زمان مطالعه: 13 دقیقه

شایع ترین علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

فهرست ها

از علائم تیروئید کم کار چه می‌دانید؟ کم کاری غده تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم (Hypothyroidism) یکی از شایع‌ ترین بیماری‌های غدد درون ریز بدن است. باید بدانید که با توجه به آمارهای موجود در دنیا از هر 100 نفر دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما با توجه به این که بیشتر موارد ابتلا به این بیماری به صورت خفیف است، افراد در خصوص آن چیزی نمی‌دانند و متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند.

این بیماری در صورت تشدید می‌تواند عوارض بسیاری مانند بیماری‌های قلبی و حتی اغما را به همراه داشته باشد. به همین دلیل نیاز است تا در خصوص این بیماری و نشانه های کم کاری تیروئید نکاتی بدانیم.

کم کاری تیروئید چیست؟

بدن غدد درون ریز متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها تیروئید است. این غده مسئول تولید هورمون‌های تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) است.

بدن با کمک این هورمون‌ها، مصرف انرژی تمام اندام‌های خود را تنظیم می‌کند و همچنین با کمک آن کار تولید گرما و تسهیل رشد بدن را انجام می‌دهد.

زمانی که این غده نتواند به میزان مناسب هورمون گفته شده را ترشح کند، فرد با بیماری کم کاری تیروئید مواجه خواهد شد.

مهم ترین علائم تیروئید کم کار چیست؟

افراد با توجه به علائم کم کاری تیروئید می‌‌توانند بیشتر متوجه شوند که آیا به این بیماری مبتلا هستند یا خیر. باید بدانید که تشخیص نهایی ابتلا به این بیماری را باید بر عهده پزشک بگذارید اما توجه به این علائم باعث می‌شود که بتوانید به موقع متوجه ابتلا به این بیماری شوید و با عوارض کمتری مواجه شوید. همچنین هر چه زودتر اقدامات لازم برای درمان کم کاری تیروئید را انجام دهید، مدت درمان شما کوتاه تر خواهد بود.

علائم تیروئید کم کار
نشانه های تیروئید کم کار
رعایت رژیم غذایی یکی از راه های کنترل کم کاری تیروئید است؛ جدیدترین مقاله مای اسمارت به رژیم غذایی کم کاری تیروئید پرداختیم. برای مطالعه کافی است کلیک کنید.

خستگی

از شایع ترین علائم تیروئید کم کار در افراد احساس خستگی مفرط و فرسودگی است. هورمون‌هایی که توسط غده تیروئید ترشح می‌شوند سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند. به همین دلیل کم کاری این غده باعث به هم خوردن تعادل میزان انرژی در بدن می‌شود.

به طور کلی بیش از 50 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، احساس خستگی مداوم می‌کنند. پس این علامت از علائم کم کاری تیروئید را باید جدی گرفت و در صورتی که همیشه احساس خستگی می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

میدونی چند درصد احتمال داره به کم کاری تیروئید مبتلا بشی؟!

با HealthX، میتونی احتمال ابتلات به تیروئید کم کار رو ارزیابی و از بروز بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری کنی. برای اطلاعات بیشتر کلیک کن.

سردی بدن

بدن با سوزاندن کالری گرمای مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. حتماً در هنگام فعالیت‌های سنگین ورزشی با احساس شدید گرما مواجه شده‌اید. زمانی که غده تیروئید کم کار باشد و تنظیم سوخت ساز بدن به هم بریزد، افراد با سردی بدن مواجه می‌شوند.

باید بدانید که این علامت از علائم تیروئید کم کار را هم باید جدی گرفت. در حدود 40 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، با احساس سرمای بیش از حد معمول مواجه هستند.

تورم اندام‌ها

از دیگر نشانه های کم کاری تیروئید تورم اندام‌ها به دلیل جمع شدن مایعات در آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم یکی از مهم ترین و شایع ترین علائم کم کاری تیروئید، خستگی بسیار زیاد است. این امر باعث کاهش تحرک افراد می‌شود و به مرور در عضلات آن‌ها مایعات جمع می‌شوند که باعث متورم شدن آن‌ها خواهد شد.

عدم تحمل سرما

همان‌طور که در بخش سردی بدن به آن اشاره کردیم، از دیگر علائم تیروئید کم کار، کاهش سوخت و ساز بدن است. زمانی که بدن سردتر باشد به سرما حساسیت بیشتری نشان خواهد داد و این مورد را باید از علائم تیروئید کم کار دانست.

یبوست

سطح پایین تیروئید می‌تواند در گرفتگی و کارکرد نامناسب روده بزرگ نقش داشته باشد. به همین دلیل یبوست را باید یکی دیگر از علائم تیروئید کم کار در افراد دانست. بر اساس نتایج یک تحقیق 20 درصد از افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا بودند به شدیدتر شدن یبوست خود اشاره کرده‌اند.

همچنین یبوست می تواند از علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر باشد؛ در مقاله جدید مای اسمارت ژن به بررسی این بیماری و علائمش پرداختیم.

بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)

کمبود ید یکی از دلایل کم کاری غده تیروئید است. باید بدانید که یکی از وظایف غده تیروئید جمع آوری ید موجود در خون به منظور تولید هورمون‌هاست. زمانی که ید در خون افراد کم باشد مغز میزان بیشتری محرک تولید کننده تیروئید که به آن (TSH) می‌گویند به این غده ارسال می‌کند. همین امر سبب می‌شود که غده تیروئید بزرگ شود. پس یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید بزرگ شده این غده که به آن گواتر نیز می‌گویند؛ است.

کم مو شدن ابرو

کاهش میزان موی ابرو یکی دیگر از علائم تیروئید کم کار در بدن به حساب می‌آید.

باید بدانید که هورمون‌های تولید شده توسط این غده نقش مهمی در رشد پوست، مو و ناخن دارند.

به همین دلیل زمانی که این غده نتواند هورمون را به میزان لازم برای بدن بسازد، این اعضای بدن با مشکلاتی مواجه می‌شوند. یکی از این مشکلات کاهش میزان موی ابروی افراد است.

کاهش اشتها

هورمون‌های ترشح شده توسط غده تیروئید در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش بسیار مهمی دارند. زمانی که این غده نتواند به میزان مناسب هورمون تولید کند، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌کند و با اختلال مواجه خواهد شد. همین امر احتمالاً سبب شود که افراد اشتهای کمتری نسبت به گذشته داشته باشند. پس از کاهش اشتها نیز می‌توان به عنوان یکی از علائم تیروئید کم کار یاد کرد.

همچنین کاهش اشتها می تواند منشا عصبی داشته باشد که در مقاله بی اشتهایی عصبی به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

پف صورت

همان‌طور که گفتیم هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید روی پوست، مو و ناخن تأثیر مستقیم و مهمی دارند. کاهش هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید در بدن باعث افزایش میزان آب موجود در عضلات و بخش‌های متفاوت بدن می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بگوییم که یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید پف کردن صورت است.

خشکی پوست

بارها در این مقاله به تأثیر بسیار زیاد کم کاری غده تیروئید روی پوست، مو و ناخن اشاره کردیم. یکی از علائم تیروئید کم کار، خشکی پوست است که بسیاری از بیماران مبتلا به آن دچار می‌شوند.

افزایش وزن

کاهش هورمون‌های تیروئید در بدن مساوی با برهم خوردن تنظیم سوخت و ساز بدن است. همین امر می‌تواند در افزایش وزن افراد تأثیر داشته باشد. زمانی که فرد یک میزان ثابت از غذا را میل می‌کند اما میزان سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌کند، کالری بیشتری از غذا در بدن او باقی می‌ماند که به مرور باعث افزایش وزن خواهد شد.

پس باید بگوییم که افزایش وزن یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است. البته افزایش وزن همیشه از نشانه های تیروئید کم کار نیست؛ برخی از افراد به دلیل رژیم غذایی نامناسب، دچار افزایش وزن می شوند.

مجموعه مای اسمارت ژن در مقاله استعداد چاقی، به طور مفصل تر به موضوع افزایش وزن پرداخته است؛ همچنین در مقاله بهترین رژیم لاغری، معروف ترین و کاربردی ترین رژیم های کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده است.

صورت پف‌کرده و ورم‌کرده

همان‌طور که در بخش پف صورت گفتیم یکی از علائم تیروئید کم کار پف کردن صورت است. این امر به دلیل تجمع مایعات و آب در بخش‌های متفاوت بدن اتفاق می‌افتد. پس از علائم تیروئید کم کار می‌توان به صورت پف کرده اشاره کرد.

صدای خش‌دار و کلفت

وجود گره‌های تیروئیدی در این غده می‌تواند به عصب حنجره فشار وارد کند. همچنین بزرگ شدن این غده نیز می‌تواند تأثیر مشابه داشته باشد. به همین دلیل یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید که بسیار شایع نیز هست، گرفتگی، خش دار و کلفت شدن صدا است.

ضعف عضلانی

خستگی مفرط ناشی از کم کاری تیروئید باعث می‌شود تا تحرک افراد به شدت کاهش پیدا کند. همین امر باعث می‌شود تا به مرور این افراد با مشکل ضعف عضلانی مواجه شوند. به همین دلیل پزشکان یکی دیگر از علائم تیروئید کم کار را ضعف عضلانی می‌دانند.

افزایش کلسترول خون

غده تیروئید میزان متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. متابولیسم فرآیندی است که از طریق آن بدن غذا و اکسیژن را به انرژی تبدیل می‌کند و انرژی لازم فعالیت‌های متفاوت را تأمین می‌کند. زمانی که این غده با مشکل کم کاری مواجه شود، متابولیسم بدن مختل می‌شود.

زمانی که تیروئید کم کار باشد، فعالیت بدن کاهش پیدا می‌کنم و تنظیم متابولیسم به هم می‌ریزد. همین امر موجب افزایش کلسترول خون خواهد شد. به همین دلیل افزایش کلسترول خون را یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید می‌دانند.

درد، خشکی، ورم در عضلات و مفاصل

همان‌طور که گفتیم علائم تیروئید کم کار خستگی مفرط، اختلال در متابولیسم بدن و جمع شدن مایعات در عضلات است. به همین دلیل مبتلایان به این بیماری با مشکل درد، حساسیت و خشکی عضلات مواجه خواهند شد و این مورد را باید از علائم تیروئید کم کار دانست.

جمع شدن مایعات به دلیل کم کاری تیروئید می‌تواند باعث بروز درد، خشکی و ورم در مفاصل افراد نیز شود. پس باید بگوییم که یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید، درد، خشکی و ورم در مفاصل است.

نازک‌شدن موها

کم کاری تیروئید تأثیر بسیار زیادی روی پوست، مو و ناخن دارد. زمانی که غده تیروئید افراد به میزان مناسب هورمون تولید نکند، تأثیر آن را می‌توان روی موها به راحتی مشاهده کرد. هورمون‌های تولید شده توسط این غده روی سرعت و میزان عملکرد سلول‌های بدن تأثیر مستقیمی دارد.

در صورت کاهش میزان این هورمون‌ها، ریشه مو نمی‌تواند عملکرد مناسب خود را داشته باشد و فرد با نازک شدن و ریزش موها مواجه خواهد شد. پس باید بگوییم که نازک شدن و ریزش موها از علائم تیروئید کم کار هستند.

کاهش سرعت ضربان قلب

از دیگر علائم تیروئید کم کار کاهش سرعت ضربان قلب است که در همین بخش در خصوص آن مطالبی را بیان کرده‌ایم. هورمون‌های تولید شده توسط این غده روی سرعت و میزان عملکرد بخش‌های متفاوت بدن مانند قلب تأثیر مستقیمی دارند و کاهش این هورمون‌ها باعث کاهش سرعت ضربان قلب افراد خواهد شد و فرد با این علامت از علائم تیروئید کم کار مواجه خواهد شد.

افسردگی

سطح برخی از هورمون‌ها در بدن مانند هورمون‌های ترشح شده توسط غده تیروئید در ابتلای افراد به افسردگی نقش بازی می‌کند. زمانی که این هورمون‌ها کمتر از میزان مناسب باشند، احتمال ابتلای افراد به افسردگی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل پزشکان می‌گویند که افسردگی یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است.

اختلال حافظه

کم کاری تیروئید باعث کاهش عملکرد بدن می‌شود. این اتفاق در مغز به صورت کاهش میزان تمرکز و اختلال حافظه خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل افرادی که با مشکل تمرکز یا اختلال در حافظه مواجه هستند باید به این علائم کم کاری تیروئید توجه کنند و به پزشک برای انجام آزمایش‌های لازم مراجعه کنند.

در مقاله تست حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، چند روش برای به چالش کشیدن حافظه را مورد بررسی قرار دادیم.

کاهش میل جنسی

پزشکان عقیده دارند که در حدود 30 درصد از مشکلات جنسی افراد شامل کاهش میل جنسی به دلیل کم کاری غده تیروئید است. مواردی مانند دشواری در تحریک شدن، اختلال در نعوظ، تأخیر در انزال، درد در حین رابطه جنسی از جمله مواردی هستند که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید می‌تواند با آن‌ها مواجه شود. پس باید بگوییم که یکی از علائم کم کاری تیروئید، کاهش میل جنسی افراد است.

کم کاری تیروئید در زنان
نشانه های کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید در زنان

علاوه بر علائم یاد شده در بخش قبلی، برخی از علائم کم کاری تیروئید در زنان به شرح ذیل است:

پریودهای نامنظم و خونریزی‌های شدیدتر در دوران قاعدگی

هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید می‌توانند به شکل‌های متفاوت روی خونریزی دوران قاعدگی اثر بگذارند. یکی از نتایج کمبود این هورمون، کاهش میزان هورمون تیروکسین است. این هورمون می‌تواند در کاهش و کنترل خونریزی دوران قاعدگی نقش داشته باشد.

بدون این هورمون بدن میزان کمتری از گلوبولین متصل شونده به هورمون‌های استروییدی تولید می‌کند. این عدم تعادل هورمونی باعث افزایش میزان خونریزی در دوران قاعدگی خواهد شد و به همین دلیل پزشکان از خونریزی‌های شدیدتر در دوران قاعدگی به عنوان یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید در زنان نام می‌برند.

ترشح شیر از سینه

بیماری‌های غده تیروئید شامل کم کاری و پر کاری می‌تواند باعث ترشح شیر از سینه بانوان شود. به همین دلیل در صورت مشاهده این نشانه از تیروئید کم کار در زنان، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان تیروئید آغاز شود.

سقط مکرر جنین

هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید روی عملکرد بخش‌های متفاوت بدن تأثیر می‌گذارند. زنان باردار برای رشد جنین نیاز به افزایش میزان این هورمون‌ها دارند تا اعضای آن‌ها عملکرد بهتری داشته باشند.

زمانی که میزان مناسب این هورمون‌ها در بدن وجود نداشته باشد، رشد جنین با مشکلاتی مواجه خواهد شد که می‌تواند باعث بروز نقش در نوزاد یا سقط جنین شود. پس باید سقط جنین را یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید در بدن زنان دانست.

کم کاری یا پرکاری تیروئید از مواردی هستند که در آزمایش های چکاپ کامل بدن مورد بررسی قرار می گیرند. چکاپ کامل بدن اقدام ضروری است که هر فرد باید برای حفظ سلامتی خود آن را جدی بگیرد؛ این اهمیت با افزایش سن به مراتب بیشتر می شود. برای آشناسی با انواع آزمایش های چکاپ کامل بدن روی لینک کلیک کنید.

علائم کم کاری تیروئید خفیف

علائم کم کاری تیروئید در مردان و زنان بسیار شبیه به یکدیگر هستند. در بخش علائم تیروئید کم کار به طور مفصل به این موارد پرداختیم اما باز هم برای تأکید به این علائم اشاره خواهیم کرد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های لازم، در صورت بروز این بیماری به سرعت بتوانید جلوی پیشرفت و حاد شدن آن را بگیرید.

  • احساس خستگی
  • افزایش وزن
  • احساس سرما
  • ضعف و درد در عضلات
  • ریزش مو
  • خارش
  • خشکی پوست
  • احساس ضعف
  • احساس افسردگی
  • مشکل در تمرکز و به خاطر سپردن مطالب
  • یبوست

البته باید بدانید که این نشانه تیروئید کم کار در زنان و مردان مشترک است. اما پریودهای سنگین یا نامنظم و سقط جنین در زنان نیز می‌توانند از علائم کم کاری تیروئید باشند.

نشانه های کم کاری تیروئید در مردان

در صورتی که به نشانه کم کاری تیروئید یا علائم هیپوتیروئیدی در زمان خفیف بودن توجه نشود، فرد به مرور با عوارض و علائم جدیدی مواجه خواهد شد. از مهم‌ ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پف کردن صورت
  • ریزش و نازک شدن ابروها
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش شنوایی
  • گرفتگی صدا

علائم تیروئید کم کار در کودکان و نوزادان

باید بدانید که علائم کم کاری در نوزادان را می‌شود به راحتی مشاهده کرد. توجه به این علائم و انجام اقدامات به موقع و مناسب برای درمان از بروز بسیاری مشکلات برای کودک جلوگیری می‌کند. از مهم‌ ترین نشانه کم کاری تیروئید در نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پف کردن صورت
  • متورم شدن زبان
  • گریه همراه با صدای خر خر و گرفته
  • سردی دست‌ها و پاها
  • لکه دار شدن پوست
  • ضعف در خوردن شیر
  • موهای ضخیم و زبر روی پیشانی
  • ابتلا به زردی برای مدت طولانی
  • فتق ناف
  • لتارژی (کمبود انرژی، خواب آلودگی زیاد، گیجی و بی حالی زیاد)
  • یبوست و خشکی شکم
  • رشد ضعیف

علت تیروئید کم کار

کم کاری غده تیروئید می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این عوامل باعث می‌شوند تا غده تیروئید نتواند به میزان لازم و مناسب برای بدن، هورمون ترشح کند و فرد بیمار شود. از مهم ترین دلایل کم کاری تیروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیماری خود ایمنی

یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری تیروئید، بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن وظیفه مراقبت از بدن در برابر آلودگی‌ها را بر عهده دارد. زمانی که سیستم ایمنی بدن سلول‌های غده تیروئید و آنزیم‌های لازم برای ترشح هورمون‌های این غده توسط آن‌ها را به اشتباه به عنوان تهدید تشخیص دهد، به آن‌ها حمله می‌کند.

این حمله باعث می‌شود تا میزان این آنزیم‌ها در بدن کاهش یابد و غده تیروئید نتواند به میزان لازم هورمون ترشح کند. باید بدانید که این دلیل ابتلا به بیماری تیروئید بیشتر در زنان شایع است. همچنین ابتلا به این مشکل می‌تواند به صورت یک باره باشد و گاهی اوقات به صورت تدریجی و طی چند سال به وجود آید.

پاسخ بیش از حد به پرکاری تیروئید

برخی افراد با مشکل تیروئید پر کار مواجه هستند. غده تیروئید این افراد بسیار بیشتر از نیاز بدن هورمون ترشح می‌کند. این افراد با استفاده از داروهای رادیو اکتیو درمان می‌کنند تا غده تیروئید آن‌ها به درستی کار کند. اما برخی مواقع این درمان باعث می‌شود که فرد به کم کاری تیروئید مبتلا شود.

جراحی تیروئید

افرادی که به بیماری‌های گره تیروئیدی یا سرطان تیروئید مبتلا هستند باید با جراحی بخشی یا حتی تمام غده تیروئید را از بدن خارج کنند. در این مواقع اگر غده تیروئید به طور کامل برداشته شود، قطعاً فرد با مشکل کم کاری تیروئید مواجه خواهد شد. اما اگر بخشی از آن در جراحی برداشته شود، این احتمال که فرد با مشکل و بیماری کم کاری تیروئید مواجه نشود، وجود خواهد داشت.

پرتو درمانی

یکی از روش‌هایی که برای درمان سرطان‌های متفاوت استفاده می‌شود، پرتو درمانی است. اگر این پرتو درمانی روی نواحی سر و گردن باشد می‌تواند روی غده تیروئید تأثیر بگذارد و فرد را با بیماری کم کاری تیروئید مواجه کند.

داروها

مصرف داروهای شیمیایی بدون عوارض نیستند. برخی از این داروها می‌توانند روی غده تیروئید تأثیر بگذارند و باعث شوند تا میزان هورمون‌های ترشح شده توسط این غده کاهش پیدا کند. به همین دلیل نباید به صورت خودسرانه داروهای شیمیایی را مصرف کرد و در خصوص مصرف داروهای متفاوت با پزشک مشورت کرد.

مادرزادی

از دیگر دلایل ابتلا به هیپوتیروئیدیسم، می‌توان به دلایل مادرزادی اشاره کرد. دلیل این که چرا برخی از کودکان با این بیماری مواجه می‌شوند هنوز مشخص نشده اما به طور کلی این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید کودکان به میزان مناسب رشد نمی‌کند و نمی‌تواند هورمون را به اندازه مورد نیاز بدن تولید کند.

علت کم کاری تیروئید
دلایل ابتلا به کم کاری تیروئید

اختلال هیپوفیز

مغز را باید فرمانده بدن دانست و تمام اعضای بدن دستورات لازم را برای عملکرد خود از مغر دریافت می‌کنند. بخش هیپوفیز مغز وظیفه ارسال این دستورات را بر عهده دارد و اگر این بخش با اختلال مواجه باشد نمی‌تواند دستورات لازم را برای ترشح میزان مناسب هورمون به غده تیروئید ارسال کند و فرد با مشکل کم کاری این غده مواجه خواهد شد.

بارداری

بانوان در زمان بارداری می‌توانند با مشکل کم کاری غده تیروئید مواجه شوند. دلیل بروز این مشکل تولید پادتن غده تیروئید است. بانوان باید این مشکل را حتماً با مراجعه به پزشک درمان کنند زیرا در صورت عدم درمان ممکن است آن‌ها را با مشکلاتی نظیر سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش فشار خون مواجه کند.

کمبود ید

بدن به مواد معدنی متفاوتی برای حفظ کارکردهای خود به صورت مناسب نیاز دارد. یکی از این مواد ید است. کمبود ید در بدن روی بخش‌های متفاوتی تأثیر منفی می‌گذارد. یکی از این بخش‌ها غده تیروئید است. کم بودن میزان ید باعث می‌شود که میزان ترشح هورمون‌های این غده کاهش پیدا کند. پس در صورتی که با کمبود ید مواجه هستید، حتماً با مصرف نمک یددار به شکلی اصولی و مناسب، این ماده را به بدن برسانید.

اختلالات التهابی تیروئید

التهاب تیروئید را که به آن تیروئیدیت گفته می‌شود، باید یکی دیگر از دلایل کم کاری این غده دانست. اختلالات التهابی غده تیروئید می‌تواند به دلایل متفاوتی مانند زایمان، مصرف داروهایی مانند اینترفرون و آمیودارون به وجود آید. باید بدانید که اختلالات تیروئید می‌توانند سبب کم کاری و پر کاری غده تیروئید شود و فرد باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کند.

رژیم غذایی نامناسب

همان‌طور که گفتیم بدن به مواد معدنی و مغذی بسیاری برای حفظ کارکرد مناسب خود احتیاج دارد. در خصوص ید در پاراگراف‌های بالا نکاتی را بیان کردیم. یکی دیگر از مواردی که می‌توانند سبب کم کاری غده تیروئید شود، کمبود سلنیوم در بدن است.

بدن با استفاده از این ماده می‌تواند هورمون فعال تیروئید ترشح کند. باید بدانید که بیشترین میزان از سلنیوم در غده تیروئید وجود دارد و همین امر نشان دهنده اهمیت وجود این ماده برای ترشح هورمون است.

عدم تعادل هورمون‌ها

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث بروز بیماری هیپوتیروئیدیسم شود، عدم تعادل هورمون‌ها در بدن است. این امر زمانی به وجود می‌آید که میزان مناسبی از هورمون‌های متفاوت مانند هورمون ترشح شده توسط غده تیروئید در بدن وجود ندارد و به همین دلیل فرد با مشکلات ناشی از این بیماری مواجه خواهد شد.

التهاب روده‌ها (سندرم روده چکه کن)

سندرم روده چکه کن در حقیقت به معنی رسوخ ناخواسته و نامناسب برخی از محتویات روده به محیط داخلی بدن است. زمانی که فرد به دلایل متفاوت مانند آسیب دیدگی دیواره روده‌ها به این بیماری مبتلا شود، مشکلات دیگری نیز برای او پیش خواهد آمد. یکی از عوارض ابتلا به این بیماری کم کاری تیروئید است.

ژنتیک

عوامل ژنتیکی مانند سابقه خانوادگی فرد نیز از دیگر دلایلی است که باعث بروز این بیماری در افراد می‌شود. افرادی که برخی از اعضای خانواده آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند باید با مراجعه به دکتر و انجام چکاپ‌های منظم جلوی بروز مشکلات ناشی از ابتلا به این بیماری را بگیرند. برای آشنایی بیشتر با ژنتیک افراد مقاله الفبای ژنتیک را مطالعه نمایید.

سطح بالای استرس و فشارهای روحی

استرس و فشار روحی می‌توانند تأثیرهای منفی بسیاری روی بدن بگذارند. باید بدانید که سطح بالای استرس و فشارهای روحی به تنهایی نمی‌توانند باعث بروز بیماری کم کاری تیروئید شوند. اما این موارد در متابولیسم بدن تأثیر منفی بسیاری ایجاد می‌کنند و این تأثیر می‌تواند به مرور روی کارکرد غده تیروئید تأثیر منفی بگذارد و فرد به این بیماری مبتلا شود.

بی تحرکی و عدم فعالیت‌های ورزشی

این روزها و با گسترش سبک نوین زندگی شهری، میزان تحرک افراد به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. این نوع سبک زندگی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های بسیاری شود. یکی از بیماری‌هایی که به دلیل بی تحرکی و عدم فعالیت‌های مختلف ورزشی به وجود می‌آید، بروز اختلال در عملکرد غده تیروئید است.

جمع بندی

  • کم کاری غده تیروئید یکی از شایع ترین بیماری‌های غدد درون ریز بدن است. این بیماری می‌تواند به دلایل متفاوتی مانند جراحی، کمبود ید، پرتو درمانی، مصرف برخی داروها و بسیاری موارد دیگر ایجاد شود.
  • از مهم ترین علائم تیروئید کم کار، می‌توان به سردی بدن، خستگی، تورم اندام‌ها، کاهش ضربان قلب و بزرگ شدن غده تیروئید اشاره کرد.

مشاوره ژنتیک رایگان

زندگی خوب در گرو سلامتی است!


در آزمایش سلامت (
HealthX) مای اسمارت ژن نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با 56 بیماری و اختلال مثل بیماری های قلبی، دیابت، آلزایمر و غیره تجزیه و تحلیل می شوند. به کمک گزارشی که از تحلیل ژن های شما به دست آمده و جلسه مشاوره ای که با پزشک برای بررسی لایف استایل (سبک زندگی) و شرایط محیطی زندگی تان، خواهید داشت؛ اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی شما مشخص می‌شود.

خدمات ارزیابی ژنتیکی شامل چند نوع آزمایش ژنتیک است که با تجزیه و تحلیل DNA افراد، اطلاعات و سرنخ‌هایی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌ها، کشف توانمندی و پتانسیل افراد، اصلاح سبک زندگی و تغذیه و همچنین شناخت اصل و نسب و اجداد را ممکن می‌سازد. این آزمایش‌ها از طریق بررسی نمونه بزاق و با فناوری توالی‌یابی DNA انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره رایگان، اطلاعات تماس خود را در فرم وارد کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید...

ارسال دیدگاه برای این مطلب