زمان مطالعه: 7 دقیقه

ویتیلیگو چیست؟

ویتیلیگو چیست؟

ویتیلیگو چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره علت ویتیلیگو، پیسی در کودکان و همچنین انواع ویتیلیگو صحبت کنیم. Vitiligo یک بیماری خود ایمنی بوده و یکی از اختلالات پوستی به حساب می آید که بر علیه سلول های رنگدانه ای پوست عمل می کند و موجب از بین رفتن آن ها می شود.

به این بیماری در زبان عامیانه لک و پیس، برص و پیسی نام دارد.  بیماری ویتیلیگو (برص) یکی از مشکلات خود ایمنی بدن بوده که بر روی پوست فردی که به این بیماری مبتلا می شود، تا مدت زمان زیادی موجب ایجاد لکه های سفید رنگ می شود. از اصلی ترین دلایل بروز این بیماری کمبود ملانین در بدن است.

اما علت ویتیلیگو چیست؟ در بیماری ویتیلیگو سیستم ایمنی بدن علیه سلول های رنگدانه اقدام کرده و موجب از بین رفتن کامل رنگ آن ها می شوند، برای همین خاطر قسمتی از پوست به رنگ سفید در می آید.

انواع ویتیلیگو
آشنایی با انواع ویتیلیگو

انواع ویتیلیگو

سگمنتال

نوع سگمنتال ویتیلیگو چیست؟ این نوع از بیماری پیسی محدود به یک طرف بدن مانند دست ها و یا صورت است. این نوع بیماری در مقایسه با نوع غیر سگمنتال پایدارتر و منظم تر است و رواج کمتری دارد. به این صورت که تنها 10 درصد از افراد به این نوع پیسی مبتلا می شوند.

در نوع سگمنتال ویتیلیگو، فقط یک قسمت از بدن بیمار درگیر می شود و لکه ها از آن قسمت خارج نمی شوند.  در این نوع عارضه لکه های سفید خیلی کوچک تر هستند و در یک طرف بدن ظاهر می شود.

غیر سگمنتال

نوع غیر سگمنتال ویتیلیگو چیست؟ این نوع از بیماری پیسی موجب  ایجاد لکه های سفید رنگ به صورت متقارن می شود.

رایج ترین نوع بیماری پیسی، نوع غیر سگمنتال آن است که بیشتر بیماران به این نوع لک و پیس مبتلا می شوند. در این نوع بیماری سلول های رنگدانه ای هر نقطه از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرعت رشد این بیماری نسبت به سایر انواع آن کمتر است. این نوع عارضه ی پوستی اغلب در قسمت هایی از روی پوست ظاهر می شوند که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند مانند صورت، گردن و دست ها.


میدونی چند درصد احتمال داره به ویتیلیگو مبتلا بشی؟!

با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به ویتیلیگو رو ارزیابی و از بروز بیماری پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.

ویتیلیگو جنرالازید

رایج ترین نوع بیماری ویتیلیگو، جنرالازید است که در آن ظهور لکه ها در نقاط مختلف بدن است. این نوع بیماری شامل لکه های بزرگی است که به صورت متقارن در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند.

ویتیلیگو مخاطی

این نوع از بیماری پیسی، بر روی اندام تناسلی و غشاهای مخاطی دهان تاثیر می گذارد و موجب لکه های سفیدی در آن قسمت ها ایجاد می کند.

ویتیلیگو فوکال

یکی از انواع نادر بیماری ویتیلیگو، فوکال است که لکه ها در نواحی کوچک ایجاد می شوند و پخش آن ها در طول دو یا سه سال با الگوی نامشخص صورت می پذیرد. در این نوع از بیماری، عارضه ی ایجاد شده به صورت پراکنده است. به این صورت که یک یا چند لکه ی سفید به صورت پخش بر روی سطح بدن ایجاد می شود. علائم و نشانه های  این بیماری بیشتر بر روی پوست کودکان خردسال بروز می دهد.

ویتیلیگو تریکوم

در این نوع بیماری، در بدن بیمار  یک مرکز سفید با رنگدانه روشن و سپس ناحیه ای سفید رنگ از پوست رنگی ایجاد می شود.

ویتیلیگو یونیورسال

در این بیماری، بیش از 80 درصد پوست بدن بیمار، فاقد رنگدانه می شود. این بیماری یکی از انواع نادر بیماری پیسی است.

ویتیلیگو آکرو فیشال

این نوع از بیماری بیشتر در پوست صورت به وجود می آید و اطراف چشم و بینی و گوش را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت ویتیلیگو چیست؟

اختلال خود ایمنی

یکی از دلایل بروز این بیماری، اختلال خود ایمنی است. به این صورت که سیستم ایمنی فرد مبتلا به این بیماری ممکن آنتی بادی هایی تولید کند که موجب از بین رفتن ملانوسیت ها شود. این فرایند موجب تغییر رنگ پوست بدن می شود.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی ویتیلیگو چیست؟ از جمله عواملی که شانس ابتلا به این بیماری را زیادتر می کند، عوامل ژنتیکی است. به این صورت که افرادی که در خانواده ی خود سابقه ی این بیماری را دارند، به صورت ژنتیکی 30 درصد بیشتر از سایر افراد دچار این بیماری می شوند.

عدم تعادل ژنتیکی می تواند موجب از بین رفتن توانایی تولید رنگ پوست شده و افراد را مبتلا به این بیماری نماید. برای آشنایی بیشتر با ژنتیک، مقاله DNA چیست را مطالعه نمایید.

پیسی
پیسی یا برص

عوامل نوروژنیک

یکی دیگر از دلایل ایجاد این بیماری عوامل نوروژنیک است. در این بیماری ماده ای وجود دارد که ملانوسیت ها به آن واکنش داده و سمی می شوند. این واکنش موجب بروز  برخی مشکلات پوستی در انتهای عصب پوست می شود.

خود تخریبی

در برخی بیماران علت این که به این بیماری دچار می شوند این است که ملانوسیت های پوستشان دچار برخی نواقصی هستند که موجب می شوند خودشان، خودشان را از بین ببرند.

این افراد زمانی که  استرس های جسمی و یا عاطفی آن ها برانگیخته می شوند، بیماری پیسی تحت تاثیر این وقایع قرار می گیرد.

قرارگیری در معرض خورشید

تاثیر قرارگیری در معرض نور خورشید در ویتیلیگو چیست؟ آفتاب سوختگی و قرار گرفتن بیش از اندازه ی افراد در معرض تابش نور مستقیم آفتاب می تواند موجب از بین رفتن سلول های تولید کننده ی رنگ پوست شود. در چنین حالتی احتمال بروز بیماری ویتیلیگو در بدن بیشتر می شود.

قرارگیری در معرض مواد شیمیایی

متاسفانه برخی از محصولاتی مانند صابون ها و شامپو ها هستند که دارای مواد شیمیایی مضر می باشند. استفاده ی زیاد از این محصولات برای تمیز کردن پوست ممکن است موجب ایجاد برخی مشکلات پوستی در بدن افراد شود. این مشکلات پوستی می توانند همراه با تغییر رنگ پوست بدن باشند.

افراد مبتلا به بیماری های اتوایمیون

بیماری هایی که در آن ها سیستم ایمنی بیماری در مقابل بافت های بدن خودش واکنش نشان می دهند را بیماری های اتوایمیون می گویند. این بیماری ها عبارت هستند از پرکاری غده تیروئید، نارسایی غده فوق کلیه، آلوپسی آره آتا و انمی پرسیوز.

برص از چه سنی شروع می شود؟

بیماری ویتیلیگو که یکی از اختلالات پوستی می باشد که کودکان به  این بیماری در سن چهار یا پنج سالگی مبتلا می شوند. در کل دنیا افراد بسیار زیادی هستند که به این بیماری مبتلا هستند.

با توجه به آماری که کارشناسان در این زمینه از بیماران گرفته اند، تقریبا بیش از نیمی از افراد مبتلا به این عارضه، قبل از سن 21 سالگی با این مشکل مواجه شده اند. متاسفانه افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند باید باقی عمر خود را با آن زندگی کنند.

این بیماری ممکن است در هر سنی  علائم و نشانه های خود را بر روی پوست بروز دهد، ولی اکثرا بعد از دو سالگی رخ می دهد چون این عارضه یک بیماری مادرزادی نیست.

نوزادانی هستند که در زمان شیرخوارگی دچار این مشکل می شوند. شایع ترین سن بروز این بیماری در اواخر دوران کودکی است، یعنی از سن 9 تا 12 سالگی این بیماری علائم خود را بر روی پوست نشان می دهد.

پیسی در کودکان
ویتیلیگو در کودکان

پیسی در کودکان

Vitiligo یکی از عارضه های پوستی است که بر روی پوست اثر می گذارد. این بیماری موجب تخریب سلول های پوستی شده و رنگدانه های پوستی را از بین می برد. کودکانی که به این عارضه ی پوستی مبتلا می شوند، بر روی پوست آن ها تکه های سفید رنگ ایجاد می شود.

این بیماری می تواند تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. پیسی در کودکان ممکن است علائم خود را با سفید شدن موها نشان دهد.

کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند برخی نشانه ها و علائمی از خود بروز می دهند، مانند: تغییر رنگ پوست قسمت های مختلف بدن، تغییر رنگ لایه های داخلی چشم، سفید شدن و یا ریختن موی سر کودکان مبتلا به بیماری پیسی، سفید شدن زیر بغل و یا ناف کودک.

بیشتر مناطقی از بدن کودک که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد، قسمت هایی از بدن همچون: پوست اطراف دهان و چشم کودک، پوست انگشتان دست و مچ  کودک، پوست نواحی اطراف زیر بغل کودک، پوست اطراف اندام تناسلی نوزاد، داخل دهان و غشا مخاطی کودک هستند.

نکاتی که خانواده هایی با فرزندان مبتلا به ویتیلیگو باید بدانند

خانواده ها می توانند با رعایت چند نکته ی ضروری از بروز چنین مشکلاتی در کودکان جلوگیری به عمل بیاورند.

از جمله نکات ضروری می توان به کاهش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C در برنامه ی غذایی کودکان کرد. در مقاله “انواع ویتامین ها“، به خطرات مصرف بیش از اندازه ویتامین ها پداخته ایم.

چون مصرف بیش از اندازه ی ویتامین C موجب گسترش این بیماری در بدن کودکان می شود. از دیگر نکات ضروری برای جلوگیری از بروز این بیماری می توان به تغییر دادن عادات غذایی نوزادان بیمار و کسب اطمینان کافی از بهداشتی محیط اطراف زندگی کودک اشاره کرد. کودکان باید همیشه و در هر شرایطی تمیز و مرتب باشند و از مواد غذایی سالم تغذیه کنند.

آیا ویتیلیگو ارثی است؟

بله بیماری پیسی ارثی است. نتایج حاصل از بررسی انجام شده بر روی آمار به دست آمده از بیماران مبتلا به این عارضه و اختلال پوستی، تقریبا در بیش از 70 درصد از افراد مبتلا به این بیماری در اعضای درجه ی یک خود سابقه این بیماری داشته اند.

برای همین خاطر به صراحت می توان گفت که بیماری پوستی پیسی ژنتیکی است. یکی از مشهورترین افرادی که به این بیماری مبتلا بود، مایکل جکسون است که پسر او هم به این بیماری مبتلا شده است.

بیماری ویتیلیگو در اثر اختلال در ژن ها و یا جهش های ژنی ایجاد می شود و احتمال ارثی بودن آن بسیار زیاد است.

همان گونه که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، علت اصلی بروز این بیماری هنوز کاملا تشخیص داده نشده است و علت ناشناخته ای دارد.  ولی می توان گفت که عوامل زیادی مانند ژن ها در در بروز این بیماری نقش دارند.

این عارضه ی پوستی مسری نبوده و هیچ گونه خطری برای بیمار ایجاد نمی کند. فقط از منظر زیبایی ممکن است برای بیماران مشکلاتی ایجاد کند.

جلوگیری و ممانعت از بروز بیماری های ژنتیکی تقریبا کار غیر ممکنی است اما می توان با راه ها روش های تشخیصی فهمید که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، احتمال تولد چنین فرزندانی را دارند یا نه؟ در این صورت می توان جلوی تولد نوزادانی را که به این نوع بیماری ها مبتلا هستند را گرفت.

باید بدانید که

در حال حاضر دلیل دقیقی برای این بیماری وجود ندارد و تمامی افراد از هر نژادی می توانند به این بیمار مبتلا شوند. این بیماری مسری نبوده و از نظر پزشکی هم خطرناک نمی باشد. افرادی که مبتلا به بیماری پیسی می شوند مانند سایر افراد کاملا سالم هستند و هیچ گونه دردی را متحمل نمی شوند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید