زمان مطالعه: 6 دقیقه

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته مورد علاقه

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته مورد علاقه

تست استعدادیابی برای انتخاب رشته یکی از راه‌هایی است که نوجوانان و جوانانی که دغدغه انتخاب رشته در دوران دبیرستان یا دانشگاه را دارند، به سراغ آن می‌آیند. تست رشته مناسب و مورد علاقه می‌تواند به عنوان یک راهنما در تصمیم‌گیری به افراد کمک کند.

برخی از تست‌های تحصیلی به بررس عملکرد تحصیلی محصلین می‌پردازند که خب تا حدودی کمک‌کننده است؛ اما تست استعداد سنجی ژنتیک و بررسی توانمندی‌های ذاتی افراد با آزمایش ژنتیک استعدادیابی قطعاً نقشه راه دقیق‌تری برای افراد خواهد بود.

من نمی‌دونم چه رشته‌ای برم؟

انتخاب رشته تأثیر زیادی بر آینده شغلی و زندگی افراد دارد؛ برتری که نسل امروز نسبت به گذشته دارند این است که از پیشرفت علم و تکنولوژی در کوچک‌ترین اتفاقات و تصمیمات زندگی خود می‌توانند استفاده کنند.

پیش‌تر برای خودشناسی و استعدادیابی به سراغ تست‌های استعدادیابی می‌رفتیم که با پرسیدن تعدادی سؤال، انتظار داشتیم دقیقاً به ما شخصیت ما چگونه است و در چه چیز‌هایی استعداد داریم؟

اما پاسخی که دریافت می‌کردیم ناقص بود چرا که این آزمون صرفاً شخصیتی که بر اثر عوامل محیطی شکل گرفته را آنالیز می‌کردند؛ امروز با انجام آزمایش ژنتیک استعدادیابی می‌توان توانمندی‌های ذاتی فرد را مشخص کرد.

حال سؤال این است؛ چطور رشته مورد علاقه خود را پیدا کنم؟ آزمایش ژنتیک استعدادیابی در این زمینه چه کمکی به من می‌کند؟ در ابتدا به چندتا از دغدغه افرادی که در حال بزنگاه انتخاب رشته هستند بپردازیم.

در ادامه به چند مورد رایج‌ترین دغدغه‌های افراد برای تشخیص رشته مورد علاقه می‌پردازیم:

چه رشته ای مناسب من است؟ چطور رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنم؟

طبیعی است که بین صد‌ها رشته‌ای که وجود دارد سردرگم شوید. واضح است که تصمیم شما باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی‌تان گرفته شود. تصمیمی که می‌گیرید به شکل‌گیری شخصیت اجتماعی‌تان، شغل و کسب و کاری که خواهید داشت؛ میانجامد.

اگر این تصمیم آگاهانه و با برنامه‌ریزی باشد، خیالتان راحت است که در آینده شغلتان روح شما را آزار نخواهد داد و از جایگاه اجتماعی که بدست آوردید، رضایت کامل خواهید داشت. به این موضوع مفصل‌تر می‌پردازیم اما اگر در چند کلمه بخواهیم خلاصه کنیم، برای انتخاب رشته در ابتدا به:

  • علایق
  • مهارت و توانمندی‌ها
  • اهداف و خواسته هایتان
  • شرایط محیطی که در آن قرار دارید

توجه کنید و سپس انتخابی داشته باشید که هر چهار مورد در مسیر رسیدن شما به خواسته و اهدافتان، در کنار هم قرار گیرند.


تست انتخاب رشته مناسب من!

آزمایش ژنتیک استعدادیابی به شناخت نقاط قوت و ضعفت کمک میکنه؛ با شناخت توانمندی هات میتونی آگاهانه تصمیم بگیری! برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کن.

 

بیشتر بخوانید: چگونه به پیشرفت تحصیلی کمک کنیم؟

از انتخاب رشته خود مطمئن نیستم

حتی اگر بین تمام رشته‌هایی که برای تحصیل وجود دارد، به نتیجه‌ای رسیدید و چند مورد را برای تصمیم‌گیری نهایی انتخاب کردید؛ ممکن است دودلی و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی، برایتان آزار دهنده باشد.

عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی که می‌گوییم، در واقع همان ابهامی است بین علایق، مهارت‌ها و آینده نگری‌تان دارید؛ چند راه برای رفع این ابهام وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

از آینده شغلی خود مطمئن نیستم

در این جا دو حالت داریم:

۱. شغل مورد علاقه را پیدا کرده‌اید اما نمی‌دانید برای شما مناسب است یا خیر.

۲. علایق، توانمندی و مهارت‌ها و خواسته‌هایتان را می‌شناسید و می‌خواهید شغل در راستای آن‌ها انتخاب کنید. در هر دو حالت آگاهی و شناخت کامل نسبت شخصیت و توانمندی‌های خود دارید. نگران نباشید؛ برای رسیدن به این شناخت یک راه حل مطمئن وجود دارد.

لازمه کاهش دغدغه‌های این چنینی، شناخت کامل نسبت خود است، از علایق، اهداف، خواسته‌ها و در کنار آن‌ها استعداد‌ها و توانمندی‌های ذاتی. آگاهی نسبت توانایی‌های فردی و تطبیق آن‌ها با خواسته‌هایتان، می‌تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه منجر شود. آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX یکی از راه‌های مطمئن برای خودشناسی است.

آزمایش ژنتیک TalentX؛ تست استعدادیابی برای انتخاب رشته

تست استعدادیابی ژنتیک که با استفاده از تجزیه و تحلیل دیتا‌های ژنتیکی موجود در DNA نمونه بزاق فرد انجام می‌شود، قادر است ۲۴ ویژگی و صفت شخصیتی، هیجانی و عملکرد شناختی فرد را بررسی کند و همچنین دستاورد‌های تحصیلی او را نیز بسنجد و به عنوان یک تست استعدادیابی برای انتخاب رشته مفید و کارآمد عمل کند. در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

علاوه بر خودآگاهی، اقدامات دیگری که می‌تواند به تصمیم‌گیری شما کمک کند، شامل:

به‌موقع شروع کنید

همه کار‌های خود را برای دقیقه نود نگذارید؛ هر چه زودتر شروع به تصمیم‌گیری کنید، با آرامش خاطر و فرصت بیشتری می‌توانید به دنبال علاقه‌ها و توانمندی‌های خود بروید.

با افراد مختلف صحبت کنید

با افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مختلف صحبت کنید. از آن‌ها بخواهید نقاط قوت و ضعف در رشته‌شان را برایتان باز کنند.

  • چه چیزی در رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند آزارشان داده؟
  • یا کدام جنبه از رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند برایشان جذاب است؟
  • بعد از اینکه وارد رشته مورد نظر شده‌اند، چه چیزی طبق انتظارتشان پیش نرفته است؟

پاسخ این سؤالات، ابهاماتی که درباره رشته‌های تحصیلی دارید را از بین می‌برد و کمک می‌کند تا جوانب مختلف آن را با شخصیت و خواسته‌های خود تطبیق دهید و در آخر به این نتیجه برسید که آیا واقعاً این رشته مناسب من است یا خیر!

به علایق و استعداد‌های خود توجه کنید

چه فعالیت‌های برای شما خوشحال‌کننده و رضایت بخش هستند؟ چه اقداماتی انرژی شما را بیهوده هدر می‌دهند و کلافه‌تان می‌کنند؟

دانستن عملکرد هر یک از اعضای بدن برای بقا توجه شما را بیشتر جلب می‌کند یا سیستم اسکلت‌بندی یک ساختمان؟ گوش کردن به صحبت‌های اطرافیان و درک آن‌ها به شما بیشتر انرژی می‌دهد یا عکس‌برداری از طبیعت؟

هیچ کدام؟ شاید بررسی ابعاد یک حادثه و پیدا کردن علت و معلول آن برای شما جذاب‌تر باشد؟ این یک مرحله از خودشناسی است؛ به حالات روحی و احساسات خود، هنگام انجام‌های فعالیت مختلف توجه کنید.

آگاهی نسبت به ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و در کنار آن بال و پر دادن به علایق و مهارت‌هایی که شما را خوشحال می‌کند؛ شرایط تصیمیم‌گیری آگاهانه و دقیق را برای شما ایجاد می‌کند.

اما برای رسیدن به این حد از شناخت نیاز به کمک دارید! تست‌های شخصیت‌شناسی و استعدادیابی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند؛ اما نتایج همه این آزمون‌ها با توجه به شرایط روحی شما در لحظه انجام تست ممکن است دچار تحریف باشد. علاوه بر آن؛ پاسخ‌هایی که شما در تست‌های خودشناسی می‌دهید، بدون علم و آگاهی بر توانمندی‌های ذاتی‌تان است!

جایگزین آزمون‌های استعدادیابی و شخصیت‌شناسی، آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX است که که با بررسی نشانگر‌های ژنتیکی افراد و بررسی آن‌ها در حوزه‌های شناختی، هیجانی، تحصیلی و غیره، یک گزارش کامل از توانمندی‌ها و شخصیت فرد را ارائه می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید اطلاعات تماس خود را در انتهای مقاله ثبت کنید.

بررسی بازار کار برای تست انتخاب رشته مناسب

انتخاب رشته‌ای که انجام می‌دهید، نقش مهمی در آینده شغلی شما ایجاد می‌کند؛ بنابراین بررسی بازار کار رشته‌هایی که توجه شما را جلب کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد.

  • بعد از فارغ التحصیلی در رشته مورد نظر چقدر طول می‌کشد تا وارد باز کار این رشته شوید؟
  • چند درصد از فارغ التحصیلان این رشته وارد بازار کار شدند؟
  • در شغل مربوط به رشته خود مشغول هستند یا کسب و کارشان ربطی به تحصیلاتشان ندارد؟
  • پیشرفت شغلی در بازار کار رشته‌ای که انتخاب کردید چگونه است؟ چه جایگاه‌هایی ممکن است بدست‌آورید؟
  • درآمد شما از بازار کار رشته‌تان چقدر خواهد بود؟
  • آینده بازار کارتان در کشور و دنیا چگونه خواهد بود؟ چه چیز‌هایی آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

تست های استعداد تحصیلی و شغلی برای دانش آموزان، دانشجویان و افراد جویای کار

انواع مختلفی از آزمون‌های استعدادیابی دانش‌آموزان دبیرستانی وجود دارد که هر کدام بر یک یا چند زمینه از استعداد‌ها و توانایی‌ها تمرکز می‌کنند. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید: انواع تست های شخصیت شناسی معروف

آزمون‌های هوش عمومی

این آزمون‌ها توانایی‌های کلی فرد را در زمینه‌های مختلف مانند استدلال، حل مسأله، حافظه و پردازش اطلاعات ارزیابی می‌کنند و پاسخ مناسبی برای آن دسته از افرادی است که با سؤالاتی از جمله «تست رشته مناسب من کدام است؟ » روبرو هستند.

آزمون‌های استعداد تحصیلی

این آزمون‌ها توانایی‌های تحصیلی فرد را در زمینه‌های مختلف مانند ریاضی، علوم، زبان، ادبیات، علوم پایه، علوم فنی مهندسی، مهندسی، زبان‌شناسی و علوم انسانی ارزیابی می‌کنند.

آزمون‌های استعداد شغلی

در آزمون‌های استعداد شغلی، ویژگی‌های شخصیتی افراد برای موقعیت‌های مختلف شغلی سنجیده می‌شود. از اجتماعی بودن، توانایی همکاری تیمی و مسئولیت‌پذیری گرفته تا جنبه‌های تخصیصی‌تر تناسب فرد با مشاغل مختلف را می‌سنجند.

آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX؛ تست روانشناسی رشته مورد علاقه

تست ژنتیک استعدادیابی با بررسی عملکرد‌های شناختی از جمله توان ریاضیات، توانایی روخوانی، حافظه کوتاه مدت، حافظه منطقی، هوش سیال و… و همچنین بررسی ویژگی‌های شخصیتی مختلف از جمله ریسک‌پذیری، جنگندگی و … نقش مهمی در شناخت استعداد‌ها و توانمندی‌های فرد دارد.

آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX یک راه دقیق و مطمئن برای رسیدن به شناخت کامل فردی در حوزه‌های مختلف روانشناختی است؛ برای دریافت مشاوره رایگان درباره تست استعدادیابی TalentX، می‌توانید اطلاعات تماس خود را در فرم انتهای مقاله وارد نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

آزمون استعداد شغلی RIASEC یا تست هالند

تست استعدادیابی هالند یکی از معتبرین آزمون‌هایی است که برای افزایش خودآگاهی و رضایت در زمینه‌های شغلی و تحصیلی به کار می‌رود. در این تست، مؤلفه‌های

  • واقع گرایی
  • تحقیقی یا مطالعه‌گرایانه
  • هنری
  • اجتماعی
  • سازمانی یا تجاری
  • قانونمند یا متعارف
    در فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آزمون استعداد تحصیلی گاتمن

شاید بپرسید تست رشته مناسب من چیست؟ این آزمون توانایی‌های تحصیلی فرد را در زمینه‌های مختلف مانند ریاضی، علوم، زبان و ادبیات ارزیابی می‌کند و از معروف‌ترین انواع تست روانشناسی رشته مورد علاقه در بازار است.

آزمون هوش عمومی وکسلر

تست هوش توانایی‌های کلی فرد را در زمینه‌های مختلف مانند استدلال، حل مسأله، حافظه و پردازش اطلاعات ارزیابی می‌کند. وکسلر یکی از انواع تست روانشناسی رشته مورد علاقه و پر کاربرد برای دانشجویان است.

جمع‌بندی

اگر توجه کرده باشید؛ تمام مواردی که در تست‌هایی مثل گاتمن، وکسلر، هالند و غیره بررسی می‌شوند، در آزمایش ژنتیک استعدادیابی وجود دارند. علاوه بر آن تحریف عوامل روحی و محیطی در آن وجود ندارد.

از آنجا که انتخاب رشته تحصیلی دبیرستان تأثیر مستقیمی بر رشته دانشگاهی و همچنین بعد از آن، نوع شغل و حرفه افراد دارد، در واقع به نوعی نخستین و مهم‌ترین بخش تأثیرگذار بر آینده فرد است. انتخاب مناسب‌ترین تست استعدادیابی برای انتخاب رشته می‌تواند افراد را تا حد زیادی به پاسخ این پرسش که «چه رشته‌ای انتخاب کنم؟» نزدیک کند.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید