زمان مطالعه: 7 دقیقه

جلوگیری از سکته قلبی با ۲۰ روش مختلف + آزمایش ژنتیک سلامت

جلوگیری از سکته قلبی

جلوگیری از سکته قلبی از آن دسته اقداماتی است که روی اهمیت و جدیت آن باید پافشاری کرد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸. ۶ میلیون نفر بر اثر عارضه قلبی که ۹۵ درصد آن شامل حمله قلبی و آنژین صدر بوده است؛

این آمار به تنهایی حساسیت این موضوع و اقدامات لازم برا پیشگیری از حمله قلبی را به خصوص براد افرادی که در خانواده‌شان سابقه بیماری قلبی دارند یا شرایطی مانند چاقی، بیماری‌های فشارخون، کم تحرکی، استعمال دخانیات و یا سن ۴۵ به بالا دارنا را افزایش می‌دهد.

از طرفی اگر امکان همراه شدن با پیشرفت علم پزشکی برای بالا بردن کیفیت زندگی را داریم؛ چرا نباید از این امکانات استفاده کنیم؟

از به روزترین اتفاقات و تحولی که در حوزه پزشکی رخ داده، در دسترس قرار گرفتن آزمایش‌های ژنتیکی است که به پیشگیری و همچنین تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کمک می‌کند. در ادامه به آزمایش ژنتیک سلامت برای جلوگیری از سکته قلبی و سایر مشکلات قلبی نیز صحبت خواهیم کرد.

پیشگیری از حمله قلبی با آزمایش ژنتیک ممکن است؟

سکته قلبی یا حمله قلبی چیست؟

سکته قلبی یکی از ده علت اصلی مرگ و میر در دنیا است. سکته قلبی یا Heart Attack زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از قلب به طور ناگهانی مسدود شود، که معمولا توسط یک لخته خون ایجاد می‌شود.

این انسداد بافت قلب را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند و باعث آسیب یا مرگ ناحیه آسیب دیده می‌شود. حملات قلبی اغلب ناگهانی و شدید هستند و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند.


ریسک سکته قلبی در شما چقدر است؟!

با آزمایش ژنتیک HealthX، میتوانید ریسک و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را ارزیابی و از بروز بیماری پیشگیری کنید.
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

علائم شایع سکته قلبی

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • تعریق
  • درد یا ناراحتی بازو

اخیرا آمار بیماری های قلبی در جوانان افزایش چمشگیری داشته است! در مقاله بیماری قلبی جوانان به علت و علائم عارضه قلبی در افراد کم سن و سال تر پرداختیم؛ برای مطالعه کلیک کنید.

رایج‌ترین عوامل خطر سکته قلبی 

  • سن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • بی تحرکی
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی

جلوگیری از سکته قلبی امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین مشارکت‌های علم پزشکی، توسعه داروهای موثر برای پیشگیری و کاهش خطر سکته قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت بوده است. این داروها به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول و کنترل قند خون کمک کرده و در نتیجه منجر به جلوگیری از سکته قلبی می‎شوند.

از طرف دیگر، آزمایش ژنتیک سلامت که این روزها در حال سر و صدای زیادی کرده، یک روش نوین برای پیشگیری از بیماری ها از جمله حمله قلبی است.

در آزمایش ژنتیک سلامت برای جلوگیری از سکته، ژن ها مربوط به بیماری های قلبی بررسی می شوند و ریسک ابتلا به بیماری در فرد مشخص می گردد. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

در حوزه تشخیص نیز، پیشرفت در تکنیک‌های تصویربرداری مانند اکوکاردیوگرافی و آنژیوگرافی کرونر، پزشکان را قادر ساخته است تا ساختار قلب و جریان خون را با دقت بیشتری تجسم کنند.

این دقت تشخیصی بهبود یافته، منجر به تشخیص زودهنگام انسدادهای قلبی و سایر ناهنجاری‌های قلبی شده و امکان مداخله و درمان به موقع را فراهم کرده است.

راه های پیشگیری از حمله قلبی

آزمایش ژنتیک سلامت HealthX برای جلوگیری از سکته قلبی

در تست ژنتیک سلامت، ژن‌های مربوط به بیماری‌های قلب، از جمله سکته بررسی می‌شوند؛ جهش‌های مشخصی که ریسک ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهند نیز تحت نظر گرفته می‌شوند(درباره جهش های ژنتیکی بیشتر بخوانید.).

تغییراتی که در ژن‌های مربوطه مشاهده می‌شود، اطلاعات مفیدی درباره شرایط ژنتیکی فرد و میزان مستعد بودن او در ابتلا به عارضه‌های قلبی را مشخص می‏‏کند.

در نهایت با توصیه‌های پیشگیرانه که منحصر به فرد سبک زندگی شخص است، می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد. این توصیه شامل اصلاح سبک غذایی، روتین‌های پزشکی، دارو‌هایی که بهترین پاسخ با توجه به ژنتیک فرد دارند و به طور کلی اصلاح سبک زندگی است.

اصلاح سبک زندگی برای سلامت قلب

پیشگیری از آنفارکتوس میوکارد با اصلاح سبک رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم برای قلب می‌تواند به طور قابل توجهی خطر سکته را کاهش دهد. در اینجا برخی از توصیه‌های کلیدی رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری قلبی آورده شده است:

  1. چربی‌های اشباع و ترانس را محدود کنید.
    این چربی‌های ناسالم می توانند سطح کلسترول خون شما را افزایش دهند که یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی است. در عوض، چربی‌های سالم مانند چربی‌های تک اشباع و چند اشباع را انتخاب کنید که در منابعی مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود.
  2. منابع پروتئینی با چربی کم را انتخاب کنید.
    گوشت‌های پرچرب را با گزینه‌های پروتئینی با چربی کم مانند ماهی، سینه مرغ، لوبیا، عدس و محصولات لبنی کم چرب جایگزین کنید. این منابع پروتئینی، مواد مغذی ضروری بدن را در حالی که مصرف چربی شما را در حد متعادل نگه می‌دارند فراهم می‌کنند.
  3. مصرف فیبر را افزایش دهید.
    فیبر به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند که هر دو به خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند. روزانه حداقل 25 تا 35 گرم فیبر از غلات کامل و حبوبات مصرف کنید.
  4. میوه‌ها و سبزیجات زیاد مصرف کنید.
    میوه‌ها و سبزیجات مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند که از سلامت قلب محافظت می‌کنند. برای به حداکثر رساندن مصرف مواد مغذی، انواع مختلفی از محصولات رنگارنگ را انتخاب کنید.
  5. مصرف سدیم را کاهش دهید.
    مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد که یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی است. غذاهای فرآوری شده، میان وعده‌های شور و نمک اضافه شده در آشپزی را محدود کنید.
  6. غلات کامل را به جای غلات تصفیه شده انتخاب کنید.
    غلات کامل نسبت به غلات تصفیه‌شده، فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند. به جای مواد مشابه تصفیه شده آن‌ها، نان گندم کامل، برنج قهوه ای، کینوا و جو دوسر را انتخاب کنید.
  7. نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
    نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش وزن و افزایش خطر سکته قلبی می‌شوند. نوشیدنی‌های شیرین را با آب، چای بدون قند یا قهوه تلخ جایگزین کنید.
  8. بیشتر در خانه غذا بپزید.
    آشپزی در خانه کنترل بیشتری بر مواد تشکیل دهنده به شما می‌دهد و به شما امکان می‌دهد انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید. با دستور العمل‌ها و تکنیک‌های آشپزی مختلف آزمایش کنید تا وعده‌های غذایی شما جالب و مغذی باشد.
  9. کنترل وعده‌های غذایی را تمرین کنید.
    پرخوری می تواند منجر به افزایش وزن شود که خطر بیماری‌های قلبی از جمله سکته قلبی را افزایش می‌دهد. مراقب اندازه وعده‌های غذایی خود باشید و از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید تا از زیاده روی جلوگیری کنید.
  10. برچسب‌های مواد غذایی را به دقت بخوانید.
    به اطلاعات تغذیه‌ای روی برچسب‌های مواد غذایی توجه کنید. محصولاتی را با چربی‌های اشباع و ترانس کم، سدیم و قندهای مجاز انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که ایجاد تغییرات تدریجی در رژیم غذایی، نسبت به تغییرات اساسی پایدارتر است. با ایجاد تغییرات کوچک شروع کنید و به تدریج عادات سالم‌تری را در طول زمان ایجاد کنید.

ورزش منظم جزء مهمی از یک سبک زندگی سالم برای قلب است و می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، از جمله سکته قلبی را کاهش دهد. فعالیت بدنی ماهیچه های قلب شما را تقویت می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. همه این موارد در نهایت به سلامت قلبی- عروقی کمک می‌کنند.

در اینجا چند تمرین خاص وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از سکته قلبی کمک کند:

  1. ورزش هوازی
    در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​انجام دهید که حداقل در پنج روز تکرار شود. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، شنا، دوچرخه سواری و رقص گزینه‌های عالی هستند.
  2. تمرین قدرتی
    حداقل دو روز در هفته در تمرینات قدرتی شرکت کنید و روی گروه‌های عضلانی اصلی مانند پاها، بازوها، پشت و سینه تمرکز کنید. تمرین قدرتی توده عضلانی را ایجاد می‌کند که به سوزاندن کالری بیشتر و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

    هرچه متابولیسم پایه بدن بیشتر باشد، قلب عملکرد بهتری خواهد داشت؛ چگونه متابولیسم پایه بدنمان را بالا ببریم؟ برای مطالعه کلیک کنید.

  3. تمرینات انعطاف‌پذیری
    تمرینات انعطاف‌پذیری مانند یوگا یا پیلاتس را برای بهبود دامنه حرکتی، تعادل و هماهنگی خود انجام دهید. این تمرینات همچنین می‌توانند به کاهش استرس و در نهایت به سلامت قلب کمک کند.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید، خصوصا اگر شرایط سلامتی خاصی دارید. 

جلوگیری از حمله قلبی در خواب

خواب و سکته قلبی ارتباط نزدیکی دارند، به طوری که اختلالات خواب خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. در اینجا چندین استراتژی برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب آورده شده است:

  1. خواب منظم
    هر شب 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت را هدف قرار دهید. برنامه خواب ثابت به تنظیم چرخه خواب و بیداری طبیعی بدن شما کمک می‌کند و خواب بهتر و سلامت کلی را تقویت می‌کند.
  2. یک روتین آرامش‌بخش قبل از خواب ایجاد کنید.
    یک یا دو ساعت قبل از خواب، با کم نور کردن چراغ‌ها، اجتناب از دستگاه‌های الکترونیکی و انجام فعالیت‌های آرامبخش مانند مطالعه یا حمام گرم، آرام شوید. این کارها به بدن و ذهن شما کمک می‌کند تا برای خواب آماده شود.
  3. محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید.
    مطمئن شوید که اتاق خواب شما تاریک، ساکت و خنک است تا خواب آرام را تقویت کند. یک تشک، بالش و ملافه راحت در نظر بگیرید.
  4. استرس را به طور موثر مدیریت کنید.
    استرس مزمن می‌تواند الگوهای خواب را مختل کرده و خطر سکته قلبی را افزایش دهد. تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید.
  5. ورزش منظم انجام دهید.
    به طور منظم ورزش کنید، اما از تمرینات شدید نزدیک به زمان خواب خودداری کنید. ورزش می‌تواند کیفیت خواب و سلامت کلی قلب و عروق را بهبود بخشد  و از سکته قلبی پیشگیری کند.
  6. از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.
    الکل می‌تواند خواب را مختل کرده و خطر سکته قلبی را افزایش دهد. سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.
  7. وزن سالم را حفظ کنید.
    چاقی یک عامل خطر برای سکته قلبی است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، وزن خود را سالم نگه‌دارید.

با رعایت این اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید به طور قابل توجهی خطر سکته قلبی را کاهش داده و کیفیت خواب و سلامت کلی خود را بهبود بخشید.

جمع بندی

 جلوگیری از سکته قلبی نیاز به آگاهی و البته اقداماتی دارد که در مقاله از مای اسمارت ژن به طول مفصل به آن پرداختیم. در پایان اگر بخواهیم چند اقدام مهم دیگر را برای پیشگیری از سکته قلبی مطرح کنیم، می‌توانیم به یوگا و مدیتیشن برای آرامش ذهن و بدن، طب سوزنی برای بهبود جریان خون، دارو‌هایی گیاهی مثل زالزالک، سیر و زنجبیل را برای سلامت قلب اشاره کنیم.

در کنار تمام مواردی که برای پیشگیری از حمله قلبی معرفی شد؛ آزمایش ژنتیک سلامت HealthX با تجزیه و تحلیل دیتا‌های ژنتیکی موجود در  DNA نمونه بزاق فرد، ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های ژنتیکی از جمله آنفارکتوس میوکارد و انواع سرطان‌ها و سایر بیماری‌های ژنتیکی را بررسی می‌کند. دانستن ریسک بروز خطر سکته قلبی و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند به طور قابل توجهی به سلامت قلب و تندرستی فرد کمک کند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید