زمان مطالعه: 5 دقیقه

رژیم غذایی گروه خونی؛ بهترین رژیمی که می‌توان گرفت؟

blood type diet

رژیم غذایی گروه خونی همانطور که از نام آن پیداست، یک برنامه غذایی خاص است که بر اساس گروه خونی افراد به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. در این مطلب به معرفی رژیم غذایی برحسب گروه خونی افراد و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. پس اگر شما هم دغدغه انتخاب سالم‌ترین رژیم غذایی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رژیم لاغری یا چاقی بر حسب گروه خونی با دیگر رژیم‌های غذایی چه تفاوتی دارد؟

رژیم غذایی بر اساس گروه خونی بر این ایده استوار است که افراد با گروه‌ های خونی مختلف، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند. این رژیم افراد را به چهار گروه خونی A، B، AB و O تقسیم می‌کند و برای هر گروه، لیست‌های مجاز و غیرمجازی مواد غذایی را ارائه می‌دهد.

سال 1996 پیتر ج.د. آدامو (Peter J. d’Adamo)- پزشک و متخصص- کتابی منتشر کرد که در آن توضیح داد «چگونه افراد می‌توانند با مصرف غذاهای مختلف بر اساس گروه خونی‌شان سالم‌تر زندگی کنند، عمر طولانی‌تری داشته باشند و به وزن ایده‌آل‌شان برسند؟» او همچنین به بیان این مسئله پرداخت که انتخاب چاشنی‌ها، ادویه‌ها و حتی ورزش مناسب نیز به گروه خونی فرد بستگی دارد.

رژیم غذایی برحسب گروه خونی چیست؟

همچنین رژیم گروه خونی بر لکتین‌ها (پروتئین‌هایی که در برخی مواد غذایی وجود دارند) تمرکز بیشتری دارد و معتقد است که لکتین‌ها می‌توانند با آنتی‌ژن‌های برخی از گروه‌های خونی ناسازگار باشند.

رژیم گروه خونی معمولاً محدودیت‌های غذایی بیشتری نسبت به سایر رژیم‌های لاغری و چاقی دارد، مواردی که از تفاوت رژیم غذایی گروه خونی با سایر رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید.

برای مثال، تنوع غذایی در رژیم گروه خونی کمتر از سایر رژیم‌های غذایی است. همچنین شواهد علمی خاصی برای اثبات اثربخشی رژیم گروه خونی به طور کلی وجود ندارد، در حالی که برخی از رژیم‌های دیگر مانند رژیم مدیترانه‌ای از شواهد علمی قوی‌تری پشتیبانی می‌کنند.

چرا برخی افراد رژیم گروه خونی را ترجیح می‌دهند؟

با وجود رژیم‌های مختلف غذایی از جمله رژیم فرانسوی، مدیترانه‌ای، سی روزه، سم زدایی، پالئو و …، برخی افراد به دلایل مختلفی ممکن است همچنان رژیم گروه خونی را به سایر رژیم‌های غذایی ترجیح ‌دهند. برای مثال:

  • برخی افراد ممکن است بر این باور باشند که رژیم غذایی بر اساس گروه خونی با ژنتیک آن‌ها سازگارتر است.
  • برخ دیگر معتقداند رژیم گروه خونی به طور طبیعی تناسب بیشتری با نیازهای بدنی آن‌ها دارد.
  • از طرفی، برخی دیگر معتقد اند که رژیم گروه خونی با تناسب اندام و سلامتی مرتبط است.

گروهی نیز به دلیل جذابیت رژیم گروه خونی و تنوع غذایی‌اش، آن را انتخاب می‌کنند.

مزایا و معایب برنامه غذایی گروه خونی چیست؟

اگرچه شواهد علمی کافی برای تایید اثربخشی رژیم گروه خونی به طور کلی وجود ندارد اما این رژیم غذایی همچنان مورد قبول برخی مردم است و طرفدارن بخصوص خود را دارد.

برای درک بهتر این ماجرا، خوب است به سراغ مزایا و معایب این رژیم غذایی و مقایسه آن‌ها برویم. توجه داشته باشید برای هیچ یک از این مزایا، دلایل قطعی و دقیق علمی وجود ندارد.

مزایای رژیم غذایی گروه خونیمعایب رژیم غذایی گروه خونی
کاهش وزنعدم وجود شواهد علمی کافی
بهبود سلامت گوارش بدنمحدودیت‌های غذایی
کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌هاهزینه زیاد
افزایش سطح انرژیعدم تناسب برای تمام افراد
کاهش التهاب بدنعوارض جانبی (خستگی، سر درد و…)

اما آیا رژیم گروه خونی واقعا موثر است؟

طی مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، هیچ نتیجه دقیق و علمی که تاثیر رژیم غذایی گروه خونی بر کاهش یا افزایش وزن افراد را نشان دهد به دست نیامد اما با اینهمه، تئوری پشت رژیم غذایی گروه خونی این است که گروه خونی ارتباط نزدیکی با توانایی ما در هضم انواع خاصی از غذاها دارد.

یعنی وقتی تغذیه بر اساس گروه خونی افراد انتخاب شود، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و به حفظ وزن ایده‌آل بدن، افزایش سطح انرژی و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. 

اما آیا این ادعا درست است؟ آیا گروه خونی بر روی نوع هضم و جذب مواد مغذی بدن افراد مؤثر است و تأثیر بهتری نسبت به سایر رژیم‌های لاغری و چاقی می‌گذارد؟

تاثیر رژیم گروه خونی بر رژیم غذایی افراد، موضوعی بحث‌برانگیز است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این رژیم می‌تواند به کاهش وزن، بهبود سلامت گوارش و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک کند.

با این حال، مطالعات دیگر، از تاثیر این رژیم بر سلامت یا تناسب اندام مطمئن نیستند. در حال حاضر، شواهد علمی کافی برای تایید یا رد اثربخشی رژیم غذایی گروه خونی به طور کلی وجود ندارد. همین امر استفاده از راهی مطمئن‌تر مانند انتخاب رژیم غذایی بر اساس ژنتیک را که روشی علمی و اثبات شده است، به گزینه‌ای بهتر تبدیل می‌کند.

برخی از دلایل متفاوتی که برای عدم قطعیت تاثیر مثبت رژیم غذایی گروه خونی بر کاهش یا افزایش وزن افراد ارائه می‌شود عبارتند از:

  • جامعه آماری مطالعات انجام شده در مورد رژیم گروه خونی اغلب کوچک و ناقص بوده‌اند.
  • تعاریف و دستورالعمل‌های رژیم گروه خونی در مطالعات مختلف متفاوت بوده است.
  • عوامل متعددی می‌توانند بر سلامت و تناسب اندام افراد تاثیر بگذارند و جدا کردن اثر رژیم گروه خونی از سایر عوامل دشوار است.

به طور کلی، به تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی رژیم گروه خونی نیاز است و تا زمانی که شواهد علمی بیشتری وجود نداشته باشد، نمی‌توان با قاطعیت گفت که رژیم گروه خونی برای همه افراد مفید است.

فواید و معایب رژيم گروه خونی

پس چه جایگزین مناسبی برای رژیم غذایی بر اساس گروه خونی وجود دارد؟

به دنبال یک رژیم غذایی متعادل و متنوع باشید که شامل انواع مختلف مواد غذایی باشد. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات را به وفور در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین از مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر اضافه و چربی‌های ناسالم خودداری کنید.

از همه مهم‌تر اینکه، در کنار هر نوع رژیم غذایی، به طور منظم ورزش کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. به طور کلی، به دنبال یک رژیم غذایی پایدار و با تاکید بر سلامتی باشید که بتوانید در بلندمدت به آن پایبند بمانید.

چنانچه روش‌های مختلفی را برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم و کاربردی انتخاب کرده‌اید و هر بار با شکست روبرو شده‌اید یا دلیل اضافه وزن‌های مداوم خود را چیزی شبیه به استعداد چاقی می‌دانید، این بار یک روش جدید، متفاوت و البته کاملا علمی را انتخاب کنید.

برای مثال، آزمایش ژنتیکی. آزمایش‌های ژنتیکی تغذیه که بر اساس ژنتیک فرد (کاملا منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده) ارائه می‌شوند و مناسب‌ترین برنامه غذایی را بر اساس ژنتیک افراد به آن‌ها معرفی می‌کنند، یکی از بهترین روش‌ کاهش یا افزایش وزن هستند.

آزمایش ژنتیک تغذیه NutritionX با بررسی فاکتورهای موثری همچون میزان میل و ولع یا اشتهای فرد به مواد غذایی مختلف، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن او و همچنین رفتار تغذیه‌ای، سالم‌ترین تغذیه متناسب با ژنتیک هر فرد را ارائه می‌دهد، بنابراین می‌تواند به عنوان بهترین رژیم برای گروه های خونی مختلف در نظر گرفته شود.

جمع‌بندی

رژیم گروه خونی با سایر رژیم‌های غذایی در زمینه‌هایی همچون محدودیت‌های غذایی، تنوع غذایی و پایه علمی تفاوت دارد. بنابراین قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی، حتماً با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی جادویی برای تناسب اندام و سلامتی وجود ندارد و بهترین راه برای رسیدن به سلامتی و وزن مطلوب، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، ورزش منظم و سایر سبک‌های زندگی سالم است.

آزمایش ژنتیکی تغذیه NutritionX یکی از روش‌های آزمایشگاهی دقیق و البته علمی برای انتخاب یک برنامه غذایی سالم و پ از میان انواع رژیم‌های غذایی موجود است. شما با پر کردن فرم مشاوره زیر،
می توانید از مشاوره رایگان ژنتیک توسط کارشناسان مجموعه مای اسمارت ژن بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه

NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید