زمان مطالعه: 10 دقیقه

فواید خمیر بازی برای کودکان و آشنایی با انواع خمیر بازی

فواید خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی یک تجربه حسی فوق‌العاده برای کودکان، فواید خمیر بازی کودکانه بیشمار است. همانطورکه کودک شما خمیر را به شکل توپ یا مار در می‌آورد، خلاقانه فکر می‌کند. ورزیدن خمیر بازی کودکانه و بازی با آن، ماهیچه‌های دست کودک را تقویت می‌کند. با بهبود هماهنگی دست و چشم مهارت‌های حرکتی ظریف کودک نیز توسعه پیدا می‌کنند.

جالب است بدانید که کودکان در سنین مختلف نگاه متفاوتی به خمیر بازی دارند. ممکن است فرزند کوچکتر شما فقط بخواهد از لمس کردن خمیر لذت ببرد. فرزند بزرگتر شما ممکن است دوست داشته باشد چیزهایی مانند حیوانات یا افراد با آن بسازد.

توصیه می‌کنیم اگر به‌دنبال فواید خمیر بازی برای کودکانه هستید، اجازه دهید مطابق میل خود پیش بروند. وظیفه شما به‌عنوان والدین فقط نظارت غیر مستقیم روی عملکرد کودک است. شما می‌توانید ریاضیات، واژگان، حرکات ظریف و بسیاری از مهارت‌های دیگر را از طریق خمیر بازی به کودک خود آموزش دهید.

مطمئن باشید که دنیای خیالی کودکان پذیرای خوبی برای بازی کم‌هزینه‌ای مثل خمیر بازی است. در مقاله ی آموزش بازی با خمیر و ایده بازی با خمیر، آموزش ساخت شکلک های خمیری فوق العاده راحت و جذاب برای کودکان گردآوری و در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.

خمیر بازی چیست؟

بچه‌ها خمیر بازی را دوست دارند. چرا که خمیر ماده‌ای نرم و لزج است و می‌توانند با آن هر چیزی بسازند. شاید چیزی که خمیر بازی را برای کودکان جذاب‌تر می‌کند آرامش‌بخش بودن است. کودکان گاهی از بودن در دنیای ما بزرگسالان می‌ترسند و وجود چنین بازی‌هایی می‌تواند پناه خوبی باشد.

در واقع خمیر بازی، در رشد عاطفی کودک تاثیر مثبت دارد؛ چرا که بازی با خمیر، راهی ساده برای تخلیه انرژی، عصبانیت و انرژی منفی است.

خلق شخصیت‌ها یا حیوانات خیالی با خمیر نه تنها باعث افزایش اعتماد به‌ نفس کودک می‌شود، بلکه در بهبود قدرت خلاقیت او نیز بسیار موثر است.

جالب است بدانید که طبق اصول روانشناسی، شکل‌گیری و توسعه بسیاری از مهارت‌های تکاملی کودک شما به انجام بازی‌های ساده‌ای مانند خمیربازی بستگی دارد. توصیه می‌کنیم فواید خمیر بازی کودکانه را دست کم نگیرید!

معایب خمیر بازی برای کودکان


به کودکت یاد بده از توانایی هاش درست استفاده کنه!
با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتی فرزندت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفش راهکار دریافت کن! اینطوری آینده اش روشنه!

ترکیبات تشکیل‌دهنده خمیر بازی کودکانه

خمیر بازی های موجود در بازار، یک ماده جامد، نرم و رنگی مثل خمیر نان هستند. مواد تشکیل دهنده خمیز بازی معمولا آرد، آب، نمک، اسید بوریک و روغن‌های معدنی است. کودکان معمولا از آن برای بازی یا انجام کارهای هنری مانند ساخت کاردستی استفاده می‌کنند. از انواع خمیر بازیهای موجود در بازار می‌توان به خمیر معمولی و خمیر بازی اسلایم اشاره کرد. برخلاف خمیرهای معمولی که در دوران کودکی ما نیز یافت می‌شدند؛ اسلایم ها، بافت سیال، کشسان و به شدت منعطفی دارند؛ به‌همین‌دلیل، از آن‌ها با عنوان خمیر جادویی یاد می‌شود.

اسلایم ها نوعی فیجت هستند. مجله مای اسمارت ژن مقاله ای کامل در رابطه با فیجت ها و انواع آن منتشر کرده است. همچنین در مقاله اسلایم چیست ؟ به معرفی 11 نوع اسلایم معروف و جذاب پرداخته ایم. فراموش نکنید که در مقاله اسلایم، شما طرز تهیه انواع اسلایم در خانه را یاد می گیرید. چی از این بهتر !

اگرچه هر دو نوع از نظر ایمنی استاندارد هستند، اما باید از تماس آن‌ها با چشم و دهان کودک ممانعت کرد. همیشه حین خمیر بازی کودکان، خطراتی مانند خفگی یا مسمومیت آن‌ها را تهدید می‌کنند. بازی با اسباب بازی‎ها یا انجام هر فعالیت کودک نوپا تحت نظر والدین ایمن‌تر می‌شود.

سن مناسب برای خمیر بازی کودکان

با وجود فواید خمیر بازی برای کودکان، اما این روش برای همه سنین مناسب نیست. همانطورکه اسباب ‌بازی‌های مختلف نیز رده‌بندی سنی خاص خود را دارند. بهتر است خمیر بای کودکانه، فقط برای کودکان بزرگتر از دو سال تهیه شود؛ زیرا خطراتی مثل خوردن خمیر و واکنش‌های آلرژیک کودکان خردسال را تهدید می‌کنند.

از نظر کارشناسان، بهترین رنج سنی برای شروع خمیربازی 3 تا 7 سال است. اگر دقت کنید، در اکثر مدارس این فعالیت مناسب کودک پیش دبستانی تحت نظارت مربی انجام می‌شود.
بهتر است بدانید که خمیر بازی شنی کودکان با خاک رس باید به بعد از 5 سالگی موکول شود. زیرا کار با آن‌ سخت‌تر و احتمال خفگی کودک زیاد است.

مهم‌ترین فواید خمیر بازی کودکانه چیست؟

مطمئنا خمیر بازی به قدرت تخیل کودک پر و بال می‌دهد و کمک می‌کند خلاقانه‌تر به همه چیز نگاه کند. این مسئله منجر به شروع کاوش‌های ذهنی، یادگیری کلمات جدید و بهبود بسیاری از مهارت‌های شناختی و فیزیکی دیگر می‌شود. از نظر کارشناسان و روانشناسان کودک، خمیر بازی در سنین پیش‌‌دبستانی کودک را برای یادگیری دروس در سن 7 سالگی آماده‌تر می‌کند.

علاوه بر این، بازی خلاقانه با خمیر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی و حرکتی عالی است. می‌توان ادعا کرد که خمیر بازی یک بازی ساده اما پربازده است. فواید خمیر بازی برای کودکان از هر نظر قابل ستایش است.
در بخش‌های قبلی، به‌صورت کلی به فواید خمیر بازی کودکانه اشاره کردیم. در اینجا قصد داریم با جزئیات بیشتر به دلایل فواید خمیر بازی برای کودکان بپردازیم.

آیا می دانید نقاشی هایی که کودکان می کشند، گاهی نشانه هایی از احساسات درونی آن ها را در خود دارد؟ کودکان معمولا با نقاشی کردن، خوشی، غم و خشم خود را آزاد می کنند. برای یادگیری تفسیر نقاشی کودکانه کافی است کلیک کنید.

تقویت قدرت دست و مهارت‌های حرکتی ظریف کودک

خمیر بازی برای کودکان و مهارت حرکتیکودکان قبل از اینکه بتوانند نوشتن را در مدرسه یاد بگیرند، باید ماهیچه‌های انگشتان خود را قوی کنند تا کنترل مناسبی روی آن‌ها داشته باشند. در طول سال‌های پیش دبستانی، آن‌ها این عضلات را از طریق انجام انواع فعالیت‌هایی مانند خمیر بازی تقویت می‌کنند. چراکه می‌توانند با وسیله‌های مختلف خمیر را قالب بزنند، له کنند، بغلتانند یا حتی برش بزنند. این کارها به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف کودک کمک زیادی می‌کنند.

فواید خمیر بازی کودکانه در ایجاد حس آرامش و کاهش اضطراب کودک

فواید خمیر بازی برای کودکان و کاهش استرسخمیر بازی فعالیتی است که کودکان همیشه با آن تجربه مثبتی دارند. ماهیت نرم خمیر باعث ایجاد حس آرامش در آن‌ها می‌شود. شاید به‌همین‌دلیل است که بزرگسالان نیز نمی‌توانند در برابر خمیر بازی مقاومت کنند.بازی با خاک رس می‌تواند به کاهش تنش، آزادسازی انرژی اضافی، بهبود تمرکز و بیان راحت‌تر احساسات کودک کمک کند. اگر کودک پر سر و صدای شما مدام احساس استرس می‌کند، به او ظرفی از خمیر بازی بدهید. فواید خمیر بازی کودکانه به کاهش اضطراب درونی او کمک می‌کند.

راهکاری برای دور شدن کودک از بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی

فواید خمیر بازی کودکانه و دوری از کامپیوترمتاسفانه در حال حاضر اغلب کودکان پیش دبستانی درگیر بازی‌های کامپیوتری یا دنیای مجازی هستند. فعالیت‌هایی که ممکن است مضر نباشند اما سودمندی خاصی نیز ندارند. درحالی‌که فواید خمیر بازی کودکانه از هر نظر ثابت شده است. برای کاهش تدریجی مراجعه کودک به فضای مجازی، توصیه می‌کنیم که یک ظرف خمیر بازی برای او تهیه کنید. مطمئنا این بازی ساده در خانه می‌تواند بخش زیادی از توجه کودک را به خود اختصاص دهد.

بهبود زمینه خیال‌پردازی و قدرت خلاقیت کودک

خلاقیت کودک در خمیر بازیوقتی کودک با خمیر بازی می‌کند، تصور آن را دارد که می‌تواند چیز منحصربه‌فردی متناسب با ذهن خود خلق کند. شاید به‌همین‌دلیل است که معمولا کار نهایی جمعی از بچه‌ها با یکدیگر متفاوت است.
مهم نیست که چه رنگ‌هایی در اختیار کودک شما است، او با روش‌های خلاقانه خود یک مجسمه کوچک و خاص تحویل شما می‌دهد. همانطورکه بچه ها بزرگتر می‌شوند و در قالب‌گیری خمیر تجربه بیشتری کسب می‌کنند، خلاقیت و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند. پس می‌توان ادعا کرد که خمیر بازی تاثیر زیادی در پرورش قدرت خلاقیت کودک دارد. بهتر است به این مسئله به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فواید خمیر بازی کودکانه نگاه کنید.

تقویت قدرت هماهنگی چشم و دست کودک

هماهنگی دست و چشم در خمیر بازی کودکاندر کنار خمیر بازی، احتمالاً مواد و ابزارهای مختلفی مانند وردنه، کاتر یا قالب پلاستیکی نیز در اختیار کودک شما است. این ابزارها که در اندازه‌های مختلف وجود دارند، هماهنگی دست و چشم کودک شما را با وادار کردن او به دستکاری خمیر برای مطابقت دادن آن با ایده‌هایش توسعه می‌دهند. کودک شما در آینده برای انجام کارهایی مانند نقاشی کردن یا قیچی کردن، به هماهنگی کامل چشم و دست نیاز دارد. پس از فواید خمیر بازی کودکانه سهل‌انگارانه عبور نکنید!

به طور کلی بازی های دوران کودکی، تاثیر بسزایی در روند رشد کودک، خلقیات او، تقویت مهارت های مختلف و همچنین درک او از محیط پیرامون دارد. کودکان در گروه های سنی مختلف، برخی از بازی ها را نسبت با دیگر بازی ها ترجیح می دهند؛ با مطالعه مقاله های بازی برای کودکان از تولد تا شش ماهگی و بازی مناسب کودک سه ساله، علاقه مندی ها و ترجیحات کودک خود را بهتر بشناسید.

یادگیری بصری اعداد و حروف الفبا

فواید خمیر بازی برای کودکان و یادگیری بصری اعداداز جمله فواید خمیر بازی برای کودکان افزایش فرصت یادگیری بصری برخی از مهارت‌های ریاضی اولیه مانند شناسایی انواع اشکال هندسی و اعداد ریاضی است. معمولا آموزش نوشتن در کودکان پیش دبستانی با نشان دادن شکل حروف مختلف الفبا شروع می‌شود. می‌توانید از خمیر بازی برای این کار استفاده کنید. با توجه به اینکه کودک سه یا چهار ساله شما هنوز آماده نیست که مداد در دست بگیرد.

اما با درست کردن حروف نام خود به کمک خمیر می‌تواند آن را نمایش دهد! معمولا کودکان دروسی مثل ریاضی را خیلی دوست ندارند و در یادگیری آن از خود مقاومت نشان می دهند. اما واقعیت این است که روش تدریس چنین درس هایی در ایجاد حس علاقه در کودک نقش مهمی دارد. خمیر بازی ابزاری عالی برای آموزش شمارش، شکل‌ها، توصیف و موارد دیگر به فرزندانتان است.

افزایش مهارت‌های اجتماعی و بهبود ارتباطات کودک

مهارت ارتباطی کودکوقتی کودک شما در حین بازی با خمیر با بچه‌های دیگر یا حتی بزرگسالان کار می‌کند، مطمئنا به‌مرور آمادگی لازم را برای حضور در محیط‌های اجتماعی بزرگتر پیدا می‌کند. معمولا کودکان در اثر به اشتراک گذاشتن رنگ‌ها، ابزارها و مواد مختلف با یکدیگر و همچنین صرف زمان کافی با هم برای بحث و همکاری، مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند. بنابراین، در خانه نیز از فرزندان خود بخواهید که در حین خمیر بازی روند کار خود را برای شما شرح دهد.

فواید خمیر بازی کودکانه و تاثیر خمیر بازی بر سلامت مغز کودک

فواید خمیر بازی برای کودکان

یکی از بهترین مهارت‌هایی که خمیر بازی می‌تواند به تقویت آن کمک کند، افزایش تمرکز ذهنی به‌خصوص در کودکان مبتلا به بیش‌فعالی یا اوتیسم است. خمیر بازی یک فعالیت آرام است که کودک را ملزم می‌کند برای مدتی بی‌حرکت بنشیند. این مسئله برای افزایش تمرکز کودک در طول زمان عالی است. معمولا کودک هرچه بیشتر از طرحی که می‌سازد لذت ببرد، مدت بیشتری به خود فشار می‌آورد تا متمرکز بماند. بدین‌شکل حس پشتکار داشتن نیز در او احیا می‌شود.

طبق مطالعات، یکی از بهترین فواید خمیر بازی برای کودکان رشد شناختی مغز برای یادگیری مفاهیم اولیه علوم است. چراکه باعث وادار کردن کودک به انجام آزمون و خطا می‌شود. بنابراین از هر جنبه که به این بازی نگاه می‌شود، برای حفظ سلامت مغز و بهبود وضعیت آن بی‌نظیر است.

شناسایی و تقویت استعداد کودک با خمیربازی

جالب است بدانید که شما می‌توانید از خمیر بازی برای شناسایی و تقویت استعداد کودک خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما در صاف کردن و قالب زدن خمیر عالی عمل می‌کند، نشانه قدرت دست بالای او است یا اگر مجسمه‌های جالب و متناسبی خلق می‌کند نشانه طبع هنری عالی او است. اگر کودک می‌تواند با خمیر بازی آموزش اشکال هندسی، اعداد یا حروف را خیلی زود به خاطر بسپارد، می‌توانید روی هوشمندی و قدرت شناختی مغز او حساب باز کنید.

معمولا کودکانی که در حین خمیر بازی با دوستان خود ارتباط بهتری برقرار می‌کنند یا سعی دارند آن‌ها را مدیریت کنند، از هوش اجتماعی بالایی برخوردار هستند. صرفا شناسایی این استعدادها کافی نیست. سعی کنید پس از مشاوره با مربیان مهدکودک یا پیش دبستانی آن‌ها را پرورش دهید. فواید خمیر بازی کودکانه بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید!

انواع خمیر بازی کودکان

از انواع خمیر بازی کودکان که در حال حاضر در بازار یافت می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر اسلایم کودکانه
  • خمیر بازی شنی کودکان
  • خمیر بازی معمولی یا ساده

قبلا نیز ذکر کردیم که خمیر جادویی اسلایم از نظر انعطاف‌پذیری بالا بی‌نظیر است. می‌توان آن را برای حداقل یک متر به هر طرف کشید! بسته بندی خمیر بازی شنی کودکان، حاوی شن‌های رنگی، قالب‌ها و ابزارآلات جالبی مثل بیل کوچک برای بازی است.

کودک می‌تواند با قالب زدن شن‌ها یک فضای کوچک مانند فضای یک قلعه یا پارک را برای خود تداعی کند. درست مانند شرایطی که کنار ساحل تجربه می‌کند. خمیر بازی معمولی اگرچه بافت محکم‌تری دارد اما برای ساخت طرح‌های خیالی کودکان بهترین گزینه است. زیرا خیلی راحت با دست به اشکال مختلف تبدیل می‌شود.

خوردن خمیر بازی

خطرات خمیر بازی کودکان در خانه

ازآنجایی‌که کودک شما هر روز باهوش‌تر می‌شود و مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرد. بهتر است تا 3 سالگی کودک کمی برای خمیر بازی صبر کنید تا با مشکلاتی مانند موارد زیر مواجه نشوید:

خوردن خمیر آماده: کودکان زیر دو سال تمایل دارند که چیزهای مختلف را با دهان خود کشف کنند. ممکن است بلعیدن ناخودآگاه مقدار کمی خمیربازی، مشکل جدی ایجاد نکند؛ اما اگر کودک به این کار عادت کند و مقدار زیادی از خمیر را بخورد؛ با خطراتی مثل مسمومیت، اسهال، استفراغ و حتی عفونت گوارشی همراه است.

عدم توجه به هشدارهای شما: یک کودک هشت‌ماهه مطمئنا کمتر از یک کودک دو ساله شدت کلماتی مانند «ایست» یا «نه» را درک می‌کند. هرچه فرزند شما بزرگتر شود، بهتر هشدارهای شفاهی شما مانند «خمیر را وارد دهان یا بینی خود نکن» یا «خمیر را روی فرش ننداز» را متوجه می‌شود.

واکنش‌ های آلرژیک: احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک به خمیر بازی های آماده یا خانگی، در کودکانی که سن بیشتری دارند و خردسال نیستند؛ کمتر است.

بهره‌مندی اندک از فواید خمیر بازی کودکانه: بعید است که کودک شما تا حدود دو سالگی مهارت‌های شناختی یا حرکتی کافی برای بهره‌مندی از فوائد خمیر بازی را داشته باشد. حتی ممکن است خمیر بازی بیشتر از سرگرمی برای او ناامیدی ایجاد کند.

ساخت خمیر بازی کودکان در خانه

جالب است بدانید که خودتان نیز می‌توانید در خانه برای کودک خمیر درست کنید. مطمئنا در این شرایط دیگر نگرانی از بابت سمی بودن ترکیبات تشکیل‌دهنده آن نخواهید داشت. طرز تهیه خمیر بازی خانگی بدین‌شکل است که ابتدا باید مواد زیر را به‌خوبی در قابلمه با یکدیگر مخلوط کنید:

ساخت خمیر بازی در خانه

سپس حدود پنج دقیقه آن را روی حرارت متوسط هم بزنید تا مخلوط ببندد. برای 1 تا 2 ساعت در یخچال بگذارید و سپس استفاده کنید.

جمع‌بندی

ماهیت ویژه خمیر بازی آن را به یک فعالیت مناسب برای کودکان سه ساله یا بزرگتر تبدیل کرده است. اگر به فکر بهبود و تقویت مهارت‌های حرکتی و شناختی، قدرت خلاقیت و سطح هوش کودک خود هستید، از این بازی ساده و مفید غافل نشوید!

مشاوره ژنتیک رایگان


شما پر از پتانسیل ها و توانایی‌های کشف
نشده هستید!

تست استعدادیابی (TalentX) را انجام دهید تا گزارش جامعی از ویژگی‌های ژنتیکی خود دریافت کنید. تیم روانشناس ما شما را از طریق تحلیل و بررسی نتایج ژنتیک تان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای زندگی بهتر برنامه‌ریزی و یک برنامه شخصی برای رشد و موفقیت خود تهیه کنید.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید