زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با تست گاردنر، روشی برای استعدادیابی کودکان

تست هوش هاوارد گاردنر

طبق نظریه هوش هوارد گاردنر، انسان‌ها از چندین نوع هوش بهره‌مند هستند. تست گاردنر بین مربی ها و روانشناس ها محبوب است؛ زیرا در انتخاب مسیر زندگی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. در ادامه با این تست بیشتر آشنا می‌شویم.

HOWARD GARDNER
هاوارد گاردنر

شاید بعد از شنیدن کلمه استعدادیابی، این سوالات به ذهن شما برسد: “کودک من چه استعدادی دارد؟IQ او چقدر است؟” عموم مردم فكر می‌كنند اگر فردی رتبه بالایی در تست هوش بگیرد، یعنی باهوش و توانمند است و اگر رتبه‌اش پایین بود به این معناست كه فرد، در یادگیری ضعیف است و نمی‌تواند در جامعه به خوبی رشد کند. در کنار هوش و استعداد، مهارت تربینی والدین نیز تاثیر زیادی در شکوفایی توانایی های کودک دارد.

اما طبق تحقیقات اخیر، هوش عمومی كه از طریق تست هوش سنجیده می‌شود؛ معیار مناسبی برای سنجش توانایی‌‌های یك فرد نیست!

شاید در پیش‌بینی موفقیت کودک در مدرسه مؤثر باشد ولی امکان دارد در اندازه‌گیری توانایی‌هایی مثل: نویسندگی، نقاشی، برنامه‌نویسی كامپیوتر، یادگیری یك زبان خارجی و غیره موفق عمل نکند. پس بهتر است بپرسیم “چه نوع هوشی در کودک قوی‌تر است؟”

هوارد گاردنر یکی از افراد مطرح در حوزه استعدادیابی کودکان است که انواع هوش را شناسایی و دسته بندی کرده است. طبق نظریه هوش هوارد گاردنر، اگر برای کشف و پرورش استعداد کودک وقت کافی گذاشته شود، در آینده می‌تواند به جایگاه مناسب خود برسد. روش های زیادی برای استعدادیابی وجود دارد؛ تست های استعدادیابی یکی از این روش ها هستند.

تست بیگ فایو، تست اوکانر، کلیفتون و غیره به انتخاب مسیر افراد می کنند. با مطالعه مقاله معرفی انواع تست هوش معتبر، معروف ترین تست های هوش را بشناسید.

چرا استعدادیابی مهم است؟

باتوجه به اینکه سیستم آموزشی کشور ما با بر اساس حواس بینایی و شنوایی تدوین شده است؛ حواس دیگر و جنبه های مختلف هوش، به چالش کشیده نمی شوند. اگر بحث تست گاردنر را نادیده بگیریم و فقط روی حواس پنجگانه‌مان تمرکز کنیم، فقط دو مورد آن، یعنی از قابلیت های بینایی و شنوایی استفاده می کنیم.

در نتیجه؛ ارزیابی، تشخیص و مقایسه سیستم آموزشی ایران، ناقص و محدود است. شاید کودک شما بتواند یک استاد بزرگ نقاشی یا موسیقی یا یک مربی موفق در رشته های ورزشی (استعدادیابی ورزشی کودکان) باشد! اما به دلیل بی‌توجهی به استعدادش، تبدیل به یک کارمند بی انگیزه شود!

با استعدادیابی ژنتیکی آشنا شوید!

انواع هوش گاردنر
نظریه هوش گاردنر

آشنایی با انواع هوش بر اساس نظریه گاردنر

  • هوش زبانی و کلامی
  • هوش منطقی و ریاضی
  • هوش بصری و فضایی
  • هوش موسیقی یایی
  • هوش بدنی و جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی
  • هوش طبیعت گرایی

در ادامه به بررسی هر انواع هوش در نظریه گاردنر می‌پردازیم.

تا به حال تست هوش ریون انجام داده اید؟

هوش زبانی و کلامی در تست گاردنر

براساس نظریه گاردنر، هوش کلامی شامل توانایی درک و استفاده از زبان گفتار و نوشتار است. یعنی این دست افراد چه در سخنرانی‌ها و چه در نویسندگی بیان موثری دارند؛  همچنین می‌توانند در زبان‌های خارجه موفقیت‌هایی کسب کنند. برای مثال نویسنده و مجری مشهور “اوپرا وینفری” از هوش کلامی بالایی برخوردار است.

مشاغل مناسب این افراد: نویسندگی، وکالت، روزنامه نگاری، سخنرانی، مربیگری، معلم زبان خارجه، شاعر، ویراستار، زبان شناسی، مترجمی، مشاور روابط عمومی، مجری تلویزیون و رادیو و دوبلوری مشاغلی هستند که طبق نتایج تست گاردنر برای افرادی با هوش زبانی مناسب است.

راه‌های پرورش استعداد: صحبت کردن در مورد یک موضوع یا ویرایش یک نوشته، نظر دادن در مورد یک رویداد، تغییر محور یک داستان.

علایق و تمایلات: استفاده از کلمات و زبان‌ها


با ژنتیک هوشت رو بسنج!
این دفعه به جای تست های هوش، با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

 

هوش منطقی و ریاضی در تست گاردنر

هوش منطقی و ریاضی به تجزیه و تحلیل منطقی مسائل، انجام عملیات ریاضی و تحقیق علمی مسائل اشاره دارد. برای مثال آلبرت انیشتین مهارت خوبی در حل معادلات، محاسبات و حل انتزاعی موضوع های مختلف داشت.

مشاغل مناسب: دانشمند و پژوهشگر ، مهندس ، کارشناس رایانه ، حسابدار ، متخصص آمار ، محقق ، تحلیل گر، بازرگان، بانکدار ، کارگزار بیمه ، مذاکره کنندگان ، معامله گر، مدیر

راه‌های پرورش استعداد: انجام محاسبه حساب ذهنی، تجزیه و تحلیل موضوعات دشوار، ایجاد هدف و تلاش برای رسیدن به آن

علایق و تمایلات: استفاده از اعداد و منطق

هوش تصویری و فضایی 

در تست هوش گاردنر، به هوش فضایی، تفکر دیداری هم گفته می‌شود. افراد با هوش تصویری و فضایی در تصویرسازی‌های ذهنی، جهت یابی، درک اشکال و تصاویر سه بعدی، تفسیرعکس و تشخیص الگوها قوی هستند.

مشاغل مناسب: معمار، هنرمند، نقشه بردار، نقشه کش، مهندس، طراح گرافیک، مخترع، عکاس، مجسمه ساز

راه‌های پرورش استعداد: توصیف کردن فضا و تصاویر، شطرنج بازی کردن، بازی با لوگو و جورچین، حل پازل، طراحی سریع (اسکیس)، استفاده از اسباب بازی‌های ساختنی، فعالیت‌های هنری، داستان نویسی با کمک تصاویر

علایق و تمایلات : تجسم کردن، کار با نقشه ها و جداول

از نظرتئوری گاردنر دریافت آموزش های جدید در سنین پایین تر به استعدادهای کودک جهت می‌دهد و پرورش استعدادهای پنهان را با مشکل مواجه می‌سازد.

هوش و استعداد
هوش و استعداد

هوش موسیقیایی

آن دست از افرادی که سبک یادگیری آنها شنیداری است، در تقلید صدا و لحن دیگران مهارت دارند. نسبت به صداهای محیط حساس هستند  و از آواز خواندن و رقص لذت می‌برند، هوش موسیقیایی دارند.

مشاغل مناسب این افراد: صدابردار، نویسنده موسیقی،رهبر ارکستر، آنالیزگر محیط طبیعی و صداها، آهنگساز، تعمیر کننده ادوات موسیقی، سازنده سازهای موسیقی، نوازنده، خواننده، مربی آواز

راه‌های پرورش استعداد: از کودک بخواهید یک شعر یا داستان بنویسد. به کودک یاد دهید موسیقی را تحلیل کند. او را به آواز خواندن تشویق کنید؛ کلمات جدید را از طریق آهنگ به او بیاموزید.

علایق و تمایلات : موسیقی، صداها، ریتم

هوش بدنی و جنبشی در تست گاردنر

این افراد با استفاده از حس لامسه قوی می‌توانند با محیط اطراف ارتباط موثری برقرار کنند. یعنی با لمس کردن بهتر یاد می‌گیرند. همچنین در یادگیری از طریق گوش کردن یا مشاهده، کمی کندتر عمل می کنند. در درک زبان بدن دیگران مهارت دارند و همچنین به خوبی می‌توانند حرکات بدن دیگران را تقلید کنند.

مشاغل مناسب : ارزیابی نتایج تست هوش گاردنر نشان می دهد که مشاغلی مثل بدل بازیگر ، پرستار، جراح، تعمیرکار، ورزشکار، مربی تربیت بدنی، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر برای این گروه مناسب است.

راه‌های پرورش استعداد: ورزش روزانه، تمرین یوگا وپیلاتس، انجام حرکات کششی، شرکت در کلاس‌های زومبا یا ایروبیک

علایق و تمایلات:  شناخت بدن و داشتن حرکت بدنی ، لمس و احساس

هوش درون فردی

افرادی با هوش درون فردی،  به تنهایی و خلوت علاقه دارند. از انجام کارهای گروهی بیزار هستند و دوست دارند خودشان به تنهایی کار کنند، درس بخوانند و فیلم ببینند.

مشاغل مناسب : دبیر خصوصی، فیلسوف، کارآفرین، مورخ ، کشاورز ، روانشناس، محقق، مشاور، مخترع، حقوق دان، پلیس، تئوری پرداز

راه‌های پرورش استعداد: بیان علت احساسات از طریق نوشتن خاطرات روزانه و احساسات خود، نظم فردی، ایجادانگیزه در خود، افزایش تعاملات با دیگران

علایق و تمایلات: گرایش به تنهایی ، مطالعه

هوش برون فردی

طبق نظریه تست گاردنر، این افراد کار گروهی را دوست دارند و معمولاً در هنگام فعالیت های اجتماعی و تعامل با دیگران بهتر آموزش می بینند. هنگام مشاجره و درگیری چه در خانه، چه در مدرسه و یا در اجتماع همیشه نقش میانجی را به عهده می‌گیرند.

مشاغل مناسب : رهبر، مدیرگروه، رئیس مجلس، مشاور، سیاست مدار، فروشنده

راه‌های پرورش استعداد: ساخت بازی با کارها ، پرتاب سنگ، نشانه گذاری اهداف

علایق و تمایلات: مکالمات و حضور در جمع

 هوش طبیعت گرایی

کسانی که دارای هوش طبیعت‌ گرایی بالا هستند؛ سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقه‌مندند. این افراد به سرعت از جزئی‌ترین تغییرات محیط باخبر می‌شوند.

مشاغل  مناسب: زیست شناس، باغبان ، حفاظت از محیط زیست، مزرعه دار

راه‌های پرورش استعداد: مطالعه کتاب مرتبط با طبیعت، توجه کودک را به تغییرات محیطی  جلب کنید.

علایق و تمایلات: علاقه مند به گیاه شناسی وباغبانی، پیاده روی و چادر زدن در طبیعت.

یادگیری در سنین پایین
اهمیت یادگیری در سنین . استعدادیابی کودکان به روش گاردنر

مناسب ترین زمان استعدادیابی کودکان

بهترین زمان استعدادیابی در کودکان و انجام تست گاردنر سنین 3 تا 6 سالگی است. البته توجه داشته باشید که کودک تا این سن آموزش مستقیمی مثل موسیقی یا نقاشی دریافت نکرده باشد و ذهن او برای دریافت اطلاعات جدید تازه و بکر باشد. از نظرتئوری گاردنر دریافت آموزش های جدید در سنین پایین تر به استعدادهای کودک جهت می‌دهد و پرورش استعدادهای پنهان را با مشکل مواجه می‌سازد.

نحوه امتیازدهی در تست هوش گاردنر

شما در پایان تست باید امتیازهای خود را از هر سوال، با هم جمع بزنید. در نهایت مجموع امتیازهای شما به صورت زیر تفسیر می شود:

  • امتیاز 45 تا 50 = خیلی زیاد
  • امتیاز  40 تا 45 = زیاد
  • امتیاز 30 تا 40 = خوب
  • امتیاز 20 تا 30 = متوسط
  • امتیاز 0 تا 20 = کم

سخن پایانی تست هوش گاردنر

توجه داشته باشید که اگر مجموع امتیازهای شما در  تست گاردنر کودکان یا بزرگسالان کم شد؛ به معنای کم هوشی و عدم توانایی نیست! تمام مهارت ها قابل آموزش هستند. کشف استعدادها و توانایی ها در افراد، روند آموزش را سرعت می بخشد و شما با آگاهی کامل در مسیر رشد قدم بر می دارید. نتایج تست خود را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید؛ پاسخگوی سوال های شما عزیزان هستیم.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

1 دیدگاه

  1. تست هوش گادرنر خوبه ولی چیزای دیگه هم هستن اونارو هم بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید