زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیپ شخصیتی کودک در چه سنی قابل تشخیص است؟

تیپ شخصیتی کودک

از دوران نوزادی، ما ویژگی های خاصی را در مورد کودک بیان می کنیم. ممکن است بگوییم ” او یک بچه ی شاد است.” و یا ” او کودک سخت گیری نیست” و یا ممکن است بگوییم چقدر بچه ی سرسخت و لج بازی است. 

ولی باید بدانید با اینکه این خصوصیت ها ممکن است نشان دهد که چه چیزی درون کودک است، ولی تا سال ها بعد، هیچ کس نمی تواند شخصیت واقعی کودک را بفهمد.

اینکه والدین تیپ شخصیتی کودک  خود را بشناسند، حائز اهمیت است. برای مثال برای تربیت کودک درون گرا مهارت های ویژه ای را باید داشت که با تربیت کودک برون گرا متفاوت است. از طرفی هر کودک با توجه به ویژگی های فردی اش، متفاوت به مشوق ها، برنامه ریزی ها و دیسیپلین ها پاسخ می دهد. معمولا ویژگی ها و  تیپ شخصیتی واقعی کودک، زمانی که وارد محیط مدرسه می شود مشخص تر می شوند.

انواع تیپ شخصیتی کودک

تیپ شخصیتی کودک
هر کودک ویژگی‌های متفاوتی دارد.

برخی نشانه ها در رفتار کودک از زمان نوزادی وجود دارد که می تواند ویژگی های شخصیتی او را پیشگویی کند. برای مثال، برخی نوزادان به روتین روزمره عادت می کنند و برخی دیگر در برابر تغییر بسیار آرام هستند. این ویژگی را به روانشناسان به خلق و خو ربط می دهند. 

خلق و خو ذاتی است. نوزادان به طور طبیعی خلق و خوی ویژه ای دارند، ولی این خلق و خو بخشی از ویژگی های شخصیتی آن ها نیست.

شخصیت مجموعه ای از احساسات، نگرش ها و پاسخ های رفتاری است. با توجه به آنچه بیان شد، تنها از نوجوانی می توان به ویژگی های واقعی شخصیتی هر فرد با مشاهدات و ملاحظات روانشناسی پیبرد.

طبق گفته ی بسیاری از روانشناسان، برای اینکه ویژگی های شخصیتی هر فرد را بتوان با دانش روانشناسی شناخت، باید سال ها مشاهدات بر روی فرد را ادامه داد. 

به گفته ی بسیاری از محققیت علم روانشناسی، این ویژگی های شخصیتی به طور شفاف و مداوم تا دهه ی سوم زندگی – بعد از 20 سالگی – خود را بروز نمی دهند. ولی با بررسی رفتار کودک و واکنش های او به دیگران از سن 11 و 12 سالگی می توان کم کم با شخصیت او آشنا شد.


به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

تست بیگ فایو و ویژگی های شخصیتی

تشخیص تیپ شخصیتی کودک
مدل ۵ عاملی شخصیت

مانند خلق و خو، ویژگی های شخصیتی با متود های مختلفی، توسط محققین بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از برجسته ترین تئوری های شخصیتی تست بیگ فایو یا 5 عامل شخصیتیاست. این 5 عامل عبارتند از:

عدم ثبات هیجانی یا روان رنجوری: افرادی که این شاخص در آن ها بالاست، احساسات منفی مانند عصبانیت، استرس، افسردگی و گناه را بیشتر از سایرین تجربه می کنند. برای این افراد کنار آمدن با استرس و موقعیت های تهدیدکننده دشوارتر است.

توافق جویی: این ویژگی همراه اجتماع است. فردی که شاخص بالایی دارد، برخوردهای اجتماعی مثبتی دارند. اگر در کنار شما باشند حس خوبی خواهید داشت. افراد توافق جو به کمک دیگران می شتابند و در گروه ها همکاری بسیار خوبی دارند.

بازبودن نسبت به تجربیات جدید: افراد با شاخص بالا در این ویژگی، خلاق، منعطف، کنجکاو و هیجان پذیر هستند. عواطف و مغز این افراد با دیدن هنر، گوش دادن به موسیقی، خوردن خوراکی های هیجان انگیز و خواندن آثار ادبی به وجد می آید.

برون گرایی: افرادی که از بودن در کنار سایرین انرژی می گیرند. در مقابل افراد درون گرا هستند که انرژی خود را از تنها بودن می گیرند.

وجدانی بودن: این ویژگی در به موقع حاضر شدن در قرارها، مسئولیت پذیری بالا و تلاش کردن بر روی اهداف بلند مدت بدون نظارت دیگری؛ دیده می شود.

شخصیت واقعی کودک و شناخت آن

شخصیت فرزند شما در دوره ی بیست سالگی مانند یک کریستال شفاف می شود.

محققین حوزه ی روانشناسی تفاوت های بین یک فرد با دیگری را در طول دوره ی بیست سالگی و با استفاده از 5 عامل شخصیتی بیگ فایو به درستی و با دقت بالا دریافته اند.

سن مناسب برای تشخیص تیپ شخصیتی کودک

یک مطالعه در سال 2010 نشان داده است که ویژگی های شخصیتی که معلمان ابتدایی در فرد می بینند، با تقریب بسیار خوبی شخصیت فرد را بازگو می کند.

در این تحقیق که در از سال 1960 بر روی دانش آموزان در آمریکا توسط دانشگاه اورگان انجام شده است، معلمان ابتدایی و دانش آموزان حضور داشته اند. محققین دریافتند ویژگی هایی که توسط معلمان در سال های ابتدایی تشخیص داده می شود تا دهه های بعد زندگی در فرد هستند و می توان با توجه به آن ویژگی ها، واکنش افراد در موقعیت های متفاوت اجتماعی را پیش بینی کرد.

تشخيص ویژگی‌های درونی کودک از بدو تولد

تشخيص شخصیت کودک از بدو تولد

باید بدانید که هر فرد، تیپ شخصیتی خاص خود را دارد. برای همین شیوه ی تربیتی مخصوص به هر یک از فرزندان متفاوت است. امروزه بعد از پروژه ی ژنوم انسانی دنیا، می توان ویژگی های شخصیتی فرزند را از هنگام تولد شناخت. براساس نتایج تست های ژنتیکی می توان برنامه ریزی درستی برای کودک انجام داد. مهارت های لازم برای والدین در تربیت کودک نیز با استفاده از این تست ها مشخص می شود.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید