زمان مطالعه: 3 دقیقه

اختلال افسردگی شديد

اقسردگی شدید در کودکان

احساس دایمی ناامیدی و پریشانی، از نشانه‌های این مشکل است. اگر مبتلا به این بیماری باشید، کارکردن، خوابیدن، خوردن خوراکی‌ها و بودن با دوستان و شرکت در فعالیت‌ها برای شما مشکل خواهد شد. برخی افراد افسردگی ماژور را یک بار در زندگی خود تجربه می‌کنند، در حالیکه سایر افراد ممکن است بار‌ها این مشکل را در دوران زندگی خود تجربه کنند.

افسردگی چیست؟

شما گاهی می‌توانید افسردگی ماژور را در نسل‌های مختلف یک خانواده ببینید، ولی این امکان وجود دارد که بدون داشتن سابقه‌ی خانوادگی بروز کند.

افسردگی شدید یا ماژور چیست؟

بعضی افراد در مقطعی از زندگی خود، احساس ناراحتی و افسردگی را تجربه می‌کنند. افسردگی شدید با داشتن حس افسردگی در بیشتر ساعت‌های روز، و به ویژه در صبح، از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌های روزمره و داشتن روابط اجتماعی است. این نشانه‌ها در فرد مبتلا تقریباً هر روز و حداقل به مدت ۲ هفته ادامه خواهد داشت.

تصویر افسردگی شدید

نشانه‌های افسردگی شدید یا ماژور

برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

مهمترین نشانه های افسردگی شدید

افسردگی در کودکان و نوجوانان

چه کسانی در معرض ابتلا به افسردگی ماژور هستند؟

در مطالعاتی که در انستیتو سلامت روان در آمریکا انجام شده است، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد بالغ در مقاطعی از زندگی خود افسردگی ماژور را تجربه می‌کنند. افراد میانسال و بزرگسال، نوجوانان و کودکان هم از این نوع افسردگی ممکن است رنج ببرند، ولی در بین این دسته از افراد معمولاً افسردگی عمده تشخیص داده نمی‌شود و به همین دلیل آن‌ها درمان نمی‌شود.

علت افسردگی شدید

آِیا زنان بیشتر افسردگی شدید می‌گیرند؟

شیوع این نوع افسردگی در بین زنان به دلیل تغییرات هورمونی بدن آن‌ها در طول زندگی به دلایل مختلفی مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی، تقریباً دو برابر مردان است. سایر فاکتور‌هایی که ریسک ابتلا را در زنانی که بیولوژیکی مستعد افسردگی هستند زیاد می‌کند، می‌توان به استرس‌های درون خانه یا محل کار، ایجاد تعادل در خانواده و نگهداری از والدین اشاره کرد. زنانی که فرزندان خود را به تنهایی بزرگ می‌کنند نیز با احتمال بیشتری مبتلا به افسردگی ماژور می‌شوند.

نشانه‌های افسردگی ماژور در مردان:

آمار مردانی که افسردگی دارند، دقیق نیست. چون تمایل بسیار کمی به صحبت در مورد تجربه‌هایشان و نیز درخواست کمک کردن، دارند.

علائم افسردگی در مردان شامل تحریک‌پذیری بیشتر، عصبانیت، مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل می‌تواند باشد. باید اشاره کنیم که مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل، می‌تواند منجر به افسردگی شود. سرکوب کردن احساسات منفی در مردان، منجر به رفتار‌های خشونت‌آمیز و نیز افزایش بیماری‌ها، خودکشی و قتل می‌شود.

علل افسردگی چیست؟

  • از دست دادن عزیزان با مرگ آن‌ها، طلاق و جدایی
  • عدم داشتن روابط اجتماعی و احساس ناامیدی
  • تغییرات مهم در زندگی مانند اسباب کشی کردن به محل جدید، فارغ التحصیلی، تغییر شغل، بازنشستگی
  • داشتن مشکلات و چالش‌ها در روابط بین فردی
  • سو استفاده‌های فیزیکی، عاطفی و جنسیعلایم افسردگی شدید

ژنتیک:

با مطالعاتی که بر روی دو قلو‌ها انجام شده است، عمده‌ترین دلیل افسردگی ماژور، ژنتیک هر فرد است. افرادی که در خانواده‌ی آن‌ها سابقه‌ی ابتلا به افسردگی وجود دارد، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این نوع افسردگی هستند.

آمار شیوع افسردگی شدید در ایران

 به گفته ی دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت، در ایران از 100 هزار نفر، 3328 نفر به افسردگی ماژور مبتلا هستند. و به طور کلی شاهد 2 برابر شدن آمار مبتلایان به افسردگی در 26 سال گذشته بوده ایم.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید