زمان مطالعه: 7 دقیقه

ایجاد انگیزه سریع با 5 روش!

راه های ایجاد انگیزه

ایجاد انگیزه باعث و بانی نوشته شدن این مقاله است! چند شب پیش، به صفحه خالی لپ‌تاپم خیره شده بودم. انگار یک دیوار نامرئی بین من و کلماتم قرار گرفته بود. نوشتن این مقاله، که قرار بود درباره انگیزه باشد، حالا خودش به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود!

اما ناگهان، یاد یک جمله انگیزشی افتادم: «بزرگ‌ترین دشمن موفقیت، میل به کامل بودن است.» با خودم گفتم که نیازی نیست از همان ابتدا همه چیز بی‌نقص باشد. همین که شروع کنم، کافی است. و این شد آغاز نوشتن این مقاله و گفتن از راه های افزایش انگیزه از دل یک تجربه شخصی.

انگیزه چیست و چطور ایجاد می‌شود؟

پشت انجام هرکاری و برداشتن کوچکترین قدمی، انگیزه پنهان است. انگیزش، نیروی محرکه اعمال انسان است. فرآیندی است که رفتارهای هدف مدار ما را آغاز، هدایت و حفظ می‌کند. اما چرا بی انگیزه میشویم؟ ابتدا باید انگیزه را بشناسیم تا بدانیم چطور باید در خود ایجاد انگیزه کنیم.

دو نوع اصلی انگیزه وجود دارد:

  • انگیزه بیرونی: همانطور که از اسمش مشخص است این نوع انگیزش از خارج از فرد نشات می‌گیرد و شامل پاداش‌های بیرونی مانند پول، بالا رفتن منزلت اجتماعی یا تمجید می‌شود، مانند نوشتن همین مقاله!
  • انگیزه درونی: این نوع انگیزه از درون فرد نشات می‌گیرد، مانند حل یک جدول که صرفا حس رضایتی از حل یک مشکل می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: شما چپ مغز هستید یا راست مغز؟!

یک مثال از تفاوت این دو انگیزه: شرایطی را فرض کنید که قرار است یک کارمند در محل کارش ارتقا رتبه بگیرد:

اگر این فرد انگیزه درونی داشته باشد، ممکن است به دلیل یادگیری و رشد شخصی برای رسیدن به این رتبه تلاش کند. اما اگر فردی با انگیزه بیرونی باشد، احتمالا به دلیل افزایش حقوق یا چنین مواردی به سمت ارتقا سوق پیدا می‌کند.

توجه کنید که هیچ یک از این موارد ایجاد انگیزه بد نیستند، اما هر دو نوع با پاداش انگیزشی جداگانه و منحصر به فردی گره خورده‌اند که خوب است شناسایی شوند.

اگر بتوانید عامل محرک خود را شناسایی کنید، می‌توانید از آن برای افزایش انگیزه خود استفاده کنید. هر شخصی راه های افزایش انگیزه مختص به خود را دارد.

24 تا از ویژگی های شخصیتیت رو از نظر ژنتیکی بررسی کن!

اگر این حس بی انگیزگی در شما تکراری شده و به دنبال تغییر اساسی در زندگی‌تان هستید می‌توانید از آزمایش ژنتیک کشف توانمندی TalentX مای اسمارت ژن کمک بگیرید.
با انجام این آزمایش شما با با 24 ویژگی شخصیتی و عملکردهای شناختی حود آشنا می‌شوید. برای اطلاعات بیشتر درباره آزمایش ژنتیک استعدادیابی کلیک کنید.

اجزای انگیزه چیست؟

چه هدفی در سر دارید؟ می‌خواهید رژیم بگیرید یا در امتحان مهمی شرکت کنید؟ پس خوب است برای ایجاد انگیزه اجزای تشکیل‌دهنده‌‌اش را بشناسید تا آن را بهتر در خود پرورش داده و نگه دارید. مولفه‌های انگیزه عبارتند از:

  1. فعال‌سازی
  2. نیرو
  3. پشتکار

حال تک به تک با این اجزا آشنا خواهیم شد.

/ فعال سازی

جز اول انگیزه، فعال‌سازی است که به معنای تصمیم برای شروع یک رفتار است تا به هدف یا پاداشی دست پیدا کنید. مثلا اگر هدفتان تغییر شغل باشد، شرکت در کلاس حسابداری می‌تواند مرحله فعال‌سازی باشد.  سطح فعال‌سازی تا حد زیادی به اهمیت پاداش یا هدفی که در تلاش برای دستیابی به آن هستید بستگی دارد.

/ نیرو

برای ایجاد انگیزه در خود به نیرو نیاز دارید. نیرو یعنی همان تمرکز و نشاطی است که برای دنبال کردن یک هدف دارید. همه‌ی افراد نیروی یکسانی ندارند، برخی نیروی زیادی صرف اهدافشان می‌کنند و منابع و انرژی خود را برای رسیدن به آن‌ها در اولویت می‌گذارند.

مثل دانش‌آموزی که بی‌وقفه به طور منظم مطالعه، در بحث‌های کلاسی شرکت و از فرصت‌های تحقیقاتی خارج از کلاس استفاده می‌کند.

/ پشتکار

پافشاری و تلاش مستمر برای رسیدن به هدف (حتی با وجود موانع و شکست‌ها) همان پشتکار است. هر هدفی که ارزش دستیابی داشته باشد، زمان‌بر است و به تلاش مداوم نیاز دارد.مثالی از پشتکار این است که تکالیف خود را انجام دهید حتی اگر مجبور باشید شب را تا دیروقت بیدار بمانید.

درجه هر یک از این اجزای انگیزه می‌تواند بر رسیدن به هدفتان و ایجاد انگیزه تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، فعال‌سازی قوی به این معنی است که شما احتمالا هدفتان را دنبال خواهید کرد چون اقدامی عملی در راستای آن انجام داده‌اید.

از سوی دیگر، مولفه‌های پشتکار و نیرو تعیین می‌کنند که چقدر برای رسیدن به هدفتان تلاش می‌کنید یا اینکه اصلا آن را ادامه خواهید دادید یا نه. اگر احساس میکنید پشتکار خوبی ندارید؛ مقاله 15 روش طلایی تقویت پشتکار را بخوانید.

چرا بی انگیزه میشویم؟

عوامل بسیاری می‌تواند موجب کاهش سطح انگیزه شما شود، مانند:

  • تفکر همه یا هیچ: این تفکر از نوعی کمال‌گرایی ناشی می‌شود. در این حالت شما فکر می‌کنید برای رسیدن به هدف خود باید کاملا بی‌عیب و نقص باشید و کوچک‌ترین اشتباه به منزله‌ی شکست تمام عیار برای شماست و می‌تواند انگیزه شما را برای ادامه دادن را کاهش دهد.
  • اعتقاد به راه‌حل‌های سریع: می‌پرسید چرا بی انگیزه میشویم؟ بگذارید از شما بپرسم چقدر با تبلیغات دروغین بمباران شده‌اید؟ یادگیری زبان در یک ماه، لاغری در 10 روز و غیره. واقعیت این است که رسیدن به هدف اغلب زمان‌بر است و اگر شما نتوانید صبر رسیده به هدف را در خود ایجاد کنید به راحتی بی‌انگیزه می‌شوید.
  • ترس از شکست: قرار نیست همگی ما دقیقا آن طور که می‌خواهیم به اهدافمان برسیم، پس شکست خوردن در این راه طبیعی است. گاهی افراد به دلیل نگرانی از نتایج منفی، انگیزه‌ای برای شروع یا ادامه فعالیت ندارند. در این خصوص مقاله چگونه ریسک پذیر باشیم را به شما پیشنهاد میکنیم.

دلیل انگیزه پایین هرچه که باشد از افسردگی گرفته تا وقت‌گذرانی بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی، باید به آن غلبه کرد. در بخش بعد از موثرترین راه های افزایش انگیزه می‌گوییم.

راه های افزایش و ایجاد انگیزه

همه ما هر از گاهی انگیزه خود را از دست می دهیم. زمانی که احساس می‌کنید نیاز به ایجاد انگیزه دارید، سراغ یکی از راه‌های زیر بروید تا دوباره به مسیر هدف خود برگردید:

  1. شناخت خود

    اولین و مهم‌ترین راه برای ایجاد انگیزه در خود، شناخت خودمان است. باید بدانیم به طور ذاتی چه ویژگی‌های شخصیتی داریم تا بر اساس آن‌ها جلو رویم.

    مثلا اگر شما به طور ذاتی ویژگی «وابستگی به پاداش» بالایی داشته باشید، احتمال وابستگی‌تان به افراد و احساساتی بودن هم بالاست و همین میل به تایید گرفتن ممکن است باعث شود انگیزه‌تان به راحتی بالا و پایین شود.

  2. برای داشتن چنین شناخت عمیقی از خود می‌توانید با انجام آزمایش ژنتیک کشف توانمندی TalentX مای اسمارت ژن، گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید و توانایی های ذاتی خود را بشناسید. برای اطلاعات بیشتر درباره این تست ژنتیکی، کلیک کنید.
  3. انجام دهید حتی با عیب و نقص!

    از آن جایی که معمولا نسبت به هدفتان احساس هیجان بالایی دارید ممکن است نسبت به آن کمال‌گرا شوید. کمال‌گرایی و اینکه همیشه انتظار بی‌نقصی از خود داشته باشید، شما را از انجام کارها باز می‌دارد و باعث بی‌انگیزگی می‌شود.

    در این مواقع به یاد داشته باشید که مهم‌ترین قدم، شروع کردن است و نه بی‌نقص شروع کردن. هیچکس بی‌نقص نیست و همیشه راه برای پیشرفت باز است.

    مهم‌تر اینکه وقتی کاری را انجام دهید، حتی اگر کامل نباشد، اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد. همچنین با انجام دادن کارها هر چقدر هم با اشتباه، مهارت‌های جدیدی کسب می‌کنید و تجربه بیشتری به دست می‌آورید.

    وقتی حس کمال‌گرایی به سراغ‌تان می‌آید و شما را بی‌انگیزه می‌کند به آخرین کار پر اشتباهی که انجام دادید ولی در نهایت موفق شده‌اید فکر کنید. یادتان نمی‌آید؟ راه رفتن!

    هیچ انسانی حتی راه رفتن را هم کامل و بی‌نقص آغاز نکرده است. همه‌چیز نیازمند تلاش و تمرین است.

  4. عادت‌سازی کنید.

    وقتی مسیر رسیدن به هدف خود را به یک عادت تبدیل می‌کنید، دیگر لازم نیست چندان به انگیزه تکیه کنید چون کافیست تنها شرطی‌شده عمل کنید.

    حالا چطور یک رفتار را به عادت تبدیل کنیم؟

    می‌توانید از قانون «اگر-پس» پیروی کنید. مثلا با خود بگویید اگر به اینستاگرام بروم، پنج دقیقه را صرف تکالیف ریاضی خواهم کرد.

  5. کمک بگیرید.

    در نهایت شما تنها کسی هستید که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنید، اما کمک گرفتن از اطرافیان هم انگیزه‌بخش است.

    یکی از راه های افزایش انگیزه و همچنین بالا بردن تعهد خود به هدفی که دارید این است که آن را با فردی که برایتان مهم است به اشتراک بگذارید.

    همچنین تحقیقات نشان داده که احساس اینکه بخشی از یک تیم هستید می‌تواند منجر به افزایش پشتکار، تعامل، عملکرد و انگیزه شود.

    بسته به هدف‌تان می‌توانید به یک گروه مطالعه، تیم دویدن، کلاس بدنسازی یا چالش مجازی بپیوندید.

  6. هدف‌تان را درست تعریف کنید.

    یکی از ارکان حفظ و افزایش انگیزه، تعیین اهداف واضح و قانع‌کننده است. شما نباید اهداف غیرمنطقی تعیین کنید. یعنی چه؟ یعنی هدف‌هایی انتخاب کنید که واقع‌بینانه، قابل اندازه‌گیری و قابل دسترسی باشند.

    اهداف بزرگ و نامشخص می‌توانند باعث سردرگمی و کاهش انگیزه شوند. در عوض، هدف خود را به مراحل کوچک‌تر و قابل پیگیری تقسیم کنید تا بتوانید به مرور زمان پیشرفت کنید و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشید.

هدف باید قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط با ارزش‌های زندگی‌تان باشد. چنین هدفی امکان ردیابی و ارزیابی آن را فراهم می‌کند که برای حفظ انگیزه ضروری است.

یک روش خوب برای حفظ و ایجاد انگیزه این است که بین آرزوهای بلند مدت و نقاط عطف کوتاه مدت تمایز قائل شوید.

اهداف بلندمدت جهت و هدف کلی را ارائه می‌دهند، در حالی که اهداف کوتاه مدت به عنوان گام‌های قابل مدیریتی عمل می‌کنند که شما را به سمت اهداف بزرگ‌تر سوق می‌دهند.

اهداف بلند مدت حس هدف و جهت را ارائه می دهند. آن‌ها دید وسیع‌تری را تعریف و به شما کمک می‌کنند تا تصویر بزرگ‌تر زندگی خود را درک کنید.

مثلا برای شخص من در رابطه با نوشتن این مقاله اینگونه بود که برای هر روز خودم یک هدف کوتاه مدت تعریف می‌کردم (مانند نوشتن دو پاراگراف در روز).

در نهایت به یاد داشته باشید که زندگی همین است. گاهی انگیزه ما بالا و گاهی پایین است. اینکه انتظار داشته باشیم همیشه انگیزه بالایی داشته باشیم، غیرمنطقی است. اما هر گاه که بی‌انگیزگی به سراغ‌تان آمد می‌توانید یکی از کارهای این لیست را انجام دهید.

جمع بندی

ایجاد انگیزه، جرقه‌ای است که در اعماق وجود ما روشن می‌شود و ما را به سوی تحقق رویاهایمان سوق می‌دهد، اما گاهی به دست آوردن انگیزه سخت می‌شود. ایجاد انگیزه فرایندی پیچیده و چندجانبه است که به عوامل مختلفی از جمله نیازهای فردی، شخصیت هر فرد و اهداف او بستگی دارد. در این مقاله از 5 راه برای بالا بردن انگیزه گفته‌ایم. زیرا با کمک آن‌ها می‌توانید عادت‌های جدید در راستای رسیدن به اهداف‌تان تعریف کنید.

ایجاد انگیزه چیست و چرا اهمیت دارد؟

ایجاد انگیزه به معنای ایجاد تمایل و انرژی درونی برای انجام یک فعالیت خاص است. انگیزه نقش حیاتی در دستیابی به اهداف و حفظ تمرکز بر فعالیت‌های مهم دارد.

چگونه می‌توانم انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهدافم پیدا کنم؟

برای ایجاد انگیزه بیشتر، می‌توانید هدف‌های قابل دسترس تعیین کنید، موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید، از پشتیبانی اجتماعی استفاده کنید و به خودتان استراحت‌های کافی بدهید.

چرا بی انگیزه میشویم؟

از دست دادن انگیزه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله خستگی، استرس، نداشتن هدف مشخص، یا مواجهه با موانع غیرمنتظره.

مشاوره ژنتیک رایگان
شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید