زمان مطالعه: 6 دقیقه

هوش ریاضی یا استعداد ریاضی؟

هوش ریاضی

 هوش ریاضی و استعداد چقدر باهم ارتباط دارند؟ توانایی ریاضیات ذاتی و ژنتیکی است یا تحت تاثیر محیط قرار می گیرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

استعداد ریاضی ما تا حدودی ژنتیکی است.  برای ریاضیات پایه یا ابتدایی، استعداد ریاضی تاثیر کمتری از پشتکار، آمادگی یادگیری و اعتماد به نفس دارد؛ اما در مسائل پیچیده تر، نقش ژن ها پررنگ تر می شود.

ریاضی، هوش یا استعداد؟

هوش ریاضی یا استعداد ریاضی؟ مسئله این است! اگر بسیاری از افرادی را که در حل مسائل عالی عمل می‌کنند، مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که درصد زیادی از این افراد از همان کودکی هوش ریاضی قابل تحسینی داشته اند.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آید که توانایی درک سؤالات ریاضی و حل آنها به عنوان هوش حساب می‌شود یا استعداد؟ در پاسخ باید بگوییم که باهوش فردی است با توانایی درک سریع مسائل و بااستعداد فردی است که مهارت‌ها را در زمان کوتاه و با صرف کمترین انرژی یاد می‌گیرد. بنابراین افرادی که هوش ریاضی بالایی دارند، احتمال خیلی زیاد از استعداد بالایی نیز برخوردار باشند.

من استعداد ریاضی ندارم!

 بسیاری از ما براین باور هستیم که برخی، ریاضیدان به دنیا می آیند. نداشتن استعداد ریاضی لزوماً مربوط به زمانی نیست که فرد از عهده حل کردن مسائل برنمی‌آید. روانشناسان و متخصصان علوم اعصاب بر این باورند که افرادی وجود دارند که هوش ریاضی بالایی دارند اما در یادگیری با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

این موضوع می‌تواند تحت تأثیر عوامل روانی، جسمی، محیطی و اجتماعی قرار داشته باشد. آنچه در بررسی توانایی فرد برای حل مسائل ریاضی وجود دارد، انجام تست هوش و سنجش این افراد از نظر سلامت روانی و جسمی و عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنهاست.

چه کسانی استعداد ریاضی دارند؟

توانایی فرد در حل ریاضیات هم می تواند مبنایی برای بررسی داشتن یا نداشتن استعداد ریاضی باشد. کسانی که با استدلال‌‌های خود به راحتی سؤالات ریاضی را حل می‌کنند، به نوعی استعداد ریاضی دارند.

روانشناسان با مطالعات موردی و انجام تست‌های هوش ریاضی به این نتیجه دست یافته‌اند که استعداد ریاضی یک موضوع ذاتی است. البته با انجام تمرینات ریاضی مختلف می‌توان به پرورش استعداد ریاضی در کودکان پرداخت.

با استعدادیابی ژنتیکی آشنا شوید!


با ژنتیک هوشت رو بسنج!
این دفعه به جای تست های استعدادیابی، با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!
 
تقویت هوش ریاضی
استعداد ریاضی ارثی است؟

تحقیقات در حوزه وراثتی بودن هوش ریاضی

تحقیقات دانشگاه JOHN HAPKINS

بررسی های اخیر در دانشگاه جان هاپکینز نشان داده است که ما استعداد ریاضی را از اجداد خود به ارث می بریم. محققین این دانشگاه تصمیم گرفتند درک عددی کودکانی که هنوز ریاضیات به آن ها آموزش داده نشده است را امتحان کنند.

درک عددی در غریزه ی همه ی ما وجود دارد و این همان چیزی است که برخی مواقع از یکدیگر در مورد آن سوال می کنیم. برای مثال از هم می پرسیم که فکر می کنی چند نفر در این اتوبوس هستند؟

ارتباط بین درک عددی و توانایی ریاضیات مسئله ی جهانی است. در حالیکه هنوز برخی بر این باور هستند که توانایی ریاضیات وابسته به فرهنگ و زبان است و سال ها طول می کشد تا کسی بتواند ریاضیات را بخوبی درک کند.

ملیسا لیبرتوس – Melissa Libertus – یکی از نوابغی که بر روی این موضوع کار کرده است.

این تحقیق نشان داد که استعداد ریاضی مانند درک عددی، ذاتی است. مطالعه ای که بر روی 200 کودک 4 ساله انجام شد، بسیار ساده بود. کودکان باید به این سوال که بین دو دسته نقاط با دو رنگ متفاوت کدام یک نقطه های بیشتری دارد؟ پاسخ می دادند. آن ها آزمون های دیگر ریاضی هم دادند.

نتایج ساده ولی کمی ناراحت کننده بود؛ آن دسته از کودکانی که درک عددی بیشتری داشتند، مهارت های ریاضی خیلی بهتری از خود نشان دادند. آزمون های دیگر ریاضیاتی که این کودکان دادند شامل:

  1. مهارت عددی ( شمارش آیتم های مختلف)
  2. تفاوت اعداد ( بزرگ تر، کوچک تر و مساوی)
  3. سواد عددی و عملیات روی اعداد مانند جمع و ضرب
  4. مفاهیم عددی و حل مسایل عددی

لیبرتوس در ادامه می گوید که: ارتباط بین درک عددی و توانایی ریاضی بسیار شگفت انگیز است و جوابی است برای سوالات زیادی که در این حوزه وجود داشته است، از جمله اینکه با آموزش و تمرین درک عددی کودک می توان توانایی ریاضی او در آینده را افزایش داد.

تحقیقات استعداد ریاضی در انگلستان

در مطالعه ای که بر روی کودکان در دانشگاه UCL، کالج پادشاهی لندن و آکسفورد انجام شد، نیمی از ژن های موثر در توانایی خواندن، در درک ریاضیات نیز دخیل هستند. دانشمندان حوزه ی ژنتیک رفتاری، با توجه به اینکه ژن های بسیاری در این دو ویژگی نقش دارند، به ارتباط پیچیده بین محیط و ژنتیک اشاره کرده اند.

این مطالعه با دو دیدگاه انجام شد، با بررسی شباهت های ژنتیکی هزاران دوقلو و نیز بررسی میلیون ها تفاوت ساختار DNA آن ها. در نهایت با آنالیز داده های بدست آمده از دو دیدگاه نقاط ژنتیکی تاثیرگذار در توانایی ریاضیات و توانایی خواندن مشخص شد.

دکتر الیور دیویس یکی از اعضای مطالعه ی نقش ژنتیک در هوش ریاضی از دانشگاه UCL

مطالعات نشان می دهد که دلیل تفاوت در میزان استعداد ریاضی کودکان، متفاوت بودن ساختار ژنتیکی آنهاست. البته این دلیل نمی شود که نقش محیط را نادیده بگیریم. با آموزش صحیح و برنامه ریزی درست می توان این توانایی را بهبود بخشید.

وراثت بدین معنا نیست که همه چیز غیرقابل تغییر است.

با استفاده از تکنولوژی، می توانیم میلیون ها نقطه ی ژنتیکی را بخوانیم و به آگاهی انسان ها در زمینه ی تاثیر بیولوژی بر زندگی روزمره کمک کنیم. با استفاده از همین تکنولوژی می توان بسیاری از اختلالات را شناسایی کرد و یا از پاسخ بدن هر فرد به درمان های مختلف اطلاع پیدا کرد.

دکتر کریس اسپنسر – دانشگاه آکسفورد

تست استعداد ریاضی

راه های زیادی برای سنجش توانایی ریاضیات وجود دارد؛ یکی از این راه ها انجام تست های هوش است. در ادامه با چند نمونه از معروف ترین تست های هوش که بخشی را به توانایی و درک ریاضیات اختصاص داده اند؛ آشنا می شویم:

تست استعداد ریاضی
تست هوش ریاضی
  • تست وکسلر

در بخشی از مهارت کلامی به بررسی توانایی افراد در محاسبه و حل مسائل عددی پرداخته می‌شود. وکسلر تست سجش هوش و توانایی شناختی برای کودکان و بزرگسالان است؛ با این تست بیشتر آشنا شوید : تست هوش وکسلر

  • تست هوش استنفورد-بینه

بخشی تحت عنوان استدلال کمی (Quantitative reasoning) دارد که هوش ریاضی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. این تست برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است.

  • تست هوش گاردنر

خیلی ها نمی دانند که هوش چندیدن نوع مختلف دارد! گاردنر با طرح 80 سؤال به بررسی چندین هوش از جمله هوش ریاضی می‌پردازد. این آزمون‌های استاندارد بخشی از تست خود را به سؤالاتی اختصاص داده اند که فرد را از نظر توانایی ریاضی و منطقی بررسی می‌کنند. اگر دوست دارید با هوش های دیگر هم آشنا شوید به تست هوش گاردنر مراجعه کنید.

  • تست استعدادیابی مای اسمارت ژن

جالب است بدانید که تیم مای اسمارت ژن که ارائه دهنده خدمات ژنتیکی است، با بررسی از دید روانشناسی، علوم شناختی و استانداردهای علمی، تست  Talent X یا استعدادیابی را برای بررسی استعداد افراد از جنبه‌های مختلف که یکی از آن ها هوش ریاضی است؛ را ارائه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است به صفحه تست استعدادیابی مراجعه کنید.

راه‌های تقویت هوش ریاضی

همانطور که گفتیم راهکارهایی وجود دارند که با کمک آنها می‌توان هوش ریاضیات را تقویت کرد. برای مثال با:

  • استفاده از بازی‌های فکری همچون شطرنج، مونوپولی، دوز، دومینو، بلاکاس و زینگو
  • به کار بردن چرتکه برای تقویت مهارت محاسبه سریع، به خاطر سپاری اعداد و قدرت تحلیل فردی
  • بازدید از موزه‌های ریاضی برای یاد گرفتن درباره تاریخچه اختراعات، درس گرفتن از زندگی افراد معروف و کسب اطلاعات درباره یافته‌های علمی
  • مطالعه کتاب
  • مطالعه درباره کهکشان‌ها، اجرام آسمانی، کسوف و خسوف

جمع بندی

اگر بخواهیم یک جمع بندی کوتاه داشته باشیم؛ باید بگوییم که هوش ریاضی ذاتی است اما تحت تأثیر شرایط محیطی و سلامت جسمی و روانی فرد قرار می گیرد و امکان تقویت استعداد ریاضی و یا تضعیف آن (استفاده نکردن از توانایی ذاتی بخاطر شرایط محیطی) وجود دارد!

برای اینکه استعداد ریاضی خود یا کودکتان را بسنجید می توانید از تست هایی که پیش تر معرفی کردیم استفاده کنید اما این تست ها . در این راستا تست استعدادیابی تلنت را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا کودکانتان را از جوانب مختلف از جمله استعداد ریاضی بسنجید.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید