زمان مطالعه: 16 دقیقه

معرفی انواع رژیم لاغری و بهترین رژیم های غذایی

معرفی انواع رژیم لاغری

فهرست ها

کاهش وزن و لاغری یکی از دغدغه های همیشگی افراد می باشد که افراد برای رسیدن به این هدف از انواع رژیم لاغری کمک می گیرند. در حال حاضر رژیم های غذایی متنوعی وجود دارد که افراد می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند. هر رژیم غذایی ویژگی های منحصر به فردی دارد که قبل از انتخاب ، باید به خوبی با آن ها آشنا شوید. افراد بعد از بررسی شاخص توده بدنی یا mbi خود تصمیم می گیرند که آیا نیاز به رژیم دارند یا خیر؟! در این مقاله به معرفی معروف ترین رژیم های لاغری و غذایی در دنیا می پردازیم.

تناسب اندام
کدام رژیم مناسب من است؟

معروف ترین رژیم های غذایی دنیا کدامند؟

در حال حاضر رژیم های غذایی بسیار متنوعی در جهان وجود دارد که برخی از آن ها شهرت بسیار زیادی دارند. از معروف ترین انواع رژیم لاغری، رژیم فرانسوی، مدیترانه ای، سی روزه، سم زدایی، پالئو و …. را می توان نام برد که در ادامه مفصل تر درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

اهمیت تناسب اندام

برخی از افراد از خود سوال می پرسند که چرا باید از انواع رژیم لاغری استفاده کنند؟ یا اینکه چرا باید به تناسب اندام خود اهمیت بدهند. در این قسمت شما را با اهمیت تناسب اندام آشنا می کنیم.

داشتن اندامی زیبا و متناسب می تواند تاثیرات زیادی روی سلامتی جسمی و روحی افراد داشته باشد. به طور مثال اگر شما بیش از حد اضافه وزن داشته باشید، نمی توانید فعالیت های ورزشی را به خوبی انجام دهید و به مرور زمان چاق تر خواهید شد. علاوه بر آن؛ داشتن اضافه وزن می تواند بیماری های مختلفی را نیز برای شما به وجود آورد. در نتیجه شما برای رسیدن به سلامت جسمی حتما باید به تناسب اندام خود اهمیت دهید.

برخی از افراد نیز تنها به جنبه ی زیبایی و داشتن اندامی خوش فرم توجه می کنند. افرادی که اضافه وزن دارند و از لحاظ روحی اعتماد به نفس پایینی خواهند داشت؛ در نهایت از جمع دوری می کنند. در نتیجه روحیه ی آن ها ضعیف می شود و مدام خود را سرزنش می کنند. در نتیجه برای سلامت روحی و بالا بردن اعتماد به نفس حتما باید به تناسب اندام خود توجه کنید.

به طور کلی برای رسیدن به تناسب اندام باید تحرک و استفاده از انواع رژیم لاغری را در کنار هم داشته باشید.

 سوالات مهمی که قبل از رژیم گرفتن باید از خود بپرسید!

اگر قصد دارید یک رژیم غذایی لاغری درست و مناسب را انتخاب کنید، باید قبل از شروع آن، چند سوال از خود بپرسید. این سوالات بسیار مهم هستند و حتما باید قبل از شروع رژیم در مورد آن ها فکر کنید. مهم ترین سوالاتی که باید از خودتان بپرسید:

رژیم غذایی مناسب
وزن ایده آل، تضمین سلامت
  • چند کیلو اضافه وزن دارم؟

در ابتدا باید بدانید که شما چند کیلو هستید و چند کیلو اضافه وزن دارید. برخی از افراد اضافه وزن زیادی دارند و برای از بین بردن آن، باید با انواع رژیم لاغری آشنا شوند و مناسب ترین آن ها را انتخاب کنند. این افراد بهتر است از یک پزشک تغذیه کمک بگیرند. این کار باعث می شود که آن ها سریع تر به هدف خود برسند و مشکلی در طی رژیم برای آن ها به وجود نیاید.

اما برخی از افراد تنها 2 تا 5 کیلو اضافه وزن دارند. این افراد می توانند خود به تنهایی، تحقیقی روی انواع رژیم لاغری داشته باشند و بر اساس یکی از آن ها، رژیم غذایی خود را انتخاب کنند. کاهش اضافه وزن در حد 2 تا 5 کیلو بسیار راحت از وزن های بیشتر است.

  • چه مدتی است که اضافه وزن دارم؟

یکی از سوالات مهم در مورد چاقی و داشتن اضافه وزن، مدت زمانی است که با آن روبرو هستید. اگر به تازگی دچار اضافه وزن شده اید، کار شما راحت است. زیرا شما می توانید از انواع رژیم لاغری کمک بگیرید و در کنار آن ها ورزش کنید. این اضافه وزن به راحتی از بین می رود؛ تنها کافیست در تصمیم خود جدی باشید.

اما اگر شما خیلی وقت است که دچار اضافه وزن شده اید و به آن بی توجه بوده اید؛ کار سخت تری در پیش دارید. زیرا چربی ها مدت زیادی است که روی هم انباشته شده اند و از بین بردن آن ها  و تغییر رژیم غذایی کمی دشوار خواهد بود. به همین سبب برای حذف این اضافه وزن، باید از پزشک تغذیه کمک بگیرید. متخصص تغذیه می تواند با توجه به شرایط جسمی شما، از بین انواع رژیم لاغری و انواع رژیم های غذایی، بهترین نمونه را برای شما انتخاب کند.

  • آیا راجع به انواع رژیم لاغری اطلاعات کافی دارم؟

قبل از انتخاب یکی از انواع رژیم لاغری، باید در مورد آن ها اطلاعات کافی کسب کنید. شما باید بدانید که هر کدام از مواد غذایی به چه میزان کالری دارند؟ یا اینکه هر کدام از آن ها دارای چه خواصی هستند؟ کدام مواد غذایی برای لاغری مناسب هستند؟ در نتیجه شما باید به طور کامل با مواد غذایی آشنا باشید و اطلاعات کافی در مورد لاغری به وسیله ی آن ها را داشته باشید.

  •  برای لاغری و کاهش وزن چقدر باید هزینه کنم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که باید قبل از انتخاب رژیم غذایی از خود بپرسید، میزان هزینه ی لازم برای انواع رژیم لاغری می باشد. برخی از رژیم های غذایی، نیاز به صرف هزینه ی زیادی دارند؛ زیرا شما باید از قرص ها و دمنوش های مختلف استفاده کنید. در نتیجه قبل از انتخاب رژیم، باید حتما اطلاعات کافی در مورد میزان بودجه ی خود و هزینه ی برنامه غذایی تان داشته باشید.

 


رژیم اصولی با تست ژنتیک تغذیه!

یکی از دلایل افزایش وزن با وجود پیروی از رژیم های متعدد، تدوین نشدن برنامه غذایی بر اساس نیازهای بدن است! NutritionX با مشخص کردن مقدار نیازهای ضروری بدن به مواد معدنی و غیره، امکان پیروی از برنامه غذایی منحصر به فرد خودتان را می دهد؛ هم به وزن ایده آل برسید هم سلامتی خود را حفظ کنید.


بهترین رژیم غذایی کدام است؟
معروف ترین رژیم های لاغری
  • بهترین رژیم غذایی چیست؟

بهترین رژیم غذایی، برنامه ای است که شما عین حال که غذای سالم و مناسب می خورید؛ تمام موارد مورد نیاز بدن، مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و غیره در آن جای گرفته است. در این صورت شما می توانید از تغذیه  و رژیم خود لذت ببرید. برخی از رژیم ها بسیار سختگیرانه هستند و شما با مشکلات زیادی سروکار خواهید داشت؛ این گونه برنامه های غذایی و لاغری، شما را خسته می کند و به مرور از ادامه رژیم دلسرد می شوید.

بیشتر بخوانید: عوارض کمبود ویتامین دی در بدن

شما باید یک رژیم غذایی را انتخاب کنید که شما را اذیت نکند. باید بتوانید با رژیم غذایی خود زندگی کنید، نه اینکه از وجود آن زجر بکشید. اگر شما بتوانید یک رژیم مناسب را انتخاب کنید که برایتان راحت باشد، به مرور زمان به آن عادت می کنید.

معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا

در این قسمت شما را با انواع رژیم لاغری آشنا می کنیم. کسب اطلاعات کافی در مورد انواع رژیم لاغری، به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری در مورد آن ها بگیرید. از معروف ترین انواع رژیم غذایی و لاغری در دنیا، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

رژیم مدیترانه ای
با رژیم مدیترانه ای، مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهید.

رژیم غذایی مدیترانه ای

یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری، رژیم مدیترانه ای نام دارد. این رژیم غذایی توجه ویژه ای به کاهش مصرف گوشت قرمز و مرغ دارد؛ به جای آن توصیه می کند که افراد مصرف ماهی را افزایش دهند. در کنار مصرف ماهی، افراد باید از چربی های سالم نیز استفاده کنند. به طور مثال به جای روغن های سرخ کردنی باید از روغن زیتون، روغن کنجد و … استفاده شود. افراد زیادی در کل دنیا از این رژیم غذایی استفاده می کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای مزایای بسیار زیادی دارد. مهم ترین مزایای رژیم مدیترانه ای:

  • عدم نیاز به کالری شماری
  •  کاهش کلسترول بد در بدن
  •  تمرکز بر افزایش سلامت بدن
  • کاهش بیماری های قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های آلزایمر و سرطان
  •  وجود محدودیت کم و ….
رژیم سایکلینک
شما در روز چقدر تحرک دارید؟

انواع رژیم لاغری: رژیم سایکلینگ

در بین انواع رژیم لاغری، رژیم سایکلینگ، تنها رژیمی است که بر اساس میزان تحرک و فعالیت روزمره ی افراد نوشته می شود. توجه اصلی این رژیم به میزان کربوهیدرات مصرفی افراد در طول روز می باشد. رژیم غذایی سایکلینگ بیان می کند که اگر شما در روز فعالیت زیادی دارید؛ می توانید کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. اما اگر فعالیت شما کم است؛ باید میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید. در نتیجه میزان مصرف کربوهیدرات به میزان تحرک و فعالیت شما بستگی دارد. شما می توانید این برنامه را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تنظیم کنید.

از دیگر مزایای رژیم سایکلینگ، افزایش بافت عضلانی، مصرف کربوهیدرات های پیچیده، تنظیم قند خون، کاهش وزن و …. را می توان نام برد.

یکی از معایب این رژیم احساس خستگی و ضعفی است که برای برخی از افراد به وجود می آید. در نتیجه شما باید با توجه به شرایط خود یک رژیم مناسب را انتخاب کنید.

رژیم فرانسوی
آشنایی با رژیم فرانسوی

رژیم فرانسوی

فرانسوی ها نسبت به دیگر افراد جهان، دیدگاه متفاوتی نسبت به غذا دارند. فرانسوی ها سعی می کنند به جای پرخوری، از غذا خوردن لذت ببرند. در حالی که بسیاری از افراد این دو مورد را با یکدیگر اشتباه می گیرند و احساس می کنند اگر زیاد غذا بخورند، لذت بیشتری می برند.

رژیم فرانسوی تاکید زیادی روی مصرف بالای پروتئین، کربوهیدرات پیچیده، استفاده از چربی سالم، نوشیدن آب زیاد، حذف خوراکی های فرآوری شده و …. دارد. اگر شما بتوانید رژیم فرانسوی را انجام دهید، بدون شک به تناسب اندام می رسید و اضافه وزن خود را از بین می برید.

رژیم فرانسوی به عادات غذایی افراد نیز توجه زیادی دارد. به طور مثال بیان می کند که شما باید به آهستگی غذا بخورید و از پرخوری پرهیز کنید. علاوه بر آن؛ شما نباید در رژیم فرانسوی، وعده ی غذایی خاصی را حذف کنید؛ بلکه تنها باید میزان خوراک خود را کاهش دهید.

رژیم غذایی سی روزه
کاهش وزن در سی روز واقعیت دارد؟

رژیم غذایی سی روزه

در بین انواع رژیم لاغری، برنامه ی سی روزه، یکی از سخت گیرانه ترین رژیم ها می باشد. زیرا در آن باید محدودیت های غذایی متنوعی را در نظر داشته باشید. به طور مثال شما باید از مواد قندی، غلات، مواد غذایی فرآوری شده، کربوهیدرات ها و … دوری کنید. به دلیل محدودیت های زیاد رژیم غذایی سی روزه، عمل به آن کمی سخت است. اما در عین حال اگر آن را عملی کنید؛ در سی روز می توانید اضافه وزن خود را از بین ببرید و به تناسب اندام برسید.

در این رژیم تاکید می شود که به جای مواد غذایی معرفی شده، از مواد پروتئینی و مواد فرآوری نشده استفاده کنید. به طور مثال شما باید از گوشت قرمز، تخم مرغ، آجیل، ماهی و غذا های دریایی و …. استفاده کنید.

اگر قصد جدی دارید که به تناسب اندام برسید و اضافه وزن خود را کاهش دهید، می توانید از بین انواع رژیم لاغری، این نمونه را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این رژیم نسبت به رژیم های دیگر کمی دشوارتر است و باید تحمل آن را داشته باشید.

رژیم غذایی ویت واچرز
شما کدام رژیم غذایی را انتخاب می کنید؟

رژیم غذایی ویت واچرز

یکی از محبوب ترین برنامه های غذایی در بین انواع رژیم لاغری، برنامه ویت واچرز می باشد. زیرا این رژیم غذایی هیچگونه محدودیت غذایی ندارد و شما می توانید از هر ماده ی خوراکی و غذایی مصرف داشته باشید. این برنامه تنها تاکید می کند که باید غذا های سالم تر بخورید و عادت های بد غذایی خود را حذف کنید.

یکی از مهم ترین نکات در زمینه ی این رژیم غذایی، خاص و منحصر به فرد بودن آن برای هر فرد، به صورت جداگانه می باشد. در نتیجه رژیم غذایی ویت واچرز بسیار انعطاف پذیر است و با توجه به شرایط داوطلب، تغییر می کند. این رژیم غذایی تاکید زیادی روی کنترل اشتها دارد و بیان می کند که هر ماده ی غذایی سالمی را می توانید مصرف کنید.

از مهم ترین مزایای این رژیم غذایی می توان به انعطاف پذیر بودن آن، عدم محدودیت برای مصرف مواد غذایی، تاثیر در کاهش وزن، پیدا کردن عادت های غذایی سالم، بلند مدت بودن آن و …. اشاره کرد.

این رژیم غذایی با معایبی نیز همراه است. یکی از مهم ترین معایب رژیم غذایی ویت واچرز، هزینه ی بالاتر آن نسبت به انواع رژیم لاغری دیگر می باشد. اگر شما بخواهید با رژیم غذایی ویت واچرز لاغر شوید؛ باید در کارگاه های مربوطه عضو شوید.

رژیم غذایی آمریکایی
مصرف آب را فراموش نکنید!

رژیم غذایی آمریکایی

یکی از معروف ترین انواع رژیم لاغری، برنامه ی غذایی آمریکایی می باشد. این برنامه ی غذایی بر خلاف انواع رژیم لاغری، تاکیدی بر کالری شماری و حذف یک گروه غذایی ندارد. این برنامه بیان می کند شما باید بر حسب نیاز بدن، از تمام گروه های غذایی مصرف داشته باشید. برنامه غذایی آمریکایی یک محدودیت دارد؛ شما باید غذا های فرآوری شده و ناسالم را از رژیم غذایی روزمره ی خود حذف کنید. خوردن غذا های سالم باعث می شود که بدن سالم تری داشته باشید و به تناسب اندام برسید. بسیاری از بیماری ها، بخاطر غذا های فرآوری شده و آماده می باشد.

معروفیت و محبوبیت رژیم غذایی آمریکایی به دلیل مزایای بیشمار آن است. از مهم ترین مزایای برنامه ی غذایی آمریکایی، می توان به استفاده از املاح معدنی، مصرف آب زیاد، مصرف زیاد سبزیجات و میوه، روتین صبحانه، استفاده از ویتامین های مختلف، استفاده از فیبر های غذایی و …. اشاره کرد.

شما با پیروی از این برنامه ی غذایی، علاوه بر کاهش وزن، انرژی زیادی را نیز دریافت می کنید. در نتیجه می توانید فعالیت های روزمره ی خود را به خوبی انجام دهید.

رژیم غذایی پالئو
پالئو مصرف لبنیات و حبوبات را محدود می کند.

رژیم غذایی پالئو

یکی از بهترین انواع رژیم لاغری، رژیم پالئو نام دارد. این برنامه بسیار متفاوت از دیگر رژیم های غذایی می باشد. زیرا در رژیم غذایی پالئو، مصرف لبنیات، غلات، حبوبات و مواد قندی محدود می شود. مصرف این مواد باید تا حد امکان کاهش پیدا کند و یا به طور کلی از برنامه ی روزمره حذف شود.

افراد باید به جای این مواد، از مواد غذایی سرشار از ویتامین، پروتئین و … استفاده کنند. به طور مثال: گوشت های قرمز، گوشت های سفید، سبزیجات، میوه و …. جایگزین های خوبی هستند.

رژیم غذایی پالئو، در لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است و اشتهای افراد را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. در کنار آن، پالئو برای افرادی که فشار خون بالا دارند نیز مناسب است. نکته قابل توجه آن است که رژیم غذایی پالئو، به دلیل حذف کامل لبنیات و حبوبات، مورد استقبال همگان قرار نگرفته است. البته افراد زیادی نیز از آن استفاده می کنند چرا که نتیجه آن، فوق العاده است.

رژیم غذایی دوبرو
کاهش مصرف کربوهیدرات

رژیم غذایی دوبرو

یکی از متفاوت ترین برنامه های لاغری در بین انواع رژیم لاغری، رژیم دوبرو می باشد. این برنامه به روزه داری متناوب و مصرف کم کربوهیدرات تاکید دارد. دوبرو یک برنامه ی دوره ای می باشد که به مراحل 12، 8 و 4 ساعته تقسیم بندی می شود. دوبرو در کنار مصرف کم کربوهیدرات، به مصرف چربی سالم زیاد و مصرف متوسط پروتئین تاکید می کند. درنتیجه شما در این رژیم غذایی از مواد غذایی مختلف استفاده می کنید.

رژیم غذایی دوبرو دارای مزایای مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از مواد غذایی مختلف در این رژیم غذایی، یکی از مهم ترین مزیت های آن به شمار می رود.
  • یکی دیگر از مزایای مهم رژیم دوبرو، کاهش اضافه وزن و کاهش اشتها در کوتاه ترین زمان می باشد.
  • با انجام این رژیم قند خون شما کاهش پیدا می کند و کلسترول بدن شما در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت. در نتیجه سلامت عمومی بدن شما افزایش پیدا می کند.
  • مصرف مواد غذایی فرآوری شده در این رژیم کاهش پیدا می کند.
  • تناسب اندام با استفاده از رژیم غذایی دوبرو به سرعت به دست می آید. در کنار آن شما سلامت روحی و جسمی خود را مجدد به دست می آورید.
رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک سی روزه یا سه ماهه؟

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو

یکی از موثرترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و لاغری، رژیم غذایی کتوژنیک یا همان کتو می باشد. در این برنامه ی غذایی شما باید سعی کنید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید و به جای آن مصرف پروتئین و چربی سالم را افزایش دهید. با این کار بدن سعی می کند از چربی های اضافه ی بدن برای تولید انرژی استفاده کند. در این صورت چربی های اضافه ی بدن به مرور زمان از بین می رود.

این رژیم غذایی برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند؛ بسیار مفید است. رژیم کتو برای افرادی  که کبد چرب دارند یا از میگرن و صرع رنج می برند؛ نیز مناسب خواهد بود. درصورتی که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به هیچ عنوان توصیه نمی شود. افرادی که دارای اختلالات متابولیکی خاص هستند نیز باید از این رژیم دوری کنند.

رژیم غذایی دیابت
افراد مبتلا به دیابت حتما باید رژیم غذایی خود را رعایت کنند.

رژیم غذایی دیابت

یکی از معروف ترین رژیم های غذایی، رژیم غذایی دیابت می باشد. در این رژیم غذایی به افراد توصیه می شود که به جای استفاده از گوشت قرمز، از گوشت سفید و گوشت ماهی استفاده کنند. علاوه بر آن؛ رژیم دیابت بیان می کند که مواد قندی ساده و چربی های حیوانی برای بدن مضر هستند و شما باید از آن ها دوری کنید. به جای این مواد، افراد باید از میوه، سبزیجات، قند های پیچیده استفاده کنند.

شما با استفاده از این رژیم غذایی می توانید به راحتی وزن خود را کاهش دهید و به تناسب اندام دلخواه خود برسید. علاوه بر آن اگر میزان قند خون شما بالاست، می توانید از این رژیم غذایی پیروی کنید و میزان قند خون خود را کاهش دهید.

ویژگی های بهترین رژیم لاغری

در بخش قبل شما با انواع رژیم لاغری آشنا شدید. هر کدام از آن ها بر روی مصرف برخی از مواد غذایی و دوری از برخی از آن ها تاکید دارند. این مساله باعث تفاوت بین انواع رژیم لاغری می شود و شما می توانید به راحتی یکی از آن ها را انتخاب کنید. قبل از انتخاب یکی از انواع رژیم لاغری باید بدانید که بهترین رژیم غذایی باید چه ویژگی هایی را داشته باشد. زیرا در این صورت می تواند کیفیت زندگی شما را چند برابر کند و باعث کاهش وزن و لاغری شما شود.

در ادامه ویژگی های بهترین رژیم های غذایی را بررسی می کنیم:

  • رژیم باید شامل تمام گروه های غذایی باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های انواع رژیم لاغری، تاکید آن ها بر مصرف تمام گروه های غذایی می باشد. اگر شما قصد دارید اضافه وزن خود را از بین ببرید باید رژیمی را انتخاب کنید که در آن تمام گروه های غذایی وجود داشته باشد. به طور مثال شما باید در رژیم خود از تمام مواد غذایی حاوی پروتئین، چربی سالم، کربوهیدرات و و …. استفاده کنید. زیرا تمام این موارد برای بدن ضروری می باشد. حال می توانید میزان آن را کم و زیاد کنید. اما به هیچ عنوان نباید آن ها را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید.

برخی از افراد رژیم های سخت و بدون برخی از گروه های غذایی را انتخاب می کنند و در زمانی کوتاه به خوبی لاغر می شوند. اما این افراد باید بدانند در طولانی مدت مشکلات مختلفی برای بدن آن ها به وجود خواهد آمد و آن ها مدام با ضعف و بی حالی روبرو خواهند بود.

  • هیچکدام از وعده های غذایی نباید حذف شوند.

در بین انواع رژیم لاغری، برنامه ای درست و کارآمد خواهد بود که در آن تمام وعده های اصلی و میان وعده ها در زمان خود قرار داشته باشند. نباید هیچ کدام از وعده های اصلی حذف شود در این صورت بدن مواد مغذی و ضروری مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و مشکلات متعددی برایش به وجود خواهد آمد.

سبزیجات در رژیم غذایی
سبزیجات بخش بزرگی از تغذیه سالم را تشکیل می دهند.

اگر شما یک وعده غذایی را حذف کنید، مشکلاتی مانند کاهش سوخت و ساز بدن، کاهش مقاومت به بیماری، افزایش چربی شکم و …. برای شما به وجود می آید.

شما به جای حذف وعده های اصلی باید میان وعده ها را نیز به درستی و در زمان خود استفاده کنید. این کار باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری داشته باشید و در زمان وعده های اصلی غذای کمتری میل کنید.

  • نباید گرسنگی بکشید.

برخی از رژیم های غذایی بسیار سخت گیرانه هستند و شما باید به جز وعده ی اصلی، از مواد خوراکی دیگری استفاده نکنید. این کار باعث می شود که شما همیشه گرسنه باشید و نتوانید آن را برای مدت طولانی انجام دهید. در واقع در بین انواع رژیم لاغری، برنامه ای بهترین است که به شما گرسنگی ندهد و برخی از مواد غذایی را برای شما مجاز بشمارد. این مواد غذایی می توانند موادی باشند که کالری بسیار کمی دارند. به طور مثال موادی مانند هویج، کلم، خیار، قهوه، قارچ و …. مواد غذایی کم کالری هستند.

  • رژیم غذایی باید شامل میوه و سبزیجات زیاد باشد.

رژیم هایی که تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات دارند، جزء بهترین برنامه های غذایی می باشند. زیرا این مواد خوراکی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی لاغری و کاهش وزن شما داشته باشد. به طور مثال میوه و سبزیجات مواد مغذی مختلفی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به فیبر، کلسیم، آهن و …. اشاره کرد. این مواد برای طولانی مدت در بدن شما باقی می ماند و موجب می شود که شما دیر تر احساس گرسنگی پیدا کنید. در کنار آن، شما می توانید برای میان وعده ها از این مواد خوراکی استفاده کنید و به سمت خوراکی هایی مانند چیپس، پفک و … نروید.

  • رژیم باید صرفه ی اقتصادی داشته باشد.

در بین انواع رژیم لاغری، برخی از آن ها هزینه های زیادی را در بر می گیرند. زیرا شما باید از قرص، دمنوش، غذای خاص و …. استفاده کنید. هر کدام از این موارد می تواند هزینه ی زیادی داشته باشد که ممکن است شما نتوانید برای طولانی مدت از آن ها استفاده کنید. در نتیجه بهترین رژیم، برنامه ای است که از نظر اقتصادی به صرفه باشد و شما بتوانید در طولانی مدت از آن استفاده کنید.

جمع بندی انواع رژیم لاغری

افزایش وزن یک روزه اتفاق نیفتاده است که بخواهد یک روزه نیز از بین برود. در نتیجه برای کاهش وزن و لاغری باید صبور باشید و به برنامه های بلند مدت رجوع کنید. زیرا این برنامه ها تاثیر ماندگار تری روی بدن شما خواهند گذاشت. علاوه بر آن شما به این رژیم های بلند مدت عادت خواهید کرد و به راحتی می توانید کاهش وزن و تناسب اندام خود را کنترل کنید.

در کنار استفاده از انواع رژیم لاغری، شما باید ورزش و تحرک را نیز در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید.  لازم نیست حتما زمان زیادی را صرف ورزش کردن و رفتن به باشگاه کنید. می توانید برای تفریح به پارک رفته و پیاده روی کنید. ورزش کردن نیز مانند رژیم غذایی باید روی برنامه باشد و شما پیوسته و آهسته آن را انجام دهید.

آیا لازمه لاغر شم؟

شما باید نسبت به بدن خود آگاهی کامل داشته باشید و بدانید که آیا اضافه وزن دارید یا خیر. برخی از افراد بی توجه به وزن خود، همیشه دنبال کاهش وزن هستند. قبل از اینکه تصمیم به کاهش وزن بگیرید، باید اطلاعات کاملی در مورد بدن و میزان اضافه وزن خود داشته باشید. با انجام تست شاخص توده بدنی یا mbi از وضعیت بدنی خود مطلع می شوید و تصمیم می گیرید که آیا نیاز به کاهش یا افزایش وزن دارید یا خیر!

کدام رژیم لاغری برای من مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید ویژگی های هر رژیم لاغری را بدانید و با توجه به آن ها و شرایط خود، یکی از بهترین برنامه ها را انتخاب کنید. شما می توانید با یک پزشک تغذیه نیز مشورت داشته باشید تا او با توجه به نیاز ها و خواسته های شما بهترین رژیم غذایی را برای شما انتخاب کند.

در انتخاب یک رژیم لاغری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همانطور که بیان کردیم در زمان انتخاب یک برنامه ی غذایی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کنید. از مهم ترین این نکات باید به تعادل رژیم، انعطاف پذیری آن، بلند مدت بودن برنامه، سالم بودن رژیم و …. توجه کرد.

تاثیر DNA یا ژنتیک بر تناسب اندام چیست ؟

طبق برخی از تحقیقات پژوهشگران، ممکن است برخی از افراد ژن های افزایش وزن کمتری نسبت به سایرین داشته باشند؛ در نتیجه احتمالا تعدادی از مردم بیشتر مستعد لاغری هستند. با توجه به این پژوهش، می توان گفت که ژنتیک تا حدودی در تناسب اندام تاثیرگذار است.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه

NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید