زمان مطالعه: 13 دقیقه

علائم کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید!

عوارض کمبود ویتامین دی در بدن

فهرست ها

علائم کمبود ویتامین دی، هشدارهای جدی هستند! Vitamin D یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که بدن به آن نیاز دارد؛ علائم کمبود ویتامین دی می تواند هشداری جدی برای بروز بیماری و خطر ابتلا به انواع بیماری ها باشد؛ چرا که عوارض کمبود ویتامین دی، سلامت افراد را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهد.

ویتامین D یک محلول در چربی است و به وسیله ی نور خورشید یا رژیم غذایی به بدن می رسد. این ویتامین اثرات مثبت فراوانی روی بدن دارد که از مهم ترین آن ها می توان به استحکام استخوان و دندان، جلوگیری از بیماری های ام اس، دیابت، سرطان، افسردگی و …. اشاره کرد.

ساختار vit d

ویتامین دی موجود در بدن، باعث افزایش میزان جذب منیزیم، کلسیم، فسفات و … در بدن می شود. از مهم ترین ویتامین های موجود در بدن می توان به ویتامین دی 3 و  ویتامین دی 2 اشاره کرد.

آیا کمبود ویتامین d خطرناک است؟

بله. ویتامین دی یکی از ضروری ترین موادی است که حتما باید به بدن برسد. اگر بدن دچار کمبود این ویتامین شود مشکلات مختلفی برای او به وجود می آید. از مهم ترین این مشکلات می توان به بیماری های قلبی، دیابت، ام اس، پوکی استخوان، درد عضلات، بیماری راشیتیسم در کودکان، عفونت های مختلف، فشار خون، افزایش وزن و ….. اشاره کرد.

هر کدام از این مشکلات به نوبه ی خود مشکلات دیگری را نیز برای افراد به وجود می آورند. به همین سبب باید توجه زیادی به کمبود این ویتامین در بدن داشته باشید. برای کاهش این مشکلات می توان از منابع ویتامین d مانند ویتامین دی 50000 یا آمپول ویتامین دی استفاده کرد.

ویتامین دی  ( D ) چیست؟

ویتامین دی در واقع یک هورمون اولیه است؛ بر خلاف اسمش ویتامین نیست. چرا؟ زیرا ویتامین ها تنها توسط مواد غذایی به بدن می رسند و بدن نمی تواند آن ها را تولید کند؛ در حالی که ویتامین D با قرار گرفتن در زیر نور خورشید نیز جذب بدن می شود. به همین سبب ویتامین دی را ویتامین نور خورشید نیز می نامند.

ساختار و عملکرد کلی ویتامین دی

زمانی که شما در زیر نور خورشید قرار می گیرید و یا اینکه از طریق رژیم غذایی، ویتامین دی دریافت می کنید؛ ویتامین د در ابتدای کار غیر فعال هستند. بعد از طی مراحل مشخصی در کبد و کلیه، ویتامین ها فعال شده و اثر مثبت خود را روی بدن فرد می گذارند.

عوارض کمبود ویتامین دی

با توجه به نقش حیاتی ویتامین دی در بدن و مشکلات جذب آن، احتمال کمبود ویتامین d را در بدن بالا می برد به این صورت که طبق آمار حدود 90% ایرانیان کمبود ویتامین دی دارند. علائم کمبود ویتامین دی ممکن با سایر ویتامین ها یا حتی بیماری ها اشتباه گرفته شود.

اهمیت ویتامین دی تا حدی بالاست که خودش به صورت مستقیم منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان شده و یا به صورت غیر مستقیم موجب احساس خستگی و ضعف می شود. کمبود ویتامین دی عوارض مختلفی را در پی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

احساس خستگی و ضعف

یکی از علامت های اصلی این مشکل، احساس ضعف و خستگی بیش از اندازه و بی دلیل می باشد. ویتامین دی می تواند سطح انرژی افراد را افزایش دهد در نتیجه با کمبود آن، فرد دچار خستگی و ضعف خواهد شد. اگر بی دلیل به صورت متوالی دچار ضعف و خستگی هستید، حتما میزان ویتامین دی بدن خود را بررسی کنید.

کمبود ویتامین دی و چاقی

یکی از مهم ترین عوارض کمبود ویتامین دی در زنان و مردان، اضافه وزن است. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که چاق هستند دچار کمبود ویتامین د هستند. چرا؟ زیرا چربی اضافی بدن، ویتامین دی را به دام می اندازند و  جذب ویتامین D در بدن را کاهش می دهد.

آیا استعداد چاقی واقعیت دارد؟!

 


رژیم اصولی با تست ژنتیک تغذیه!

NutritionX با مشخص کردن مقدار نیازهای ضروری بدن به مواد معدنی و غیره، امکان پیروی از یک برنامه غذایی سالم و منحصر به فرد را به شما می دهد؛ هم به وزن ایده آل برسید هم سلامتی خود را حفظ کنید.


عوارض کمبود ویتامین د

ضعف استخوان ها

اگر بدن با کمبود ویتامین دی روبرو باشد، کلسیم به خوبی جذب بدن نمی شود؛ در نتیجه شما با دو مشکل اساسی در بدن خود روبرو هستید. در نتیجه ی این کمبود ها، استخوان های شما ضعیف شده و با کمترین فشار و ضربه ای آسیب می بینند.

ضعف و شکستگی استخوان ها از مهم ترین عوارض کمبود این ویتامین به شمار می روند. زانو درد نیز از عوارض کمبود این ویتامین می باشد. در مقاله روش های جذب کلسیم، به طور مفصل به این موضوع پرداختیم.

بیماری های قلبی و فشار خون بالا

یکی از مهم ترین عوارض مربوط به کمبود این ویتامین، بروز بیماری های قلبی و فشار خون بالا می باشد. این مورد برای افراد با سنین بالا تر بیشتر رخ می دهد.  زیرا مصرف این ویتامین باعث می شود که سطح کلسترول خون کاهش پیدا کند و افراد کمتر دچار بیماری های قلبی و فشار خون بالا شوند.

ضعف سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از عوارض کمبود ویتامین دی در زنان و مردان، ضعف سیستم ایمنی بدن و زیاد بیمار شدن می باشد. VITAMIN D  نقش موثری در افزایش قوای جسمانی افراد دارد. در نتیجه با کمبود آن، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرد. سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، عفونت های مختلف، آنفولانزا و …. از شایع ترین بیماری ها در نتیجه کمبود ویتامین دی در بدن هستند.

تاثیر کمبود ویتامین بر ناخن

یکی دیگر از عوارض کمبود ویتامین دی در زنان، شکنندگی ناخن ها و مات شدن آن ها می باشد. ناخن ها برای رشد و استحکام به کلسیم نیاز دارند. کمبود VITAMIN D باعث کاهش جذب کلسیم نیز می شود. بنابراین شما با این مشکلات روبرو خواهید شد.

مات شدن پوست بدن و صورت

یکی از بدترین عوارض کمبود ویتامین دی در زنان ، مات شدن و تغییر رنگ پوست صورت و بدن می باشد. شفافیت پوست با این کمبود کاهش پیدا می کند و شما با تیره شدن و مات شدن پوست مواجه خواهید شد.

علائم کمبود ویتامین دی در بدن

مشکل کمبود ویتامین دی مانند هر بیماری و مشکل دیگری در بدن خود را با نشانه ها و علائمی خاص نشان می دهد. این نشانه ها می تواند در زنان، مردان و کودکان متفاوت باشد. البته بسیاری از آن ها نیز در تمام افراد مشترک است.

به همین سبب نشانه ها را به تفکیک زنان، مردان و کودکان برای شما معرفی می کنیم. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا کمبود ویتامین دی اگر بیش از حد شود، مشکلات جدی برای افراد به وجود می آورد.

علائم کمبود ویتامین دی در زنان

از مهم ترین نشانه ها و علائم کمبود ویتامین D در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ریزش مو یکی از شایع ترین عوارض کمبود ویتامین دی در زنان می باشد. اگر ریزش مو شدید باشد، شما باید به وجود یک مشکل در بدن خود شک کنید. کمبود این ویتامین و استرس بیش از حد می تواند باعث ریزش مو شدید در زنان شود. در مقاله آشنایی با انواع اضطراب و راه های کاهش آن، بیشتر درباره استرس صحبت کرده ایم.
  • یکی دیگر علائم مهم در زمینه ی کمبود ویتامینD در زنان، افسردگی و خستگی غیر طبیعی خانم ها می باشد. اگر خانم ها در شرایط عادی دچار افسردگی و بی حالی مداوم شوند، باید حتما میزان ویتامین دی بدن آن ها را اندازه گرفت.
  • شکستگی استخوان یکی از علائمی است که در زنان، مردان و کودکان دیده می شود. به دلیل رابطه ی مستقیمی که بین کلسیم و ویتامین دی وجود دارد. کمبود این ویتامین باعث کمبود کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها می شود. در نتیجه استخوان های افراد به راحتی و با کمترین فشار دچار شکستگی می شوند.

علائم کمبود ویتامین دی در مردان

از مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین دی در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از مهم ترین علائم کمبود این ویتامین در مردان، اختلال در نعوظ می باشد. اگر مردان در نعوظ خود دچار مشکل شوند باید آزمایش های مختلفی را انجام دهند زیرا ممکن است این مشکل به دلایل مختلف ایجاد شده باشد. یکی از این دلایل می تواند کمبود ویتامین D باشد.
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های روده ی بزرگ و سرطان پروستات از دیگر نشانه های این کمبود می باشد.
  • داشتن درد عضلانی از نشانه های مهم کمبود ویتامین دی برای همه ی افراد از جمله مردان می باشد. اگر در عضلات پا، دست و دیگر اعضای بدن احساس ضعف و درد دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • یکی از علائم کمبود این ویتامین در بدن، خستگی زود هنگام و بدون دلیل می باشد. اگر بدون کار کردن زیاد احساس خستگی و نفس تنگی دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا به احتمال زیاد شما مشکلی در بدن خود دارید.

علائم کمبود ویتامین دی در کودکان

از مهم ترین علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کمبود رشد یکی از مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین دی در کودکان می باشد. اگر احساس می کنید که کودک شما بدون هیچ مشکلی و با مصرف کافی شیر، به میزان کافی رشد ندارد، باید به کمبود این ویتامین در کودک خود شک کنید.
  • یکی دیگر از نشانه های کمبود این ویتامین در کودکان، بی حالی و بی قراری بدون دلیل کودک می باشد.
  • تاخیر در دندان سازی و تاخیر در راه رفتن کودک، از دیگر نشانه های مهم کمبود ویتامین D در کودکان می باشد.
  • احساس درد قسمت های مختلفی از بدن مانند دست و پا از مهم ترین علائم این مشکل در کودکان می باشد.
  • اگر کودک شما به راحتی و با کمترین ضربه دچار شکستگی استخوان می شود، به احتمال زیاد با کمبود این ویتامین روبرو است.

میزان ویتامین دی در بدن باید چقدر باشد؟

تحقیقات زیادی در زمینه میزان ویتامین دی میزان مورد نیاز بدن صورت گرفته است که نشان می دهد فرد به صورت روزانه، چه میزان از ویتامین دی نیاز دارد. البته این نظرات کمی با یکدیگر متفاوت است.

vitamin d

میزان ویتامین دی نوزادان زیر یک سال

سازمان اطفال کشور آمریکا بیان کرده است که نوزادان زیر یک سال باید حدود 600 واحد ویتامین دی مصرف کنند. در حالی که سازمان بهداشتی کانادا، اعلام کرده است که میزان 400 واحد ویتامین دی برای سلامت  نوزادان کفایت می کند اما می توان بیشتر از آن را نیز استفاده کرد.  کشور هایی مانند فنلاند و فرانسه نظر متفاوتی دارند و بیان می کنند که نوزادان باید به صورت روزانه حدود 1000 واحد ویتامین مصرف کنند.

میزان ویتامین دی برای کودکان یک تا 8 سال

تحقیقات نشان می دهد که کودکان یک تا 8 سال می توانند حدود 2500 تا 3000 واحد ویتامین دی را به صورت روزانه استفاده کنند. البته این میزان می تواند کمی بیشتر یا کمتر شود. به طور مثال اگر کودکی کمبود ویتامین دی داشته باشد؛ میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف کند.

میزان ویتامین دی برای بالای 9 سال

افرادی که بالای 9 سال دارند، حدود 4000 واحد ویتامین دی می توانند مصرف کنند. البته اگر این میزان کمتر شود مشکلی برای فرد به وجود نخواهد آمد. با این حال بهتر است میزان مصرف ویتامین دی بیشتر از 4000 نشود.

تشخیص کمبود ویتامین دی

اگر احساس می کنید که دچار کمبود ویتامین دی شده اید و نشانه های آن را در بدن خود مشاهده می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با روش های مختلف سعی می کند که این مشکل را در بدن شما تشخیص دهد. یکی از بهترین این روش ها، انجام آزمایش ویتامین دی می باشد.

آزمایش ویتامین دی

اگر بخواهید اطلاعات دقیقی در مورد میزان ویتامین دی موجود در بدن خود کسب کنید، حتما باید از آزمایش ویتامین دی استفاده کنید. برای انجام آزمایش ویتامین دی، نیاز به نمونه ی خون فرد می باشد.

برای انجام آزمایش ویتامنی دی نیازی به ناشتا بودن نیست؛ اما نباید شب قبل از آزمایش مواد غذایی پر چرب را استفاده کنید زیرا این مواد غذایی نتیجه ی آزمایش را دچار مشکل می کنند.

بعد از انجام آزمایش، برگه ای به شما داده خواهد شد که روی آن عبارت Vit D3-25OH یا OH Vitamin D3 25  درج شده است. اگر میزان ویتامین دی شما بین 30 تا 100 نانو گرم باشد، این میزان نرمال و طبیعی است. اما اگر این عدد بین 10 تا30 باشد شما با کمبود ویتامین دی مواجه هستید و باید از منابع ویتامین d استفاده کنید.

انجام آزمایش هایی مانند آزمایش کلسیم، آزمایش فسفر و آزمایش منیزیم در کنار آزمایش ویتامین دی می تواند موثر باشد.

برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم؟

اگر شما دچار کمبود ویتامین دی هستید باید آن را به وسیله ی منابع مختلف ویتامین دی جبران کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات مختلفی برای شما به وجود آید. از مهم ترین منابع ویتامین d می توان به مواد غذایی، نور خورشید، مکمل های ویتامین دی و …. اشاره کرد. در ادامه به معرفی منابع ویتامین دی می پردازیم:

پوکی استخوان در اثر کمبود ویتامین دی

منابع غذایی ویتامین دی

برخی از مواد غذایی به صورت طبیعی دارای ویتامین دی هستند و شما می توانید با مصرف آن ها به صورت روزانه، کمی از نیاز بدن به ویتامین دی را جبران کنید. البته میزان ویتامین دی همه ی آن ها یکسان نیست. به طور مثال از مهم ترین منابع ویتامین دی، ماهی های سالمون، ماکرل و روغن جگر ماهی هستند که حتما باید آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اما مواد غذایی مانند زرده ی تخم مرغ، کبد گاو، پنیر و قارچ میزان کمی ویتامین دی دارند.

دیگر چه چیزهایی برای کمبود ویتامین دی می توانیم بخوریم؟ از دیگر منابع غذایی ویتامین دی می توان به غذا های تقویتی اشاره کرد. از مهم ترین این غذا های تقویتی می توان به آب پرتقال تقویت شده، ماست تقویت شده، شیر تقویت شده و … اشاره کرد.

نور آفتاب

یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین منابع ویتامین d، نور خورشید می باشد. بسیاری از افراد ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را به وسیله ی قرار گرفتن زیر نور طبیعی خورشید به دست می آورند. اما برخی از افراد اطلاعات دقیقی در مورد نحوه ی استفاده از نور خورشید ندارند. به همین سبب باید به موارد زیر دقت کنید.

باید بدانید که اشعه ی ماورای بنفش از شیشه عبور نمی کند در نتیجه قرارگرفتن زیر نور غیر مستقیم خورشید، تاثیر در مصرف ویتامین دی ندارد.

میزان دریافتی ویتامین دی از خورشید به فصل، ساعت، مه و ابر و …. وابسته می باشد. ابر گرفتگی میزان اثر نور خورشید را تا میزان زیادی کاهش می دهد.

مکمل های غذایی

یکی دیگر از منابع مهم ویتامین دی، مکمل های غذایی به شمار می روند. در بسیاری از مکمل های غذایی میزان کافی از ویتامین دی قرار دارد. به همین سبب با مصرف بسیاری از این مکمل های غذایی می توان نیاز های مختلف بدن را برطرف کرد.

فواید ویتامین دی

ویتامین دی دارای فواید و خواص بسیار زیادی می باشد. به همین سبب این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری بدن به شمار می رود. از مهم ترین فواید این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقویت استخوان ها
  • جلوگیری از بیماری ام اس
  • جلوگیری از افزایش وزن بی اندازه
  • رفع اسپاسم عضلانی
  • بهبود بیماری دیابت
  • افزایش سلامت مو
  • جلوگیری از بروز سرطان

آیا ویتامین دی می تواند مضر باشد؟

 از مهم ترین عوارض مربوط به افزایش بیش از اندازه ی ویتامین دی می توان به افزایش کلسیم خون، حالت تهوع، کمبود اشتها، یبوست یا اسهال، معده درد، آسیب کلیه، ضربان قلب نامنظم، کاهش تراکم استخوان، حمله ی قلبی، کمبود آب بدن، آسیب ریه و …. اشاره کرد.

  • یبوست یا اسهال از علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر هم هستند؛ اگر دچار یبوست یا اسهال مزمن هستید، بهتر است برای پیشگیری، با این بیماری آشنا شوید.

در نتیجه قبل از مصرف هر قرص ویتامین D، میزان مصرف آن را به صورت دقیق مطالعه کرده و سپس از آن استفاده کنید.

فرق ویتامین D و D3

برخی از افراد آشنایی کاملی با ویتامین دی و انواع آن ندارند. به همین سبب تصور می کنند که ویتامین D همان ویتامین D3 می باشد. این تصور کاملا اشتباه است.

از مهم ترین تفاوت های این دو مورد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • منبع این دو ویتامین با یکدیگر متفاوت است. منبع غذایی ویتامین D3 ، از نوع حیوانی می باشد. به همین سبب افرادی که گیاه خوار هستند بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین می باشند. منبع غذایی ویتامین D مواد غذایی غنی شده و گیاهی می باشد.

ویتامین D3 نسبت به ویتامین Dو D2، سطح کلسیفدیول خون را بیشتر افزایش می دهد. این مورد از دیگر تفاوت های این دو ویتامین می باشد.

قرص ویتامین D3 1000  در بارداری

اگر در دوران بارداری تشخیص داده شود که خانمی دچار کمبود ویتامین دی است، پزشک برای او قرص ویتامین دی تجویز می کند.هر  قرص ویتامین D3 1000 حاوی 1000 واحد ویتامین دی هستند. خانم های باردار مجازند که روزانه مقدار 400 واحد ویتامین دی مصرف کنند. در نتیجه خانم های باردار باید هر یک روز درمیان، یک عدد از این قرص را مصرف کنند.

قرص ویتامین دی را کی بخوریم؟

قرص ویتامین دی

اگر قصد دارید برای جلوگیری از کمبود ویتامین D از مکمل های آن مانند آمپول ویتامین دی یا قرص ویتامین دی 50000 استفاده کنید، باید میزان دقیق آن را بدانید. میزان قرص مصرفی برای هر فرد در سنی متفاوت از دیگری می باشد.

کودکان 2 تا 12 سال باید هر دو ماه یک عدد قرص 50 هزار یونیتی را مصرف کنند.

افراد 12 تا 70 سال باید ماهی یک عدد از قرص 50 هزار یونیتی استفاده کنند.

افرادی که بالای 70 سال سن دارند می توانند هر دو هفته یک عدد قرص 50 هزار یونیتی را مصرف کنند.

نحوه مصرف قرص ویتامین D50000

کپسول ویتامین d50000، یک کپسول بلعیدنی است؛ بهترین حالت مصرف همراه یا بعد از مصرف غذا است. با این توجه داشته باشید که پیش از مصرف هر دارویی باید پزشک مشورت کنید.

طول درمان  کمبود ویتامین دی

ویتامین دی به صورت خوراکی و تزریقی وجود دارد، بهترین روش برای جبران کمبود ویتامین دی مصرف آن به صورت خوراکی است. درمان این مسئله باید کاملا تحت نظر پزشک باشد. بعد از تایید و تعیین میزان کمبود اولیه ویتامین دی، پزشک دوز مصرفی را تعیین می کند. در واقع تعیین طول درمان با توجه به میزان کمبود اولیه شما بین چند هفته تا چند ماه متغییر است.

راه های پیشگیری از کمبود ویتامین دی

در بخش های قبل بیان کردیم که مواد غذایی بسیار کمی وجود دارند که حاوی ویتامین دی هستند و افراد بیشتر باید نیاز بدن را به وسیله ی نور خورشید و مکمل های ویتامین دی برطرف کنند. از مهم ترین روش های پیشگیری از کمبود این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سعی کنید برخی از قسمت های بدن خود را به صورت مستقیم زیر نور خورشید قرار دهید. زیرا این نور حاوی میزان زیادی ویتامین دی است. این کار باعث می شود که شما کمتر دچار کمبود ویتامین دی شوید.
  • حتما از مکمل های ویتامین دی، مانند ویتامین دی 50000 و آمپول ویتامین دی، استفاده کنید. استفاده از این مکمل ها زیر نظر پزشک باعث می شود که شما دچار کمبود این ویتامین و مشکلات ناشی از آن نشوید.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان نکات مختلفی را در مورد کمبود این ویتامین در بدن بیان کرد.

  • مهم ترین منابع ویتامین دی شامل نور خورشید، برخی از مواد غذایی، مکمل های ویتامین دی و … می باشند.
  • کمبود ویتامین دی می تواند مشکلات مختلفی را برای افراد به وجود آورد. از مهم ترین این مشکلات باید به کمبود کلسیم، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن، بیماری های قلبی، خستگی بیش از حد، ضعف عضلانی، زانو درد و …. اشاره کرد.
  • یکی از مهم ترین نکات در مورد ویتامین دی، میزان مصرف آن می باشد. همانطور که کمبود این ویتامین برای بدن مضر است، مصرف بیش از حد آن نیز مضر می باشد. در نتیجه در مورد مقدار مصرف مکمل های این ویتامین اطلاعات کامل داشته باشید.
  • برای درمان این مشکل باید روش های مختلفی را استفاده کنید. از مهم ترین این روش ها می توان به استفاده از مکمل های ویتامین دی، قرار گرفتن زیر نور خورشید، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی و …. اشاره کرد.

سوالات متداول

ویتامین دی را کی بخوریم؟

صبح ها بهترین زمان است. ویتامین دی را در کنار صبحانه و یا میان وعده قبل از خواب مصرف کنید. بعد از مصرف غذاهای حاوی چربی مثل شیر یا ماست کم چرب نیز توصیه می شود.

روزی چندبار ویتامین دی بخوریم؟

کودکان 2 تا 12 سال باید هر دو ماه یک عدد قرص 50 هزار یونیتی را مصرف کنند. افراد 12 تا 70 سال باید ماهی یک عدد از قرص 50 هزار یونیتی استفاده کنند. افرادی که بالای 70 سال سن دارند می توانند هر دو هفته یک عدد قرص 50 هزار یونیتی را مصرف کنند.

آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است؟

بله. کمبود این ویتامین در بدن می تواند مشکلات بسیار زیادی برای افراد به وجود آورد. در نتیجه به سرعت باید روش های درمانی مختلف را انجام داد.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه

NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید