زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا روان خوانی و توانایی خواندن ارثی است؟

روان خوانی ارثی است؟

شما ممکن است فکر کنید که روان خوانی مطالب در شما بهتر از سایرین است. تحقیقات جدید نشان داده است که تقریبا 50% روان خوانی در هر فرد به ژنتیک او بازمی گردد. در یک مطالعه که در ژورنال نیچر – nature – به چاپ رسیده است، 1500 جفت از دوقلوهای 12 ساله را برای بررسی فاکتورهای محیطی و وراثتی توانایی خواندن بررسی کردند. مطالعه ی دوقلوها، راهکاری هوشمندانه برای بررسی طبیعت و تربیت است.

روان خوانی صفتی است که باعث می شود شما نوشته هایی را که در زبان مادری خود می خوانید، به راحتی درک کنید. توانایی خواندن در محتوا به پیچیدگی کلمات و مفاهیم آن ها و در شکل نوشتاری به ابعاد خط، ارتفاع حروف و طول خطوط گفته می شود.

اهمیت روان خوانی

روبرت پلومین و توانایی خواندن

به گفته ی روبرت پلومین، روانشناس کالج سلطنتی لندن؛ دوقلوها آینه ی تجربیات عینی هستند. ساختار ژنتیک دوقلوهای همسان 100% مشابه و ساختار دوقلوهای غیرهمسان 50% بهم شباهت دارد، ولی دوقلوهایی با خانواده تربیت یکسان، وضعیت اقتصادی یکسان و بسیاری از فاکتورهای محیطی مشابه هم داشته اند.

محققین، از این کودکان آزمون های مرتبط با روان خوانی را گرفتند؛ نتیجه ی به دست آمده نشان داد که تقریبا نیمی از روان خوانی کودکان به ژنتیک آن ها مربوط است. نمرات دوقلوهای همسان در این آزمون ها به هم بسیار نزدیک بود، درحالیکه برای دوقلوهای غیرهمسان اینگونه نبود.

در آنالیز داده های ژنتیکی این کودکان نشان داده شد که غریبه هایی که در این ویژگی شبیه به هم بودند، شباهت های ژنتیکی نیز داشتند. به گفته ی پلومین، اگر در شما از نظر ژنتیکی، توانایی خواندن بالایی وجود دارید، با شانس بیش از 50% از توانایی ریاضیات خوبی برخوردار هستید.


با ژنتیک استعدادت رو پیدا کن!
این دفعه به جای تست های استعدادیابی، با آزمایش استعدادیابی ژنتیکی، ویژگی های ذاتیت رو بشناس و برای تقویت نقاط قوت و ضعفت راهکار دریافت کن! اینطوری از خیلی ها جلوتری!

تست استعدادیابی ژنتیکی برای اولین بار در ایران در مجموعه مای اسمارت ژن انجام می شود.ما از طریق بررسی دی ان ای 23 ویژگی مهم شخصیتی شما را مورد بررسی قرار می دهیم. نتیجه این بررسی تحت یک گزارش کامل همراه با مشاوره ارائه می شود.
با استفاده از نتایج این آزمایش استعدادیابی ژنتیکی به استعدادها و ویژگی شخصیتی ذاتی خود پی می برید. این آگاهی در آینده شما و یا کودکتان برای انتخاب مسیر درست تحصیلی، شغلی و در نهایت زندگی بهترین تاثیر بسزایی دارد.
فراموش نکنید که شما هم می توانید با انجام آزمایش ژنتیک بسیار ساده، زمینه استعدادهای نهفته خود را بشناسید و در مسیر رشد خود یک قدم بردارید. همین حالا برای دریافت مشاوره رایگان، شماره تماس خود را در فرم انتهای مقاله وارد نمایید. 

توانایی خواندن در افراد مختلف متفاوت است.

فاکتورهای روان خوانی

فاکتورهای مختلفی در روان خوانی دخیل هستند که محققین به بررسی آن ها در پروژه ی خود پرداختند. برخی از آن ها عبارتند از:

  • سرعت درک مطلب
  • سرعت خواندن
  • حرکت چشم

و بسیاری موارد دیگر.

ژن توانایی خواندن و موفقیت

برخورداری از ژن توانایی خواندن، مطالعه آسان و همچنین سرعت در خواندن را برای هر فرد به ارمغان می آورد. در سایر افرادی که درصد متوسط و یا کمی از توانایی خوانی در آن ها بروز می کند، تقویت مهارت خواندن، به موفقیت فرد در هدف های ارتباطی اش ربط دارد. ژن روان خوانی، می تواند به کودک در شروع یادگیری خواندن کمک زیادی کند، ولی داشتن این ژن نمی تواند به تنهایی از پس ضعیف بودن آموزش در مدرسه برآید.

مشاوره رایگان آزمایش ژنتیک

مای‌اسمارت‌‌ژن


خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

مجموعه مای اسمارت ژن، ارائه دهنده خدمات ارزیابی ژنتیکی است. درحال حاضر خدمات این مجموعه شامل:

1. آزمایش ژنتیک سلامت HealthX

گزارش جامع از احتمال ابتلای شما به ۵۶ بیماری و اختلال و اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرابط محیط زندگی شما.

2. آزمایش ژنتیک استعدادیابی TalentX

گزارش جامع از ویژگی های ژنتیکی شما مثل نقاط قوت و ضعف و غیره و کمک به برنامه ریزی شخصی برای یک زندگی بهتر.

3. آزمایش ژنتیک نیاکان AncestryX

گزارش جامع از گذشتگان شما، مسیر مهاجرت مادری و پدری، ترکیب ملیتی، شخصیت مشهور هم ژن و غیره.

4. آزمایش ژنتیک تغذیه NutritionX

گزارش جامع از نوع و میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شما، که به تامین نیازهای ضروری بدن، حفظ سلامت و رسیدن به وزن ایده آل با یک برنامه غذایی اصولی و شخصی سازی شده کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش های ژنتیکی مای اسمارت ژن، اطلاعات تماس خود را در فرم مشاوره رایگان وارد نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید