زمان مطالعه: 16 دقیقه

درمان فشار خون بالا فوری در خانه

کاهش فشار خون بالا

فهرست ها

درمان فشار خون بالا یکی از موضوعات پربحث و البته با اهمیت این روزها محسوب می‌شود. سبک زندگی مردم تغییر کرده است و آمار بیماری های قلبی که یکی از دلایلش فشارخون است روز به روز بالا می رود. در سال‌های اخیر، سطح استرس افزایش یافته و بر خلاف آن میزان فعالیت‌های بدنی و ورزش کم شده‌اند. بنابراین آگاهی نسبت اصلاح سبک زندگی و یادگیری پایین آوردن فشارخون بالا فوری، ممکن است در لحظه ای که فکرش را هم نمی کنید خطر را از شما دور کند.

برای کاهش فشار خون بالا چی بخوریم؟
درمان سریع فشار خون بالا

متاسفانه افراد زیادی با گروه‌های سنی مختلف، از رژیم های غذایی ناسالم پیروی می کنند؛ در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌‌های مختلف به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا نه تنها در بزرگسالان که در جوانان هم افزایش می یابد.

مانند هر بیماری دیگر، برای کاهش فشار خون بالا راهکارهای مختلفی وجود دارند. عده ای به چندین درمان خانگی فشار خون بالا توجه می‌کنند. گروهی درمان دارویی را در اولویت قرار می‌دهند. این در حالی است که عده ای مدیتیشن، بهبود سلامت روان و اصلاح سبک زندگی را بهترین گزینه می‌دانند. به همین دلیل در این مقاله از مجله مای اسمارت ژن به طور کامل و جامع به راهکارهای کنترل فشار خون بالا می‌پردازیم.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

اصلی ترین دلایل بالا رفتن ناگهانی فشار خون را استرس و واکنش های عصبی ناگهانی، مصرف بالای سدیم و سایر مواد محرک فشار خون مثل قهوه یا اعتیاد به مواد مخدر، تشکیل می دهد. در جامعه امروز تنش و استرس به یک احساس نرمال و روتین تبدیل شده است؛ آدم ها روز خود را با قهوه آغاز و مقدار زیادی نیکوتین مصرف می کنند! عوارض سبک زندگی امروز، سلامت انسان را نشانه گرفته است.

از دیگر دلایل مطرح در ابتلا به فشار خون میتوان به عوارض برخی داروها و همچنین بیماری های کلیوی که باعث افزایش هورمون هایی مثل آلدوسترون، آنژیوتانسین و رنین می شوند؛ اشاره کرد.

چکاپ فشار خون؛ آیا فشار خون من بالا است؟

فشار خون از دو عدد تشکیل شده است: فشار خون انقباضی (Systolic Blood Pressure) که معمولاً به عنوان عدد بالا نشان داده می‌شود و فشار خون انبساطی (Diastolic Blood Pressure) که به عنوان عدد پایین نشان داده می‌شود. این اعداد به واحد میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg) نشان داده می‌شوند. به طور کلی، فشار خون به عنوان نیرویی که خون بر دیواره‌های عروق و شرایین اعمال می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود.

در زیر، وضعیت‌های مختلف فشار خون به همراه اعداد توضیح داده شده‌اند:

فشار خون طبیعی

  • فشار خون انقباضی (بالا): کمتر از 120 میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
  • فشار خون انبساطی (پایین): کمتر از 80 میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
    مثال: 120/80 mmHg

فشار خون بالا (پرفشاری اولیه یا پرفشاری اساسی)

  • فشار خون انقباضی (بالا): 140 تا 159 میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
  • فشار خون انبساطی (پایین): 90 تا 99 میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
    مثال: 150/95 mmHg

پرفشاری شدید (پرفشاری دومی یا پرفشاری ثانویه)

  • فشار خون انقباضی (بالا): 160 یا بیشتر میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
  • فشار خون انبساطی (پایین): 100 یا بیشتر میلی‌متر جیوه بر سنتی (mmHg)
    ممکن است از عوامل مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی یا استفاده از داروها ناشی شود.

توجه داشته باشید که این مقادیر تنها جهت اطلاع‌رسانی عمومی آورده شده‌اند و مقادیر دقیق فشار خون برای تشخیص و درمان باید توسط پزشک تعیین گردد. همچنین، تغییرات در فشار خون ممکن است به عوامل مختلفی نظیر سن، جنسیت، فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی فرد بستگی داشته باشد.


میدونی از نظر ژنتیکی چقدر مستعد ابتلا به فشار خون هستی؟!
با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به فشارخون رو ارزیابی و از بروز بیماری پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.
 

فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن را پمپاژ کند. فشار خون بالا می‌تواند به عضله قلب آسیب برساند و پمپاژ موثر قلب را دشوارتر کند. با گذشت زمان، این امر می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

بیماری‌های کلیوی

فشار خون بالا می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و منجر به وضعیتی به نام بیماری مزمن کلیه شود. بیماری مزمن کلیه می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود و گاهی در ادامه، فرد برای زنده ماندن نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارد.

سکته قلبی یا مغزی

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای سکته قلبی و مغزی است که دو عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. هنگامی که فشار خون خیلی بالا باشد، می‌تواند به شریان‌هایی که خون رسانی به قلب و مغز را تامین می‌کنند، آسیب برساند.

در ادامه می‌تواند منجر به ایجاد پلاک‌هایی شود که شریان‌ها را باریک می‌کنند و خطر تشکیل لخته را افزایش می‌دهند. لخته‌ها می‌توانند جریان خون به قلب یا مغز را مسدود کنند و باعث سکته قلبی شوند.

زوال عقل عروقی

زوال عقل کاهش توانایی ذهنی است که به حدی شدید است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند. زوال عقل عروقی یکی از انواع زوال عقل است که در اثر آسیب به عروق خونی مغز ایجاد می‌شود. فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای زوال عقل عروقی است.

سایر مشکلات سلامتی

فشار خون بالا همچنین می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های دیگر از جمله اختلال نعوظ، بیماری شریان محیطی و پوکی استخوان را افزایش دهد.

چطور از ابتلا به فشار خون و بیماری‌های زمینه ساز فشار خون بالا پیشگیری کنیم؟

این روزها آزمایش‌های متفاوتی جهت تشخیص بیماری‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. حتما با اشاره به این نکته به آزمایش خون فکر می‌کنید، اما نه، منظور آزمایش دیگری است که به طور مستقیم و دقیق به سراغ بررسی خود بیماری‌ها برود نه عوامل زمینه ساز آن.

برای مثال، با آزمایش خون می‌توان به سنجش سطح موارد مختلفی همچون قند، چربی و …در بدن بپردازد و در نهایت فرد، در صورت بروز فشار خون بالا، مصرف این موارد را کنترل نماید.

این در حالی است که با آزمایش ژنتیک سلامت HealthX می‌توان ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های ژنتیکی از جمله دیابت، سکته قلبی و نارسایی قلبی را تنها با استفاده از اطلاعات ژنتیکی موجود در DNA نمونه بزاق فرد بررسی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید اطلاعات تماس خود را در فرم دریافت مشاروه رایگان وارد نمایید.

برای کنترل فشار خون بالا چی بخوریم؟

اما به سراغ خوراکی‌های مختلف برای درمان فشار خون بالا برویم. موضوعی که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. شاید به این دلیل که افراد ترجیح می‌دهند از داروها و خوراکی‌هایی استفاده کنند که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند.

عسل، آبلیمو، زنجبیل، هل، دارچین و سیب چند نمونه از مواد خوراکی مفید در بهبود سلامت قلب و عروق هستند. علاوه بر این خوراکی‌های دیگری مانند مواد لبنی، شکلات‌ها، ماهی، انار، مرکبات و چغندر به عنوان کاهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنچه اهمیت دارد، شناخت انواع خوراکی‌ها و نحوه استفاده از آنهاست. گاهی ترکیب چند ماده خوراکی یا مواد گیاهی می‌تواند در عملکرد بهتر عروق خونی اثر بیشتری نسبت به تک تک آنها داشته باشد. بنابراین بهتر است با انواع آنها بیشتر آشنا شوید تا تصمیم بهتری درباره رژیم غذایی سالم خود بگیرید.


خوب است بدانید بدانید؛ از لحاظ ژنتیکی، بدن هر فرد نسب به سایرین ممکن است بیشتر استعداد ابتلا به برخی بیماری ها مثل فشار خون را داشته باشد باشد. بیماری فشار خون به سبک زندگی و شرایط محیطی افراد خیلی بستگی دارد اما ژنتیک و محیط با هم می توانند فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهند. برای مثال اگر فرد x از نظر ژنتیکی، استعداد ابتلا به فشارخون را داشته باشد و با فرد y که از نظر ژنتیکی چنین استعدادی ندارد، در یک محیط و سبک زندگی مشابه قرار داشته باشند، فرد X ریسک ابتلای بالاتری خواهد داشت. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه می توان با انجام نمونه برداری های ساده ژنتیکی، ریسک ابتلا به بیماری ها را فهمید و اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام داد. این خدمات در مجموعه مای اسمارت ژن با عنوان تست ژنتیک سلامت HealthX انجام می شود.


پایین آوردن فشار خون بالا با آبلیمو

آبلیمو یکی از مواد بسیار مهم در کاهش سطح کلسترول به حساب می‌آید. در واقع از آبلیمو به عنوان قاتل فشار خون بالا یاد می‌کنند.

تأثیر آبلیمو در کاهش چربی‌های انباشته شده در عروق خونی، باعث می‌شود که بسیاری از افراد نیز از آبلیمو در تهیه غذاهای مختلف یا حتی تهیه انواع دمنوش‌ها استفاده کنند.

آب لیمو به علت برخورداری از سیتریک اسید، به جذب بیشتر منیزیم و کلسیم کمک می کند؛ منیزیم و کلسیم در کاهش فشار خون نقش موثری دارند.

آب لیمو یا لیمو ترش خاصیت ضد التهاب دارند و از گرفتگی و سخت شدن رگ ها و در نهایت فشار خون بالا جلوگیری می کنند.

یکی دیگر از مواردی که به کاهش فشارخون کمک می کند، امگا 3 است؛ اما امگا 3 را چه زمانی و به چه مقدار باید دریافت کنیم؟ چه خواصی برای بدن دارد؟ برای اطلاع از خواص این ماده، کافی است به مقاله چه کسانی باید امگا 3 بخورند؟ مراجعه کنید.

توصیه می شود بدون مشورت با پزشک، هیچ مواد خوراکی را به قصد درمان مصرف نکنید.

اما فقط آبلیمو نیست که تاثیر فوق العاده ای در کنترل فشار خون دارد؛ در ادامه مقاله، به معرفی سایر مواد خوراکی که در کنترل فشار خون دارد می پردازیم و در انتها راه های پیشگیری و همچنین روش های خانگی درمان فشار خون بالا را بررسی می کنیم.
با ما همراه باشید.

ویتامین ب 300 و فشار خون

ویتامین های گروه ب به ویتامین های ضد استرس نیز معروف هستند و موجب کاهش خشم و استرس می شوند؛ از آن جا که استرس و خشم یکی از عوامل موثر در فشار خون بالا است؛ مصرف ویتامین ب می توانند در کنترل آن موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با فواید ویتامین ب و زمان مصرف آن، کلیک کنید.

عسل برای فشار خون بالا

تأثیرات مثبت مصرف عسل بر سلامت جسمی برای همگان آشکار است. این موضوع درباره این بیماری هم صدق می‌کند.

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف منظم و روزانه عسل، نقش چشم گیری در کاهش سطح کلسترول و بهبود گردش خون بدن دارد. به این دلیل از آن به عنوان معجزه ای در درمان فشار خون یاد می‌کنند.

درمان فشار خون بالا با سیاه دانه

سیاه دانه یکی دیگر از مواد خوراکی مؤثر در تنظیم سطح کلسترول خون است. این موضوع مهم در بهبود جریان خون و سلامت قلب و عروق بسیار تأثیر شایان ذکری دارد.

به همین دلیل عموم متخصصان حوزه تغذیه مصرف روزانه 100 تا 200 گرم سیاه دانه را تجویز می‌کنند. زیرا با این روش می‌توان نتیجه خوبی گرفت.

درمان فشار خون با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی مختلفی در کاهش فشار خون مؤثر هستند. عرقیات گیاهانی مانند گل محمدی، زالزالک، گیاه سیر، دارچین، هل، کرفس، اسطخودوس، زیره سیاه، بومادران و بید مشک اثر آرامبخشی دارند.

این در حالی است که از نظر جسمانی هم برای سلامت عروق خونی بسیار مفید خواهند بود. بنابراین وجود آنها در برنامه رژیم غذایی می‌تواند سلامت بدن را از نظر جسمانی و روانی تنظیم کند.

فشار خون بالا روی عروق چشم تاثیر میگذارد و باعث اختلال در عملکرد شبکیه چشم می شود. این موضوع باعث بروز بیماری هایی مثل ماکولا یا همان لکه زرد شبکیه می شود. در مقاله جدید مای اسمارت ژن به معرفی این بیماری، عوامل ابتلا و راه های پیشگیری پرداختیم؛ برای مطالعه کلیک کنید: لکه زرد چشم

کنترل مصرف لبنیات

شیر و لبنیات حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. همین مواد در درمان فشار خون نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این خوراکی‌ها باعث گشاد شدن عروق و بهبود جریان خون خواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌‌شود که مصرف لبنیات در کنترل فشار خون بسیار مؤثر است.

درمان فشار خون بالا با سیر

سیر یکی از مواد خوراکی مفید برای سلامتی به شمار می‌آید. وجود عناصر مختلف در سیر باعث کاهش سطح کلسترول خون و بهبود جریان خون در عروق می‌شود.

به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مردم سیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند. ترکیب سیر با مواد غذایی مختلف باعث ارتقای سلامتی و به ویژه کنترل فشار خون بالا خواهد شد.

مصرف منیزیم

خوراکی‌های مختلفی مانند پسته، بادام، تخمه کدو، بادام هندی، موز، کلم بروکلی، دانه چیا و جو دو سر نمونه‌هایی از خوراکی‌های غنی از منیزیم هستند.

این خوراکی‌ها به دلیل منیزیم کافی خود در کاهش فشار خون بالا اثر قابل توجهی دارند. بنابراین نباید آنها را از برنامه غذایی خود حذف کرد و یا نادیده گرفت.

غذاهای پر فیبر

انواع غذاهای دارای فیبر به خصوص اسفناج، کرفس، کلم بروکلی، انجیر، گلابی، آووکادو، شلغم، حبوبات و بامیه در بهبود سیستم گوارش، تنظیم سطح کلسترول و ارتقای سلامتی قلب و عروق اثر بسیاری دارند. شما با بهبود سلامتی عروق خونی و جریان خون می‌توانید به درمان پرفشاری خون بپردازید.

خوراکی های شیرین

بر خلاف تصوری که بسیاری از مردم دارند، باید در مصرف خوراکی‌های شیرین و حاوی کربوهیدرات دقت کرد. در واقع مصرف انواع بیسکوییت‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها همچون خوراکی‌های شور و نمکی، در افزایش فشار خون اثری منفی دارند. بنابراین حفظ تعادل در مصرف این نوع از خوراکی‌ها ضروری است.

شکلات تلخ

اهمیت شکلات تلخ در ارتقای سلامتی و بهبود سیستم ایمنی باعث شده که درباره نقش آن در بهبود سلامتی سایر اندام‌های بدن از جمله قلب و عروق پژوهش‌های مختلفی انجام شود.

نتایج نیز نشان داده‌ که خوردن یک یا دو مربع کوچک شکلات تلخ 60 تا 70 درصدی به کاهش التهاب عروق و بهبود جریان خون کمک می‌کند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان مصرف این خوراکی را در روز ضروری می‌دانند.

 کلسیم

کلسیم یکی مواد معدنی مهمی است که در شیر، کشک، پنیر، ماست، عدس و لوبیا، ماهی، دانه‌ها و انجیر به وفور وجود دارد. خوردن این مواد در درمان فشار خون بالا بسیار مفید هستند.

تأثیر این ماده معدنی در تنظیم فشار خون نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم می‌تواند سلامت قلب و عروق را به طرز قابل توجهی تضمین کند.

در مقاله جذب کلسیم به معرفی راه های جذب بهتر کلسیم و همینطور تشخیص کمبود این ماده در بدن پرداختیم؛ برای مطالعه یک کلیک کافی است.

پتاسیم

پتاسیم هم یکی دیگر مواد معدنی بسیار مفید برای کاهش فشار خون بالا به شمار می‌آید. سیب زمینی، کلم بروکلی، مرکبات، چغندر، موز، ماست و ماهی از جمله خوراکی‌های غنی از پتاسیم هستند.

قرار دادن این مواد در رژیم غذایی باعث تأمین پتاسیم لازم برای بدن و حفظ سلامتی قلب و عروق می‌شوند.

توت

توت سفید یکی دیگر خوراکی‌هایی است که در کاهش سطح کلسترول خون بسیار مفید است. همین عامل برای بهبود جریان خون در عروق و در نتیجه درمان فشار خون بالا بسیار ضروری به حساب می‌آید.

زالزالک

زالزاک یکی از مواد گیاهی دیورتیک یا ادرار آور به حساب می‌آید. به همین دلیل مانند داروهای افراد با فشار خون بالا عمل می‌کند.

مصرف منظم و کافی آن در بهبود سلامت عروق خونی و کاهش فشار خون اثر مثبتی دارد. جالب است بدانید که از زالزالک در تهیه عرقیات گیاهی استفاده می‌کنند. به همین دلیل نقش آن پر رنگ تر خواهد شد.

هویج

اگرچه بسیاری هویج را به دلیل تأثیری که در بهبود بینایی دارد، می‌شناسند، اما باید بدانید که مصرف هویج با کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق خونی همراه است.

این نکته مهم باعث شده است که مصرف یک لیوان هویج در برنامه غذایی پیشنهادی بسیاری از متخصصان تغذیه قرار بگیرد. به خصوص که تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم هویج به مرور زمان باعث درمان High Blood Pressure خواهد شد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از خوراکی‌های سرشار از پتاسیم، لیکوپن و کاروتنوئید است. وجود همین عناصر و مواد معدنی در گوجه به آرام شدن (Relaxation) و کاهش التهاب دیواره عروق خونی کمک می‌کند.

البته فراموش نکنید که اگر از نمک پاشیدن روی گوجه فرنگی و سایر خوراکی‌ها اجتناب کنید، شانس موفقیت شما در درمان فشار خون بالا بیشتر خواهد شد.

برای جلوگیری از فشار خون بالا چه کار کنیم؟
راه های پیشگیری از فشار خون بالا

برای پیشگیری از فشار خون چه کار کنیم؟

عوامل مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا وجود دارند. آنها همچون حلقه‌های یک زنجیره با هم در ارتباط هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا موفق باشید، باید به تمام عوامل توجه داشته و طبق برنامه ای درست از آن اصول پیروی کنید.

برای مثال شاید بتوانیم فرزندان خود را از عواقب رژیم غذایی ناسالم آگاه کنیم. حتی افرادی که بیماری فشار خون بالا دارند، با تغییر به موقع برنامه و سبک زندگی خود می‌توانند جلوی رخ دادن اتفاقات آسیب زننده آینده را بگیرند.

هرچند شرایط فیزیولوژیکی، محیط زندگی، سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری فشار خون و همزمانی سایر بیماری‌ها با بیماری فشار خون در تعیین بهترین راه پیشگیری و کاهش فشار خون بالا مؤثر هستند.

پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید تا درباره راهکارهای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کنترل وزن برای درمان فشار خون بالا

اولین عاملی که برای پیشگیری از فشار خون بالا مورد توجه قرار می‌دهیم، کنترل وزن است. این عامل به خصوص برای افرادی که از چاقی رنج می‌برند، راهکار مناسبی است.

این افراد برای تحقق این هدف باید با مشاوره پزشک و متخصص تغذیه رژیم غذایی متعادلی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

برای کنترل وزن راه های مختلفی وجود دارد؛ رژیم های لاغری یا رژیم غذایی از پرطرفدارترین راه های کاهش وزن است. مجله مای اسمارت ژن کاربردی ترین و معروف ترین رژیم های لاغری در قالب یک مقاله مورد بررسی قرار داده است؛ برای مطالعه، روی بهترین رژیم لاغری کلیک کنید.

ورزش منظم نیز به آنها در کنترل وزن کمک قابل توجهی می‌کند. به این ترتیب علاوه بر کاهش وزن در کنترل و کاهش فشار خون بالا نیز موفق خواهند شد.

فعالیت بدنی

انواع ورزش‌های هوازی، دویدن و شنا رفتن نمونه‌هایی از فعالیت‌های بدنی سازنده به حساب می‌آیند. فعالیت بدنی نه تنها باعث استحکام استخوان‌ها و قوی شدن عضلات می‌شود، بلکه در کنترل وزن و ارتقای سلامت جسمی و روانی نیز اثر غیرقابل انکاری دارد.

شرکت در ورزش‌های گروهی مانند ورزش‌های صبحگاهی پارک‌ها یا فعالیت‌های بدنسازی در باشگاه‌های ورزشی نمونه‌هایی از فعالیت بدنی به حساب می‌آیند.

اگرچه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با اپلیکیشن‌های ورزشی برنامه فعالیت‌های بدنی خود را به درستی تنظیم کنند.

تغذیه سالم

مصرف منظم و زیاده از حد فست‌فودها، استفاده زیادی از نمک هنگام تهیه و میل کردن غذاها، انواع کیک و شیرینی و تنقلات ناسالمی مانند چیپس و پفک در افزایش فشار خون اثر قابل توجهی دارند.

این در حالی است که توصیه می‌شود علاوه بر مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی باید از انواع سبزیجات، حبوبات و غلات در برنامه غذایی استفاده کرد. در این مسیر مشاوره‌های متخصص تغذیه و پیروی از دستورات و توصیه‌های او کمک چشم‌ گیری می‌کنند.

کنترل استرس

سلامت روان در پیشگیری از فشار خون بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. فشار عصبی، اضطراب، افسردگی و تغییرات هورمونی در افزایش سطح استرس اثر قابل توجهی دارند.

ورزش کردن، کنترل وزن، پیروی از برنامه غذایی سالم و برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان در کنترل استرس نقش چشم‌ گیری دارند. به همین جهت در مقاله 10 راه کنترل و کاهش استرس چند روش کاربردی برای غلبه بر استرس و اضطراب معرفی کردیم؛ برای مطالعه کلیک کنید.

استفاده از راهنمایی‌های روانشناسان می‌تواند راهکارهای مناسبی در این زمینه پیش روی افراد قرار دهد. داروهای کاهنده فشار خون و داروهای روان درمانی هم راهکارهای مناسبی از نظر پزشکان محسوب می‌شوند.

عدم مصرف دخانیات

اعتیاد به مواد مخدر، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار کشیدن زیاد در افزایش فشار خون اثر غیرقابل انکاری دارند. تغییر سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم در کنار رژیم غذایی سالم می‌توانند فرد را در ترک دخانیات یاری دهند.

به این ترتیب فرد علاوه بر اینکه از مصرف دخانیات دست برداشته، با دقت به عوامل مؤثر در درمان فشار خون بالا، کیفیت زندگی خود را ارتقا می‌دهد. در این مسیر روان ‌درمانگرها و پزشکان کمک بسیاری به بیماران فشار خون بالا می‌کنند.

خواب کافی

بی ‌خوابی یکی از چالش‌های رایج در زمان حاضر به حساب می‌آید. عده ‌ای از استرس زیاد کم‌ خواب می‌شوند، اما افرادی هم هستند که به خاطر سابقه خانوادگی یا افزایش سن بدخواب هستند. همین موضوع می‌تواند فشار خون افراد را تغییر دهد.

در این حالت درمان خانگی فشار خون بالا مانند استفاده از دمنوش‌ها می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد. هرچند کنترل استرس و تنظیم برنامه غذایی دو عامل مهم در افزایش ساعت خواب محسوب شده و نباید نادیده گرفته شوند.

چکاپ منظم در صورت مصرف قرص جلوگیری از بارداری

چکاپ منظم برای همه افراد مهم است. اما خانم‌هایی که قرص جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا گاهی افزایش فشار خون از عوارض مصرف این قرص‌هاست. شاید برخی افراد به این نکته توجه نداشته باشند.

در این صورت به داروهای کاهنده فشار خون و انواع درمان خانگی فشار خون بالا روی می‌آورند. اما باید بگوییم که برای پیشگریی از ابتلا به فشار خون باید به طور منظم سلامت بدن خود را چک کنید.

درمان خانگی فشار خون بالا
رژیم غذایی فشار خون بالا

کنترل و درمان خانگی فشار خون بالا

هنگامی که اسم درمان خانگی فشار خون بالا را می‌شنویم، پیش از هر چیزی به یاد انواع خوراکی‌هایی می‌افتیم که از آنها به عنوان کاهنده فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

اما در این بخش می‌خواهیم به راهکارهایی اشاره کنیم که به راحتی در منزل می‌توانید از آنها برای درمان پر فشاری خون خود بهره مند شوید.

در واقع می‌خواهیم داستان درمان خانگی فشار خون بالا را از جنبه‌ ای دیگر نگاه کنیم. برای این منظور باید از روش‌هایی یاد کنیم که سلامت جسمی و روانی را به شما باز می‌گردانند. برای مثال مدیتیشن به کنترل استرس کمک بسیاری می‌کند.

از طرفی مدیریت زمان و مدیریت تغییر دو عامل مهمی هستند که شما را در مدیریت کارهای مختلف از جمله وظایف شغلی کمک خواهند کرد. بهتر است کمی صبور باشید و با هم چندین روش کاهش فشار خون بالا را بررسی کنیم.

یوگا

ورزش کردن یکی از کاربردی ترین راهکارهای درمان فشار خون بالا به حساب می‌آید. اما از میان ورزش‌ها، یوگا ورزشی است که همزمان سلامت جسمی و سلامت روان شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بسیاری حضور در کلاس‌های یوگا را در اولویت قرار می‌دهند.

اما می‌توان به عنوان روش درمان خانگی فشار خون بالا هم به آن توجه داشت. شما با کمک فایل‌های ویدیویی شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب یا سایت‌های ایرانی می‌توانید تمرینات یوگا را درست و منظم اجرا کنید.

مدیتیشن

Meditation یا همان مراقبه ذهنی روش دومی است که متخصصان برای درمان و کنترل فشار خون بالا در نظر می‌گیرند. مدیتیشن به عنوان کاهنده فشار خون به کنترل استرس و افزایش تمرکز شما می‌پردازد.

کافی است که در اتاقی آرام و شرایط مناسب از اصول مدیتیشن پیروی کنید. Meditation با کنترل استرس و افزایش سطح آرامش شما می‌تواند در تنظیم فشار خون تأثیر چشم گیری داشته باشد.

ورزش روزانه

برنامه منظم ورزش‌، به خصوص تمرینات هوازی می‌تواند در کاهش فشار خون بالا نقش مهمی ایفا کند. این درمان خانگی فشار خون بالا به بهبود سلامت جسمانی شما کمک بسیاری می‌کند. از طرفی کنترل سطح استرس با انجام ورزش روزانه با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

شما می‌توانید با انجام ورزش در منزل، حتی به مدت 15 دقیقه در روز به سلامتی قلب و عروق خود کمک بسیاری کنید. هرچند این نکته را نباید فراموش کرد که منظم بودن برنامه ورزشی نکته مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

یادگیری اصول مدیریت زمان

حجم زیاد وظایف کاری یا برنامه‌های شخصی یکی از علل مهم ایجاد استرس در افراد به حساب می‌آید. گاهی نمی‌دانیم که باید کدام کار را در اولویت قرار دهیم. حتی برنامه ریزی هم برایمان دشوار است.

یادگیری استراتژی‌های مدیریت زمان با خواندن کتاب‌ها و یا گوش دادن پادکست‌ها می‌تواند به کنترل استرس شما در منزل یا محیط کاری کمک کند.

تعجب نکنید که چرا این روش در گروه درمان خانگی فشار خون بالاست. زیرا شما با منابع مختلف می‌توانید در منزل این اصول را یاد گرفته و در تمام ابعاد زندگی مورد استفاده قرار دهید.

پیروی از استراتژی‌های مدیریت تغییر

یکی از عوامل افزاینده فشار خون تغییرات ناگهانی برنامه‌های زندگی و نداشتن مهارت هماهنگی با شرایط موجود است.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری استراتژی‌های مدیریت تغییر، آن هم با منابع چاپی و آنلاین، امکان کنترل استرس و ارتقای سلامت روان را برای شما فراهم می‌کنند.

این در حالی است که می‌توانید از این اصول در مدیریت برنامه‌های کاری و شخصی خود استفاده کنید. به این ترتیب به آسانی و بدون گذراندن دوره‌های مدیریتی خاص به مهارت‌های لازم دست پیدا کنی

تنفس عمیق

تنفس عمیق یکی از روش‌هایی است که به عنوان کاهنده فشار خون شناخته شده است. شما به این واسطه می‌توانید در کنترل استرس خود موفق باشید. اما تنفس عمیق از نظر فیزیولوژیکی نیز عملکرد عروق خونی را تغییر می‌دهد.

در واقع می‌تواند سلامت روانی و همزمان سلامت جسمانی شما را بهبود ببخشد. آنچه در این راستا اهمیت دارد، بررسی انواع تمرینات تنفسی و انجام منظم آنهاست، تا بتوانید درمان خانگی فشار خون بالا را به طور مؤثر انجام دهید.

دوری از فضاهای استرس زا

برخی از مهارت‌های زندگی در وضعیت سلامت شما نقش مهمی دارند. دوری کردن از فضا و شرایط پر از استرس نیز یکی از روش‌هایی است که شما را در این زمینه یاری می‌دهد.

یادگیری مهارت کنترل خشم، دامن نزدن به داستان‌های اضطراب آور زندگی روزمره و حتی دنبال نکردن اخبار پراسترس می‌توانند در آرامش شما مؤثر باشند.

شما به این روش می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید. در ضمن، عملکرد شما در اجرای روش‌های ذکر شده نیز بهتر خواهد بود.

دکتر درمان فشار خون بالا
High Blood Pressure

چه زمانی برای درمان فشار خون بالا به دکتر مراجعه کنیم؟

وجود استرس و فشارهای عصبی سلامت قلب و عروق را تحت الشعاع قرار می‌دهند. گاهی درمان‌های خانگی کنترل استرس و اضطراب ما را نسبت به بررسی سلامت جسمانی خود بی تفاوت می‌کند. این بی خیالی باعث تشدید مداوم علائم بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود.

بنابراین اگر این سؤال ذهن شما را هم درگیر می‌کند که چه موقع برای درمان فشار خون باید به پزشک مراجعه کنیم، یک جواب واضح وجود دارد. شما بهتر است با مشاهده علائم مربوط به High Blood Pressure در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

به این ترتیب، صحت عملکرد قلب و عروق به موقع بررسی می‌شود و درمان به خوبی پیش می‌رود. این در حالی است که متخصصان تغذیه مصرف خوراکی‌های مفیدی را پیشنهاد می‌دهند که پیش از این معرفی کردیم.

جمع بندی

  • مانند هر بیماری دیگری، برای درمان فشار خون بالا راهکارهای مختلفی وجود دارند. عده ای به درمان‌های خانگی فشار خون بالا توجه می‌کنند. گروهی نیز درمان دارویی را در اولویت قرار می‌دهند.
  • یوگا، مدیتیشن، ورزش روزانه و تنفس عمیق از درمان‌های خانگی فشار خون بالا هستند.
  • عرقیات گیاهی، لبنیات، اسفناج، گوجه فرنگی، مواد دارای پتاسیم و منیزیم، شکلات تلخ و انواع مواد دارای فیبر برای کاهش فشار خون بالا مفید هستند.
  • داروهایی مانند لوزارتان، لیزینوپریل (پرینیویل، زستریل)، متوپرولول (لوپرسور، توپرول)، فوروزماید (لاسیکس) و کاپتوپریل نمونه داروهای فشار خون به حساب می‌آیند.

سوالات متداول

کدام ویتامین ها فشار خون را بالا میبرد؟

در واقع این کمبود برخی ویتامین هاست که باعث افزایش فشار خون می شود. احتمال ابتلا به فشار خون در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند؛ بیشتر است. بنابراین می توان طبق تجویز پزشک با مصرف ویتامین دی، احتمال ابتلا به پرفشاری خون را کم کرد. همچنین ویتامین دی در تنظیم کلسیم در کاهش فشار خون موثر است؛ نیز نقش دارد. ویتامین های گروه ب نیز نقش مهمی در کنترل فشار خون دارند؛ ویتامین ب6، ویتامین ب9 مخصوصا برای افرادی که درگیر بیماری های قلبی هستند؛ در کاهش فشار خون حیاتی هستند. از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی موثر در پرفشاری خون، ویتامین سی، کلسیم، فیبر،منیزیم، پتاسیم و غیره را می توان نام برد.

پایین آوردن فشار خون اورژانسی در منزل با چه خوراکی‌هایی امکان پذیر است؟

فنجان آبلیمو ترش، 1 فنجان کشمش، 2 فنجان آب پرتقال، 10 تکه زردآلوی خشک شده و آلوی خشک شده در درمان اورژانسی فشار خون مؤثر هستند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید