زمان مطالعه: 7 دقیقه

شخصیت جنگجو و شخصیت پر استرس | ژن جنگجو

ژن جنگجو و ژن نگرانی و استرس

تا به حال کسی به شما گفته شخصیت جنگجو یا شخصیت نگران دارید؟ طبق تحقيقات انجام شده برروی ژنتیک رفتاری، خشونت و جنگجو بودن وراثتی است. هم چنین اگر فردی همیشه نگران هستید و استرس دایمی شما را آزار می دهد، ممکن است ساختار ژن های شما دلیل آن باشد که شخصیت جنگجو دارید.

ژنتیک و تاثیر آن بر نگرانی و استرس

“من با استرس به دنیا آمدم”. همه ی ما این جمله را ممکن است شنیده باشیم و یا خودمان در مکالمه های روزمره از آن استفاده کنیم. بدون شک استرس مزمن و داشتن نگرانی های بی دلیل، توان هرکسی را می گیرد. ولی به نظر می رسد بیشتر افرادی که در معرض استرس زیاد هستند، از این حس شکایتی ندارند. راه های کاهش استرس و اضطراب!

بیشتر ما زندگی پرمشغله و همراه با استرسی را تجربه می کنیم. از کلاس درس تا سر کار، عجیب نیست که هر یک از ما از فشار زیاد گله کنیم. بعضی از ما این چلنج ها را پذیرفته و حتی در راستای رشد خود از آن ها استفاده می کنیم؛ درحالیکه سایرین احساس می کنند که نمی توانند این همه فشار را تحمل کنند و حتی بر جسم و ذهن آن ها عوارض منفی این فشارها قابل درک است.

شخصیت جنگجو و پر استرس

“استرس در وجود من نهادینه شده است”

وقتی فرد نگران جمله ی ” من با استرس متولد شدم” را بیان می کند؛ به معنی این است که نگرانی ها بخشی از وجود من هستند، من با آن ها اخت گرفته ام و نمی خواهم که کسی این ویژگی را در من تغییر بدهد. این نشان می دهد که افراد نگران با اینکه اضطراب آن ها را می تواند از پای در آورد ولی احساس نیاز به داشتن استرس می کنند؛ چون می تواند آن ها را از اتفاقات بد محفوظ بدارد. این نیاز به نگرانی، برآیند استرس ها برای انجام کارهای مهم است. 


ژنتیکت بهت میگه کی هستی!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

تیپ شخصیت نگران و تیپ شخصیت جنگجو

در سال های اخیر بر روی دو تیپ شخصیت جنگجو یا جنگنده و نگران تحقیقات بسیاری انجام شده است، زیرا زندگی در دنیای پر مشغله ی امروز، استرس بیشتری را به همراه دارد. اینکه اولین واکنش ما در شرایط استرس زا چگونه است، از قبل قابل پیش بینی است زیرا به DNA و ژنتیک ما بازمی گردد. افرادی که ژن نگرانی را دارند، در زندگی خود استرس بیشتری را تجربه می کنند. آستانه ی درد پایینی دارند و مستعد اضطراب هستند. برپایه ی نتایج به دست آمده از پروژه ی 1000 ژنوم، 37% از یک کپی از آلل های این ژن را دارند. 

تیپ شخصیت جنگنده

مانند بیشتر مسایل در زندگی، داشتن این ژن، مزیت و معایب خود را دارد. با داشتن این ژن در برابر استرس مقاومت کمتری نشان می دهید ولی در شرایط غیراسترس زا، عملکردهای شناختی بسیار خوبی از خود نشان می دهند. تحقیقات آزمایشگاهی و تست های هوش نشان داده اند که در شرایط عدم وجود استرس، شخصیت های نگران عملکرد بهتری دارند. اینگونه به نظر می رسد که این ژنوتایپ از دو استراتژی متفاوت برای پردازش اطلاعات و حل مساله استفاده می کند.

شخصيت نگران و استرسی

شخصیت نگران و استرسی

افرادی که شخصیت نگران دارند، مانند زنبورهای کارگر، در امور روزمره ی زندگی منظم و دقیق هستند. آن ها عاشق نظم هستند و زمانیکه برنامه ای با اهداف مشخص دارند، شادترین آدم می شوند. آن ها دوست دارند که تمامی جنبه های یک مساله و نتایج خروجی آن را بررسی کنند.

افراد نگران در موقعیت های پراسترس به چالش کشیده می شوند ولی معمولا سرسخت و مقاوم هستند و از تجربیات گذشته شان درس می گیرند. این صفت ها باعث می شود که آن ها افرادی موفق حتی در مشاغل با ریسک زیاد باشند. تفکرات منفی آن ها را اذیت نمی کند، بلکه آن ها با در نظر گرفتن بدترین سناریوها، خود را برای پیش آمدهای مختلف آماده می کنند.

استرس و اختلالات

اگر استرس تحت کنترل قرارنگیرد، می تواند منجر به اختلالات عصبی – مانند OCD (سندروم وسواس)، PTSD (سندروم استرس پس از ضایعه) مختلف شود. افراد نگران گاهی بسیار سخت و درون گرا هستند که باعث کمتر شدن ارتباط با آدم های جدید و یا تجربه های جدید برای آن ها می شود. در نهایت ممکن است این افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروقی شوند.

ژنتیک شما، سرنوشت شما را رقم نمی زند ولی راهنمای خوبی برای زندگی بهتر است. با دادن تست مای اسمارت ژن می توانید از سرشت خود اگاه شوید و برای رشد و توسعه ی خود قدم های بهتری بردارید. 

رفتارهای عصبي، مدل شخصیت جنگنجو و ژن ها

جنگندگی در ژن‌های افراد است.
شخصیت جنگنده و ژن‌های ما

در جواب به رفتار پرخاشگرانه و عصبی همراه با خونسردی یک شخصیت شرور – یا قهرمان – معمولا این جمله را می گوییم: ” احتمالا بچگی خوبی نداشته”. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و همگی نشان می دهند که بیولوژی بیشتر این افراد به آن ها روحیه ی جنگندگی می دهد. آموزش و فشارهای موجود برروی آن ها، افراد جنگنده را می تواند به پرخاشگری تشویق کند. 

هالک شگفت انگیز و ساختار ژنتیکی

از وقتی که دانشمند سرشناس فیزیک هسته ای، بروس بانر در معرض اشعه های گاما اختراع خودش قرار می گیرد؛ فیزیولوژی اش تغییر می کند. بعد از آن هروقت بروس در موقعیت های استرس زا قرار می گیرد از یک دانشمند ملایم به یک ماشین مخرب به نام “هالک شگفت انگیز” تبدیل می شود. 

داستان پشت پرده ی مارول در هالک ممکن است خیلی واقعی نباشد. اما فرضیه ی تبدیل شدن او – عدم تعادل پیام رسان های شیمیایی (نورون های عصبی) در مغز – به هیچ وجه خیالی نیست.

در بین ما افرادی وجود دارند که مستعد پرخاشگری هستند و راز پشت پرده ی پرخاشگری های دوره ای آن ها، ژن جنگجو (Warrior Gene) است.

شخصیت جنگجو
شخصیت جنگجو

تحقيقات بر روی ژن جنگنجو از کجا آغاز شد؟

تحقیقات بر روی ارتباط ژنتیک با صفت جنگنده بودن، از یک خانواده ی هلندی با سابقه ی خشونت آغاز شد. یک خانم نگران با یک مرکز ژنتیکی تماس می گیرد؛ زیرا در 5 نسل گذشته ی خانواده ی آن ها 14 مرد رفتارهای عجیبی از خود نشان داده بودند.

هریک از این مردان، سابقه ی پرخاشگری تکانشی (impulsive aggression)، انجام آتش سوزی، بازی کردن نقش های غیرعرف در اجتماع و حتی تجاوز داشتند. دلیل اصلی این معضلات در آن ها ژنتیک شان بود. نگرانی این خانم برای این بود که خودش هم این ژنتیک را به ارث برده باشد و آن ها را به فرزندانش انتقال دهد. 

با مطالعاتی که بر روی 5 مرد از خانواده که زنده بودند انجام شد، محققیت دریافتند که ژن جنگنده در آن ها دچار تغییر شده و آن ها را از داشتن پیام رسان های نورون عصبی که درست کار کنند، محروم کرده است. تجمع پیام ها در نورون های عصبی این افراد دلیل پرخاشگری تکانشی آن ها بوده است.

وراثتی بودن ژن جنگجو
ویژگی جنگجو بودن

یک مطالعه نشان می دهد مردانی با ژن جنگنده رقیب خود را با دادن سس خیلی تند تنبیه می کنند، چون باور دارند که رقیب‌شان 80% بیشتر از آن ها درآمد دارد.

آن ها همچنین با احتمال بیشتری عضو یک باند می شوند و در دعوا ها از سلاح استفاده می کنند. رفتارهای منفی دیگری مانند اعتیاد به الکل، اختلالات پانیک – وحشت زدگی -، قمار بازی و رفتارهای ضد اجتماعی نیز به شاخص بالای ژن جنگنده بودن مرتبط است.

اختلالات مرتبط با ژن جنگجو

برخی از اختلالات روانی مهم مرتبط با این ژن عبارتند از:

ولی داشتن شاخص بالای این ژن همیشه با ویژگی های منفی یکی نیست. سرشت تکانشی این افراد آن ها را در کسب و کار موفق می کند. آن ها در تصمیم گیری های با ریسک های بالا بهتر عمل می کنند و از این تصمیمات سود خوبی عاید خودشان می شود. 

تمرکز بیشتر مطالعات ژن جنگنجو بر روی مردان

ژن جنگجو در مردان و زنان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا این مطالعات بر روی مردان تمرکز داشته است. دلیل آن ساده است. چون این ژن بر روی کروموزوم X  قرار می گیرد. چون مردان یک کروموزوم X را از پدر و مادر به ارث می برند؛ در صورت به ارث بردن ژن جنگندگی، ویژگی های رفتاری مرتبط با ژن جنگجو، شخصیت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

اگر یک زن این ژن را به ارث ببرد، چون زن ها دو کروموزوم X دارند، احتمال اینکه کروموزوم دیگر شاخص بالای صفت جنگنده بودن را بروز دهد، بسیار کم است. ولی این زنان حامل این ژن هستند و با اینکه این ویژگی در آن ها بروز نیافته است؛ با احتمال 50% آن را به فرزندان پسر خود انتقال می دهند. ژن جنگنده بودن اگر در زنان بروز پیدا کند، باعث می شود آن ها حس خوبی داشته باشند؛ این ژن به “ژن خوشحالی ” در زنان معروف است. عملکرد متفاوت این ژن در مردان و زنان به دلیل وجود هورمون های متفاوت در آن هاست.

به ارث بردن ژن جنگجو در زنان

آیا می خواهید بدانید که شما ژن جنگنده دارید؟ با دادن تست تلنت ایکس می توانید این آگاهی را در مورد خود بدست بیاورید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید