زمان مطالعه: 11 دقیقه

محاسبه BMI – وزن ایده آل کودکان

محاسبه bmi

فهرست ها

bmi چیست؟ فرمول محاسبه قد و وزن ویا محاسبه bmi ،یک فرمول ریاضی ساده است. شاخص توده بدنی BMI  مخفف Body Mass Index است. این شاخص معیاری برای تشخیص میزان توده چربی در بدن است. اندازه گیری این شاخص می تواند به پیش بینی وضعیت سلامت بدن کمک کند. همچنین میزان اضافه وزن فرد و محدوده نرمال یا خطرناک آن مشخص می شود.

بهترین روش های درمانی برای کاهش وزن بیمار با توجه به شاخص توده بدنی در نظر گرفته می شود. به طور مثال در افرادی که شاخص توده بدنی بالای 35 دارند، روش های روتین از جمله ورزش، رژیم غذایی و انواع رژیم لاغری کارساز نیست! اغلب این افراد با تشخیص پزشک، از روش های جراحی برای از بین بردن اضافه وزن استفاده می کنند. در ادامه مقاله در رابطه با bmi چیست و محاسبه وزن ایده آل کودکان صحبت می کنیم.

فرمول قد و وزن یا محاسبه bmi

بهتر است بدانید که بدست آوردن bmi امروزه به راحتی در سایت های اینترنتی مختلف و اپلیکیشن های تناسب اندام انجام می شود. به طور کلی همه منابع از یک فرمول واحد برای تعیین bmi استفاده می کنند. در ادامه فرمول محاسبه bmi را مشاهده می کنید.

فرمول محاسبه bmi = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان 2)

فرمول محاسبه bmi یا شاخص توده بدنی

نتایج فرمول محاسبه قد و وزن

محاسبه توده بدنی در افراد مختلف به وسیله یک فرمول کلی انجام می شود. اما نتایج به دست آمده برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است. در ادامه به تحلیل عدد به دست آمده از تعیین bmi در بزرگسالان می پردازیم.

  • محاسبه تناسب قد و وزن بزرگسالان

برای محاسبه bmi بزرگسالان ابتدا باید وزن و قد فرد مورد نظر را به ترتیب برحسب کیلوگرم و متر اندازه گیری کنید. سپس قد را به توان دو برسانید. حال بر اساس فرمول محاسبه bmi عدد وزن را بر توان دوم قد تقسیم کنید. حال نوبت به تحلیل نتیجه به دست آمده از تعیین bmi می رسد. برای انجام این کار می توانید از جدول های آماده برای دسته بندی نتایج این شاخص در بزرگسالان استفاده کنید. بنابراین می توان به راحتی بازه استانداردی که برای عدد به دست آمده از محاسبه توده بدنی تعریف شده است را بررسی کرد.

  • بازه های مختلف bmi

در این بخش به بررسی بازه های مختلف بعد از محاسبه bmi می پردازیم. در ادامه بازه های مذکور در قالب جدولی آورده شده اند.

عدد به دست آمده از محاسبه bmi وضعیت سلامت بدن
کمتر از 18.5 کمبود وزن
بین 18.5 تا 24.9 وزن متعادل و سالم
بین 25 تا 29.9 اضافه وزن
بالاتر از 30 چاقی مفرط
  • تحلیل جدول bmi برای بزرگسالان

در صورتی که عدد به دست آمده از محاسبه bmi کمتر از 18.5 باشد، فرد مذکور دارای کمبود وزن است و باید برای درمان لاغری بیش از حد خود به متخصص تغذیه مراجعه کند. اگر عدد به دست آمده از محاسبه bmi بین 18.5 و 24.9 باشد، فرد مذکور در محدوده نرمال قرار دارد. اما اگر این عدد بین 25 تا 29.9 باشد، فرد دچار اضافه وزن است. این اضافه وزن قابل کنترل است و برای درمان باید به متخصص تغذیه مراجعه شود. در نهایت اگر عدد به دست آمده از محاسبه bmi بیشتر از 30 باشد فرد دچار چاقی مفرط است.پ


بسیاری از ما مدت زمان زیادی از زندگی خود را صرف رسیدن به وزن ایده آل و BMI مناسب با قد و وزنمان می کنیم؛ گاهی موفق می شویم و دوباره شکست می خوریم. گاها اصلا موفق نمیشیم! رژیم های غذایی مرسوم، حکم آزمون و خطا را برای ما دارند؛ هربار یکی را انتخاب می کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. اما بهتر است ما هم همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی پیش برویم!

باید بدانید که میزان نیاز بدن شما به مواد معدنی و سایر خوراکی ها است. مقدار نیاز بدن هر فرد به کربوهیدرات ها، پروتئین ها و غیره متفاوت است. این مقادیر تنها از یک راه مشخص خواهد شد؛ آزمایش ژنتیک تغذیه!

امروزه با انجام آزمایش ژنتیک، بر اساس مشخصات ژنتیکی منحصر به فرد و نیازهای بدن، یک برنامه شخصی سازی شده تهیه می شود. نکته حائز اهمیت این است که اگر برنامه غذایی و رژیم افراد بر اساس ساختار ژنتیکی و نیازهای بدن باشد، مطمئنا نتایج موثرتر و پایدارتری حاصل خواهد شد که حفظ آن نیز آسان تر خواهد بود.  برای آشنایی بیشتر با آزمایش ژنتیکی تغذیه می توانید فرم مشاوره رایگان انتهای مقاله را تکمیل نمایید.


اهمیت شاخص توده بدنی در کودکان

هر چند در محاسبه bmi عواملی مانند نژاد و میزان تراکم بافت های عضلانی، استخوانی و چربی در نظر گرفته نشده، اما بهترین معیار برای تخمین وضعیت سلامت جسمانی فرد است. از جمله آسیب هایی که کمبود یا اضافه وزن می تواند به بدن وارد کند می توان به مواردی همچون عدم تناسب در اندام های بدن اشاره کرد. بنابراین آسیب های جسمانی نیز به دنبال این عدم تناسب به مرور زمان دیده خواهد شد.

کمبود وزن می تواند مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، سوء تغذیه، کم خونی و غیره را به همراه داشته باشد. همچنین اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، گرفتگی عروق، مشکلات قلبی و غیره را افزایش دهد.

محاسبه وزن ایده آل کودکان دختر و پسر

بر خلاف بدست آوردن bmi در بزرگسالان، در محاسبه bmi برای کودکان، سن و جنسیت در نظر گرفته می شود. زیرا کودکان دائماً در حال رشد هستند و میزان رشد در دختران و پسران با هم کاملاً متفاوت است. در ادامه محدوده bmi برای دختران و پسران به صورت مجزا آورده شده است.

  • نمودار شاخص توده بدنی پسران

bmi چیست
نمودار شاخص توده بدنی پسران
  • جدول bmi کودکان دختر

bmi چیست
جدول محاسبه شاخص توده بدنی دختران


 


رژیم اصولی با تست ژنتیک تغذیه!

یکی از دلایل افزایش وزن با وجود پیروی از رژیم های متعدد، تدوین نشدن برنامه غذایی بر اساس نیازهای بدن است! NutritionX با مشخص کردن مقدار نیازهای ضروری بدن به مواد معدنی و غیره، امکان پیروی از برنامه غذایی منحصر به فرد خودتان را می دهد؛ هم به وزن ایده آل برسید هم سلامتی خود را حفظ کنید.

  • تفسیر نتایج

در محاسبه شاخص توده بدنی کودکان، سن و جنس نیز در نظر گرفته می شود.طبق این روش باید از طریق فرمولی که برای بزرگسالان هم استفاده می شود به محاسبه شاخص توده بدنی کودکان پرداخت. سپس عدد به دست آمده را روی جدول مربوطه پیدا کرد. در نهایت اگر محدوده به دست آمده پایین تر از صدک پنجم باشد کودک دچار کمبود وزن است. اگر بین صدک 5 و 85 باشد، کودک وزن نرمالی دارد. اگر این عدد بین صدک 85 و 95 باشد کودک دچار اضافه وزن است. در نهایت اگر این عدد بالاتر از صدک 95 باشد کودک دارای چاقی مفرط است. بهتر است بدانید که

  • اضافه وزن در کودکان از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. زیرا می تواند نشانی از ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و غیره باشد.

کاربرد محاسبه شاخص توده بدنی در کودکان چیست؟

محاسبه توده بدنی معمولاً برای تخمین میزان اضافه وزن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با اندازه گیری bmi می توان بهترین راه برای درمان چاقی را تعیین کرد. به طور مثال در افرادی که عدد به دست آمده از حساب کردن bmi بیشتر از 30 بوده و به بیماری های زمینه ای مانند دیابت مبتلا هستند، سریع ترین روش کاهش وزن انجام جراحی های چاقی به تشخیص پزشک است.

bmi چیست؟

 با محاسبه bmi می توان از وضعیت نسبی بدن مطلع شد. در نتیجه راحت تر درباره روش درمان و بهبود سلامت جسم می توان تصمیم گیری کرد. اما bmi چیست؟ این شاخص توسط یک آماردان بلژیکی در قالب یک فرمول معرفی شد. آدولف کوتله حدود 180 سال پیش این شاخص را تعریف کرد.

شاخص bmi برای تعیین  وضعیت تناسب اندام افراد، طراحی شده است.

  • این شاخص در خانم ها، آقایان و کودکان متفاوت است.

BMI، تناسب بین قد و وزن را بیان می کند. این شاخص امروزه به عنوان دقیق ترین معیار جهانی چاقی شناخته می شود و می توان به کمک محاسبه توده بدنی میزان چاقی را تعیین کرد.

آیا استعداد چاقی واقعیت دارد؟!

شاخص توده بدنی من چقدر است ؟

نکات محاسبه bmi

بهتر است توجه داشته باشید که

  • در تعیین bmi، نژاد، بافت عضلانی و تراکم استخوان ها در نظر گرفته نمی شود.

بنابراین حساب کردن bmi نباید برای ورزشکاران حرفه ای، خانم های باردار و افرادی که دارای نقص عضو و بیماری های شدید جسمی هستند انجام شود. زیرا در بازه های تعریف شده هیچ تفاوتی برای این افراد در نظر گرفته نشده است. همچنین باید توجه داشت که میزان بافت چربی در بدن با افزایش سن افزایش می یابد. همچنین میزان چربی در بدن زنان بیشتر از مردان است. در نهایت افرادی که پوست تیره دارند نیز بافت چربی کمتری در مقایسه با افراد سفید پوست دارند.

فرمول تناسب قد و وزن – محاسبه bmi چیست؟

برای محاسبه وزن ایده آل باید این کار در حالت ناشتا بلافاصله بعد از بیدار شدن و دستشویی رفتن انجام شود. ترازو را در یک جای مشخص و صاف قرار دهید. کفش و لباس های اضافه را در آورید. وزن خود را اندازه گیری و یادداشت کنید.

  • وزن کشی در طول دوره عادت ماهیانه برای خانم ها نباید انجام شود.

از فردی کمک بخواهید تا قد شما را نیز بدون کفش در کنار دیوار اندازه گیری کند. حال با استفاده از اعدادی که در اختیار دارید به حساب کردن bmi بپردازید. اگر در محدوده نرمال قرار دارید وزن شما ایده آل است. در غیر این صورت می توانید با استفاده از این فرمول به محاسبه وزن ایده آل برای خود بپردازید.

روش های کاهش شاخص توده بدنی

اندازه شاخص توده بدنی چه چیزهایی را نشان نمی دهد؟

نحوه توزیع توده های چربی بدن در محاسبه bmi در نظر گرفته نشده است. بنابراین به کمک این شاخص نمی توان میزان توده چربی و توده عضلانی را تعیین کرد. در نتیجه می توان گفت بدست آوردن bmi با خطا همراه است. زیرا این فرمول نمی تواند تفاوتی میان توده چربی و توده عضلانی قائل شود و تنها بر اساس عدد وزن و قد به دست می آید.

برای بهتر درک کردن این موضوع ورزشکاری را در نظر بگیرید که توده چربی بسیار کمی در بدن خود دارد. میزان توده عضلانی در بدن این ورزشکار بسیار بالاست. این در حالیست که شاخص توده بدنی این فرد با کسی که هم وزن و هم قد او، اما ورزشکار نیست؛ برابر خواهد بود. در نتیجه ممکن است فردی با همین قد و وزن دارای شاخص توده بدنی یکسانی با این ورزشکار باشد. اما آنچه مشخص است تفاوت در توزیع توده های چربی و عضلانی در بدن ها است. همچنین

  • در این شاخص نژاد افراد و میزان تراکم استخوانی آن ها نیز در نظر گرفته نمی شود.

چه افرادی باید حتما bmi خود را اندازه گیری کنند؟

افرادی که دچار کمبود و اضافه وزن ناگهانی شده اند یا دارای سابقه بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی و قلبی و غیره در خانواده هستند، باید وزن خود را کنترل کنند. بدین ترتیب اندازه گیری bmi در این افراد از اهمیت بالاتری برخوردار است.

جدول شاخص توده بدنی

بهترین روش های کاهش bmi بدن چیست؟

معیارهایی که برای بدست آوردن bmi مورد استفاده قرار می گیرند، قد و وزن افراد هستند. قد عددی است که به راحتی قابل تغییر نیست و با پایان یافتن سن رشد، این عدد ثابت می ماند. بنابراین تنها چیزی که می تواند عدد به دست آمده از محاسبه bmi را تغییر دهد وزن است.

اضافه وزن می تواند عدد به دست آمده از حساب کردن bmi را به شدت افزایش دهد. بنابراین با کاهش وزن و کنترل آن می توان این عدد را کاهش داد. با کاهش این عدد فرد در محدوده وزن سالم قرار گرفته و از بسیاری از بیماری ها و خطرات در امان خواهد ماند.

  • از جمله مواردی که می تواند به کاهش شاخص bmi کمک کند؛ می توان به ورزش، رعایت رژیم غذایی اصولی و تغییر سبک زندگی اشاره کرد.

جالب است بدانید؛ ویتامین ها در روند کاهش و افزایش وزن تاثیر می گذارند. در جدیدترین مقاله مای اسمارت ژن به معرفی ویتامین های چاق کننده پرداختیم. برای مطالعه کلیک کنید.

  • ورزش

با انجام ورزش به صورت روزانه می توان بخش زیادی از کالری دریافتی را سوزاند. همچنین ورزش می تواند به بهبود عملکرد قلب، اندام های داخلی، سلامت استخوان ها و جلوگیری از ابتلا به آرتروز و غیره کمک کند. ورزش بهتر است به صورت روزانه انجام شود. انجام ورزش های هوازی از جمله پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، ایروبیک و غیره می تواند به شدت در کاهش وزن تأثیر گذار باشد.

روش های کاهش شاخص توده بدنی
شاخص توده بدنی یا bmi چیست؟
  • رژیم غذایی کاهش وزن

تغذیه سالم و رژیم غذایی اصولی در کنار انجام ورزش روزانه می تواند به کاهش وزن کمک کند. رژیم باید اصولی و زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود. در غیر این صورت می تواند آثار جبران ناپذیر دیگری از جمله ریزش موها، پوکی استخوان، مشکلات دستگاه گوارش و غیره را به همراه داشته باشد. در رژیم غذایی باید تمامی گروه های غذایی از جمله چربی ها، کربوهیدرات ها، فیبر، پروتئین و غیره بر اساس نیاز بدن استفاده شود. حذف خودسرانه هر یک از این گروه ها می تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد.

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی نیز یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند بر اضافه وزن تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بر این اساس باید عادات بد در زندگی روزمره شناسایی و اصلاح شود. به طور مثال داشتن خواب منظم می تواند تأثیر بسزایی در کنترل وزن داشته باشد. همچنین ریزه خواری یا پرخوری در طول روز از مواردی است که می تواند در اضافه وزن تأثیر بگذارد. داشتن خواب منظم، انجام ورزش روزانه و تبعیت از یک رژیم غذایی مناسب می تواند بهترین تغییر در سبک زندگی باشد.

چقدر اضافه وزن دارم؟
bmi چیست؟

مشکلات اضافه وزن و چاقی، آیا من چاقم ؟ چقدر اضافه وزن دارم؟

  • اضافه وزن و چاقی می تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. کندی در حرکت و ایجاد تغییر در شکل ظاهری می تواند به شدت بر اعتماد به نفس فرد تأثیر گذاشته و منجر به افسردگی او شود. ابتلا به بیماری های زمینه ای از جمله دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا نیز از جمله مواردی هستند که به دنبال اضافه وزن دیده می شوند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کیسه صفرا، بروز سکته های قلبی و مغزی، آرتروز، سرطان های آندومتریوز، روده، پستان، مشکلات خواب و آپنه تنفسی و غیره نیز در افراد چاق بسیار بیشتر است. این مشکلات می تواند زندگی روزانه فرد را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین در صورت اضافه وزن بیش از حد در بسیاری از موارد فرد دیگر قادر به انجام کارهای روزمره خود نخواهد بود. بنابراین؛ کاهش وزن برای افراد مبتلا به چاقی مفرط، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید جدی گرفته شود.

جمع بندی

 به طور کلی در مقاله محاسبه bmi، به بیان اهمیت اندازه گیری bmi پرداختیم.  bmi چیست و نحوه محاسبه شاخص توده بدنی کودکان برای افراد مختلف و محاسبه وزن ایده آل از موارد مهمی بود که درباره آن ها صحبت کردیم. فراموش نکنید در فرمول محاسبه bmi بسیاری از موارد همچون سن، جنسیت، نژاد، میزان بافت عضلانی و توده های چربی و تراکم استخوانی در نظر گرفته نمی شود؛ بنابراین اندازه گیری bmi می تواند با خطا همراه باشد. پیشنهاد می شود برای بدست آوردن bmi در ورزشکاران، خانم های باردار و غیره، بهتر است از آنالیزهای دیگر استفاده شود.

سوالات متداول

کاربرد محاسبه شاخص توده بدنی چیست؟

اندازه گیری bmi می تواند به پیش بینی وضعیت سلامت بدن کمک کند. همچنین به کمک این شاخص می توان بهترین روش برای کاهش وزن یا اضافه وزن را انتخاب کرد.

چقدر اضافه وزن دارم؟

با محاسبه bmi، شاخص توده بدنی شما بر حسب سن و قدتان مشخص می شود. در صورتی که bmi شما از حالت نرمال بیشتر باشد؛ یعنی اضافه وزن دارید و باید برای کاهش وزن خود اقدام کنید.

اندازه شاخص توده بدنی چه چیزهایی را نشان نمی دهد؟

سن، جنسیت، نژاد، میزان بافت عضلانی و توده های چربی و تراکم استخوانی در تعیین کردن این شاخص در نظر گرفته نشده است.

بهترین روش های کاهش bmi بدن چیست؟

ورزش، رعایت رژیم غذایی اصولی و تغییر سبک زندگی می توانند بهترین روش ها برای کاهش شاخص توده بدنی در افراد چاق باشند.

چه افرادی باید حتما bmi خود را اندازه گیری کنند؟

افرادی که دچار کمبود و اضافه وزن ناگهانی شده اند یا دارای سابقه بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی و قلبی و غیره در خانواده هستند.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه

NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید