودکان همیشه شما را زیر نظر دارند! هرگز در برابر قوانینی که وضع کرده اید سست نشوید. البته قوانین نباید سخت گیرانه باشد.

چرا کودکان لجبازی می کنند؟

کودکان گاهی در انجام کارهای خود درمانده می شوند، همچنین می خواهند به سرعت به خواسته های خود برسند. بدین منظور با لجبازی کردن کنترل والدین را در دست می گیرند.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید