زمان مطالعه: 5 دقیقه

ظاهر کودکان اوتیسمی

اوتیسم در کودکان

اوتیسم در کودکان، معمولا با ویژگی های ظاهری زیر شناخته می شود؛ در ظاهر کودکان اوتیسمی:

  • قسمت بالایی صورت کودکان مبتلا به اوتیسم از حالت عادی پهن تر است.
  • چشم های این کودکان اغلب بزرگ و حالتی گشاد دارد.
  • بین هایی کوچک یا پهن دارند.
  • زیر بینی و بالای لب برخیز این کودکان، یک شیار دیده می شود.
  • دهان بزرگ دارند.
  • فیلتروم (فرورفتگی بالای لب) آن ها پهن تر از حالت عادی است.

در ادامه مقاله، ویژگی های ظاهری کودکان اوتیسم را جزئی تر بررسی می کنیم.

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟
ویژگی های ظاهر کودکان اوتیسم

اختلال اوتیسم در کودکان یا خود درماندگی، نوعی اختلال عصبی و روانی است که طیف‌های مختلفی دارد. آیا اوتیسم بیماری است؟ آیا بی حوصلگی کودک شما نشانه ی اوتیسم است؟ ظاهر کودکان اوتیسم چگونه است؟ برای آشنایی بیشتر در ابتدا به معرفی اولیه اوتیسم می‌پردازیم. پس از آن به علل وعوامل تاثیر گذار اوتیسم در کودکان، ز علائم اوتیسم کودکان، سطوح مختلف خفیف تا شدید این اختلال می پردازیم.

اوتیسم در کودکان 

اوتیسم بیماری نیست بلکه نوعی اختلال عصبی- رشدی محسوب می‌شود. در این اختلال بخش‌های مختلف مغز کودک درگیر می شوند و هنگام انجام کاری برای مثال: برقراری ارتباط با دیگران بخشی از مغز نمی‌تواند همکاری و هماهنگی لازم را با یکدیگر برقرار کند.

اختلال اوتیسم درمان قطعی ندارد و انواع آن، با توجه به خفیف تا شدید بودن، متغیر است. معمولا در 3 سال اول زندگی بروز می‌کند و به شکل مادام العمر ادامه دارد اما با روش‌های نوین می‌توان آن را در سنین پایین‌تر هم شناسایی کرد.

درک کودکان اوتیسم از دنیا و تعاملاتشان با افراد عادی، متفاوت است. اختلال اوتیسم در کودکان اگر در سنین پایین شناسایی شود، خانواده‌‌ها می‌توانند با آموزش مهارت‌های مختلف، زندگی مستقل و مناسبی را برای فرزندشان ایجاد کنند.

علل بروز اوتیسم

اوتیسم علت مشخصی ندارد. ابتدا نظریه ای ارائه شد مبنی بر این که اختلال اوتیسم به علت ضربه به سر به وجود می آید؛ در حالی که این نظریه صحیح نبود. امروزه محققان به این نتیجه رسیدند که احتمالا ژنتیک و عوامل محیطی می‌توانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند. با بررسی‌های بیشتر موسسات مطرح در این حوزه مانند مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا و اوتیسم اسپیک، مشخص شد که علاوه بر نقایص موجود در ژن‌های برخی افراد مبتلا، بایستی به علل زیست محیطی نیز بیشتر توجه کرد.

نتایج نشان می دهد در حدود 62 درصد، آلاینده‌های زیست محیطی می‌توانند باعث تغییرات ژنتیکی و در نتیجه اختلال اوتیسم شوند. اما با تمام این عناوین باز هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که چه چیزی باعث بروز این اختلال می شود.
عکس کودکان اوتیسمی
عکس کودکان اوتیسمی

در ادامه به صورت خلاصه به معرفی برخی عوامل تاثیرگذار در این حوزه می‌پردازیم.

  • مشکلات ژنتیکی
  • دیابت و فقر آهن مادر
  • مصرف داروها در زمان بارداری ؛ مثل والپروئیک اسید و تالیدومید
  • سن والدین برای بچه دار شدن ؛ مادران بیش از 40 سال

ویژگی های ظاهری کودکان اوتیسم

مطالعات نشان داده‌اند که کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از سایرین دچار بدشکلی یا ویژگی‌های فیزیکی غیرعادی سر و جمجمه می‌شوند. برای مثال محققان دانشگاه آلابامای جنوبی گزارش دادند که در میان کودکانی که برای آزمایش ژنتیکی مشکوک به اوتیسم مراجعه می‌کنند، افرادی که دارای تنوع تعداد کپی (CNV)، حذف یا تکرار یک ناحیه ژنتیکی هستند، بیشتر احتمال دارد نسبت به سایرین چهره غیرعادی داشته باشند

در یکی از تحقیقات از چندین دوربین دیجیتال برای گرفتن تصویر 360 درجه از سر، استفاده و الگوریتم ها تصاویر را یکپارچه می کنند تا یک تصویر سه بعدی تولید شود که با استفاده از نرم افزار ویژه آنالیز می شود.

کریستینا آلدریج، استادیار پاتولوژی و علوم تشریحی در دانشگاه میسوری می‌گوید: این نتایج دقیق‌تر از اندازه‌گیری‌های دستی است. «ما در مورد بچه‌هایی صحبت نمی‌کنیم که در خیابان متفاوت به نظر می‌رسند. آلدریج می‌گوید: «این ها تفاوت‌های ظریف و  سیستماتیکی (در محدوده) ۲ تا ۵ میلی‌متر هستند. “این روش فوق العاده دقیق است.”

تحقیقاتی دیگر در سن دیگو  نشانه‌های شدید اوتیسم وجود ویژگی‌های بدشکلی را پیش‌بینی می‌کند – البته آنهایی که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند. رابین کوچل، استادیار روان‌شناسی در کالج پزشکی بیلور می‌گوید: «اکثریت در این دسته از تحقیقات تفاوت‌های چهره بسیار ظریف را نشان می‌دهند.

کوچل می گوید که نتایج مطالعه جدید با آنچه او هر روز در مرکز اوتیسم در بیمارستان کودکان تگزاس می بیند، مطابقت دارد. “کسانی که ظاهرشان بیشتر تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته است، با مشکلات بیشتر و حادتری درگیر هستند.

ظاهر کودکان اوتیسمی
چهره کودکان اوتیسم

ظاهر کودک اوتیسمی 2 تا 8 سال

تحقیقات روی چهره کودکان اوتیسم نوپا هست و نیاز به بررسی بیشتر در بازه‌های سنی مختلف از جمله دوران نوزادی تا 8 سالگی است. امید است که در آینده محققان بیشتری روی این موضوع پژوهش‌ انجام دهند.

چهره کودکان اوتیسمی 8 تا 18 سال

هر مطالعاتی که تا کنون  انجام شده در این بازه سنی قرار دارد. پیش تر گفتیم که  در این بازه سنی به طور خاص، کودکان مبتلا به اوتیسم دارای صورت و دهان پهن تر، بینی صاف تر، گونه های باریک تر و شکاف بین لب و بینی کوتاه تری در مقایسه با سایر کودکان هستند.

ظاهر فرد مبتلا به اوتیسم 18 سال به بالا

این بازه سنی نیز مانند نوزادان و کودکان زیر 8 سال، نیازمند است محققان پژوهش و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند. چرا که اختلال طیف اوتیسم یکی از اختلالاتی است که گاهی تشخیص آن برای متخصصان دشوار می‌شود.

تفاوت های چهره کودکان اوتیسم با دیگران از نظر علمی       

در مطالعه‌ای در سال 2011، محققان ویژگی‌های چهره  224 کودک اوتیسم را با 224 کودک دیگر که به صورت جفتی بر اساس سن و جنسیت همسان بودند، مقایسه کردند. آن ها 48 ویژگی چهره کودکان اوتیسم مانند چشم های عمیق، چهره های بی حالت و لب های بالایی نازک را پیدا کردند که در این دسته از کودکان بیشتر از سایرین دیده می‌شود.

آن‌ها ویژگی های مختلف چهره کودکان اوتیسم را بر اساس شدت طبقه بندی کردند. “انواع رایج” مانند گوش های برجسته، در بیش از چهار درصد از جمعیت عمومی وجود دارد، در حالی که ناهنجاری های “جزئی” نادرتر هستند.

شناسایی و تشخیص اختلال اوتیسم

خانواده‌ در صورت مشاهده برخی از این نشانه‌ها بهتر است برای تشخیص دقیق‌تر به روانشناسان و متخصصین این حوزه مراجعه کند. از روی ظاهر کودکان  نمی توان گفت این کودک حتما اوتیسم دارد. یکی از مهمترین راه های تشخصیص اوتیسم  تست‌های ژنتیکی اختلالات  است که احتمال بروز این اختلال را بررسی کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه تست اختلالات مای اسمارت ژن مراجعه کنید.

هوش کودکان اوتیسم

  • بیش از 50 درصد این کودکان ضریب هوشی پایینی دارند با این حال برخی از آن ها دارای هوش جزیره ای هم هستند. منظور از هوش جزیره ای به این معنی است که با وجود مشکل در سایر توانایی های کلامی در یک یا چند بخش مثل موسیقی یا نقاشی توانمند هستند.

در این کودکان هر چقدر هوش آن ها کمتر باشد احتمال بروز تشنج بیشتر می شود. همچنین چون این گونه کودکان درکی از احساس دیگران ندارند و نمی توانند خود را جای آن ها بگذارند، عموما تفکر انتزاعی ندارند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

4 دیدگاه

  1. کودک من ۱۸ ماه هست درموقع که هیجانی میشه یا استرس میگیره بال بال میزنه ولی هیچ کدوم ازعلایم دیگه رو ندار چند درصد احتمال دار که به اوتیسم داشته باشه

    1. سلام
      وقتتون بخیر
      با یک علائم نمیتوان گفت که کودک شما اوتیسم دارد یا نه، اوتیسم درجات مختلفی از خفیف تا شدید دارد، باید با روانشناس مشورت کنید. برای انجام تست اختلالات ژنتیکی که احتمال ابتلا به اوتیسم رو در فرزندتون از نظر ژنتیکی بررسی شه با شماره 66051855-021 تماس بگیرین.
      ممنون

  2. از کجا بفهمیم فرزندمون اوتیسم داره به صورت قطعی می‌خوام بفهمم.

    1. سلام
      وقتتون بخیر
      زمینه ژنتیکی و ارثی اوتیسم کودکان قابل بررسی هست.
      دوستان ما تست اختلالات ژنتیکی و تست استعدادیابی ژنتیکی را بهتون معرفی میکنند. نگران نباشید این تست به راحتی انجام میشه، فقط کافیه کیت رو خریداری کنید و نمونه بزاق خودتون رو برای ما بفرستید، اگر سوال بیشتری دارین خوشحال میشیم شماره تون رو برامون بذارین یا با ما تماس بگیرین.
      66051855-021

دیدگاهتان را بنویسید