زمان مطالعه: 6 دقیقه

کمبود ویتامین دی و چاقی!

ویتامین های چاق کننده

چاقی از معضلاتی که درصد زیادی از جامعه با آن درگیر هستند. چاقی و افزایش وزن دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. گاهی اوقات افزایش بی رویه وزن، ریشه در بیماری ها و وضعیت سلامتی بدن می تواند داشته باشد. کمبود ویتامین دی و چاقی که با هم ارتباط قابل توجهی دارند؛ یکی از این عوامل است.

در ادامه این مقاله از مجله مای اسمارت به این سؤال‌ پاسخ می‌دهیم که ویتامین دی چگونه در افزایش یا کاهش وزن نقش دارد؟ علاوه بر این به معرفی ویتامین های چاق کننده می پردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات جامعی درباره ارتباط ویتامین دی و تغییر وزن به دست آورید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا کمبود ویتامین D باعث چاقی می شود؟

اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم که کمبود ویتامین دی و چاقی چگونه با هم در ارتباط هستند، باید بگوییم که افرادی که میزان کمی ویتامین دی در بدن خود دارند، با علائمی مانند خستگی، افسردگی، پیری زودرس و پوکی استخوان مواجه می‌شوند.

همین موضوع باعث می‌شود که با اشتها و به حجم بیشتری غذا بخورند و در نهایت چاق خواهند شد. از طرفی خستگی مفرط و خواب آلودگی ناشی از کمبود ویتامین دی، افراد را به خوردن خوراکی پر کالری تشویق می‌کند. بنابراین آنها به مقدار بیشتر فست فودها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های انرژی زا میل خواهند کرد.

این در حالی است که ویتامین دی مانند سایر ویتامین‌ها در سوخت و ساز و چربی سوزی نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل فقدان آن میزان چربی سوزی را کاهش داده و به طبع آن، فرد با افزایش وزن مواجه خواهد شد.

البته نباید از ذکر این نکته غافل شویم که کمبود ویتامین دی و چاقی به دلیل اختلال در تولید هورمون پاراتیروئید و افزایش کلسترول با هم در ارتباط قرار دارند. اما اگر مصرف ویتامین دی کافی باشد، فرد از عوارض کمبود ویتامین دی و چاقی رنج نخواهد برد.

کمبود ویتامین دی و چاقی شکم

همانطور که تا کنون توضیح دادیم، چاقی و کمبود ویتامین دی در ارتباط مستقیم قرار دارند. زیرا افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی برای رفع علائمی مانند خستگی به مقدار زیادی مواد غذایی مصرف می‌کنند و همین موضوع باعث چاق شدن آنها می‌شود.

با اینکه کمبود ویتامین دی و چاقی تمام اندام‌ها را می‌توان در بیماران مشاهده کرد، بیشترین چاقی ناشی از این فقدان ویتامینی در ناحیه شکم به چشم می‌آید. البته نباید از این موضوع غافل شد که در میان مردان کمبود ویتامین دی با چربی اطراف شکم و کلیه در ارتباط است. اما در خانم‌ها، کمبود ویتامین دی بیشتر به افزایش چربی دور شکم منجر می‌شود.

تا به اینجا متوجه شدیم که کمبود ویتامین دی، تاثیر زیادی در افزایش وزن دارد؛ اما از کجا بفهمیم که ما کمبود ویتامین D داریم یا خیر؟ به غیر از آزمایش هایی که می توان انجام داد، باید به علائمی که در اثر کمبود VITAMIN D بوجود می آید؛ توجه کنید. برای تشخیص این نشانه ها، مقاله مهم ترین علائم کمبود ویتامین دی را مطالعه نمایید.

تأثیر ویتامین دی در کاهش وزن چگونه است؟

ویتامین دی نوعی ویتامین قابل حل در چربی است که نمی‌توان آن را به راحتی در مواد مختلف پیدا کرد. به همین دلیل:

پزشکان مصرف مواد خوراکی دارای ویتامین دی، آفتاب گرفتن و مصرف مکمل‌هایی مانند قرص ویتامین دی 1000 و 50000 را توصیه می‌کنند.

به این ترتیب، تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، باعث کاهش روند شکل‌ گیری سلول‌های جدید چربی می‌شود. این در حالی است که از ذخیره چربی بدن کاسته و همین موضوع باعث کاهش چشمگیر کلسترول خون می‌شود.

علاوه بر این ویتامین دی بر تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب مغز قادر به کنترل میزان اشتها خواهد بود. به غیر از مواردی که ذکر کردیم، میزان کافی ویتامین دی باعث افزایش تولید تستسترون می‌شود. تستسترون هورمونی است که در کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین شاهد ارتباط کمبود ویتامین دی و چاقی خواهیم بود.


رژیم اصولی با تست ژنتیک تغذیه!

بدن شما چقدر به ویتامین دی نیاز دارد؟ NutritionX با مشخص کردن مقدار نیازهای ضروری بدن به مواد معدنی و غیره، امکان پیروی از یک برنامه غذایی سالم و منحصر به فرد را به شما می دهد؛ هم به وزن ایده آل برسید هم سلامتی خود را حفظ کنید.


 

تامین آنتی اکسیدان بدن با ویتامین d

ویتامین دی نقش مهمی در تأمین آنتی اکسیدان‌های ضروری و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. با بهبود سیستم ایمنی، بدن در مقابل عوامل بیماری زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها مقامت بیشتری دارند. بنابراین می‌توان رابطه ویتامین دی و لاغری را در این شرایط به وضوح مشاهده کرد.

یکی از تاثیرهای فوق العاده مثبت آنتی اکسیدان ها در بدن، کاهش ریسک ابتلا به سرطان است. برای آشنایی با فواید آنتی اکسیدان و نقش آن در بدن، کلیک کنید.

به نحوی که با مصرف منظم ویتامین دی، میزان ابتلای فرد به بیماری‌های عفونی مختلف و لاغری ناشی از این بیماری‌ها به طور چشمگیری کم می‌شود. این در حالی است که بدن تحت الشعاع عوارض کمبود ویتامین دی و چاقی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتروز و افسردگی نیز قرار نخواهد گرفت.

تأثیر ویتامین دی روی BMI (شاخص توده بدنی)

شاخص توده بدنی یکی از فاکتورهای مهمی است که تحت تأثیر میزان ویتامین دی قرار دارد. افرادی که (BMI) بالایی دارند، احتمالاً با فقدان ویتامین دی نیز مواجه خواهند شد. اگر پزشک تشخیص دهد که شاخص توده بدنی بالا تحت تأثیر میزان ناکافی ویتامین دی است، به فرد مصرف این ویتامین را توصیه خواهد کرد. همین موضوع باعث رفع مشکل چاقی و کمبود ویتامین دی می‌شود. برای فرمول محاسبه قد و وزن خود کلیک کنید.

کاهش مقاومت انسولین با ویتامین D

مقاومت انسولین یک اختلال متابولیک سیستمیک است که با کاهش حساسیت به انسولین مشخص می‌شود. با اینکه حدود 90 درصد مبتلایان به دیابت با این بیماری مواجه می‌شوند، اما افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به دیابت نوع دو به سر می‌برند، بیشتر در معرض این اختلال قرار می‌گیرند.

همانطور که مجله علمی (Nature) اشاره می‌کند، ویتامین دی مکملی است که مصرف آن برای افرادی که در مرحله پیش دیابتی (Pre-diabetic) قرار دارند، بسیار مهم است.

زیرا میزان حساسیت بدن آنها به انسولین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که کمبود ویتامین دی و چاقی برای افراد دیابتی خطرناک است. زیرا بدن این افراد به انسولین حساسیت کافی ندارد و همین باعث ضعف شدید و در برخی مواقع بی‌هوشی آنها خواهد شد. اما تنظیم ویتامین دی، باعث تنظیم حساسیت به انسولین و آگاهی از میزان آن می‌شود.

کدام ویتامین چاق کننده است؟

ویتامین‌ (12B)، ویتامین (6B) و مولتی ویتامین‌ها مهم‌ ترین ویتامین‌هایی هستند که در چاق شدن افراد نقش مهمی دارند. ویتامین (12B) در افزایش ذخیره آهن خون اهمیت بالایی دارن. فقدان آن باعث علائم آنمی و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. این در حالی است که ویتامین (6B) باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود. به همین دلیل فرد با افزایش اشتها مواجه خواهد شد.

مصرف ویتامین دی و لاغری در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند، اما فقدان این ویتامین باعث گرایش افراد به مصرف بیشتر از حد مواد غذایی و چاقی می‌شود. زیرا افرادی که خوردن مکمل‌های غذایی مانند برخی ویتامین‌ها را نادیده می‌گیرند، با ضعف و خستگی مواجه خواهند شد.

عوامل مختلفی در روند افزایش وزن و چاقی تاثیر دارند؛ یکی از این عوامل ژنتیک و استعداد چاقی است. در مقاله استعداد چاقی به طور مفصل این موضوع را بررسی کردیم.

در نتیجه برای رفع این مشکلات به خوردن خوراکی‌های پر انرژی مانند انواع شکلات‌ها، بیسکویت یا فست فودها روی می‌آورند. بنابراین کمبود ویتامین دی و چاقی به دو معضل بزرگ تبدیل خواهند شد. این در حالی است که مصرف برخی از ویتامین‌ها باعث تغییراتی در عملکرد اندام‌هایی مانند مغز و دستگاه گوارش می‌شود. به همین دلیل افرادی که قصد چاق شدن دارند، می‌توانند این ویتامین‌ها را با مشورت متخصصان تغذیه به برنامه غذایی  خود اضافه کند.

کمبود کدام ویتامین ها باعث چاقی می شود؟

علاوه بر ویتامین‌های چاق کننده، برخی از ویتامین‌ها در چربی سوزی و در نتیجه آن لاغری، کاربرد دارند. ویتامین (C) یکی از ویتامین‌هایی است که در افزایش سوخت و ساز بدن نقش مهمی بازی می‌کند. ویتامین دی و لاغری نیز دو عامل به هم مرتبط هستند.

به این معنی که با مصرف منظم ویتامین دی، چربی سوزی به خوبی انجام می‌شود. علاوه بر این، ویتامین (E) در لاغری به طور غیرمستقیم تأثیرگذار است. در واقع، مصرف ویتامین ای با افزایش آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن همراه است. همین موضوع باعث می‌شود که فرد از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کرده و به غذاهای مفید، کم کالری و حاوی مواد مغذی روی آورد.

به همین دلیل لاغر خواهد شد. در کنار این موارد، ویتامین (B3) به عنوان ویتامین لاغر کننده شناخته شده و به تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌پردازد که خود باعث لاغری می‌شود. این در حالی است که ویتامین (7B) یکی از ویتامین‌های ضروری در رژیم لاغری به حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با سایر ویتامین های مورد نیاز بدن، خواص و منابع آن ها، مقاله انواع ویتامین را مطالعه نمایید.

جمع بندی

  • با مصرف منظم ویتامین دی، میزان ابتلای فرد به بیماری‌های عفونی مختلف و لاغری ناشی از این بیماری‌ها به طور چشمگیری کم می‌شوند.
  • کمبود ویتامین دی و چاقی باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های پوست و مو و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.
  • ویتامین (B3) به عنوان ویتامین لاغر کننده شناخته شده و به تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌پردازد که باعث کاهش عوارض کمبود ویتامین دی و چاقی می‌شود.
  • کمبود ویتامین دی و چاقی در بروز مشکلات پوست، فیبرومالژیا و مشکلات آرتروز در افراد مسن نقش مهمی دارند.
  • ویتامین دی سن پایان تخمک گذاری را افزایش می‌دهد. بنابراین با مصرف آن می‌توان احتمال یائسگی زودرس را کاهش داد.

سوالات شما

قرص ویتامین دی چاق کننده است؟

خیر. ویتامین دی با تأثیر در عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی و ترشح هورمون تیروئید مانع از چاقی افراد می‌شود.

آیا مصرف ویتامین دی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

بله. مصرف منظم ویتامین دی باعث رفع مشکلاتی مانند خستگی و ضعف افراد می‌شود. از طرفی عملکرد درست مغز و غدد درون ریز به تنظیم اشتهای افراد کمک خواهد کرد. در نهایت فرد تحت تأثیر چاقی و کمبود ویتامین دی قرار نخواهد گرفت.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک تغذیه

NutritionX

گزارش جامع تست تغذیه ژنتیک، به شما و یا متخصص تغذیه تان کمک می کند که با توجه نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، یک برنامه غذایی و رژیم منحصر به فرد را برایتان تدوین کند. با توجه به این که برنامه غذایی شما بر اساس نیازهای بدنتان چیده شده؛ بسیار نتیجه بخش و کارآمدتر از سایر رژیم های همگانی عمل خواهد کرد.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیک مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید