زمان مطالعه: 6 دقیقه

+15 راهکار طلایی تقویت تلاش و پشتکار

تقویت تلاش و پشتکار با ۱۵ روش

تقویت تلاش و پشتکار تاثیر بسیاری در زندگی حال و آینده ما دارد. افراد با تلاش و پشتکار می‌توانند بهتر به اهداف خود دست پیدا کنند، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و مسئولیت‌پذیرتر رفتار کنند.

اما چگونه می‌توان تلاش و پشتکار را تقویت کرد؟ پشتکار و اراده به چه فاکتورهایی وابسته است؟ برای درک بهتر پاسخ این سوالات، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

16 راه‌کار موثر در تقویت پشتکار

چگونه به جای نگاه به پشت سر، رو به جلو حرکت کنیم؟

روبرو شدن با چالش‌های زندگی، یکی از موثرترین مسیرهای تقویت پشتکار و دوری از اهمال‌کاری است. اما به سادگی و بدون تمرین به دست نمی‌آید. در ادامه به 15 راهکار اصلی تقویت پشتکار می‌پردازیم.

عزم و اراده خود را تقویت کنید.

انگیزه یکی از مقدمه‌های اصلی تقویت عزم در افراد است. با تعیین اهداف کوچک و قابل دسترس، امید و انگیزه در فرد شکل می‌گیرد و در ادامه و به دنبال ایجاد انگیزه لازم است روی تمرکز کار کنیم. کنترل افکار و یادآوری مهارت‌ها و استعدادها، راه دیگری برای تقویت عزم و قدرت اراده است.

فراموش نکنید که تغذیه سالم و ورزش روزانه نیز نقش زیادی در تقویت قدرت اراده خواهد داشت. در ادامه به چند روش ساده اما اثرگذار برای تقویت عزم اشاره خواهیم کرد:

راه های تقویت پشتکار و تلاش
  1. بدانید چه می‌خواهید؛ برای کارهای روزمره و غیر روزمره خود هدف مشخص کنید.
  2. برای همیشه از شک و تردیدها خلاص شوید.
  3. خونسرد ماندن را تمرین کنید.
  4. اجازه ندهید انرژی منفی دیگران روی شما اثر بگذارد.
  5. قدر خود را بدانید؛ استعدادهای شما بی اندازه است.
  6. از خودتان بپرسید که آیا از زندگی لذت می‌برید؟

مهارت برخورد با موانع را تمرین کنید.

مهارت برخورد با موانع و مشکلات زندگی یکی از راه‌های اصلی تقویت اراده است. تشخیص به موقع موانع به ویژه هر مساله یا مشکلی که مانع از پیشرفت و موفقیت شما شود یک قدم بزرگ در دست‌یابی سریع‌تر به هدف است.

علاوه بر تشخیص موانع، لازم است برای روبرو شدن با آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. تعیین راه حل و تدابیر محتاطانه، یکی از راه‌های ایجاد آمادگی برای روبرویی با مشکلات و موانع است. بنابراین در مسیر دست‌یابی به یک هدف:

  1. با واقعیت‌ها روبرو شوید.
  2. گزینه‌های پیش رو را با دقت بسنجید.
  3. به ندای درون خود گوش دهید.
  4. بلند شوید و برای خودتان کاری کنید.
  5. از مشکلات درس بگیرید.

مقاومت و صبوری به نفع شماست.

برای رسیدن به هر هدفی لازم است صبر کافی داشته باشیم. گاهی تماشای دوردست و موفقیت و پیشرفت پیش‌رو، انگیزه‌ای دوچندان در فرد ایجاد می‌کند و مشوق او برای صبر تا رسیدن به هدف است.

گاهی تا رسیدن به هدف تنها چند قدم فاصله داریم و برای چشیدن طعم پیشرفت کافی است جا نزنیم و ادامه دهیم. برای ادامه دادن و مقاومت تا رسیدن به هدف کافی است:

  1. جسم و روان خود را سالم نگه دارید.
  2. بخشی از اجتماع‌ باشید؛ در گروه‌های سازنده شرکت کنید.
  3. دید بلندتری به سرانجام اتفاقات داشته باشید.
  4. باور داشته باشید.
  5.  به آنچه هستید وفادار بمانید.

تقویت تلاش و پشتکار تنها با دانستن این 16 مورد و دیگر موارد این چنینی ممکن نیست و برای رسیدن به قدرت اراده و پشتکار، لازم است حداقل در 10 مورد از این موارد به صورت عملی و حقیقی توانمند شوید.

پشتکار چیست؟

پشتکار داشتن به چه معناست؟

پشتکار به معنای قدرت اراده ما برای ادامه دادن کاری، حتی با وجود شکست خوردن‌های پیاپی در مسیر انجام آن است. اما برای یادگیری ریشه‌ای مهارت پشتکار و تلاش، در قدم اول لازم است افراد یاد بگیرند که برای رسیدن به آنچه می‌خواهند، تلاش کنند تا بتوانند از موانع و سختی‌ها عبور کنند.

تقویت تلاش و پشتکار در هر زمینه‌ای از زندگی از جمله تحصیلی، حرفه‌ای و روابط زناشویی اثرگذار است. اما آیا می‌توان مهارتی مثل پشتکار را اندازه‌گیری کرد؟ انجام آزمایش ژنتیکی یکی از راه‌های سنجش مهارت پشتکار است.

در تست ژنتیکی استعدادیابی TalentX که با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی موجود در نمونه بزاق فرد انجام می‌شود، بیش از 20 ویژگی شخصیتی، هیجانی و شناختی از جمله پشتکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آزمایش و دریافت مشاوره ژنتیک رایگان کلیک کنید.

پیشنهاد ویژه: توانمندیهای ذاتی خود را با این آزمایش کشف کنید!

پشتکار در روانشناسی به چه معناست؟

روانشناسی پشتکار را یک ویژگی شخصیتی تعریف می‌کند. تمایل افراد به انگیزه، غلبه بر چالش‌ها و سختی‌های زندگی و هدفمندی از جمله ویژگی‌های یک فرد دارای پشتکار در منظر روانشناسی است.

افراد با تلاش و پشتکار قوی معمولا اهداف بلندمدت دارند و به همین دلیل می‌توانند با ناامیدی و استرس روزمره خود مقابله کنند. هنوز به طور قطعی ثابت نشده است که پشتکار مربوط به کدام نیمکره مغز است اما عملکردهای مرتبط با این صفت از جمله برنامه‌ریزی، تنظیم رفتار و انگیزه، بیشتر در بخش پیش پیشانی مغز مرتبط هستند.

مطلب پیشنهادی: شما چپ مغز هستید یا راست مغز؟!

 در علم روانشناسی افراد دارای پشتکار و اراده:

  • اهداف مشخص و روشنی دارند.
  • در روابط و انتخاب علایق خود منعطف هستند.
  • می‌دانند که برای رسیدن به اهداف، زمان لازم است و معمولا صبور هستند.
  • افراد داری پشتکار و اراده معمولا بیهوده دست از تلاش بر نمی‌دارند و ثبات بالایی دارند.

به توانایی‌های خود ایمان دارند و تا رسیدن به اهداف‌شان دست از مثبت‌اندیشی بر نمی‌دارند.

مزایای اصلی تقویت تلاش و پشتکار و تاثیر آن در بزرگسالی 

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که پشتکار یک ویژگی ژنتیکی است و نمی‌توان تنها با تمرین آن را رشد داد. برخی به اشتباه معتقدند، اگر قرار است کسی پشتکار بالایی داشته باشد، باید از بچگی و بدو تولد با این صفت به دنیا بیاید.
اما آیا واقعا برای داشتن قدرت اراده و پشتکار، حتما باید ژنتیکی خوش شانس بود و در ادامه‌ی فرایند رشد هیچ جای امیدی نیست؟ نه اینطور نیست. 

1. افزایش اعتماد به نفس با تقویت پشتکار و تلاش

اعتماد به نفس ما با هر بار غلبه بر چالش‌‌ها بیشتر می‌شود. چون یاد می‌گیریم به توانایی‌های خود بیشتر اعتماد پیدا کنیم. یک نوزاد تازه متولد شده وقتی اولین قدم‌های خود را برمی‌دارد یا یاد می‌گیرد چگونه لیوان را در دست بگیرد، ابراز شادی می‌کند.

بنابراین برای بالا رفتن اعتماد به نفس خود، لازم است:

با تلاش و اراده بالا، اقدام به کسب مهارتی جدید کنید. یادگیری یک زبان خارجی، یک رشته هنری مانند خیاطی یا نقاشی و شرکت در دورهمی‌های رشد محور نمونه‌هایی از فرصت‌هایی هستند که عزت نفس ما را رشد می‌دهند. اینگونه افزایش اعتماد به نفس با تقویت تلاش و پشتکار در ما شکل می‌گیرد.

تقویت تلاش و پشتکار

پیشنهاد ویژه: افزایش اعتماد به نفس در چند قدم!

2. تقویت مسئولیت‌پذیری با تمرین پشتکار و اراده

آدم‌ها وقتی مسئولیت‌پذیرتر می‌شوند دیگر می‌دانند که هیچ چیز ساده به دست نمی‌آید و برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کنند و مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند. فرد مسئولیت‌پذیر برای انجام کارهای سخت آماده است و با قدرت اراده بالای خود و اعتماد به نفس، روبه جلو حرکت می‌کند.

برای مثال، ارتقا جایگاه شغلی یک فرد از کارشناس به کارشناس ارشد که به دنبال تلاش مداوم او و به سبب تقویت تلاش و پشتکار  انجام شده است، موجب شکل‌گیری احساس مسئولیت‌پذیری در او می‌شود.

3. مقاومت در برابر چالش‌ها با تقویت تلاش و پشتکار

افراد با تمرین و تلاش مداوم یاد می‌گیرند که در برابر سختی‌ها خم به ابرو نیاورند و با مشکلات مختلف زندگی روبرو شوند. تمرین پشتکار و اراده به فرد کمک می‌کند بجای غصه خوردن و تسلیم شدن در برابر هر احساس شکست و یا عدم موفقیتی در زندگی، با به کار بردن قدرت اراده و اعتماد به نفس، به حل مساله بپردازد. برای مثال:

فرد دارای پشتکار، شکست در برابر کنکور و هر آزمون‌ دیگری را یک تجربه تلقی می‌کند و از امتحان دوباره آن نمی‌ترسد.

4. بهبود روند رشد و موفقیت با اراده و پشتکار فردی

افرادی که پشتکار و اراده بیشتری دارند در تحصیل و زندگی حرفه‌ای خود موفق‌تر هستند. پشتکار یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت در زمینه‌های مختلفی از جمله تحصیلی و شغلی است. تفاوت این افراد با سایرین این است که از قدرت اراده و پشتکار خود برای غلبه بر مشکلات و موانع مسیر رشد و پیشرفت خود استفاده می‌کنند و تا رسیدن به قله با انگیزه ادامه می‌دهند.

تقویت تلاش و پشتکار نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت فرد ایفا می‌کند. افراد دارای قدرت اراده، تلاش و پشتکار، به دلیل یادگیری مهارت تمرین تلاش و تمرین در زندگی، با چالش‌های خود منطقی‌تر برخورد کرده و ایده‌پردازی و خلاقیت بیشتری نیز دارند.

جمع‌بندی

تقویت تلاش و پشتکار تنها با تمرین و ممارست امکان‌پذیر است. مهارتی که هرچه از سنین پایین‌تری آموزش داده شود، امکان تبدیل شدن آن به عادت بیشتر است.

علاوه بر تمامی راه‌کارهای تقویتی گفته شده، سعی کنید به عنوان پدر و مادر آگاه، در مسیر تقویت قدرت اراده و پشتکار کودک خود، الگوی مثبتی باشید، صبوری کنید و به کودکان خود کمک کنید تا جای ترسیدن از شکست‌های خود، از آن‌ها درس بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX، و دریافت مشاوره ژنتیک رایگان کلیک کنید. همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره ژنتیک رایگان
شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

2 دیدگاه

  1. hamin karaye sade
    mesle neveshtane karaye roozmare komak konandas .
    avalesh ye kami khondam goftam khob Chize jadidi nist k vali vagheanam nabayad باشه. Hammond chizayi k khodamoon ham midonim vali anjam nmidim.

    1. درود بر شما آریای عزیز
      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید