زمان مطالعه: 8 دقیقه

تست هوش ریون،سنجش IQ بزرگسالان و کودکان

همه چیز درباره تست ریون

تست هوش ریون چیست؟ IQ یا همان بهره هوشی معیاری برای اندازه گیری قابلیت‌های ذهنی افراد است. انواع تست‌های مختلفی وجود دارند که استعدادهای افراد را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنند و هرکدام از دیدگاه متفاوتی به هوش نگاه می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این آزمون‌ها، تست هوش IQ ریون است. با ما همراه باشید تا ابعاد مختلف این تست را بررسی کنیم.

تست آی کیو معتبر
در تست هوش ریون باید به 60 سوال پاسخ دهید.

تست آی کیو چیست و چطور اندازه گیری می شود؟

تست آی کیو را یک آزمون برای سنجش توانایی های شناختی افراد در زمینه های متفاوتی مثل حل مسئله، حافظه، مهارت های ریاضی و غیره است.
نتیجه این تست در قالب یک امتیاز عددی از 0 تا 100 ارزیابی و ارائه می شود. در کنار تمام مولفه هایی که تست آی کیو بررسی می کند؛ باید فرهنگ، سطح تحصیلات و میزان تجربه افراد را نیز در نظر گرفت؛ چرا که هیچ تست هوشی نمی تواند پیچیدگی های مغز انسان را تمام و کمال بسنجد.

نمرات تست آی کیو چگونه دسته بندی می شود؟

نمرات کمتر از 70 = ناتوانی ذهنی (خفیف، متوسط، شدید)
نمرات 71 تا 84 = عملکرد مرزی ذهن (ناتوان ذهنی نیست اما از حد متوسط عملکرد پایین تری دارند)
نمرات 85 تا 89 = میانگین پایین
نمرات 90 تا 109 = متوسط
نمرات 110 تا 119 = میانگین بالا
نمرات 120 تا 129 = برتر
نمرات 130 تا 144 = تیزهوش
نمرات 145 تا 159 = بسیار تیزهوش
نمرات 160 به بالا = استعداد استثنایی

ویژگی تست آی کیو معتبر

اولین قدم برای افزایش بهره هوشی و تبدیل شدن به یک فرد باهوش، سنجیدن میزان هوش فعلی هر فرد است. تست‌های هوش این کار را برای ما انجام می‌دهند.

تست‌های معتبر را می‌توان از مراکز معتبر روانشناسی و کلینیک‌های روانپزشکی تهیه نمود. آزمون های زیادی برای سنجیدن میزان هوش شما وجود دارد؛ مجله مای اسمارت ژن مقاله جامعی برای معرفی انواع تست هوش معرفی کرده است.

تست هوش ریون چیست؟

تست هوش IQ ریون یک آزمون غیر کلامی حاوی 60 سوال متفاوت است. این آزمون برای تخمین هوش سیال و استدلال انتزاعی استفاده می‌شود. تست ریون کودکان و بزرگسالان موجود است، به عبارتی این تست برای سنین 5 تا 65 سال کاملا مناسب است.
تست iq ریون توسط جان سی ریون در سال ۱۹۳۶ طراحی شد. فرد آزمون دهنده حدود 45 دقیقه برای پاسخگویی به تمام ماتریس‌های موجود در آزمون وقت دارد. این آزمون سطح پیشرفت فکری و تفکر منطقی شما را می‌سنجد.

  • به نظر شما با افزایش سن، هوش انسان تحلیل می رود؟ تست هوش کتل، راهی برای ارزیابی هوش سیال است.

تاریخچه تست ریون

روانشناس انگلیسی، جان کارلیل ریون (John C. Raven) در سال 1936 آزمونی را به نام ماتریس‌های پیشرونده طراحی کرد. این آزمون برای اندازه‌گیری «فاکتور g» که توسط اسپیرمن پیشنهاد شده بود استفاده می‌شد.

برای اولین بار تست ضریب هوشی ریون برای ارزیابی افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در سال 1938 به کار گرفته شد. اما امروزه می‌دانیم که تست آی کیو ریون برای ارزیابی هوش، مستقل از دانش کسب ‌شده مفید و معتبر است.

انواع تست هوش ریون
انواع تست هوش ریون

انواع تست آی کیو ریون (RAVEN)

ماتریس‌های موجود در آزمون هوش ریون به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها عبارتند از:

  • ماتریس‌های پیشرفته استاندارد

در تست هوش ریون، ماتریس های پیشرفته استاندارد مربوط به ماتریس‌های اصلی است که در سال 1938 طراحی شده‌اند. ماتریس‌های این دسته در 5 مجموعه قرار می‌گیرند و هر مجموعه شامل 12 سوال است. سوال‌های هر مجموعه از آسان به سخت با رنگ سیاه و سفید چیده شده‌اند.

  •  ماتریس رنگی پیشرو

ماتریس‌های این دسته مخصوص کودکان ۵ تا ۱۱ سال، سالمندان و افراد دارای اختلال جسمی و ذهنی است. اغلب سوالات این مجموعه روی پس زمینه رنگی چاپ شده‌اند.

  • ماتریس‌های پیشرفته

ماتریس‌های پیشرفته 48 سوال دارند که به صورت دو مجموعه 12 و 36 سوالی دسته بندی شده‌اند. مانند مجموعه اول این سوالات هم به تدریج سخت می‌شوند و البته سیاه و سفید طراحی شده‌اند. این دسته مناسب نوجوانان و بزرگسالان با هوش متوسط است.

  •  تست هوش تصویری ریون

این قسمت مربوط به ماتریس‌ها نیست. در تست هوش تصویری RAVEN یک تصویر با یک قسمت خالی به شما نمایش داده می‌شود. 6 تا 10 تصویر به عنوان مکملی برای تصویر داده شده در بین گزینه‌ها معرفی می‌شود. شما باید الگوی مکمل را حدس بزنید.

یکی دیگر از تست های هوش معروف، تست هوش وکسلر است که یک آزمون استاندارد بین الملی است؛ برای آشنایی با این آزمون روی تست وکسلر کلیک کنید.


با ژنتیک هوشت رو بسنج!
این دفعه به جای تست های هوش، با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

تست هوش IQ ریون برای سنین مختلف

تست آی کیو ریون به کلام، توانایی‌های گفتاری، توانایی مطالعه و نوشتن وابسته نیست. در ضمن در تحلیل و تفسیر بسیار راحت و آسان است. به دلیل همین دو ویژگی به صورت وسیع و برای سنین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریون جهت سنجش بهره هوشی رده سنی ۵ تا ۶۵ سال کاملا مناسب است. این تست برای کودکان دبستان تا دبیرستان، برای پروسه استخدام وحتی برای سنجش کلینیکی بیماری‌هایی نظیر اوتیسم استفاده می‌شود.

تست هوش ریون بزرگسالان

تست آی کیو ریون بزرگسالان یک آزمون هوش استدلالی است که برای بزرگسالان استفاده می‌شود و اعتبار زیادی نیز دارد. برای ارزیابی افراد بزرگسال بالای 18 سال بسیار تست مناسبی است. این نتیجه بعد از بررسی داده‌های به دست آمده از 64 فرد بالغ گرفته شده است.

پس از تفسیر تست هوش و تنظیم تمام نتایج و تحلیل‌های آن می‌توان به این نتیجه رسید که عملکرد تست ریون برای سنجش ضریب هوشی میزان خطای بسیار کمی دارد و تست موفقی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که آزمون هوش ریون برای افرادی که دچار آسیب های مغزی هستند هیچ کاربردی ندارد و داده‌های صحیحی به دست نخواهید آورد.

تست هوش بزرگسالان و کودکان
هوش تصویری کودکان را می توان به کمک تست هوش IQ ریون ارزیابی کرد.

تست ریون کودکان

یکی از ابزارهای سنجش هوش تصویری کودکان تست ریون کودکان یا همان ماتریس پیشرونده رنگی ریون است. این تست غیرکلامی سال ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک تست معتبر شناخته می‌شود.

این تست شامل سه مجموعه است که هرکدام 12 سوال دارند. تست آی کیو ریون برای کودکان 5 تا 11 سال مناسب است. در ضمن برای افراد بزرگسالی که نمی‌توانند تست هوش مناسب سطح خودشان را بدهند و محدودیت فیزیکی و ذهنی دارند نیز قابل اجراست.
بعد از تفسیر تست هوش کودکان می‌توان دریافت که ریون در این زمینه نیز عملکرد مطلوبی داشته است.

تست هوش ریون نوجوانان

تست آی کیو  ریون نوجوانان برای نوجوانان به شکل پنجاه تا شصت سوال تصویری دارای اشکال هندسی برگزار می‌شود. در نهایت پس از حل کردن تمام سوالات تصویری، ضریب هوشی فرد مشخص می‌شود.

در این تست سوالات ابتدایی ساده‌تر هستند و کم کم سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. روانشناسان این تست را برای افراد بالای 8 سال مناسب می‌دانند.

تصویر موجود در هر سوال ناقص است و باید توسط فرد آزمون دهنده تکمیل شود. زمانی که نوجوان تکه مناسب را از بین گزینه‌ها پیدا می‌کند‌، در جای مناسب قرار می‌دهد و به این شکل سوال حل می‌شود.

جواب آزمون هوش IQ ریون

بعد از اینکه تست iq ریون را دادید لازم است در فرم مشخص شده نمره به دست آمده که عددی بین 0 تا 60 است را با سن خود وارد کنید، بهره هوشی شما در محدوده سنی خودتان در داخل کشور محل زندگیتان محاسبه می‌شود. شما می‌توانید از آزمون انلاین تست هوش ریون استفاده کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن IQ خود را بسنجید.

تفسیر تست ریون

شما با شرکت در تست ضریب هوشی RAVEN به ازای هر پاسخ صحیح یک امتیاز دریافت می‌کنید. به نمره نهایی که عددی بین 0 تا 60 است نمره خام می‌گویند.

فرض کنید امتیاز نهایی شما 50 است. فرد آزمون گیرنده با جدولی که در دست دارد در ستون مربوط به سن شما، نمره خام به دست آمده را بررسی می‌کند و به تبع آن بهره هوشی شما مشخص می‌شود.

به عبارتی سن شما مشخص می‌کند که چه بهره هوشی دارید. در نهایت بهره هوشی شما به شکل جدول زیر مقایسه می‌شود.

تست هوش
آی کیو یا بهره هوشی افراد در 7 طبقه دسته بندی می شود.

طبقه بندی از لحاظ هوش درصد جمعیت بهره هوشی

  • حدود نابغه 1% 149 یا بیشتر
  • بسیار ممتاز 6.5% 125 الی 148
  • ممتاز 16% 113 الی 124
  • متوسط 54% 89 الی 112
  • پایین تر از متوسط 16% 77 الی 88
  • عقب مانده مرزی 5.5% 65 الی 76
  • عقب مانده 1.2% 64 یا کمتر

در این قدم با توجه به معدل هوش شما رتبه بندی هوشی انجام می‌شود. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، در حالت کلی بهره هوشی یا همان آی کیو افراد در 7 طبقه تقسیم بندی می‌شود.

این طبقات شامل، نابغه، بسیار ممتاز، ممتاز، متوسط، پایین‌تر از متوسط، عقب مانده مرزی و عقب مانده می‌شود. هرکدام از این طبقات براساس امتیازات ذکر شده در جدول به دست آمده‌اند.

مزایای تست ریون

تست هوش ریون برای تمام سنین بدون توجه به مشکلات ارتباطی یا حرکتی افراد، مناسب است. این تست به دلیل ویژگی‌های ظاهری که دارد برای اکثر افراد جالب توجه و سرگرم ‌کننده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و مزایای آزمون هوش ریون، سرعت و اعتبار آن در مورد سنجش عملکرد شناختی بزرگسالان و کودکان است.
به نظر جان ریون تنها استفاده تست آی کیو RAVEN، سنجش هوش افراد نیست. بلکه لازم است با استفاده از منابع اطلاعاتی دیگر از این آزمون قدرتمند نتایج مفیدتری کسب کرد.

معایب تست ریون

برخی از روانشناسان که از منتقدان تست ریون محسوب می‌شوند، معتقد هستند که اصلا چیزی به نام هوش عمومی وجود ندارد که نیاز به اندازه‌گیری آن باشد. این روانشناسان برای ادعای خود یک مثال روشن نیز می‌زنند.

احتمالا همه شما اسم «جیمز واتسون» را شنیده‌اید، کاشف دی ان ای! جیمز آی کیویی برابر با 115 داشت، یعنی بهره هوشی برابر با یک دانش آموز دبیرستانی، او خودش دلیل موفقیتش را کنجکاوی مداوم خود می‌دانست.
در صورتی که تست ریون این ویژگی را اندازه نمی‌گیرد و این می‌تواند بزرگ‌ترین عیب تست هوش ریون باشد.

کاربرد تست هوش ریون

آزمون هوش ریون شخصیت و عملکرد شما را 8 حوزه مختلف مورد بررسی قرار می دهد. تمرکز این تست روی توانایی افراد در قدرت حل مسائل و واکنش آن ها نسبت به پیچیدگی مسائل، درک مفاهیم و افراد، ریزبینی و تفکر انتقادی است.

جمع بندی

تست هوش IQ ریون به دلیل هماهنگی و تجانس درونی لازم بین سوالات آزمون از اعتبار بالایی بین آزمون‌های هوش معتبر دیگر مانند تست وکسلر و آزمون استنفورد بینه برخوردار است. این نتیجه با استفاده از هنجار سنجی‌های لازم، تجزیه و تحلیل آماری سوالات و محاسبات ضریب هوشی به دست آمده است.

بین تست هوش ریون و توانایی‌های هوشی و انتزاعی افراد ارتباط قابل توجهی وجود دارد و همین امر این تست را معتبرتر کرده است.
سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. اگر تجربه استفاده از تست آی کیو یا ضریب هوشی ریون را دارید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات شما

تست هوش IQ ریون چیست؟

تست هوش ریون یک آزمون غیر کلامی حاوی 60 سوال متفاوت است. این آزمون برای تخمین هوش سیال و استدلال انتزاعی استفاده می‌شود. تست ریون کودکان و بزرگسالان موجود است، به عبارتی این تست برای سنین 5 تا 65 سال کاملا مناسب است.

چند نوع تست ریون داریم؟ (انواع تست ریون)

ماتریس‌های پیشرفته استاندارد ماتریس رنگی پیشرو ماتریس‌های پیشرفته آزمون هوش تصویری ریون

کاربرد تست هوش ریون چیست؟

از این آزمون برای ارزیابی هوش عمومی و استدلال انتزاعی استفاده می شود. در واقع با انجام این تست، مهارت هایی مثل تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله، میزان تمرکز و توجه به جزئیات، قدرت تحلیل اطلاعات و غیره ارزیابی می شوند.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

3 دیدگاه

  1. سلام
    ضریب هوشی ایرانی ها واقعا کم شده؟ تست هوش آنلاین دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید