زمان مطالعه: 10 دقیقه

۲۳ بازی مناسب کودک دو ساله و سه ساله

بازی با کودک دو ساله در خانه

بازی با کودک دو ساله، سه ساله و بیشتر، می تواند در تربیت و رشد مهارت های آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد. بازی های دوران کودکی در رشد قوه تخیل، مهارت حل مسئله و غیره موثر هستند. اهمیت بازی برای کودکان به دلیل اثرات آن روی یادگیری مهارت‌های مختلف از جمله رشد اجتماعی شناختی بر هیچ کس پوشیده نیست.

برای انتخاب بازی مناسب کودک دو ساله باید ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفت، چرا که نسبت به ماه‌های قبل توانمندتر شده‌اند و این بازی باید کم کم رنگ آموزش به‌خود بگیرد. انجام بازی‌های هدفمند به منظور یادگیری و رشد موجب کسب توانایی‌های فردی و اجتماعی می‌شود. از طرفی انجام بازی‌های ساده می‌تواند به ما کمک کند، تا شخصیت کودک را بهتر بشناسیم و بتوانیم در مسیر پیشرفت بیشتر به او کمک کنیم.

انواع بازی کودکان

بازی‌های نمادین

بازی های نمادین برای کودک دوساله جذابیت زیادی دارد. این مدل بازی از زمانی که کودک شروع به حرف زدن می‌کند؛ آغاز می‌شود و تا 8 الی 9 سالگی ادامه دارد. باید گفت که بازی های نمادین، نقطه اوج بازی‌های کودکانه است. مثلا با استفاده از لگن کوچک به جای فرمان اتومبیل، بطری نوشابه به جای دنده خودرو، بچه ها می توانند خود را به جای یک راننده بگذارند. لازم نیست همیشه از اسباب بازی اتومبیل برای ماشین بازی استفاده کرد؛ کودک بسته به خلاقیت خود، می تواند جعبه دستمال کاغذی را به جای خودرو تصور کند.

بازی‌های جسمی

بازی‌های جسمی که هم به‌ صورت گروهی و هم انفرادی قابل انجام هستند؛ برای تخلیه انرژی کودک بسیار مناسب هستند. توپ بازی، بالا بلندی و غیره جزو بازی های جسمی هستند.

بازی‌های تخیلی

بازی‌های تخیلی به خلاقیت کودک شما بستگی دارند و می‌توانند در رشد تخیل تاثیرگذار باشند. این موضوع می‌تواند در آینده فرزند شما نقش مثبتی داشته باشد؛ چرا که کشف استعدادها و مهارت‌ها از طریق این مدل از بازی‌ها راحت‌تر است.

بازی‌های نمایشی

بازی های نمایشی خلاقیت های کودک دوساله و سه ساله را به چالش می کشد. در این سبک از بازی، کودک علاوه‌بر تقلید برخی حرکات، انتظار و خواسته های خود نقش را نیز نمایش می گذارد و اوج مهارت و خلاقیت خود را به کار می گیرد.

بازی‌های تقلیدی 

بازی های تقلیدی در رشد شناختی کودک تاثیر بسزایی دارند. کودکان از سن کم تقلید شروع به تقلید رفتارهای اطرافیان و پدر و مادر خود می کنند. حال شما می‌توانید زا این ویژگی در هم برای سرگرم کردن کودک و هم برای تربیت او استفاده کنید.

در این روزهای قرنطینه خانگی فرصت مناسبی است که فعالیت‌هایی را با کودکان خود داشته باشیم تا علاوه‌بر سرگرمی، به رشد آن‌ها کمک کنیم. در این مقاله قصد داریم ۲۳ بازی با کودک دو ساله را معرفی کنیم:

بازی با رنگ‌ها

ساخت آثار هنری

بازی با کاغذ رنگی برای کودک دو ساله و سه ساله بسیار سرگرم کننده است. با استفاده از کاغذ رنگی، روزنامه، مجلات و کمی چسب می‌توانید در کنار هم کار دستی بسازید. برای چسباندن کاغذ و اشیا او را راهنمایی کنید اما مانع بروز خلاقیت او نشوید.


هر کودکی سزاوار درخشیدن است!

به بازی های دوران کودکی ساده نگاه نکنید! گاهی کودکان در بین بازی ها علایق خود را پیدا و درباره توانایی های خود خیال پردازی می کنند.
حالا تصور کنید توانایی های ذاتی فرزندتان را با یک بررسی دقیق بفهمید؛ آینده و مسیری که در زندگی قرار است طی کند، چقدر متفاوت خواهد بود؟!

پرورش استعدادهای بالقوه فرزند شما با درک استعدادهای ژنتیکی آنها شروع می شود. با جست و جو در ساختار ژنتیکی آنها، می توان کودکان را به سمت فعالیت هایی هدایت کرد که با نقاط قوت منحصر به فردشان همسو باشد. استعداد ژنتیکی چه خلاقیت باشد، چه میل به حل مسئله یا یک موهبت طبیعی در ورزش، می تواند مسیر توانایی های خارق العاده افراد را روشن کند.

پتانسیل فرزندتان را با آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX آزاد کنید و هدیه ای به عنوان راهنمای مسیر و خودشناسی به آن ها بدهید؛ چرا که هر کودکی سزاوار درخشیدن است! برای آشنایی بیشتر با تست استعدادیابی و دریافت مشاوره رایگان، کافی است فرم انتهای مقاله را تکمیل کنید.


بازی ساده با کودک دو ساله
بازی کودک دو ساله

خمیر بازی

بازی با خمیر یا اسلایم یکی از بازی‌های مورد علاقه کودکان است، بافت نرم خمیر محدودیتی برای ایجاد اشکال مختلف ندارد. ساخت اشکال مختلف با دست یکی از راه‌های افزایش خلاقیت در کودکان است، در کنار او می‌توانید با خمیرهای رنگی وسایل و اجسامی که مورد علاقه او است بسازید. حواستان باشد خمیر را نخورد. جهت آشنایی بیشتر، مقاله های ایده خمیر بازی و فواید خمیر بازی را مطالعه نمایید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع فیجت!

بازی با کودک دوساله به کمک چرخه رنگ

رنگ‌های مختلف را رو یک کاغذ یا مقوا با فاصله از هم و به صورت  یک چرخه بکشید. سپس با کمک او اسباب بازی‌های هر رنگ را در بخش مخصوص خود بگذارید، طبقه بندی کردن به آن‌ها کمک میکند تا بتوانند رنگ‌ها را بشناسند.

حلقه شادی

با استفاده از ربان‌های رنگی و یک حلقه می‌توانید می‌توانید اسباب بازی برای او درست کنید. اگر حلقه بزرگتر دارید استفاده از پارچه رنگی یا روسری کوچک گزینه خوبی است. برای ساخت حلقه شادی در استفاده از هر نوع آویز محدودیت ندارید.

بازی با کودک دوساله
بازی حلقه شادی

روی توانمندی های کودکت حساب کن!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

دسته بندی کردن

بازی با کودک دوساله و سه ساله از آن چه فکر می کنید، سرگرم کننده تر خواهد بود 😍. می‌توانید انواع دسته بندی را براساس شکل یا رنگ به او آموزش دهید. اول خودتان چندین بار اینکار را انجام دهید سپس از او بخواهید تا با شما همراه شود. یک بچه دوساله از این بازی قطعا لذت خواهد برد.

بازی کودکانه
بازی های چالشی برای کودکان

خوراکی های رنگی

هنگام بازی با کودک دو ساله و سه ساله، از خوراکی ها کمک بگیرید. با کمک خوراکی های رنگی با او بازی کنید. اسم حیوانات و خوراکی‌ها را می‌توانید با این روش به او آموزش دهید. در کنار بازی و آموزش می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه را نوش جان کنید. سعی کنید از خوراکی‌های سالم استفاده کنید. این روش برای تشویق کودکان به غذا خوردن هم به‌کار می‌اید.

نقاشی با رنگ های یخی

با رنگ‌های خوراکی و یک قالب یخ برای ان ها می توانید یک سرگرمی هیجان انگیز درست کنید. نقاشی یکی از بازی مورد علاقه کودکان است.

یخ بازی
خلاقیت کودک را به چالش بکشید

اشکال و حروف رنگی

با استفاده از حروف یا اشکال پلاستیکی شابلون، همزمان با یادگیری رنگ آمیزی به کودک خود، آموزش را چاشنی سرگرمی کنید. با توجه به اشکال و قالب های مختلف می توان از مداد رنگی یا آبرنگ و حتی گواش استفاده کرد.

بازی های مهدکودک
کاردستی درست کنید!

بازی با صابون دست ساز

با کودک خود می‌توانید یک صابون دست ساز با رنگ‌ها و اشکال مختلف درست کنید. در کنار این سرگرمی از اهمیت بهداشت و شست‌وشوی دست صحبت کنید.

نقاشی با وسایل خانه

به جای قلم و مداد می‌توانید از وسایل دیگه خانه هم استفاده کنید مثلا به کودک خود بگویید که با چنگال یا نی نقاشی کند. برای اینکار به گواش با رنگ‌های متنوع نیاز دارید.

بازی موبایلی مناسب کودکان

دستبند های رنگی

با استفاده از نخ ها و مهره های رنگی به آن‌ها اجازه دهید تا دستبند و گردنبد برای خودشان درست کنند. یادگیری ساخت این نوع کاردستی ها می تواند تمرین خوبی برای ایده پردازی ذهن کودک شما برای کادو دادن باشد، هدیه هایی که خودش میسازد.

نقاشی روی صورت کودک دو ساله

توجه کنید که باید رنگ‌های مناسب این کار باشند. آن‌ها این بازی را بسیار دوست دارند و از آن لذت می‌برند.

نقاشی با گچ

کودکان گچ را دوست دارند. می‌توانید با آن‌ها در مکان‌های مناسب مانند پشت بام یا حیاط بازی کنید. به آن‌ها اجازه دهید تا با رنگ‌های مختلف بازی کنند و هر شکلی که دوست دارند بکشند.

بازی‌های حسی

هنگام بازی با کودک دو ساله و سه ساله، به سراغ بازی های حسی بروید؛ این سبک بازی ها به شناخت کودک از محیط اطراف کمک زیادی می کند.

پاستای رنگی

با مقداری رنگ غذا می‌توانید ماکارانی های رنگی درست کنید، به او اجازه دهید با آن‌ها بازی کند. از این پاستاها برای بازی دسته بندی یا در کاردستی های مختلف می توانید استفاده کنید.

پاستای رنگی
معمولا کودکان علاقه زیادی به اشپزی نشان می دهند! از آن ها کمک بگیرید.

خمیر ریش رنگی

 با کمک خمیر ریش و رنگ می‌توانید اسباب بازی جذابی برای کودک خود طراحی کنید و احساس متفاوتی را برای او ایجاد کنید

پر های رنگی

با استفاده از پرهای رنگی می‌توانید کاردستی درست کنید و اجازه دهید تا خود کودک آن‌ها را تزیین کند. تزئین کردن هر چیزی، به تنهایی یک بازی برای کودک دو ساله و سه ساله محسوب می شود. این سبک بازی ها به شدت کودک را خلاق می کند؛ والدین هم می توانند پیشنهادات خود را به کودک نشان دهند.

بوم نقاشی

نقاشی یکی از تفریحات مورد علاقه بسیاری از کودکان است. برای نقاشی ذهن آن‌ها محدود نکنید. بوم نقاشی آزادی عمل به بچه ها می دهد، آن‌ها بوم های نقاشی بزرگ را دوست دارند. این امکان را برای آن‌ها فراهم کنید تا برروی یک بوم در کنار شما نقاشی کنند و این حس را تجربه کنند.

ترکیب کردن رنگ‌ها

به آن‌ها اجازه دهید رنگ‌ها را باهم ترکیب کنند. علاوه بر لذت بردن از اینکار، آن‌ها نتیجه کار خود را به مرور یاد میگیرند و برای خلق رنگ های جدید خلاق تر می شوند.

نقاشی روی سنگ

سنگ های مختلف با اشکال مختلف می توانند به موجودات مختلفی تبدیل شوند، به آن‌ها اجازه دهید تا آن‌ها را رنگ کنند و به رنگ‌های مختلفی در بیاورند.

برگ های رنگی درست کنید!

چند برگ که از درخت جدا شده اند بردارید؛ ابتدا آن را با دستمال نم دار تمیز کنید. برای رنگ کردن آن می توانید از قلمو و گواش استفاده کنید یا یک اسفنج را به رنگ آغشته کنید و به کمک کودک آن را با ضربه های آرام روی برگ بزنید؛ در آخر می توانید با این برگ های رنگی، شکلک های مختلفی درست کنید.

کیک‌های رنگی

کیک های رنگی رنگی در کنار هم درست کنید و آن‌ها را در ساخت کیک درگیر کنید.

مرزهای رنگی

با کمک شال و چادر و پارچه می‌توانید برای آن‌ها فضای بازی درست کنید و بگذارید در کنار شما بازی کنند. کودکان از مکان هایی که مخصوص بازی  آن‌ها باشد لذت می‌برند.

ارکستر ظروف

یکی از علائق غیرقابل انکار کودکان وسایل و ظروف آشپزخانه است. به آن‌ها اجازه دهید با استفاده از ابزارهای خانه صداهای مختلفی ایجاد کنند این به آن‌ها اجازه میدهد تا با بفهمند که چرا صداهای مختلف تولید میشوند.

با کاغذ شکلک درست کنید

در بازی با کودک دوساله، به او فرصت خلق کردن بدهید. با استفاده از کاغذهای رنگی یا سفید، شکل های مختلفی مثل قایق، موشک، پروانه و… درست کنید. این بازی ذهن کودک را به چالش می کشد و باعث می شود او کم کم با مراحل ساخت این اشکل آشنا شود.

بازی ساده با وسایل خانه
لازم نیست برای بازی حتما از اسباب بازی استفاده کنید؛ می توانید با وسایل بی خطر خانه تجربه جدید برای آن ها بوجود آورید.

کارتن های رنگی

با رنگ کردن شانه‌های تخم مرغ برای آن‌ها این فضایی ایجاد کنید که بتوانند رنگ‌ها را تشخیص دهند و وسایل رنگی خود را در آن دسته بند و طبقه بندی کنند که باعث رشد توانایی شناسایی اشیا و تقویت حافظه بینایی کودک می شود.

انجام بازی با کودک دو ساله صبر و حوصله مضاعفی می‌طلبد که خانواده ها باید کودک را در این مسیر همراهی کنند تا بتواند به رشد مورد نظر در ابعاد مختلف برسد. شما چند بازی ساده کودکانه می شناسید؟ برای بازی با بچه دو ساله خود برنامه خاصی دارید؟

بازی با بچه‌ی سه ساله

فارغ از جنسیت، کودکانی که در سن سه سالگی هستند، مرحله‌ی رشد شگفت‌ انگیزی دارند و کم‌کم در حال کسب مهارت در زمینه‌هایی چون صحبت کردن، حرکت کردن، مراقبت از خود و … هستند؛ به‌ همین دلیل احساس مثبتی از دست‌ آوردهایشان دارند. بنابراین بازی با کودک سه ساله اهمیت بسیار زیادی دارد و والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند.

بهترین اسباب‌بازی برای کودک سه ساله

سه سالگی دوران نوپایی کودکان است و شما می‌توانید از طریق بازی به کودک خود تجربه‌های جدیدی را آموزش دهید. برای رسیدن به چنین هدفی اسباب‌بازی‌ های متنوعی تولید شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بازی فکری با کودک سه ساله

بازی فکری کودکان در گذشته محدودیت داشت و مختص سنین 6 به بالا بود؛ بنابراین کودکان کوچک تر، به دلیل وجود قطعات کوچک در جعبه بازی و خطرات ناشی از آن، نمی‌توانستند از بازی‌های فکری استفاده کنند. اما امروزه یکی از انتخاب‌های مناسب به‌عنوان بازی با کودک سه ساله، انواع بازی فکری است که در ادامه به برخی از جذاب‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. لگو یا آجر خانه‌سازی

یکی از بهترین بازی بچه‌ها لگو یا آجر خانه‌ سازی است. این آجرها رنگارنگ هستند و جنسی از پلاستیک دارند و کودکان می‌توانند با استفاده از آن‌ها مهارت‌های مختلفی چون شمارش، آشنایی با رنگ‌ها، وصل کردن قطعات، الگوخوانی، درک شکل‌های قرینه و … را با استفاده از این بازی به دست آورند.

2. ماز یا هزارتو

ماز یک گزینه مناسب بازی با کودک سه ساله است که از مسیرهای پیچ در پیچ تشکیل شده و کودک باید مسیر درست را با یک مداد یا وسیله مخصوص به بازی پیدا کند. در حقیقت این بازی از مهره‏‌های رنگارنگ تشکیل شده و فرزند شما باید با عبور مهره‌ها از هزارتو آن‌ها را کنار یکدیگر جمع کند.

3. پازل

پازل یک بازی ساده با کودک سه ساله است که می‌تواند قدرت تحلیل و استدلال فرزند شما را افزایش دهد. پازل‌ها امروزه در مدل و طرح‌های مختلفی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید یکی از آن‌ها که مورد علاقه فرزندتان است را تهیه کنید و به او آموزش دهید که چگونه می‌تواند پازل را با فکر و تحلیل کردن دوباره مانند اول بچیند.

سوالات شما

کودک دو ساله چه اسباب بازی هایی را بیشتر دوست دارد؟

به غیر از عروسک ها و ماشین های بازی، اسباب بازی هایی با رنگ شاد، بیشتر توجه بچه های دوساله را جلب می کند. جورچین ها و اشکال رنگی با شمایل مختلفی مثل دایره، مربع و … هم کودک را سر ذوق می آورد هم به یادگیری او کمک می کند. بچه دو ساله علاقه زیادی به نقاشی و خط خطی کردن کاغذ یا دیوار دارد! مدادهای رنگی یا مدادشمعی می تواند برای او جذاب باشد.

چند نمونه بازی در خانه با وسایل ساده برای کودک دوساله می شناسید؟

می توانید با استفاده از چند بالش به کمک کودک خود، یک خانه یا قلعه کوچک بسازید. این بازی از زمان های قدیم برای کودکان جذاب بوده است. روی خط فرش یک مسیر را مشخص کنید تا کودک در آن محدوده حرکت کند؛ این بازی به حفظ تعادل در کودک نیز کمک می کند. کودکان به آشپزی و پخت و پز علاقه دارند؛ او را روی صندلی کودک بنشانید و با او یک کیک کوچک درست کنید. با استفاده از یک توپ بادی کوچک بازی کنید؛ کدام یک از شما توپ را به فاصله دورتری پرتاپ می کند؟ و در آخر می توانید تصویر یکی از شخصیت های کتاب قصه کودک را به او نشان دهید و صدای آن را تقلید کنید

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

6 دیدگاه

  1. سلام عالی بود
    میشه بازی یا راه حلی در مورد های دیگه
    مثل کمک کردن به واکنش به اسم و دستور پذیری هم بگین برای کودک دوساله و بیشتر

    1. درود بر شما
      خوشحالیم که براتون مفید بوده؛ ممنون از پیشنهادتون، حتما بررسی می کنیم.

    1. خوشحالیم که براتون جذاب بوده. لطفا به سایر مقاله های مجله مای اسمارت ژن هم سر بزنید؛ امیدواریم که براتون مفید باشه.

  2. خیلی ممنون
    منم کودکم دو سالشه و خیلی بازی های خوبی رو معرفی کردی برای کودک ۲ ساله

دیدگاهتان را بنویسید