زمان مطالعه: 5 دقیقه

آزمایش چربی خون؛ تفسیر و خواندن نتیجه + شرایط انجام آزمایش

آزمایش چربی خون

آزمایش چربی خون برای سنجش کلسترول و سایر چربی‌های خون است. چربی خون شامل کلسترول، تری گلیسیرید و فسفولیپیدها است. این آزمایش می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا نیاز به اقدامی برای کاهش خطرات احتمالی پیش‌رو سلامتی خود دارید یا خیر.

موارد زیر در آزمایش چربی خون اندازه‌گیری می‌شود:

  • مقدار کل کلسترول خون شما (کلسترول کل)
  • کلسترول HDL (کلسترول با چگالی بالا که به آن کلسترول خوب می گویند)
  • کلسترول LDL (کلسترول کم چگالی که اغلب به آن کلسترول بد می‌گویند)
  • تری گلیسیرید (TG، نوع دیگری از چربی در بدن)

چربی خون در آزمایش باید چند باشد؟ تفسیر آزمایش چربی خون!

LipidDesirable Level
Total cholesterolLess than 200 mg/dL (5.1 mmol/L)†
Low-density lipoprotein (LDL) cholesterolLess than 100 mg/dL (2.6 mmol/L)
High-density lipoprotein (HDL) cholesterolMore than 60 mg/dL (1.6 mmol/L)
TriglyceridesLess than 150 mg/dL (1.7 mmol/L)
چگونه نتیجه آزمایش چربی خون را بخوانیم؟

سطح طبیعی چربی خون در آزمایش خون بسته به سن، جنسیت و سایر عوامل متفاوت است. با این حال، در اینجا چند دستورالعمل کلی آورده شده است:

  • کلسترول کل: که در آزمایش خون با نام CHOL یا Cholesterol نشان  داده می‌شود، کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم بر دسی لیتر) مطلوب در نظر گرفته می‌شود.
  • کلسترول بد: با نام اختصاری LDL در آزمایش خون نشان داده می‌شود و مقدار کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر آن برای اکثر بزرگسالان مطلوب در نظر گرفته می‌شود.
  • کلسترول خوب: که در آزمایش خون با نام اختصاری HDL نوشته می‌شود، 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر مطلوب در نظر گرفته می‌شود.
  • تری گلیسیرید: با نام اختصاری TG در آزمایش خون نشان داده می‌شود و کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر آن مطلوب در نظر گرفته می‌شود.

اگر سطح چربی خون شما بالا باشد، ممکن است در معرض خطر افزایش بیماری قلبی، سکته و سایر مشکلات سلامتی باشید. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا باید در رژیم غذایی، عادات ورزشی یا داروهای خود تغییراتی ایجاد کنید تا سطح کلسترول خود را کاهش دهید یا خیر.

اگر نگرانی ابتلا به بیماری چربی خون را دارید یا خودتان درگیر این بیماری هستید و ترس از ابتلا فرزندانتان در آینده را دارید؛ می توانید با انجام تست ژنتیک سلامت، از ریسک ابتلا به بیماری چربی خون و بیش از ۵۰ بیماری دیگر آگاه شوید و با توصیه پزشک متخصص اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنید.

برای انجام آزمایش چربی خون چه شرایطی را باید رعایت کرد؟

قبل از انجام این آزمایش چربی خون باید 8 تا 12 ساعت ناشتا باشید. یعنی حداقل از 8 ساعت قبل از آزمایش هیچ غذایی نخورید و فقط آب بنوشید. اکثر افراد این آزمایش را صبح انجام می‌دهند، بنابراین با وعده‌های غذایی آ‌ن‌ها تداخلی ایجاد نمی‌کند. چگونه برای آزمایش چربی خون آماده شویم؟

قبل از آزمایش چربی خون:

  • از خوردن یا نوشیدن هر چیزی به غیر از آب به مدت ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید. این امر باعث می‌شود پزشک اطمینان حاصل کند که سطح قند خون و تری گلیسیرید شما تحت تاثیر غذا قرار نمی‌گیرد.
  • به پزشک خود در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، اطلاع دهید. برخی از داروها می‌توانند با نتایج آزمایش تداخل داشته باشند.
  • حداقل ۳۰ دقیقه قبل از آزمایش سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید بدن را افزایش دهد.

در طول آزمایش چربی خون:

  • یک تکنسین آزمایشگاه با یک سواب الکل بازوی شما را تمیز می‌کند و یک سوزن را در یک ورید وارد می‌کند.
  • مقدار کمی خون به داخل یک ویال کشیده می‌شود. تکنسین آزمایشگاه با یک پنبه به بازوی شما فشار می‌آورد تا خونریزی متوقف شود.

بعد از آزمایش چربی خون:

  • ممکن است در محل سوراخ شدن کمی کبودی ایجاد شود. این طبیعی است و باید طی چند روز خود به خود برطرف شود.
  • بعد از انجام آزمایش می‌توانید به طور طبیعی غذا بخورید و بنوشید.

با پیروی از این نکات، می‌توانید از اینکه نتایج آزمایش چربی خون شما دقیق است و از بهترین تجویز ممکن برای سلامت خود بهره‌مند می‌شوید اطمینان یابید.

چه موقع و هر چند وقت یک بار آزمایش چربی خون بدهیم؟

  • اگر در معرض خطر بیماری قلبی هستید، مثلا سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید، باید از سن 20 سالگی هر 4 تا 6 سال یک بار آزمایش چربی خون انجام دهید.
  • اگر پزشک شما بخواهد خطر بیماری قلبی عروقی شما را ارزیابی کند، ممکن است به آزمایش چربی خون نیاز داشته باشید. این آزمایش معمولاً هر 5 سال یکبار توصیه می‌شود که تجویز آن از 45 سالگی شروع می‌شود.

    انجام آزمایش چربی خون سالی یکبار به افرادی که دارای موارد زیر هستند توصیه می‌شود:
  •     فشار خون بالا
  •     دیابت
  •     بیماری قلبی
  •     سکته
  •    بیماری کلیوی
  • اگر مبتلا به کلسترول بالا هستید، هر سال یا دو سال یک بار انجام این آزمایش مناسب خواهد بود.
  • در صورت مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول، باید هر 3 تا 6 ماه یک بار آزمایش چربی خون انجام دهید تا مطمئن شوید که داروی شما موثر است.

همچنین اگر هر یک از علائم زیر را دارید بهتر است این آزمایش را انجام دهید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • بی حسی یا گزگز در بازوها یا پاها
  • افزایش وزن ناگهانی
  • خستگی
  • مشکلات بینایی

چه کسانی بیشتر در معرض چربی خون بالا هستند؟ پیشگیری از چربی خون

آزمایش چربی خون برای افرادی که بیشتر در ریسک ابتلای بیشتری به چربی خون بالا دارند و مواردی همچون سبک زندگی سالم (رژیم غذایی سالم و ورزش و..) را رعایت نمی‌کنند، ضرورت دارد. برای پیشگیری از این بیماری چند اقدام ساده اما مهم می‌توان انجام داد:

عادات غذایی سالم

مصرف رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس، کلسترول و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، می‌تواند سطح چربی خون را افزایش دهد.
از طرفی می‌توان از رژیم غذایی جایگزین و مناسب دشمن چربی خون است. برنامه غذایی که موارد گفته شده را در بر نگیرد، می‌تواند ریسک ابتلا به چربی خون را بالا ببرد.

سابقه خانوادگی و ژنتیک

برخی افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای سطح چربی خون بالا داشته باشند. به این معنا که از نظر خانوادگی، مستعد ابتلا به تری گلیسرید بالا هستند.

آزمایش‌ ژنتیک نیز یکی دیگر از آزمایش‌های موثر در بررسی بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با بروز چربی خون و تری‌گلیسرید است.

آزمایش ژنتیک HealthX که با استفاده از نمونه بزاق فرد انجام می‌شود، ریسک ابتلا به کلسترول خوب (HDL) و بد (LDL) و همچنین بسیاری از دیگر بیماری‌های ژنتیکی از جمله بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت نوع 2 را بررسی می‌کند و با توصیه پزشک، اقدامات لازم برای پیشگیری مشخص می‌شود.

فعالیت بدنی

ورزش منظم می‌تواند به عنوان قاتل چربی خون به کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کمک کند. روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش، می‌تواند به کنترل سطح چربی خون کمک کند و به نوعی دشمن چربی خون باشد.
بنابراین افرادی که تحرک زیادی ندارند، بیشتر از فردی با فعالیت بدنی نرمال یا بالا در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مدیریت وزن

چاقی نیز می‌تواند یکی از عاملین افزایش چربی خون باشد. حفظ وزن سالم می‌تواند به عنوان قاتل چربی خون شما عمل کند و به بهبود سطح چربی خون کمک کند. برخی از افراد هم ممکن است استعداد و ژنهای چاقی داشته باشند؛ این مورد نیز در آزمایش ژنتیک سلامت بررسی و راهکارهای کمکی برای کاهش وزن توسط پزشک مشاور به شخص داده می‌شود.

ترک سیگار

استعمال دخانیات با افزایش سطرح کلسترول بد، منجر به بروز بیماری قلبی می‌شود.  بنابراین ترک دخانیات ریسک بروز چربی خون بالا را کاهش می‌دهد.

مدیریت سطوح استرس

استرس مزمن می‌تواند به افزایش سطح تری گلیسیرید کمک کند. بنابراین با کمک گرفتن از یک رواندرمانگر از کاهش سطح اضطراب خود به عنوان قاتل چربی خون کمک بگیرید.

شرایط پزشکی خاص

برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و کم کاری تیروئید نیز می‌تواند بر سطح چربی خون تاثیر بگذارد. رعایت موارد گفته شده و در درجه بعدی انجام آزمایش ژنتیک به نوعی تضمین سلامتی فرد و پیشگیری از بروز بیماریهای مهم قلبی، التهاب و غیره خواهد بود.

جمع‌بندی

آزمایش چربی خون با سنجش سطح کلسترول خوب و بد و تری گلیسیرید، برای حفظ سلامت کلی قلب و عروق بسیار مهم است. با داشتن عادات سبک زندگی سالم و انجام  آزمایش ژنتیک HealthX می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای جهت کنترل سطح چربی خون انجام داد و سطح آن را در محدوده طبیعی نگه داشت.

آگاهی از ریسک ابتلا و انجام اقدامات پیشگیرانه، خطراتی همچون افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

همچنین اگر مشکل شما نگرانی از ریسک ابتلا نیست و به چربی خون بالا دچار هستید و دغدغه ابتلای سایر اعضای خانواده و اطرافیان خود را به دلیل سابقه خانوادگی دارید، آزمایش ژنتیک سلامت به شما کمک می‌کند. همین حالا فرم مشاوره رایگان زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با برای پاسخگویی به سوالات شما تماس بگیرند.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید