زمان مطالعه: 12 دقیقه

18 راه کلیدی افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

فهرست ها

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر نیاید اما افزایش اعتماد به نفس همه ی آن چیزی است که یک فرد برای کسب موفقیت در زندگی به آن نیاز دارد. پس از مطالعه ی این مقاله به این مطلب مهم پی خواهید برد.

اعتماد به نفس ابزاری مهم و کارآمد در راه رسیدن به اهداف می باشد. همه ی افراد به این ابزار نیاز دارند.

از اینرو اگر از آن بهره ای برده ایم لازم است تا به تقویت بیشتر آن بپردازیم و در صورتی که از آن بی بهره هستیم نیز یادگیری روش هایی برای بالا بردن اعتماد به نفس الزامی است. 

در واقع افزایش اعتماد به نفس به افراد کمک می کند تا در رابطه با خود و توانایی هایشان بهتر فکر کنند. در موقعیت تصمیم گیری، تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند و در وقت انجام کار نیز به بهترین شیوه ممکن عمل نمایند. 

به همین مناسبت ما در این مقاله بر آن هستیم تا از راه های افزایش اعتماد به نفس بگوییم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا پایان ما را همراهی کنید.

اعتماد به نفس
خود را با دیگران مقایسه نکنید

اعتماد به نفس و اهمیت آن

اعتماد به نفس یک مهارت کارآمد و واقعا مفید است که ما در زندگی روزمره اکیدا به آن نیاز داریم. با کمک آن به تصمیم های خودمان بیشتر اعتماد می کنیم.

ترس ها و هیجانات درونی مان را کنترل کرده و فعالیت هایی که عمیقا دوستشان داریم را با مدیریت بهتری به انجام می رسانیم.

با این حال همه ی افراد از اهمیت اعتماد به نفس خبردار نیستند. آنها نمی دانند که اعتماد به نفس چیست؟ و راه های افزایش اعتماد به نفس کدام است.

در واقع عده ی زیادی از افراد نمی دانند که اعتماد به نفس به یک عضله شباهت دارد. از آنجا که برای تقویت عضله حتما باید از آن استفاده کرد.

برای تقویت اعتماد به نفس نیز لازم است تا همیشه از آن استفاده کنیم. بطور کلی اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد.

صحیح ترین تعریف از اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به زبان ساده یعنی اینکه فرد نسبت به توانایی و مهارت های خودش باور ذهنی و درستی داشته باشد. نکته ی جالب اینجاست که برخورداری از اعتماد به نفس در یک مقوله، الزاما به معنای برخورداری از آن در تمامی مقوله ها نیست.

از این رو خودشناسی اهمیت دارد. لذا همه ی افراد در زمینه هایی به تقویت و افزایش اعتماد به نفس نیاز خواهند داشت.

علائم کمبود اعتماد به نفس

در ادامه از علائمی می گوییم که در رابطه با کمبود این مهارت مهم به شما هشدار می دهند. گفتنی است که آگاهی نسبت به این علائم به افزایش اعتماد به نفس کمک ویژه ای می کند.

  • در رابطه با دیگران هیچگونه مرزی ندارید.
  • در میان جمع دچار اضطراب و آشفتگی می شوید.
  • اگر کسی از شما تعریف کند آن را قبول نمی کنید.
  • نگران این هستید که دیگران در رابطه با شما چه فکری می کنند.
  • به خودتان نمی رسید و از خودتان غفلت می کنید.
  • از وارد شدن به چالش ها هراس دارید.
  • به توانایی های خودتان شک دارید.
  • از زندگی توقع آنچنانی ندارید.
  • اگر به یک مکان عمومی وارد شوید ترجیح می دهید که به جای معاشرت با دیگران با موبایل سرگرم باشید.
  • اگر اختلاف نظری رخ دهد شما عقب نشینی را ترجیح می دهید.

مهمترین علائم کمبود اعتماد به نفس

  • از شنیدن هر نوع انتقاد (حتی انتقاد سازنده) ناراحت می شوید.
  • در بحث های گروهی ساکت هستید.
  • مرتبا رفتارها و اقدامات خودتان را به دیگران توضیح می دهید.
  • دیگران را سرزنش می کنید و نسبت به همه چیز شاکی هستید.
  • در زمان بروز خطا مسئولیت خودتان را کتمان می کنید و مدام بهانه می آورید.
  • زبان بدن شما تدافعی است.
  • به دریافت تایید از دیگران نیاز مبرمی دارید.
  • به سختی مثبت فکر می کنید و همیشه بدبین هستید.
  • از آینده و اتفاقات موجود در آن به شدت می ترسید.
  • همواره احساس شرم دارید.
  • مدام در حال معذرت خواهی از دیگران هستید.
  • به خرید وسایلی روی می آورید که عموما به آنها نیازی ندارید.
  • بدون اینکه دلیلی وجود داشته باشد دروغ می گویید.
  • با دیگران تماس چشمی برقرار نمی کنید. درباره هراس یا اضطراب اجتماعی بیشتر بخوانید.
کمبود اعتماد به نفس
پیامدهای نداشتن اعتماد به نفس

عوارض / پیامد اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین مثل یک بیماری است و عوارض خاص خودش را دارد. در ادامه مهمترین آنها را به صورت موردی ذکر می کنیم:

  1. مدام دیگران را مقصر می دانید.
  2. اگر از دیگران توجه نگیرید آزرده خاطر می شوید.
  3. خودخواهی از دیگر عوارض اعتماد به نفس پایین است.
  4. همیشه دودل هستید.
  5. همیشه نقش قربانی را بازی می کنید.
  6. بیش از حد با دیگران رقابت می کنید.
  7. خودستایی نیز دیگر عوارض اعتماد به نفس پایین می باشد.

راز اعتماد به نفس در چیست؟ 

هر بیماری درمانی دارد. خودآگاهی، خودشناسی، مطالعه و بالا بردن آگاهی، مراجعه به روان درمانگر و… از جمله روش هایی هستند که در نهایت می توانند به کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس منجر شوند. از اینرو بازیابی و یا تقویت اعتماد به نفس راز عجیب و غریبی ندارد.

تنها کافی است تا منشا مشکل را کشف نمود و با کمک روش های مفید و کارآمد به حل مساله پرداخت.

 


ریشه کمبود اعتماد به نفست چی هست؟!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

چرا اعتماد به نفس افراد کم می شود؟

دلایل متفاوتی برای کاهش اعتماد به نفس وجود دارد. در واقع در هر دوره از زندگی تجربیات می توانند ردهای پر رنگ و کم رنگی را بر روی روح و روان افراد باقی بگذارند.

دوران کودکی

تجارب بد دوران کودکی بر کاهش اعتماد به نفس در دوران بزرگسالی تاثیرگذار است. غفلت والدین، تنبیه شدن از سوی والدین، مورد سرزنش قرار گرفتن از سوی والدین، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن و… از جمله دلایلی هستند که بر کاهش اعتماد به نفس در بزرگسالی تاثیرگذار هستند.

از اینرو کودک در سنین بزرگسالی با نشانه هایی از قبیل آشفتگی، احساسات منفی، افکار منفی و… روبرو خواهد شد و کیفیت زندگی اش به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

دوران بزرگسالی

 اگرچه که تجارب دوران کودکی نقش پر رنگی بر کیفیت زندگی در دوران بزرگسالی دارد اما به هیچ عنوان نمی توان از تجارب بد دوران بزرگسالی در رابطه با کاهش اعتماد به نفس چشم پوشی کرد.

 نگرش منفی نسبت به مسائل، استرس، آشفتگی و دستپاچه شدن در موقعیت های مختلف از جمله نشانه های کاهش اعتماد به نفس در سنین بزرگسالی است. افراد بزرگسال می توانند با بکارگیری بعضی از روش ها به افزایش اعتماد به نفس از دست رفته کمک کنند.

راهکارهای افزایش و تقویت اعتماد به نفس

راهکارهای مختلف و بعضا متفاوتی در رابطه با افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. در ادامه از مهمترین این

راهکارها خواهیم گفت:

1. با خود مهربان باشید

مهربان بودن و مثبت صحبت کردن با خود اولین قدم برای اعتماد به نفس است. در حقیقت مهربانی کردن به خود باعث می شود تا افراد خودشان را با تمامی نقص ها، کمبود ها و ضعف ها ببینند و آن را پذیرا باشند.

لازم به ذکر است مشاهده نمودن خود واقعی سبب می شود تا بستری به منظور ارتقا دادن مهارت ها فراهم گردد. فراهم شدن این بستر کمک می کند تا حس کفایت افزایش پیدا کند که همین افزایش اعتماد به نفس را در پی خواهد داشت.

2. گذشته را رها کنید

قطعا زندگی هر فرد مملو از اتفاقاتی است. اتفاقات خوب و اتفاقات بد. بهتر است تا قدر تجربیات خوب را بدانیم و از تجربیات بد درس عبرت بگیریم. اما گاهی پیش می آید که افراد توانایی فراموش کردن تجربیات تلخ و رها نمودن گذشته را ندارند.

از اینرو حس مزمن ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس ناگزیر خواهد بود. لذا به منظور افزایش اعتماد به نفس بهتر است تا فرد گذشته را رها نماید.

3. مثبت فکر کنید (خواب خوب، بدبینی را کاهش می دهد)

شاید به اشتباه برداشت شود و مثبت اندیشی به بیخیال بودن تعبیر گردد. اما به هیچ عنوان اینگونه نیست کما اینکه افراد مثبت اندیش سعی می کنند تا هیجاناتشان را کنترل نموده و به قول معروف به دلشان بد راه ندهند.

افراد مثبت اندیش دیر ناامید می شوند و همین باعث می شود آنها تا لحظه ی آخر تلاش کنند. تلاش افزایش اعتماد به نفس را در پی خواهد داشت. باید گفت که خوب خوابیدن نیز بر این مهم اثرگذار است.

4. با یک ترس خود مقابله کنید

هر چیزی می تواند باعث ترس شود. در واقع احساس ترس تا حدودی طبیعی است. می توان به جرات گفت که ترس ها اصلی ترین مانع بر سر راه خود شکوفایی هستند و کاهش اعتماد به نفس را در پی دارند.

ترس دست و پای فرد را می بندد و مانعی بر سر راه او قرار می دهد. کما اینکه مقابله با دست کم یک ترس و خارج شدن از منطقه ی امن با افزایش اعتماد به نفس رابطه ی تنگاتنگی دارد. در رابطه با انواع فوبیا و ترس ها بیشتر بخوانید.

5. به تعریف ها نه نگویید یا تعریف ها را بپذیرید

به منظور کسب مهارت اعتماد به نفس باید یاد بگیرید که به تعریف ها نه نگویید. اجازه دهید تا دیگران حس شان را نسبت به شما ابزار کنند. شما نیز در پاسخ می توانید از این تعریف و تمجید تشکر کنید.

باید بپذیرید که شما نیز مانند هر فرد دیگری از نقاط ضعف و نقاط قوتی برخوردار هستید و در نهایت نیز باید بپذیرید که دیگران نقاط قوت شما را می بینند و شاید تمایل داشته باشند تا از آن تعریف کنند. پس به تعریف ها نه نگویید.

6. از نقطه امن خود خارج شوید

به منظور افزایش اعتماد به نفس باید یاد بگیرید و بپذیرید که همه ی افراد ضعف ها و ترس هایی دارند. با این تفاوت که افراد با اعتماد به نفس قوی ترس هایشان را کنار می زنند و از نقطه ی امن خودشان خارج می شوند اما افراد با اعتماد به نفس کم نسبت به خارج شدن از نقطه امن ترس دارند و ترجیح می دهند تا از آن خارج نشوند. با این تفاسیر شما دوست دارید جزو کدام دسته از افراد باشید؟

7. نقاط قوت خود را بشناسید

خود را بخاطر رشد و دست آوردهای های کوچک تشویق کنید.

شما باید بدانید که چه نقاط قوتی دارید. شناخت نقاط قوت به شما کمک می کند تا در شغل و زندگی فرد موفق تری باشید و به خاطر موفقیت ها به خودتان افتخار کنید. این مهم بر افزایش اعتماد به نفس تاثیر به سزایی می گذارد.

گفتنی است که تنها دستاوردهای بزرگ نیستند که باعث افتخارند بلکه دست آوردهای کوچک نیز قابل ستایش می باشند. پس برای افزایش اعتماد به نفس یادتان باشد که به دستاوردهای کوچک نیز باید افتخار کنید.

تست استعدادیابی کلیفتون یا تست گالوپ یکی از آزمون هایی است که به شناخت نقاط قوت تان کمک می کند.

تمرین نه گفتن!
نه گفتن را یاد بگیرید!

8. نه گفتن را تمرین کنید

افراد با اعتماد به نفس کم معمولا نه گفتن را بلد نیستند. همین باعث می شود تا آنها در بعضی از موقعیت ها از پس شرایط تحمیلی برنیایند و حتی زندگی شان مختل شود. لذا توانایی نه گفتن الزامی است.

نه گفتن گاهی باعث می شود تا دیگران حد و مرزهای خودشان را بیشتر رعایت کنند. بر عزت نفس تاثیر به سزایی گذاشته و در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

9. اعتقادات و احساسات خود را محترمانه بیان کنید

تقویت مهارت های اجتماعی تاثیر بسزایی بر روی اعتماد به نفس دارد. کما اینکه بیان محترمانه اعتقادات و احساسات نوعی مهارت اجتماعی است.

چنانچه فردی در انجام آن وارد باشد این مهم بر مراودات و کیفیت معاشرت او با دیگران اثر قابل توجهی دارد. این مهم در نهایت به افزایش اعتماد به نفس منجر می شود.

10. عادات مثبت را افزایش و عادات بد را کاهش دهید

جالب است بدانید که رشد عادت های مثبت تاثیر بسزایی بر روی موفقیت فرد دارد. لذا موفقیت باعث می شود تا فرد در زندگی احساس کامیابی و خوشبختی کند و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری بگیرد.

از این رو چنانچه احساس می کنید که در اعتماد به نفس دچار مشکل هستید بهتر است تا عادات مثبت را افزایش داده و عادت های بد را کاهش دهید و اینگونه به افزایش اعتماد به نفس کمک کنید.

11. از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید

بدیهی است که مقایسه نمودن خود با دیگران کار غلطی است. در واقع بزرگترین ستمی که یک فرد می تواند به خود بکند این است که مدام درگیر مقایسه باشد. مقایسه کردن باعث می شود تا فرد دچار ناامنی شود. به اضطراب دچار گردد و در نهایت اعتماد به نفسش را از دست دهد.

 اگر در حال مقایسه خود با دیگران هستید متوقف نمودن این کار را به عنوان تمرین روزانه اعتماد به نفس در برنامه ی زندگی تان بگنجانید.

12. اطلاعات و دانش خود را ارتقا دهید

کتاب بخوانید، به دنبال مقاله هایی با موضوع افزایش اعتماد به نفس باشید. پادکست گوش دهید و مدام در تلاش باشید تا اطلاعات شخصی خودتان را در این زمینه و در هر زمینه ای بالا ببرید. مطمئن باشید که یک فرد با دانش زیاد خوشبخت تر از یک فرد با دانش اندک است.

افزایش دانش به شما کمک می کند تا دنیا را از زاویه های دیگر ببینید و در نهایت به این نتیجه برسید که دلیلی برای شرم و خجالت و کمبود اعتماد به نفس وجود ندارد.

13. هنگام صحبت تماس چشمی برقرار کنید

در زمان صحبت سعی کنید تا به چشمان فرد مقابل نگاه کنید. تحقیقات نشان می دهند که برقراری تماس چشمی در زمان مکالمه تاثیر مکالمه را چند برابر کرده و در نهایت سبب می شود تا فردی که با او صحبت می کنید بیشتر تحت تاثیر حرف های شما قرار بگیرد.

این کار حتی بر قبول و پذیرش حرف های شما نیز اثرگذار است. پر واضح است که تاثیرگذار بودن با افزایش اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی دارد.

14. با صدای رسا و محکم صحبت کنید

فرض را بر این بگذارید که دو نفر در حال مکالمه با شما هستند. یکی از آنها با صدای لرزان و دیگری با صدای محکم و رسا با شما صحبت می کنند. حرف کدام یک از این دو نفر بر شما تاثیر بیشتری می گذارد؟

قطعا فردی که رسا و محکم حرف می زند تاثیرگذارتر است و دلیل آنست که این فرد اعتماد به نفس بیشتری دارد. شما نیز برای افزایش اعتماد به نفس لازم است تا با صدای رسا و محکم صحبت کنید.

15. مهارت های اجتماعی خود را بهبود دهید

ارتقای مهارت های اجتماعی به معنای اجتماعی شدن و خروج از انزوا است.

خجالتی نبودن، خوش صحبت بودن، توانایی در برقراری تماس چشمی، کنترل زبان بدن، نه گفتن، ابراز علاقه های شخصی، ریسک پذیر بودن، استقبال از تجربیات نو، فراموش کردن احساسات منفی، بیرون رفتن و با دوستان وقت گذراندن و… از جمله مهارت هایی هستند که به رشد شخصیت کمک ویژه ای نموده و در نهایت به افزایش اعتماد به نفس منجر می گردند.

16. با افراد مثبت اندیش تعامل کنید

افرادی که مثبت فکر می کنند و به اصطلاح مثبت اندیش هستند تفاوت آشکاری با دیگران دارند. انرژی آنها معمولا بیش از دیگران است و همین سبب می شود تا افراد زیادتری دور و بر آنها را بگیرند.

از این رو تعاملات اجتماعی آنها بیش از سایرین است و به طور کلی این افراد از اعتماد به نفس بیشتری نیز بهره مند هستند. به منظور افزایش اعتماد به نفس به شما توصیه می کنیم تا با افراد مثبت اندیش تعامل کنید.

17. زبان بدن

برای افزایش اعتماد به نفس زبان بدن را جدی بگیرید. زبان بدن به معنای دریافت و ارائه سیگنال های بدون کلام است. کمتر کسی اهمیت این زبان را می داند.

لازم به ذکر است که زبان بدن عنوان پایه و اساس ارتباطات خوب و رابطه های موفق را دارا است. احترام گذاشتن به دیگران، لبخند بر لب داشتن، به دیگران کمک کردن، برقراری روابط دوستانه با افراد، مهربان بودن، صاف ایستادن، قوز نکردن، لباس مناسب به تن کردن و… از اصلی ترین مولفه های زبان بدن می باشند.

18. به ظاهر خود اهمیت دهید

اهمیت دادن به ظاهر باعث می شود تا هم شما نسبت به خودتان حس بهتری داشته باشید و هم دیگران شما را فردی جذاب و شایسته ببینند. که این در نهایت به افزایش اعتماد به نفس منجر می شود.

به تن کردن لباس آراسته، مراقبت کردن از پوست، داشتن رژیم غذایی خوب و مفید، قوز نکردن، ورزش کردن و انجام مدیتیشن، بهداشت دهان و دندان و… از مهمترین مولفه های به ظاهر خود اهمیت دادن هستند.

19. به ظاهر خود اهمیت دهید 

اهمیت دادن به ظاهر باعث می شود تا هم شما نسبت به خودتان حس بهتری داشته باشید و هم دیگران شما را فردی جذاب و شایسته ببینند. که این در نهایت به افزایش اعتماد به نفس منجر می شود.

به تن کردن لباس آراسته، مراقبت کردن از پوست، داشتن رژیم غذایی خوب و مفید، قوز نکردن، ورزش کردن و انجام مدیتیشن، بهداشت دهان و دندان و… از مهمترین مولفه های به ظاهر خود اهمیت دادن هستند.

روش های غلط افزایش اعتماد به نفس

در این مقاله درباره اعتماد به نفس صحبت کردیم و از روش های افزایش اعتماد به نفس گفتیم. با این حال بعضی از روش ها وجود دارند که نه تنها مفید و موثر نیستند بلکه عنوان روش های غلط را نیز دارا می باشند.

نقد دیگران، تحقیر دیگران، کوچک شمردن دستاورد دیگران، به رخ کشیدن دارایی ها، انجام دادن فعالیت هایی که مورد علاقه نیستند، به رخ کشیدن دانسته ها و… از جمله روش های غلط برای افزایش اعتماد به نفس هستند و در نهایت نتیجه خوبی ندارند. در واقع این روش ها تنها اعتماد به نفس کاذب را بالا می برند.

اعتماد به نفس در اسلام

اعتماد به نفس در لغت معنای خودباوری را دارد. در همین باره در اسلام گفته شده مومن واقعی کسی است که خودباوری او در نهایت قاطعیت در تصمیم گیری و خرد در عمل را برای او به ارمغان می آورد و به همین دلیل این دین مبین نظر مثبتی در رابطه با اعتماد به نفس دارد.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس به افراد کمک می کند تا در رابطه با خود و توانایی هایشان بهتر فکر کنند. در موقعیت تصمیم گیری، تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند و در وقت انجام نیز به بهترین شیوه ممکن عمل نمایند.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟

تست اعتماد به نفس بهترین روش برای آگاه شدن نسبت به این مساله می باشد. از اینرو اگر حس می کنید در این زمینه مشکلی دارید در وهله ی اول این تست را انجام دهید. در صورت وجود مشکل حتما از روش هایی که در این مقاله ذکر شدند بهره ببرید.

برای افزایش اعتماد به نفس چه بخوریم؟

دوپامین ماده ای است که به شما کمک می کند تا حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. لبنیات، گوشت و مرغ، تخم کدو، ماهی، لوبیا، بادام و پسته حاوی تیروزین هستند که به ایجاد دوپامین در بدن شما کمک ویژه ای می کند.

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟

مثبت فکر کردن، به خود رسیدن، معاشرت کردن با افراد مختلف، تمرین نه گفتن، مطالعه کردن، ورزش کردن، تعامل با افراد مثبت اندیش، رها کردن گذشته، شناخت نقاط قوت و... به شما کمک می کنند تا اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید