زمان مطالعه: 9 دقیقه

استعداد ورزشی، بهترین ورزش برای کودک من چیست؟

استعداد ورزشی کودکان

بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند که فرزندشان از همان دوران کودکی یک ورزش را دنبال کند و در رشته های ورزشی موفق باشد؛ اما استعداد ورزشی فرزندانشان در کدام رشته است؟

البته این در حالی است که همه کودکان نمی‌خواهند فعالیت ورزشی انجام دهند و به جای آن فعالیت‌های دیگر را ترجیح می‌دهند.

انتخاب ورزش مناسب کودکان یک تصمیم  تاثیر گذار در زندگی هر کودک است. برخی از کودکان بیشتر به ورزش‌های گروهی تمایل دارند در حالی که برخی دیگر ورزش‌های انفرادی را ترجیح می ‌هند.

هر مدل بدنی برای  ورزش‌های مخشصی مناسب است؛ بعضی از کودکان بیشتر به ورزش‌هایی علاقمند می‌شوند که نیاز به قدرت بدنی زیادی نداشته باشد.

در حالی که برخی دیگر دنبال ورزشی هستند که از نظر جسمی به نیروی بیشتری نیاز دارند. استعدادیابی ورزشی کودکان نیازمند مطالعه‌ای درست و اصولی است تا والدین بتوانند ورزش مناسب کودکان خود را انتخاب کنند.

چگونه والدین می‌توانند به فرزند خود کمک کنند تا ورزشی را انتخاب کند که به بهترین وجه نیازها و علایق کودک را برآورده کند؟ در این مطلب به این موضوع و چگونگی انتخاب ورزش مناسب برای کودک خواهیم پرداخت.

مزایای ورزش در سنین اولیه زندگی

ورزش در سنین پایین نه تنها برای بدن کودکان مفید است؛ بلکه اثر مثبتی بر ذهن آن ها می گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش فواید روانی زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد و مهارت‌های مهم زندگی را به آن‌ها می‌آموزد.

ورزش سازمان‌یافته فواید روانی و اجتماعی زیادی برای کودکان دارد. مخصوصا افرادی که کودک بیش فعال دارند، از طریق ورزش و سایر فعالیت های مناسب برای کودک بیش فعال، می توانند کیفیت زندگی رو ارتقا دهند.

حتی بیشتر از فعالیت بدنی در حین بازی. محققان فکر می‌کنند این مورد به این دلیل است که کودکان از جنبه اجتماعیِ بودن در یک تیم و از مشارکت همراه با سایر کودکان و بزرگسالان سود می‌برند.

در ادامه به چند مورد از فواید و مزایای ورزش در سنین کودکی می‌پردازیم. به این نکات دقت کنید تا ورزش مناسب کودکان خود را با توجه به فوایدی که برای آ‌ن‌ها دارد، انتخاب کنید و استعداد ورزشی کودکان را به شکل مناسبی انجام دهید.

تشویق کودک

بهبود عزت نفس

چندین مطالعه نشان داده‌اند که شرکت در یک ورزش می‌تواند در پرورش کودک، رشد عزت نفس و اعتماد به نفس او کمک کند.

حرکاتی مانند صدا زدن کودک از سمت هم تیمی‌اش، ضربه زدن به کمر یا دست دادن وقتی مسابقه تمام می‌شود، به ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند.

همچنین، تمجید یا تشویق مربی یا بازیکنان به ایجاد عزت نفس کمک می‌کند. بازی به آن‌ها کمک می‌کند تا به توانایی‌های خود اعتماد کنند.

با این حال، چیزی که باید به خاطر داشت این است که عزت نفس آن‌ها نباید بر اساس برد یا باخت متمایز شود. انتقاد سازنده باید نقش مهمی در کمک به کودکان برای یادگیری در مورد پذیرش نقاط ضعف خود و کار بر روی آ‌نها برای بهبود خود داشته باشد.

برای انجام این کار می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که ورزش کند و همیشه از او بپرسید که آیا از آن لذت می‌برد یا نه؟ نه اینکه برنده شده یا شکست خورده است.

مهارت‌های اجتماعی

ورزش به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهند که حتی در بزرگ‌تر شدن نیز برای آن‌ها مفید است. انجام ورزش به آن‌ها کار گروهی و همکاری با دیگران را می‌آموزد. کودکان یاد می‌گیرند که با افراد در سنین مختلف ارتباط برقرار کنند.

ورزش تیمی

همچنین، عضویت در یک تیم ورزشی به کودکان کمک می‌کند تا احساس تعلق داشته باشند و به آن‌ها فرصتی برای دوست‌یابی می‌دهد. حلقه‌های دوستی بیشتر، به بهبود مهارت‌های ارتباطی کودکان کمک می‌کند که این مورد باعث می‌شود آن‌ها در حرفه و روابط آینده‌شان بهتر عمل کنند.

یادگیری نظم و انضباط

هر ورزشی مستلزم حفظ نظم و انضباط از سوی ورزشکاران است. برای بهتر شدن در هر ورزشی نیاز به نظم و انضباط دارید. بدون خویشتن‌داری، موفقیت در هر ورزشی دشوار خواهد بود. انضباط به بازیکن کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابد و همچنین به حداکثر پتانسیل خود برسد.

ورزش جسمی

 

در ورزش، فرزند شما باید از مجموعه‌ای از قوانین پیروی کند و دستورات و تصمیمات مربی را بپذیرد. رعایت انضباط در ورزش مورد قدردانی قرار می‌گیرد، زیرا برای بی‌نظم جریمه‌هایی وجود دارد. با گوش دادن به مربی و هم‌سالان، فرزند شما یک مهارت مهم زندگی را یاد می‌گیرد که به او در طول حرفه و زندگی کمک می‌کند.

تست استعدادیابی ژنتیکی چیست؟ مای اسمارت ژن با استفاده از تکونولوژی ژنوتایپینگ، بیش از ۷۰۰ هزار نقطه ژنتیکی شما را می خواند و اقدام به تحلیل دیتاها، استخراج اطلاعات توانمندی‌ها و  کشف استعداد انسان می‌نماید. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

در گروه “من” وجود ندارد.

کار تیمی یک مهارت ضروری برای یادگیری از سنین پایین است. یک تیم نمی‌تواند موفق شود مگر اینکه اعضای آن با هم کار کنند. ورزش، درس مهم یادگیری نحوه کار در یک تیم را به کودکان می‌دهد.

همه باید برای رسیدن به هدف دور هم جمع شوند. با همکاری یکدیگر، نقاط قوت و ضعف یکدیگر را یاد می‌گیرند و بهتر می‌توانند  برای تیم تصمیم بگیرند و استراتژی داشته باشند. این امر در کنار استعداد ورزشی که دارند؛ بدون شک در زندگی و شغل آینده آن‌ها کمک کننده خواهد بود.


با ژنتیک استعدادت رو بسنج!
آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

 

انواع ورزش برای کودکان

اگر فکر می‌کنید زمان آن فرا رسیده است که کودک خود را برای اولین بار در یک ورزش ثبت نام کنید، باید تصمیم‌گیری کنید و ورزش مناسب کودکان خود را انتخاب کنید.

چگونه والدین باید بدانند که کدام ورزش برای کودک او مناسب‌تر است و درباره استعداد ورزشی کودکان اطلاعات کسب کنند؟ درادامه به چند نوع از ورزش‌هایی که می‌توانند برای شروع مناسب باشند و ارتباط آن‌ها با تیپ‌های شخصیتی و بدنی خواهیم پرداخت.

ورزش‌های توپی

این نوع ورزش‌ها، محبوب همه کودکان است. کودکان در این ورزش‌های توپی فعالیت جمعی را یاد می‌گیرند و می‌آموزند چگونه به طور مرتب در تمرینات حضور داشته باشند و وقتی به نفع تیم است به حرف مربی و هم‌تیمی‌های خود گوش دهند.

ورزش با توپ

استعداد ورزشی در فوتبال

این ورزش محبوب تقریباً برای هر کودکی یک ورزش شروع عالی است. برای سنین پایین‌تر، قوانین بازی نسبتا ساده است و نیازی به هماهنگی پیشرفته دست و چشم نیست.

اگر کودک شما از دویدن و در حرکت بودن لذت می‌برد، باید زمان مناسبی برای انجام این‌گونه بازی داشته باشد. مهارت‌های فوتبال را نیز می‌توان به تنهایی یا با دیگران تمرین کرد.

بسکتبال

بسکتبال یک ورزش مناسب برای بچه‌هایی است که دوست دارند دائماً در حال حرکت باشند و می‌توانند تغییرات سریع را دنبال کنند. اگر کودکانتان تمرکز کافی و هماهنگی چشم و دست نسبتا خوبی دارد، پس استعداد ورزشی او ممکن است در رشته بسکتبال باشد.

همچنین برای بچه‌هایی که از تنهایی تمرین کردن لذت می‌برند، ورزش خوبی است. امتیازی که در این ورزش برای والدین وجود دارد این است که بسکتبال برای بازی و تمرین بسیار کم هزینه است و ورزشی است که فرزند شما احتمالاً در بزرگسالی آن را به خوبی انجام می‌دهد، چه در تیم و چه به صورت فردی.

ژیمناستیک

ژیمناستیک یک ورزش عالی برای کودکان خردسال است، به ویژه کودکانی که مایل هستند که چیزهای جدیدی را با بدن خود امتحان کنند.

هنرهای رزمی

اگر کودک شما از حضور در داخل خانه بیشتر از بیرون از خانه لذت می‌برد و دوست دارد بیشتر از دیگران با خودش رقابت کند، احتمالا استعداد ورزشی او در ژیمناستیک باشد. بچه‌هایی که در ژیمناستیک خوب عمل می‌کنند، دوست دارند حرکات مشابه را بارها و بارها تمرین کنند و از ریسک کردن مطمئن هستند.

هنرهای رزمی

اگر کودک شما از تنهایی ورزش کردن لذت می‌برد، هنرهای رزمی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای او باشد. این نوع ورزش مناسب کودکانی است که می‌خواهند خود را به چالش بکشند و برای رسیدن به درجات بالاتر تلاش کنند.

تکواندو

تکواندو برای کسانی مناسب است که از چالش یادگیری مهارت‌های جدید برای پیشرفت به سطوح بالاتر لذت می‌برند. بچه‌هایی که دوست دارند دائماً خود را به چالش بکشند و به صورت انفرادی کار کنند، تمایل به هنرهای رزمی دارند.

به طور معمول، کلاس‌ها چندین بار در هفته برگزار می شود، بنابراین کودکی که نیاز به دریافت انرژی اضافی روزانه دارد و توانایی بیشتری برای تمرکز دارد، ممکن است در تکواندو خوب عمل کنند.

چگونه ورزش مناسب برای کودکان را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ورزش مناسب کودکان توجه به چند نکته بسیار ضروری است.

کودک را در معرض انواع ورزش ها قرار دهید

علاقه کودک به یک ورزش خاص بهترین تعیین کننده است که آیا او به عنوان یک شرکت کننده از آن لذت می‌برد یا خیر. بنابراین کودک را در معرض طیف وسیعی از تجربیات ورزشی قرار دهید.

تماشای ورزش در تلویزیون مقدمه خوبی است اما بهتر است که فرزندتان از نزدیک ورزش‌ها را تماشا کند. با آن‌ها پیرامون آنچه در مورد هر ورزش دوست دارند یا دوست ندارند صحبت کنید.

مراقب نشانه های اشتیاق باشید

همانطور که ورزش‌های مختلف را بررسی می‌کنید، ببینید آیا می‌توانید بگویید کدام یک از آن‌ها برای کودک جالب‌تر به نظر می‌رسد.

به صحبت‌های فرزندتان گوش دهید تا ببینید چه ترجیحاتی دارد. آن‌ها ممکن است به سمت دوستانی که ورزش خاصی را انجام می‌دهند جذب شوند. اگر تماشا کنید و گوش دهید، می‌توانید سرنخ‌هایی در مورد ورزش‌هایی که بیشتر به آن‌ها علاقه دارند، بیابید.

اولویت را پیدا کنید! ورزش تیمی یا انفرادی؟

برخی از کودکان ترجیح می‌دهند در یک ورزش گروهی مانند فوتبال، بیسبال یا بسکتبال شرکت کنند که در آن نقشی را در یک تیم بازی می‌کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند در تیمی باشند که مهارت‌هایشان بیشتر از همه مهم باشد. ورزش‌هایی مانند شنا، تنیس یا گلف اینگونه هستند.

یا ممکن است به سادگی از ورزش‌های فردی مانند دوچرخه سواری و ژیمناستیک لذت ببرند. همانطور که فرزند خود را مشاهده می‌کنید، سعی کنید دریابید که ترجیحات او چیست. این مشاهدات به شما کمک می‌کند ورزشی را که برای کودک شما بهترین است، انتخاب کنید.

ورزش را با تیپ بدنی فرزندتان مطابقت دهید

یک کودک کوتاه‌قد و تنومند ممکن است  استعداد ورزشی او در بسکتبال از فوتبال مناسب باشد. قد بلند و اندام لاغر ممکن است برای بسکتبال یا والیبال بهتر عمل کند. با دقت به این نکات می‌توانید ورزشی را انتخاب کنید که بیشتر در آن احتمال دارد فرزندتان موفق باشد.

معاینه ورزشی

معاینه کودک

قبل از شرکت فعال در ورزش، مطمئن شوید که فرزندتان یک چکاپ و معاینه کامل انجام دهد. در مورد برنامه ورزشی با پزشک صحبت کنید و در مورد نیازهای بدنی‌اش صحبت کنید.

خیلی اوقات، کودکان در ورزش آسیب می‌بینند، زیرا از نظر بدنی کاملاً آماده نیستند یا محدودیت‌هایی دارند که قبلاً از آن بی‌اطلاع بودند.

استعداد ورزشی کودکان

استعداد ورزشی به معنای درک پتانسیل واقعی ورزشکاران، درک جنبه‌های ذهنی، فیزیکی، عاطفی، معنوی، تکنیکی و فرهنگی آن‌ها به عنوان یک ورزشکار و به عنوان یک ورزشکار است. این عمل باعث انتخاب ورزش درست برای کودک و همچنین پیشرفت اون در رشته ورزشی‌اش می‌شود.

جمع بندی

اگر می‌خواهید ورزشی مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید، نکات زیادی وجود دارد که شما باید راجع به ورزش مناسب کودکان و استعداد ورزشی کودکان بدانید. درباره مهم‌ترین نکات آن به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. حال به طور خلاصه به جمع‌بندی آن‌ها می‌پردازیم.
برای انتخاب ورزش مناسب کودکان ابتدا این سوال‌ها را با توجه به روحیات فرزندتان از خود بپرسید:

 آیا فرزند شما ورزشی را بیش‌تر از ورزش‌های دیگر دوست دارد؟
کودکتان ویژگی جسمانی‌‌ای دارد که مناسب ورزشی خاص باشد؟ (مثلا قد بلند مناسب بسکتبال است)
فرزندتان چند ساله است؟
شخصیت فرزند شما چگونه است؟
برای گذراندنِ زمان با فرزندتان و ورزش کردن با او وقت دارید؟
هزینه شهریه کلاس‌های ورزشی چقدر است و آیا توان پرداخت ورزش انتخابی را دارید؟
کودک شما هنگام ورزش کردن خوش می‌گذراند و شاد است؟

همه این‌ها از جمله سوال‌هایی است که باید از خودتان بپرسید و با توجه به جواب آن‌ها ورزش مناسب کودکان را انتخاب کنید. اگر انتخابی درست داشته باشید، ممکن است فرزندتان در آینده، آن ورزش را به طور حرفه‌ای ادامه دهد و به یک قهرمان ملی تبدیل شود. این انتخاب می‌تواند سرنوشت او را رقم بزند پس در انتخاب ورزش مناسب کودکان دقت کنید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

چطور ورزش مناسب کودکم را پیدا کنم؟

اجازه دهید کودک رشته های ورزشی مختلفی را امتحان کند، شوق و اشتیاق او را زیر نظر بگیرید، تیپ بدنی کودک با ورزشی که انتخاب می کند باید متناسب باشد، توجه کنید که کودک ورزش های انفرادی را ترجیه می دهد یا ورزش های تیمی؟ در آخر با مراجعه به مشاور بهتر به شخصیت او پی خواهید برد. همچنین تست ژنتیکی مای اسمارت ژن، استعداد کودک شما در ورزش را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

فایده شروع ورزش در سنین کودکی چیست؟

ورزش در سنین پایین بر مهارت های اجتماعی، شناخت بهتر خود و توانایی هایش، افزایش عزت نفس و غیره تاثیر بسزایی دارد.

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید