زمان مطالعه: 8 دقیقه

تست ژنتیک نژاد؛ کلید اسرار و سفر به گذشته!

تست ژنتیک نژاد

تست ژنتیک نژاد که با نام های مختلفی مثل آزمایش تبارشناسی، تست اصالت شناسی یا آزمایش DNA تشخیص اجداد و غیره در ایران شناخته می شود؛ اطلاعاتی از اصل و نسب و گذشتگان، مازاد بر آن چه از والدین یا مادربزرگ و پدر پزرگان خود شنیده اید؛ به شما می دهد. اما این اطلاعات فقط به اینکه اجداد شما از کدام تبار بوده اند، ختم نمی شود.

پیش از این، از آزمایش ژنتیک برای چکاپ های قبل از بارداری، ازدواج یا تشخیص بیماری های ژنتیکی و غیره استفاده می شد؛ اما در چند سال اخیر شکل دیگر از این آزمایش ها به طور مستقیم و بدون نیاز به دستور پزشک، با نتایجی متفاوت و جالب در دسترس عموم قرار گرفته است.

آزمایش نژاد
آزمایش نیاکان مای اسمارت ژن؛ تست اصالت شناسی در ایران.

تحولات اخیر در حوزه ژنتیک، به ما این امکان را داده تا درباره خود و جوامع اطلاعات معتبری بدست آوریم؛ آزمایش تبارشناسی، آزمایش ژنتیک استعدادیابی، آزمایش ژنتیک تغذیه و سلامت نیز از این دسته هستند. در ادامه این مطلب به معرفی آزمایش نیاکان مای اسمارت ژن می پردازیم.

تست ژنتیک نژاد چیست؟

در آزمایش دی ان ای تبارشناسی، طی یک فرآیند آزمایشگاهی، DNA افراد را تجزیه و تحلیل کرده و با بررسی تنوع ژنتیکی و توالی نشانگرها یا شاخصه های دی ان ای، اطلاعاتی مثل:

  • منشا جغرافیایی
  • روابط خویشاوندی
  • مسیر مهاجرتی
  • پیشینه نژاد خانواده

را بدست می آورند.

در حال حاضر برای رسیدن به پاسخ این پرسش که اجداد ما که هستند و از کجا آمده اند؟ بررسی تغییرات DNA می تواند سرنخ‌هایی به ما بدهد؛ چون الگوهای خاصی از تنوع ژنتیکی در میان افراد با پیشینه های مختلف، مشترک است.

بیشتر بخوانید: قبیله براهویی ها چه کسانی هستند؟ ناگفته هایی ازسبک زندگی مردم براهویی را در مجله مای اسمارت ژن بخوانید.

آزمایش DNA برای تشخیص نژاد در ایران

تست ژنتیک نژاد و تبارشناسی از تکنولوژی نو و پیشرفته ایی استفاده می‌کند؛ اما ورودش به ایران خیلی زمان بر نشد و چند سالی است که در دسترس مردم کشورمان قرار گرفته است.

با این حال، هنوز مسیر طولانی در پیش دارد تا به محبوبیتی که در سایر کشورها دارد؛ برسد. در حال حاضر مجموعه مای اسمارت ژن، ارائه دهنده خدمات ارزیابی ژنتیکی، تست نژاد و تبارشناسی را در کنار سایر آزمایش های خود انجام می دهد.

 

آزمایش نیاکان مای اسمارت ژن چه چیزی به ما ارائه می‌کند؟

خیلی ها از اینکه تست ژنتیک نژاد در ایران هم انجام می شود، بی خبر هستند! اما همانطور که گفتیم تکنولوژی انجام این آزمایش در ایران نیز وجود دارد و در حال حاضر شرکت مای اسمارت ژن ارائه دهنده تست DNA تبارشناسی در ایران است.

مجموعه مای اسمارت ژن تست دی ان ای نژاد را با نام آزمایش نیاکان عرضه می کند؛ در این آزمایش

  1. ترکیب ملیتی و ملیت شناسی
  2. مسیر مهاجرتی مادری و پدری اجداد شما
  3. میزان شباهت شما به نئاندرتال‌ها؛ نئاندرتال ها که بودند؟
  4. شخصیت هم ژن مشهور
  5. بررسی و در یک گزارش شخصی سازی شده که می توان از آن به عنوان شجره نامه ژنتیکی نام برد، به تحویل شخص می شود.

ترکیب ملیتی یا ملیت شناسی در تست ژنتیک نژاد

یکی دیگر از نام هایی که به این آزمایش ژنتیکی نسبت داده می شود، تست ملیت شناسی است.

جالب است بدانید؛
هیچ فردی 100 درصد به یک ملیت تعلق ندارد؛ هویت ما ممکن از ترکیب چند ملیت شکل گرفته باشد. شما فکر می کنید چند درصد ایرانی هستید؟

بخش ترکیب ملیتی تست نژاد شامل اطلاعاتی از این قبیل است:

  • اجداد شما در چه سرزمین‌هایی زندگی می‌کرده اند؟
  • چه زمانی به چه سرزمین‌هایی مهاجرت کرده‌اند؟
  • آیا موفق شده اند با قومیت‌های مختلف در سرتاسر دنیا ارتباط بگیرند؟
  • و غیره

در واقع DNA شما با گروهی از افراد با ملیت‌های گوناگون، مقایسه و اصل و نسب شما مشخص می شود؛ با استناد بر این داده ها، می توان مشخص کرد شما چه ترکیب ملیتی دارید و با هر کدام از این ملیت ها، چند درصد شباهت ژنی دارید.

گذشتگان ما به نسبت امروز، کمتر مهاجرت می کردند و  در اجتماعات کوچک خود (مذهب، قومی و..) ازدواج می کردند، بنابراین این موارد در اطلاعات ژنتیکی شما ثبت شده اند و کاملاً منحصر به فرد هستند. برای مثال اگر DNA شما حاوی اطلاعاتی اس که فقط در روس‌ها ظاهر می شود، احتمال اینکه شما یک جد روس داشته باشید وجود دارد.

  • مسیر مهاجرت اجداد پدری و مسیر مهاجرت اجداد مادری

در این بخش ما متوجه می‌شویم که داده‌های ژنتیکی ما در کجای دنیا ریشه دارد و با بررسی و تاریخی دودمان، مسیر زندگی اجداد خود را در هزاران سال قبل دنبال می‌کنیم. در واقع، با این روش به گذشته بسیار دور سفر می‌کنیم تا تصویر واضح‌تری از این‌که و اجدادمان کجا زندگی می‌کرده‌اند، به دست آوریم.

DNA میتوکندری (اجداد مادری) و کروموزوم Y (اجداد پدری) یک ابزار قدرتمند برای ردیابی مسیرهای مهاجرتی اجداد هستند؛ چرا که DNA میتوکندری از مادران به فرزندان و کروموزوم  Y از پدران منتقل می‌شود. برای مثال مسیر مهاجرت اجداد پدری آقای X با سفر از روسیه و ازدواج در ایران و همچنین با مهاجرت اجداد مادری اش  از افغانستان تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: قوم بروشو یکی از قبیله هایی معروف است که به سلامتی و عمر طولانی شان مشهورند و در دره جاویدان زندگی می کنند؛ برای آشنایی بیشتر با این قبیله شگفت انگیز، وارد لینک شوید.

  • میزان شباهت به نئاندر تال‌ها

نئاندرتال‌ها ( Neanderthal )، انسان‌های اولیه باستانی بودند که حدود چهارصد هزار سال پیش در اروپا و آسیای غربی زندگی کرده اند.

تحقیقات نشان داده است نئاندرتال ها حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش قبل از انقراض‌شان، با انسان‌های مدرن امروزی در اروپا و آسیا (در اوایل دوره پیدایش و تکامل)  همزیستی کرده و فرزندان مشترک داشته‌اند؛ در نتیجه، در بسیاری از انسان‌های امروزی می‌توان ردپای ژنتیکی انسان نئاندرتال را پیدا کرد. نام نئاندرتال ها از محلی در آلمان که برای اولین بار استخوان‌های‌شان در آن‌جا پیدا شد؛ گرفته شده است.

  • شخصیت هم ژن مشهور

مسیرمهاجرتی اجداد شما با کدام یک از افراد مشهور مشترک است؟

شخصیت هم ژن دقیقا به همین موضوع اشاره دارد. با بررسی مسیر مهاجرت اجدادتان، میزان شباهت این مسیر با نقشه مهاجرتی اجداد افراد مشهور سنجیده و در نهایت فردی که بیشترین شباهت ژنی را با شما داشته باشد، شناسایی می‌شود.

برای مثال ممکن است مسیر مهاجرتی اجدادتان با مسیر مهاجرتی اجداد انیشتین، پرنسس دایانا، ماری کوری، آدری هیپبورن وغیره شباهت داشته باشد!


شما هم کنجکاو شدید تا ترکیب ملیتی خود را بشناسید؟ یا به دنبال شخصیت هم ژن مشهورتان می گردید؟ برای انجام آزمایش نیاکان، کافی است کلیک کنید.
 

شما حدس می‌زنید با کدام یک از افراد مشهور شباهت ژنی دارید؟ تست نژاد کمک می‌کند در گذشته خود کندوکاو کنید و اطلاعات شگفت انگیزی به دست بیاورید.

نسب شناسی
آزمایش تبارشناسی؛ چگونه بفهمیم از کدام تباریم؟

تاریخچه آزمایش تبارشناسی در ایران و جهان

امروزه با پیشرفت علم، آزمایش نژاد (به انگلیسی ANCESTRY) به کمک ما آمده تا تاریخچه گذشتگان دیگر ناشناخته نباشد. عمر این آزمایش در سایر کشورها به سی سال می رسد؛ خوشبختانه در دهه اخیر تکنولوژی تست نژاد وارد کشورمان ایران هم شده است.

تست‌ تشخیص نژاد اولین بار توسط شرکت های  Family Tree DNA و  AncestryDNA به بازار عرضه شد.  Family Tree DNA در سال 2000 آزمایشی با هدف تبارشناسی را مستقیم به مردم  عرضه کرد.

بعد از آن شرکت AncestryDNA  در سال 2012 پا به این عرصه گزاشت. یکی دیگر از شرکت های معروف در این حوزه 23ANDME است که بعدها آزمایش نیاکان را به خدماتش اضافه کرد

هر چند در آن زمان، ویژگی ترکیب ملیتی در نتایج نهایی توسط این شرکت ها ارائه نمی شد. در حال حاضرهای شرکت های گوناگونی در سراسر دنیا تست نژاد را ارائه می‌کنند.

آزمایش نیاکان در مدت کوتاهی بسیار محبوب شد؛ طبق آمارها تا سال 2019 بیش از 26 میلیون نفر در سراسر جهان تست نژاد را انجام داده اند. یکی از دلایل این محبوبیت، اطلاعاتی ست که درباره ریشه‌های اجدادی یک فرد ارائه می شود و به پیدا کردن خویشاوندان کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آزمایش پدر فرزندی (Paternity Test) یکی دیگر از کاربردهای مهم آزمایش ژنتیک است که در مقاله جدید مای اسمارت ژن به طور مفصل به آن پرداختیم.

چرا تست نژاد و تبارشناسی مای اسمارت ژن را انتخاب کنم؟

مزیت آزمایش تبارشناسی مای اسمارت ژن به شرح ذیل است:

بالاترین دقت در تست های ژنتیکی بر مبنای ژنوتایپینگ کشور به علت:

  • دسترسی به بزرگترین پایگاه داده ژنتیک کشور
  • بررسی 700 هزار نقطه ژنتیکی که نشان از دقت بالای تست دارد.
  • تیم تحلیل داده های ژنتیکی متشکل از متخصصان فارغ التحصیل دانشگاه شریف

این دقت بالا در آزمایش دی ان ای تبارشناسی به مای اسمارت ژن کمک می کند تا:

  • مسیر مهاجرت پدری و مادری شما را  به صورت دقیق بررسی کند.(تعیین هاپلوگروپ ها)
  • با توجه به مسیر مهاجرت مادری و پدری شما شخصیت های هم ژن دقیق تری به شما معرفی کند.
  • همچنین مشابهت شما با انسان های نئاندرتال به درستی تشخیص داده شود.

همانطور که گفته شد؛ در حال حاضر تیم My Smart Gene موفق شده برای اولین بار در ایران آزمایش نژادی را ارائه ‌کند که علاوه بر مسیر مهاجرت مادری یعنی DNA میتوکندری ، مسیر مهاجرت اجداد پدری یعنی کروموزم Y را هم بررسی ‌‌کند.

تست نیاکان فقط یکی از انواع آزمایش ژنتیک مای اسمارت ژن است؛ در جدیدترین مقاله ای که منتشر کردیم، به طور مفصل درباره آزمایش ژنتیک سلامت HealthX صحبت کردیم؛ برای مطالعه اینجا کلیک کنید.

تیم مجموعه متشکل از دانشجویان برتر دانشگاه شریف، با همکاری انجمن ژنتیک و همچنین آزمایشگاه پرفسور فرهود، این آزمایش را با نمونه برداری از بزاق دهان انجام می دهد. مهم تر از آن، شما با تهیه کیت آزمایش می توانید مراحل نمونه گیری را خودتان در منزل به راحتی انجام دهید.

  • آزمایش تشخیص اجداد یکی نمونه از تست های ژنتیکی است؛ برای آشنایی بیشتر با آزمایش های ژنتیک، به مقاله انواع آزمایش ژنتیک مراجعه کنید.

روش انجام تست ژنتیک برای تشخیص نژاد

تست نژاد با روش توالی یابی DNA که توالی سازنده های دی ان ای شما را بررسی می کند؛ انجام می شود. مجموعه مای اسمارت ژن از جدیدترین روش توالی یابی دی ان ای یعنی NGS (NEXT GENERETION SEQUENCING) که از روش های قدیمی دقیق تر، به صرفه تر است، برای انجام تست نیاکان استفاده می کند.

بعد از دریافت نمونه بزاق، دی ان ای میتوکندریال از بزاق جداسازی و توالی یابی می شود؛ در نهایت خروجی توالی یابی نمونه بزاق، در پایگاه داده ژنتیک مای اسمارت ژن، با دیگر توالی های DNA مقایسه شده و نتیجه آزمایش در قالب یک گزارش شخصی سازی شده در اختیار فرد قرار می گیرد.

همچنین برای درک بهتر اطلاعات دریافتی گزارش، یک جلسه مشاوره با متخصص ژنتیک مجموعه برای فرد آزمایش دهنده برگزار می شود. روش نمونه برداری در این آزمایش، از طریق بزاق دهان انجام می شود.

آشنایی با هاپلوگروپ یا دودمان

داده‌های ژنتیکی اجداد در جمعیت‌ مناطق مختلف جهان متفاوت هستند؛ یعنی در هر منطقه جغرافیایی و هر قومیت، یک دودمان یا هاپلوگروپ اجدادی منحصربه‌فرد وجود دارد.

در آزمایش تعیین نژاد که نوعی از نسب شناسی است؛ از طریق داده‌های ژنتیکی، دودمان‌ها در فرد بررسی و بر اساس اطلاعات پیدا شده، اصل‌ و نسب ژنتیکی پدری و مادری تخمین زده می‌شود.

دودمان‌هایی که روابط نزدیکی با هم دارند، معمولا از ریشه های جغرافیایی مشترکی هستند. با وصل کردن این نقاط و ریشه یابی هر مسیر تا مبدا و همچنین پیدا کردن الگوهای مسیرهای مهاجرتی هر دودمان، می توان به تفسیر مفصلی از هر یک از آن‌ها رسید و مسیر مهاجرتی آن‌ها را رسم کرد.

مشاوره رایگان آزمایش تعیین نژاد

اگر درباره آزمایش تبارشناسی نیاکان سوالی دارید برای ما کامنت بگذارید؛ در اسرع وقت پاسخگوی شما هستیم. همچنین امکان استفاده از مشاوره رایگان برای شما عزیزان فراهم است. کافی است تا اطلاعات تماس خود را در فرم انتهای مقاله وارد نمایید؛ مشاوران مای اسمارت ژن برای پاسخگویی به سوالات شما تماس خواهند گرفت.

جمع بندی معرفی تست نیاکان

تست ژنتیک نژاد یا آزمایش نیاکان چیست؟ تست ژنتیک نژاد به بررسی ترکیب ملیتی، تشخیص اجداد، مسیر مهاجرت مادری و پدری و غیره می پردازد و در بازه زمانی کوتاهی بین مردم محبوب شده است. شما با آگاهی از گذشتگان خود، متوجه ارتباط شگفت انگیز و نزدیکی بین انسان‌ها، از گذشته تا به امروز، در سرتاسر جهان خواهید شد.

آزمایش تعیین نژاد، با ارائه داده هایی در مورد مهاجرت انسان، جابجایی جمعیت و تنوع ژنتیکی، به تحقیقات مردم شناسی و تاریخی کمک می کند؛ در این صورت محقق ها با شناخت بیشتر ریشه ها و تعاملات جمعیت های مختلف، در وسیع تری از تاریخ بشریت خواهند داشت.

در کلام آخر باید بگوییم که آزمایش DNA با ارائه شواهد اضافی و تایید روابط، روش های سنتی شجره نامه را تکمیل کرده و موانع شجره نامه ای سنتی را تا حد زیادی کنار می زند. تأیید خطوط اجدادی و ارائه درک جامع تری از ارتباطات خانوادگی از مزایای دیگر شجره نامه ژنتیکی است کمک کند.

کشف اسرار خانوادگی با تست نیاکان!

آزمایش تبارشناسی نیاکان

برای کشف اسرار خانوادگی تون آماده اید؟ با پر کردن فرم مشاوره رایگان، می‌تونید تمام سوالات تون درباره آزمایش ژنتیک تبارشناسی نیاکان رو بپرسید و با خیال راحت این ماجراجویی رو شروع کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان، اطلاعات تماستون رو ثبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

76 دیدگاه

  1. سلام سوال اول
    خاله ی من با عموم ازدواج کرده ؛ من دخترم نمیتونم تبار پدریمو در بیارم اگر از پدرم بگیرم نمیتونم تبار مادریمو در بیارم اگر پسر خالم نشت بده چی؟ ( هم پشر خالم حساب میشه هم پسر عموم) اون اگر تشت بده شباهت ژنتیکی ما چند درصد ؟ ب نظرتون خودم تست بدم بیشتر مشخص میشه تجدادم اون تشت بده اجداد من بیشتر مشخص میشه ؟
    سوال دوم: شما یه جا جواب دادید هنوز نمیتونید ب صورت خااااش مشخص کنید فلانی جدش ایرانیه لره یا ایلامیه بعد میگین ما دقیق تر از خارجیا تایین میکنیم در صورتی ک اونا اینو دقیق جواب میدن( عمم تست گرفته از انگلستان دقیق بهش گفتن کجای ایران بوده اجدادش)

    1. درود بر شما پریسا جان
      در مورد سوال اولتون، بله از اونجایی که هم پدرهاتون برادر هستن (از یک جد مشترک) و هم مادرهاتون خواهر هستن (از یک جد مشترک)، بنابراین جواب آزمایش‌هاتون از نظر مسیر مهاجرتی پدری و مادری و اجداد مشترک و مشابه خواهد بود.
      اما از نظر شباهت به نئاندرتال‌ها و درصد ملیتی ممکنه اختلاف کمی داشته باشن، این مورد حتی در نتیجه آزمایش خواهر و برادرها هم تا حدودی مغایرت داره، چون فعالیت و بروز ژن‌ها در هر فرد متفاوته.
      در مورد سوال دوم به این جهت میگیم نتیجه دریافتی از آزمایش مای اسمارت ژن نسبت به شرکت خارجی دقیق تر هست، چون مای اسمارت ژن، ژنتیک شما رو با دیتای ژنتیک جامعه ایرانی میسنجه و از برزگ ترین دیتابیس ژنتیک ایران استفاده میکنه.
      در مورد بحث قومیت، همونطور که توی همین مقاله آزمایش تبارشناسی مطرح کردیم، این آپدیت به زودی در گزارش آزمایش های ما هم اضافه میشه. به زودی تمام افرادی که تست نژاد رو انجام بدن و یا افرادی که از قبل این ازمایش رو انجام داده بودن، آپدیت بخش قومیت هارو دریافت خواهند کرد. اگر همچنان سوالی دارید میتونید از بخش مشاوره رایگان اطلاعات تماستون رو وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام باتوجه به گسترش تخمک اهدایی برای خانمی که به هر دلیل مشکل تخمک دارن، و به دلیل محرمانه بودن این مسئله، در آینده فرزند بدنیا آمده از طريق تخمک اهدایی می تونه به اهدایی بودن پی ببره؟

    1. درود بر شما زهرای عزیز
      بله از طریق آزمایش ژنتیک میتونه متوجه بشه؛ نمونه خود فرد و والدین بیولوژیک برای انجام این آزمایش ضروری هست که مشخص بشه دهنده تخمک مادر فعلی هست یا خیر.

  3. سلام . آيا شركت و يا سايت شما اين امكان را همچون سايت آمازون مي دهد كه ديگر نفراتي كه اين آزمايش را داده اند و با ما نزديك باشند را به معرفي كند و يا اينكه هر زمان هم ژني آزمايش داد و از يك تبار بوديم زنگوله اعلام كند و از اين طريق يكديگر را در يابيم كه برايمان هيجاني تر باشد ؟

    1. سلام محمد عزیز
      وقتتون بخیر
      آزمایش نیاکان در دو بخش این قابلیت را به شما می دهد
      ۱. پیدا کردن افراد معروف بر اساس مسیر مهاجرت پدری و مادری (HaploGroup) که این قابلیت در حال حاضر فعال است و در گزارش الکترونیکی که خدمت شما ارسال می شود این موارد در صورت وجود مشخص شده است.
      ۲. پیدا کردن فامیل ها(Relative Finder) که این مورد به شما کمک می کند تا اگر فامیل های شما این آزمایش را انجام دادند ما خدمتتون اطلاع بدیم، این ویژگی توسط تیم مای اسمارت ژن در حال پیاده سازی است و در آینده ارائه می شود. اگر شما این آزمایش را انجام دهید، در آینده و با رونمایی از این ویژگی این قابلیت برای شما نیز فعال می شود.

  4. سلام خسته نباشید من و برادرم اگر تست رو انجام بدیم بعد هزینه ی آزمایش دو نفر رو باید پرداخت کنیم

    1. سلام حدیثه عزیز
      بله هر فرد به صورت جداگانه تست میده

    2. عزیز چرا باید شما و برادرت تست بدید خوب اجدادتون مشترک دیگه یکی تون تست بده کافیه مگه فیلم ترکیه ایه

      1. درود بر شما فاضل عزیز
        برای مشخص شدن اجداد پدری و مادری، نیاز به بررسی کروموزوم Y (جد پدری) و mtDNA (جد مادری) هست. به دلیل اینکه کروموزوم Y در خانم ها وجود نداره؛ برای بررسی جد پدریشون نیاز هست که یک آقا از خانواده (پدر، برادر، عمو یا عموزاده ها) نیز تست رو انجام بدن.

    1. سلام علی عزیز
      بله تعیین میکنه؛ از اونجا کروموزم Y فقط در آقایان وجود داره، جد پدری یا هاپلوگروه Y فقط در آقایان قابل تشخیص هست.

    2. هزینه تست برای خانومها نباید ارزونتر باشه؟ چون فقط DNA میتوکندریال بررسی میشه

      1. درود بر شما سارای عزیز
        با توجه به عدم تفاوت فرآیند هایی که برای نمونه های خانم ها و آقایون طی میشه و هزینه بالای آزمایش های ژنتیک به خصوص هزینه خوانش اطلاعات ژنتیکی شما هزینه تفاوتی نداره با اینکه یک تحلیل کمتر انجام میشه

  5. سلام ایا تست هست که دو نفر بدونند چقدر به همدیگر نسبت نسبی دارند چقدر با هم قوم خويش هستند یا بیشتر با چه قبیله ای قوم خويش هستند

    1. سلام اله بخش عزیز
      اگر شماره تماس تون رو در فرم مشاوره رایگان که انتهای همین مقاله قرار داره ثبت کنید، همکاران من در اسرع وقت با شما تماس می گیرند و به طور کامل راهنمایی تون می کنن.

      1. سلام من می‌خواهم بدونم از چه قوم قبیله ای هستم حداقل حدود ۱۵۰ سال پیش اجداد من کجا بودند و چه کسانی به من نزدیک هستند ودر چه مناطقی زندگی می‌کردند و چه قومی با من نزدیک هستند
        در کل این را می‌خواهم برای خیلی مهم هست من پدر بزرگ پدرم از مکانی نامعلوم اومده در این منطقه ای که ما زندگی می‌کنیم حالا نمی دونیم این از کجا اومده و قوم خویشانش چه کسانی هستند وآیا امکان داره این حدود ۱۵۰ سال پیش اومده و حالا کسانی که با ما نزدیک هستند به ما ادرس بده و کار ما را راحت کنه
        در ضمن هرچه پبت فرم میکنم مشکل داره

        1. درود بر شما جناب بامری عزیز
          فرم رو چک کردیم؛ مشکلی نداره و درخواست های مشاوره درحال ثبت شدن هست. با این حال شما می تونید با شماره پشتیبانی تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنن: 09981536819

  6. سلام من می‌خواهم بدونم از چه قبیله ونژاد هستم و قوم خویشهای ۱۵۰ ساله من الان در کجا زندگی می‌کنند آیا به وسیله این امکان دارد

  7. تست چگونه انجام میگیره و وسعت تشخیص تست فقط در محدوده اقوام ایرانه یا تشخیص اقوام خارجی رو داره؟

    1. سلام امیر عزیز
      آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن از طریق بزاق دهان انجام میشه؛ جمعیت های مرجع جهانی رو بررسی میکنیم در این تست
      برای مثال
      جمعیت فرانسوی
      جمعیت روسی
      جمعیت عربی
      جمعیت بلوچ و …

      1. سلام آیا با این تست نژاد ایرانی مشخص میشه مثلا لر کرد ترک عرب بختیاری .آیا با درست کردن پایگاه داده ای و دادن توالی ژنهای قوم های مختلف ساکن در کشورها اطلاعات مهاجرتی تاریخی باستانی قابل کشف میباشد

        1. سلام هادی عزیز
          با توجه به اینکه مای اسمارت ژن به بزرگترین پایگاه داده ژنتیکی فعال خصوصی کشور دسترسی دارد، این ویژگی در آینده نزدیک به تست نیاکان عرضه می شود
          و تمامی عزیزانی که تست نیاکان رو از ما خریده باشن از ویژگی بهره مند خواهند شد. همچنین شما می تونید از دریافت مشاوره رایگان بهره مند بشید و تمام سوالاتتون رو از بپرسید؛ برای دریافت مشاوره کافیه فرم انتهای مقاله رو پر کنید. همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

  8. سلام، میشه بفرمایید چه تبارهایی داریم؟ تبار ترک داریم یا آذری؟ سپاس

      1. سلام . ببخشید امکانش هست حضوری بیایم و تست رو بدیم یا فقط از طریق پست امکانپذیره؟

        1. سلام سبحان عزیز
          هم حضوری میتونید مراجعه کنید هم می تونید داخل خونه تست رو انجام بدید و کیت ازمایش رو برای ما ارسال کنید. برای مراجعه حضوری لازمه که با بخش پشتیبانی هماهنگ کنید. لطفا شماره تماستون رو داخل فرم مشاوره انتهای مقاله ثبت کنید تا همکاران من با شما تماس بگیرند.

    1. سلام فاطمه عزیز
      برای اطلاع از شرایط خرید می تونید از طریق این لینک https://mysmartgene.com/ancestry وارد صفحه خرید تست نیاکان بشید؛ همچنین اگر اطلاعات تماستون رو در فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله وارد کنید،همکاران ما با شما تماس می گیرند و سوالات شما رو پاسخ میدن.

      1. سلام وقت بخیر
        من در کشور استرالیا زندگی میکنم و تست تشخیص نژاد رو انجام دادم و از اطلاعاتی که به دست آوردم خیلی هیجان زده ام حالا میخوام خانواده م که در ایران هستن هم این تست رو انجام بدن مخصوصا پدر و مادرم .. میشه با شماره پشتیبانی تون تماس بگیرن؟؟

        1. درود بر شما فریبای عزیز
          کافیه شماره تماستون رو در فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله قرار بدید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

          1. ممنونم که سریع پاسخ دادید من شماره خواهرم رو در ایران براتون میذارم که با اون تماس بگیرید چون من با توجه به تفاوت زمانی که با ایران دارم ممکنه در دسترس نباشم ..تشکر

          2. خواهش میکنم؛ در اسرع وقت باهاشون تماس میگیریم.

  9. با سلام
    قصد من از انجام این تست جمع آوری اطلاعات برای یک پروژه ی پژوهشی_هنری است. میخواستم بدونم درون نتایجی که از انجام این تست حاصل میشه، فرمی از منحصر به فرد بودن (مثلا یک عدد خاص که فقط به یک شخص مربوط میشه) وجود داره یا نه. حالا به هر نوعی یا در هر قسمت دی ان ای.

    1. سلام علی عزیز
      اگر فرم مشاوره رایگان که در انتهای همین مقاله قرار داره رو پر کنید؛ همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند و شما رو به طور کامل راهنمایی می کنند.

  10. سلام.بسیارعالی.من خیلی وقت بودمیخواستم این تست رو انجام بدم منتهانمیدونستم به کجامراجعه کنم.

        1. درود بر شما مریم عزیز
          می تونید از طریق این لینک وارد صفحه خرید تست بشید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، شماره تماستون رو در فرم مشاوره انتهای فرم وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و راهنماییتون کنند.
          https://mysmartgene.com/ancestry

      1. بازم سلام
        .ببخشیدبرای آزمایش بایدبه کجامراجعه کنیم واینکه کرمان هم میشه این آزمایش رو انجام داد!؟!میشه لطف کنیدیه شماره تلفن هم بزاریدباهاتون تماس بگیریم

        1. سلام علی عزیز
          شما هم می تونید به صورت حضوری و هم در منزل آزمایش تبارشناسی نیاکان رو انجام بدید. ما براتون کیت آزمایش رو ارسال می کنیم، بعد از انجام ازمایش شما نمونه خودتون رو برامون ارسال میکنید تا وارد پروسه تحلیل و بررسی بشه. برای راهنمایی بیشتر شماره تماستون رو در فرم مشاوره انتهای مقاله وارد کنید تا همکاران ما برای راهنمایی شما تماس بگیرند.
          ترجیحا اطلاعات تماستون رو وارد فرم کنید تا ما با شما تماس بگیریم؛ در غیر اینصورت با شماره 09981536819 در ارتباط باشید.

    1. سلام امیرحسین عزیز
      در صورت تمایل میتونید اطلاعات تماستون رو در فرم مشاوره رایگان وارد کنید تا همکاران ما بیشتر شما رو راهنمایی کنند، همچنین می تونید از طریق این لینک خرید تست نیاکان وارد صفحه خرید بشید.

  11. سلام گفته بودید مسیر مهاجرت پدری برای خانم ها مشخص نیست ولی اگه پدر و مادر، پسر عمو دختر عمو باشند مسیر مهاجرت پدر و مادر برای فرزند درواقع یکی نیست؟

    1. درود بر شما فاطمه عزیز؛
      مسیر مهاجرت پدری برای خانم ها قابل تشخیص نیس (به دلیل نداشتن کروموزوم y ( کروموزوم Y فقط در آقایان وجود داره))، برای تشخیص مسیر مهاجرت پدری خانم ها، بهترین حالت این هست که پدرشون یا برادرشون تست رو انجام بدن تا مسیر مهاجرت پدری مشخص بشه. اگر امکان دسترسی به پدر یا برادر وجود نداشته باشه گزینه های بعدی عموها و عموزاده ها هستند. همچنین اگر خانم با همسر خودش دخترعمو و پسرعمو باشند، کروموزوم Y همسرشون با کروموزم Y جد پدریشون یکی هست (چون عمو زاده هستند و از یک پدربزرگ مشترک)؛ بنابراین اگر همسر خانم تست رو انجام بده، مسیر مهاجرت جد پدری خانم هم مشخص میشه.
      برای اطلاعات بیشتر میتونید شماره تماستون در فرم انتهای مقاله وارد کنید تا باهاتون تماس بگیریم.

  12. سلام و عرض ادب چقدر علاقمند هستم تست تبار شناسی رو انجام بدم ترک هستم ولی تو پیشینه روستای مادریم خوندم مهاجرین خوزستاتی بودن

    1. سلام کتایون عزیز
      شماره تماستون رو در فرم مشاوره انتهای مقاله وارد کنید تا همکارانمون بتونن راهنماییتون کنن.

  13. سلام
    با این تست از هاپلوگروپ پدری مطلع میشم؟
    برای مثال فقط نشون میده J یا J2a؟
    لطفا جواب بدید، منتظر هستم تا تست رو انجام بدم

    1. سلام محمدرضای عزیز؛
      بله می تونید. انجام تست نیاکان هیچ محدودیت سنی نداره.

  14. سلام لطف کنید بفرمائید هزینه تست جهت تشخیص تبار چقدره و برای انجام تست شرایط خاصی نیاز هست یعنی آمادکی قبلی و همچنین چه زمانی میتونم تست را انجام بدم . با تشکر از شما برهانی 09126181768

    1. درود بر شما جناب برهانی عزیز؛ شما هر زمان که مایل باشید میتونید تست رو انجام بدید؛ برای توضیح شرایط انجام تست و پاسخ به سوالاتتون با شماره تماسی که گذاشتید؛ تماس می گیریم. سپاس از شما

  15. با سلام
    این دیتابیس ایرانیان، شامل اعراب خوزستان هم میشه بکار برد که از چه تباری هستند؟ مثلا از سادات هستیم یا از طوایف دیگر؟

    1. درود بر شما
      شماره شما از طریق فرم مشاوره ثبت شده؛ برای راهنمایی کامل با شما تماس خواهیم گرفت.

  16. بادرود
    خیلی علاقمندم آزمایش ژنتیک تباری خودم را انجام دهم . لطفا راهنمایی بفرمایید، سپاس

    1. سلام دوست عزیز؛
      لطفا شماره تماستون رو داخل فرم مشاوره رایگان که در انتهای همین مقاله قرار گرفته، وارد کنید. همکاران ما در اسرع وقت برای راهنمایی شما تماس می گیرند.

  17. سلام ،آیا انجام این تست را از خارج کشور هم می‌توان انجام داد ،ممنون میشم پاسخ دهید چگونه میتوانم انجام دهم ،آیا نمونه را می‌توان پست کرد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر داخل ایران نیستید و قصد دارید تست رو انجام بدید؛ لطفا شماره تماستون رو توی فرم مشاوره که انتهای همین مقاله هست، وارد کنید تا همکاران ما شما رو راهنمایی کنن.

  18. سلام وقت بخیر ببخشید تا چه اندازه میشه به نتایج اعتماد کرد؟منظورم اینه جواب تست شما رو تا چ اندازه میشه با نمونه های خارجی تطبیق داد و فهمید ک هر دو یکین؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر تست ژنتیک شامل دو بخش اصلی است؛ بخش خوانش داده های ژنتیکی شما و بخش تحلیل این داده ها.
      شرکت مای اسمارت ژن در حال حاضر از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه خوانش داده های ژنتیکی استفاده می کند و در این زمینه تفاوتی با شرکت های رقیب خارجی وجود ندارد.
      اما در بخش تحلیل داده های ژنتیکی با استفاده از دیتابیس بی همتای مای اسمارت ژن، دقیق ترین تحلیل ممکن در اختیار مراجعین قرار می گیرد و این موضوع در تست HealthX, TalentX و AncestryX قابل مشاهده است.
      ذکر این نکته ضروریه که با توجه به دسترسی به داده های ژنتیکی ایرانی ها و شناخت تفاوت ها، تحلیل مای اسمارت ژن ممکن است با نمونه های خارجی تفاوت داشته باشد و این به علت دقت بالاتر تحلیل به خاطر استفاده از دیتابیس ایرانیان به جای استفاده از دیتابیس جمعیت های دیگر است.

  19. سلام ببخشید میشه الان نوبت بگیرم برای تابستان؟اون موقع تستشو بدم؟ و اینکه هزینه تست چقدر است؟

    1. سلام دوست عزیز؛ شما هر زمان که مایل باشید می تونید تست رو انجام بدید؛ برای اطلاع از شرایط انجام تست و قیمت، شماره تماستون رو در فرم مشاوره انتهای مقاله وارد کنید تا همکاران شما رو راهنمایی کنند.

  20. سلام من می‌خواستم این رو برای اثبات نژاد خودم استفاده کنم، می‌خواستم بدونم همچین کاری هم میشه کرد و اینکه قیمتش رو هم لطفا بفرمایید

    1. سلام اهورای عزیز
      بله تست ژنتیکی نیاکان یا Ancestry X با نمونه بزاقی که از شما دریافت می کنه بر اساس داده های ژنتیکی تون میتونه نژاد و ترکیب ملیتی شما رو مشخص کنه.
      برای اطلاع از قیمت و شرایط انجام تست کافیه با شماره پشتیبانی مای اسمارت ژن 02191307345
      تماس بگیرید یا شماره تماس تون رو در فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله بزارید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  21. سلام داشتن یک مشخصه ژنتیکی خاص میتونه تعیین کننده باشه ،حتی اگر هیچ یک از عموها و پسرعموهات این مشخصه رونداشته باشند ؟؟

    1. سلام کیانوش عزیز
      اگر منظور شما صفات ژنتیکی هستند؛ ما در تست نیاکان، کروموزوم Y و DNA میتوکندریایی در آقایان و DNA میتوکندریایی در بانوان رو بررسی می کنیم و صفات ژنتیکی در این تست تاثیری ندارند.
      امیدوارم پاسخ سوالتون رو گرفته باشید؛ در غیر اینصورت میتونید شماره تماستون رو در فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله وارد کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و راهنماییتون کنند.

      1. سلام
        از اونجایی که متوجه شدم اگر من تست رو انجام بدم از سمت پدری قابل تشخیص نیست میخواستم بدونم اگر به جای من برادرم انجام بدن برای من هم قابل تعمیم هست؟

        1. سلام مائده عزیز
          مراحل خرید و انجام تست بسیار ساده ست. ابتدا باید کیت آزمایش رو خریداری کنید؛ بعد از این که کیت آزمایش براتون ارسال شد، نمونه بزاق تون رو برای می فرستید تا تحلیل تست انجام بشه.
          برای خرید کیت آزمایش روی لینک کلیک کنید: https://mysmartgene.com/ancestry
          همچنین شما میتونید با ثبت اطلاعات تماس تون در فرم مشاوره انتهای مقاله، از مشاوره رایگان بهره مند بشید و هر سوالی دارید از کارشناسان ما بپرسید.

    1. سلام دوست عزیز؛ خیر برای خانم ها قابل تشخیص نیست چون مسیر مهاجرت پدری از روی کروموزوم Y بررسی میشه و خانم ها Y ندارند. اما اگر یه آقا از خانواده تان (مثلا برادر) تست را انجام دهد؛ مسیر مهاجرت پدری شما مشخص می شود.

      1. سلام داشتن یک مشخصه ژنتیکی خاص میتونه تعیین کننده باشه ،حتی اگر هیچ یک از عموها و پسرعموهات این مشخصه رونداشته باشند ؟؟

    2. سلام من میخواستم این تست روانجام بدم،ویک خواهردارم برادرندارم میخواستم ببینم میتونم انجام بدم؟چون نوشتیدخانمهامشخص نمیشه

      1. سلام سارای عزیز
        شما میتونید تست رو انجام بدید؛ خانم ها به دلیل اینکه کروموزم Y ندارند، فقط از سمت مادری (کروموزوم X) مورد بررسی قرار می گیرند. اگر تمایل دارید که درباره جد پدری تون هم اطلاعات کسب کنید، پدر، برادر، عمو، عموزاده و… (یک مرد از خانواده پدری) باید تست رو انجام بدن. شماره شما از طریق فرم مشاوره دریافت شده؛ برای راهنمایی بیشتر همکاران باهاتون تماس میگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید