زمان مطالعه: 7 دقیقه

راههای جلوگیری از آلزایمر در جوانی و تقویت حافظه

جلوگیری از آلزایمر در جوانی

آلزایمر یکی از بیماری‌های مغز و اعصاب به حساب می‌آید که عموماً در سنین بالا رخ می‌دهد. از طرفی دیگر آلزایمر در جوانی نوعی زوال عقلی است که در میان افراد کمتر از 65 سال مشاهده می‌شود. تشخیص، درمان و راههای جلوگیری از الزایمر در جوانی موضوعات مهمی هستند که در این مقاله از مجله مای اسمارت به آنها می‌پردازیم.

آلزایمر چیست؟
تفاوت مغز سالم و مغز مبتلا به الزایمر

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یکی از بیماری‌های مهم مغز و اعصاب به شمار می‌آید که در میان افراد مسن و بالای 65 سال مشاهده شده است. این بیماری که شکل شایعی از زوال عقلی بوده بر قدرت حافظه، تفکر و رفتار بیماران اثر سویی دارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، آلزایمر زودرس یا همان آلزایمر در جوانی هم نوعی بیماری فراموشی است که مبتلایان به آن را افراد کمتر از 65 سال تشکیل می‌دهند. در حالی که 5 تا 6 درصد این افراد در دهه هفتم زندگی خود از آلزایمر رنج خواهند برد.

علائم آلزایمر در جوانی

آلزایمر در جوانی در میان افرادی که در دهه چهارم و پنجم زندگی خود هستند، علائمی دارد. گاهی علت فراموشی را به این نوع از آلزایمر نسبت می‌دهند. اما در ادامه به علائمی اشاره خواهیم کرد که در میان مبتلایان به آلزایمر زودرس مشاهده شده اند.
علائم فراموشی در جوانی

  • فراموشی

افرادی با آلزایمر در جوانی رویدادهای مهم یا تاریخ‌ها را به آسانی فراموش می‌کنند. از خاطر بردن برخی وقایع برای بسیاری از افراد به دلیل استرس، فشارهای عصبی یا عوامل دیگر رخ می‌دهد اما این نوع فراموشی به شکل نامعمولی خواهد بود.

  • دشوار شدن برنامه ریزی و حل مسئله

علامت دیگری که در میان مبتلایان به آلزایمر زودرس شایع بوده دشوار شدن برنامه ریزی یا حل مشکلات است.

  • ناتوانی تعیین زمان و مکان

اتفاق نامعمول دیگری که در میان علائم آلزایمر در جوانی قرار دارد، ناتوانی در تعیین زمان و مکان است. در واقع مبتلایان به این بیماری تاریخ و نقشه راه را به سرعت فراموش می‌کنند.

  • مشکلات بینایی

جوانانی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند به خاطر ضعف بینایی در مطالعه با مشکل مواجه خواهند شد. تخمین فاصله، تشخیص رنگ و خواندن تابلوها هنگام رانندگی نیز به سختی انجام می‌شوند.

  • فراموش کردن جای وسایل

یکی از مشکلات شایع میان جوانان مبتلا به آلزایمر فراموش کردن جای وسایل است. به نحوی که شاید فکر کنند وسایل دزدیده شده اند.

  • انتخاب دشوار لغات مناسب

علامت مهم آلزایمر زودرس دشوار شدن به خاطر آوردن کلمات هنگام گفتگوست. به همین دلیل سرعت حرف زدن این افراد کند خواهد شد.

اخیرا کلیدهای خود را جا می‌گذارید؟ اسامی افراد یا مکان‌ها را فراموش می‌کنید؟ پیشنهاد می کنیم با تست های حافظه بلند مدت و کوتاه مدت آشنا شوید!

میدونی چند درصد احتمال داره در سن کم آلزایمر بگیری؟!

با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به آلزایمر رو ارزیابی و از بروز بیماری پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.

علت فراموشی در جوانی یا AD چیست؟

علل مختلفی برای ابتلای جوانان به آلزایمر زودرس وجود دارند که با آگاهی از آنها می‌توان راههای جلوگیری از الزایمر در جوانی را به درستی به کار برد.

در حقیقت آلزایمر به خاطر اختلال در عملکرد معمول مغز اتفاق می‌افتد. این فرآیند عمدتاً در پیری رخ می‌دهد و علل اصلی آن سن بالا، سابقه خانوادگی، ژنتیک، ضربه مغزی شدن، آسیب‌هایی که قلب و مغز را مورد آسیب قرار می‌دهد و سایر ریسک فاکتورها به حساب می‌آیند. در افراد مسن، کهولت سن نیز می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. اما بهتر است بدانید که چه عواملی باعث می‌شوند که جوانان به آلزایمر زودرس مبتلا شوند و علت فراموشی در این گروه از افراد چیست.

در سال‌های اخیر پژوهش‌های مختلفی انجام شده اند تا به علل آلزایمر در جوانان پی ببرند. نتایج آنها نشان داده اند که سابقه خانوادگی، تغییرات محیطی، ژنتیک و تغییر در سبک زندگی باعث ابتلای جوانان به آلزایمر می‌شوند.

آلزایمر زودرس از چه زمانی شروع می شود؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، آلزایمر نوعی بیماری است که عامل سن در ابتلا به آن دخالت دارد. اما هنوز هم سن دقیقی برای ابتلا به این بیماری تعیین نشده است.

آلزایمر در 20 سالگی

تجمع پروتئین‎های بتا آمیلوئید سمی باعث ایجاد پلاک‌هایی در مغز می‌شوند. همین اتفاق عامل مهمی است که باعث می‌شود گروهی از جوانان در 20 سالگی به آلزایمر زودرس مبتلا ‌شوند

الزایمر در 40 سالگی

گروه دیگری از افراد نیز هستند که در 40 سالگی به آلزایمر مبتلا می‌شوند. این افراد عموماً با علائمی مانند فراموش کاری، دشواری در به خاطر آوردن لغات یا اشتباه کردن در مسیریابی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است؛ از کودکی به فکر تقویت حافظه کودکان خود باشید!
پیشگیری از فراموشی

راههای جلوگیری از الزایمر در جوانی

آنچه باعث می‌شود که جوانان کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر باشند رعایت نکاتی است که سبک زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. البته نمی‌توان تأثیر تغییرات ژنتیکی و سابقه خانوادگی را در ابتلا به آلزایمر زودرس نادیده گرفت اما با مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می‌توان از ابتلا به آلزایمر در سنین جوانی پیشگیری کرد.

  • فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی منظم و ورزش کردن مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند عملکرد مغز ارتقا یافته و حافظه تقویت شود. با انجام ورزش روزانه می‌توان از ابتلا به آلزایمر در سنین کم و حتی پیری جلوگیری کرد.

  • پیروی از رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم نه تنها مغز، بلکه سایر اندام‌های بدن را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. پیروی از رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف کلسترول می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و باعث سلامتی بدن شود.

  • یادگیری مداوم برای جلوگیری از فراموشی در جوانی

مطالعه و یادگیری در حوزه‌های مختلف باعث تقویت حافظ و بهبود عملکرد مغز می‌شود. این عامل دلیل مهمی برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و حتی درمان فراموشی در سنین کم مفید است.

  • آموزش‌های شناختی

تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری و حرکتی باعث می‌شوند که سلامت روانی ارتقا یابد. این در حالی است که فرد با انجام تمریناتی که ظرفیت مغز را در به خاطرسپاری اطلاعات، ذخیره سازی آنها و استفاده در شرایط مناسب افزایش می‌دهد، می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

  • فعال بودن از نظر اجتماعی و ذهنی

گسترش روابط اجتماعی و انجام فعالیت‌های ذهنی مانند یادگیری مداوم، مطالعه، حل جدول و انجام بازی‌های فکری می‌توانند ذهن را فعال نگه داشته و مانع از ابتلای جوانان به آلزایمر شوند.

  • مراقبت در برابر ضربه‌های وارد شده بر مغز

آسیب‌های مغزی که در سوانح مختلف رخ می‌دهند، دلیل مهمی برای افزایش ابتلای افراد به آلزایمر زودرس به حساب می‌آیند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد از خود در مقابل چنین سوانحی جلوگیری کنند.

تشخیص آلزایمر زودرس

تشخیص آلزایمر در جوانی موضوع مهمی به حساب می‌آید زیرا گاهی علائم آن به دلیل سبک زندگی مورد نظر جوانان، شرایط کاری، فشارهای عصبی در زندگی شخصی افراد نادیده گرفته می‌شوند یا تشخیص آنها به دشواری صورت می‌گیرد.

به همین دلیل علائم آلزایمر زودرس می‌توانند در صورت عدم تشخیص به موقع، تأثیرات منفی و جبران ناپذیری بر زندگی افراد بگذارند. در همین راستا پزشکان توصیه می‌کنند که در صورتی که جوانان با افت عملکرد مغزی یا مشاهده علائم اولیه آلزایمر زودرس مواجه شدند، به پزشک مراجعه کنند.

پزشک با انجام تست آلزایمر و بررسی عملکرد ذهنی و رفتاری فرد می‌تواند تشخیص خود را اعلام کند و درمان فراموشی و سایر علائم آلزایمر را در اسرع وقت آغاز نماید.

تست آلزایمر
تشخیص آلزایمر

تست آلزایمر

شاید بپرسید که تست آلزایمر چیست. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که سی تی اسکن، ام آر آی و پت (PET) ابزارهای تصویربرداری کاربردی برای بررسی عملکرد مغز هستند.

در این حالت اشعه ایکس و امواج الکترومغناطیسی تصاویری از مغز تهیه و روی مانیتوری به نمایش می‌گذارند. این تصاویر روی سی دی ثبت شده و برای بررسی دقیق تر در اختیار پزشک قرار می‌گیرند.

برای درمان آلزایمر در جوانی چه باید کرد؟

اکنون نوبت به آن رسیده که درباره راههای درمان و جلوگیری از الزایمر در جوانی صحبت کنیم. در واقع برای درمان فراموشی و آلزایمر در جوانی روشی قطعی وجود ندارد اما پزشکان داروهای مختلفی مانند دنپزیل (Donepezil)، ریواستیگمین (Rivastigmine)، گالانتامین (Galantamine) و ممانتین (Memantine) را تجویز می‌کنند.

علاوه بر این، درمان‌های مکمل نیز تجویز می‌شوند. این روش‌های درمانی شامل افزایش فعالیت‌های منظم بدنی، استفاده از روش‌های تقویت کننده حافظه، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل وزن، بهبود رژیم غذایی و کنترل مصرف کلسترول و درمان دیابت هستند.

تست سلامت مای اسمارت ژن در این زمینه چه کمکی می تواند بکند ؟

بسیاری از افراد هستند که بنا به دلایلی نگرانی بیشتری از ابتلا به آلزایمر نسبت به سایر افراد را دارند؛ این موضوع می تواند ناشی از وجود این بیماری در برخی افراد خانواده و یا بروز علائمی که در ابتدای همین مقاله ذکر شد؛ باشد.

سابقه خانوادگی درصد بروز این بیماری در افراد را بسیار بالا می برد. تست سلامت مای اسمارت ژن با بررسی و تحلیلی که روی ژنتیک انجام می دهد؛ می تواند به طور دقیق تری، احتمال وجود زمینه آلزایمر و ابتلا به آن را مشخص کند.

در صورتی که مستعد این بیماری باشید؛ اقدامات لازم برای پیشگیری متناسب با ژنتیک شما، معرفی موثرترین راه های درمان و ریسک فاکتورهایی که می تواند احتمال بروز بیماری را قوت ببخشد؛ مشخص کرده و هشدار های لازم را می دهد.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با تست Health X، شماره تماس خود را در فرم مشاوره (انتهای مقاله) وارد کنید.

جمع بندی

  • آلزایمر یکی از بیماری‌های مغز و اعصاب به حساب می‌آید که عموماً در سنین بالا رخ می‌دهد. از طرفی دیگر آلزایمر در جوانی نوعی زوال عقلی است که در میان افراد کمتر از 65 سال مشاهده می‌شود.
  • دشوار شدن تصمیم گیری برای امور مختلف زندگی، پرهیز از حاضر شدن در موقعیت‌های اجتماعی یا جمع کاری، تغییراتی رفتاری و شخصیتی، سخت شدن انجام کارهای آشنا، الزامی بودن تکرار و یادآوری برای انجام کارهای مهم، دشواری در مسیریابی و به یاد آوردن دشوار کلمات برای نوشتن یا حرف زدن از علائم اولیه آلزایمر در جوانی است.
  • تجمع پروتئین‎های بتا آمیلوئید سمی باعث ایجاد پلاک‌هایی در مغز می‌شوند. همین اتفاق عامل مهمی است که باعث می‌شود گروهی از جوانان در 20 سالگی به آلزایمر زودرس مبتلا ‌شوند.
  • فعالیت بدنی منظم، پیروی از رژیم غذایی سالم، یادگیری مداوم، آموزش‌های شناختی، فعال بودن از نظر اجتماعی و ذهنی و مراقبت در برابر ضربه‌های وارد شده بر مغز برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در سنین کم مفید هستند.

علائم اولیه آلزایمر در جوانی چیست؟

دشوار شدن تصمیم گیری برای امور مختلف زندگی پرهیز از حاضر شدن در موقعیت‌های اجتماعی یا جمع کاری تغییراتی رفتاری و شخصیتی سخت شدن انجام کارهای آشنا الزامی بودن تکرار و یادآوری برای انجام کارهای مهم دشواری در مسیریابی به یاد آوردن دشوار کلمات برای نوشتن یا حرف زدن

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید