زمان مطالعه: 14 دقیقه

اهمیت تفسیر نقاشی کودکانه بر اساس تست گودیناف

تفسیر نقاشی کودکان

فهرست ها

اهمیت تفسیر نقاشی کودکانه، از جهت درک بهتر روحیات و تمایلات کودک است. نقاشی برای کودک، ساده ترین راه برای بروز احساسات درونی نسبت به اتفاقات پیرامونشان است. والدین با آگاهی نسبت به این احساسات، می توانند تعامل بهتری با فرزندانشان برقرار کنند و در زمان نیاز، در کنار آن ها باشند.

نقاشی ساده کودکانه، اولین بازی بچه ها است. دقیقا از همان وقتی که یک کودک می‌تواند مداد شمعی یا مداد رنگی به دست بگیرد نقاشی کشیدن را شروع می‌کند و با محیط اطراف ارتباط برقرار می‌کند.

نقاشی کردن کودکان فقط یک ابزار برای بازی کردن و پر کردن زمان نیست. روانشناسان معتقدند با تفسیر نقاشی کودکانه می‌توانیم به افکار و احساساتی که کودک تجربه می‌کند پی ببریم.

کودک شما بیشتر از همه چه چیزی را در نقاشی هایش به تصویر می کشد؟ ماشین؟ رودخانه؟ هر کدام از این تصاویر، درصورتی که به صورت مداوم در نقاشی کودک ظاهر شود؛ می تواند تفسیر شود.

چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است؟

در واقع زمانی که کودک قادر نیست تنش‌ها و اضطراب‌ها و شادی و شور را با کلام بیان کند و راه رهایی از احساسات آزار دهنده را بیابد، به مداد رنگی پناه می‌برد و از این طریق با محیط ارتباط برقرار می‌کند.

با این حساب اگر درباره تحلیل نقاشی کودکان اطلاعات داشته باشیم، در مرحله اول می توانیم تا حدودی نقاشی را رمزگشایی و به وضعیت روحی کودک پی میبریم. برای آگاهی بیشتر، قدم بعدی می تواند تست های تفسیر نقاشی، مثل تست گودیناف باشد. در ادامه این مقاله با آزمون گودیناف نیز آشنا خواهیم شد.

در واقع علت پرخاشگری، گوشه‌گیری، بهانه گیری و لجبازی  یا هر رفتار نامطلوب دیگر را می‌توانیم با پی بردن به الگوی نقاشی کودکانه متوجه شویم و در پی حل آن باشیم.

این نکته را هم در نظر داشته باشید روانشناسی نقاشی کودکان را باید به متخصصان این حوزه بسپاریم. زیرا این کار تخصصی است و  اگر بدون دانش و مهارت کافی اقدام به گره گشایی و تفسیر نقاشی کودکانه کنیم علاوه بر تفسیرهای نادرست ممکن است به کودک برچسب  نادرست بزنیم.

چقدر با بازی درمانی آشنایی دارید؟ بازی درمانی می تواند یک تکنیک تربیتی باشد یا روشی برای تخلیه احساسات کودک. در مقاله بازی درمانی کودک، به چگونگی عملکرد این تکنیک و همچنین معرفی چند نمونه بازی پرداختیم. برای مطالعه مقاله کلیک کنید: فواید بازی درمان و کاربردهای آن
نقاشی کودک
تفسیر اشکال هندسی در نقاشی کودکان

به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

هر شکل در نقاشی کودک نشانه‌ی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای پی بردن به استعداد و خلاقیت در کودکان، مشکلات عاطفی آن ها و موانعی که برای برقراری ارتباط در کودکان وجود دارد؛ توجه کردن به نقاشی آن‌ها است. تفسیر نقاشی کودکانه از نظر روانشناسی با توجه به ابزار نقاشی، الگو نقاشی و رنگ‌هایی که در نقاشی استفاده می‌شود انجام می‌شود. با توجه به این موارد می‌توانیم به عواطف و احساسات بیان نشده کودکان پیدا ببریم و راه‌هایی را برای رفع مشکلات آن‌ها پیدا کنیم.

یکی از راه‌های بررسی نقاشی کودکان این است که به نشانه‌های کلی که در نقاشی آن‌ها وجود دارد توجه کنیم. موارد زیر قوانین کلی در تحلیل نقاشی کودکانه و شناختن دیدگاه‌ها و عواطف آن‌ها است. معمولاً بچه‌هایی که نقاشی را از سمت راست صفحه آغاز می‌کنند به آینده و برقرار کردن ارتباط تمایل دارند، درحالی‌که بچه‌هایی که نقاشی را از سمت چپ شروع می‌کنند به گذشته توجه دارند و بر شخصیت پرورش دهنده توجه دارند.

اندازه‌ی اشیا یا انسان‌هایی که در نقاشی کشیده می‌شود نشان دهنده‌ی اهمیت آن فرد یا آن شی برای کودک است. پس طبیعی است که شخصیت‌های برتر از نظر کودک با اندازه‌ی بزرگ کشیده شود و کسانی که مرجعیت ندارند یا مهم نیستند هم با اندازه‌ی کوچک کشیده شود.

چیزهایی که کودکان در نقاشی خود می‌کشند بیانگر حالات و احساسات آن‌ها است. در ادامه چندین مورد از نقاشی‌های کودکانه و معنای آن را بررسی می‌کنیم.

در تست استعدادیابی مای اسمارت ژن با استفاده از تکونولوژی ژنوتایپینگ، بیش از ۷۰۰ هزار نقطه ژنتیکی شما را می خواند و اقدام به تحلیل دیتاها، استخراج اطلاعات توانمندی‌ها و  کشف استعداد انسان می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

روانشناسی نقاشی کودک
نقاشی ساده کودکانه

معنای خانه در نقاشی کودک

اگر به نقاشی‌ها دقت کنید معمولاً اولین چیزی که در نقاشی کشیده می‌شود خانه است. دیدگاه کودک در مورد زندگی در شکل خانه‌ای که می‌کشد منعکس می‌شود. تفسیرخانه در نقاشی کودکانه ساده است.

مثلاً وقتی کودک خانه را شکل زندان می‌کشد به معنای تجربه‌ی منفی و تلخ با خانواده است. اما کودکی که خانه را مستحکم می‌کشد از ارتباط با خانواده و در خانواده بودن احساس راحتی و امنیت می‌کند. برای پی بردن به تفکرات کودک می‌توان از تست روانشناسی نقاشی خانه استفاده کرد.

نقاشی، فقط یکی از استعدادهای کودکان است که امکان کشف آن وجود دارد؛ بسیاری از توامندی ها و استعدادهای نهفته کودکان، به دلیل نبود شرایط محیطی مناسب و عدم آگاهی کافی والدین کشف نشده باقی می مانند. تست ژنتیکی استعدادیابی از این بروز چنین اتفاقی جلوگیری می کند و به والدین فرصت شناخت توامندی های کودک را می دهد. این شناخت به برنامه ریزی برای آینده و جلوگیری از انتخاب مسیرهای اشتباه، تا حد زیادی کمک می کند.

  • برای آشنایی با تست های استعدادیابی مقاله اهمیت استعدادیابی را مطالعه کنید و اگر درباره تست ژنتیکی استعدادیابی مای اسمارت ژن نیاز به مشاوره رایگان دارید به انتهای صفحه رفته و شماره خود را وارد کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

معنای خانواده در نقاشی کودک

روانشناسی نقاشی‌های ناخود آگاه نشان می‌دهد، کودکانی که در محیط شاد و آرام خانوادگی پرورش می‌یابند اعضای خانواده را در کنار هم و خوشحال می‌کشند. اما وقتی کودکی اعضای خانواده را در در موقعیت تنش‌زا و آزردهنده مثل غرق شدن یا در آتش بودن یا جدا از هم می‌کشد لازم است به ترس‌ها و نگرانی‌های کودک در خانواده توجه شود.

این نقاشی‌ها نشان می‌دهد کودک از چیزی مانند مشاجره در خانه یا دیدن فیلمی ترسیده باشد و این حوادث غم انگیز را در نقاشی منعکس کند. در چنین مواردی درمانگر یا روانشناس از کودک می‌خواهد احساسات خود را در مورد نقاشی بازگو کند و آن را توضیح دهد

معنای خورشید در نقاشی کودک

بیشتر کودکان در نقاشی حتماً در آسمان یک خورشید را می‌کشند که کامل است و لبخند به لب دارد یا در گوشه‌ی کاغذ و نصفه است یا ابرها روی آن را پوشانده‌اند. روانشناسی نقاشی کودکانه نشان می‌دهد که هر کدام از این خورشیدها پیامی را منتقل می‌کنند. خورشید کامل که با چشم و ابرو و لبخند کشیده می‌شود احساس رضایت کودک از زندگی را نشان می‌دهد.

نقاشی دخترانه و نقاشی پسرانه
معنای درخت و طبیعت در نقاشی کودک

خورشیدی که با ابر پوشانده شده یاس و نا امیدی یا غم کودک را نشان می‌دهد. اما در تفسیر نقاشی کودکانه باید گفت که وقتی کودک یک خورشید نیمه می‌کشد و نمی‌تواند یک خورشید کامل بکشد این طور استنباط می‌شود که کودک نگرانی خاصی دارد. از طرف دیگر کشیدن خورشید در نقاشی احساسات او را نسبت به پدرش نشان می‌دهد. خورشید نورانی، بزرگ و خوشحال نشان دهنده‌ی داشتن یک پدر اقتدارگرا و رابطه‌ی خوب بین کودک و پدر است.

معنای درخت در نقاشی کودکانه

تست روانشناسی نقاشی کودکانه، درخت روحیات کودکان را نشان می‌دهد. کودکانی که درخت را با تنه‌ی بزرگ و قوی می‌کشند، احساس قدرت می‌کنند. شاخه‌های درخت احساسات کودک را نسبت به پدر و مادر نشان می‌دهد.

روانشناسی نقاشی درخت مبتنی بر این اصل است که اگر کودک درخت را با شاخه‌هایی در سمت چپ بکشد تمایل دارد شبیه مادر بشود، درحالی‌که شاخه‌های درخت در سمت راست تمایل کودک به شبیه پدر شدن را نشان می‌دهد.

معنای آسمان در تفسیر نقاشی کودک

تحلیل روانشناختی نقاشی کودکان نشان می‌دهد، کودکانی که آسمان را صاف و بدون ابر و با رنگ‌های ملایم می‌کشند دوست دارند با دیگران رفتار صمیمی داشته باشند، اما اگر کودکی در کشیدن آسمان از رنگ‌های غیر معمول و تند مثل نارنجی، قرمز یا سیاه استفاده کند مشخص می‌شود در محیط احساس نا امنی می‌کند.

معنای فضا در نقاشی کودک

روانشناسی کودک از روی نقاشی نشان می‌دهد، کودکانی که تناسب را در نقاشی رعایت می‌کنند خلق و خوی آرامی دارند و درک بهتری از محیط و اتفاقات پیرامون دارند. اما کودکانی که در کشیدن نقاشی از کادر خارج می‌شوند معمولاً نیازمند توجه دیگران هستند و کمبود محبت دارند یا عقب ماندگی ذهنی دارند. البته کودکان کمرو و خجالتی هم نقاشی را در حاشیه کاغذ و ریز می‌کشند.

قسمت چپ صفحه گذشته کودک است و قسمت راست آینده‌ی کودک و دلبستگی او را به پدرش نشان می‌دهد. کودکانی که در سمت چپ صفحه نقاشی می‌کشند راه آینده را به روی خود بسته می‌بینند.

با بچه لجباز چطور رفتار کنیم؟

معنای هیولا در نقاشی کودک

تفسیر نقاشی
معنای هیولا در نقاشی کودک

روانشناسی از روی  نقاشی هیولا نیز مانند چیزهای دیگری که کودک می‌کشد دارای تفسیر و معنی است. طبق تفسیر نقاشی کودکانه، بچه هایی که برای سرگرمی هیولا می‌کشند تمایل دارند به قدرت برسند و این می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که کودک دچار اضطراب و ترس است.

البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید وقتی از کودکی بخواهیم که فرد خاصی را بکشد و او هیولا بکشد در واقع احساس منفی و تنفر خود را از آن فرد ابراز می‌کند.

 

تفسیر پدر و مادر در نقاشی کودکان

تفسیر مادر در نقاشی کودک
بررسی نقاشی کودک از نظر روانشناسی کودک

یکی از

 راه‌های روانشناسی نقاشی کودک توجه به صورتک در نقاشی است. معمولاً کودکان با کشیدن صورتک تصوری که از مادر خود دارند را نشان می‌دهند. وقتی کودک صورتک یکی از اعضای خانواده را بزرگتر از بقیه می‌کشد به این معناست که ان فرد برایش اهمیت بیشتری دارد.

معنای اعضای صورت در نقاشی کودک

همچنین اعضای صورت در نقاشی صورتک هم حالات و روحیات کودک را نشان می‌دهد. به طور مثال کودکانی که برای صورتک دهان بزرگی می‌کشند کسانی هستند که همیشه تمایل به حرف زدن دارند و معمولا شخصیت تهاجمی دارند.

صورتک در نقاشی کودکان

نحوه‌ی کشیدن سر نشان دهنده‌ی میزان رضایت کودک از وضعیت ظاهری خود است. وضعیت چشم در صورتک هم میتواند حالات و روحیات کودک را نشان دهد. کودکانی که چشم را نمی‌کشند منزوی هستند و علاقه‌ای به ارتباط با دیگران ندارند یا کودکانی که مدام تحت کنترل هستند چشمان درشتی برای صورتک می‌کشند. همچنین کودکانی که چشمان ریزی برای صورتک می‌کشند احساسات کم عمقی دارند و وابسته هستند.

تفسیر ابر در نقاشی کودکان

ابر در نقاشی کودکان نماد چیست؟ هنگام تفسیر نقاشی کودکانه نشان متوجه می شویم که شکل ابری که کودک در نقاشی می‌کشد؛ معانی متفاوتی دارد. مثلاً اگر ابرها را در هم فشرده بکشد مشخص می‌شود که کودک مادری مهربان دارد که محبتش را حس می‌کند. اگر ابرها را با رنگ تیره بکشد ناراحتی و ناامیدی وجودش را اثبات می‌کند و اگر کودک خودش را زیر ابر بکشد نشان می‌دهد که از چیزی ترس دارد و دچار اضطراب است.

معنای ماشین در نقاشی کودک

معنای ماشین در نقاشی کودک

روانشناسی از روی نقاشی نشان می‌دهد کودکانی که در نقاشی‌های خود ماشین می‌کشند دنبال قدرت و جاه‌طلبی هستند. البته از طرف دیگر هم کشیدن ماشین نشان می‌دهد در خانواده‌ای با وضع مالی مناسب زندگی می‌کند و درگیر زندگی ماشینی شده است.

تنبیه کردن کودکان کار درستی است؟ تنبیه بدنی چه عواقبی دارد؟ در مقاله اثرات منفی تنبیه کودکان، از منظر روانشناسی این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و در انتها روش های جایگزین برای تربیت کودک را معرفی کردیم.

تفسیر پروانه در نقاشی کودکان

بیشتر بچه‌ها در کنار درخت و گل که در نقاشی می‌کشند چند پروانه هم می‌کشند. پروانه هم مثلچیزهای دیگر در نقاشی معنی و مفهومی دارد که برای روانشناسان قابل رمز گشایی است. پروانه معنای زیبا بودن و دور از دسترس بودن می‌دهد و در نقاشی معنای خوبی و نیکی می‌دهد. البته اگر کودکی پروانه را به صورت خط خطی بکشد نشان می‌دهد کودک آرزوهای برآورده نشده دارد.

تفسیر آب و رودخانه در نقاشی

تفسیر رودخانه در نقاشی کودکان

رودخانه سرچشمه‌ی حیات است و به عنوان یک نماد از زنانگی تلقی می‌شود. اگر کودکی رودخانه را از بالای صفحه تا پایین آن بکشد می‌توان متوجه شد که انتظاراتی از پدر و مادر دارد. اما اگر رودخانه را از سمت راست به چپ بکشد از معلم و مربی انتظاراتی را دارد.

معنای باران در نقاشی کودک

آب به صورت برف و باران در نقاشی کودک نشان دهنده‌ی غم و ناراحتی ابراز نشده‌ی کودک است. اگر کودک تمام صفحه را با قطره‌های باران پر کند به عنوان یک هشدار از ترس‌های زیاد کودک تلقی می‌شود.

معنای آب در نقاشی کودک – تفسیر دریاچه 

آب هم مانند عناصر دیگر در نقاشی کودکان معنا و مفهوم دارد. آب دریافت‌های حسی و تخیل کودک را نشان می‌دهد. کودک این آب را به صورت رودخانه، دریاچه یا باران می‌کشد. همچنین روانشناسان معتقدند کشیدن دریاچه در نقاشی کودکان به معنای نیاز آن‌ها به حمایت مادرانه است.

تفسیر کشیدن گل در نقاشی کودکان

باید به این موضوع توجه داشته باشیم که لزوما همه نقاشی های کودک نیاز به تفسیر ندارند. هیولا و ابر و رنگ های تیره همیشه نشانه ترس و غم نیستند! در تفسیر مواردی مثل گل در نقاشی کودک هم به همین صورت است. تفسیری که برای گل در نقاشی کودک وجود دارد؛ ضعف در تعامل های اجتماعی و برقراری ارتباط اشاره می کند.

معمولا این دسته از کودکان بخش زیادی از صفحه را خالی می گذارند؛ عناصر را با وجود فضای زیاد، کوچک نقاشی می کنند. همچنین گل ها را می توان نمادی از خلق کردن دی

تفسیر ناف در نقاشی کودکان

کودکان خردسال معمولا افراد را برهنه و بدون لباس می کشند؛ بنابراین هر چیزی از بدن خود یا معمولا مادر به یاد دارند را رسم می کنند. تعداد کودکانی که ناف را در نقاشی های خود فراموش نمی کنند؛ کم است. این می تواند نشانه ای از اهمیت جزئیات، کمال گرایی و کامل بودن برای کودک باشد. همچنین تفسیرهای دیگری که برای ناف در نقاشی کودکان وجود دارند عبارتند از کنجکاوی کودک، تمرکز او بر روی خودش و علاقه نداشتن به محیط پیرامون.

برعکس کشیدن نقاشی کودکان چه معنایی دارد؟

برخی از کودکان نقاشی را بر عکس می‌کشند. برای تفسیر نقاشی کودکانه، برعکس کشیدن هم یک نشانه است و سن و سال کودک در این مسئله تاثیر زیادی ندارد. یعنی حتی از خردسالان هم انتظار می‌رود که نقاشی را به شکل صحیح بکشند و برعکس نکشند.

برعکس کشیدن نقاشی در کودکان به جز در موارد معدودی که نشان دهنده‌ی خلاقیت است به معنای این است که کودک در برقراری ارتباط مشکل دارد و نمی‌تواند خودش را با محیط منطبق کند و این عدم انطباق را در نقاشی هم منعکس می‌کند.

تناسب در نقاشی کودکان

تناسب در نقاشی کودک چه معنایی دارد؟

برای روانشناسی کودک از روی نقاشی و پی بردن به حالات و روحیات کودک باید به اندازه‌ی عناصر نقاشی یعنی کوچک و بزرگ بودن و تعادلی که با هم دارند دقت کنیم.

معمولاً کودکانی که از عناصر ریز استفاده می‌کنند و چیزهای کوچک در گوشه و کنار کاغذ می‌کشند احساس ناامنی می‌کنند. همچنین وقتی کودکی در نقاشی فقط یک بخش از کاغذ را پر می‌کند و نمی‌تواند تمام آن را پر کند مشخص می‌شود که علاوه بر احساس نا امنی در برقراری رابطه با محیط اطراف یا آدم‌های اطراف مشکل دارد.

البته بهتر است با توجه به قاعده‌ای به نام اثر الاکلنگی این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در کلیت نقاشی، معمولاً آن چیزی که برای کودک اهمیت بیشتری دارد با اندازه‌ی بزرگتری کشیده می‌شود.

اما کودکانی که نقاشی انسان را بزرگ می‌کشند نشان می‌دهند در درون خود احساس قدرت می‌کنند. این کودکان امنیت خاطر و اعتماد به نفس بالایی دارند و معمولاً در برقراری ارتباط و بیان احساسات مشکل خاصی ندارند و به راحتی با همه ارتباط برقرار می‌کنند.

رنگ‌ها در نقاشی کودکانه چه معنایی دارند؟

 رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکانه اهمیت زیادی دارند. استفاده از رنگ‌های مختلف معانی و تفسیرهای خاصی دارد. البته سن و سال کودک هم در تفسیر رنگ اهمیت دارد. معمولاً کودکان کم سن و سال از به کار بردن رنگ‌ها در نقاشی لذت می‌برند و سعی می‌کنند از تمام رنگ‌ها استفاده کنند.

اما به طور کلی هر چقدر رنگ‌های تیره یا طیف رنگ‌های قرمز در نقاشی بیشتر استفاده شود نشان می‌دهد کودک مشکلی مانند خشم فروخفته یا عصبانیت دارد یا درگیر غم و ناراحتی است.

در نقاشی کودک افسرده چه نشانه‌هایی وجود دارد؟

برای تفسیر نقاشی کودکانه افسرده باید به رنگ‌های استفاده شده و میزان کم‌رنگی و پر رنگی، همچنین موقعیت نقاشی‌ها در صفحه دقت کنیم. کودکان افسرده از رنگ‌های کمرنگ، بی‌روح و سرد استفاده می‌کنند. حتی قسمت زیادی از نقاشی آن‌ها را رنگ‌های سیاه می‌پوشاند.

نقاشی کودک افسرده
تفسیر نقاشی کودکان از نظر روانشناسی

خط‌ها در نقاشی کودکان افسرده مبهم است و به سمت پایین است. همچنین این کودکان نمی‌توانند تقاشی را گسترش دهند و معمولاً چیزی را اطراف نقاشی نمی‌کشند که این نشان می‌دهد آن‌ها احساس انزوا و تنهایی می‌کنند.

پی بردن به تفکرات و احساسات از طریق نقاشی فقط مختص کودکان نیست و در بزرگسالان نیز قابل اجرا و ارزیابی است. بسیاری از افراد وقتی در جلسه‌ای هستند یا داخل مطب منتظر هستند خطوطی را روی کاغذ ترسیم می‌کنند. روانشناسی نقاشی‌های ناخودآگاه حالات و روحیات فرد را بازگو می‌کند. برای روانشناسی نقاشی بزرگسالان نیز مانند روانشناسی نقاشی کودکانه قواعدی تعریف شده است.

به عنوان نمونه کشیدن اشکال هندسی نشان دهنده‌ی ذهن منسجم و سازمان یافته است یا کشیدن ماه و ستاره نشان دهنده‌ی بلندپروازی و جاه طلبی و تمایل به رسیدن به قدرت است.

آزمون گودیناف چیست؟

یک تست روانشناسی نقاشی کودکانه که برای سنجش هوش و روحیات کودکان 3 تا 13 ساله استفاده می‌شود آزمون گودیناف است. در این آزمون از کودک خواسته می‌شود یک آدمک بکشد.

از طریق این نقاشی به کودک نمره داده می‌شود و میزان هوش غیر کلامی و اختلالات عاطفی و رفتاری او شناسایی می‌شود. این آزمون بهترین شیوه‌ی سنجش و تحلیل نقاشی کودکان در مواقعی است که قادر به سخن گفتن نیستند.

آزمون وکسلر، یکی از تست های معروف استاندارد است که حافظه و هوش کودک را از جنبه های مختلفی مثل هوش کلامی، هوش ادراکی و غیره ارزیابی می کند؛ برای آشنایی با این تست و تفاوتش با آزمون گودیناف، روی تست هوش وکسلر کلیک کنید.
تست گودیناف
تست گودیناف چیست؟ یک نوع تست روانشناسی نقاشی کودکان است.

شیوه‌ی انجام آزمون گودیناف چگونه است؟

شیوه‌ی انجام آزمون برای تفسیر نقاشی کودکانه به این صورت است که از کودک خواسته می‌شود طی مدت زمان 15 دقیقه، یک مرد، یک زن یا خودش را نقاشی کند. تفسیر نقاشی آدمک گودیناف چیست؟ بر اساس معیارهای 14 گانه‌ای که از قبل تعریف شده نقاشی کودک تفسیر می‌شود. مواردی که در نقاشی نیاز به تفسیر دارد مانند جزئیات و تناسب اعضای بدن در نقاشی، توجه به قسمت‌های مختلف بدن است.

اگر در نقاشی کشیدن از مداد رنگی استفاده شود باید شرایط بررسی رنگ‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. همچنین می‌توانید از کودک بخواهید چند نقاشی آدمک بکشد و بهترین آن را بررسی کنید. اما دقت داشته باشید اگر نقاشی‌ها با هم متفاوت باشند باید این تفاوت‌ها نیز توسط روانکاو مورد بررسی قرار بگیرد.

شرایط محیط برای آزمون گودیناف چگونه باید باشد؟

شرایط محیط در نتیجه‌ی آزمون تاثیر دارد. به همین جهت مکانی که در آن آزمون برگذار می‌شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • محیط باید ساکت و آرام باشد و موجب ایجاد حواس‌پرتی کودک نشود.
  • نور و روشنایی در محیط به قدر کافی باشد.
  • کودک روی میزی که فضای کافی برای نقاشی کشیدن وجود دارد نقاشی را شروع کند.
  • غیر از مداد و کاغذ سفید چیز دیگری روی میز قرار نداشته باشد.
  • مربی یا آزمون گیرنده دستورالعمل کشیدن نقاشی را به صورت ساده و روان برای کودک توضیح دهد.

آزمون گیرنده برای آزمون گودیناف چه مواردی را باید رعایت کند؟

اولین اصلی که معلم یا آزمون گیرنده باید رعایت کند این است که به زبان ساده برای کودک توضیح دهد که باید چه کاری انجام دهد و چه چیزی را بکشد.

پس ابتدا با آرامش برای کودک توضیح می‌دهد که باید با دقت و حوصله یک مرد را بکشد. معلم باید به او توضیح دهد که سعی کند حواسش را جمع کند و تمام یک مرد را بکشد. بعد از اینکه کشیدن نقاشی مرد تمام شد از کودک بخواهد که این بار یک زن را بکشد و مثل بار قبل به کودک یادآوری کند که باید تمام حواسش را جمع کند و یک زن کامل بکشد.

پیش از شروع نقاشی لازم است کودک در جریان قرار بگیرد که وقت محدودی دارد و هنگامی که وقتش تمام شد معلوم به او اطلاع می‌دهد. همچنین پیش از شروع نقاشی باید به کودک تذکر دهد که اجازه ندارد از خط کش یا پاک کن استفاده کند.

تست گودیناف
آزمون گودیناف

تفسیر نقاشی آدمک گودیناف چگونه است؟ امتیازدهی آزمون گودیناف

برای ارزیابی نقاشی کودک و امتیاز دهی به آن از سیستم امتیاز دهی گودیناف (DAP)  استفاده می‌شود. نمره‌ی خام تست روانشناسی کودک از موارد زیر بدست می‌آید:

  • مشخصه‌های اصلی بدن:

    کودک باید دست، پا، سر، بالاتنه و پایین تنه را در نقاشی کشیده باشد.

  • اتصالات بدن:

    مکان دقیق اتصالات بدن مانند محل اتصال دقیق دست و پا، اتصال گردن باید رعایت شده باشد.

  • رعایت جزئیات سر:

    جزئیات سر مانند چشم، گوش، بینی، ابرو باید در نقاشی رعایت شود.

  • مو:

    کودک نباید فراموش کند که برای آدمک مو بکشد و مو را حتما در محل درست آن و دور سر بکشد.

  • لباس:

    در نقاشی کودکانه از آدمک باید لباس‌ها هم نقاشی شده باشند. مثلاً در لباس‌ها آستین فراموش نشود و حتما بلوز و شلوار یا دامن کشیده شود و هیچ بخش از بدن مشخص نباشد.

  • جزئیات دست:

    دست آدمکی که کودک می‌کشد برای نمره دادن اهمیت دارد و باید حتماً انگشتان دست هم کشیده شود. همچنین طول دست بیشتر از عرض آن باشد و انگشت شست در کنار انگشتان دیگر کاملاً واضح باشد.

  • مفاصل:

    یکی دیگر از مواردی که در نمره دادن اهمیت دارد مشخص کردن مفاصل است.

  • نسبت اعضای مختلف بدن:

    رعایت کردن نسبت اعضای بدن و تنه در نقاشی اهمیت دارد. مساحت سر باید در تناسب با مساحت تنه باشد و بیشتر از یک دوم و کمتر از یک دهم مساحت تنه نباشد. دست بلندتر از تنه کشیده نشود. طول پا نباید کمتر از طول تنه باشد و از دو برابر آن هم بلندتر نباشد. دست و پا هم در دو بعد کشیده شوند.

  • دقیق بودن تصویر نیم‌رخ:

    یکی از مواردی که در نقاشی دارای اهمیت است تصویر نیم رخ است. برجستگی چانه و پاشنه درصورتی که تصویر کاملاً نیم رخ است نشان داده شود یا اینکه هیچ قسمتی از بدن به وصرت نیم رخ نشان داده نشود.

نمره‌ی خام تست گودیناف با استفاده از جدول آماده شده  و مشخص به سن عقلی کودک تبدیل می‌شود و از این طریق بهره هوشی کودک با توجه به سن او مشخص می‌شود.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید