زمان مطالعه: 7 دقیقه

فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم – قسمت دوم

فعالیت مناسب کودکان اوتیسم

در مقاله‌ای فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم را آغاز کردیم، پیشنهاد می‌کنیم اول این مقاله را بخوانید. در این سری مقالات سعی کردیم با استفاده از فعالیت‌ها و آموزش‌های مختلف، به صورت تخصصی راه‌هکارهایی برای کمک به دانش آموز مبتلا به اوتیسم پیشنهاد دهیم، تا حضور موثرتری در کلاس داشته باشد و مانند همسالان خود عمل کند.

فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم درکلاس

هنگامی که دانش آموزان مبتلا به اوتیسم احساس خستگی می کنند، ممکن است دچار پدیده‌ای بنام “فروپاشی اوتیسم” شوند. کودکان اوتیسم احساسات مختلف را با شدت بیشتری حس می‌کنند و نحوه واکنش آن‌ها با دانش آموزان بدون اوتیسم متفاوت است. در حالی که بهترین استراتژی برای کاهش این علائم کمک گرفتن از یک متخصص است، اما انجام این فعالیت‌های آرامش بخش می تواند به تنش زدایی کمک کند.

فعالیت آرامش بخش کودکان اوتیسم

تکنیک‌های آرامش بخش، یکی از فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم

تکنیک های آرامش بخش برای کمک به ما در تمرکز بر وضعیت فعلی در شرایط استرس زا طراحی شده اند. در اینجا فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم آورده شده است:

 

  • تا ده بشمارید یا حروف الفبا را تا آنجا که می‌توانید آهسته بخوانید.
  • به موسیقی آرام بخش گوش دهید و به سازهای مختلف توجه کنید.
  • پنج چیز مختلف را که می‌توانید در اطراف اتاق مشاهده کنید، لیست کنید.
  • تمرینات کششی یا ساده یوگا را امتحان کنید و بر احساس بدن تمرکز کنید.
  • چیزی قابل لمس مانند یک تکه خاک رس یا یک حیوان پر شده را در دست بگیرید.

 

یوگای کودکان- فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم

 

 منطقه استراحت

وقتی دانش آموز مبتلا به اوتیسم بیش از حد تحت فشار قرار می گیرد، گاهی اوقات جایی را برای استراحت در مقابل  تنش حسی نیاز دارد. قسمتی از کلاس خود را به عنوان “منطقه استراحت” تعیین کنید و آن را با اسباب بازی‌های حسی، کتاب های تصویری، صندلی‌های راحت و فعالیت‌های آرام بخشی که دانش آموزان مبتلا به اوتیسم می توانند به تنهایی انجام دهند، پر کنید.

به هر دانش آموز در کلاس خود اطلاع دهید که اگر احساس اضطراب یا استرس می کند، می تواند به منطقه استراحت برود در منطقه عقب نشینی دانشجویی چند دقیقه طول بکشد. البته استفاده از این امکان برای همه جواب نمی‌دهد و نیاز نیست الزامی به‌وجود بیاورید تا دانش ‌آموزان از آن استفاده کنند. گاهی پیشنهاد خروج از کلاس یا رفتن به کتابخانه برای درس خواندن یا رسیدگی به تکالیف نیز می‌تواند مفید باشد.

 

کشوی آرامش

اسباب بازی‌های لمسی می‌توانند در صورت تحریک کودکان اتیسم به آرامش کمک کنند، زیرا ذهن آن‌ها بسیار با اطلاعات حسی سازگار است. اگر در کلاس خود کودکان اوتیسم دارید، یک کشوی را در کلاس خود پر از اسباب بازی کنید که می تواند به خنثی کردن احساسات طاقت فرسا کمک کند. هنگامی که دانش آموز شما استرس نشان داد یا در تمرکز مشکل دارد، با انجام فعالیت‌ مناسب کودکان اوتیسم با اسباب بازی حسی،به او کمک کند تا آرام شود.

 

در اینجا چند ایده برای اسباب بازی های حسی آورده شده است که باید آن‌ها را در “کشوی آرام خود” قرار دهید:

صفحات رنگ آمیزی می توانند تمرین ذهنی و جسمی خوبی برای آرامش و تمرکز بر زمان حال باشند. همیشه چند برگه رنگ آمیزی آماده داشته باشید. هنگامی که دانش آموزان شما بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند، رنگ آمیزی می‎‌تواند از فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم باشد.

نقاشی کودکان اوتیسم

استراتژی‌های آموزش موثر برای کودکان اوتیسم

 

گاهی نوع یادگیری دانش آموزان مبتلا به اوتیسم ممکن است با بقیه کلاس شما متفاوت باشد. اما خوشبختانه استراتژی‌ها و روش‌های مناسب آموزش می‌تواند کودکان اوتیسم را در مسیر موفقیت تحصیلی قرار دهد. این نکات آموزشی را برای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم امتحان کنید، در این صورت چالش‌های یادگیری برای آن‌ها کمتر می‌شود.

 

علایق ویژه کودکان اوتیسم را وارد برنامه‌های درسی کنید

بسیاری از دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم، به موضوعات یا فعالیت‌های خاص  علاقه شدید دارند. از چیزی که آن‎ها را تشویق می‌کند ضمن آموزش استفاده کنید تا در کلاس تمرکز کنند. به عنوان مثال اگر کودک مبتلا به اوتیسم فضای بیرونی را دوست دارد، می‌توانید یک تکلیف ریاضی درباره شمارش سیارات در منظومه شمسی برنامه‌ریزی کنید.

 

استفاده از یادگیری چند حسی

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم متفکران چند حسی هستند و هنگامی که تکالیف فقط یکی از حواس آن‌ها را درگیر می کند تمرکز خوبی ندارند. یک بار دانشمند مشهور و مدافع اوتیسم دکتر تمپل گراندین گفت: “من فکر می کردم بزرگسالان به زبان دیگری صحبت می کنند. من در تصاویر فکر می کنم کلمات برای من مانند زبان دوم هستند. ”

به همین دلیل درسی که چندین حس مانند بینایی، شنوایی و لمس را درگیر می کند، می تواند دانش آموزان اوتیسم را در کلاس فعالتر کند. به عنوان مثال می‌توانید به کودکان اوتیسم بیاموزید که یک شعر بخوانند تا با تاریخ یا موضوعات مختلف آشنا شوند.

فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم
فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم

 

چالش با اهداف هوشمند

اگر دانش آموز مبتلا به اوتیسم با مدرسه مشکل دارد، با آن‌ها هدف موثری را برای کار در ماه یا ترم آینده انتخاب کنید. بهتر است این اهداف خاص، قابل اندازه گیری، توافق شده و مورد علاقه او باشد، از طرفی در یک زمان محدود و مشخص قابل دست یابی باشد.

به عنوان مثال فرض کنید دانش آموز مبتلا به اوتیسم در یادگیری چگونگی تشخیص احساسات مشکل دارد. می‌توانید با او هدف قرار دهید که هر روز به مدت پنج دقیقه کارت‌های فلش را با احساسات تمرین کنید، دانش آموز هر کارت را تا پایان ماه تشخیص دهد.

 

ارائه گزینه‌های واضح

کودکان مبتلا به اوتیسم در صورتی که در معرض انتخاب گزینه های زیاد باشند، ممکن است تحت فشار قرار بگیرند. هنگام ایجاد تکالیف برای دانش آموزان خود یا سوال از آن‌ها در کلاس، این نکته را در ذهن داشته باشید. به این ترتیب دانش آموز اوتیسمی خود را متمرکز نگه دارید تا او در انتخاب جواب راحت‌تر باشد.

 

ایجاد یک روال کلاسی منظم

دانش آموزان مبتلابه اوتیسم با ساختار روزانه منظم بهتر کار را می کند. پیشنهاد می‌شود برنامه کلاس خود را برای هر دانش آموز ارسال کنید تا در جریان باشند.

فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم
فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم

امکانات برای دانش آموزان با مهارت حرکتی محدود

برخی از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم ممکن است بیش از دانش آموزان دیگر در فعالیت‌هایی که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارند مشکل داشته باشند. برای کاهش این چالش‌ها، می‌توان مکان‌هایی مانند تایپ کردن به جای نوشتن روی رایانه را فراهم کنید.

وقتی صحبت از مکان‌های خاص می‌شوند، ممکن است به فرد بستگی داشته باشد. همیشه ایده خوبی است که برای تعیین بهترین منابع برای فرزندشان به خانواده دانش آموز مراجعه کنید.

روز جهانی اوتیسم

فعالیت‌های ماه آگاهی از اوتیسم

آوریل ماه آگاهی از اوتیسم است. زمانی که ما تفاوت و تنوع عصبی را جشن می‌گیریم، به دانش آموزان اوتیسم کمک می کنیم تا در مدارس خصوصی یا دولتی احساس خوش آمد کنند. اگرچه والدین ممکن است مایل نباشند تشخیص اوتیسم فرزندشان به اشتراک گذاشته شود ( و هرگز بدون اجازه آن‌ها نباید این کار را انجام شود)، با این وجود می‌توانید در این ماه کلاس خود را بدون ذکر دانش آموز خاص، آموزش دهید.

 

“دقیقاً مثل من”، از فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم

یکی از فعالیت‌های مناسب کودکان اوتیسم برای افزایش حس همدلی در او انجام فعالیت دقیقا مثل من است. برای این فعالیت‌، همه دانش آموزان روی زمین دایره تشکیل دهند تا همه آن‌ها بتوانند یکدیگر را ببینند. از هر کودک بخواهید به نوبت چیزی درباره خود به اشتراک بگذارد، مانند:

“من یک سگ خانگی دارم.”

“من می توانم پیانو بزنم.”

“روز تولد من در ماه اسفند است.”

“من دوست دارم فوتبال بازی کنم.”

“رنگ مورد علاقه من زرد است.”

اگر گزاره‌ای برای دانش آموزان دیگر نیز صدق می کند (مثلاً آن‌ها فوتبال بازی می‌کنند)، به آن‌ها بگویید تا دست های خود را بالا ببرند. این فعالیت مناسب کودک اوتیسم به او یادآوری می‌کند که، آن‌ها شباهت‌های بیشتری نسبت به تفاوت با همسالان خود دارد. این بازی به او یاد می‌دهد که همیشه می توان چیزی برای گفتگو پیدا کند.

 

 کتاب‌های تصویری درباره تنوع فردی

با خواندن داستانی درباره تنوع افراد برای کلاس خود، می‌توانید به آن‌ها یاد دهید که با همه مهربان باشند و مراقب افراد متفاوت باشند. زندگی نامه افراد مبتلا به اوتیسم یا افراد مشهوری که بیماری خاص داشته‌اند می‌تواند مفید باشد.

بازی سیب و کنش

این درس با نشان دادن یک سیب به دانش آموز شما شروع می‌شوند. سیب را دور کلاس بچرخانید و همانطور که انجام می دهید، از هر کودک بخواهید به آن توهین کند و آن را روی میز خود یا زمین بیندازید. بعد از اینکه هر کودکی آن را رها کرد و حرف ناخوشایندی برای آن زد، سیب را از وسط برش دهید و تمام کبودی‌های داخل آن را به دانش آموزان نشان دهید.

برای آن‌ها توضیح دهید که سخنان ما پیامدهایی دارد و هر آنچه می گوییم می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. درست مثل اینکه توهین و انداختن سیب می‌تواند آن را کبود کند، بدجنس بودن برای یک همکلاسی می تواند تأثیرات بزرگی روی آن‌ها بگذارد. به این ترتیب دانش آموزان شما مهربان بودن را یاد می‌گیرند.این فعالیت مناسب کودک اوتیسم و سایر کودکان است.

 

تابلوی اعلانات اوتیسم

قطعه پازل یک نماد آگاهی از اوتیسم است. برای یک روش ساده و در عین حال معنی دار برای یادگیری دانش آموزان در مورد آگاهی از اوتیسم است. هر قطعه با یادآوری با کلیشه‌های منفی مبارزه می‌کند و ویژگی‌های مثبت را یادآوری می‌کند، مثلا افراد مبتلا به اوتیسم باهوش، همدل، با دقت و … هستند.

 

معرفی شخصیت‌های مشهور دارای اوتیسم

اگرچه این اختلال تا قرن بیستم کشف نشده بود، اما افراد مبتلا به اوتیسم سهم مهمی در تاریخ داشته اند. این فعالیت را می‌توان نه فقط در ماه آوریل، بلکه در تمام طول سال انجام داد. در اینجا چند چهره شناخته شده وجود دارد که برای شروع این فعالیت پیشنهاد می‌شود:

 

  • گرتا تونبرگ
  • وینسنت ون گوگ
  • معبد گراندین
  • آلبرت انیشتین
  • امیلی دیکینسون

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید