زمان مطالعه: 5 دقیقه

آزمایش چکاپ کامل مردان شامل چه مواردی است؟

تست چکاپ کامل مردان

لیست آزمایش چکاپ کامل مردان چیست؟ آقایان معمولاً کم‌تر به سلامت خود توجه می‌کنند. اما یک تشخیص به‌موقع می‌تواند مانند یک معجزه نجات دهنده باشد. به همین علت آزمایش چکاپ کامل مردان یکی از کارهای ضروری است که باید انجام شود.

در دنیای امروزی، مردم برای حفظ سلامت خود باید به تناسب اندام و سلامت جسمی‌شان اهمیت بدهند؛ بنابراین انجام آزمایش چکاپ کامل می‌تواند این مسئله را با درمان زودهنگام بیماری‌ها و در جریان قرار دادن فرد از خطرات پیش روی او، تضمین کرده و به او در مسیر داشتن زندگی سالم کمک کند.

امروزه بیماری‌های زیادی گریبان‌گیر بشر بوده که برای بعضی از آن‌ها روش‌های درمانی موثر کمی وجود دارند. به همین دلیل روش هوشمندانه این است که از روش‌های پیشگیرانه برای شناسایی و درمان زودهنگام بیماری‌ها استفاده نمایید.

مردان باید یک برنامه چکاپ و معاینه منظم را در برنامه زندگی خود قرار دهند. به وسیله این برنامه چکاپ سلامت خود را حفظ کرده و هم می‌توانند در مورد نگرانی‌ها و مسائلی که در حوزه سلامت جسمی‌شان دارند با پزشک خود مشورت کنند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، شما می‌توانید با شناسایی زودهنگام بیماری‌هایی مانند قلبی و عروقی، دیابت و حتی بعضی از عارضه‌های بدخیم، تا حد زیادی از پیچیدگی و رشد آن‌ها در بدن جلوگیری کنید.

در آزمایش چکاپ کامل مردان چه چیزهایی بررسی می شود؟

در آزمایش چکاپ کامل مردان، پزشک تمامی سوابق پزشکی، سوابق پزشکی خانواده و سبک زندگی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد. علاوه بر این موارد، از شما در مورد تغذیه، وزن، فعالیت‌های ورزشی و عاداتی از جمله مصرف الکل و دخانیات سوال می‌کند که آگاهی او از این مسائل می‌تواند در کیفیت توصیه‌های پزشکی که به شما می‌کند بسیار موثر باشد.

نکته بسیار مهمی که در مورد آزمایش چکاپ کامل مردان باید به آن توجه داشته باشید، این است که این مسئله تنها مخصوص افراد بیمار نیست بلکه این معاینات برای افرادی که سلامت جسمی کامل دارند نیز امری ضروری است.

اهمیت آزمایش کامل چکاپ مردان

لیست آزمایش چکاپ کامل مردان

در این قسمت به تعدادی از آزمایش‌هایی که در چکاپ کامل مردان انجام می‌شوند اشاره خواهیم کرد:

معاینه فیزیکی

در یک معاینه عمومی، پزشک زمانی را به شنیدن نگرانی‌ها و سوالات شما در مورد سلامت جسمی‌تان اختصاص می‌دهد و در صورت لزوم انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های مختلفی را برای پیشگیری از عارضه‌های مختلف توصیه می‌کند. در معاینه فیزیکی، علائم حیاتی فرد از جمله دمای بدن، ضربان قلب و ریتم تنفسی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین سبک زندگی و وضعیت واکسیناسیون او نیز بررسی می‌شود.


میدونی ریسک ابتلا به چه بیماری‌هایی رو داری؟!
با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به بیماری‌های ژنتیکی رو ارزیابی و ازشون پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.

آزمایش کامل خون (CBC)

این آزمایش، شامل مجموعه‌ای از تست‌ها است که اطلاعاتی را در مورد سلول‌های خونی فرد، از جمله گلبول‌های قرمز (RBC)، گلبول‌های سفید (WBC) و پلاکت‌ها به پزشک می‌دهد. آزمایش CBC به طور منظم برای بررسی وضعیت سلامت کلی فرد گرفته می‌شود. این آزمایش در چکاپ کامل مردان باعث تشخیص مواردی از جمله عفونت، التهاب، خونریزی، سرطان خون یا کم‌خونی می‌شود که به علت سبک زندگی یا ژنتیکی در بدن فرد ایجاد شده است.

مطلب پیشنهادی: لیست آزمایش چکاپ کامل زنان

آزمایش خون در چکاپ کامل مردان

آزمایش چربی خون یا لیپید پروفایل

این آزمایش شامل مجموعه تست‌هایی است که جهت تشخیص ناهنجاری‌های موجود در سطح تری‌گلیسیرید‎‌ها و کلسترول‌های موجود در خون فرد انجام می‌شوند. هنگامی که به علت افزایش سطح کلسترول، شریان‌های شما تنگ می‌شوند، احتمال وقوع حمله یا سکته قلبی در بدنتان افزایش می‌یابد.

در شرایط سالم جسمی، توصیه می‌شود که پس از رسیدن به سن 20 سالگی هر پنج سال یک بار این آزمایش را انجام دهید. همچنین در صورتی که ریسک فاکتورهایی مانند دیابت، سابقه خانوادگی حمله یا سکته قلبی، اضافه وزن یا مصرف دخانیات را دارید، بهتر است در بازه‌ زمانی کوتاه‌تری این آزمایش را انجام دهید. در مقاله جلوگیری از سکته قلبی، به طور مفصل راه های پیشگیری از این عارضه را بررسی کردیم.

آزمایش سلامت ژنتیک

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به افراد در پیشگیری و تشخیص انواع بیماری‌ها کمک کند، تست سلامت ژنتیک معروف به HealthX است. این آزمایش می‌تواند احتمال بروز انواع سرطان و یا بیماری‌های مزمن مانند میگرن و لوپوس را شناسایی کند. آزمایش سلامت ژنتیک با بررسی نمونه بزاق انجام می‌شود و به فرد اطلاعات مفیدی درباره وضعیت سلامتی خود در آینده ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید تست سلامت HealthX را مطالعه کنید.

غربالگری سرطان پروستات و روده

مردان بالای ۴۰ سال باید مرتبا تست‌های غربالگری سرطان روده بزرگ و پروستات را انجام دهند. بد نیست بدانید که میانگین سنی سرطان مقعد در هند در بازه سنی ۴۰ تا ۴۵ سالگی قرار دارد. همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات با گذشتن از سن 50 سالگی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. انجام این آزمایش می‌تواند به شما در تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند زیرا سرطان پروستات هیچ گونه علائمی پیش از ظهور از خود نشان نمی‌دهد.

آزمایش سرطان بیضه

معمولاً سرطان بیضه را می‌توان در همان مراحل ابتدایی ظهورش در بدن شناسایی کرد. بسیاری از مردم با استفاده از روش‌های معاینه خانگی یا از طریق شریک جنسی‌شان متوجه وجود این عارضه در بدن خود می‌شوند. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که مردان از سن ۱۵ تا ۵۵ سالگی به صورت ماهانه بیضه‌های خود را معاینه کنند.

معاینه بیضه‌ها برای شناسایی سرطان بیضه که پس از دوش آب گرم انجام می‌شود، می‌تواند نقش بسیار مفیدی در شناسایی این سرطان در مراحل اولیه خود داشته باشد. هنگام انجام معاینه، افرادی که برآمدگی، سفتی، بزرگ شدن، درد یا هرگونه تغییری در یک یا هر دو بیضه خود مشاهده کردند باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

آزمایش‌های سرطان در چکاپ کامل مردان

معاینه پوست

سرطان پوست یک عارضه بسیار رایج بوده و قرار گرفتن آن در برنامه چکاپ می‌تواند در تشخیص زودهنگام و درمان آسان‌تر آن بسیار مفید باشد. معاینه‌ تشخیص سرطان پوست می‌تواند توسط پزشک یا خود فرد انجام شود.

در این معاینه، پزشک شما به دنبال خال‌های بدن، نشانه‌های مادرزادی یا سایر قسمت‌هایی از پوستتان می‌گردد که رنگ، اندازه، شکل یا بافتی غیر طبیعی دارند. پس از پیدا کردن قسمت‌های مشکوک، هریک از آن‌ها از نظر سرطانی بودن یا نبودن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاینه سینه

در صورتی که فکر می‌کنید سرطان سینه فقط مخصوص بانوان است، سخت در اشتباه هستید. تمامی افراد با شکل و حالت قفسه سینه خود آشنایی دارند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا برآمدگی در این قسمت باید به پزشک مراجعه کنند.

انجام ماموگرافی به طور مرتب برای مردان توصیه نمی‌شود. زیرا در صورتی که بافت سینه کوچک باشد، انجام آن سخت خواهد بود. البته در صورتی که پزشک شما یک جهش ژنتیکی پرخطر در بدنتان مشاهده کند که می‌تواند به سرطان سینه منجر شود، انجام ماموگرافی را به شما توصیه خواهد کرد.

جمع‌بندی چکاپ کامل مردان

معمولا آقایان نسبت به خانم‌ها توجه کم‌تری به سلامت جسمی‌شان دارند. اما تشخیص به موقع یک بیماری یا عارضه از طریق چکاپ می‌تواند زندگی یک فرد را نجات دهد. در این مقاله به بررسی و مرور مهم‌ترین مواردی که آقایان باید در چکاپ خود انجام بدهند، پرداختیم.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید