زمان مطالعه: 9 دقیقه

مردمان هونزا چه کسانی هستند و به چه چیزی شهرت دارند؟

مردمان هونزا

مردمان هونزا در دره ی جاویدان! یکی از قبایل خاصی که سبک زندگی و عمر طولانی شان، خیلی ها را شگفت زده کرده است. با وجود تغییر سبک زندگی در کل دنیا، هنوز کسانی هستند که به دلیل نوع زندگی خود عمر طولانی دارند.

قبیله هونزا از جمله این افراد محسوب می‌شوند که به دلیل شرایط خاص خود یعنی امید به زندگی بالا در دنیا به شهرت رسیده اند.

شناخت قبایل داخلی و خارجی می‌تواند علاوه بر آگاهی از میراث فرهنگی کشورهای مختلف، ما را با ریشه و اصالت آن‌ها که به دلایل متعدد در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده اند، آشنا کند.

در کشور ما هم قبایل متعددی از جمله لر، کرد، ترک، بلوچ، گیلک، فارس، عرب و ترکمن وجود دارند که گاهی اوقات به دلیل کوچ‌هایی که به کشورهای دیگر داشته اند، ریشه‌های خود را در نقاط مختلفی به جای گذاشته اند.

یکی از این قبایل هم مردم براهویی هستند که در کل دنیا از جمله ایران پراکنده شده اند و بیش از 10 میلیون جمعیت دارند. دین آن‌ها اسلام، مذهبشان سنی و زبانشان دراویدی است. برای آشنایی با قبیله مردم براهویی کلیک کنید.

در مقابل، قبیله کمتر شناخته شده، قبیله بروشو یا مردمان هنزه هستند که با ریشه ایرانی و دین اسلام خود اکنون در پاکستان زندگی می‌کنند. دانشمندان با بررسی تحقیقات خود درباره قبیله هونزا، متوجه شده اند که ریشه آن‌ها از مردم هندوآریایی است.

این قوم با اسامی و لهجه های متفاوتی مثل مردم بروشو، مردم هونزا یا قبیله هنزه شناخته می شوند. در حالی که تاریخ می‌گوید اهالی هونزا پاکستان از نوادگان اسکندر مقدونی هستند. در این مقاله قرار است به بررسی قبیله هنزه بپردازیم و گذری بر زندگی جالب آن‌ها داشته باشیم.

مردمان هونزا چه کسانی بودند؟

در یک منطقه کوهستانی در شمال پاکستان، دره ای به نام هونزا قرار دارد که به عنوان یک منطقه منزوی از هیمالیا، جامعه ای از مردم سالم را در خود جای داده است که با نام‌های مختلف هنزه، هونزا، بروشو، بورشو، هونزاکوت، بروشاسکی، واخی‌ها و بوتراج شناخته می‌شوند.

البته قبیله هونزا تنها به دلیل عمر طولانی مردم خود شهرت ندارد، بلکه به خاطر موقعیت آب و هوایی خود، به یک مقصد گردشگری محبوب نیز تبدیل شده است.

مردمان هونزا پاکستان که با نام بروشور یا بروشوسکی شناخته می‌شوند، به عنوان مردم هندوآریایی، قبل از ورود اسلام، بودایی بودند. اما در حال حاضر بیشتر مردمان هونزا پاکستان، مسلمان (فرقه اسماعیلیه) هستند.

نئاندرتال ها که بودند؟ نسل امروز چقدر به نئاندرتال ها شباهت دارد؟ 

اگرچه شهرت قوم هنزه به دلیل عمر طولانی بیشتر به گذشته برمی‌گردد، اما هنوز هم افراد زیادی با سبک زندگی خود سال‌های زیادی عمر می‌کنند. مردم بروشو در حال حاضر بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارند که البته برخی از آن‌ها در سراسر مرز چین و پاکستان زندگی می‌کنند.

شاید تعداد کمتری از مردمان هونزا در خود روستای هنزه ساکن باشند. اما به طور کلی در این قوم، جمعیت زنان بیش از مردان است.

مردم روستای هونزا (HUNZA VALLEY) به 3 زبان واخی، شینا و بورواشکی صحبت می‌کنند که بورواشکی بیش از دو زبان دیگر رایج است. تحقیقات ژنتیکی انجام شده بر روی مردمان هونزا نشان می‌دهد که قبیله هنزه بیشترین تنوع ژنتیکی را در پاکستان دارد.

بر این اساس گفته می‌شود که بخش بالایی قبیله هنزه از ایرانیان ماقبل تاریخ، یعنی مردم هندوآریایی و هندوایرانی تکامل یافته اند. با این حال برخی منشأ مردم بروشو را از قبایل شمال غربی هند می‌دانند.

به عبارت دیگر گفته می‌شود که مردم بروشو بومی شمال غربی هند در 1800 سال قبل از میلاد، توسط جنبش‌های مردم هندوآریایی به سمت جنوب و دره جاویدان ها رانده شدند و در حال حاضر قوم هونزا / هنزه کنونی را تشکیل می‌دهند.

 


در ترکیب نژادی شما، چند درصد ژن مردمان هونزا وجود دارد؟ با شجره نامه ژنتیکی مای اسمارت ژن، پاسخ این سوال را پیدا می کنید!

مردم بروشو یا مردمان هونزا چرا مشهور هستند؟

‌با توجه به شواهد موجود مردمان هونزا یا مردم بروشو به داشتن عمر بالا مشهور هستند. اگرچه مدرنیته کمی روی سبک زندگی مردم ساکن روستای هونزا تأثیر داشته است، اما همچنان افراد زیادی هستند که عمر طولانی دارند.

البته بسیاری از افراد عمر زیاد مردمان هونزا را تنها افسانه ای می‌دانند که بر اساس اظهارات میر یا همان پادشاه محلی ارائه می‌شد.

برخی از منابع حتی ادعا دارند که متوسط عمر و امید به زندگی قوم هونزا 53 سال برای مردان و 52 سال برای زنان است که البته این نرخ اصلاً بالا نیست.

اما بیشتر محققانی که درباره قوم هونزا تحقیق کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که سبک زندگی ارگانیک و طبیعی در کنار دسترسی به آب شیرین هیمالیا و دریافت مواد معدنی طبیعی مانند پتاسیم، آهن و کلسیم عامل پیشگیری از پیری در این قبیله است.

بسیاری از افراد هم مردمان هونزا خصوصاً زنان قوم بروشو را به زیبایی می‌شناسند. اگرچه این منطقه به دلیل طبیعت زیبای خود مانند کوه‌های سر به فلک کشیده، مزارع سرسبز، یخچال‌های طبیعی و رودخانه فوق العاده هونزا به عنوان یک منطقه گردشگری خوب هم شناخته می‌شود، اما همچنان افسانه عمر طولانی است که اهالی روستای هنزه را با نام دره جاویدان هونزا به شهرت رسانده است.

البته مردمان هونزا به شاد بودن در کنار داشتن سلامتی نیز معروف هستند. بنابراین چندین عامل مختلف باعث شده اند که اهالی دره جاویدان ها در سراسر دنیا شناخته شده باشند.

محل زندگی قبیله هنزه

بیشتر مردمان هونزا در دره جاویدان بروشو زندگی می‌کنند. اما قوم بروشو در مناطق مختلفی از پاکستان و حتی افغانستان پراکنده شده اند.

برای مثال برخی از اهالی دره جاویدان هونزا در هونزا پاکستان، ناگار، دره‌های بالتستان و گیلگیت سکونت دارند. در حالی که تعدادی از آن‌ها در جامو و کشمیر ساکن هستند. در ادامه با ذکر مناطق مختلف به شما نشان می‌دهیم که مردم بروشو در چه نقاط جغرافیایی سکونت دارند.

  • پاکستان

مهم ترین منطقه جغرافیایی که اهالی دره جاویدان ها در آن جا زندگی می‌کنند، نقاط کوهستانی پاکستان است. مردمان هونزو پاکستان در در‌ه جاویدان هونزا و سایر دره‌های عمیق این منطقه که با رودخانه هونزا پوشیده شده است، زندگی می‌کنند. آن‌ها عمدتاً در ایالت هونزا و ایالت ناگیر این کشور سکونت دارند.

  • کشمیر

یکی از بخش‌های تحت کنترل پاکستان در منطقه کشمیر شهری به نام کریم آباد در ناحیه گیلگیت-بالتستان است که به آن بالتیت نیز می‌گویند. بخشی از مردم روستای هونزا نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. ایالت بالتیت یا کریم آباد را می‌توان پایتخت دره جاویدان هونزا دانست.

  • افغانستان

روستاهای هونزا در رشته‌ کوه‌های هیمالیا قرار دارند. بنابراین علاوه بر پاکستان، برخی از مردم قوم بروشو در مناطقی از افغانستان نیز سکونت دارند. علاوه بر پاکستان، کشمیر و افغانستان، مناطقی همچون تاجیکستان و مناطق مرزی چین هم جایگاه زندگی مردم بروشو هستند.

  • ترک‌ها‌

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که ریشه و اصالت ترک‌های هونزا در دره جاویدان ‌ها، به ترک‌های هون باز برمی‌گردد. آنچه در بین ترک‌های هونزا شهرت دارد، عدم مشاهده بیماری سرطان است که یکی از دلایل طول عمر مردم بروشو محسوب می‌شود.

اجداد شما از کدام قبیله هستند؟ با تست نژاد می توانید از گذشته اجدادی خود و مسیر مهاجرتی آن ها مطلع شوید.

سبک زندگی مردمان هونزا

‌یکی از نکات مهم سلامتی مردم هندوآریایی روستای هونزا، سبک زندگی و تغذیه آن‌هاست. برای مثال آن‌ها از غذاهای کاشته شده توسط خود استفاده می‌کنند. همچنین با آب یخچال‌های طبیعی حمام می‌کنند یا از آن می‌نوشند.

اهالی روستای هنزه از مراکز تجاری شهری به دور هستند و هیچ غذای فرآوری شده ای مصرف نمی‌کنند. در ادامه به صورت تفکیک شده به سبک زندگی مردم این منطقه می‌پردازیم.

  • تغذیه مردمان هونزا

رژیم غذایی قوم هونزا / هنزه سرشار از شیر، سبزیجات و غلات است. از میوه‌های پرطرفدار و معروف در بین اهالی روستای هنزه می‌توانیم به زردآلو اشاره کنیم.

آن‌ها در طول سال از آب زردآلو و خود این میوه استفاده زیادی دارند. برخی اعتقاد دارند به همین دلیل است که هیچ یک از آن‌ها به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

البته رژیم غذایی سبزیجات خام و میوه در کنار مصرف گوشت پایین از دیگر رازهای سلامتی مردم روستای هنزه است. از مواد غذایی بومی موجود در این منطقه می‌توانیم علاوه بر زردآلو، به گیلاس، انگور، هلو، آلو، مقدار زیاد غلات، گندم، جو و ارزن اشاره کنیم.

  • عادات زندگی

انجام کارهای فیزیکی سخت در کنار داشتن یک زندگی ساده و بی آلایش نیز از دیگر جنبه‌های زندگی مردم بروشوست. به طور کلی سبک زندگی مردم هونزا، این منطقه را جزو شادترین مردمان دنیا قرار داده است، زیرا گفته می‌شود مردمان هونزا اشتیاق خاصی به زندگی دارند.

این موضوع تا حد زیادی به همان سبک زندگی ساده آن‌ها در کنار کارهای زیاد روزانه برمی‌گردد. البته شاید دوری از زندگی مدرن هم دلیل محکم دیگری برای شادی این قوم باشد.

یکی دیگر از عادات این قبیله، حمام کردن آن‌ها در آب یخ است، حتی اگر هوا سرد و زیر صفر باشد. مردم این روستا هم با خود، هم اهالی خانه و هم سایر اطرافیان روابط سالمی دارند.

آن‌ها اهل پیاده روی زیاد هستند و در مقابل به پرخوری عادت ندارند. شام مردمان هونزا، بیشتر میوه‌های فصل به همراه نان است.

جالب است بدانید که اهالی این روستا شاید سالی دو سه بار گوشت بخورند. هونزاکوت‌ها به عنوان کسانی که مسلمان هستند، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کرده و در مقابل چای را جایگزین آن می‌کنند. از طرف دیگر به دلیل رژیم غذایی سالم خود، دارای سلامت گوارشی فوق العاده ای هستند.

  • رسوم مردمان هونزا

مردم هونزا بسیار خونگرم و صمیمی هستند. آن‌ها علاقه زیادی به غذا، خصوصاً خوراکی‌های شیرین، آجیل و میوه‌ها دارند. از ورزش‌های سنتی این قوم می‌توانیم به چوگان و بزکشی اشاره کنیم.

رقص و خواندن آواز هم در رسوم و فرهنگ مردم این قبیله گنجانده شده اند. جالب است بدانید که مردم بروشو جشنواره‌های فرهنگی مختلفی از جمله باباقندی و نوروز دارند.

قوم بروشو  یا هونزا به چه زبانی صحبت می کنند؟

مردم روستای هنزه به سه زبان بوروشاسکی، واخی و شینا صحبت می‌کنند که در این بین زبان اول رواج بیشتری دارد. البته زبان ملی آن‌ها اردوست.

بوروشاکی، بوروشاسکی یا بوروشکی یک جدایه زبانی محسوب می‌شود که بیش از 90 هزار نفر با آن صحبت می‌کنند. البته رابطه ژنتیکی این زبان هنوز با زبان‌های دیگر مشخص نشده است. به عبارتی این زبان یک زبان تک خانواده است که با هیچ زبان دیگری در دنیا هم خانواده نیست.

از سوی دیگر زبان مردمان هونزا سیستم نوشتاری استانداردی نیز ندارد. اگرچه یک سیستم فارسی-عربی اصلاح شده از دهه 1940 دارد که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال گفته می‌شود که 95 درصد از مردم هونزا سواد دارند. با توجه به سیستم نوشتاری آن که زبان فارسی هم در آن دخیل است می‌توان به ریشه‌های ژنتیکی این قوم با ایرانیان بیشتر پی برد.

چرا مردمان قبیله بروشو یا هونزا بیمار نمی شوند؟

‌از جمله مهم ترین مواردی که باعث می‌شوند مردم قبیله هونزا بیمار نشوند، استفاده از آب معدنی یخچال‌های طبیعی منطقه هیمالیا، تغذیه سالم (مصرف کم گوشت، مصرف سبزیجات خام و عدم مصرف غذاهای فرآوری)، در کنار کار سخت روزانه هستند.

ژنتیک مردمان هونزا

‌وقتی وارد بحث ژنتیکی مردم هونزا می‌شویم، متوجه خواهیم شد که فرضیه‌های متعددی در مورد آن‌ها وجود دارد. برای مثال گفته می‌شود که منشأ این قوم ممکن است از هندوآریایی‌های بومی شمال غربی هند باشد.

برخی نیز اسکان مردم هونزا در دره جاویدان ها را ناشی از ورود مهاجران یونانی و فتوحات اسکندر مقدونی می‌دانند. البته فرضیه دوم طی تحقیقات ژنتیکی رد شده است. بنابراین گفته می‌شود مردمان روستای هنزه از لحاظ ژنتیکی شباهت بیشتری به اقوام هندوایرانی دارند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در ژنتیک مردمان هونزا، تک گروه‌های کروموزوم (Y) دیده می‌شود. بر این اساس رایج ترین تک گروه‌هایی که در ژن مردمان هونزا کشف شد، دو نوع (R1a1) و (R2a) بودند. هاپلوگروپ یا تک گروه نوع یک یعنی (R1a1) به گروهی از مهاجران هندو اروپایی تعلق دارد که 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح به نواحی جنوبی آسیا مهاجرت کرده و پراکنده شدند.

درباره تاثیر محیط و ژنتیک بر یک دیگر، بیشتر بخوانید.

گفته می‌شود منشأ این مهاجران به ایرانیان، تک گروه‌های آسیای جنوبی، مرکزی و قفقاز برمی‌گردد. در این بررسی همچنین ما به تک گروه‌های دیگری نیز برخورد می‌کنیم که گفته می‌شود متعلق به اهالی خاور نزدیک (جنوب غرب آسیا) اوراسیای شرقی و حتی سیبری هستند.

به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده روی (DNA) مردان بروشو، نشان داده می‌شود که قومیت‌های مختلف این گروه از مردمان ساکن در پاکستان، در فراکانس بالا به تک گروه‌های آریایی تعلق دارند. اگرچه بخشی از سهم ژنتیکی آن‌ها به آسیای شرقی برمی‌گردد.

درباره روستای هونزا

‌محل زندگی قوم هنزه کوهستانی است. به همین دلیل محلی که خانه‌های این روستا در آن بنا شده است، هموار و مسطح نیست.

دره هونزا به دلیل نزدیک بودن به یخچال‌های طبیعی یک منطقه حاصلخیز برای کشاورزی است که البته در ارتفاعات بالایی قرار دارد. اغلب خانه‌های این روستا در کنار صخره‌ها ساخته شده اند و برخی از مناطق آن بیشتر از 1000 سال قدمت دارند.

به دلیل شیب‌هایی که در مسیر گذر اهالی قبیله هونزا قرار دارد، مردم روزانه به طور طبیعی در حال انجام حرکات ورزشی هستند.

این سطح ناهموار یک عیب دیگر نیز دارد و آن هم این است که گاهی زمین‌های قابل کشت روستا در فاصله دو ساعته از محل سکونت افراد واقع شده اند.

دره جاویدان کجاست؟

دره جاویدان‌ ها در واقع همان محل سکونت مردمان هونزاست که به دلیل سلامتی و طول عمر زیادی که دارند باعث شهرت این منطقه شده اند.

نکته جالب درباره مردمان ساکن دره جاویدان‌ ها این است که نه تنها لبخند از روی صورت آن‌ها کنار نمی‌رود، بلکه وقتی در ظاهر اهالی این منطقه دقیق می‌شویم، متوجه تفاوت آشکار آن‌ با سن و سالشان خواهیم شد.

اهالی هونزا اغلب بلند قامت و با پوستی روشن هستند و گفته می‌شود که در طول زندگی خود بیمار نمی‌شوند. همین موارد باعث شده است که محل زندگی قوم بروشو ساکن در رشته کوه‌های هیمالیا، به دره جاویدان‌ ها شهرت پیدا کند.

مردم بروشو امروز کجا هستند؟

مردم بروشو امروز در نقاط مختلفی از رشته کوه‌های هیمالیا و به خصوص منطقه مشهور به دره جاویدان هونزا زندگی می‌کنند.

به طور کلی بروشو، بورشو یا بوتراج که به مردمان هونزا گفته می‌شود، یک گروه قومی هستند که در دره‌های هونزا، یاسین، جامو، کشمیر، هند، ناگار و دره‌های گیلگیت-بالتستان در شمال پاکستان پراکنده شده اند.

جمع‌ بندی

در این مطلب به بررسی پیشینه و سبک زندگی مردمان هونزا پرداختیم. قوم هنزه به دلیل طول عمر و سلامتی خود در دنیا شناخته شده هستند.

همچنین به شما نشان دادیم که اگرچه تاریخ می‌گوید که اصالت مردمان قبیله هونزا به یونانیان و اسکندر مقدونی برمی‌گردد، اما نشانه‌های ژنتیکی ثابت می‌کنند که این قوم ریشه‌هایی از مردم هندوآریایی و هندوایرانی دارند.

اگرچه هونزاها در نقاط مختلفی از رشته‌ کوه‌های هیمالیا پراکنده شده اند، اما اهالی روستای هونزه ساکن در دره جاویدان ها از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

مردمان هونزا به چه چیزی شهرت دارند؟

آن‌ها به سلامتی و طول عمر زیاد شهرت دارند. گفته می‌شود که مردم این قبیله اصلاً بیمار نمی‌شوند، به همین دلیل اغلب آن‌ها زیاد عمر می‌کنند.

تغذیه مردم بروشو چگونه است؟

اهالی روستای هنزه اغلب سبزیجات خام مصرف می‌کنند. ضمن اینکه در کنار کارهای سخت که نوعی ورزش روزانه محسوب می‌شوند، گوشت کمتری می‌خورند و غذاهای فرآوری شده استفاده نمی‌کنند.

کشف اسرار خانوادگی با تست نیاکان!

آزمایش تبارشناسی نیاکان

برای کشف اسرار خانوادگی تون آماده اید؟ با پر کردن فرم مشاوره رایگان، می‌تونید تمام سوالات تون درباره آزمایش ژنتیک تبارشناسی نیاکان رو بپرسید و با خیال راحت این ماجراجویی رو شروع کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان، اطلاعات تماستون رو ثبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

2 دیدگاه

  1. ترکان هونزا هم شدن هندو آریایی همین مطلب شما باعث شد از انجام تست صرف نظر کنم اعتباری به پاسخ آزمایش شما نیست

    1. درود بر شما آتیلای عزیز
      مردم هونزا ترک نیستند. برای این گروه دو فرضیه مطرحه:
      ۱- این‌ دسته از افراد با نام بروشو، ریشه در فلات ایران دارند و حدود ۳۸۰۰ سال پیش با فشار مجدد جمعیت‌های فلات، به مناطق جنوبی‌تر رانده شدند و با بومان جنوب هند ترکیب شدند.

      ۲- طبق فرضیه استپ هم مردمان هندواروپایی  به حساب میان و هاپلوگروه R1a و R1b که در هندواروپایی ها رایج است در این گروه یافت شده.

      بحث ترک بودن‌شون احتمالا بخاطر شباهت نام هونزا با قوم هون پیش آمده
      ولی هیچ ارتباطی با ترک ها ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید