زمان مطالعه: 8 دقیقه

تست هالند؛ استعدادیابی شغلی و تحصیلی از هالند تا ژنتیک!

تست استعدادیابی هالند

تست هالند با بررسی شش تا از مؤلفه‌های شخصیتی که به شناخت بهتر و آگاهی نسبت به استعداد‌ها و توانمندی‌ها کمک می‌کند؛ به یکی از معتبرترین ابزار‌های استعدادیابی تبدیل شده است. هنری هالند این آزمون را بر اساس شش شاخصه که عبارتند از:

تست هالند؛ آزمون رغبت سنجی شغلی
کدام ویژگی به شخصیت شما نزدیک تر است؟
  1. واقع گرایی
  2. تحقیقی یا مطالعه‌گرایانه
  3. هنری
  4. اجتماعی
  5. سازمانی یا تجاری
  6. قانونمند یا متعارف

طراحی کرده است.

از طرفی آزمایشی تحت عنوان آزمایش ژنتیک استعدادیابی وجود دارد که با بررسی ژن‌های فرد توانایی ذاتی او را در مؤلفه‌های مختلفی از جمله مواردی که بالاتر ذکر شد؛ دقیق‌تر مشخص می‌کند. با جمع‌بندی و بررسی این اطلاعات به انتخاب هدفمندتر در مسیر شغلی و تحصیلی کمک و راه موفقیت هموار می‌شود.

در ادامه این مقاله به مباحثی از قبل:

  • تست هالند چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • شش حوزه اصلی استعدادیابی در تست هالند کدامند؟
  • آزمایش ژنتیک استعدادیابی چگونه می‌تواند تست هالند را تکمیل کند؟

می‌پردازیم.

کاربردهای تست استعدادیابی هالند

اگرچه تست استعدادیابی هالند برای افراد جویای کار کاربرد دارد اما اهمیت آن در 3 گروه اثرگذارتر است:

آزمون هالند چه کاربردی دارد؟ holland test
مزایا و کاربردهای تست استعدادیابی شغلی هالند

انتخاب رشته دانش آموزان با تست هالند

برای مثال غالب دانش‌آموزان رشته تجربی و ریاضی در دسته «واقع‌گرا» تست هالند قرار دارند. در بررسی  نتایج اکثر تست شخصیت شناسی هالند به واقع‌گرایی دانش‌آموزان رشته تجربی بیشتر از رشته ریاضی اشاره شده است.

انتخاب رشته دانشگاهی با آزمون هالند

دانش‌آموزان و همچنین دانشجویان رشته‌های علوم انسانی، بیشتر در دسته «اجتماعی» تست هالند قرار می‌گیرند. همچنین همانطور که گفته شد، دانشجویان گرایش‌های رشته‌های تجربی و ریاضی نیز مشابه دانش‌آموزان این رشته، در دسته واقع‌گرا هستند.


با ژنتیک توانمندی هات رو کشف کن!

این دفعه به جای تست های استعدادیابی، با آزمایش ژنتیک استعدادیابی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

 

انتخاب شغل و حرف متناسب با شخصیت

در تست هالند با 30 سوال تستی از این قبیل روبرو خواهید شد: «کارهای تعمیراتی را خوب انجام می‌دهید؟» که در پاسخ آن می‌توانید از میان گزینه‌های (نه اصلا، گاهی اوقات و خیلی خوب) یک گزینه یا برای تستی مشابه این سوال که «چقدر اهل خالقیت و نوآوری در کارها هستید؟» یکی از 3 گزینه (کم، متوسط و زیاد) را انتخاب کنید.

چند مثال دیگر از برخی نمونه سوالات تست استعدادیابی هالند عبارتند از:

  • از طراحی و نقاشی چقدر لذت می‌برید؟  
  • از انجام تحقیق در مورد گیاهان یا حیوانات لذت می‌برید؟  
  • چقدر از دید دیگران محتاط و محافظه کار هستید؟ 

شخصیت‌های کاری بر اساس تست استعدادیابی هالند؛ شش تیپ شخصیتی آزمون هالند 

چه شغلی برای من مناسبت است؟
شغل خود را بر اساس توانمندی ها و شخصیت خود انتخاب کنید.

افراد واقع‌بین (Realistic)

برنامه‌گرا، فیزیکی، عملی، ماشین و ابزارگرا

این افراد معمولا قاطع و رقابتی هستند و به فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی حرکتی، مهارت و قدرت دارند علاقه‌مند هستند. افراد با جهت‌گیری واقع‌گرایانه معمولا ترجیح می‌دهند به جای اینکه در مورد مشکل خود صحبت کنند یا بنشینند و مدتی به آن فکر کنند، مشکل را با انجام روشی خاص حل کنند و از همین رو یکی از صفات بارز آن‌ها پشتکار است.

آن‌ها رویکردهای مشخص برای حل مسئله را به نظریه‌های انتزاعی ترجیح می‌دهند. این گروه بیشتر به حوزه‌های علمی یا مکانیکی علاقه دارند تا فرهنگی و زیبایی‌شناختی. مشاغل واقع گرایانه اغلب شامل فعالیت‌هایی هستند که مشکلات و راه‌حل‌های عملی و عملی زیادی را به همراه دارند.

تیپ شخصیتی واقع گرا در تست هالند اغلب با گیاهان، حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشین‌آلات برخورد می‌کنند. در بسیاری از این حرفه‌ها، شما در خارج از منزل کار می‌کنید اما مجبور نیستید با کارهایی همچون سبک کارمندی- اداری یا سایر همکاری‌های نزدیک با دیگران مشغول باشید.

این افراد اهل عمل هستند و از کار با ابزار، ماشین آلات یا حیوانات لذت می‌برند. دوست دارند مشکلات موجود را حل کنند، چیزهایی بسازند یا چیزهایی را اصلاح کنند. ترجیح می‌دهند در فضای باز یا در شرایط فیزیکی و حضوری کار کنند. برخی از نمونه‌های مشاغل واقع گرایانه مکانیک، نجار، کشاورز یا مهندس هستند.

افراد محقق (Investigative)

تحلیلی، فکری، علمی، تحقیقی، متفکر

تیپ شخصیتی محقق در تست هالند دوست دارند به عمیق شدن در مشاهدات خود و تفکر علاقه بیشتری دارند تا عمل به آن ها، همچنین سازماندهی و درک اطلاعات را به جای متقاعد کردن انتخاب می‌کنند. آن‌ها فعالیت‌های فردی را به مردم‌محور ترجیح می‌دهند.


: تست هالند؛ استعدادیابی شغلی و تحصیلی از هالند تا ژنتیک!
: تست هالند؛ استعدادیابی شغلی و تحصیلی از هالند تا ژنتیک!

از آنجایی که Investigative ها حافظه منطقی و توان ریاضیات بسیار خوبی دارند، تمایل بیشتهی نسبت به کار با دیتا دارند. حرفه‌های مبتنی بر تحقیقات مختلف از جمله کار با ایده‌ها متمرکز هستند و نیاز به سطح بالایی از عملکرد ذهنی دارند. این حرفه‌ها ممکن است شامل جستجوی حقایق یا راه‌حل نظری مشکلات باشد. 

این افراد کنجکاو و تحلیل‌گر هستند و از یادگیری چیزهای جدید لذت می‌برند. دوست دارند ایده‌ها، داده‌ها یا علم را کاوش کنند، تحقیق و آزمایش کنند. ترجیح می‌دهند به طور مستقل یا در محیط‌های فکری کار کنند. برخی از نمونه‌های مشاغل تحقیقی عبارتند از: دانشمند، کارآگاه، معلم یا روزنامه‌نگار.

افراد هنری (Artistic)

خلاق، مستقل، اهل هرج و مرج، مبتکر، عاشق رسانه، گرافیک و متن

این افراد معمولا خلاق، روشن‌فکر، مبتکر، اصیل، ادراکی، حساس، مستقل و احساسی هستند. آن‌ها چارچوب و قوانین را دوست ندارند و بیشتر از دیگران احساسات خود را ابراز می‌کنند. آن‌ها دوست دارند فکر کنند، سازماندهی کنند و حوزه‌های هنری و فرهنگی را درک می‌کنند. در کارهای خود بیشتر از ایده‌‌پردازی و خلاقیت استفاده می‌کنند.

حرفه‌های هنری اغلب شامل کار با اشکال، طرح‌ها و الگوها هستند. در بسیاری از موارد، تمرکز این حرفه‌ها بر توسعه فردی و توانایی کار بدون قوانین تاکید دارد. این افراد به طراحی، نوشتن یا اجرا علاقه دارند و ترجیح می‌دهند در زمینه‌های هنری یا فرهنگی کار کنند.

در میان صفت‌های مختلف، خلاقیت و نوجویی از بارزترین صفات افراد هنری هستند. برخی از نمونه‌های مشاغل هنری عبارتند از: هنرمند، نویسنده، نوازنده یا بازیگر.

تست شخصیت شناسی هالند
شناخت علایق شغلی

افراد اجتماعی (Social)

اهل حمایت، کمک و آموزش

به نظر می‌رسد افراد اجتماعی نیازهای خود را در موقعیت‌های آموزشی یا کمکی برآورده می‌کنند. بنا بر تست استعدادیابی هالند، آن‌ها با افراد محقق و واقع‌بین متفاوت هستند زیرا بیشتر به دنبال روابط نزدیک با افراد دیگر هستند و تمایل کمتری دارند که بخواهند به تنهایی در موضوعات عمیق شوند. کارکردن با سایرین و همفکری با دیگران از ویژگی های بارز گروه social در تست هالند است.

حرفه‌های اجتماعی اغلب شامل کار و برقراری ارتباط با افراد دیگر یا آموزش به آن‌ها است. در این حرفه‌ها، تمرکز اغلب بر کمک یا خدمت به دیگران است. این افراد دوستانه و اهل کمک هستند و از کار با مردم لذت می‌برند.

دوست دارند به دیگران آموزش دهند، نصیحت کنند یا به دیگران خدمت کنند. این افراد همچنین ترجیح می‌دهند در محیط‌های تعاونی یا بشر دوستانه نیز کار کنند و علاقه زیادی به ایجاد حس همدلی با دیگر افراد دارن. برخی از نمونه‌های مشاغل اجتماعی عبارتند از: پرستار، معلم، مددکار اجتماعی یا درمانگر.

افراد کارآفرین یا سازمانی (Enterprising)

اهل محیط رقابتی، رهبری، متقاعد کننده

بر اساس تست هالند، افراد کارآفرین جاه‌طلب، متقاعد کننده و سخنوران خوبی هستند و از این مهارت برای رهبری یا متقاعد کردن دیگران استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین برای شهرت، قدرت، پول و موقعیت ارزش قائل اند و معمولا دنبال آن خواهند رفت. وظیفه‌شناسی و رسیدگی موثر به کارها نیز یکی از صفات مهم افراد کارآفرین است.

حرفه‌های کارآفرینی اغلب شامل شروع و اجرای پروژه‌ها هستند. با توجه به آزمون شخصیت شناسی هالند، در این حرفه‌ها شاید لازم باشد افراد را مدیریت کنید و تصمیمات زیادی بگیرید. افراد کارآفرین در تست هالند، تمایل زیادی برای کار در محیط های پرریسک و رقابتی دارند.برخی از نمونه‌های مشاغل مبتکرانه، وکیل، مدیر، فروشنده یا سیاستمدار هستند.

افراد قانونمند یا متعارف (Conventional)

جزئیات‌گرا و اهل سازماندهی

براساس تست شخصیت شناسی هالند، کار کردن با افراد متعارف در چهارچوب قوانین و مقررات را دوست دارند و بر خودکنترلی تاکید دارند. آن‌ها عاشق ساختار و نظم هستند و از کارهای بدون هدف و برنامه ریزی نشده بین فردی بیزارند. افراد قانون‌مدار برای شهرت، قدرت یا موقعیت ارزش قائل هستند و دوست دارند با DATA یا داده های مستند کار کنند.

حرفه‌های متعارف اغلب شامل پایبندی به روش‌ها و روال‌های خاص است که شامل کار با داده‌ها و جزئیات به جای کار با ایده‌ها است. معمولا در این نوع حرفه یک ساختار مقتدر وجود دارد. یکی از صفات جالب توجه این افراد، جنگندگی است. منظور از جنگندگی این است که افراد جنگنده به حضور در فعالیت‌های سخت و پرچالش علاقمند هستند. برخی از نمونه‌های مشاغل متعارف، حسابدار، منشی، کتابدار یا بانکدار هستند. 

آزمایش‌های ژنتیکی نیز همانند تست هالند، اما بسیار دقیق تر و مطمئن تر، ویژگی‌های شخصیتی، شناختی و هیجانی افراد را با استفاده از اطلاعات ژنتیکی موجود در DNA آن‌ها بررسی می کنند.

آزمایش ژنتیک TalentX با استفاده از اطلاعات ژنتیکی موجود در نمونه بزاق فرد، ویژگی‌های شخصیتی (همچون جنگندگی، وظیفه‌شناسی، روان‌رنجوری و…)، ویژگی‌های هیجانی (همچون پشتکار، همدلی، نوجویی و…)، عملکردهای شناختی (همچون حافظه منطقی، توان ریاضیات، هوش سیال و…) و موفقیت‌های تحصیلی فرد را بررسی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با آزمایش ژنتیک استعدادیابی می توانید فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله را تکمیل کنید.

تست رغبت سنجی و علایق شخصی

چگونگی استفاده از کدهای هالند برای انتخاب شغل و موفقیت تحصیلی

کد هالند سیستمی است که برای طبقه‌بندی مشاغل به دسته‌های شغلی مختلف بر اساس علاقه یا محیط‌های کاری به کار می‌رود. این دسته‌بندی‌ها در مدل تست شخصیت شناسی هالند، انواع شخصیت‌های کاری را نشان می‌دهند. کد هالند به شش تیپ شخصیتی با نام کلی RIASEC اشاره دارد:

واقعی (R)، تحقیقی (I)، هنری (A)، اجتماعی (S)، سازمانی (E) و متعارف (C). حتما می‌پرسید چگونه از کدهای هالند برای انتخاب مسیر شغلی مناسب استفاده می‌کنند؟ از این کدها برای ایجاد تطابق «شخصیت با شغل» و «شخصیت با شخصیت» استفاده می‌شود. به این خاطر که می‌تواند رضایت شغلی، عملکرد شغلی و موفقیت تحصیلی را افزایش دهد.

برای شرکت در آزمون هالند، باید به یک سری سوالات پاسخ دهید. سوالاتی که میزان علاقه شما به فعالیت‌های مختلف را می‌سنجد، مثلا پاسخ به این سوال که «آیا دوست دارید شطرنج بازی کنید؟» یا «آیا دوست دارید در گروه کر آواز بخوانید؟»

بر اساس پاسخ‌های‌تان، یک کد سه حرفی دریافت می‌کنید که نشان‌دهنده سه تیپ شخصیتی غالب شما است، مانند RIA (واقع‌گرا، تحقیقی، هنری) یا SEC (اجتماعی، سازمانی، متعارف). این کد به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های شغلی خود را محدود کنید و مناسب ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

در واقع برای امتیازدهی تست استعدادیابی هالند، بر اساس پاسخ‌های داده شده به هریک از دسته‌های R، I، A، S، E و C، جمع نهایی Rها، Sها و غیره به دست آمده و هر دسته‌بندی که بیشترین امتیاز را آورده باشد به عنوان تیپ شخصیتی فرد در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

تست هالند علاوه بر موارد بالا، 720 ترکیب مختلف مانند FSURKT، KFRSUT یا TSURFK را هم شامل می‌شود. با این حال، معمولا تنها دو یا سه حرف برای دریافت توضیحات مفید مانند ST، FRT یا KFT مورد نیاز است.

چنین توصیفی می‌تواند هم برای یک فرد و هم برای یک محیط کاری اعمال شود. تست استعدادیابی هالند به شما کمک می‌کند که یک مسیر شغلی بالقوه را ارزیابی کنید یا در مورد یک حرفه خاص بهتر تصمیم بگیرید.

برای انجام این تست می‌توانید آزمون هالند را به صورت آنلاین و رایگان در وب‌سایت‌های مختلف امتحان کنید. اما اگر قصد دارید اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره ویژگی ها و توانمندی های خودتان یا فرزندتان پیدا کنید؛ کافی است فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله را تکمیل نمایید تا کارشناسان مای اسمارت ژن با شما تماس بگیرند.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید