زمان مطالعه: 14 دقیقه

درمان خانگی سنگ کلیه برای کنترل درد و دفع راحت + درمان گیاهی

درمان سنگ کلیه در خانه

درمان خانگی سنگ کلیه چقدر در بهبود و درمان سنگ کلیه موثر است؟ برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ حقیقت این است که روش های خانگی درمان سنگ کلیه، درمان قطعی را به دنبال ندارند؛ اما قطعا روند بهبود را آسان تر کرده و به آن سرعت می بخشند. سنگ کلیه سومین بیمار شایع و دردناک دستگاه ادرار است که افراد زیادی را درگیر خود می کند. جالب است بدانید ریسک ابتلا به این بیماری در مردان کمی بالاتر از زنان است.

بنابراین بعد از معاینه پزشک و دنبال کردن درمان، می توان با مشورت پزشک از درمان سنگ کلیه در منزل و همچنین استفاده از طب سنتی، برای کمک به دوره معالجه خود استفاده کنید.

 همه می‌دانیم که درد سنگ کلیه بسیار آزار دهنده است، بنابراین باید از همان نشانه‌های اولیه ابتلا به این بیماری برای درمان اقدام کنیم. به خصوص افرادی که قبلا به سنگ کلیه مبتلا شده اند؛ اگر به موقع برای درمان اقدام نکنند و پس از آن اقدامات پیشگیرانه را انجام ندهند، تا 5 سال بعد، ریسک ابتلای مجدد به بیماری را خواهند داشت.

به همین دلیل بهتر است  بعد از روند درمان و با مشورت پزشک، راه های درمان سنگ کلیه در منزل را دنبال کنید و با تغییر سبک زندگی و البته مصرف خوراکی‌های مؤثر، خطر ابتلا به این عارضه را کاهش دهید. با ما همراه باشید تا درباره درمان درد کلیه سنگ ساز در منزل و درمان گیاهی سنگ کلیه، بیشتر صحبت کنیم.

درمان سنگ کلیه
درمان کلیه سنگ ساز در خانه

بهترین درمان خانگی سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه را در چند دسته کلی می توان خلاصه کرد:

  1. مصرف زیاد آب
  2. مصرف گیاهان با خواص دارویی
  3. اصلاح تغذیه و کنترل وزن
  4. عدم مصرف نوشیدنی شیرین و کافئین دار
  • مصرف آب

اگر می‌خواهید بدن سالم تری داشته باشید، کمتر دچار سنگ کلیه شوید و البته باعث دفع هر چه سریع تر سنگ‌ها از کلیه شوید، باید به صورت مداوم آب بنوشید. در حالت عادی باید حداقل روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید که این میزان هنگام بروز سنگ کلیه افزایش پیدا می‌کند.

  • مصرف گیاهان دارویی

یکی از گزینه‌های مؤثر در دفع سنگ کلیه، استفاده از گیاهان دارویی است. برای بهره مندی از این گیاهان می‌توانید نزد پزشک طب سنتی بروید و از او مشورت بگیرید. اما برخی از گیاهانی  می‌توانند در رفع این عارضه مؤثر باشند.

  • کنترل وزن

در صورتی که به اضافه وزن مبتلا هستید، شاید لازم باشد که برای پس زدن سنگ کلیه، کمی وزن خود را کاهش دهید. این کار می‌تواند در از بین رفتن هر چه سریع تر سنگ کلیه بسیار مؤثر باشد. برای کاهش وزن خوب است با انواع رژیم های لاغری آشنا شوید.

  • عدم مصرف نوشیدنی شیرین و کافئین دار

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه و البته درمان بهتر آن، باید از مصرف مواد خوراکی شیرین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین خودداری کنید.

وجود کافئین در نوشیدنی‌هایی مثل قهوه باعث می‌شود که مقدار کلسیم موجود در ادرار بالا برود. افزایش میزان کلسیم در ادرار رابطه مستقیمی با تولید سنگ دارد. راه های درست جذب کلسیم چیست؟ برای مطالعه یک کلیک کافی است.


میدونی از نظر ژنتیکی چقدر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستی؟!

با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به سنگ کلیه رو ارزیابی و از بروز بیماری پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.

برای سنگ کلیه چی خوبه بخوریم؟

با کمی جستجو متوجه ساختار سنگ کلیه خواهید شد. سنگ کلیه عارضه ای است که با ایجاد کریستال‌های سخت و جامد در کلیه بروز پیدا می‌کند.

این سنگ‌ها 4 نمونه اصلی دارند، اما در این بین تنها سنگ‌هایی که به صورت اگزالات کلسیمی هستند، 80 درصد از کل نمونه‌ها را تشکیل می‌دهند.

 مشکل سنگ کلیه در کل دنیا شیوع زیادی دارد. برای مثال در ایالات متحده حدود 12 درصد از مردان و 5 درصد از زنان به این مشکل دچار هستند.

اما همه سنگ‌ها فرد را دچار مشکل نمی‌کنند. برای مثال سنگ‌های ریزتر ممکن است بدون هیچ دردی دفع شوند. البته در مقابل نمونه‌های درشت تر هنگام خروج از سیستم ادراری بدن، می‌توانند مشکلات بیشتری ایجاد کنند.

  • استفراغ
  • درد شدید
  • خونریزی (در برخی مواقع)

از نشانه‌های دفع این سنگ‌هاست. در ادامه به معرفی مواد خوراکی مؤثر در درمان خانگی سنگ کلیه می‌پردازیم.

دم آلبالو برای سنگ کلیه

هیچ می‌دانستید که برای دفع سنگ کلیه می‌توانید از دُم آلبالو استفاده کنید؟ دم کردن دُم آلبالو و البته گیلاس می‌تواند یکی از روش های خانگی دفع سنگ کلیه به حساب بیاید.

  • این شیوه را می‌توان از بهترین روش‌های سنگ شکن طبیعی معرفی کرد. برای این کار  دُم آلبالو و گیلاس را دَم کرده و روزی 3 مرتبه از نوشیدنی دست ساز خود استفاده کنید.

آب لیمو تازه

مصرف آب لیموی تازه را نیز می‌توان یکی از روش های درمان سنگ کلیه در منزل حساب کرد. مصرف این ماده نه تنها در دفع سنگ مؤثر است، بلکه در پیشگیری از سنگ کلیه موثر است.

اسید سیتریک موجود در آب لیموی تازه می‌تواند به کلسیم در ادرار متصل شود و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند و البته از بزرگ شدن کریستال‌های اگزالات کلسیم نیز جلوگیری کند.

  • مصرف میوه‌های مشابه مثل پرتقال و گریپ فروت هم در کنترل و درمان درد سنگ کلیه موثر است.

درمان خانگی کلیه سنگ ساز با آب

آب، درمان معجزه آسای سنگ کلیه است! وقتی صحبت از دفع سنگ کلیه می‌شود، هیدراته ماندن به شکل مداوم به عنوان یکی از توصیه‌های جدی به شمار می‌آید. بنابراین نوشیدن مایعات زیاد را فراموش نکنید.

البته توجه داشته باشید که همه مایعات به یک اندازه مؤثر نیستند و حتی برخی ممکن است عوارضی نیز داشته باشند. پس آسان ترین درمان سنگ کلیه در منزل با مایعات، هیدراته کردن بدن با آب است.

کرفس

کرفس نیز به عنوان درمان گیاهی سنگ کلیه، تأثیر فوق العاده ای در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد. همچنین کرفس را می‌توان برای جلوگیری از عفونت ادراری یا درمان آن نیز مصرف کرد.

  • برای گرفتن بهترین نتیجه و رهایی از درد سنگ کلیه، مصرف آب کرفس خود را بالا ببرید.

ریحان

 درمان گیاهی سنگ کلیه فقط به کرفس ختم نمی شود؛ مصرف دمنوش ریحان برای دفع سنگ کلیه فوق العاده است. بنابراین اگر شما هم از مشکل سنگ گرده یا همان سنگ کلیه رنج می‌برید، استفاده از دمنوش ریحان بسیار موثر خواهد بود؛ همچنین ریحان به دفع سموم کلیه کمک می کند.

  • برای دیدن نتایج بهتر، این دمنوش را به مدت 2 تا 3 ماه مصرف کنید.

انار

انار به عنوان دیگر درمان خانگی سنگ کلیه در طول سالیان متمادی مورد توجه مردم قرار گرفته است. آب انار یکی از بهترین نوشیدنی ها برای دفع سموم از کلیه و بهبود عملکرد این عضو از بدن است. البته فراموش نکنید که آنتی اکسیدان‌های موجود در انار هم می‌توانند سلامت کلیه را تضمین کنند و در جلوگیری از بروز سنگ کلیه مؤثر واقع شوند.

  • برای بهره مندی کامل از مزایای این میوه بهتر است علاوه بر آب آن، از عصاره اش نیز استفاده کنید.
KIDNEY STONE
درمان درد سنگ کلیه در منزل

سایه دانه و عسل

مطالعات بالینی متعددی نشان داده اند که سیاه دانه می‌تواند دشمن سنگ کلیه باشد و در پیشگیری و رفع این عارضه نقش داشته باشد.

بر این اساس چندین بیمار به مدت 10 هفته تحت درمان قرار گرفتند که طی آن بیش از 40 درصد افرادی که سیاه دانه مصرف کرده بودند، سنگ خود را به طور کامل از دست دادند.
  • بهتر است برای گرفتن نتایج دقیق تر این ماده را با عسل ترکیب کرده و به صورت روزانه مصرف کنید.

هندوانه

گفتیم که یک راه درمان خانگی سنگ کلیه، هیدراته نگه داشتن بدن است. از آن جایی که بخش اعظمی از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، این ماده می‌تواند انتخاب فوق العاده ای در درمان سنگ کلیه و دفع آن محسوب شود. بنابراین اگر کلیه شما سنگ ساز است. بهتر است مصرف مداوم هندوانه را در دستور کار خود قرار دهید.

جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از ریز مغذی‌های متعددی است که نه تنها در بهبود سلامت کلی فرد تأثیرگذار هستند، بلکه از این ماده به عنوان قاتل سنگ کلیه نیز می توان نام برد. آب جوانه گندم با پاکسازی و تصفیه کلیه ها از سموم و همچنین افزایش ادرار، به کاهش درد سنگ کلیه و دفع آن کمک می کند.

  • برای استفاده از این گیاه روزانه 200 تا 250 گرم از آن را مصرف کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین جزو یکی از روش های مرسوم درمان سنگ کلیه در منزل است و در دفع کریستال‌های سنگی مؤثر عمل می‌کند. جوش شیرین باعث تجزیه سنگ ها شده و از ادرار فرد دفع خواهد شد اما بهتر است قبل از مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید.

  • مطالعات نشان داده اند که ترکیب یک قاشق جوش شیرین در یک لیوان آب گرم تا 2 بار در روز می‌تواند منجر به رفع سنگ کلیه شود.

ترب سیاه

ترب سیاه چگونه به درمان سنگ کلیه کمک می کند؟ این گیاه با کاهش مقدار اگزالات و افزایش ادرار نقش مهمی در درمان این بیماری دارد.

  • برای استفاده از این ماده، آن را به صورت رنده شده مصرف کنید. البته مصرف آب ترب سیاه به صورت ناشتا هم توصیه می‌شود.

درمان خانگی سنگ کلیه با نعنا

مصرف نعنا نیز با افزایش حجم ادرار می‌تواند مانع از ایجاد سنگ کلیه شود. پس برای استفاده از خواص این ماده بهتر است:

  • به صورت روزانه 1 قاشق از عصاره آن را در آب حل کرده و مصرف کنید.

سرکه سیب

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که بهترین گزینه برای دفع سنگ کلیه مصرف سرکه سیب است. این ماده دارای اسید سیتریک است و می‌تواند به حل کردن سنگ‌های موجود در کلیه کمک کند.

البته سرکه سیب به دلیل اینکه باعث شستشوی کلیه‌ها نیز می‌شود، ممکن است در کاهش درد دفع سنگ کلیه هم مؤثر باشد. این ماده به عنوان یک درمان خانگی کارساز در حل شدن سنگ کلیه و دفع آن اثرات قابل توجهی دارد.

مصرف بی رویه و زیاد سرکه به علت خاصیت اسیدی آن می تواند خطرناک باشد.

آب گندم

آب گندم و آب علف گندم به دفع املاح از دستگاه ادراری افراد کمک زیادی می‌کنند. نوشیدنی به دست آمده از گندم می‌تواند از متبلور شدن سنگ کلیه پیشگیری کند.

به همین دلیل به عنوان یک درمان گیاهی سنگ کلیه کارآمد محسوب می‌شود. این ماده همچنین با افزایش میزان ادرار در دفع بهتر و سریع تر سنگ‌های موجود در کلیه نقش زیادی خواهد داشت.

درمان سنگ کلیه در منزل با روغن زیتون

همانطور که گفتیم آب لیمو در شکستن سنگ‌ها و روغن زیتون هم در دفع آن‌ها مؤثر است. روغن زیتون نقش بسزایی در سم زدایی بدن دارد؛ علاوه بر آن با راحت تر کردن فرایند دفع سنگ گرده، یکی از درمان های گیاهی محبوب است.

  • ترکیب روغن زیتون و آب لیموی تازه با سم زدایی قوی و تنظیم اسیدسیتریک، یک معجون معجزه آسای سنگ کلیه است!
برای سنگ کلیه چی بخوریم؟
برای سنگ کلیه چی خوبه؟

لوبیا

یکی از روش های خانگی درمان سنگ کلیه، استفاده از لوبیا به شکل پخته است. لوبیا به علت برخورداری از فیبر و پروتئین فراوان برای درمان سنگ کلیه در هند و سایر کشورها رواج دارد.

  • برای استفاده کامل از لوبیا بهتر است به صورت روزانه این دانه‌ها را بپزید و آب آن را مصرف کنید.

خارخسک

مصرف خارخسک نیز یکی دیگر از راه های درمان گیاهی سنگ کلیه در منزل است. خارخاسک نوعی گیاه دفع سنگ کلیه است که کارایی بالایی در رفع سموم کبدی و البته تصفیه کردن خون دارد. به جرأت می‌توان گفت تمامی قسمت‌های این میوه برای دفع سنگ کاربرد دارند.

  • شما می‌توانید روزانه بین حدود 2 تا 4 گرم از این گیاه را به صورت دمنوش آماده کرده و در 3 وعده مصرف کنید.

گوجه فرنگی

سیترات یکی از شناخته شده ترین ماده‌های مهار کننده سنگ‌های کلسیمی است. طی یک مطالعه انجام شده گوجه فرنگی به عنوان یک درمان گیاهی سنگ کلیه سطح بالاتری از سیترات را در مقایسه با مرکبات منبع سیترات داراست.

  • بنابراین می‌توانید برای رفع مشکل سنگ کلیه، مصرف آب گوجه تازه را در دستور کار خود قرار دهید.
همه چیز درباره دفع سنگ کلیه (علائم، عوامل ابتلا و راه های درمان)

برای سنگ کلیه چی نخوریم؟

افرادی که سنگ کلیه دارند و یا از ابتلا به این بیماری هراس دارند؛ این خوراکی ها را نخورند!

  • مصرف برخی از مایعات مثل نوشابه‌ها می‌توانند در بروز سنگ‌های کلیه مؤثر باشند، پس در استفاده از آن‌ها دقت زیادی داشته باشید.
  • کاهش مصرف پروتئین و در مقابل افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند با کاهش اسیدیته ادرار همراه باشد که در نهایت کاهش احتمال تشکیل سنگ را به دنبال خواهد داشت.
  • برای جلوگیری از سنگ کلیه باید از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنید.
  • مقدار مصرف نمک خود را کاهش دهید. زیرا مصرف زیاد نمک منجر به افزایش کلسیم در ادرار می‌شود و احتمال ایجاد سنگ را بالا می‌برد.
  • از مصرف دوزهای بالای ویتامین سی هم اجتناب کنید.
  • در صورت طی کردن روند جراحی کلیه، خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، پنیر و ماهی را نیز محدود کنید.

درمان گیاهی سنگ کلیه با داروهای گیاهی

در قسمت بالا به چند نمونه از درمان گیاهی سنگ کلیه اشاره کردیم. اغلب خوراکی هایی که معرفی کردیم مواد غذایی هایی هستند که در منزل و در دسترس همه هستند. در ادامه بیشتر به راه های درمان گیاهی این بیماری می پردازیم.

قرن‌هاست که برخی از این گیاهان مانند بوسور یا بنسر و گیاه بابا آدم به عنوان درمان گیاهی سنگ کلیه مورد توجه هستند. برخی از آن‌ها در دفع سریع تر سنگ کلیه تأثیر دارند که با چندین بار استفاده هم می‌توانند اثرات خود را بروز دهند.

اما برای نتیجه گیری بهتر شاید لازم باشد با یک متخصص طب سنتی برای استفاده از سایر گیاهان دارویی یا ترکیبات گیاهی پیشنهادی نیز مشورت کنید. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان مناسب برای درمان سنگ کلیه می‌پردازیم.

درمان گیاهی سنگ کلیه
داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

خواص گیاه بوسور برای سنگ کلیه

تقریبا همه می دانیم که درد کلیه، خیلی شدید و ناراحت کننده است؛ از این رو افراد به دنبال راه های مختلف برای از کاهش علائم سنگ کلیه و شدت درد کلیه هستند. مدت زمانی است که داروهای گیاهی و درمان طب سنتی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است که درمان سنگ کلیه از آن مستثنی نیست.

در درمان خانگی سنگ کلیه، یکی از داروهای گیاهی که به شدت مورد استفاده است؛ گیاه بوسور یا بنسر است؛ در ادامه بیشتر با تاثیر این گیاه در درمان سنگ کلیه آشنا می شویم. گیاه بوسور با نام های مختلفی مثل بنسر، بوسور، بنسور، پیاز یزدی و غیره شناخته می شود.

از جمله فواید گیاه بوسور می توان به ضد سرطان بودن، تسکین درد، محافظت از کبد و غیره اشاره کرد. اما آنچه در اینجا برای مهم است خواص گیاه بوسور برای سنگ کلیه است. گیاه بنسر علاوه بر کاهش درد سنگ کلیه، به راحت تر دفع شدن شن ها و سنگ های ادراری کمک می کند. البته که نباید در مصرف این گیاه زیاده روی کرد؛ پیش از مصرف هرگونه مواد خوراکی به قصد درمان، با پزشک مشورت کنید.

اگر بخواهید بدون انجام عمل سخت جراحی کلیه، سنگ خود را از بین ببرید، مصرف بوسور (Allium jesdianum) به عنوان گیاه دفع سنگ کلیه به شما پیشنهاد می‌شود.

این گیاه سال‌های سال توسط زاگرس نشینان به عنوان یک درمان طبیعی این مشکل به کار گرفته شده است. از بوسور می‌توانید به اشکال مختلف دمی، سرخ کرده و آب پز استفاده کنید.پبسیاری از افراد بین گیاه بنسر (بن سرخ) و بوسور در دفع سنگ کلیه تفاوت قائل هستند، اما باید بگوییم که این گیاه دقیقاً همان گیاه بوسور است که به دلیل ریشه قرمز خود به این نام شناخته می‌شود؛ بوسور نام محلی این گیاه محسوب می‌شود.

دمنوش قاصدک

یکی دیگر از درمان گیاهی سنگ کلیه، دمنوش قاصدک است. ریشه قاصدک به عنوان یک ماده مقوی کلیه در حذف مواد زائد موجود در این عضو بدن کمک می‌کند؛ دمنوش قاصدک به راحتی در خانه آماده می شود.

  • برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید از چای قاصدک یا دمنوش آن استفاده کنید.

دمنوش کاکل ذرت برای سنگ کلیه

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، بهتر است از این به بعد کاکل ذرت را دور نریزید. کاکل ذرت همان بخش رشته ای و پوشش بیرونی ذرت است که دم کردن آن برای دفع سنگ کلیه مؤثر واقع می‌شود. به نظر می‌رسد که مصرف کاکل ذرت به دلیل تحریک انقباضات رحمی برای مادران باردار مناسب نباشد.

  • اگر قصد درمان سنگ کلیه در خانه را دارید، باید این ماده را در طول روز دم کرده و در چند وعده میل کنید.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم را نیز می‌توان به عنوان یک گیاه دفع سنگ کلیه محسوب کرد. تأثیر این گیاه به قدری زیاد است که به عنوان پودر کننده و قاتل سنگ کلیه شناخته می‌شود. گیاه بابا آدم را می‌توانید هنگام خروج از شهر در برخی نقاط برداشت یا از عطاری خریداری کنید. بهترین حالت استفاده از این روش درمان خانگی سنگ کلیه، نوشیدن عرق گیاه بابا آدم به صورت ناشتا است.

درمان خانگی سنگ کلیه با چای سبز

همه ما از خواص چای سبز زیاد شنیده ایم، اما این ماده دیگر درمان سنگ کلیه در منزل به شمار می‌آید. چای سبز با بهره مندی از اکسیدان ها و سم زدایی بدن، نه تنها از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی سنگ کلیه نتیجه چشم گیری داشته باشد.

گزنه

از دیگر گیاهان مؤثر در درمان گیاهی سنگ کلیه، می‌توانیم به گزنه اشاره کنیم. از آن‌ جایی که این گیاه ادرار آور است و موجب افزایش حجم ادرار می‌شود، در از بین بردن باکتری‌های کلیه و سنگ‌های موجود در آن مفید است. دفع مداوم ادرار همچنین باعث جلوگیری از انباشت مواد معدنی اضافی در کلیه می‌شود که در پیشگیری از بروز سنگ کلیه نیز تأثیر دارد.

روغن گیاهی

روغن‌های گیاهی گوناگون را نیز می‌توان در رده  داروهای گیاهی برای سنگ کلیه به شمار آورد. مثلا روغن سیاه دانه یا روغن زیتون از این موارد محسوب می‌شوند.

برای استفاده بهینه از روغن‌های گیاهی بهتر است با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید.

رژیم غذایی بعد از دفع سنگ کلیه

اگر در روند دفع کردن سنگ کلیه قرار دارید و احساس کردید که سنگ از بدن شما خارج شده است، اولین کاری که باید انجام دهید مصرف مایعات زیاد است. در تمام طول زندگی، در روند بیماری و حتی پس از آن، این مصرف مایعاتی مثل آب است که می‌تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند.

به عبارت دیگر یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از سنگ کلیه انجام دهید این است که هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. این به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که مکرراً ادرار می‌کنید. با افزایش ادرار از تجمع کلسیم یا اسید اوریک جلوگیری خواهید کرد.

برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه هیچ برنامه غذایی واحد و خاصی وجود ندارد. زیرا بسته به نوع سنگ، ممکن است به یک رژیم غذایی خاصی نیاز داشته باشید. در ادامه به صورت مختصر به این رژیم می‌پردازیم.

بعد از دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

برای پیشگیری از ایجاد سنگ‌های کلیه اگزالات، بهتر است غذاهای کلسیم دار را همراه با غذاهای غنی از اگزالات مثل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها، غلات و حبوبات در یک وعده بخورید.

برای اینکه از بروز سنگ‌های اسید اوریک جلوگیری کنید، باید مصرف مواد غذایی مثل گوشت قرمز، آبجو، نوشیدنی‌های الکلی، ساردین و صدف را کاهش دهید.

خوردن سه وعده لبنیات در روز می‌تواند منجر به کاهش بروز سنگ کلیه شود. کربوهیدرات کافی بخورید. در طول روز حدود 12 فنجان آب بخورید. مصرف زیاد مرکبات را در دستور کار قرار دهید.

آب زغال اخته، سبوس گندم و مصرف برخی سبزیجات مثل کلم بروکلی، اسفناج، ریواس و کلم پیچ نیز می‌توانند در این زمان بسیار مفید باشند.

چی بخوریم دوباره سنگ کلیه نگیریم؟ پیشگیری از سنگ کلیه

باید بدانید که سه تا از مهم ترین عامل های ابتلا به سنگ کلیه:

  • هوای گرم و ننوشیدن مایعات به مقدار کافی
  • داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت، عفونت دستگاه ادراری و حتی جراحی های معده
  • ژنتیک (به صورت ژنتیکی و مادرزادی کلیه شما سنگ ساز باشد)

هستند. در خصوص مورد اول، با گرم شدن هوا و تعریق بدن، بدن مقدار زیادی آب از دست می دهد؛ برای جبران این کمبود مصرف مقدار زیاد آب و مایعات توصیه می شود. در رابطه با بیماری های زمینه ای، افراد باید هم سو با روند درمان خود، سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند. و اما در خصوص ژنتیک! چاره ای جز پیشگیری از عود و بروز بیماری نیست. آزمایش ژنتیک سلامت، میزان ریسک ابتلای فرد به بیماری سنگ کلیه را مشخص کرده و با جلسات مشاوره که با پزشک متخصص تشکیل خواهد شد، بهترین برنامه درمانی و پیشگیرانه بر اساس وضعیت بدن تدوین می شود.

اگر پیش از این به سنگ گرده مبتلا شده اید، برای اینکه از بروز مجدد بیماری پیشگیری کنید، باید اول علت بروز سنگ کلیه قبلی خود را مشخص کنید. اگر بتوانید هنگام دفع سنگ کلیه، نمونه‌ ای از آن را در ظرف پاکی قرار دهید، می‌توانید با آزمایشات لازم نوع سنگ خود را مشخص کنید.

پزشک با بررسی ساختار و اجزای تشکیل دهنده سنگ کلیه می‌تواند علت بروز آن را تشخیص دهد. این کار به شما ایده ای می‌دهد تا به کمک آن و با تغییر رژیم غذایی خود از ایجاد دوباره کریستال‌های کلسیمی، سنگ‌های اسید اوریک، سنگ‌های استروویت یا سنگ‌های سیستین در کلیه خود جلوگیری کنید.

برای اینکه کمتر دچار سنگ کلیه شوید، باید مصرف مایعات را بالا ببرید. در بیشتر اوقات این بهترین کاری است که شما می‌توانید انجام دهید. زمانی که مایعات کافی را وارد کلیه خود می‌کنید، باعث رقیق شدن ادرار خود می‌شوید.

این کار در نهایت باعث دفع مواد معدنی زائدی می‌شود که ممکن است در ایجاد سنگ کلیه مؤثر باشند. علاوه بر آب آشامیدنی، نوشیدن آب مرکبات نیز می‌تواند در دفع سنگ کلیه و البته پیشگیری از بروز دوباره آن کمک کننده باشد.

جمع‌ بندی راه های درمان سنگ کلیه در خانه

  1. سنگ کلیه یک عارضه شایع در کل دنیا محسوب می‌شود که به اشکال مختلف در افراد بروز پیدا می‌کند.
  2. اگر شما هم سنگ کلیه داشته اید، ظرف مدت 5 تا 10 سال ممکن است بیماری شما عود کند، به همین دلیل پیروی از درمان گیاهی سنگ کلیه به شما توصیه می‌شود.
  3. ما در این مطلب به بررسی روش ‌های درمان سنگ کلیه در منزل پرداختیم، شما هم می‌توانید از هر کدام از این مواد خوراکی برای حل مشکل خود استفاده کنید.
  4. در بین روش‌های معرفی شده، استفاده از گیاه بوسور برای سنگ کلیه به شما پیشنهاد می‌شود. ضمن اینکه نباید فراموش کنید که به طور مداوم آب مصرف کنید و برای درمان خانگی سنگ کلیه بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  5. اگر دارای شرایط پزشکی خاصی هستید و همزمان به سنگ کلیه مبتلا شده اید، قبل از اقدام به درمان خانگی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

بهترین گزینه برای دفع سنگ کلیه، مصرف زیاد مایعات است. آب در این بین بهترین عملکرد را خواهد داشت و به روان شدن جریان ادرار و دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان خانگی سنگ کلیه را مطالعه نمایید.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید