زمان مطالعه: 8 دقیقه

کودک درونگرا چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های رفتاری کودک درونگرا

فهرست ها

چطور با کودک درونگرا برخورد کنیم؟ نشانه های رفتاری افراد درونگرا چیست؟ با اینکه شناخت درست ویژگی های شخصیتی افراد، بخصوص در سنین پایین تر کار دشواری است. ولی نشانه هایی در رفتارهای فردی وجود دارد که می تواند در شناخت این ویژگی ها به ما کمک کند.

البته باید اشاره کنیم که امروزه با استفاده از تکنولوژی های نسل جدید و دانش ژنتیک می توان از بدو تولد به برخی از ویژگی های شخصیتی و رفتاری و نیز استعداد های فردی پی برد.

یکی از رایج ترين ویژگی های شخصیتی درون گرایی و برون گرایی است. البته بسیاری در تعریف این ویژگی ها و نیز تشخیص آن دچار خطا می شوند. کودک درونگرا ویژگی هایی دارد که باید آن را شناخت و باید برای تربیت فرزند درونگرای خود به این ویژگی ها توجه کرد.

تیپ شخصیت درونگرا
ویژگی های فرد درونگرا

به عنوان پدر یا مادر، شما همیشه سعی در شناخت تیپ شخصیتی فرزند خود دارید. زیرا این ویژگی های شخصیتی در تربیت فرزند نقش مهمی دارند. در ادامه در مورد صفت درون گرایی بیشتر صحبت می کنیم.

خلق و خو بسیار پیچیده است. با اینکه ما در طول زندگی دچار تغییر می شویم ولی در هنگام تولد یا درونگرا هستیم یا برونگرا.

دکتر مارتی اولسن ـ استعدادها نهفته ی کودک درونگرا

ویژگی های کودک درونگرا

  1. به کتاب خوانی و کارهایی که بتوانند تنهایی انجام دهند تمایل بیشتری دارند.
  2. به مدت طولانی نمی توانند با افراد دیگر در ارتباط باشند و زود خسته می شوند.
  3. دوستان کمی دارند.
  4. اغلب با تن صدای پایین صحبت می کنند.
  5. احساسات خود را به سختی بروز می دهند.

۱۰ نشانه کودک درونگرا

۱. کنجکاو نسبت به محیط اطراف ولی محتاط در کشف آن

کودک کنجکاو به محیط
کنجکاوی کودک نسبت به محیط

بسیاری از درون گراها ذهن بسیار هوشمندی دارند و ذاتا کنجکاو هستند. آن ها علاقه دارند بفهمند که دنیا چگونه می چرخد. از پرسیدن سوالات سخت هراسی ندارند. درون گراها همیشه دوست دارند تا جواب چراهای خود را پیدا کنند.

درعین حال درون گراها مشاهده گر هستند. ترجیح می دهند تا بیشتر تماشا کنند تا سریع وارد عمل شوند. اگر فرزند شما ترجیح می دهد قبل از رفتن به محوطه ی بازی مدتی را به تماشای محوطه بگذراند، می تواند فردی درون گرا باشد. آن ها قبل از انجام کاری به خوبی مشاهده می کنند و قبل از گفتن حرفی در مورد آن فکر می کنند. 

۲. حساس به محیط اطراف

کودک درونگرا در دوران نوزادی یا خردسالی ممکن است فرزند شما در محیط های شلوغ گریه کند و بی قرار باشد. در سال ۲۰۰۴ در مطالعه ای در دانشگاه هاروارد، روانشناسان نشان دادند که بچه هایی که به محرک های ناآشنا در محیط واکنش نشان می دهند، در آینده، معمولا افرادی خجالتی، ترسو و درون گرا خواهند بود. وقتی کودک درون گرای شما بزرگ می شود، فردی آرام است که بیشتر وقت خود را با افراد اشنا می گذراند. در مکان های شلوغ، برخورد با افراد و موقعیت های جدید حالت چهره اش تغییر می کند.

۳. وزن کم در هنگام تولد و یا تولد زود هنگام

در یک مقاله ی چاپ شده در آرشیو بیماری های کودکان، بیان شده است که نوزادانی که با وزن کم به دنیا می آیند و یا پیش از موعد مقرر متولد می شوند، با احتمال بیشتری درون گرا هستند.

۴. هنگام ملاقات فرد جدید سرد می شود ولی در خانه شاداب است.

بازی های تک نفره
کودک درونگرا، تنهایی بازی کردن را ترجیح می دهند.

کودک درون گرا در هنگام ملاقات با فرد ناآشنا، سكوت می کند و از برقراری ارتباط چشمی پرهیز می کند. باتوجه به سرشت درون گراها، آن ها نیازمند زمان برای گرم کرفتن با فرد جدید هستند. کودک درون گرا در خانه احساس راحتی و آرامش دارد و از اینکه با شما صحبت کند و یا کارهای عجیب انجام دهد، ترسی ندارد. در واقع کودک درون گرا در کنار آشنایان و خانواده فردی متفاوت به نظر می حسد و شخصیت واقعی خود را نشان می دهد.


توانمندی های کودک تو چیه؟!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفتش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه

۵. به آسانی مجذوب کارهایی می شود که به تنهایی می تواند انجام دهد.

بسیاری از درون گراها، قدرت تخيل و دنیای درونی بسیار قوی دارند. اگر کودک شما ساعت های طولانی با یکی از اسباب بازی هایش سرگرم می شود، ممکن است درون گرا باشد. در سنین بالاتر، کودک درون گرا در اتاق خود، سرگرم مطالعه، نقاشی و بازی های کامپیوتری می شود.

۶. بعد از یک روز شلوغ، بسیار خسته می شود.

درون گراها با معاشرت زیاد خسته می شوند و نیاز دارند که به تنهایی خود برگردند تا انرژی از دست رفته را جبران کنند. بهتر است در رفتار کودک در یک روز بازی با بقیه ی کودکان دقیق شوید. آیا کودک شما با اینکه بسیار به او خوش گذشته است خسته و کلافه به نظر می رسد؟ 

۷. اضطراب جدایی

این نوع اضطراب برای کودکان درون گرا معمول نیست اما ممکن است آن ها چنین چیزی را تجربه کنند. در اصل درون گراها بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی هستند تا برون گراها. اگر کودک شما برای رفتن به مهد کودک یا پیش دبستانی بی قراری می کند و دوست ندارد که شما را ترک کند، احتمالا او درون گراست.

تیپ شخصیتی کودک
درونگرایی

۸. به دنبال معنا و مفاهيم عمیق تری در زندگی است.

همه ی کودکان پرسش های مختلفی را مطرح می کنند ولی کودک درون گرا شما را با عمق تفکرش سورپرایز می کند. ممکن اسن آن ها بزرگ تر از سن شان رفتار کنند. کودک درون گرا بسیار زودتر شروع به واکنش و گرفتن بازخورد از رفتارش می کند.

۹. بیان کردن نیازها و خواسته ها برای آن ها دشوار است.

دراصل  کودکان درون گرا شخصیتی به سمت درون دارند. آن ها ممكن است برای بیان کردن خود مدت ها در جستجوی كلمات درست باشند. درواقع درون گراها حافظه ی بلند مدت بهتری دارند تا حافظه ی کوتاه مدت. وقتی که کودک شما صحبت می کند، ممكن است بارها سکوت کند تا كلمه ی مناسب را پیدا کند.

فرد درون گرا ممكن است از اینکه نمی تواند خود را بدرستی بیان کند، کلافه شود. در خردسالی، آن ها بيشتر به داستان ها، کتاب ها و هنر روی می آورند، زیرا این امکان را به آن ها می دهد تا بهتر خود را بازگو کنند.

۱۰. بيشتر به ندای درونی خود گوش می دهند.

تمایل به تنهایی
کودک درون گرا معمولا در محیط های خلوت احساس راحتی بیشتری دارند.

کودک درونگرا بيشتر به ندای درونی خود گوش می دهند تا نظر دیگران. در دنیای درون گراها به دور همه چی، آن ها بر روی پازل پیچیده ی احساسات و تفکرات خود کار می کنند. ولی باید بدانید که آن ها اگر نیاز به کمک داشته باشند معمولا از دیگران درخواست کمک نمی کنند. همواره سعی دارند که مستقل و خودکفا باشند.

تفاوت های کودک برون گرا با کودک درون گرا

برای شناخت این ویژگی ها  و تفاوت بین کودک درونگرا و برونگرا باید در رفتارهای کودک دقیق شد. در کتاب دکتر لانی برای کودکان برون گرا این ویژگی ها آمده است:

کودک من درونگرا است یا برونگرا
کودکان درون گرا تمایل دارند زمان خود را با مطالعه سپری کنند.
  • حرف زدن با صدای بلند و عصبی، بخصوص هنگام استرس
  • تغییر مداوم موضوع صحبت
  • قابلیت نشان دادن خود به عنوان یک حرفه ای، حتی زمانی که هیچ مهارتی ندارند.
  • نزدیک تر قرارگرفتن در کنار هم صحبت
  • پریدن وسط مکالمه
  • نگاه کردن به دورست در هنگام گوش دادن
  • توان بیان بالا با استفاده از زبان بدن، استفاده از دست ها و حالت چهره
  • اگر مکالمه طولانی شود، حوصله شان سر می رود یا دیگر گوش نمی دهند.
  • فکر می کنند بیشتر افراد دوست آن ها هستند.
  • به آسانی با شرایط جدید اخت می شوند.
  • از انجام فعاليت ها به ویژه کارهای اجتماعی انرژی می گیرند.
  • از اینکه زمان زیادی تنها باشند، گله می کنند.

اگر فرزند شما درون گراست، نکات زیر را بخوانید:

  • درون گرایی در کودکان غیر عادی نیست و نباید از آن خجالت کشید.

بسیاری از افراد موفق، رهبران گروه ها، هنرمندان و کارآفرینان درون گرا هستند.

نباید های رفتاری با کودک درون گرا
نباید های رفتاری با کودک درون گرا

بیل گیس، اما واتسون و جی کی رولینگ شخصیتی درون گرا دارند.

  • درونگرایی در کودکان تغییر نمی کند

با توجه به اینکه درون گرایی و برون گرایی ژنتیکی هستند، این ویژگی ها دگرگون نمی شوند. در واقع مغز درون گراها و برون گراها استفاده ی متفاوتی از مسیر عصب های شناختی می کند. یک مطالعه نشان داده است که درون گراها، بخش خاکستری بزرگ تر و ضخیم تری در قسمتی از مغز دارند. این بخش با تفکر خلاق و تصمیم گیری در ارتباط است.

  • برای کودک درونگرا گرم گرفتن با افراد جدید و اخت گرفتن با محیط جدید زمان بر است.

ممكن است موقعیت های جدید آن ها را عصبی کند. بهتر است قبل از قراردادن آن ها در موقعیت جدید با آن ها صحبت کنید.

  • معاشرت کردن از افراد درون گرا انرژی می گیرد. 

ممكن است برون گراها و درون گراها هر دو از معاشرت خسته و خلافه شود، ولی برای درون گراها این احساس کلافگی بیشتر است. می توانید به کودک خود آموزش دهید هنگام خستگی با عذرخواهی از جمع به گوشه ی آرامی برود تا بتواند شاداب تر باشد.

  • دوست پیدا کردن می تواند بسیار سخت باشد.

برای اینکه دوست شدن با افراد جدید را برای فرزند خود راحت کنید، باید به نقاط مثبت شخصیت او اشاره کنید. برای مثال می توانید بگویید که دیروز دیدم که خوب با دوست جدیدت حرف می زدی، من خیلی بهت افتخار می کنم.

  • به کودک درونگرا آموزش دهید که احساسات منفی خود را تعديل کنند.

می توانید به آن ها بگویید با اینکه در جشن تولد ممكنه خیلی راحت نباشی ولی دوست های جدید می تونی پیدا کنی. با دادن چنین بازخوردهایی به او یاد می دهید تا احساسات منفی خود را کنار بگذارد و قدم به دنیای بیرون بگذارد.

درونگرا یا افسرده
درونگرایی و افسردگی با هم متفاوت هستند!
  • کودک درونگرا ممكن است علاقه های خاص و منحصر به فردی داشته باشد.

به او این فرصت را بدهید تا علایق خود را مطرح کند ولی مراقب باشد که این علایق او را در مسیری نادرست قرار ندهد. فعالیت هایی که کودک با علاقه انجام دهد، منجر به شادي، سلامت و اعتماد به نفس او می شود.

  • ممكن است فرزند شما نتواند از حق خود دفاع کند.

بهتر است به او آموزش دهید تا بلند و واضح زمانی که کودک دیگری می خواهد اسباب بازی اش را بگیرد، نه بگوید. اگر در مهد یا مدرسه مورد اذیت و آزار قرار گرفت با مربی خود درباره ی این موضوع صحبت کند. 

  • کودک شما لزوما خجالتی نیست.

خجالتی بودن بار منفى دارد. بهتر است از این كلمه استفاده نکنید، زیرا او باور خواهد کرد که خجالتی است و این می تواند در یادگیری و کنترل احساسات کودک تاثیر بگذارد.

  • کودک درنگرا نیاز دارد زمان بیشتری را به تنهایی سپری کند.

اگر کودک زمان بیشتری در اتاق خودش است، این دلیلی بر بی علاقگی او به شما نیست. کودک درون گرا برای بازیافتن انرژی خودش نیاز دارد تا ساعاتی را در تنهایی سپری کند. 

بهتر است دوباره یادآور شویم که درون گرایی و برون گرایی وراثتی است. این ویژگی ها به ساختار ژنتیکی فرد بازمی گردد. البته با رشد کودک و یادگیری مهارت ها ممكن است این ویژگی ها کم رنگ تر یا پررنگ تر شوند. 

آیا واقعا می توان از طریق دی ان ای استعدادیابی کرد؟

درونگرایی با خجالتی بودن تفاوت دارد؟

درونگرایی و خجالتی بودن علائم مشترک زیادی دارند؛ اما چیزی که متفاوت است، علت بروز این نشانه ها و رفتارها است. مثلا فرد درونگرا خودش دوست دارد اغلب تنها باشد یا کم تر حرف بزند؛ اما فرد خجالتی علی رغم میل باطنی اش به ارتباط رفتن با دیگران، نمی تواند! چون از ارتباط با دیگران هراس دارد.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید