زمان مطالعه: 3 دقیقه

از توالی یابی ژنتیکی اولیه تا توالی یابی نسل جدید (NGS)

توالی یابی ژنتیکی

از زمانیکه  DNA  توسط اسوالد آوری در سال 1944 شناخته شد و بعد ساختار 4 بازی آن توسط واتسون و کریک در سال 1953 تکمیل شد، دانش ما در مورد ساختار ژنوم و عملکرد آن بسیار زیاد شده است. این دانش و کاربردهای گوناگون آن، از جمله ساختار کلونی های مولکولی، یافتن ژن های بیماری زا، مطالعات مرتبط با مقایسه و تکامل ساختار ژنتیکی بدون تکنولوژی توالی یابی امکان پذیر نبود.

توالی یابی ژنتیکی از کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم تاریخی این حوزه را بررسی کنیم باید گفت که اولین تکنیک توالی یابی در سال 1977 توسط فردریک سنگر و والتر گیلبرت شکل گرفت. توالی یابی به روش سنگر بر اساس متود خارج شدن از زنجیره – chain termination – به عنوان نخستین نسل توالی یابی شناخته شد و از آن استفاده های آزمایشگاهی شد. در آن زمان توالی یابی DNA نیازمند نیروی کار زیاد و مواد رادیواکتیو بود. یک دهه بعد در سال 1987، یک کمپانی اولین دستگاه توالی یابی اتوماتیک – بیوسیستم – را ارایه داد. این دستگاه از کپیلاری های الکتروفورزیز استفاده می کرد که پروسه ی توالی یابی را بسیار سریع تر و دقیق تر می کرد.

توالی یابی ژنتیکی

دستگاه های کپیلاری و تکنولوژی سنگر، ابزارهای اصلی تکمیل کننده ی پروژه ی ژنوم انسان در سال 2003 بودند.

پروژه ی ژنوم انسان، آغازگر نسل دوم توالی یابی یا همان NGS – توالی یابی نسل جدید – بود. به کمک NGS، آنالیزهای موازی، نتایج بهتر و هزینه ی کمتر امکان پذیر شد.

خوانش ژن ها و توالی یابی نسل جدید

با توالی یابی موازی، محققین قادر شدند میزان زیادی از بازها – میلیون ها باز – و دی ان ای فرگمنت را خوانش کنند. این تکنولوژی به دستگاه های بسیار پیشرفته ی امروزی برای توالی یابی منجر شد. هریک از دستگاه های موجود در بازار، مزایا و دقت خوانش مختلفی دارند. که البته دستگاه شرکت ایلومینا HiSeq 2000 از بهترین و دقیق ترین آن هاست.

با بهبود در سیستم توالی یابی نسل جدید دیگر نیازی به انجام PCR قبل از توالی یابی نیست. همچنین سیگنال، فلوئورسنت و مدار الکتریکی در زمان واقعی به مونیتور کردن آنزیم ها می پردازند.

توالی یابی نسل جدید به دانشمندان این فرصت را داد که ارزان تر و با سرعت بیشتری از روش سنگر DNA  و RNA را بخوانند. توالی یابی نسل جدید انقلابی در بیولوژی مولکولی و علم ژنتیک بود.

توالی یابی نسل جدید و مسیر پیش رو

در سی ده سال گذشته، توالی یابی نسل جدید ژنتیکی رشد چشمگیری داشته است. داده های خروجی از توالی یابی بشدت افزایش یافته و هزینه ها کاهش بسیاری یافته است.

این روزها بسیاری از شرکت های حوزه ی بیوانفورماتیک، وقتی صحبت از توالی یابی می کنند، همان توالی یابی نسل جدید را مدنظر دارند. NGS یا توالی یابی نسل جدید در این عرصه بسیار پرکاربردتر و بهتر از روش سنگر – توالی یابی اولیه – بوده است.

کمپانی های تولیدکننده ی دستگاه های توالی یابی در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای بهبود رابط کاربری این دستگاه ها کرده اند. با کاهش زیاد قیمت تست های ژنتیکی، افزایش حجم داده ها و بهبود کاربری نباید تصور کنید که این روزها دیگر مسیر توالی یابی ژنتیکی هموار شده است. با خوانش دقیق تر، عمیق تر و وسیع تر ژنتیک، درهای جدیدی در حوزه ی ژنتیک بر روی محققین باز شده است.

تحلیل داده های ژنتیکی در ادامه ی توالی یابی ژنتیکی

تحلیل داده های ژنتیکی بدست آمده از توالی یابی

در ادامه ی توالی یابی، داده های بدست آمده از ژنوم نیاز به تحلیل شدن دارند. داده هایی که کیفیت خوانش پایینی دارند، از سایر داده ها جدا می شوند. سپس داده ها به رفرنس ژنوم مربوط مپ شده و توالی یابی تحلیل می شود.

سیستم تحلیلی شامل ارزیابی های گوناگون بیوانفورماتیکی است، این واریانت ها شامل SNP ها – نوکلئوتید پلیمورفیسم –، ژن های مشخص و جهش ها و حالت های مختلف ژنتیکی می باشد.

توالی یابی بدون تحلیل داده های ژنتیکی بدست آمده از آن، ارزشی ندارد. اینکه تحلیل این داده ها براساس جمعیت مورد مطالعه صورت بگیرد از اهمیت خاصی برخوردار است.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک

مای‌اسمارت‌‌ژن


خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

مجموعه مای اسمارت ژن، ارائه دهنده خدمات ارزیابی ژنتیکی است. درحال حاضر خدمات این مجموعه شامل:

1. آزمایش ژنتیک سلامت HealthX

گزارش جامع از احتمال ابتلای شما به ۵۶ بیماری و اختلال و اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرابط محیط زندگی شما.

2. آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX

گزارش جامع از ویژگی های ژنتیکی شما مثل نقاط قوت و ضعف و غیره و کمک به برنامه ریزی شخصی برای یک زندگی بهتر.

3. آزمایش ژنتیک نیاکان AncestryX

گزارش جامع از گذشتگان شما، مسیر مهاجرت مادری و پدری، ترکیب ملیتی، شخصیت مشهور هم ژن و غیره.

4. آزمایش ژنتیک تغذیه NutritionX

گزارش جامع از نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، که به تامین نیازهای ضروری بدن، حفظ سلامت و رسیدن به وزن ایده آل با یک برنامه غذایی اصولی و شخصی سازی شده کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیکی مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید