سرفصلهای مقاله
Toggleمردمان ترک شامل ترک های ایران، قومیتی بزرگ (حدود 197 میلیون نفر در سراسر جهان) و با فرهنگ غنی هستند که در کشورهای مختلفی از شرق آسیا تا مرکز، غرب و حتی قسمتهایی از اروپا زندگی میکنند.
تمامی جمعیتهای ترک دارای نژاد یکسانی نیستند، بلکه هویت مشترکشان زبانی است.
در ایران هم که یکی از مهمترین کشورهای میزبان قوم ترک است، دستههای مختلف ترک زبان در استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خراسان، گلستان، زنجان، گیلان، مرکزی، قزوین و … زندگی میکنند.
در این مقاله میخواهیم بیشتر با اقوام مردم ترک آشنا شویم.
مردم ترک چه زمانی وارد ایران شدند؟
جامعه ایران به لحاظ فرهنگی، متنوع است. یکی از قومیتهای مهم و پرجمعیت، قوم ترک است که حدود %18 از کل کشور را تشکیل میدهند. اما خاستگاه این مردم از کجاست؟
درباره حضور مردم ترک در ایران نظریات متفاوتی وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین تئوریها در این باره مربوط به مهاجرت تدریجی آنها از استپهای آسیای مرکزی در قرن هفتم تا یازدهم به داخل فلات ایران است.
اما برخی دستههای ترک زبانان در واقع از ترک شدن دیگر اقوام ایرانی تبار مثل سکاها به وجود آمدهاند که در بخشهای بعدی مقاله به آن میپردازیم.
تاریخچه ترک های ایران
قوم ترک با به قدرت رسیدن سلسله غزنویان در قرن دهم شروع به ایفای نقش در سیاست ایران کردند. پس از آن نیز با حضور سلجوقیان و خوارزمشاهیان قدرت بیشتری یافتند و اختلاط نژادی کامل بین ترک های ایران و باقی قومهای ایران صورت گرفت.
مطلب پیشنهادی: معرفی قوم لر و آداب و رسوم آن ها
یکی دیگر از نقاط پررنگ تاریخ حضور مردم ترک در ایران مربوط به سال 1501 میلادی و روی کار آمدن صفویان است که در طی آن هم تبریز پایتخت و مرکز سیاسی شد و هم رسمی شدن مذهب تشیع، ترکهای ایران (به ویژه آذربایجان) را از سایر ترکان اهل سنت جدا کرد.
از سوی دیگر مرزهای سیاسی امروز ایران تا حد زیادی نتیجه حکومت ترک تبار قاجاریه است. پس اثرات حضور ترکها در ایران تا به امروز پابرجاست و این قومیت، مشارکت سیاسی، فرهنگی و تاریخی عظیمی در ایران داشتهاند.
اما باز هم سوال پیش میآید که وقتی از ترکهای ایران سخن میگوییم، دقیقا منظورمان چه کسانی هستند؟ آذریها؟ یا مردمان دیگری نیز در این دستهبندی جای میگیرند؟
در ترکیب نژادی شما، چند درصد ژن ایرانی؟ ترک؟ و غیره وجود دارد؟ تست نیاکان به شما پاسخ می دهد! برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
پیشنهاد ویژه: آشنایی با اقوام ایرانی و جمعیت آن ها
تفاوت قوم آذری و ترک
همه آذریها ترک هستند اما همه ترکها، آذری نیستند!
گاهی قوم ترک را معادل با آذربایجانیها در نظر میگیرند که درست نیست. به طور کلی، «ترک تبار» به گروهی از مردم اشاره دارد که به زبانهای ترکی صحبت میکنند، در حالی که «آذری» به طور خاص به مردم ترک زبان منطقه آذربایجان ایران اشاره دارد.
زبان ترکی نیز لهجههای گوناگونی دارد تا جایی که ممکن است مثلا ترکان خراسان نتوانند به طور کامل متوجه زبان ترکی آذربایجانی شوند!
البته که تمام انواع مختلف ترکی، زیر شاخهی همین زبان قرار میگیرند اما به دلیل مهاجرتها و در معرض دیگر اقوام و زبانها بودن، تفاوتهایی بینشان وجود دارد.
بنابراین، یکی از بهترین راههای تقسیمبندی مردمان ترک، بررسی کردن توزیع جغرافیایی گویشوران زبان ترکی است.
از این راه میتوانیم بفهمیم بر اساس نوع زبان ترکی، ریشه هر گروه به کجا بازمیگردد و پراکندگی حضور مردم ترک در ایران نیز بهتر مشخص میشود.
در بخش بعد با تکیه بر همین اصل، دستههای مختلف ترک تبار در ایران را معرفی میکنیم اما توجه داشته باشید که در نهایت، هویت قومی یک مفهوم پیچیده و سیال است که باید در آن ملاحظات هر شخص را در نظر بگیریم.
پس به جای بحثهای بیپایان قومیتی میتوان از تاریخ و فرهنگ هر قوم بیشتر دانست تا با تنوع زیست اجتماعی انسانها آشنا شویم.
با آزمایش ژنتیک نژاد میتوانید ببینید ترکیب ملیتی شما شامل کدام کشورها است؟ به کمک آزمایش تبارشناسی اطلاعات جالبی درباره اجداد، ملیت و قومیت خود بدست میآورید. برای مطالعه بیشتر درباره این تست کلیک کنید.
شاخه های زبان ترکی در ایران
درباره گویش و لهجه ایرانیان ترک زبان اگر بخواهیم صحبت کنیم؛ باید اینطور در نظر گرفت که لهجههای زبان ترکی در ایران شامل:
- ترکی آذربایجانی
آذریها دومین قوم پرجمعیت ایران پس از فارسها هستند که عمده جمعیتشان در استانهای شمال غربی (اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان) زندگی میکنند، اما به دلیل مهاجرت در استانهای دیگر به ویژه تهران نیز ساکنند.
اجداد آذریها مردمان اوغوز بودهاند که از آسیای مرکزی به قفقاز و خاورمیانه مهاجرت کردهاند. سلجوقیان و بنیانگذاران امپراتوری عثمانی نیز از نوادگان همین قوم بودهاند.
- ترکمنی
ترکمنی از شاخه جنوب غربی زبان ترکی است. قوم ترکمن نیز علاوه بر استانهای گلستان و خراسان شمالی در دیگر کشورها مانند ترکمنستان، افغانستان و عراق زندگی میکنند.
ترکمنها حدود 1.5 تا 2 درصد از جمعیت ایران را شامل میشوند و خود را از بازماندگان قوم اوغوز میدانند که در گذشته کوچنشین بودهاند.
شغل سنتی آنها کشاورزی و دامداری است و امروزه یکی از اهرمهای مهم اقتصادیشان قالیبافی است.
- ترکی قشقایی
قشقایی از زیرشاخههای ترکی آذربایجانی است اما گویشوران آن در استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، قم و بوشهر زندگی میکنند.
قشقاییها هم در قرن یازدهم از آسیای مرکزی وارد ایران شدند. این قوم در گذشته کوچرو بودهاند که اکثرا در پی یکجانشین کردن ایلات و عشایر، کم کم روستانشین و شهرنشین شدند.
- ترکی خلج
ترکی خلجی زبان اصلی مردمان قوم خَلَج (یا خُلچ) است که ساکن منطقهای موسوم به خلجستان در ۱۶۳ کیلومتری جنوب غربی تهران بین ساوه، قم و اراک هستند.
این زبان که تنها عضو خانواده آرغو زبانهای ترکی است به شدت فارسیزه شده است و حتی در خطر انقراض کامل قرار دارد.
در نظر بسیاری از پژوهشگران خلجها در اصل قومی فارس یا حتی ایرانی تبار (از سکاها) بودهاند که بعدها به واسطه ارتباط با ترکان، کم کم ترک زبان شدند.
- ترکی خراسانی
ترکهای خراسانی به این زبان که از شاخه ترکی اوغوز است، صحبت میکنند. آنها معمولا در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان و بخشهایی از سمنان ساکنند.
درباره اجداد آنها نظریات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که ترکهای خراسان هم از نوادگان ترکان اغوز سلجوقی هستند، در حالی که برخی دیگر ریشهی آنها از ترکیب اویغورها و ترکمانان است.
- ترکی سُنقُری
گویشوران این لهجۀ ترکی ساکن شهرستان سنقر در استان کرمانشاه هستند. ترکی سنقری نیز مانند قشقایی از ترکی آذربایجانی مشتق شده است.
پس دیدیم که دستههای مختلفی از مردمان ترک در اکثر استانهای ایران زندگی میکنند که البته اصلیترینشان همان آذریها هستند اما گروههای دیگر ترک زبان نیز وجود دارند که به لحاظ جغرافیایی و حتی فرهنگی از آذربایجان متفاوتند.
مطلب پیشنهادی: شجره نامه خود را چگونه پیدا کنیم؟
فرهنگ و سنت قوم ترک
از آن جایی که ترکان در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی زندگی میکنند، تحت تاثیر مردمان بسیاری قرار گرفتهاند و در فرهنگ با یکدیگر تفاوتهایی دارند. اما ترکهای ایران تا حد زیادی با خود و سایر اقوام ایرانی شباهت فرهنگی دارند.
دین مردم ترک
در حال حاضر، عمده جمعیتهای ترک در سراسر دنیا مسلمانند. به جز ترکهای عمدتا شیعه ایران، مردمان جمهوری آذربایجان و درصد اندک علویهای ترکیه، باقی سنی مذهباند.
اما هنوز هم یک دسته ترک مسیحی در روسیه زندگی میکنند. قوم چوواش (Chuvash people) که در سیبری ساکنند مانند سایر مسیحیان روس، پیرو کلیسای ارتدوکس شرقی هستند.
گروهی دیگر از ترکهای ساکن کشور مولداوی به نام قوم گاگائوز (Gagauz people) نیز مسیحیاند.
- در مردم ترک، کدام هاپلوگروه رایج است؟ برای مطالعه روی رایجترین هاپلوگروپ در ترکها کلیک کنید.
پوشش ترک های ایران
باز هم به دلیل گسترهی محل زندگی این قوم، در این مقاله تنها به لباس سنتی ترکها در ایران میپردازیم. برخی از ترکهای ایران مانند خلجها لباس سنتی ویژه خود را ندارند اما در برخی دیگر مانند ترکمنها پوشیدن همان لباس سنتی هم بین مردان و هم بین زنان هنوز رایج است.
لباس مردان ترکمن:
- دون: بالاپوش ردا مانند که نوارهای سوزندوزی شده دارد.
- قوشاق: شالی که همچون کمربند روی دون میبندند.
- بالاق: شلوار سادهای که جوانان رنگ تیره و سالمندان سفیدش را میپوشند.
- تلپک: کلاهی از پوست گوسفند.
- چکمه: چکمههای چرمی را مردان ترکمن عمدتا برای سوارکاری استفاده میکنند.
لباس زنان ترکمن:
- کوینک: تنپوش ابریشمیِ قرمز رنگ با سرآستینهای سوزندوزی.
- قوشاق: کمربند ابریشمی که به روی پیراهن میبندند تا قد آن برای کار کردن کوتاه شود.
- بوروک: کلاهی گرد که با پولک و زیورآلات نقرهای تزیین میشود.
- توپبی: سربندی که انواع مختلفش نشان از مجرد و یا متاهل بودن زن دارد.
ترکهای آذربایجان هم پوششی مشابه دارند.
لباس مردان آذری:
- کوینک: پیراهن سفید یقه گرد.
- یون بورک: کلاهی از جنس پشم گوسفند که سر را گرم نگه میدارد.
لباس زنان آذری:
- کوینک: تنپوشی با آستینهای گشاد از جنس ابریشم.
- چارقد: روسری مربعی شکل برای پوشاندن سر.
- برک: کلاهی که اکثر زنان مدل تزیین شدهی آن را استفاده میکنند.
موسیقی و رقص ترکی
موسیقی و رقص عضو جدانشدنی از فرهنگ مردم ترک های ایران است. رقص آذربایجانی به لحاظ شکلی شبیه به دیگر رقصهای قفقازی است و انواع مختلفی هم دارد، مانند:
- شاخسی (یا همان شاه حسین که مخصوص عزاداری است)
- آسما کسمه
- لزگی
- گولمهای
- آستا قاراباغی
موسیقی فولکلور نیز بین گروههای مختلف قشقایی، ترکمن، آذری و … بسیار رایج است. یکی از جذابترین بخشهای موسیقی ترکی، خوانندههای بداههخوان به نام «عاشیق» هستند.
عاشیق تصنیفهایی را که سینه به سینه به صورت شفاهی بین قوم ترک نقل شده را میخواند و گاهی از تجربیات خود و اشعاری که در لحظه به ذهنش میرسد نیز بهره میگیرد.
این هنر با نواختن سازهایی چون چگور (ساز زهی)، بالابان (ساز بادی) و قاوال (ساز ضربی) همراه است و موسیقی خاص ترکان به شمار میرود.
جمعبندی قوم ترک ها ایران
ترک های ایران از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب ساکنند. همانطور که دیدیم مردم ترک از شرق اروپا تا آسیای مرکزی حضور دارند. این گستردگی باعث شده تا فرهنگها و سنتها متفاوتی هم بین این قوم در جریان باشند.
پس باید توجه کرد که ترک بودن نوعی هویت زبانی است، یعنی قوم ترک تبار ممکن است به لحاظ نژادی بسیار با یکدیگر متفاوت باشند و نقطه مشترکشان زبان ترکی است.
در ایران نیز این اصل صدق میکند و ترکهای ایران که وجه اشتراک اصلیشان زبان ترکی است، مردمانی سختکوش، غیور و مهماننوازند که بخش مهمی از فرهنگ، تاریخ و سنت ایرانی را شکل دادهاند.
35 دیدگاه
من ترک ایرانم خیلی هم ایرانم و دوست دارم فارس هم برای ماقابل احترام است فارس ترک ایرانی هست چرا باید به هم دیگه توهین کنیم باید اتحاد داشته باشیم تفرقه بیندازید بین ترک فارس
درود بر شما جناب اباذری عزیز؛ سپاس از همراهی تون
چرا باید بزارید مشتی پانترک دیونه بریزه اینجا هر شر و وری از دهنشون در بیاد بزارن
درود بر شما آرش عزیز؛ سپاس از توجه تون.
ما در بخش نظرات، فضایی باز و سالم را برای تبادل دیدگاهها فراهم کردهایم و از کاربران عزیز انتظار داریم که با احترام و مسئولیت به دیگران پاسخ دهند. تمام نظرات بازبینی میشوند تا از محتوای نامناسب جلوگیری شود.
در عین حال، گاهی ممکن است برخی نظرات به دلیل تفاوتهای فرهنگی و باورها حساسیتبرانگیز باشند. هدف ما این است که به جای حذف نظرات مختلف، از این فضای بحثی برای آشنایی با دیدگاههای متفاوت استفاده کنیم. اگر با محتوای خاصی مخالف هستید، خوشحال میشویم نظراتتان را در فضایی سازنده و محترمانه با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.
بهترین آثار تاریخی و فرهنگی ادبی حتی به فارسی و دانشمندان درزمان حکومت ترکان بودند ترکها همیشه سعی در آبادانی و حفظ و اعتلای فرهنگ های زیر تسلطشان بودند این رو بابررسی زندگی امثال حافظ و سعدی و خواجه نظام الدین طوسی که در چه زمانی و چه رابطه ای با دربار ترکها داشته اند میشه فهمید صله هایی که میدادند زندگی شاعران و دانشمندان میگذشت حتی کسی مانند فردوسی که در اثراش پر ترک ستیزی و عرب و زن ستیزی است از غزنوی ها امرار معاش میکرده و سی سال بعد که شعرهایش ! مشخص شد طرد شد و بجز بزرگان ترک که خودشون درهمه زمینه ها سرآمد بودند آثار پل کاروانسرا و..ایلخانی گرفته تا بقیه همه جا به چشم میخوره !حتی گورکانیان سبک هندی فارسی را پروراندند !
با این حدود ۱۰۰۰ سال حکومت می بینیم همه ی زبانها در سراسر این مملکت حفظ شده و تساهل نسبت به فرهنگ و زبان و حتی حفظ و اعتلا غیر زبان خودداشتند !
با این وجود فقط به مدت ۵۰ سال حکومت پهلوی البته بخاطر تئوریسینهای فاشیست بی هویت مانند کسروی و فروغی که مثل کسروی اول سید بود یعنی عرب بعد ترکی صحبت میکرد چون آذری بود بقول خودش بعد گفت ما تات بودیم و …سعی در آسمالیسیون ترکها کردند البته پدر رضا خان میرپنج خودش عباسقلی خان داداش بیگ بود و نظامی بود و هر شهر میرسید چندین زن نزدیک ۲۰ تا ۳۰ تا بچه ! نوش آفرین خانم آیرملو یا نو شاهرخ خانم آیرملو هم که مادر پهلوی اول بود مشخصه از آیرملو و ترک بود !
تاج الملوک آیرملو زن رضا و مادر محمدرضا هم که آیرملو و ترک بود و فرح زن محمدرضا و مادر رضا پهلوی هم ترک !
اما چرا پهلوی ها افتادند دنبال فرامسونری ها تازه با پ ول قاجار و ترکها رفتند اروپا و تئوری پهلوی و اآریایی و …ترکیزه شدن و تحقیر و تبدیل هویت ترکها و اماکن نام ترکها را دستور کار قرارر دادند باوجود ترک بودن شاه جدید و اکثرشان !بجزپان فارسها حتی اونها هم عقده پدرهای لاو ابلای شان را مثل رضا شاه داشت که حتی حاظر به تعویض و مرمت سنگ قبر پدر خودش نشد فقط طایفه پالانی را کرد پهلوی !
تاکید محمد رضا در کتاب ماموریت..خودش بر اینکه قاجار ترک بودند اما ما نه مخفی کردن همین عقده و تغییر هویت و اصل خودشان است تا هویت کیانی بدست آوردند ! وگرنه داداش بیگ و آیرملو !برید صحبتهای زمان پهلوی اول راجع به ترکها و تغییر نام اماکن و تنبیه کردن کسایکه ترکی صحبت میکردند را بخوانید !
شاید ترکها و حتی غیرفارس ها بخاطر همین تحقیرها مجبور به فارسی صحبت کردن شده اند اما هیچ فارس زبان یا بهتر بگویم تاجیک زبان هیچگاه در این مدت تسلط ترکان مجبور به تعویض زبان خود نشده !هیچ اشاره تایخی نداریم بلاعکس در زمان صفویه و افشار و.. که خود دربار ترکی صحبت میکردند و آثار موجود است حتی زبانفارسی بصورت مکاتبه ای ترویج میشد !
آنوقت ببینید بخاطر عقده یه بی پدری رضا میرپنج که باز بخاطر عرضه مادر و خاله ترک اش نبود باید سوادکوه یخ میزد و داداش بیگ ولشون کرده یا سنکوب بخاطر بیزاری از پدر امثال کسروی که معلوم نیست خود هویتش سید یا ترک یا تاته !برای ارضای عقده شاه بی نسب جدید و طبقه روشنفکر نمای عقده ای تر که از خانواده های جایگاه مانند رضا بودند که با پول قاجار رفتند فرنگ بجای تحصیل علم و کمالات ، اجنبی ها گولشان زدند بنیان چه تفرقه ای را میان جامعه ایران راه انداختند !
وگرنه در زمان ماقبل پهلوی حتی ترک و تاجیک متحد بودند و ترکان در زمان حکومت خود مناصب بالایی به غیر ترکان در حکومتشان میدانند ! هیچ جوک یا تحقیر قومی قبل از پهلوی در کتب زمان قاجار یا افشار و حتی زندیه و …نبود !و نیست !
همین الان هم خیلی از بزرگان کشور ترک هستند که سرآمد زمینه فعالیتی خود هستند حتی خوانندگان فارسی بزرگانشون ترکند هایده ومهستی و گوگوش و داریوش و ابی و ستار و جهان قشقایی و…
بزرگان سینما از کارگدانان بنام حاتمی .حاتمی کیا.مهرجویی .کیارستمیو..پرویز پرستویی ‘رامبدجوان و…دانشمندان پدر علوم مختلف ایران برید مطالعه فرمایید !
تا حرف از فرهنگ و تدریس تورکی به میان می آید حتی از جانب غیر ترکهای آذربایجانی عزیز حرف تجزیه و پان میزنند باوجد شونیست و تمامیت خواهی زبانی و فرهنگی تاجیکی بر دیگر زبانهای محلی و قومی !
تفاوت قشقایی ها با آذری ها چیه و قشقایی ها خاستگاهشون کجاست؟
درود بر شما مایک عزیز
قشقاییها و آذریها هر دو از اقوام ترکزبان ایراناند. همانطور که در مقاله اشاره شده، آذریها احتمالا از بازماندگان ترکان اوغوز هستند. اما ایلات قشقاییها ترکیبی از اقوام کرد، عرب، لر و ترک هستند البته با اکثریت غالب ترک.
بسیاری معتقدند اجداد قشقاییها از ترکستان به ایران مهاجرت کرده و با اقوام گوناگون مخلوط شدهاند.
قشقاییها بیشتر در جنوب ایران، بهویژه فارس زندگی میکنند و ریشه عشایری دارند، در حالی که آذریها در شمالغرب ایران ساکناند و غالباً شهرنشین هستند. قشقاییها به ترکی قشقایی صحبت میکنند و عمدتاً اهل سنت هستند، اما آذریها ترکی آذری صحبت میکنند و بیشتر شیعهاند.
به عنوان یه تورک اصیل خدمتتون عرض میکنم ای کاش این پایداری و کوشش رو برای اعتلای فرهنگ تورکی میکردید. ای کاش این کوشش رو بذارید برای از بین نرفتن زبان آذری که این روزها داره با تورکی استانبولی جایگزین میشه. نتیجه تحقیقات خودتون رو هم زودتر منتشر کنید تا ما هم بهره ببریم وگرنه نوشتن اینکه “من تحقیق کردم” بدون انتشار دستاوردها که ثابت بشه درست هستن هیچ ارزشی نداره. در ضمن زرتشت در مکان اردبیل امروزی به دنیا اومده اما به معنای تورک بودنش نیست عالم عزیز! مگر ما تورکها چند ساله وارد فلات ایران شدیم؟ ای کاش واقعا راجعبه گذشته و پیشینیان ما میدونستید. باعث تاسفه.
بحث نمیکنم و مطالب خاصی نمیگویم، چون هم ما و هم خود شما از عملکرد و مواضع قومگرایان پانفارس کاملا مطلع هستیم و هستید. حتمأ مواضع و دیدگاههای فروغیها، محمود افشارها، شیخالاسلامی، یارشاطر و وووووووووو و انبوه تئوریسینها و به اصطلاح روشنفکران منتصب به جریان پانفارسیزم را میدانید. فقط بنا به آنچه خودتان میگویید اگر دنبال “فضایی برای گفتوگوی صلحآمیز و سازنده” هستید، پس باید خودتان را تغییر دهید، خودتان را بیتعارف نقد کنید، فاشیسم و نژادپرستی پانفارسی را، خودتان نقد کنید (ما که تقريباً تمام زوایایش را میدانیم و صدها مقاله هم منتشر کردهایم)، آیا شجاعت این را دارید که در مورد نقش استعمار انگلستان و فرانسه و شرقشناسان در حمایت از زبان فارسی و نحوه رسمی کردن آن در ایران مطلبی منتشر کنید؟ آیا این اراده را در خود میبینید که از نقش همین استعمارچیها در مورد پرورش و تبدیل راسیسم پانفارسی به سیاستگذاری حکومتی در ایران چیزی بنویسید؟ از نقش فرهنگستان زبان فارسی در تحریف و جعل اسامی تاریخی شهرها، روستاها، کوهها، رودها، دشتها و ووو انتقاد کنید، از نابودی و آسیمیله کردن زبان و فرهنگ و تاریخ ملتهای غیرهمزبان دست بردارید، ملتهای ساکن جغرافیای ایران را به مرکز و پیرامون تقسیم نکنید، در تلویزیون توهین و تحقیر نکنید و ووووووووووووووو و در آخر از تمام ملتهای غیرفارسیزبان عذرخواهی کنید. جامعه فارسیزبان ایران از بابت عملکرد و گذشته خود، عذرخواهیهای بسیاری به همه ملتهای غیرفارسیزبان این جغرافیا بدهکار است.
برخلاف قضاوت شما، باید بگویم به شخصه به عنوان یک عضو از ملت بزرگ تورک آزربایجان دست محققان و مورخان فارسیزبانی مثل عبدالله شهبازی، مرحوم پورپیرار، مرادی غیاثآبادی، مصطفی وزیری و وووو را که روشنگرانه در مورد تاریخ و حقایق گذشته جغرافیای ایران، نوشتند با صمیمیت و تواضع میفشارم. اینها انسانهای وارستهای هستند که شجاعانه نوشته و مینویسند و نترسیدند. با احترام در مقابلشان میایستم.
و در آخر تعصب و نفرتی نسبت به هیچکسی در کار نیست، نژادپرستی پانفارسی نفرتانگیز و نفرتپراکن است. مرتجع و نابودگر است. تحفه استعمارچیهای صلیبی است که برای از بین بردن انسانیت و ایجاد نفاق و عداوت ساخته شده است. علاوه اینکه خود به شدت مریض و بیمار است، این بیماری را هم منتقل و سرایت میدهد.
بله تمدن و مدنیت را عربها و تورکها به فلات ایران هدیه کردند. شما هنوز تفاوت فارسی و پارسی را نمیدانید و به علت تشابه نوشتاری و این دو را با هم یکی فرض میکنید. برخلاف تبلیغات دروغین شرقشناسان و مترجمان درباری و استخدام شده، جغرافیای موسوم به ایران قبل از ورود اسلام در یک سیاهی، توحش و بربریت محض قرار داشت. نه علمی، نه هنری و نه اخلاق و قانونی حاکم بود. باورهای تاریک و ضد و نقیض زرتشتی با شکنجههای مخوف زرتشتی اساس جامعه بود. یک جامعه فوقالعاده مذهبی_ آئینی که مغها در آن حکومت میکردند و قانون آنها جاری بود. سیستم طبقاتی و کاستی که در جامعه زرتشتی و آتشپرستان بود حتی با معیارها و استانداردهای زمان خود نیز غیرقابل تحمل و ضد هر نوع مدنیت میبود. از ازدواج با محارم تا ….. برخلاف تبلیغات دروغین و جعلی که در دوره پهلوی جعل شد، ازدوره قبل از اسلام حتی یک نوشته، یک عالم و یک کتاب علمی، فلسفی، اخلاقی، ادبی وجود ندارد که راوی وجود یک نهضت فکری_فلسفی باشد. هر چه بود برای خدایان (شاهان)، مغها و موبدان زرتشتی و فرماندهان نظامیان بود. تصور شماها از قبل از اسلام بر افسانه و توهمات و جعلیات شرقشناسان است و یک فانتزی و رویا بیشتر نمیباشد.
و آنچه به دروغ ادعا میکنید، فارسی زبان درباری عثمانی بود و پنجاه هزار!!!!! (یا خدا، جعل و دروغ شماها از مرحله وقاحت و سفاهت به طنز و دلقکی رسیده است.) لغت فارسی در تورکی عثمانی وجود داشت، تنها بلاهت خودتان و دروغهای تاریخنویسان پانفارس را ثابت میکند. فارسی نه تنها در عثمانی که در دربار حاکمان جغرافیای ایران هم زبان درباری نبود. در هر دو جغرافیا زبان دربار، اعیان و اشراف، قشون و دیوان تورکی بود. زبان فصیح و وسیع عربی، زبان علمی و فارسی هم به همراه تورکی و عربی زبان مدح و شعر بود. حالا بماند که خود زبان فارسی هم هدیه ما تورکها به فلات ایران بود. (بحثی مفصل است که در اینجا نمیگنجد)
ایران نه حالا که صد سال است، دست ….. افتاده و به مستعمره و بردگی کشیده است. شماها شاید در حسرت دوره منحوس پهلوی باشید، اهمیتی ندارد، همچنانکه شاید عدهای در آینده در حسرت این روزهای پر درد و این دوره سیاه باشند. اگر هم فکر میکنید قرار است با پول و ثروت عربها، لرها و تورکها و و وووو ایران شما شکوفا شده و مجددا همه چیز به نام و کام شما پانفارسها باشد، این اتفاق دیگر نخواهد افتاد، چرا که این دوره رو به پایان است و استعمار داخلی دیگر وجود نخواهد داشت تا با تجمیع ثروت ملل غیرفارس، در فارسستان شماها به شکوفایی برسید و ووووو. ثروت هر منطقه تمام و کمال برای خود آن منطقه و مردم بومی آن منطقه خواهد بود و شکوفایی شما هم تنها در گرو داشتههای خودتان اتفاق خواهد افتاد، نه غارت و چپاول دیگران به اسم هموطن و ایرانی.
ترک دوهزار سال تو آسیای مرکزی قدمت نداره تمدن هفت هزار ساله آذربایجان چه ربطی به ترک اون دورا داره؟؟ پس چرا من شباهتی بین ترکمن ها و آذری ها تو چهرشون نمیبینم🤣
یکی از دوستان نوشته ما ترکان و عربها تمدن رو به ایران آوردین برو یه خورده مطالعه کن برو حرفهای دولت های خود ترک رو بشنو که تمدن و کشورداری رو از ایرانیها یاد گرفتن خوبه خودتون میدونید مهاجر هستین و خیلی بد هست بخوانید هویت ایرانیها رو زیر سوال ببرید . حتی سلسله عثمانی تا قرن ها زبان درباری پارسی بوده و احترام قائل بود آتاتورک اومد دستور داد پنجاه هزار واژه پارسی رو از زبانشون حذف کردن که سه سال پیش اردوغان دستور پیگیری داد و تمام اندیشمندان ترکیه گفتن این کار اشتباه بوده چون به فرهنگ و زبان ما ضربه زدن … در تمام دانشگاه جامعه شناسی و تاریخ شناسی جهان در مورد امپراطوری پارس بصورت ویژه تدریس میشه بعد شما بجای افتخار دنبال مغولستان و توران هستین .. اگه اونجا خوب بود چرا نیاکان شما کوچ کردن به این سرزمین …شما الان ایران رو که دست نادانان افتاده نبیند روزی ایران جوری شکوفا میشه که آرزوی تمام مردم آسیانه میانه اینه که ایرانی باشن درست مثه پنجاه ساله پیش
علم بر عکس هنر و ادبیات، زیبایی ندارد. علم ناپایدار است و موقعی که بنیانهایش مورد شک و تردید قرار میگیرد، بحران ایجاد میکند و آسیب وارد میکند. (ریاضیات یک استثناء است، چرا که هم علم است، هم هنر، هم فلسفه و به علت تجریدی بودنش پایدار هم است.) علم برخلاف ادبیات و فلسفه، نمیتواند انسانها را به خودآگاهی و درونزایی برساند. علم حتی برای صاحبان علم (دانشمندان و محققان) هم تنها یک رشته تخصصی و حداکثر یک شغل است.
و اما آنچه به درستی میگوئید:” تست ژنتیک بیشتر به دنبال شناخت ریشههای جغرافیایی و تاریخچه اجدادی افراد است و هدف آن آگاهی از تنوع ژنتیکی و پیشینه فرهنگی افراد است.” اتفاقأ این خود یک دریچه و پنجرهای است که برای ایدئولوژیهایی با مشخصات اولترا فاشیستی یک ابزار مناسب برای ادعاهای فرهنگی، تمدنی، سیاسی و حتی ارضی فراهم میکند و به صورت بالقوه میتواند جنگهای تمدنی با همسایگان به راه بیاندازد، مخصوصا در سیستمهای مستبد که نگاههای نژادپرستانه و توسعهطلبانه هم دارند. با توجه به وضعیت انحصاری و جاعلانهای که شوونیستهای ایرانی در تعریف فرهنگ و جغرافیا و تمدن و ووو ایجاد کرده و همه امور مربوط به زبان، تاریخ، فرهنگ باید از دیدگاه آنان تبیین شود مطمئنأ نفوذ فوقالعادهاشان بر نتایج این تستها تأثیر مستقیم خواهد داشت. شاهد این امر هم ادعاهایی است که اخیرأ راسیستهای پانفارس در مورد ژنتیک ایرانی منتشر میکنند و البته متفاوت شدن نتیجه تستهای داخلی با خارجی، نیز هم. در جغرافیای موسوم به ایران نه تنها تاریخ که حتی “ریشههای جغرافیایی” و “پیشینه فرهنگی” هم بر اساس یک ایدئولوژی اولترا راسیستی موهوم و مجعول تبیین میشود. ایدئولوژیای که بارها و بارها با افشاگریها و اطلاعات دست اول با رسوایی شکست خورده ولی به علت داشتن هژمونی و قدرت سیاسی هنوز پابرجاست.
ابتدا باید بپذیریم که علم، مثل هر حوزه دیگری از فعالیت انسانی، بیعیب نیست و ممکنه در برخی موارد مورد سوءاستفاده قرار بگیره. اما نمیتوان نادیده گرفت که هدف علم اساساً کشف حقایق و افزایش دانش انسانهاست. به همین دلیل، علم نه تنها در بسیاری از حوزهها، بلکه حتی در کشف ریشههای جغرافیایی و تنوع ژنتیکی، میتواند به درک بهتر تاریخ و همبستگی میان انسانها کمک کنه.
ادعای شما مبنی بر اینکه علم ژنتیک میتونه به ابزار سوءاستفاده ایدئولوژیک تبدیل بشه، نگرانی قابل درکیه. در برخی شرایط، هر نوع دانش علمی ممکنه در دست گروههای قدرت به ابزار سیاسی تبدیل بشه. اما هدف اصلی تستهای ژنتیکی شناخت شخصی و فردی از پیشینههای ژنتیکی و فرهنگی هر فرده و بسیاری از افراد از این اطلاعات برای افزایش آگاهی شخصی استفاده میکنند، نه برای اهداف سیاسی یا نژادی.
درباره تفاوت نتایج تستهای ژنتیک داخلی و خارجی هم باید توجه داشته باشیم که تستهای ژنتیکی بر اساس دادههای علمی انجام میشن و تفاوتها میتونه به دلایل فنی مثل نمونهبرداری، کیفیت دادههای مرجع و روشهای آزمایش باشه. بنابراین، این ادعا که نتایج به طور عمد توسط “ایدئولوژیهای نژادپرستانه” کنترل میشه، نیاز به شواهد مشخص داره و بدون شواهد علمی نمیتوان چنین ادعاهایی رو تأیید کرد.
نکته مهم اینه که همه ما باید تلاش کنیم به جای ترویج نفرت و تعمیمهای نادرست، از علم و دانش برای ایجاد همبستگی و درک بهتر از تنوعهای فرهنگی و ژنتیکی استفاده کنیم. هدف ژنتیک انسانی تبیین ارتباطها و تنوعهای موجود در بین اقوام مختلفه، نه ایجاد تفرقه یا برتریطلبی نژادی. علم ژنتیک در مسیر خودآگاهی و درک بهتر تنوع انسانی میتونه نقش مؤثری ایفا کنه. موفق و موید باشید.
فارس و پانفارس تا موقعی که احساس قدرت و هژمونی داشته باشد، در نقش اصلی خود ظاهر میشود: موجوداتی دریده، انحصارطلب، فحاش و هرزهگو، تحقیرکننده و از بین برنده همه زبانها و فرهنگها و وووو که به علت نداشتههایش همه مظاهر مادی و معنوی فرهنگها و تمدنهای دیگر را به اسم خود مصادره میکند. و موقعی که احساس خطر و ضعف کند رنگ تساهل و تعامل و پلورالیسم فرهنگی به خود میگیرد و از برابری و اینکه ایران وطن همه است و رنگینکمان اقوام داریم و وووو دم میزند.
نوشتهاید که: “واقعیت تقابل و تعارض بین اقوام، آنطور که گاهی در متون قومیگرایانه به آن پرداخته میشود، واقعیت تاریخی ندارد و بیشتر از روی احساسات است.”
بس کنید عوامفریبی و شعارها را. حقایق صد سال نکبت حکمرانی شماها افسانه و احساسات نیست و پیش چشممان قرار دارد و زندگیشان کردهایم. اگر تا صد سال قبل برابری و برادریای وجود داشت، با روی کار آوردن پانفارسیزم همهچیز از بین رفت. قومگرایی فارسی نفرت و دشمنی و تحقیر و تبعیض را در دلها و مغزها کاشت و این افسانه و از روی احساسات نیست، حقیقتی است عیان، غیر قابل برگشت و ترمیمناپذیر.
سلام!
ممنون از اینکه نظر خودتون رو به اشتراک گذاشتید. به یاد داشته باشیم که گفتوگو باید بر پایه احترام و درک متقابل باشه. در هر جامعهای دیدگاههای متفاوتی وجود داره و نقد کردن سیاستها یا مسائل اجتماعی حق هر کسیه، اما تعمیم دادن رفتارهای منفی به یک گروه یا قومیت خاص تنها به تشدید تنشها و سوءتفاهمها منجر میشه.
شما به نقاطی اشاره کردید که میتونه زمینه گفتوگوی عمیقتری باشه، اما همونطور که از لحن کامنت پیداست، این نوع تعابیر با هدف تحقیر و نفرت نسبت به یک قوم خاص بیان شده که متأسفانه این خودش نمادی از قومگرایی و تعصب محسوب میشه. در حالی که نقد سالم باید بدون توهین و با احترام به حقوق و کرامت تمام اقوام باشه.
باید یادآوری کنم که هیچ قوم و گروهی ذاتاً منفی یا مثبت نیست. تاریخ، سیاست، و فرهنگها پیچیدگیهای زیادی دارند و ما باید سعی کنیم با احترام و توجه به واقعیتها، به جای تعمیمهای نادرست، درک بهتری از یکدیگر داشته باشیم. مهمتر از همه، تلاش کنیم که فضایی برای گفتوگوی صلحآمیز و سازنده ایجاد کنیم تا همهی اقوام و فرهنگها در کنار هم به برابری و دوستی برسند. امیدواریم در طی زمان بتونید احساسات منفی رو نسبت به سایر اقوام و هموطنانتون از بین ببرید.
به قول ویتگنشتاین علم مانند یک پرده و توریای است که جلوی چشم قرار میگیرد و بعد از مدتی با یک توری یا پرده دیگر جایگزین میشود.
زمانی رنگ پوست ملاک دستهبندی بود. بعدها اندازه قد و رنگ مو و چشم هم اضافه شد. در دورههای بعدی شکل و اندازه جمجمه و فرم بینی و گونهها بود که ریشه انسانها را تشریح میکرد. اینها شبه علمهایی بودند که اتفاقاً در زمان خود بسیار علمی، آکادمیک و قابل اعتنا بودند و مخالفت با آنها موجب تمسخر میشد، ولی همه اینها فقط فاجعه خلق کردند و معلوم شد تنها مقصود و منظور تاجران برده، استعمارچیها و نژادپرستان را برآورده میکردهاند و در نهایت بعد از مدتی با رسوایی از میدان به در شدند. و حالا هم گویا نوبت تست ژنتیک است.
دوست و برادر من، فارغ از هر چیز شما یک انسان هستید و وقتی خود را خلج معرفی میکنید، یعنی جزوی از ملت بزرگ تورک هستید. و البته خلجها قدیمیترین و اصیلترین تورکهای شاخه غربی بوده و به عبارتی جواهر بیهمتای دنیای تورکها هستند. حالا امکان دارد یکی از اجداد و پدربزرگان دور شما با یک اصفهانی یا یزدی یا بیگانهای دیگر هم ازدواج کرده باشد، چه اهمیتی دارد.
درود بر شما
متشکریم نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید؛
نقل قولی که در ابتدا به آن اشاره کردید صحیح است و احتمال زیاد برگرفته از ایده های توماس کوهن در کتاب ساختار انقلاب های علمی است:
“Science progresses through paradigms, frameworks that guide scientific research and interpretation of data. Over time, anomalies accumulate within a paradigm, leading to a scientific revolution where the old paradigm is replaced by a new one, changing the way we perceive and understand the world.”
دقیقا زیبایی علم از همین موضوع نشات میگیرد.
اما مهم است که تفاوت بین این شبهعلمهای قدیمی و علم ژنتیک امروزی را بهخوبی درک کنیم. تستهای ژنتیکی که امروز انجام میشود، به دور از ایدئولوژیهای نژادپرستانه است و به هیچ وجه به دنبال طبقهبندی انسانها بر اساس برتری نژادی نیست. این تستها بیشتر به دنبال شناخت ریشههای جغرافیایی و تاریخچه اجدادی افراد است و هدف آن آگاهی از تنوع ژنتیکی و پیشینه فرهنگی افراد است. به همین دلیل، نتایج تستهای ژنتیکی بهجای تقسیمبندی، به ما یادآور میشوند که همه انسانها از نظر ژنتیکی به هم مرتبط هستند.
دست و پای تورکهای خلج را میبوسم. خلجها قدیمیترین و اصیلترین در بین تورکهای غربی (قفقاز، آنادولو یا همان تورکیه و جغرافیای موسوم به ایران) هستند. خلجها جواهر بیهمتای تورکها هستند.
یاشاسین خلج تورک قارداشلاریمیز
لازم نیست شماها ما را به خودمان بشناسانید. معلوم و بدیهی است که ما تورکها همیشه اصلیترین و بزرگترین ملت جغرافیای موسوم به ایران بوده و هستیم. معلوم است و اظهر من الشمس است که در طول تاریخ، ما تورکها به همراه برادران عرب حکمرانان و ادارهکنندگان جغرافیای موسوم به ایران بودهایم و تمدن را ما به این جغرافیا هدیه کردهایم. همه میدانند که تورکها تنها دولتمداران و دولتسازانی بودند که بدون توجه به رنگ و نژاد و زبان و اعتقاد، عدالت و خودگردانی را برای تمام ملتهای ساکن این جغرافیا تأمین کرده و حقوق انسانی و طبیعی همه ملتها را محترم میدانستیم. تمدن را از هر جهت ما بسط میدادیم و فراختر میکردیم. در تفکر و دولتمداری ما تورکها زندگی و پیشرفت برای همگان فراهم و محیاء بود و هیچ تبعیض و دشمنی و عداوت با هیچ مذهب و قوم و نژادی وجود نداشت. استعمارچیهای صلیبی که میدانستند با وجود حاکمیت بومی و ملی تورکها، نخواهند توانست ممالک محروسه و ملتهای ساکن آن را به مستعمره و بردگی بکشانند با توطئهچینی و کثیفترین کارهای جاسوسی و تخریب که با همکاری دری زبانان و تازیک زبانان به پیش بردند، توانستند با کودتا حاکمیت پیوسته هزار ساله تورکها را در جغرافیای موسوم به ایران برانداخته و حکومتی جعلی را با مشخصات جعلیتر و ادعاهای خود ساخته حاکم کنند. ما تورکها احتیاجی نداریم، فارس و پانفارس نوکیسه و تازه به دوران رسیده ما را معرفی کرده و ما را به خودمان یا غیر بشناساند. نوشتجاتتان طبق همه متونی که فارس و پانفارس تهیه میکند، آغشته به جعل و تحریف و دروغهای پانفارسیزم است. (حداقل ۴ مورد شناسایی شد.) باید در آخر بدون هیچ تعارف و پردهپوشی گفت که ادعای دوستی فارس و پانفارس با تورکها و عربها حتی روی کاغذ هم امری پوچ، چندشآور و عوامفریبانه است. بیخود و بیجهت نقاب و ماسک بر صورت نگذارید، که ادعای دوستیتان هم رنگ و بوی عداوت و خودبرترانگاری و هدفدار است.
درود بر شما وزیری عزیز.
در تاریخ ایران، ترکها بدون شک نقش مهمی در شکلدهی به فرهنگ و سیاست این سرزمین ایفا کردهاند، و بسیاری از حکمرانان و دولتهای ترکتبار خدمات بسیاری به این منطقه و مردمش داشتهاند. اما مهم است که به یاد داشته باشیم تاریخ ایران توسط اقوام مختلفی مانند فارسها، ترکها، کردها، عربها و بسیاری دیگر شکل گرفته و همه این اقوام در ساختن این تمدن نقش داشتند.
نویسنده این مقاله خود یک ترک است و هدف اصلی او این بوده که به شکلی علمی و محترمانه به هویت و تاریخ ترکهای ایران بپردازد. مسلماً توهین و تحقیر اقوام دیگر یا سایر هموطنان، نه منطقی است و نه اخلاقی.
همزیستی و همکاری اقوام مختلف، از جمله ترکها و فارسها، در طول تاریخ باعث شده است که این منطقه به یکی از غنیترین فرهنگها و تمدنهای جهان تبدیل شود. تقابل و تعارض بین اقوام، آنطور که گاهی در متون قومیگرایانه به آن پرداخته میشود، واقعیت تاریخی ندارد و بیشتر از روی احساسات است.
ایران برای همه ایرانیان است و هر قوم و فرهنگی سهمی در این تاریخ غنی دارد. تقویت همبستگی ملی، در کنار حفظ و افتخار به ریشههای قومی و فرهنگی، میتواند آیندهای بهتر برای همه ما بسازد.
نویسنده بیسواد چند تا کتاب موثق میخوندین تؤرکها از ملتهای قبیل ساکن در فلات هستن ایرانی هم که میگین اصلا کجاست طبق کدام سند نام همه جارو ایران میگین آثار مربوط به سنگ نوشته ها از بحرین تا قفقاز و ….آثار پروتوروکها سومریان و .. که زبان التصاقی داشتن مشخص میکنه کی مهاجره مهاجرینی سیبری که اومدن و تاراج کردن فرهنگ و تمدن موجود در فلات رو
درود و سپاس از دیدگاه شما. ابتدا باید بگویم که تاریخ این منطقه پیچیدگیها و تحولات فراوانی داشته و شناخت دقیق آن نیازمند مطالعه منابع معتبر و چندجانبه است. در پاسخ به نکاتی که مطرح کردید، چند نکته مهم را باید در نظر بگیریم:
یران به عنوان یک مفهوم تاریخی، قدمتی چند هزار ساله دارد و در آثار مختلف از جمله کتیبههای هخامنشیان، ساسانیان و دیگر حکومتهای باستانی به آن اشاره شده است. نام «ایران» ریشه در واژه «آریا» دارد که به معنای سرزمین آریاییها است و در نوشتههای تاریخی به عنوان یک نام شناخته شده است. جغرافیای ایران نیز در طول تاریخ گسترش و تغییراتی داشته، اما این تغییرات به معنای انکار هویت تاریخی این منطقه نیست. بسیاری از مناطق ذکرشده در تاریخ، از جمله قفقاز، بحرین و سایر مناطق، در مقاطع مختلف تحت حاکمیت ایران بودهاند و این ارتباط تاریخی کاملاً مستند است. مهاجرت اقوام مختلف، از جمله ترکها، به این منطقه در طول تاریخ یک پدیده طبیعی است. اما این مهاجرتها به معنی انکار هویت تاریخی و فرهنگی ایران نیست. در طول تاریخ، اقوام مختلفی به فلات ایران آمده و با مردم این سرزمین تعامل و تبادل داشتهاند. این تبادلها باعث رشد و پیشرفت فرهنگ و تمدن شده و از این تعاملات است که ایران امروزی شکل گرفته است . اینکه برخی تمدنهای باستانی مانند سومریان دارای زبان التصاقی بودهاند، به معنای ترکزبان بودن آنها نیست. زبان التصاقی یک ویژگی زبانی است که در زبانهای مختلفی از جمله ترکی، اورالی و حتی برخی زبانهای دیگر وجود داشته است. ارتباط تمدنهای باستانی با اقوام امروزی نیازمند مطالعات دقیقتر و مستندتر است. در نهایت، هدف این مقاله، ایجاد شناخت و احترام بیشتر نسبت به تمامی اقوام ساکن در ایران است، از جمله ترکها. هر قوم و ملت در شکلگیری تاریخ و فرهنگ این سرزمین نقش داشته است و هیچ قوم یا زبانی نباید به حاشیه رانده شود. امیدوارم این نکات به شفافتر شدن موضوع کمک کند و اگر سوال یا نقد دیگری دارید، خوشحال میشویم که با ما به اشتراک بگذارید.
به محمودخان
ببین عزیزم من ترک خراسان هستم یعنی زبان پدرم ترکی است و پدرم هم خراسانی است ، شباهتهای ترکی خراسانی با استانبولی خیلی بیشتر از تبریزی است ، نه اینکه بگم استانبولی خیلی چیز شاخیه ولی ریشه ما و استانبولی بیشتر به آسیای مرکزی برمیگرده تا ترکهای تبریز ، اگه به هر کی که زبونش ترکیه بگیم ترک ، درسته خودمون رو به ترکیه نزدیک کرده ایم ولی علم ژنتیکه که باید بگه کی ترکه و کی آذری و کی یونانی
میتونید خودتون رو ترک بدونید ولی علم ژنتیک میگه شما به اون سیستانی شباهت بیشتری دارید تا ابرو گوندش . متاسفانه لفظ ترک خر رو نه به خاطر خدای نکرده نادان بودن ترکهای آذربایجان ، بلکه بخاطر تعصب بیخود داشتن و نپذیرفتن حقیقت بهشون میگن وگرنه کسی به ترک قشقایی یا ترک خراسان ترک خر نمیگه
با سلام
مننمیدونم چرا ایرانی جماعت خیلی دوست داره ما ترک ها رو ضعیف نشون بدن، ترک ها رو از هم جدا کنند که جمعبتشون کم نشون بده، ترک ها رو بگن زرد پوستند که برتری خودشون رو نسبت به ما نشون بدن، بگن مت اریایی هستیم شما نیستین، ادری معنی نداره ما همه ترک هستیم، ما قبل از اریایی ها و … در ایران و بومیان اصلی ایران بودیم، ما نگهبانداتش بودیم اصل زرتست ما بودیم، اریایی اصیل مائیم، ما ادربایجانی ها هم سفید پوست تر از خیلی قومیت ها هستیم، هم چشم رنگی هامون بیشتر از سایر قومیت ها هست، هم آدم های بلند قدمون بیشتر از سایر قومبت ها هست، هم موهای لخت و رنگیمون بیشتره، ولی ایرانی جماعت به قول خودشون که ما ترک ها رو جدا از خودشون میدونند میخوان بگن ما اصلمون ترک نیستیم و زبانمون ترکه، نخیر ما تموم رگ و ریشمون ترکه و از هر نظری که فکر کنید نسبت به هیچ قوم ایرانی کم نداریم بلکه بالاتر هم هستیم، بعدش بننده تخقیق مفصلی انجام دادم ۴۰ درصد مردم ایران حداقل ترک تبارند که بخاطر تحقیر شما مثلا ایرانی ها جرات اظهار هویت ندارند چون شما اسم خر روشان گذاشتین، من با افتخار میگویم من ترکم و هوش و ذکاوت و دانایی ام از خیلی ها بیشتره، این همه چرت و پرت ها رو تو جهان مخش نکید که ما ترک ها رو تضعیف کنید برید ببینید بزرگان اروما در مورد ترک ها چی میگن و در مورد بقیه شما ایرانی ها به قول خودتون چی میگن
درود بر شما محمود عزیز
از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید متشکریم. باید به این نکته توجه کرد که ترکها همیشه بخشی از ملت بزرگ ایران بودهاند و هستند. ترکها در طول تاریخ ایران نقشهای بسیار مهمی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد این سرزمین ایفا کردهاند. اشاره به اینکه ترکها را جدا از ‘ایرانیها’ میدانید، شاید ناشی از سوءتفاهمهایی باشد که متأسفانه در طول زمان بهوجود آمده است. اما واقعیت این است که ایران خانه مشترک همه اقوام است و ترکهای ایران یکی از ستونهای اصلی این خانه محسوب میشوند.
همه اقوام ایرانی، از ترکها گرفته تا کردها، لرها، بلوچها و فارسها، در کنار هم به شکلگیری هویت ملی ایران کمک کردهاند. تفاوتهای زبانی، فرهنگی و حتی ظاهری میان اقوام مختلف نه تنها دلیلی برای جدایی نیست، بلکه تنوعی است که به زیبایی و قدرت این کشور افزوده است.
در مورد مسائلی که مطرح کردید، مهم است که همه ما به جای تأکید بر تفاوتها، به اشتراکات و پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان اقوام مختلف توجه کنیم. ترکهای ایران در کنار دیگر اقوام، همواره در شکلگیری تاریخ و تمدن این سرزمین نقش داشتهاند و بخشی جداییناپذیر از هویت ایرانی هستند. امیدواریم این بحثها بتوانند به تقویت اتحاد و احترام متقابل کمک کنند.
هدف ما در این مقاله معرفی بخشی از ویژگیها و تاریخ قوم ترک است، اما به هیچ وجه قصد تضعیف هیچ قومیتی را نداریم. ایران همواره خانه اقوام مختلف بوده و هر قوم و فرهنگی در شکلگیری تاریخ و هویت این کشور نقش داشته است. ترکهای ایران، از جمله مردم آذربایجان، همواره با افتخار به هویت و فرهنگ خود زیستهاند و در عین حال با دیگر اقوام ایرانی روابط نزدیکی داشتهاند.
مهم است که به یاد داشته باشیم تنوع ظاهری و فرهنگی در میان اقوام مختلف وجود دارد و این تنوع زیبایی ایران را تشکیل میدهد. هیچ قوم یا زبانی در ایران نسبت به دیگری برتری ندارد، بلکه همه در کنار هم، ایران را به کشوری واحد و متنوع تبدیل میکنند. ما همچنان تلاش میکنیم تا در مقالات خود بیشتر به تاریخ و ویژگیهای قومهای مختلف بپردازیم و خوشحالیم که شما این بحثها را پیگیری میکنید. باز هم از شما برای مشارکت در این بحث تشکر میکنیم.
من دوستی دارم که آزمایش ژنتیک درایران داده بود ولی آزمایش ژنی که بعدا در ترکیه و آذربایجان انجام داده بود فرق می کرد داستان چیه؟
درود بر شما سامان عزیز
بخش هایی از آزمایش ژنتیک تبارشناسی مثل هاپلوگروپ های پدری و مادری و همچنین نئاندرتال ها مارکر های ثابتی دارن و هرجای دنیا که این تست انجام بشه نتایج ثابت خواهد بود ولی بخشی که مربوط به ملیت ها هست متفاوت خواهد بود و این به معنی اشتباه در نتایج شرکت ها نیست بلکه این مربوط به تفاوت در دیتابیس ها و پایگاه های ژنتیکی جمعیتی ست که شرکت ها برای آنالیز دیتاهاشون بکار میبرند. و بستگی داره که این شرکت ها چه جمعیت هایی رو بهعنوان رفرنس و منبع خودشون مورد مقایسه قرار داده باشند. یعنی به اندازه ی نمونه ها در اون جمعیت و تقسیم بندی مردمان اون کشور ها بستگی داره. مثلا یک شرکت ایران رو از استان خراسان تا تبریز و از خزر تا خلیج فارس درنظر میگیره و کشور های اطراف مثل افغانستان و پاکستان و.. رو جدا میکنه و درصد ایرانی کم میشه ولی شرکت دیگه ممکنه این کشور هارو هم جزو جمعیت ایران درنظر بگیره و درصد رو بالاتر ببره و این تفاوت ها طبیعی خواهد بود.
درود یزدان بر تمامی هموطنان عزیز 🤍 ضمن عرض ادب باید بگویم من آذری ریشه ام زرتشت بزرگ است که وجب به وجب خاک ایران تاریخ آذری کهن وجود دارد من نه ریشه اغوز موغوز دارم نه مغول نه ایخور نه چچنی نه و…. من از دیار آدُرآبادَگان هستم که امروز ما آن را آذربایجان مینامیم ما را چه به غوز موغوز و اویخور و عثمانی و… 💚 جانمان فدای ایران و تمامی هموطنانم ❤ از تبریز جانلار ایران توپراقینا قوربان . وطن منه جان دی آنا دی ایرانیم دی ❤ یعنی وطن برای من مادر است مادرم سرزمینم ایران
ضمن تشکر از نویسنده مترم
اما باید دقت کرد همینکه تا الان سازمانهای ایران ازجمله سازمان آمار ایران هیچوقت اجازه نداده در سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن، مولفهی قومیت-زبان شمارش بشه؛ پس به راحتی ثابت میکنه که در ایران جمعیت قوم ترک بیشتر از قوم فارس است. با توجه به همین اگر روزی ناگزیر این مولفه را وارد کنند هم مثل سایر ارزیابیها و شمارشها و آمارهای ایران، تقلب و کمشماری و زیادشماری اتفاق خواهد افتاد و حقیقی نخواهد بود و مشکوک خواهد بود
سلام
مقاله خوبی بود ممنون ازشما
ولی ترکهایی که در ترکمنستان و استان گلستان و بخشهایی از استان ایران که ساکنند به عنوان ترکمن خوانده میشوند با ترکهایی که در عراق زندگی میکنند مثل شهر کرکوک، که آنها نیز ترکمن خوانده میشوند لهجهشان زمین تا آسمان فرق میکند.
به ترکهای عراق، ترکمنلی نیز گفته می شود که مخفف ترکمنائلی است. رسانهها و مدارس ترکهای عراق، با این حال که زبان رسمی عراق، عربی است، به زبان ترکی استانبولی(ترکیهای) است که با لهجه کوچه بازاری خود کمی متفاوت است. لهجه آنها را میتوان بین ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی قرار داد.
و درضمن تاریخ ترکان در ایران و جهان بسیار پیچیده است.
بعضی از اسناد وجود دارد که کوچ ترکان را به ایران نقض میکند.
درود بر شما رضای عزیز
ممنون که اطلاعاتتون رو با ما در میون گذاشتید؛ حتما در باب این موضوع بیشتر صحبت میکنیم.
ما از ترک های خلج هستیم
خیلی مقاله جامع و خوبی بود 👌🏻 ما از ترک های خلج هستیم خیلی دوست دارم آزمایش شما رو بدم تا دقیق تر متوجه بشم ریشه مون به کجاها برمیگرده
درود بر شما میم عزیز
حتما😍 در خدمتتون هستیم؛ لطفا اطلاعات تماستون رو در فرم مشاوره ژنتیک رایگان در انتهای مقاله ثبت کنید تا همکاران برای پاسخگویی به سوالات شما تماس بگیرند.