زمان مطالعه: 7 دقیقه

10 فیلم در مورد اوتیسم

فیلم در مورد اوتیسم

فیلم با موضوع اوتیسم، می تواند یکی از راه‌های آگاهی و کسب اطلاعات درباره اختلال اتیسم باشد. اوتیسم یک اختلال عصب شناختی است که بر زندگی عادی مبتلایان اثر می‌گذارد و در موارد شدید حتی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستند.

شرایط دنیای افراد مبتلا به اوتیسم، با شرایط دنیایی که افراد معمولی در آن زندگی می‌کنند؛ تفاوت‌هایی دارد.   افرادی با اختلال اوتیسم ذهنی بسیار هوشمندتر از افراد عادی در  موضوعات و حل مسائل دارند. گاهی اوقات ممکن است آن‌ها به یک شی بیش از حد وابسته شوند. در سال‌های اخیر شاهد ساخت فیلم درباره اوتیسم هستیم. در این مقاله به معرفی چند فیلم با موضوع اوتیسم پرداخته‌ایم، که شما را با شرایط زندگی این افراد بیشتر آشنا می کند.

انیمیشن های جدید مناسب کودکان

فیلم ایرانی در مورد اوتیسم

فیلم ایرانی درخود مانده، به کارگردانی امیرحسین سرمدی و تهیه کنندگی امیرفرزام دهنوی، به دغدغه ها و چالش های زندگی یک خانواده که صاحب فرزندی با اختلال اوتیسم هستند؛ می پردازد. در خود مانده به روش های هنر درمانی و موسیقی درمانی برای بهبود شرایط زندگی فرزند و والدین می پردازد. این فیلم خط داستانی خیلی درباره اوتیسم در کودکان دارد.

  • فیلم کوتاه “درخودماندهدر جشنواره بین المللی سیمرغ موفق به کسب مقام اول فیلم های کوتاه داستانی شد. فیلنامه این اثر در جشنواره سیمرغ سال 98  نیز موفق به دریافت مقام دوم  بهترین فیلم نامه، فیلم های کوتاه شد. ناگفته نماند که این اثر موفق به دریافت جوایز متعدد دیگری از جمله جایزه جشنواره فیلم پاسارگاد شده است.
فیلم ایرانی در خودمانده در مورد اوتیسم
فیلم ایرانی در خودمانده در مورد اوتیسم

مرد بارانی فیلم با موضوع اوتیسم، برنده اسکار 1989

مرد بارانی( Rain Man)  فیلم توصیه شده با موضوع اوتیسم است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم 1989، به کارگردانی بری لوینسون محصول سال ۱۹۸۸ است. در این فیلم تام کروز در نقش «چارلی ببیت» و داستین هافمن در نقش «ریموند ببیت» (مرد بارانی) حضور دارند.

چارلی جوانی موفق در تجارت اتومبیل است. او با خبر می‌شود پدرش فوت کرده و خانه ۳ میلیون دلاری‌اش را به برادر نادیده‌اش بخشیده است. خانه به ریموند، برادر چارلی، به ارث می رسد. فیلم داستان و ماجرای سفر پر فراز و نشیب دو برادر نابرابر را روایت می‌کند و نشان می دهد که در این مسیر چقدر با یکدیگر آشنا می‌شوند.

فیلم اوتیسم rain man


امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بشر قادر است به کمک نمونه برداری های ساده مثل بزاق دهان، ریسک احتمال ابتلا به بیماری ها را کشف و برای پیشگیری از آن ها اقدام کند. این آزمایش ها از طریق آنالیز داده های ژنتیکی افراد به دست  می آید؛ مجموعه مای اسمارت ژن، با انجام تست ژنتیک سلامت HealthX، ریسک ابتلا به بیماری ها را بررسی می کند. به ادامه معرفی فیلم های اوتیسم می پردازیم:


فیلم “طلوع مرکوری” درباره اوتیسم

طلوع مرکوری یک فیلم با موضوع اوتیسم است. ( Mercury Rising) فیلمی محصول سال ۱۹۹۸ آمریکا به کارگردانی هارولد بکر است. در این فیلم بازیگرانی همچون بروس ویلیس، الک بالدوین، میکو هاجسو… ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم اتیسم طلوع مرکوری
فیلم طلوع مرکوری

یک رمز سری به نام مرکوری توسط  دستگاه اطلاعاتی در آمریکا ساخته شده‌است. سازندگان این رمز، برای اطمینان امنیت و کشف نشدن این رمز، آن را در یک مجله سرگرمی چاپ می‌کنند و برای کسی که آن را حل کند جایزه در نظر می‌گیرند.

اما یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم، به نام سیمون، موفق به کشف این رمز می‌شود. در ادامه رئیس بخش تحقیقاتی دستور قتل این بچه وخانواده‌اش را می‌دهد. کسی که مأمور کشتن است موفق به کشتن پدر و مادر سیمون می‌شود، اما خود او فرار می‌کند. این فیلم، خط داستانی خوبی دارد و جزو فیلم خوب درباره اوتیسم است.

در این مقاله به طور مفصل در مورد اوتیسم در کودکان | ظاهر کودکان اوتیسمی  صحبت کرده ایم.

“جان عزیز” فیلم با موضوع اوتیسم

جان عزیز  (Dear John) نام یک فیلم با موضوع اوتیسم و همچنین رمانتیک، دراماتیک آمریکایی تولید سال ۲۰۱۰ می‌باشد. داستان فیلم اقتباسی از رمانی با همین نام، نوشته نیکولاس اسپارکس است. رمان جان عزیز در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: علائم اوتیسم در بزرگسالان

فیلم dear john
زندگی عاشقانه یک فرد مبتلا به اوتیسم

جان برای تعطیلات به یک جزیره می‌رود و سعی می‌کند که دو هفته‌ای را با پدرش وقت بگذراند (البته رابطه جان با پدرش خیلی جالب نیست) او پس از مدتی با دختری به اسم ساوانا آشنا میشود. ساوانا دختری دبیرستانی است و کم کم عاشق او می‌شود اما برای اتمام ماموریتش مجبور است که دوباره به منطقه جنگی بازگردد. ساوانا که با اینکار مخالف است و تحمل دوری از جان را ندارد. جان به ساوانا قول می دهد که بعد از ماموریتش نزد او برگردد؛ ساوانا با امید برگشت جان، او را راهی ماموریت می کند.

فیلم برفی !

برفی :(Barfi!‎)یک فیلم کمدی درام و رمانتیک که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد؛ برفی یک فیلم با موضوع اوتیسم است که بهترین فیلم ۲۰۱۲ سینمای هند شناخته شد. برفی (رانبیرکاپور) پسر کر ولالی است که در این فیلم داستان زندگی او در سه مقطع زمانی روایت می‌شود.  در این میان اتفافاتی که برای او در رابطه اش با جیل میل (پریانکا چوپرا) که دختری مبتلا به اوتیسم و شروتی (ایلینا دی کروز) روایت می‌شود.  فیلم برفی مشکلات افراد اوتیسم برای برقراری ارتباط با دیگران را به تصویر می کشد.

فیلم برفی در مورد اوتیسم
دختر مبتلا به اوتیسم

انیمیشن ماری و مکس

مِری و مَکس ( Mary and Max) نام یک انیمیشن درباره اوتیسم است که به کارگردانی آدام اِلیوت در آوریل ۲۰۰۹ منتشر شد. گویندگان شاخص این فیلم فیلیپ سیمور هافمن در نقش مَکس و تونی کولت در نقش مری می‌باشد.  فیلم ماری و مکس بر اساس داستانی واقعی ساخته شده‌ است.

مِری یک دختر ۸ ساله است که با انبوهی از سؤالات در استرالیا، حومه ملبورن زندگی می‌کند؛ و مَکس نیز در سن ۴۴ سالگی، مبتلا به اختلال عصبی سندرم آسپرگر در نیویورک زندگی می‌کند. روزی مری با مادرش به پست می‌روند؛ و مری از کتاب آدرس، یک نفر را انتخاب می‌کند و به مکس نامه می‌فرستد.

انیمیشن مری و مکس
مری و مکس

مری و مکس با هم دوست می‌شوند؛ و برای یکدیگر نامه ارسال می‌کنند. نامه‌های مری پر از سؤالاتی بود که ذهن هر کودکی را مشغول می‌کند . مثل: بچه‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟ و… .این ارتباط ۱۸ سال ادامه دارد و محدودهٔ زمانی فیلم، بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۴ است.

فیلم استثنایی‌ها

استثنایی‌ها (Hors normes‎) یک فیلم در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم استثنایی‌ها، یک درام روحیه‌بخش و داستان واقعی استفان بنامو و داود تتو، دو دوست از دو مذهب متفاوت است که ۲۰ سال پیش برای کودکان مبتلا به اوتیسم، دو سازمان غیرانتفاعی راه‌اندازی کردند.

فیلم استثنائی ها
Autism Movie

فیلم ایکس + ایگرگ

یک فیلم دیگر با موضوع اوتیسم ایکس+ایگرگ است. کارگردان بریتانیایی این فیلم مورگان ماتیو است. ایسا باترفیلد، بازیگر بریتانیایی نقش یک نابغه ریاضی را بازی می کند که به بیماری اوتیسم مبتلا است.

X&Y Movie
فیلم اوتیسم ایکس و ایگرگ

ناتان(ایسا باترفیلد) نوجوانی که در دنیای اعداد نسبت به دنیای انسان‌ها احساس راحتی بیشتری می کند. او به سختی می تواند با اطرافیان و حتی با مادرش ارتباط برقرار کند.  مادرش در حال تلاشی دائمی برای تغییر وضعیت فرزندش است. با تماشای این فیلم، قادر به درک بهتر دنیای کودکان مبتلا به اوتیسم و فعالیت های مناسب کودکان اوتیسم خواهید بود.

فیلم موتزارت و نهنگ

فیلم موتزارت و نهنگ
فیلم های معروف در مورد اوتیسم

یک راننده تاکسی که در نیویورک زندگی می کند، درگیر بیماری اوتیسم از نوع آسپرگر است. همانند بسیاری از افراد دیگری که مبتلا به اوتیسم، راننده قصه ما هم در اطراف دیگران احساس راحتی ندارد.
او یکی گروه حمایتی برای افرادی که بیماری اوتیسم مبتلا هستند تشکیل می دهد؛ قصه از آن جا آغاز می شود که دختری عضو این گروه حمایتی می شود. عشقی که بین این دو شکل می گیرد با توجه به شرایطی که بیماری اوتیسم به همراه دارد، بسیار پرچالش و شکننده پیش می رود. فیلم یک قصه عاشقانه پر کشش را روایت می کند.

 فیلم The Other Sister 

در فیلم “آن یکی خواهر”، کارلا تیت تنها فرزند خانواده است که در طیف اوتیسم قرار دارد. او پس از بازگشت از مدرسه‌ای که برای کودکان دارای نقص‌های فکری است، سرانجام به خانه برمی‌گردد و حالا دیگر فقط به دنبال کسب استقلال بیشتر است.

این فیلم، یک فیلم عالی با موضوع اوتیسم برای تماشای خانوادگی است. زیرا نشان می‌دهد که چگونه یادگیری استقلال دادن به فرزندتان می‌تواند برای هر دو طرف (والدین و فرزندان آن‌ها) بسیار استرس‌زا باشد. برای اکثر والدین، دیدن فرزندان‌شان که به دانشگاه می‌روند و بعدتر عاشق می‌شوند، لحظه‌ای شاد است.

با این حال، برای مادر کارلا، یک نوجوان مبتلا به اوتیسم موضوع کمی متفاوت‌تر است و انتخاب بسیار پر استرسی است. دنی نامزد کارلا در فیلم نیز مبتلا به اوتیسم است و آن‌ها ثابت می‌کنند که می‌توانند یک زندگی «عادی» با هم داشته باشند.

سوالات متداول

آیا فیلم ایرانی با موضوع اتیسم داریم؟

بله فیلم درخود مانده

افراد اوتیستیک چه فیلم هایی را دوست دارند؟

انیمیشن هایی مانند فروزن، موآنا و فیلم های فانتزی مانند ویلی ونکا و کارخانه شکلات می تواند برای این دسته از افراد جذاب باشد.

  • شما کدامیک از این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ شما کدام فیلم درباره اوتیسم را پیشنهاد می کنید؟

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

4 دیدگاه

    1. سلام
      لطفا مساندهایی که در مورد اتیسم و خانواده هاشون ساحته شده رو هم معرفی کنید . تشکر

      1. سلام حسین عزیز
        حتما سعی میکنیم در آینده نزدیک مستند های مربوطه رو هم معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید