زمان مطالعه: 6 دقیقه

درونگرایی چیست؟ انواع مختلف درونگرایی

تایپ های مختلف شخصیتی در افراد درونگرا

در گذشته معمولا درونگرا بودن را نوعی نقص رفتاری می دانستند، درحالیکه درواقع افراد درونگرا عملکردی متفاوت از برونگراها دارند. روانشناس جوناتان چیک، که در کالج ولسی روانشناسی تیپ های شخصیتی را تدریس می کند، می گوید که ۴ تایپ متفاوت درونگرا، اجتماعی، متفکر، مضطرب و مهارشده، داریم. او همچنین می گوید که معمولا درونگراها ترکیبی از این ۴ تایپ هستند و نمی توان دقیقا یکی از این تایپ ها را برای آن ها در نظر گرفت.

به عنوان یک درونگرا مهم است که خودتان را به درستی بشناسید و خود را همان طور که هستید قبول کنید. همچنین نحوه ی عملکرد ذهن خود را بشناسید تا بهتر بتوانید با مسایل زندگی روزمره ی خود کنار بیایید. 

هرچه شناخت بیشتری از ویژگی های خودتان داشته باشید، می توانید این ویژگی ها را به نقاط قوت خود بدل کنید.

تایپ های مختلف شخصیتی درونگرا

. درونگرای اجتماعی

۱. درونگرای اجتماعی

درونگرای اجتماعی معمولا در موقعیت های اجتماعی، خجالتی و ترسو به نظر می آیند که با آنچه هستند، متفاوت است. درونگرای اجتماعی به معنی این است که تنها ماندن در خانه و یا بودن در جمع کوچک دوستان خیلی نزدیک را به رفتن به مهمانی ها و بودن در کنار افراد ناآشنا ترجیح می دهید. بودن در کنار مردم موجب اضطراب آن ها نمی شود. درونگرای اجتماعی فقط از آرامش خلوت خود لذت می برد و ترجیح می دهد که در خانه سرش در کتاب باشد.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای اجتماعی
  • طبیعت درونگرای خود را بپذیرید که نیاز به زمان  دارید تا انرژی خود را شارژ کنید.
  • خیلی خودتان را در موقعیت های اجتماعی برای شاد کردن دیگران تحت فشار قرار ندهید.
  • پس از یک روز طولانی و شلوغ که در جمع گذراندید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید.
  • تلاش کنید همیشه ارتباط خود را با خانواده و چند تن از دوستان بسیار نزدیکی که شما را همان طور که هستید می پذیرند، حفظ کنید.
 درونگرای اجتماعی و اضطراب اجتماعی

ممکن است خیلی ها رفتارهای درونگرای اجتماعی را با اضطراب اجتماعی اشتباه بگیرند، ولی این دو خصوصیت با هم متفاوت هستند. دوری یک درونگرای اجتماعی از جمع به دلیل اضطراب نیست، بلکه یک ویژگی اوست. جایی که آن ها احساس راحتی و خوشحالی می کنند در خلوت خودشان یا در گروه های کوچک و مکان های آرام تر است.

ویژگی ها و خصوصیات درونگراهای اجتماعی
  • جمع های صمیمی و کوچک را ترجیح می دهد.
  • از ملاقات با یک نفر و یا تعطیلاتی که به تنهایی می تواند سپری کند، استقبال می کند.
  • برای شارژ مجدد، بخصوص در روابط نیاز به زمانی برای تنهایی دارد.
  • دعوت های اجتماعی را بدون اینکه تمایلی به حضور در آن ها داشته باشد، می پذیرد.

درونگرای متفکر

۲. درونگرای متفکر

اگر معمولا غرق فکر کردن و آنالیز کردن خودتان هستید، ممکن است یک درونگرای متفکر باشید. این تایپ از موقعیت های اجتماعی دوری نمی کند و حضور افراد دیگر موجب آزار آن ها نمی شود. تایپ درونگرای متفکر، همیشه در حال فکر کردن و درون نگر هستند، بخصوص بعد از خواندن یک کتاب یا تماشای فیلم. درونگرای متفکر به احساسات خود آگاه است و دنیای باورهای خود را ساخته اند و در تفکرات رویایی خود غرق می شوند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای متفکر
  • زمانی را برای غرق شدن در افکار و شناسایی احساسات خود در نظر بگیرید. به دنبال علایق خود بروید و سرگرمی ها و خلاقیت های خود را دنبال کنید.
  • شغل وسرگرمی راپیدا کنید که متناسب باخصوصیات درونگرایی شما باشد.
  • سعی کنید که ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست ندهید، روابط درست و معناداری را ایجاد کنید تا از آن ها الهام بگیرید.
درونگرای متفکر یا برونگرا؟

از آنجاییکه درونگرای متفکر شنونده های بسیار خوبی هستند، ممکن است با برونگراها اشتباه گرفته شوند. افرادی که با این تایپ صحبت می کنند، سکوت درونگرای متفکر را دعوت به صحبت بیشتر برداشت می کنند، درحالیکه این سکوت به دلیل غرق شدن در تفکرات است.

ویژگی ها و خصوصیات درونگرای متفکر
  • درونگراتر از یک درونگرای معمولی هستند
  • تمایل به فعالیت هایی که برایشان پناهگاه ذهنی پیدا می کند، مانند مطالعه، تحقیق، فعالیت های موسیقی و سایر فعالیت های خلاقانه را انجام می دهند.
  • قبل از جواب دادن به سوالات،‌ مکثی برای فکر کردن می کنند.
  • خودآگاهی بسیار بالا

درونگرای مضطرب

۳. درونگرای مضطرب

برخلاف درونگرای اجتماعی، درونگرای مضطرب خودش را ایزوله می کند تا از مرکز توجه بودن بخصوص در جمع های ناآشنا پرهیز کند. شما در کنار دیگران، حس ناخوشایندی نسبت به خود دارید،‌ زیرا ممکن است به مهارت های اجتماعی مطمئن نباشید. ولی تنها بودن هم اضطراب شما را کم نمی کند، زیرا همچنان به کارها یا صحبت هایی که کرده است فکر می کند. با فکر کردن به اینکه چگونه می توانسته متفاوت عمل کند یا صحبت کند، درونگرای مضطرب خود را در تنهایی سرگرم می کند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای مضطرب
  • موقعیت هایی که شما را مضطرب می کند، یادداشت کنید و سعی کنید راه حل هایی را برای کاهش اضطراب خود در این موقعیت ها بیابید.
  • سلامت خود را با ورزش کردن و رژیم غذایی درست در اولویت قرار دهید. همچنین سلامت روان را فراموش نکنید.
  • ممکن است فقط گفتنش راحت باشد ولی باور داشته باشید که در نهایت همه چیز خوب و به نفع شما خواهد بود.
  • برای حمایت به خانواده و دوستان خود رجوع کنید. همچنین می توانید از مشاورها و یا معلمین خود کمک بگیرید.
درونگرای مضطرب و گستاخی

درونگرای مضطرب، خود را ایزوله می کند و ممکن است گستاخ به نظر بیاید. ولی رفتار این تایپ درونگرا به دلیل محافظت از خود و پناه بردن به گوشه ی امن خود است. معمولا این افراد در خانه می مانند تا از بروز اتفاقات فاجعه بار جلوگیری کنند. درونگرای مضطرب سعی می کند در محیط امن خود باقی بماند.

ویژگی ها و خصوصیات درونگرای مضطرب
  • در اکثر موقعیت ها مضطرب ظاهر می شوند.
  • ممکن است گستاخ و ایزوله به نظر برسند.
  • به هر قیمتی از تعاملات اجتماعی پرهیز می کنند.

درونگرای مهارشده

۴. درونگرای مهارشده

درونگرای مهارشده ترجیح می دهد تا قبل از صحبت کردن فکر کند. این تایپ درونگرا کمتر شناخته شده است و معمولا این تایپ در هنگام بیدارشدن از خواب خیلی انرژی ندارند. درونگرای مهارشده زمانی را برای آماده شدن، جمع کردن افکار و مشاهدات قبل از انجام کاری یا صحبت کردن نیاز دارد. به همین دلیل از موقعیت های ناگهانی دوری می کنند و در تصمیم گیری بسیار محتاط هستند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای مهارشده
  • بعد از بیدارشدن، زمان کافی برای خود اختصاص دهید تا بتوانید برای کل روز آماده شوید.
  • در آخر روز، زمانی را برای خودتان اختصاص دهید تا حس بهتری را تجربه کنید. مثلا یک چای بدون کافئین بنوشید.
  • قبل از صحبت در مورد ایده های خود، زمانی را برای جمع کردن افکار خود در نظر بگیرید. حتما وقفه هایی را در حین صحبت در نظر بگیرید یا نفس عمیق بکشید.
  • سبک زندگی درونگرایی را برای کاهش استرس و نیز عدم دوری از خانواده و دوستان خود اجرا کنید.
درونگرای مهارشده و خویشتنداری

درونگرای مهارشده، غالبا فاقد احساسات به نظر می رسد ولی این تایپ افراد، انرژی بسیاری درون خود دارند. معمولا خویشتن دار، ساکت و باهوش هستند و سایرین به آن ها اعتماد می کنند.

ویژگی ها و خصوصیات درونگرای مهارشده
  • درهمه ی کارها سرعتی آهسته و برنامه ریزی شده دارند.
  • از فعالیت های پیش بینی شده و برنامه ریزی شده لذت می برند.
  • معمولا فاقد احساسات به نظر می رسند.

میزان درونگرایی کودک

برای اینکه بدانید کودک شما چه میزان درونگرا است، می توانید از طریق دی ان ای به شناسایی شاخص این ویژگی بپردازید. مجموعه ی ما به شما کمک می کند تا با آشنایی با ساختار ژنتیکی شخصی و نیز ارزیابی عصب شناختی شناخت بهتری از ویژگی ها و توانایی های خود داشته باشید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید