زمان مطالعه: 18 دقیقه

تست کلیفتون؛ 34 تم توانمندی آزمون استعدادیابی کلیفتون (گالوپ)

استعدادیابی کلیفتون چیست؟

فهرست ها

کلیفتون را پدر روانشناسی نقاط قوت نامیده اند. او معتقد بود هر انسانی به خودی خود یک نابغه است و ما هر کدام در زمینه های خاصی توانمندی های منحصر به فردی داریم، که شکوفا شدن آنها نیاز به سرمایه گذاری دارد.

در تست استعدادیابی کلیفتون 34 زمینه توانمندی وجود دارد که با مطالعه آنها می توانید نقاط قوت برتر خود را کشف کنید و با سرمایه گذاری و تمرین توانمندی های خود را بروز داده و به موفقیت برسید.

تست استعدادیابی کلیفتون بر چه مبنایی طرح شده است؟

کلیفتون را پدر روانشناسی نقاط قوت نامیده اند. او معتقد بود هر انسانی به خودی خود یک نابغه است و ما هر کدام در زمینه های خاصی توانمندی های منحصر به فردی داریم، که شکوفا شدن آنها نیاز به سرمایه گذاری دارد. ارزنده ترین سرمایه گذاری هم سرمایه گذاری وقت برای بهبود توانمندی هایمان است.

به نظر کلیفتون وقتی یک نفر از استعدادهای خود استفاده می کند، شاد تر است و احساس خوشایندی دارد. به طوری که نسبت به انجام دادن آن کار خاص از خود اشتیاق نشان می دهد. در آزمون استعدادیابی کلیفتون 34 زمینه توانمندی وجود دارد که با مطالعه آنها می توانید نقاط قوت برتر خود را کشف کنید و با سرمایه گذاری و تمرین توانمندی های خود را بروز داده و به موفقیت برسید.

استعدادیابی صحیح و به موقع، می تواند نقطه عطفی در زندگی هر فرد باشد؛ به همین جهت، ارزیابی هوش و تقویت توامندی ها در زندگی افراد نقش مهمی مهمی ایفا می کند. در مقاله جدید مای اسمارت ژن به معرفی یکی از معتبرترین تست های هوش که مورد تائید استاندارد بین الملی است، پرداختیم. برای مطالعه روی تست هوش وکسلر کلیک کنید.

چهار موضوع اصلی آزمون استعدادیابی کلیفتون

توانمندی هایی که در تست استعدادیابی کلیفتون مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرند، در چهار موضوع کلی زیر گنجانده می شوند:

الف) تفکر استراتژیک (Strategic Thinking) در تست استعدادیابی کلیفتون

استعدادهایی که در دسته تفکر استراتژیک جای دارند، با این موضوع مرتبطند که هنگام تصمیم گیری، ما چگونه از محیط اطلاعات را دریافت و مورد ارزیابی قرار می دهیم. از لحاظ رفتار اجتماعی افرادی که تفکر استراتژیک دارند، می توانند معامله گران موفق باشند.

چرا که این افراد توانایی آن را دارند که شرایط و موقعیت های مختلفی از جمله بهای معامله را در حین انعقاد یک قرارداد در نظر بگیرند. در کارهای گروهی افرادی که تفکر استراتژیک دارند معمولاً گروه را در هنگام تصمیم گیری های حساس و لحظه ای با توصیف موقعیت ها یاری می کنند.

ب) ساخت روابط (Relationship Building) در تست استعدادیابی کلیفتون

 نقاط قوت این گروه به این موضوع اشاره دارند که شما چطور به برقراری روابط قوی و محکم می پردازید و چگونه میل به پرورش این روابط دارید. بسیاری از تحقیقات علمی که در رابطه با احساس خوشبختی انجام گرفته است، نقش مثبت روابط اجتماعی پایدار بر احساس شادکامی و موفقیت یک فرد در طول زندگی را تایید می کند.

برای کسانی که توانایی ایجاد روابط محکم را دارند معمولاً شغل هایی مناسب است که به صورت تیمی قابل انجام هستند. افراد با ساخت روابط بالا می توانند عضو هیات مدیره یک شرکت باشند، یا بازیگران یک گروه تئاتر همیشگی و یا رئیس جمهورانی با هیات دولتی منسجم و همفکر.

ج) نفوذ (Influencing)

توانمندی های دسته نفوذ در آزمون استعدادیابی کلیفتون در واقع برای پاسخ به این پرسش طراحی شده اند که “شما چگونه دیگران را تحت تاثیر قرار می دهید؟” وقتی ایده ای در سر دارید، این که چطور آن را بیان کنید تا دیگران با شما همراه شوند موضوع حائز اهمیتی است که بخشی از شخصیت و نقاط قوت شما را در شامل می شود.

اگر انسان با نفوذی به شمار بروید، می توانید بر روی تصمیمات دیگران تاثیر بگذارید و کاری کنید تا ایده شما را تقاضا کنند. مشاورین املاک موفق معمولاً از انواع و اقسام استعدادهای گروه نفوذ خود استفاده می کنند.

د) مجری (Executing)

این گروه از نقاط قوت، گستره وسیعی از توانمندی های مختلف را شامل می شود، که به طور کلی ویژگی اصلی همه آنها میل و اشتیاق نسبت به واقعی کردن افکار و ایده هاست. این استعدادها معمولاً ارتباط مستقیم با کاری که انجام می دهید دارد. جوشکاری که الگویی که در ذهن دارد را با آهن شکل می دهد، یا ورزشکاری که مدام تمرین می کند تا رکورد خودش را بشکند در گروه افراد مجری جای می گیرند.

34 استعداد کلیفتون یا 34 تم توانمندی چیست؟

اجراییتاثیرگذاریساخت روابطتفکر استراتژیک
دست یابندهفعال کنندهانعطاف پذیرتحلیل گر
سازمان دهفرمانمتصلچشم انداز
معتقدارتباطپرورش دهندهآینده نگری
ثباترقابتهمدلیورودی
دقیق و موشکافحداکثرکنندههماهنگیاندیشه
نظمخودباوریدربر گیرندهیادگیرنده
تمرکزاهمیتفردگراییاستراتژیک
مسئولیت پذیریدوست یابمثبت گرایی
احیاکنندهرابط

هر فردی سزاوار درخشیدن است!

 تصور کنید توامندی ها و استعدادهای ذاتی تان را به صورت دقیق بشناسید؛ آینده و مسیری که در زندگی قرار است طی کنید، چقدر متفاوت خواهد بود؟!

پرورش استعدادهای بالقوه، با درک توانایی های ذاتی که زمینه ژنتیکی دارند، شروع می شود. با جست و جو در ساختار ژنتیک، می توان شما را به سمت فعالیت هایی هدایت کرد که با نقاط قوت منحصر به فردتان همسو باشد. استعداد ژنتیکی چه خلاقیت باشد، چه میل به حل مسئله یا یک موهبت طبیعی در ورزش، می تواند مسیر توانایی های خارق العاده افراد را روشن کند.

پتانسیل خودتان را با آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX آزاد کنید و هدیه ای به عنوان راهنمای مسیر و خودشناسی دریافت کنید؛ چرا که هر فردی سزاوار درخشیدن است! برای آشنایی بیشتر با آزمایش استعدادیابی و دریافت مشاوره رایگان، کافی است فرم انتهای مقاله را تکمیل کنید.


تست استعدادیابی کلیفتون

1.تحلیلگر (Analytical)

اگر در نتیجه تست کلیفتون، تحلیلگر بودن یکی از پنج استعداد برتر شما باشد، این به معنای این است که شما در موقعیت های گوناگون به دنبال دلیل می گردید. افراد تحلیلگر معمولاً توانایی این را دارند که مولفه های مختلفی را به طور همزمان مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

اگر برای افراد تحلیلگر سخنی بگویید، آنها در پاسخ می گویند: چیزی را که می گویی اثبات کن. افراد تحلیلگر می توانند قضات خوبی شوند، یا مسئول نقل و انتقالات تیم های ورزشی و یا حسابداران شرکت های مالی. شخصیت تحلیلگر به دریافت داده و پیدا کردن ارتباطات و الگوهای میان آنها علاقه مند است.

2.چشم انداز (Context)

کسانی که نقطه قوتشان چشم انداز است، افرادی هستند که معمولاً به تحلیل رفتارها و اتفاقات گذشته می پردازند تا به سوالات کنونی زندگیشان پاسخ دهند. آنها همچنین در مورد اهداف و مقاصد آینده برنامه ریزی می کنند. این اشخاص معمولاً نسبت به افراد جدیدی که در زندگی آنها وارد می شوند، کمی با تامل جهت گیری می کنند.

برای موفقیت در مشاغلی مثل مشاوره تحصیلی نقطه قوت چشم انداز بسیار تاثیر گذار است. چرا که مشاوران تحصیلی ِخوب با ارزیابی موقعیت و گذشته یک فرد برای آینده تحصیلی وی برنامه ریزی می کنند.

3.آینده نگری (Futuristic)

طبق تست استعدادیابی کلیفتون، افراد آینده نگر معمولاً به آینده زیاد فکر می کنند و افق های دقیقی را در مورد آینده خود در نظر می گیرند. برای این افراد معمولاً پایان کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای آن برنامه ریزی های زیادی انجام می دهند.

افراد آینده نگر معمولاً در شغل هایی موفق ترند که جای پیشرفت و ترقی زیادی دارند، هر چند در ابتدا آنچنان سودمند به نظر نیاید. مثلاً تولید و پرورش برخی از گیاهان دارویی چند سال طول می کشد تا به محصول برسد. کسانی که به چنین مشاغلی اشتغال دارند شکیبا می مانند تا زندگی، آینده دقیقی که برای خودشان ترسیم کرده اند را به آنها نشان دهد.

تست کلیفتون - ایده پردازی

4.ایده پردازی (Ideation)

افراد ایده پرداز در چیزهای به ظاهر مختلف شباهت ها را می بینند و دائماً در حال برقراری پیوند های عمیق میان موقعیت های ظاهری هستند. اگر شما انسان ایده پردازی باشید، دیگران ممکن است شما را مبتکر، خلاق و باهوش بخوانند.

پرداختن به ایده ها و سرمایه گذاری کردن بر روی آنها در بسیاری موارد به اختراعات صنعتی، آثار ادبی و هنری فاخر مثل کتاب و فیلم یا شکل گیری یک کسب و کار سودمند منتهی می شود.

5.ورودی (Input)

جمع آوری کردن اطلاعات مختلف، ذهن افرادی را که استعداد اصلی آنها ورودی بودنشان است، تازه نگه می دارد. از منظر آزمون استعدادیابی کلیفتون افراد ورودی به شیوه های مختلف در پی جمع آوری و آرشیو کردن داده های جهان بیرونی هستند. وقتی افراد ورودی مطلبی را مطالعه می کنند لزوماً در پی اصلاح اندیشه های خود نخواهند بود.

آنها اینچنین می پندارند که هر نوع آگاهی و اطلاعاتی روزی به کارشان می آید، پس دائماً در حال جمع آوری اطلاعات هستند. بخشی از کار وکلای مجرب این است که قوانین و مقررات متعددی را که وجود دارد مطالعه کرده و به حافظه خود وارد کنند. افراد ورودی همچنین می توانند تایپیست ها یا سانسور کنندگان خوبی شوند.

6.اندیشه (Intellection) در تست استعدادیابی کلیفتون

زمزمه های فکری همیشه با افراد اندیشمند همراه است. بر اساس آزمون کلیفتون اگر اندیشه ورز بودن یکی از پنج استعداد برتر شما باشد، شما احتمالاً انسان درونگرایی هستید. چرا که وقت خود را به تنهایی صرف تمرکز روی موضوعات ذهنی و درونی می کنید.

افراد اندیشه گر خواه دانشجو یا استاد، از عناصر اصلی دانشگاه ها هستند. علاوه بر این آنها به عنوان روانشناس و مشاور فردی می توانند بر روی مسائل شخصی مراجعه کنندگان تمرکز کنند و دنیا را به دید آنان بنگرند.

تست استعدادیابی ژنتیکی مای اسمارت ژن با استفاده از تکونولوژی ژنوتایپینگ، بیش از ۷۰۰ هزار نقطه ژنتیکی شما را خوانش نموده و با بررسی مقالات روز دنیا، اقدام به تحلیل دیتاها، استخراج اطلاعات توانمندی‌ها و  کشف استعداد انسان می‌نماید.  برای آشنایی بیشتر با این آزمایش کلیک کنید.


با ژنتیک هوشت رو بسنج!
این دفعه به جای تست های استعدادیابی، با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!
 
استعدادیابی کلیفتون

7.یادگیرنده (Learner)

افراد یادگیرنده هر لحظه به دنبال آموختن نکته جدیدی هستند. از نگاه  تست استعدادیابی کلیفتون، خودِ فرایند یادگیری برای یادگیرنده لذت بخش است و آنها علاقه دارند تا با آموختن، مهارتهای خود در ابعاد مختلف زندگی را بهبود بخشیده و پرورش دهند.

افراد یادگیرنده دوست دارند به چند زبان مسلط باشند، بتوانند خودکار را در بین انگشتانشان بچرخانند، یا حتی بخواهند همه شیوه های باز شدن یک قفل را یاد بگیرند. ممکن است برخی افراد به اختلال یادگیری مبتلا باشند و این مولفه در آن ها ضعیف تر باشد.

استراتژیک (Strategic)

در تحلیل آزمون استعدادیابی کلیفتون استراتژیک بودن مهارتی نیست که قابل آموزش دادن باشد. افراد استراتژیک به طور ذاتی می توانند سناریوهای مختلف را در یک موقعیت خاص بررسی کنند و به این پرسش پاسخ دهند که: اگر این اتفاق افتاد، چه می شود؟

گروه بعدی استعدادهای آزمون کلیفتون در زمره استعدادهای ساخت روابط(Relationship Building) جای می گیرند.

8.انعطاف پذیر (Adaptability)

سازگاری با موقعیت های گوناگون از ویژگی های بارز افراد منعطف است. افراد انعطاف پذیر به جای آنکه بخواهند دنیای بیرون را تغییر دهند، خودشان را با شرایط وفق می دهند. به وقوع پیوستن نتایج خاص، معمولاً مد نظر افراد انعطاف پذیر نیست و آنها به جای آنکه به آینده فکر کنند، در لحظه زندگی می کنند.

تجربه موقعیت های متنوع برای یک فرد انعطاف پذیر، شیرین است و چنین افرادی معمولاً برای مشاغلی مناسبند که فرد را در شرایط مختلفی از جمله ماموریت، سفر، دوره و تغییر سمت قرار می دهد، شغلی مثل خبرنگاری.

9.متصل (Connectedness)

در تست استعدادیابی کلیفتون منظور از افراد متصل کسانی هستند که هیچ اتفاقی را بی دلیل نمی دانند و معتقدند که همه انسانها از طریق روح به یکدیگر متصلند. شفقت، دلسوزی و مهربانی از ویژگی های این گروه از افراد است. زندگی این افراد می تواند وقف امور خیریه و اشتغال به کارهایی مثل امدادگری گردد.

10.پرورش دهنده (Developer)

استعداد برتر افراد پرورش دهنده، کشف استعداد دیگران است. افراد پرورش دهنده هر توانایی و هنری در دیگران را پر و بال می دهند و شکوفا می کنند. به نظر افراد پرورش دهنده، هیچکس کامل نیست و همه قابلیت رشد و پیشرفت را دارند. بازیگردانان ِ سینما از افراد پرورش دهنده به شمار می روند. آنها خود به جلوی دوربین نمی روند، ولی به بازیگر کمک می کنند که نقش را به بهترین شکل اجرا کنند.

CLIFTON

11.همدلی (Empathy)

همدلی یکی از نقاط قوت است که باعث می شود فرد بتواند خودش را به جای دیگران قرار دهد. رابطه گرم و راحت یکی از ویژگی های ارتباط با افرادی است که همدلی از صفات آن ها است. همدلی لزوماً به معنای احساس تاسف خوردن و دلسوزی در مقابل مشکلات دیگران نیست، همدلی توانایی فکر کردن و احساس کردن در جایگاه دیگران است.

اگر انسان همدلی باشید می توانید به عنوان یک مددکار اجتماعی به انسانها کمک کنید تا در موقعیت هایی که با آن مواجه می شوند، نسبت به شخصیت و طرز تفکر خودشان دیدِ بهتری داشته و تصمیمات مناسبی اتخاذ کند.

12.هماهنگی (Harmony) در تست استعدادیابی کلیفتون

هماهنگی ویژگی اصلی افراد همیشه موافق است. منظور کسانی هستند که به جای بحث و جدل، سعی می کنند تا شباهت ها را پیدا کنند و بر سر مسائلی که می شود، توافق کنند. افراد هماهنگ همیشه با جمع موافقند و معمولاً با سلیقه های مختلف کنار می آیند.

زندگی کردن با افراد با هارمونی بالا می تواند بسیار لذت بخش باشد، چرا که افراد هماهنگ به شما انرژی مثبت زیادی تزریق می کنند. افراد هماهنگ ممکن است جز انجمن ها و اتحادیه های زیادی باشند، بیشتر در مشاغل گروهی مثل مامور پلیس بودن یا نوازندگی ارکستر موفق ترند.

13.دربرگیرنده (Includer)

مطابق با آزمون استعدادیابی کلیفتون افراد دربرگیرنده کسانی هستند که افراد بیکار را به میدان می کشند و آنها را به کار وا می دارند. افراد دربرگیرنده از این که دیگری خارج از گود بنشیند و تنها آنها را تماشا کند، متنفرند. هر کسب و کاری که نیاز داشته باشد که دامنه نیروی کار خود را گسترش دهد، به یک فرد با استعداد در برگیرندگی نیاز دارد، آنها استاد جمع کردنِ تیم هستند.

فردگرایی

14.فردگرایی (Individualization) در تست استعدادیابی کلیفتون

اگر شما انسان فردگرایی باشید، نقاط قوت هر شخص به طور منحصر به فردی برایتان اهمیت دارد. شما باورد دارید که تفاوت های افراد سبب تمایز آن ها از یک دیگر است و از آنها بهره می جویید. افراد فردگرا در ارتباط با دیگران، سعی می کنند بیشتر ویژگی های منحصر به فرد هر فرد را در نظر داشته باشند.

اگر کسی که فردگرایی استعداد اوست بخواهد یک گروه از کارمندان را استخدام کند، هر کس را به واسطه توانمندی خاصی که دارد، به شغلی مناسب با آن توانمندی می گمارد.

15.مثبت گرایی (Positivity)

در آزمون استعدادیابی کلیفتون افراد مثبت گرا به راحتی لبخند می زنند و همیشه به دنبال قسمت خوب ماجرا هستند. اگر در مثبت گرا بودن توانمندی داشته باشید، به فردی خوشبین تبدیل می شوید. تحقیقات علمی ثابت کرده که افرادِ واقعاً خوشبین، در حل مسائل و مشکلات موفق ترند.

چرا که آنها نیمه پر لیوان را می بینند و می توانند از امکانات موجود بهترین استفاده را ببرند. افراد مثبت اندیش کمتر ناامید می شوند و در هر شغلی می توانند موفق باشند، چرا که شکست برای آنها معنایی ندارد.

16.رابط (Relator)

افرادی که در تست استعدادیابی کلیفتون رابط بودن آنها نقطه قوتشان است از همنشینی و داشتن روابط دوستانه عمیق با دیگران لذت می برند. داشتن روابط اجتماعی آنقدر برای افراد رابط شیرین و لذت بخش است که همواره با افراد جدید رابطه دوستی برقرار می کنند.

اگر شما در رابط بودن استعداد داشته باشید، همچنین می توانید روابط دوستی خود را به شکل مناسبی مدیریت کنید و دوستان زیادی را برای سالهای دراز در کنار خود داشته باشید.

بدیهی است کسانی که دوستان زیادی دارند از لحاظ شغلی از پشتوانه حمایت دوستانشان برخوردارند. به عبارت دیگر هر چه دوست بیشتری داشته باشید، کارتان بهتر راه می افتد. افراد رابط می توانند مدیر برنامه های خوبی باشند. آنها دوستان زیادی در زمینه عرضه، تقاضا و … دارند، یا می توانند پیدا کنند.

تم توانمندی نفوذ در تست کلیفتون

نفوذ (Influencing)

ویژگی اصلی این گروه از  نقاط قوت آزمون استعدادیابی کلیفتون که در ادامه می آیند، داشتن نوعی از نفوذ بر روی دیگران است. افراد با نفوذ می توانند بر افکار، احساسات و رفتار دیگران تاثیر گذار باشند.

17.فعال کننده (Activator) در تست استعدادیابی کلیفتون

فعال کننده بودن، یکی از نقاط قوت آزمون کلیفتون است و از این واقعیت سرچشمه می گیرد که می توان فکر و عمل را یکی کرد. افراد فعال کننده عملی کردن هیچ ایده ای را غیر ممکن نمی دانند. شما به عنوان یک فرد فعال کننده، علاقه مند به واقعی کردن رویاهایتان هستید.

حتی اگر نسبت به بخش هایی از اهدافتان ابهام داشته باشید، اما می خواهید پیش از آن که دیر نشده شروع کنید. همه می دانند سیگار کشیدن چه مضراتی دارد، اما اگر در یک جمع طرح شود که بیایید و سیگار کشیدن را ترک کنیم، این تنها افراد فعال کننده هستند که این ایده را قابل اجرا می دانند. بقیه می گویند:

این غیر ممکن است که بتوان سیگار را ترک کرد. افرادی که فعال کننده بودن، استعداد برتر آنان است می دانند که انسانها با کارهایشان قضاوت می شوند، نه با حرف هایشان.

18.فرمان (Command)

شما خوب می توانید نظرات خود را به دیگران تحمیل کنید، اگر در تست استعداد یابی کلیفتون، فرمان نقطه قوت شما باشد. افراد فرمانده از تقابل و رویارویی ترسی ندارند و از این که نظرات خود را به صورت شفاف بیان کنند احساس ناراحتی نمی کنند. آنها می توانند در شرایط گوناگون، یک موقعیت را کنترل کنند. افراد فرمانده می توانند در رده های مدیریتی موفق باشند.

19.ارتباط (Communication)

نقطه قوت مجریان و گویندگان خوب، ارتباط هستید. شما می توانید داستان های مبتکرانه تعریف کنید. افراد ارتباط گر دوست دارند توضیح بدهند، توصیف کنند و به هر طریقی ایده ها و افکارشان را برای دیگران به تصویر بکشند. این که یک موضوع را به زیبایی تعریف کنند، موضوع مهمی است که افراد ارتباط گر سعی می کنند به بهترین شکل از پسِ آن برآیند. افراد ارتباط گر از لحاظ شغلی می توانند سخنگوی نهادها و ادارات شوند.

رقابت در افراد

20.رقابت (Competition) در تست استعدادیابی کلیفتون

رقابت پذیر بودن بنابر تست استعدادیابی کلیفتون ممکن است یکی از برترین استعداد های آدمی باشد. افراد رقابت پذیر مدام به دنبال چالش داشتن با دیگران برای اثبات توانمندی های خود هستند. چنین افرادی هر رقابتی را جدی می گیرند و کوچکترین شکست ها برایشان بسیار غم انگیز خواهد بود.

افراد رقابت طلب در انواع مسابقه ها، مزایده ها و مناقصه ها شرکت می کنند. آنها معمولاً در مشاغل رقابتی مثل صنایع خودروسازی، پیش فروش آپارتمان و ورزش موفق ترند. شما به عنوان یک فرد رقابت جو برای برنده شدن بازی می کنید، نه برای سرگرمی یا چیز دیگری.

21.حداکثرکننده (Maximizer)

این دسته از افراد عاشق نقاط قوت هستند، حتی اگر نقطه قوت خودشان نباشد. افراد حداکثر کننده به دنبال رشد و پرورش استعدادها و تبدیل چیزهای خوب به چیزهای عالی و منحصر به فرد می باشند. چنین افرادی می توانند در شغل های استعدادیابی پرورش و تربیت کودک و نوجوانان فعالیت داشته باشند.

22.خودباوری (Self Assurance)

مطابق با آزمون استعدادیابی کلیفتون افراد خود باور می دانند که هیچکس نمی تواند بهتر از خودشان برای آنها تصمیم گیری کند. آنها به توانایی ها و قضاوت های خودشان اعتماد دارند. خودباوری استعدادی است که باعث می شود یک نفر کارهای گوناگونی را شروع کند و از تجربه اتفاقات جدید نترسد.

موفقیت در مشاغل بسیاری خصوصاً مشاغل فردی مستلزم داشتن خودباوری به عنوان یک استعداد است. انسان خود باور کمتر تحت تاثیر تاییدات و انتقادات دیگران قرار می گیرند و به راه خود ادامه می دهد. خودباوری حتی باعث نفوذ در دیگران می شود. خودباوری موجب موفقیت در مشاغلی که نیاز به مهارت و تمرین زیادی دارند مثل پزشکی و جراحی می شود.

ویژگی اهمیت در افراد

23.اهمیت(Significance) در تست استعدادیابی کلیفتون

انسانهایی که اهمیت، از نقاط قوت آنها است دوست دارند افراد تاثیر گذاری باشند. آنها دوست دارند به صورت مستقلانه کارهای چشمگیری انجام دهند به طوری که دیگران آنها را حرفه ای و ماهر بپندارند. اگر اهمیت گذاری نقطه قوت شما باشد شغل شما برایتان فراتر از یک کار است.

شما می خواهید با افراد حرفه ای و متخصص در شغل خود ارتباط داشته باشید. شما سرشار از ایده هایی هستید که برای عملی شدن آنها نیاز به اهمیت گذاردن به موضوعات ریز و درشت گوناگون است. افراد اهمیت گذار می توانند مسئولیت های حساسی که نیاز به تمرکز و تخصص دارند را به شیوه مناسبی انجام می دهند. افراد اهمیت گذار اگر سنگ تراش هم باشند، سنگ را جوری تراش می دهند که گویی با یک موجود زنده سر و کار دارند.

24.دوست یاب (Woo)

چالش دیدن افراد جدید و گرم و صمیمی شدن با آنها، علاقه اصلی افراد دوست یاب است. طبق آزمون استعدادیابی کلیفتون غریبه ها برای افراد دوست یاب منبع انرژی هستند و به سمت افراد دوست یاب کشیده می شوند. اگر شما یک انسان دوست یاب باشید، از اشتراکاتی که با غریبه ها دارید برای بنا نهادن روابط دوستی استفاده می کنید.

در واقع از نظر شما هیچ انسان غریبه ای وجود ندارد، تنها دوستانی هستند که تا کنون ملاقاتشان نکرده اید. امروزه موفقیت در بسیاری از مشاغل مستلزم ارتباطات دوستانه میان همکاران و روحیه کار تیمی است.

افراد دوست یاب می توانند در مشاغل گروهی موفق شوند و از آن سو حضور آنها در تیم می تواند به پیشرفت اهداف گروه منتهی شود. افراد دوست یاب در یک شرکت سرمایه گذاری می توانند همه روزه دوستان سرمایه گذار جدیدی را وارد شرکت کنند.

مجری (Executing)

 گروه دیگر از توانمندی های مطرح شده در تست استعدادیابی کلیفتون، گروه استعدادهای مجری است. افراد مجری معمولاً گزینه های خوبی برای عملی کردن افکار و ایده های قابل اجرا هستند.

25.دست یابنده (Achiever) در تست استعدادیابی کلیفتون

بنابر آزمون استعدادیابی کلیفتون افراد دست یابنده مقاوم و سخت کوش هستند، چرا که باور دارند تمام رویاهای آنها قابل دستیابی است. این افراد معمولاً اهداف بزرگ و کوچکی دارند که برای رسیدن به آن در حال تلاشند. افراد دست یابنده دوست دارند در پایان یک روز موفقیت ملموسی داشته باشند و از رسیدن به موفقیت های کوچک لذت می برند، ولی هیچ دستاوردی آنها را راضی نمی کند.

افراد دست یابنده به فاصله کوتاهی پس از موفقیت فعلی نیازِ رسیدن به هدف جدید را احساس می کنند. همیشه نوعی نارضایتی برای افراد دست یابنده وجود دارد که به آنها انگیزهِ اقدام کردن در راستای اهداف خود را می دهد. افراد دست یابنده می توانند به موفقیت های تحصیلی زیادی دست پیدا کرده و مدارک تحصیلی متعددی دریافت کنند.

در شرکت های تجاری، افراد دست یابنده می توانند گسترش شرکت را مدیریت کنند و اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را برای مجموعه برنامه ریزی نمایند.

26.سازمانده (Arranger)

منظور از افراد سازمانده در تست استعدادیابی کلیفتون کسانی اند که اهل سازماندهی باشند. اگر یکی از پنج استعداد برتر شما سازماندهی باشد، شما می توانید از منابع و موقعیت های موجود حداکثر استفاده را ببرید.

شما طوری برنامه ریزی خواهید کرد که اعضای مختلف یک مجموعه از جمله نیروی انسانی و سرمایه طوری وظایف خود را انجام دهند که با توجه به امکانات موجود، بیشترین سوددهی محقق شود.

افراد سازمانده می توانند موقعیت های موقتی مثل ماموریت، پروژه و همایش را مدیریت کنند. شما به عنوان یک فرد سازمانده می توانید در مشاغلی مثل برنامه گذاری، مدیریت جهانگردی و هتلداری موفق شوید.

34 تم توانمندی

27.معتقد (Belief) در تست استعدادیابی کلیفتون

افراد معتقد، به چیزی بیشتر از موفقیت های ظاهری باور دارند. آنها برای زندگی خود ارزش ها و اصولی را انتخاب کرده اند و تلاش می کنند تا آنها را به هیچ عنوان زیر پا نگذارند. معتقد بودن یک فرد می تواند بر مبنای مسائل معنوی و اخلاقی، پیروی از یک آیین خاص و یا آموزش و تربیت بنا شده باشد.

انسانهای معتقد بر این باورند که این ارزش های خاص هستند که به زندگی معنا می بخشند و آن را هدف دار می کند. اصولی مثل تکریم خانواده، صداقت، انصاف و درستکاری از رایج ترین ارزشهای یک فرد معتقدند. برخی از افراد معتقد برای حفاظت از ارزش های خود حاضرند شجاعانه از جان خود بگذرند.

افراد معتقد معمولاً قابل اعتماد ترند و دوستان واقعی بیشتری دارند. از نظر حرفه ای افراد معتقد برای اشتغال به کارهایی مناسب ترند که نیاز به اعتماد دارد. افراد معتقد در حمایت از جان، مال و آبروی مردم حساسند و می توانند قضات خوبی باشند.

28.ثبات (Consistency) در تست استعدادیابی کلیفتون

یکی از مهمترین مسائل برای افراد با ثبات تعادل است. طبق استعدادیابی کلیفتون افراد با ثبات معمولاً رویه های یکسانی را در مقابل دیگران در پیش می گیرند. برای افراد با ثبات فرقی ندارد که طرف مقابلشان چاق یا لاغر باشد، در هر صورت آنها باور دارند می شود با همه برخورد یکسانی داشت.

افراد با ثبات معمولاً برنامه روتین روزانه دارند و به سختی می توانند یک عادت را ترک کنند. بنابراین چنین افرادی برای اشتغال به مشاغلی که روزمرگی بیشتری دارند، مناسب ترند. افراد با ثبات می توانند برای روزهای بیشمار، کاری را که روز قبل می کردند، دوباره انجام دهند. یک شغل شیرین برای یک فرد با ثبات می تواند تحویلدار بودن بانک باشد.

29.دقیق و موشکاف (Deliberative)

مطابق با تست استعدادیابی کلیفتون افراد موشکاف به عنوان کسانی توصیف می شوند که در هر موقعیتی توانایی انجام بهترین تصمیم گیری ها را دارند. وقتی همه چیز به ظاهر درست و مرتب است شما به عنوان یک فرد دقیق و موشکاف می دانید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

افراد موشکاف مراقب هستند که موانع را پیش بینی کرده و آنها را مدیریت کنند. آنها استاد پیدا کردن روابط علی و معلولی هستند، برای همین هم می توانند در مشاغل حساسی مثل بررسی صحنه جرم یا گروه تشخیص علت سقوط هواپیما فعالیت کنند.

30.نظم (Discipline)

افراد با نظم از ساختارها لذت می برند و عاشق ایجاد نظم و ترتیب هستند. شما به عنوان یک انسان منظم ساختار فطری خود را به جهان تحمیل می کنید. افراد منظم کارهای برنامه ریزی شده روزانه معینی دارند که انجام آنها برایشان بسیار حائز اهمیت است.

این افراد رابطه عمیقی با زمان دارند و جدول زمانی کارهایشان همواره همراهشان است. اگر نظم استعداد برتر شما باشد، به طور کلی در شغل خود بازدهی بیشتری نسبت به دیگران خواهید داشت. شما می توانید همزمان چند کار مختلف را مدیریت کنید. موفقیت در بسیاری از مشاغل از جمله فروشندگی، رانندگی و نویسندگی در گروِ داشتن نظم و برنامه ریزی است.

ویژگی تمرکز

31.تمرکز (Focus)

اگر تمرکز از نقاط قوت شما باشد، مثل یک ذره بین عمل می کنید. افراد متمرکز اهداف مشخصی در ذهن دارند و اولویت اصلی زندگی آنان را آن اهداف تعیین می کند. افراد متمرکز هر چیزی که آنها را به هدفشان نزدیک نکند، نادیده می گیرند. آنها مدام اهدافشان را مرور می کنند و مطمئن می شوند که هر روز و هر ماه برنامه ریزی های لازم را برای تحقق آن انجام می دهند.

برای افراد متمرکز مهم نیست اهدافشان چقدر دور دست باشد، آنها آنقدر عمیق به موضوع فکر کرده اند که باور دارند اهدافشان در نهایت قابل دسترسی خواهد بود. افراد متمرکز موضوعات فرعی را که مایه حواسپرتی آنها نسبت به هدف اصلی می شود، به حداقل رسانده و آنها را مدیریت می کنند.

این افراد در طول عمر خود کارهای منحصر به فردی انجام می دهند که برای هرکدامشان سرمایه گذاری های بسیاری کرده اند. ماندگاری برخی از آثار ادبی و هنری فخیم از قبیل شاهنامه فردوسی حاصل تمرکز پدیدآورنده آن است. افراد متمرکز همچنین می توانند در ریاضیات و حساب موفق باشند.

32.مسئولیت پذیری (Responsibility) در تست استعدادیابی کلیفتون

افراد مسئولیت پذیر نسبت به آنچه می گویند تعهد دارند. بنابر آزمون استعدادیابی کلیفتون اگر مسئولیت پذیری یکی از پنج نقطه قوت شما باشد، دوست ندارید کاری را نا تمام رها کنید. شما نسبت به این که به تعهدات اخلاقی مثل صداقت و عدالت پایبند باشید حساسیت دارید. اگر در زمینه مسئولیت پذیری خطایی از شما سر بزند، همه چیز برایتان با یک عذر خواهی بر طرف نخواهد شد.

مشاغلی که به پایبندی نیاز دارند، مثل راننده اورژانس، وکالت و پزشکی حرفه هایی هستند که مسئولیت پذیری یک فرد می تواند از عناصر مهم موفقیت در آن شغل به شمار رود. هم به لحاظ این که افراد مسئولیت پذیر همیشه کارشان را به نحو احسن انجام می دهند، و هم از نظر اعتماد دیگران که در طول زمان نسبت به افراد مسئولیت پذیر جلب می شود.

33.احیا کننده (Restorative)

در حالی که دیگران در مورد شکست خود احساس ناامیدی می کنند، افراد احیا کننده از شکست خود انرژی می گیرند و مشکل را به طوری که هیچکس باورش نمی شوند، حل می کنند. افراد احیا کننده، مهارت بی نظیری در برخورد با مشکلات خصوصاً در لحظاتی که کاری از دست کسی بر نمی آید دارند.

افراد احیا کننده در مشاغلی پیروز می شوند که در بردارنده رده های مرتبط با حل بحران هستند. در مواقع اضطراری مثل وقوع سیل، زلزله و جنگ افراد احیا کننده می توانند بهترین تصمیم گیری ها را انجام دهند.

جمع بندی

در این مقاله 34 تم توانمندی کلیفتون را معرفی کردیم. ارزنده ترین سرمایه گذاری هم سرمایه گذاری وقت برای بهبود توانمندی هایمان است. به نظر کلیفتون وقتی یک نفر از استعدادهای خود استفاده می کند، شادتر است و احساس خوشایندی دارد. به طوری که نسبت به انجام دادن آن کار خاص از خود اشتیاق نشان می دهد.

سوالات متداول

• تست کلیفتون برای چه افرادی مناسب است؟

تست استعدادیابی کلیفتون به طور کلی در دسته تست های شخصیت شناسی قرار دارد. نتایج این آزمون به کسانی که می خواهند دست به انتخاب رشته تحصیلی و شغل بپردازند از این جهت که باعث می شود آنها با استعدادهای خود بهتر آشنا شوند، کمک کننده است.

• تست استعدادیابی کلیفتون را از چه سنی می شود انجام داد؟

به طور کلی در خصوص گروهی که می توانند در تست استعدادیابی کلیفتون شرکت کنند، محدودیتی وجود ندارد. ولیکن باید خاطر نشان شد که برخی از استعدادهای مطرح شده در این آزمون مثل «اعتقاد» برای آزمون دهندگان سنین خاصی مثلا زیر ده سالگی نامفهوم باشد.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید