زمان مطالعه: 6 دقیقه

روانشناسی مشکلات دوقلوها در مدرسه

یکی از چالش هایی که والدین دوقلوها با آن مواجه هستند مشکلات دوقلوها در دوران تحصیل است. وابستگی عاطفی، مشکلات تحصیلی از جمله این چالش ها است. در بررسی انجام شده در یک مدرسه ابتدایی شهر بوژیم، ۲۰ دوقلو درس می خوانند اما تعداد دوقلوهای این منطقه خیلی بیشتر از این تعداد است.

هیچ دلیل علمی برای درصد زیاد دوقلوها در این شهر پیدا نشده است؛ اما گفته می شود که ژنتیک، نقش مهمی دارد.یکی از معلم های مدرسه ابتدایی شهر بوژیم می گوید: «دوقلوها دوست دارند با هم باشند. شاید خیلی پافشاری نکنند؛ اما می دانیم که اغلب دوست دارند با هم در یک کلاس باشند. آن هامی خواهند در خانه هم با درس بخوانند و تکالیفشان را با هم انجام دهند.»

مادر یکی از این دوقلوها می گوید: «آموزش دوقلوها کار ساده ای نیست. باید هم نقش مادر را ایفا کنم، هم نقش بهترین دوست و هم نقش روانشناس.  خلاصه باید کارهایی را انجام دهم که مادران دیگر که فرزند دوقلو ندارند؛ انجام نمی دهند. اما از همه اینها گذشته مادر بچه های دوقلو بودن؛ اتفاق قشنگی است.»

مهم ترین چالشی که خانواده های بچه های دوقلو با آن مواجه هستند؛ این است که آیا دوقلوها در تمام مقاطع  مدرسه با هم باشند یا برای آموزش بهتر باید آن ها را از هم جدا کرد؟


به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

جدایی دوقلوها در مدرسه

به عنوان والدين دوقلوها، شما بهتر می دانید که داشتن یک قل دیگر و تاریخ تولد یکسان، به معنی اینکه هر دو آن ها کاملا شبیه به هم هستند؛ نمی باشد. در مورد دوقلوهای غیرهمسان باید گفت که آن ها مانند سایر خواهر و برادر ها با وجود شباهت از هم متفاوت هستند. ممكن است دوقلوها، هم سان یا غیرهمسان، با ورود به مهد کودک یا مدرسه، علایق همسان و مهارت های یکسانی را نشان بدهند و یا سرگرمی های متفاوت و عملکرد کاملا متفاوتی داشته باشند.

باید بدانید که دوقلوها چه همسان و چه غیرهمسان، هر یک انسانی خاص و متفاوت هستند و شما برای تربیت آن ها بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید. یکی از مهم ترين تصمیماتی که والدین دوقلوها با آن مواجه می شوند این است که در مدرسه، آن ها در یک کلاس حضور داشته باشند یا در دو کلاس متفاوت باشند.

جواب به این سوال برای هر یک از خانواده ها متفاوت است. ولی برای اینکه این تصمیم گیری برای شما آسان تر شود، در ادامه در مورد هر دوی این شرایط صحبت می کنیم.

مزایای حضور دوقلوها در یک کلاس

  •   برخی از دوقلوها در حضور قل خود، عملکرد بهتری دارند.

این بچه ها به پیشرفت هم کمک می کنند و موجب بهبود عملکرد یکدیگر می شوند. انگار که در تمام لحظه های سخت یک نفر هست که شما را تشویق کند تا از پس مشکلات بر بیایید. برای بچه ها در روز اول مدرسه یا مهد این که با چه کسی زنگ تفریح را بگذرانند یک آزمون بزرگ است. برای بچه های دوقلو داشتن قل دیگر در کنارشان در این مواقع بسیار آرامش بخش است.

  •  ایجاد رقابت سالم بین دوقلوها با قراردادن آن ها در یک کلاس

با توجه به ویژگی های شخصیتی و خلق و خوی دوقلوها، حضور آن ها در یک کلاس می تواند موجب تشویق دیگری برای پشتکار بیشتر شود.

بررسی مشکلات دوقلو ها در مدرسه از نظر اضطراب و دستاورد تحصیلی

برخی روانشناسان معتقد هستند که جدایی دوقلوها از هم بیشتر باعث آزردگی و ناراحتی آن ها می شود تا اینکه به آن ها کمک کند. در یکی از مقالات این حوزه، روانشناس ماری لامیا می گوید که ارتباط بین دوقلوها آنقدر قوی هست که ممکن است جدایی آن ها در مدرسه باعث تمرکز آن ها بیشتر روی جدایی باشد تا بر روی پیشرفت تحصیلی.

با جدایی دوقلوها از هم، قلی که اعتماد به نفس بیشتری دارد؛ ممکن است اضطراب را در خود تقویت کند. حتی ممكن است هر دو قل دچار استرس بیش از حد شوند؛ چرا که نمی دانند قل دیگر مشغول به چه کاری است و احوالش چگونه است. در برخی از این بچه ها، جدایی باعث افزایش استرس و ترس در آن ها می شود.

دکتر نانسي سگال، یکی از متخصصین روانشناس در زمینه ی دوقلوها، با نظریه ی افزایش اضطراب بعد از جدایی، در بچه های دوقلو موافق است. او می گوید جدایی از خانه و والدین و رفتن به محیط مدرسه به قدر کافی حس عدم امنیت را در بچه ها ایجاد می کند. برای همین جدایی قل ها می تواند اضطراب را در آن ها تقویت کند.

  •  عملکردهای شناختی و دستاورد تحصیلی

طبق مطالعه ی جدیدی که در دانشگاه لندن انجام شده است؛ جدایی کلاس دوقلوها، چه دوقلوهای همسان و چه دوقلوهای ناهمسان، در مدرسه، باعث بهبود دست آوردهای تحصیلی، توانایی در عملکردهای شناختی و انگیزه و اشتیاق به یادگیری پیشرفت می شود. 

مزایای حضور قل ها در یک کلاس برای والدین

در واقع هیچ مطالعه ای وجود ندارد که بگوید جدایی قل ها در کلاس درس، یا بودن آن ها در یک کلاس نتایج تحصیلی بهتری برایشان به همراه دارد. تصمیم گیری در مورد این موضوع باید بین والدین، معلم ها و دوقلوها انجام شود.

در کنار همه ی این ها، وجود دوقلوها در یک کلاس برای پدر و مادر بسیار آسان تر است. این به معنی وجود یک معلم برای بچه ها، تکالیف مشابه، روش درسی یکسان و ساعت ها و برنامه های یکسان است. بدین ترتیب برنامه ریزی برای والدین بسیار ساده تر است. 

مشکلات دوقلوها در یک کلاس

شاید حضور دوقلوها در کنار هم برای برخی خانواده ها بهتر باشد ولی برای همه این طور نیست. زمانی که در این مورد تصمیم می گیرید؛ باید مشکلات دوقلوها را هم در نظر بگیرید. هر یک از قل ها را به عنوان یک انسان منحصر به فرد در نظر بگیرید نه به عنوان نیمی از یک وجود؛ اهمیت این موضوع از هرچیزی بیشتر است. برخی از دوقلوها می توانند در همه ی ابعاد اجتماعی، تحصیلی، ذهنی و احساسی پیشرفت کنند ولی لازمه ی این پیشرفت برای آن ها، فاصله گرفتن از قل دیگر است.

عدم تمرکز دوقلوها  در کنار هم

به گفته ی بسیاری از والدین و معلمان، از جمله مشکلات دوقلوها یی که در یک کلاس هستند؛ باعث حواس پرتی یکدیگر می شوند. با اینکه در برخی موارد باعث بروز یک حس رقابتی سازنده در هم می شوند؛ اما در موارد دیگر به شدت تمرکز خود را بر این می گذرانند که قل دیگر دارد چه کار می کند یا اینکه قل دیگر چقدر بهتر یا بدتر کارها را انجام می دهد. این بچه ها نمی توانند بر روی درس در کلاس تمرکز کنند.

اگر یکی از آن ها در بخشی خیلی خوب عمل کند، قل دیگر به شدت آزرده می شود و احساس ناهماهنگی با قل خود می کند. در چنین حالتي، جدایی دوقلوها از هم به آن ها کمک می کند. جهت اطمینان بیشتر می توانید از معلم بچه ها در این زمینه مشورت بگیرید.

وابستگی اجتماعی و عاطفي دوقلوها به هم

بسیاری از دوقلوها درگیر تفکراتی مثل یک روح در بدن و ما دوتا یکی هستیم؛ باعث مشکلات دوقلوها می شود. این تفکر آن ها را از پیشرفت به عنوان انسان های منحصر به فرد باز می دارد. دوقلوهایی که قادر به جدایی از هم نیستند؛ نمی توانند دوستان خود را داشته باشند و شخصیت متفاوت خود را بروز دهند. بنابراین بهتر است که آن ها را در یک مدرسه اما در دو کلاس متفاوت قرار دهند.

وقتی دوقلوها همیشه با هم هستند، از مشکلات دوقلوها یی که همیشه باهم هستند این است که نمی توانند از پس موقعیت های چالش برانگیز مانند پیدا کردن دوست و هم بازی یا شروع یک مکالمه برآیند. کم کم این موقعیت ها برای آن ها بسیار سخت و عذاب آور خواهد بود. برای تقویت اعتماد به نفس، یادگیری مهارت های اجتماعی، سرسختی و مقاومت، تجربه ی این موقعیت ها در زندگی لازم است. 

برتری یکی از قل ها

مشکلات دوقلوها به موارد قبلی ختم نمی شود در برخی از دوقلوها، یکی از قل ها شخصیت بارزتری دارد و بسیار معاشرتی و با اعتماد به نفس است. در این شرایط قل دیگر همواره سکوت می کند و نمی تواند عملکرد خود را داشته باشد.احتمالا با گذشت زمان هر دو قل، نتوانند با محیط مدرسه و اجتماع منطبق شوند. همچنین ممكن است احساسات آن ها به درستی شکل نگیرد. حضور قل ها  در دو کلاس مختلف، با ایجاد فضای کافی می تواند به رشد آن ها کمک کند.

تشخيص معلم برای دوقلوها

برخی مواقع، معلم احساس می کند که دوقلوها باعث حواس پرتی سایر دانش آموزان می شوند. به طور ویژه اگر هر دوقل شیطنت کنند و یا برای صحبت با هم از زبان بخصوص یا کلمات خاص استفاده کنند و یا بیش از حد با هم رقابت کنند؛ این مسئله پیش می آید. در این حالت با تشخيص معلم، بهتر است آن ها در دو کلاس متفاوت تحصیل کنند.

تصمیم بگیرید!

هیچ فرمولی نیست که برای همه ی دوقلوها کارساز باشد. برای تصمیم درست، اولین قدم، شناخت ویژگی های شخصیتی و خلق و خوی منحصر به فرد هر قل است. امروزه با تست تلنت ایکس می توانید به این ویژگی های منحصر به فرد درونی پی ببرید.  با کمک مشاور در کنار شناخت درست ویژگی ها، بهترین تصمیم را برای دوقلوها بگیرید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید