زمان مطالعه: 7 دقیقه

رژیم غذایی نادرست چه بلایی بر سر شما می آورد؟

خطراب رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نادرست یکی از مسائل شایع در دنیای امروز است که می‌تواند تاثیرات منفی جدی بر سلامتی افراد داشته باشد. افراد بسیاری به دنبال راه‌های سریع و آسان برای کاهش وزن خود هستند و متاسفانه به رژیم‌های غذایی نامناسب و غیر اصولی روی می‌آورند.

در این مقاله، به بررسی انواع رژیم‌های غذایی نادرست، عوارض آن‌ها و اشتباهاتی که افراد در پیروی از این رژیم‌ها مرتکب می‌شوند، خواهیم پرداخت.

منظور از رژیم غذایی نادرست چیست؟

شاید این ضرب‌المثل معروف را شنیده باشید «ما همانی هستیم که می‌خوریم» این مثل در اصل به اهمیت آنچه که انسان می‌خورد اشاره می‌کند در حالی که ما غالبا در حال انتخاب اشتباه‌ترین رژیم‌های غذایی برای خود یا فرزندان‌مان هستیم.

رژیم غذایی نادرست به هر گونه برنامه غذایی گفته می‌شود که تعادل و تنوع مواد مغذی مورد نیاز بدن را نادیده بگیرد. این رژیم‌ها معمولا بر کاهش سریع وزن تمرکز دارند و به سلامتی و نیازها و رفتارهای تغذیه‌ای بدن هر فرد توجهی نمی‌کنند.

رژیم‌های غذایی نادرست می‌توانند شامل محدودیت‌های شدید در کالری دریافتی روزانه، حذف گروه‌های غذایی مهم و استفاده از مواد غذایی ناسالم باشند. این رژیم‌ها، علاوه بر اینکه معمولا ناکارآمد هستند، می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی به همراه داشته باشند.

اما در این میان، روش‌هایی کارآمد و منطبق بر سلامتی فرد نیز وجود دارند که با استفاده از ژنتیک افراد و مواردی همچون متابولیسم بدن و رفتار تغذیه‌ای فرد، سالم‌ترین رژیم غذایی را ارائه می‌دهند. از جمله تست ژنتیک تغذیه NutritionX. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نقش آزمایش ژنتیک تغذیه در انتخاب رژیم مناسب را بخوانید.

عوارض رژیم غذایی نامناسب چیست؟

پیروی از رژیم‌ غذایی نادرست می‌تواند عوارض متعددی برای سلامتی بدن فرد به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض رژیم غذایی نامناسب عبارتند از:

خطرات رژیم های خطرناک خودسرانه

کاهش سطح انرژی به دنبال رژیم غذایی خودسرانه

رژیم‌های غذایی نامناسب از جمله رژیم غذایی خودسرانه معمولا کالری‌ کافی را برای تامین انرژی روزانه بدن فراهم نمی‌کنند، که این امر منجر به احساس خستگی و ضعف عمومی بدن می‌شود.

کمبود مواد مغذی در رژیم غیر اصولی

حذف گروه‌های غذایی مهم می‌تواند باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن شود. این کمبودها در ادامه با بروز بیماری‌های مختلف جسمی و حتی روانی همراه خواهند بود.

کاهش قدرت ایمنی بدن با رژیم لاغری خودسرانه

رژیم‌ غذایی نادرست می‌توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند و فرد را در معرض بیماری‌ها قرار دهند. برای مثال، افرادی که به رژیم خودسرانه حذف کربوهیدرات‌ها روی می‌آورند با مشکلات گوارشی مختلف از جمله سوزش یا زخم معده به پزشک مراجعه می‌کنند.

اختلالات گوارشی

مصرف نامناسب مواد غذایی می‌تواند مشکلات گوارشی مختلف و البته شدیدی مانند یبوست، اسهال و نفخ ایجاد کند. برای مثال، تحقیقات از ابتلای برخی افراد به مشکلات گوارشی از جمله اسهال مزمن بعد از انجام رژیم کتوژنیک گفته‌اند. رژیم کتو نوعی رژیم غذایی پر چرب اما کم کربوهیدرات است. برای مطالعه موارد بیشتر درباره رژیم غذایی کتوژنیک اینجا کلیک کنید.

اختلالات هورمونی

رژیم‌های لاغری غیر اصولی می‌توانند تعادل هورمون‌های بدن را به هم بزنند و باعث مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های قاعدگی در زنان شوند. برای مثال، برخی مطالعات از بر هم خوردن سیکل قاعدگی و جلو یا عقب افتادن تاریخ پریود زنان با رژیم‌های غذایی خودسرانه و غیر اصولی اشاره دارد.

با انواع رژیم‌های لاغری غیر اصولی آشنا شوید

رژیم‌های لاغری غیر اصولی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام مشکلات خاص خود را به دنبال دارند. برای مثال انواع رژیم‌های کم کالری، خودسرانه، حذف مواد مغذی از جمله رژیم غذایی نادرست برای بدن هستند. در ادامه به بررسی مفصل برخی از این رژیم‌ها می‌پردازیم.

انواع رژیم های غذایی ناسالم

رژیم‌های کم‌کالری از انواع رژیم‌های لاغری غیر اصولی هستند.

رژیم‌های کم‌کالری معمولا با کاهش شدید کالری مصرفی همراه هستند. این رژیم‌های غذایی ممکن است در کوتاه‌مدت مؤثر باشند، اما در درازمدت می‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی فرد به ویژه دستگاه گوارش ایجاد کنند.

رژیم کم کالری با عوارض مختلفی نیز همراه هستند. کاهش سطح انرژی، کمبود مواد مغذی، ضعف عضلانی و کاهش متابولیسم بدن از جمله مهم‌ترین این عوارض به شمار می‌روند. عدم تأمین کالری‌های کافی برای فعالیت‌های روزانه و نادیده گرفتن نیازهای تغذیه‌ای بدن اتفاقی است که به دنبال رژیم غذایی غیر اصولی رخ می‌دهد.

 برای مثال، رژیم وگان یک رژیم کم کالری است که چنانچه کالری مصرفی سبد غذایی روزانه آن به اندازه و اصولی نباشد، بدن را با تمامی عوارض گفته شده روبرو می‌کند و نوعی رژیم غذایی نادرست تلقی می‌شود. در رژیم غذایی وگان علاوه بر حذف تمامی انواع گوشت، انواع فراورده‌های گوشتی از جمله لبنیات حیوانی و تخم مرغ نیز ممنوع است. برای آشنایی بیشتر با رژیم وگان اینجا کلیک کنید.

رژیم‌های حذف گروه‌های غذایی خطرناک هستند؟

برخی از انواع رژیم‌ غذایی نادرست بر حذف کامل گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها یا پروتئین‌ها تمرکز دارند. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، نادیده گرفتن اهمیت تنوع غذایی و حذف منابع مهم تغذیه‌ای، کاهش قدرت ایمنی، و اختلالات گوارشی نیز از جمله عوارض شایع انواع رژیم غذایی غیر اصولی است. 

خطرات رژیم‌های تک‌غذایی برای بدن چیست؟

رژیم‌های تک‌غذایی از جمله بدترین رژیم لاغری غیر اصولی و شامل مصرف یک نوع غذای خاص به مدت طولانی هستند. برای مثال، رژیم سیب زمینی یا رژیم تخم‌مرغ از انواع این رژیم غیر اصولی هستند. رژیمی که در آن‌ها فرد برای مدتی طولانی و بی قاعده تنها از یکی از این دو ماده خوراکی یا هردو آن‌ها به عنوان خوراک روزمره خود استفاده می‌کند.

البته این دو ماده غذایی گاهی در کنار یکدیگر و به عنوان شوک دهنده‌های وزنی بدن از سوی پزشکان تغذیه تجویز می‌شوند که موقت هستند و رژیم غذایی نادرست به شمار نمی‌روند. چرا که در این صورت هیچ نوع ضرری به همراه نخواهند داشت و تنها در استفاده طولانی مدت با عوارضی همچون کمبود مواد مغذی، خستگی، و اختلالات گوارشی با عدم تامین نیازهای مختلف بدن به مواد مغذی و محدود کردن تنوع غذایی مضر هستند.

رژیم خودسرانه چه بر سر سلامت بدن می‌آورد؟

رژیم خودسرانه یکی از انواع رژیم غذایی نادرست و رایج در میان مردم است که به برنامه‌های غذایی مصرفی مختلفی گفته می‌شود که بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه تنظیم می‌شوند. این نوع رژیم‌ها معمولا بر اساس اطلاعات نادرست و تبلیغات غیر علمی روتین می‌شوند.

کاهش سطح انرژی بدن، کمبود مواد مغذی و افزایش خطر بروز بیماری‌های مزمن از عوارض رژیم لاغری خودسرانه است. اعتماد به منابع غیر علمی و نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای از اشتباهات رایج افرادی است که عموما این نوع رژیم‌های لاغری غیر اصولی را به کار می‌برند.

نکته مهم درباره انتخاب رژیم لاغری نامناسب

بسیاری از افراد به دنبال استفاده از رژیم غذایی نادرست اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامتی آن‌ها داشته باشد. در ادامه به بررسی یک اشتباه عمده در انتخاب رژیم غذایی غیر اصولی می‌پردازیم.

نادیده گرفتن نیازهای فردی در بیشتر رژیم‌های غیر اصولی

هر فرد نیازهای تغذیه‌ای خاص خود را دارد و پیروی از رژیم‌های عمومی و یکسان برای همه مناسب نیست و عدم توجه به نوع متابولیسم بدن و سایر فاکتورهای شخصی، برخی رژیم‌ها را در دسته رژیم غذایی نادرست قرار می‌دهد. بنابراین باید به دنبال یک رژیم غذایی منحصر به فرد یا یک روش منحصر به فرد در بررسی نوع نیاز تغذیه‌ای خود باشیم.

تست ژنتیک تغذیه NutritionX با بررسی نوع هضم و جذب مواد مغذی مختلف در بدن فرد، یک کمک مناسب در انتخاب سالم‌ترین رژیم غذایی مناسب با ژنتیک و بدن هر فرد و همچنین راهنمایی جامع در انتخاب یک رژیم شخصی‌سازی شده برای افراد است. برای دریافت مشاوره ژنتیک رایگان کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های پیروی از یک رژیم غذایی نادرست

پیروی از یک رژیم غذایی نادرست می‌تواند نشانه‌هایی داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کرد. در ادامه به برخی از نشانه‌های رژیم غذایی نادرست می‌پردازیم.

نشانه های رژیم غذایی نامناسب

کاهش انرژی و خستگی بیش از حد بدن

اگر رژیم غذایی شما به طور مداوم باعث خستگی و کاهش انرژی بدن‌تان می‌شود، احتمالا یک رژیم غذایی نادرست است. خستگی و ضعف بدنی مداوم از جمله مهم‌ترین نشانه‌های رژیم غذایی نادرست است.

کاهش وزن ناگهانی با رژیم غذایی نادرست

کاهش وزن سریع و البته ناگهانی بدن معمولا از نشانه‌های رژیم غذایی نادرست است. بنابراین حتما بلافاصله رژیم غذایی مورد نظر را قطع نموده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مشکلات گوارشی به دنبال رژیم غذایی غیر اصولی

مشکلات گوارشی معده و روده مانند یبوست، اسهال، و نفخ ممکن است ناشی از به کار بردن یک رژیم غذایی نادرست باشند.

اختلالات خواب بعد از یک رژیم خودسرانه

اگر رژیم غذایی شما باعث اختلال در خواب می‌شود، باید آن را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. معمولا رژیم غذایی نادرست باعث بروز اختلالات خواب و بی خوابی می‌شود و این علامت نیز از شایع‌ترین نشانه‌های رژیم غذایی نادرست است.

تغییرات در خلق و خو با رژیم غذایی نامناسب

رژیم‌ غذایی نادرست می‌توانند باعث تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افزایش استرس شوند. افت شدید و ناگهانی مواد مغذی مورد نیاز بدن از عمده دلایل ایجاد بدخلقی به دنبال به کار بردن یک رژیم غذایی غلط است. 

اختلالات هورمونی در افرادی با رژیم خودسرانه

رژیم‌های خودسرانه می‌توانند تعادل هورمون‌های بدن ما را به هم بزنند و باعث مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های قاعدگی در زنان شوند. بنابراین نوسانات هورمونی خود را جدی بگیرید چرا که یکی از نشانه‌های رژیم غذایی نادرست هستند.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌ها

رژیم‌ غذایی نادرست می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و خطر بروز بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. اگر به دنبال اتخاذ یک رژیم غذایی غیر اصولی دچار انواع معده و روده درد شدید، به نوع رژیم غذایی خود نگاهی بیاندازید.

راهکارهای جلوگیری از رژیم‌های غذایی نادرست

برای جلوگیری از عوارض انواع رژیم‌ غذایی نادرست، باید به نکات زیر توجه کنید:

مشورت با متخصص تغذیه

قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا رژیم مناسبی برای شما تنظیم شود.

تامین نیازهای تغذیه‌ای

رژیم غذایی شما باید تمامی نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین کند و از حذف گروه‌های غذایی مهم خودداری کنید.

تنوع غذایی

از تنوع غذایی در رژیم خود استفاده کنید تا بدن‌تان به تمامی مواد مغذی مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

پرهیز از کاهش شدید کالری

هرگز هیچ کالری مفیدی را به یکباره یا مداوم حذف نکنید. کاهش شدید کالری می‌تواند به کاهش سطح انرژی و ضعف عمومی منجر شود.

تست ژنتیک تغذیه
برای دریافت مشاوره ژنتیک رایگان درباره تست تغذیه و تاثیر آن در اصلاح سبک غذایی روی تصویر کلیک کنید.

آزمایش ژنتیک تغذیه NutritionX 

پیش از انتخاب نوع رژیم غذایی و مشورت با پزشک، آزمایش ژنتیکی تغذیه NutritionX را انجام دهید و با یک پاسخ کامل و دقیق علمی از نوع رفتار تغذیه‌ای و هضم و جذب مواد مغذی مختلف در بدن خود به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره ژنتیک رایگان کلیک کنید.

جمع‌بندی

رژیم غذایی نادرست و پیروی از رژیم‌های غذایی خودسرانه می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد. برای انتخاب سالم‌ترین رژیم غذایی بر اساس ژنتیک خود، با تکمیل فرم مشاوره رایگان انتهای این مطلب، با آزمایش ژنتیکی تغذیه NutritionX بهترین تغذیه را داشته باشید.

منابع

https://www.enterogermina.com/en-za/gut-health/food

 https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/unhealthy-diet

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه
NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید